1. Blz. 1 Programmarekening 2019
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Bestuurlijke hoofdlijnen
        1. Blz. 4 Bestuurlijke aanbieding
          1. Blz. 5 Bestuurlijke aanbieding
        2. Blz. 6 Leeswijzer
          1. Blz. 7 Inleiding
          2. Blz. 8 Jaarverslag
          3. Blz. 9 Jaarrekening
          4. Blz. 10 Bijlagen
        3. Blz. 11 Inhoudelijke samenvatting per portefeuillehouder
          1. Blz. 12 Burgemeester Maarten Divendal
          2. Blz. 13 Wethouder Rein Kroon
          3. Blz. 14 Wethouder Alberta Schuurs - Jensema
          4. Blz. 15 Wethouder Kiki Hagen
        4. Blz. 16 Uiteenzetting van de financiële positie
          1. Blz. 17 Algemeen
          2. Blz. 18 Financieel resultaat 2019
          3. Blz. 19 Hoofdlijnenanalyse
          4. Blz. 20 Onderscheid tussen structureel en incidenteel resultaat
          5. Blz. 21 Doorwerking naar begroting 2020 en volgende jaren
          6. Blz. 22 Lokale heffingen
          7. Blz. 23 Investeringen
          8. Blz. 24 Reservepositie
          9. Blz. 25 Waar komt het geld vandaan?
          10. Blz. 26 Waar is het geld aan besteed?
        5. Blz. 27 Kerngegevens 2016 - 2019
          1. Blz. 28 Kerngegevens 2016 - 2019
      2. Blz. 29 Jaarverslag 2019
        1. Blz. 30 Domein 1 - Sociaal domein
          1. Blz. 31 Domein 1 - Visie, doelen en acties
            1. Blz. 32 Visie op het domein
            2. Blz. 33 Wat hebben we bereikt in 2019?
            3. Blz. 34 Doelstellingen
              1. Blz. 35 1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee
                1. Blz. 36 1.1.1 Het Werkcentrum is voor de inwoners en ondernemers het centrum voor werk en inkomen
                2. Blz. 37 1.1.2 De kwetsbare jongeren zijn in beeld en krijgen ondersteuning gericht op school of werk
                3. Blz. 38 1.1.3 Inzet op het voorkomen van problematische schulden
                4. Blz. 39 1.1.4 Er is een passende taalaanpak voor laaggeletterdheid
                5. Blz. 40 1.1.5 Uitvoering pilot Aansluiting technisch onderwijs – arbeidsmarkt
                6. Blz. 41 1.1.6 Voorbereiding op de wet inburgering nieuwkomers
              2. Blz. 42 1.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving
                1. Blz. 43 1.2.1 Er is een integraal en breed gedragen plan voor ouderen
                2. Blz. 44 1.2.2 Uitvoering van het convenant Dementievriendelijke gemeente
                3. Blz. 45 1.2.3 De overgang van Maatschappelijke opvang en beschermd wonen wordt voorbereid
              3. Blz. 46 1.3 Inwoners leven gezond
                1. Blz. 47 1.3.1 Samen met de regio werken aan realisatie van een toereikende eerstelijns gezondheidszorg
                2. Blz. 48 1.3.2 Opstellen en uitvoeren integrale aanpak op het thema gezond leven
                3. Blz. 49 1.3.3 Faciliteren van het plaatsen van AED’s in de openbare ruimte
                4. Blz. 50 1.3.4 Verbinden van samenwerkingspartners die sport- en beweegactiviteiten organiseren
              4. Blz. 51 1.4 Ouders voeden op met vertrouwen
                1. Blz. 52 1.04.1 Talentontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren op het gebied van techniek
                2. Blz. 53 1.4.1 Opstellen (concept)jeugdbeleidsplan
                3. Blz. 54 1.4.3 Intensiveren van het bestuurlijk overleg met kind-organisaties
              5. Blz. 55 1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf
                1. Blz. 56 1.5.1 Uitvoeren van het armoedepreventieplan samen met onze partners en inwoners
                2. Blz. 57 1.5.2 Samen met de Voedselbank de problematiek van hun gebruikers aanpakken
                3. Blz. 58 1.5.3 Toegang tot de zorg wordt dichtbij georganiseerd
                4. Blz. 59 1.5.4 Minder bureaucratie bij toegang tot zorg
              6. Blz. 60 1.6 Inwoners kijken om naar anderen
                1. Blz. 61 1.6.1 We verbreden de ondersteuning van (jonge) mantelzorgers samen met onze partners
                2. Blz. 62 1.6.2 Initiatieven van inwoners worden actief gefaciliteerd
              7. Blz. 63 1.7 Optimaliseren van de bedrijfsvoering in het sociaal domein
                1. Blz. 64 1.7.1 Implementeren beheersmaatregelen op de uitgaven jeugdhulp en zorgen voor toereikende sturingsinformatie
                2. Blz. 65 1.7.2 Uitvoeren van de pilot resultaatgericht werken met als doel te komen tot een heldere terugkoppeling over de resultaten en de kosten
                3. Blz. 66 1.7.3 Voorbereiden van het nieuwe inkoop en subsidiebeleid 2020
          2. Blz. 67 Domein 1 - Indicatoren BBV
            1. Blz. 68 Overzicht indicatoren BBV domein 1
            2. Blz. 69 Toelichting op de indicatoren
          3. Blz. 70 Domein 1 - Verbonden partijen
            1. Blz. 71 1. Kansis (Stichting Beschut Werk)
            2. Blz. 72 2. WerkwIJs (Stichting Schoonmaakwerk)
            3. Blz. 73 3. Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
            4. Blz. 74 4. Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
          4. Blz. 75 Domein 1 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost?
            1. Blz. 76 Sociaal domein
            2. Blz. 77 Toelichting op het financieel resultaat
            3. Blz. 78 Financiële analyse programma 4. Onderwijs (bedragen x € 1.000)
            4. Blz. 79 Financiële analyse programma 6 Sociaal domein (bedragen x € 1.000)
        2. Blz. 80 Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving
          1. Blz. 81 Domein 2 - Visie, doelen en acties
            1. Blz. 82 Visie op het domein
            2. Blz. 83 Wat hebben we bereikt in 2019?
            3. Blz. 84 Doelstellingen
              1. Blz. 85 2.01 Verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat voor ondernemers
                1. Blz. 86 2.01.1 Toekomstbestendig maken en in stand houden van winkels en horeca in de dorpen
                2. Blz. 87 2.01.2 Voldoende ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden voor de lokale bedrijven
                3. Blz. 88 2.01.3 Digitaal ondernemersloket inrichten
                4. Blz. 89 2.01.4 Verbeteren dienstverleningsprocessen
              2. Blz. 90 2.02 Een betaalbaar, duurzaam en divers woonaanbod in 2025 dat beschikbaar is voor de diverse leeftijds- en doelgroepen
                1. Blz. 91 2.02.1 Bouwen van woningen voor senioren en jongeren/ jonge gezinnen
                2. Blz. 92 2.02.2 Realiseren van betaalbare woningen
                3. Blz. 93 2.02.3 Bouwen volgens de woonvisie / nieuwe ontwikkellocaties voor woningbouw
              3. Blz. 94 2.03 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid
                1. Blz. 95 2.03.1 Verbeteren bereikbaarheid en doorstroming N201
                2. Blz. 96 2.03.2 Verbeteren parkeermogelijkheden
                3. Blz. 97 2.03.3 De invloed van de gemeente op de uitvoering van OV zo efficiënt mogelijk inzetten
                4. Blz. 98 2.03.4 De veiligheid van de ‘zwakke’ verkeersdeelnemers verbeteren
                5. Blz. 99 2.03.5 Stimuleren van fietsgebruik in de gemeente
                6. Blz. 100 2.03.6 Het openhouden van de verbinding Amstelhoek - Uithoorn via de prinses Irenebrug
              4. Blz. 101 2.04 De omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners
                1. Blz. 102 2.04.1 De pilot Omgevingsvisie voor Mijdrecht (incl. bedrijventerreinen) wordt afgerond en het voorontwerp van de pilot Omgevingsplan bedrijventerreinen is gereed
                2. Blz. 103 2.04.2 Extra innovatie-impuls herontwikkelingsproject op basis van de Omgevingswet
                3. Blz. 104 2.04.3 In 2019 bereiden we ons verder voor op de milieutaken die met de Omgevingswet overgaan van provincie en Rijk naar gemeente
                4. Blz. 105 2.04.4 Starten uitvoeringsprogramma milieuaspecten
                5. Blz. 106 2.04.5 Bestaand beleid en regelgeving fysiek domein is in kaart gebracht en er ligt een voorstel voor verbetering van samenhang, begrijpelijkheid en toegankelijkheid
                6. Blz. 107 2.04.6 De mogelijkheden om invulling te geven aan de lokale afwegingsruimte die de Omgevingswet biedt worden in kaart gebracht en besproken in de gemeenteraad
                7. Blz. 108 2.04.7 De in 2018 opgestelde kernrandzonevisie is afgerond en er moet een omgevingsplan voor worden opgesteld
              5. Blz. 109 2.05 Met het oog op onze verantwoordelijkheid als gemeente voor duurzame ontwikkeling: het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst
                1. Blz. 110 2.05.1 Odru laten inspelen op de Omgevingswet
                2. Blz. 111 2.05.2 Aanpak van lood in bodem
              6. Blz. 112 2.06 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 (CO2)
                1. Blz. 113 2.06.1 Start uitvoering van het transitieplan Elektriciteit: besparen en duurzame opwek realiseren
                2. Blz. 114 2.06.2 Uitvoeren van het transitieplan Warmte: wijken loskoppelen van aardgas
                3. Blz. 115 2.06.3 Wij stimuleren een circulaire economie
              7. Blz. 116 2.07 Het zo veel mogelijk verwijderen van asbestdaken voor 1 januari 2024
                1. Blz. 117 2.07.1 Beginnen met het verwijderen van asbestdaken op gemeentelijke panden
                2. Blz. 118 2.07.2 Voorlichtingsbijeenkomsten over het verwijderen van asbestdaken organiseren gericht op specifieke doelgroepen
              8. Blz. 119 2.08 In het uitvoeringsplan worden nadere maatregelen uitgewerkt om tot 75% afvalscheiding te komen in 2022
                1. Blz. 120 2.08.1 Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan afval
                2. Blz. 121 2.08.2 Stimuleren zwerfafval ambassadeurs
                3. Blz. 122 2.08.3 We rapporteren per jaar over de voortgang van de afvalscheidingsresultaten
              9. Blz. 123 2.09 Inzetten op kwalitatief groen met aandacht voor de biodiversiteit
                1. Blz. 124 2.09.1 Opstellen vervangingsplan bomen
                2. Blz. 125 2.09.2 Meer kleur aanbrengen in de wijken
                3. Blz. 126 2.09.3 Opstellen uitvoeringsplan groen Abcoude
                4. Blz. 127 2.09.4 (Facilliteren) groenonderhoud
                5. Blz. 128 2.09.5 In samenwerking met inwoners wordt een opschoondag voor de openbare ruimte georganiseerd
              10. Blz. 129 2.10 Bewoners bewust maken van het belang van groen voor klimaatadaptatie
                1. Blz. 130 2.10.1 Starten campagne bewustwording belang groen voor klimaatadaptatie
              11. Blz. 131 2.11 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers
                1. Blz. 132 2.11.1 Uitvoering geven aan het toekomstplan Vinkeveense Plassen en project Klinkhamerlocatie & Zandeilanden 4 en 5
                2. Blz. 133 2.11.2 Faciliteren en ondersteunen van initiatieven die het recreatieve aanbod onder de aandacht brengen
                3. Blz. 134 2.11.3 Visie vormen op het gebied van verblijfsrecreatie
                4. Blz. 135 2.11.4 Besluitvorming De Heul voorbereiden
              12. Blz. 136 2.12 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente
                1. Blz. 137 2.12.1 Cultureel erfgoed toegankelijk en beleefbaar maken
                2. Blz. 138 2.12.2 Stimuleren behoud bedreigd erfgoed
                3. Blz. 139 2.12.3 Faciliteren ontwikkeling en herbestemming forten
          2. Blz. 140 Domein 2 - Indicatoren BBV
            1. Blz. 141 Overzicht indicatoren BBV domein 2
            2. Blz. 142 Toelichting op de indicatoren
          3. Blz. 143 Domein 2 - Verbonden partijen
            1. Blz. 144 1. Bestuursovereenkomst project N201+
            2. Blz. 145 2. Recreatieschap Stichtse Groenlanden
            3. Blz. 146 3. Stichting MooiSticht
            4. Blz. 147 4. Afvalverwerking Utrecht
            5. Blz. 148 5. Omgevingsdienst regio Utrecht
            6. Blz. 149 6. Marickenland (groenfonds)
            7. Blz. 150 7. Gebiedsprogramma Utrecht-West
          4. Blz. 151 Domein 2 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost?
            1. Blz. 152 Economie, wonen en fysieke leefomgeving
            2. Blz. 153 Toelichting op het financieel resultaat
            3. Blz. 154 Financiële analyse van programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat (bedragen x € 1.000)
            4. Blz. 155 Financiële analyse van programma 3 Economische zaken (bedragen x € 1.000)
            5. Blz. 156 Financiële analyse van programma 5 Cultuur, recreatie en sport (bedragen x € 1.000)
            6. Blz. 157 Financiële analyse van programma 7 Milieu en duurzaamheid (bedragen x € 1.000)
            7. Blz. 158 Financiële analyse van programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting (bedragen x € 1.000)
        3. Blz. 159 Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
          1. Blz. 160 Domein 3 - Visie, doelen en acties
            1. Blz. 161 Visie op het domein
            2. Blz. 162 Wat hebben we bereikt in 2019?
            3. Blz. 163 Doelstellingen
              1. Blz. 164 3.01 Samen met inwoners en onze partners inzetten op preventieve maatregelen omtrent veiligheid en waar nodig handhavend optreden
                1. Blz. 165 3.01.1 Actief communiceren met inwoners over veiligheid
                2. Blz. 166 3.01.2 Permanent campagne voeren voor promotie Burgernet en inwoners stimuleren deel te nemen aan buurtwhatsappgroepen
                3. Blz. 167 3.01.3 In samenwerking met de politie de zichtbaarheid en bereikbaarheid van de wijkagent vergroten
                4. Blz. 168 3.01.4 Bij overlast en andere overtredingen (APV overtredingen), daar waar preventieve maatregelen ontoereikend zijn, inzet op handhaving door BOA’s om de situatie te normaliseren
                5. Blz. 169 3.01.5 Extra vaartoezicht bij de Vinkeveense Plassen
              2. Blz. 170 3.02 Uitvoering geven aan de prioriteiten van het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022
                1. Blz. 171 3.02.1 Implementatie van het plan van aanpak ondermijningsbeeld
                2. Blz. 172 3.02.2 Brandweer actief ondersteunen bij werving vrijwilligers
                3. Blz. 173 3.02.3 Verdere ontwikkeling Persoonsgerichte aanpak (PGA)
              3. Blz. 174 3.03 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid
                1. Blz. 175 3.03.1 Actualisatie van een 2-tal nota's financieel beleid
                2. Blz. 176 3.03.2 Ten minste drie processen omzetten van gegevensgerichte controle naar procesgerichte controle
                3. Blz. 177 3.03.3 Uitvoeren en opstellen onderzoeksplannen voor een tweetal interne doelmatigheidsonderzoeken
              4. Blz. 178 3.04 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering
                1. Blz. 179 3.04.1 De uitvoeringsagenda op dienstverlening uitvoeren
                2. Blz. 180 3.04.2 Het organiseren van standaard-feedbackmogelijkheden voor inwoners op de gemeentelijke dienstverlening(sproducten)
              5. Blz. 181 3.05 Een veilige informatievoorziening voor onze inwoners
                1. Blz. 182 3.05.1 Uitvoering geven aan het informatiebeleid
              6. Blz. 183 3.06 Gevolg geven aan de vastgestelde aanpak van gemeentelijk vastgoed en het bijbehorende uitvoeringsplan
                1. Blz. 184 3.06.1 Uitvoering geven vastgestelde aanpak door verkoop van een aantal gemeentelijke objecten
              7. Blz. 185 3.07 Duidelijkheid over de toekomst van het gemeentehuis
                1. Blz. 186 3.07.1 Er is een vastgesteld Plan van Eisen
              8. Blz. 187 3.08 Regionale samenwerking benutten om lokale opgaven te realiseren
                1. Blz. 188 3.08.1 Deelnemen aan regionale netwerken om ons vestigingsklimaat te verbeteren
                2. Blz. 189 3.08.2 Samenwerken met buurgemeenten met betrekking tot Schiphol
                3. Blz. 190 3.08.3 Verdere verkenning van mogelijke regionale samenwerking op gebied van recreatie en toerisme
                4. Blz. 191 3.08.4 Participeren in regionale samenwerkingsverbanden op gebied van behoud en beleving van cultureel erfgoed
              9. Blz. 192 3.09 Onze sportaccomodaties zijn toekomstbestendig
                1. Blz. 193 3.09.1 Een visie en een plan opstellen voor het toekomstbestendig maken van de (gemeentelijke) binnensportaccommodaties
                2. Blz. 194 3.09.2 De afspraken Harmonisatie buitensport worden in 2019 geëvalueerd
                3. Blz. 195 3.09.3 Ondersteuning realisatie sporthuis Abcoude
              10. Blz. 196 3.10 Het herijken en verder ontwikkelen van dorpshuizen
                1. Blz. 197 3.10.1 Het nagaan of meer en welke functies in de dorpshuizen kunnen worden ondergebracht
                2. Blz. 198 3.10.2 Het ontwikkelen van prestatieafspraken die gekoppeld gaan worden aan de exploitatievergoeding
                3. Blz. 199 3.10.3 Bezien of het Beheer en exploitatiemodel aan een herziening toe is
                4. Blz. 200 3.10.4 Aan de ontwikkeling van het dorpshuis de Boei een hoge prioriteit toe te kennen
              11. Blz. 201 3.11 Bewustwording van datagestuurd werken
                1. Blz. 202 3.11.1 Organiseren minisymposium binnen (partner)organisatie(s)
                2. Blz. 203 3.11.2 Inpassing van datasturing / BI (Business Intelligence) tools in bestaande systemen en onze medewerkers hiermee bekend maken
                3. Blz. 204 3.11.3 Datastrategie en interne periodieke controle op datakwaliteit
            4. Blz. 205 Wat was ons doel voor 2019?
          2. Blz. 206 Domein 3 - Indicatoren BBV
            1. Blz. 207 Overzicht indicatoren BBV domein 3
            2. Blz. 208 Toelichting op de indicatoren
          3. Blz. 209 Domein 3 - Verbonden partijen
            1. Blz. 210 1. Veiligheidsregio Utrecht
            2. Blz. 211 2. Het veiligheidshuis
            3. Blz. 212 3. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
            4. Blz. 213 4. Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)
            5. Blz. 214 5. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
            6. Blz. 215 6. Amstelland-Meerlandenoverleg
            7. Blz. 216 7. Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
            8. Blz. 217 8. Belastingsamenwerking Amstelland
            9. Blz. 218 9. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
            10. Blz. 219 10. N.V. Vitens
          4. Blz. 220 Domein 3 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost?
            1. Blz. 221 Veiligheid, bestuur, dienstverlening & financiën
            2. Blz. 222 Toelichting op het financieel resultaat
            3. Blz. 223 Financiële analyse van programma 1 Openbare orde en veiligheid (bedragen x € 1.000)
            4. Blz. 224 Financiële analyse van programma 9 Bestuur en ondersteuning (bedragen x € 1.000)
            5. Blz. 225 Financiële analyse van programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 226 Paragrafen
          1. Blz. 227 Paragrafen
        5. Blz. 228 Lokale heffingen
          1. Blz. 229 Samenvatting lokale heffingen
          2. Blz. 230 Beleid voor lokale heffingen
          3. Blz. 231 Meerjarig overzicht lokale heffingen (bedragen x € 1.000)
          4. Blz. 232 Onroerendezaakbelasting
          5. Blz. 233 Rioolheffing - algemeen
          6. Blz. 234 Rioolheffing - specificatie kostendekkendheid (bedragen x € 1.000 en + = voordeel en - = nadeel)
          7. Blz. 235 Afvalstoffenheffing - algemeen
          8. Blz. 236 Afvalstoffenheffing - specificatie kostendekkendheid (bedragen x € 1.000 en + = voordeel en - = nadeel)
          9. Blz. 237 Precariobelasting
          10. Blz. 238 Toeristenbelasting
          11. Blz. 239 Hondenbelasting
          12. Blz. 240 Ontwikkeling lokale woonlasten
          13. Blz. 241 Beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid
        6. Blz. 242 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 243 Samenvatting
          2. Blz. 244 Beleidskader voor weerstandsvermogen en risico's
          3. Blz. 245 Financiële kengetallen - algemeen
          4. Blz. 246 Financiële kengetallen - meerjarig beeld
          5. Blz. 247 Financiële kengetallen - toelichting
          6. Blz. 248 Ontwikkeling investeringsplafond met een maatschappelijk nut
          7. Blz. 249 Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en aflossingen
          8. Blz. 250 Weerstandscapaciteit - algemeen
          9. Blz. 251 Beschikbare weerstandscapaciteit
          10. Blz. 252 Risico's - Top tien
          11. Blz. 253 Coronavirus
          12. Blz. 254 Weerstandsvermogen
        7. Blz. 255 Onderhoud van kapitaalgoederen
          1. Blz. 256 Samenvatting
          2. Blz. 257 Wegen - beleid
          3. Blz. 258 Wegen - uitvoering
          4. Blz. 259 Wegen - financiën
          5. Blz. 260 Riolering - beleid
          6. Blz. 261 Riolering - uitvoering
          7. Blz. 262 Riolering - financiën
          8. Blz. 263 Water - beleid
          9. Blz. 264 Water - uitvoering
          10. Blz. 265 Water - financiën
          11. Blz. 266 Groen - beleid
          12. Blz. 267 Groen - uitvoering
          13. Blz. 268 Groen - financiën
          14. Blz. 269 Gebouwen - beleid
          15. Blz. 270 Gebouwen - uitvoering
          16. Blz. 271 Gebouwen - financiën
        8. Blz. 272 Financiering
          1. Blz. 273 Samenvatting
          2. Blz. 274 Beleidskader
          3. Blz. 275 Risicobeheersing - Algemeen
          4. Blz. 276 Risicobeheersing - Kasgeldlimiet (renterisico kortlopende financiering)
          5. Blz. 277 Risicobeheersing - Renterisiconorm (renterisico langlopende financiering)
          6. Blz. 278 Ontwikkeling langlopende leningen
          7. Blz. 279 Opbouw leningenportefeuille
          8. Blz. 280 Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet
          9. Blz. 281 Toelichting op de geldstromen
          10. Blz. 282 Schatkistbankieren
          11. Blz. 283 Rente- en treasuryresultaat
        9. Blz. 284 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 285 Samenvatting
          2. Blz. 286 Personeel en organisatie
          3. Blz. 287 Automatisering (ICT)
          4. Blz. 288 Financiën & Control
          5. Blz. 289 Juridische zaken
          6. Blz. 290 Huisvesting
          7. Blz. 291 Formatie en bezetting
          8. Blz. 292 Financiën bedrijfsvoering - algemeen
          9. Blz. 293 1a. Capaciteitskosten per programma (exclusief griffie en bestuur)
          10. Blz. 294 2a. Overhead - algemeen
          11. Blz. 295 2b. Overhead - financiën
          12. Blz. 296 2c. Overhead -Toelichting op de belangrijkste verschillen
        10. Blz. 297 Verbonden partijen
          1. Blz. 298 Samenvatting
          2. Blz. 299 Beleidskader
          3. Blz. 300 Gemeenschappelijke regelingen - Algemeen
          4. Blz. 301 01. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
          5. Blz. 302 02. Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
          6. Blz. 303 03. Gemeenschappelijke regeling Gezondheidsdienst Regio Utrecht
          7. Blz. 304 04. Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          8. Blz. 305 05. Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
          9. Blz. 306 06. Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
          10. Blz. 307 07. Gemeenschappelijke regeling Amstelland Meerlanden overleg
          11. Blz. 308 08. Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland
          12. Blz. 309 Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (bedragen x € 1.000)
          13. Blz. 310 Deelnemingen
          14. Blz. 311 09. BNG Bank N.V.
          15. Blz. 312 10. Vitens N.V.
          16. Blz. 313 Overige verbonden partijen
          17. Blz. 314 11. Veiligheidshuis Utrecht
          18. Blz. 315 12. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen
          19. Blz. 316 13. Bestuursovereenkomst project N201+
          20. Blz. 317 14. Stichting Mooisticht
          21. Blz. 318 15. Stichting BeschutWerk
          22. Blz. 319 16. Stichting Schoonmaakwerk
          23. Blz. 320 17. Stichting Groenwerk
          24. Blz. 321 18. Marickenland
          25. Blz. 322 19. Gebiedsprogramma Utrecht-West
          26. Blz. 323 20. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)
          27. Blz. 324 21. Vereniging van Nederlandse Gemeenten
        11. Blz. 325 Grondbeleid
          1. Blz. 326 Samenvatting
          2. Blz. 327 Bouwgronden in exploitatie - Algemeen
          3. Blz. 328 Beleidskader
          4. Blz. 329 Bouwgronden in exploitatie - Financieel totaaloverzicht
          5. Blz. 330 Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken De Maricken
          6. Blz. 331 Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Land van Winkel
          7. Blz. 332 Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Vinkeveld
          8. Blz. 333 Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Stationslocatie Mijdrecht
          9. Blz. 334 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd
          10. Blz. 335 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Lijst
          11. Blz. 336 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Stille reserve
        12. Blz. 337 Subsidies
          1. Blz. 338 Samenvatting
          2. Blz. 339 Beleidskader
          3. Blz. 340 Financieel totaaloverzicht subsidies
          4. Blz. 341 Toelichting op de verstrekte subsidies
      3. Blz. 342 Jaarrekening 2019
        1. Blz. 343 01. Financieel totaaloverzicht van de programma's
          1. Blz. 344 Totaaloverzicht van de programma's
        2. Blz. 345 02. Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en overige stelposten
          1. Blz. 346 Algemeen
          2. Blz. 347 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
          3. Blz. 348 1. Lokale heffingen
          4. Blz. 349 2. Algemene uitkering
          5. Blz. 350 3. Dividend
          6. Blz. 351 4. Renteresultaat
          7. Blz. 352 Overhead 2018 - 2019
          8. Blz. 353 Vennootschapsbelasting
          9. Blz. 354 Post onvoorzien
          10. Blz. 355 Stelpost onderuitputting
        3. Blz. 356 03. Overzicht budgetaanpassingen 2019
          1. Blz. 357 Algemeen
          2. Blz. 358 Budgetaanpassingen 2019 (bedragen x € 1.000)
        4. Blz. 359 04. Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 360 Algemeen
          2. Blz. 361 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 362 Toelichting
        5. Blz. 363 05. Overzicht van incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 364 Algemeen
          2. Blz. 365 Totaaloverzicht incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x €1.000)
          3. Blz. 366 Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 1: Sociaal domein
          4. Blz. 367 Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 1: Sociaal domein
          5. Blz. 368 Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 2: Economie, wonen, en fysieke leefomgeving
          6. Blz. 369 Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 2: Economie, wonen, en fysieke leefomgeving
          7. Blz. 370 Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 3: Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
          8. Blz. 371 Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 3 Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
        6. Blz. 372 06. De stand en het gespecificeerde verloop van reserves
          1. Blz. 373 Algemeen
          2. Blz. 374 Eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 375 A. Algemene reserve
          4. Blz. 376 B. Bestemmingsreserves
          5. Blz. 377 Toelichting op de bestemmingsreserves
          6. Blz. 378 C. Rekeningresultaat
        7. Blz. 379 07. De stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen
          1. Blz. 380 Algemeen
          2. Blz. 381 Overzicht voorzieningen
          3. Blz. 382 1 Afwikkelen vermogenweg e.o.
          4. Blz. 383 2 Nog uit te voeren werken van afgesloten bouwgronden in exploitatie
          5. Blz. 384 3 Gemeentelijke gebouwen
          6. Blz. 385 4 Begraafplaatsen
          7. Blz. 386 5 Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 387 6 Rioolheffing
          9. Blz. 388 7 Wonen
        8. Blz. 389 08. Overzicht van de incidentele baten en lasten
          1. Blz. 390 Algemeen
          2. Blz. 391 Incidentele baten en lasten 2019
        9. Blz. 392 09. Investeringsrapportage
          1. Blz. 393 Algemeen
          2. Blz. 394 Voortgang investeringen op concernniveau
          3. Blz. 395 1. Bedrijfsmiddelen - huisvesting
          4. Blz. 396 2. Bedrijfsmiddelen - automatisering
          5. Blz. 397 3. Bedrijfsmiddelen - voertuigen en materialen
          6. Blz. 398 4a. Binnensportaccommodaties
          7. Blz. 399 4b. Buitensportaccommodaties
          8. Blz. 400 5. Onderwijshuisvesting
          9. Blz. 401 6. Recreatie
          10. Blz. 402 7. Riolering
          11. Blz. 403 8. Vastgoed
          12. Blz. 404 9. Openbare ruimte (wegen, bruggen, verlichting e.d.)
          13. Blz. 405 10. Woningbouw
        10. Blz. 406 10. Financiële ontwikkeling sociaal domein 2017 - 2023
          1. Blz. 407 Algemeen
          2. Blz. 408 Financiële samenvatting sociaal domein 2017 - 2023 (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 409 A. Algemene voorzieningen
          4. Blz. 410 B. Individuele voorzieningen jeugd en Wmo
          5. Blz. 411 C. Inkomensregelingen
          6. Blz. 412 D. Gemeentelijk armoedebeleid
          7. Blz. 413 E. Capaciteitskosten
        11. Blz. 414 11. Wet normering topinkomens
          1. Blz. 415 Algemeen
          2. Blz. 416 Wet normering topinkomens - verantwoording 2019 & 2018
        12. Blz. 417 12. Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 418 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          2. Blz. 419 Vaste activa
          3. Blz. 420 Vlottende activa
          4. Blz. 421 Vaste passiva
          5. Blz. 422 Vlottende passiva
          6. Blz. 423 Borg- en garantstellingen
        13. Blz. 424 13. Balans per 31 december 2018 en 2019
          1. Blz. 425 Balans van de gemeente De Ronde Venen - Activa - bedragen maal € 1.000
          2. Blz. 426 Balans van de gemeente De Ronde Venen - Passiva - bedragen maal € 1.000
        14. Blz. 427 14. Toelichting op de balans
          1. Blz. 428 Algemeen
          2. Blz. 429 01 Immateriële vaste activa
          3. Blz. 430 02 Materiële vaste activa
          4. Blz. 431 Toelichting op de materiële vaste activa
          5. Blz. 432 03 Financiële vaste activa
          6. Blz. 433 04 Voorraden
          7. Blz. 434 05 Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          8. Blz. 435 06 Liquide middelen
          9. Blz. 436 07 Overlopende avtiva
          10. Blz. 437 08 Eigen vermogen
          11. Blz. 438 09 Voorzieningen
          12. Blz. 439 10 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
          13. Blz. 440 11 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          14. Blz. 441 12 Overlopende passiva
          15. Blz. 442 13 Borg- of garantstellingen
        15. Blz. 443 15. Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
          1. Blz. 444 Algemeen
          2. Blz. 445 Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
          3. Blz. 446 Overige niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
        16. Blz. 447 16. Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 448 Coronavirus
      4. Blz. 449 Bijlagen
        1. Blz. 450 Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
          1. Blz. 451 Algemeen
          2. Blz. 452 SiSa bijlage 2019
        2. Blz. 453 Overzicht van de taakvelden per programma
          1. Blz. 454 Algemeen
          2. Blz. 455 Overzicht taakvelden
        3. Blz. 456 Begrippenlijst
          1. Blz. 457 Inleiding
          2. Blz. 458 Begrippenlijst
        4. Blz. 459 Afkortingen
          1. Blz. 460 Inleiding
          2. Blz. 461 Gebruikte afkortingen
        5. Blz. 462 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2019
          1. Blz. 463 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2019
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap