-
Blz. 1
Programmarekening 2019
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Bestuurlijke hoofdlijnen
-
Blz. 4
Bestuurlijke aanbieding
-
Blz. 5
Bestuurlijke aanbieding
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Jaarverslag
-
Blz. 9
Jaarrekening
-
Blz. 10
Bijlagen
-
Blz. 11
Inhoudelijke samenvatting per portefeuillehouder
-
Blz. 12
Burgemeester Maarten Divendal
-
Blz. 13
Wethouder Rein Kroon
-
Blz. 14
Wethouder Alberta Schuurs - Jensema
-
Blz. 15
Wethouder Kiki Hagen
-
Blz. 16
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 17
Algemeen
-
Blz. 18
Financieel resultaat 2019
-
Blz. 19
Hoofdlijnenanalyse
-
Blz. 20
Onderscheid tussen structureel en incidenteel resultaat
-
Blz. 21
Doorwerking naar begroting 2020 en volgende jaren
-
Blz. 22
Lokale heffingen
-
Blz. 23
Investeringen
-
Blz. 24
Reservepositie
-
Blz. 25
Waar komt het geld vandaan?
-
Blz. 26
Waar is het geld aan besteed?
-
Blz. 27
Kerngegevens 2016 - 2019
-
Blz. 28
Kerngegevens 2016 - 2019
-
Blz. 29
Jaarverslag 2019
-
Blz. 30
Domein 1 - Sociaal domein
-
Blz. 31
Domein 1 - Visie, doelen en acties
-
Blz. 32
Visie op het domein
-
Blz. 33
Wat hebben we bereikt in 2019?
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee
-
Blz. 36
1.1.1 Het Werkcentrum is voor de inwoners en ondernemers het centrum voor werk en inkomen
-
Blz. 37
1.1.2 De kwetsbare jongeren zijn in beeld en krijgen ondersteuning gericht op school of werk
-
Blz. 38
1.1.3 Inzet op het voorkomen van problematische schulden
-
Blz. 39
1.1.4 Er is een passende taalaanpak voor laaggeletterdheid
-
Blz. 40
1.1.5 Uitvoering pilot Aansluiting technisch onderwijs – arbeidsmarkt
-
Blz. 41
1.1.6 Voorbereiding op de wet inburgering nieuwkomers
-
Blz. 42
1.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving
-
Blz. 43
1.2.1 Er is een integraal en breed gedragen plan voor ouderen
-
Blz. 44
1.2.2 Uitvoering van het convenant Dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 45
1.2.3 De overgang van Maatschappelijke opvang en beschermd wonen wordt voorbereid
-
Blz. 46
1.3 Inwoners leven gezond
-
Blz. 47
1.3.1 Samen met de regio werken aan realisatie van een toereikende eerstelijns gezondheidszorg
-
Blz. 48
1.3.2 Opstellen en uitvoeren integrale aanpak op het thema gezond leven
-
Blz. 49
1.3.3 Faciliteren van het plaatsen van AED’s in de openbare ruimte
-
Blz. 50
1.3.4 Verbinden van samenwerkingspartners die sport- en beweegactiviteiten organiseren
-
Blz. 51
1.4 Ouders voeden op met vertrouwen
-
Blz. 52
1.04.1 Talentontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren op het gebied van techniek
-
Blz. 53
1.4.1 Opstellen (concept)jeugdbeleidsplan
-
Blz. 54
1.4.3 Intensiveren van het bestuurlijk overleg met kind-organisaties
-
Blz. 55
1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf
-
Blz. 56
1.5.1 Uitvoeren van het armoedepreventieplan samen met onze partners en inwoners
-
Blz. 57
1.5.2 Samen met de Voedselbank de problematiek van hun gebruikers aanpakken
-
Blz. 58
1.5.3 Toegang tot de zorg wordt dichtbij georganiseerd
-
Blz. 59
1.5.4 Minder bureaucratie bij toegang tot zorg
-
Blz. 60
1.6 Inwoners kijken om naar anderen
-
Blz. 61
1.6.1 We verbreden de ondersteuning van (jonge) mantelzorgers samen met onze partners
-
Blz. 62
1.6.2 Initiatieven van inwoners worden actief gefaciliteerd
-
Blz. 63
1.7 Optimaliseren van de bedrijfsvoering in het sociaal domein
-
Blz. 64
1.7.1 Implementeren beheersmaatregelen op de uitgaven jeugdhulp en zorgen voor toereikende sturingsinformatie
-
Blz. 65
1.7.2 Uitvoeren van de pilot resultaatgericht werken met als doel te komen tot een heldere terugkoppeling over de resultaten en de kosten
-
Blz. 66
1.7.3 Voorbereiden van het nieuwe inkoop en subsidiebeleid 2020
-
Blz. 67
Domein 1 - Indicatoren BBV
-
Blz. 68
Overzicht indicatoren BBV domein 1
-
Blz. 69
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 70
Domein 1 - Verbonden partijen
-
Blz. 71
1. Kansis (Stichting Beschut Werk)
-
Blz. 72
2. WerkwIJs (Stichting Schoonmaakwerk)
-
Blz. 73
3. Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
-
Blz. 74
4. Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 75
Domein 1 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost?
-
Blz. 76
Sociaal domein
-
Blz. 77
Toelichting op het financieel resultaat
-
Blz. 78
Financiële analyse programma 4. Onderwijs (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 79
Financiële analyse programma 6 Sociaal domein (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 80
Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving
-
Blz. 81
Domein 2 - Visie, doelen en acties
-
Blz. 82
Visie op het domein
-
Blz. 83
Wat hebben we bereikt in 2019?
-
Blz. 84
Doelstellingen
-
Blz. 85
2.01 Verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat voor ondernemers
-
Blz. 86
2.01.1 Toekomstbestendig maken en in stand houden van winkels en horeca in de dorpen
-
Blz. 87
2.01.2 Voldoende ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden voor de lokale bedrijven
-
Blz. 88
2.01.3 Digitaal ondernemersloket inrichten
-
Blz. 89
2.01.4 Verbeteren dienstverleningsprocessen
-
Blz. 90
2.02 Een betaalbaar, duurzaam en divers woonaanbod in 2025 dat beschikbaar is voor de diverse leeftijds- en doelgroepen
-
Blz. 91
2.02.1 Bouwen van woningen voor senioren en jongeren/ jonge gezinnen
-
Blz. 92
2.02.2 Realiseren van betaalbare woningen
-
Blz. 93
2.02.3 Bouwen volgens de woonvisie / nieuwe ontwikkellocaties voor woningbouw
-
Blz. 94
2.03 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid
-
Blz. 95
2.03.1 Verbeteren bereikbaarheid en doorstroming N201
-
Blz. 96
2.03.2 Verbeteren parkeermogelijkheden
-
Blz. 97
2.03.3 De invloed van de gemeente op de uitvoering van OV zo efficiënt mogelijk inzetten
-
Blz. 98
2.03.4 De veiligheid van de ‘zwakke’ verkeersdeelnemers verbeteren
-
Blz. 99
2.03.5 Stimuleren van fietsgebruik in de gemeente
-
Blz. 100
2.03.6 Het openhouden van de verbinding Amstelhoek - Uithoorn via de prinses Irenebrug
-
Blz. 101
2.04 De omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners
-
Blz. 102
2.04.1 De pilot Omgevingsvisie voor Mijdrecht (incl. bedrijventerreinen) wordt afgerond en het voorontwerp van de pilot Omgevingsplan bedrijventerreinen is gereed
-
Blz. 103
2.04.2 Extra innovatie-impuls herontwikkelingsproject op basis van de Omgevingswet
-
Blz. 104
2.04.3 In 2019 bereiden we ons verder voor op de milieutaken die met de Omgevingswet overgaan van provincie en Rijk naar gemeente
-
Blz. 105
2.04.4 Starten uitvoeringsprogramma milieuaspecten
-
Blz. 106
2.04.5 Bestaand beleid en regelgeving fysiek domein is in kaart gebracht en er ligt een voorstel voor verbetering van samenhang, begrijpelijkheid en toegankelijkheid
-
Blz. 107
2.04.6 De mogelijkheden om invulling te geven aan de lokale afwegingsruimte die de Omgevingswet biedt worden in kaart gebracht en besproken in de gemeenteraad
-
Blz. 108
2.04.7 De in 2018 opgestelde kernrandzonevisie is afgerond en er moet een omgevingsplan voor worden opgesteld
-
Blz. 109
2.05 Met het oog op onze verantwoordelijkheid als gemeente voor duurzame ontwikkeling: het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst
-
Blz. 110
2.05.1 Odru laten inspelen op de Omgevingswet
-
Blz. 111
2.05.2 Aanpak van lood in bodem
-
Blz. 112
2.06 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 (CO2)
-
Blz. 113
2.06.1 Start uitvoering van het transitieplan Elektriciteit: besparen en duurzame opwek realiseren
-
Blz. 114
2.06.2 Uitvoeren van het transitieplan Warmte: wijken loskoppelen van aardgas
-
Blz. 115
2.06.3 Wij stimuleren een circulaire economie
-
Blz. 116
2.07 Het zo veel mogelijk verwijderen van asbestdaken voor 1 januari 2024
-
Blz. 117
2.07.1 Beginnen met het verwijderen van asbestdaken op gemeentelijke panden
-
Blz. 118
2.07.2 Voorlichtingsbijeenkomsten over het verwijderen van asbestdaken organiseren gericht op specifieke doelgroepen
-
Blz. 119
2.08 In het uitvoeringsplan worden nadere maatregelen uitgewerkt om tot 75% afvalscheiding te komen in 2022
-
Blz. 120
2.08.1 Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan afval
-
Blz. 121
2.08.2 Stimuleren zwerfafval ambassadeurs
-
Blz. 122
2.08.3 We rapporteren per jaar over de voortgang van de afvalscheidingsresultaten
-
Blz. 123
2.09 Inzetten op kwalitatief groen met aandacht voor de biodiversiteit
-
Blz. 124
2.09.1 Opstellen vervangingsplan bomen
-
Blz. 125
2.09.2 Meer kleur aanbrengen in de wijken
-
Blz. 126
2.09.3 Opstellen uitvoeringsplan groen Abcoude
-
Blz. 127
2.09.4 (Facilliteren) groenonderhoud
-
Blz. 128
2.09.5 In samenwerking met inwoners wordt een opschoondag voor de openbare ruimte georganiseerd
-
Blz. 129
2.10 Bewoners bewust maken van het belang van groen voor klimaatadaptatie
-
Blz. 130
2.10.1 Starten campagne bewustwording belang groen voor klimaatadaptatie
-
Blz. 131
2.11 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers
-
Blz. 132
2.11.1 Uitvoering geven aan het toekomstplan Vinkeveense Plassen en project Klinkhamerlocatie & Zandeilanden 4 en 5
-
Blz. 133
2.11.2 Faciliteren en ondersteunen van initiatieven die het recreatieve aanbod onder de aandacht brengen
-
Blz. 134
2.11.3 Visie vormen op het gebied van verblijfsrecreatie
-
Blz. 135
2.11.4 Besluitvorming De Heul voorbereiden
-
Blz. 136
2.12 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente
-
Blz. 137
2.12.1 Cultureel erfgoed toegankelijk en beleefbaar maken
-
Blz. 138
2.12.2 Stimuleren behoud bedreigd erfgoed
-
Blz. 139
2.12.3 Faciliteren ontwikkeling en herbestemming forten
-
Blz. 140
Domein 2 - Indicatoren BBV
-
Blz. 141
Overzicht indicatoren BBV domein 2
-
Blz. 142
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 143
Domein 2 - Verbonden partijen
-
Blz. 144
1. Bestuursovereenkomst project N201+
-
Blz. 145
2. Recreatieschap Stichtse Groenlanden
-
Blz. 146
3. Stichting MooiSticht
-
Blz. 147
4. Afvalverwerking Utrecht
-
Blz. 148
5. Omgevingsdienst regio Utrecht
-
Blz. 149
6. Marickenland (groenfonds)
-
Blz. 150
7. Gebiedsprogramma Utrecht-West
-
Blz. 151
Domein 2 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost?
-
Blz. 152
Economie, wonen en fysieke leefomgeving
-
Blz. 153
Toelichting op het financieel resultaat
-
Blz. 154
Financiële analyse van programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 155
Financiële analyse van programma 3 Economische zaken (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 156
Financiële analyse van programma 5 Cultuur, recreatie en sport (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 157
Financiële analyse van programma 7 Milieu en duurzaamheid (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 158
Financiële analyse van programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 159
Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
-
Blz. 160
Domein 3 - Visie, doelen en acties
-
Blz. 161
Visie op het domein
-
Blz. 162
Wat hebben we bereikt in 2019?
-
Blz. 163
Doelstellingen
-
Blz. 164
3.01 Samen met inwoners en onze partners inzetten op preventieve maatregelen omtrent veiligheid en waar nodig handhavend optreden
-
Blz. 165
3.01.1 Actief communiceren met inwoners over veiligheid
-
Blz. 166
3.01.2 Permanent campagne voeren voor promotie Burgernet en inwoners stimuleren deel te nemen aan buurtwhatsappgroepen
-
Blz. 167
3.01.3 In samenwerking met de politie de zichtbaarheid en bereikbaarheid van de wijkagent vergroten
-
Blz. 168
3.01.4 Bij overlast en andere overtredingen (APV overtredingen), daar waar preventieve maatregelen ontoereikend zijn, inzet op handhaving door BOA’s om de situatie te normaliseren
-
Blz. 169
3.01.5 Extra vaartoezicht bij de Vinkeveense Plassen
-
Blz. 170
3.02 Uitvoering geven aan de prioriteiten van het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022
-
Blz. 171
3.02.1 Implementatie van het plan van aanpak ondermijningsbeeld
-
Blz. 172
3.02.2 Brandweer actief ondersteunen bij werving vrijwilligers
-
Blz. 173
3.02.3 Verdere ontwikkeling Persoonsgerichte aanpak (PGA)
-
Blz. 174
3.03 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid
-
Blz. 175
3.03.1 Actualisatie van een 2-tal nota's financieel beleid
-
Blz. 176
3.03.2 Ten minste drie processen omzetten van gegevensgerichte controle naar procesgerichte controle
-
Blz. 177
3.03.3 Uitvoeren en opstellen onderzoeksplannen voor een tweetal interne doelmatigheidsonderzoeken
-
Blz. 178
3.04 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering
-
Blz. 179
3.04.1 De uitvoeringsagenda op dienstverlening uitvoeren
-
Blz. 180
3.04.2 Het organiseren van standaard-feedbackmogelijkheden voor inwoners op de gemeentelijke dienstverlening(sproducten)
-
Blz. 181
3.05 Een veilige informatievoorziening voor onze inwoners
-
Blz. 182
3.05.1 Uitvoering geven aan het informatiebeleid
-
Blz. 183
3.06 Gevolg geven aan de vastgestelde aanpak van gemeentelijk vastgoed en het bijbehorende uitvoeringsplan
-
Blz. 184
3.06.1 Uitvoering geven vastgestelde aanpak door verkoop van een aantal gemeentelijke objecten
-
Blz. 185
3.07 Duidelijkheid over de toekomst van het gemeentehuis
-
Blz. 186
3.07.1 Er is een vastgesteld Plan van Eisen
-
Blz. 187
3.08 Regionale samenwerking benutten om lokale opgaven te realiseren
-
Blz. 188
3.08.1 Deelnemen aan regionale netwerken om ons vestigingsklimaat te verbeteren
-
Blz. 189
3.08.2 Samenwerken met buurgemeenten met betrekking tot Schiphol
-
Blz. 190
3.08.3 Verdere verkenning van mogelijke regionale samenwerking op gebied van recreatie en toerisme
-
Blz. 191
3.08.4 Participeren in regionale samenwerkingsverbanden op gebied van behoud en beleving van cultureel erfgoed
-
Blz. 192
3.09 Onze sportaccomodaties zijn toekomstbestendig
-
Blz. 193
3.09.1 Een visie en een plan opstellen voor het toekomstbestendig maken van de (gemeentelijke) binnensportaccommodaties
-
Blz. 194
3.09.2 De afspraken Harmonisatie buitensport worden in 2019 geëvalueerd
-
Blz. 195
3.09.3 Ondersteuning realisatie sporthuis Abcoude
-
Blz. 196
3.10 Het herijken en verder ontwikkelen van dorpshuizen
-
Blz. 197
3.10.1 Het nagaan of meer en welke functies in de dorpshuizen kunnen worden ondergebracht
-
Blz. 198
3.10.2 Het ontwikkelen van prestatieafspraken die gekoppeld gaan worden aan de exploitatievergoeding
-
Blz. 199
3.10.3 Bezien of het Beheer en exploitatiemodel aan een herziening toe is
-
Blz. 200
3.10.4 Aan de ontwikkeling van het dorpshuis de Boei een hoge prioriteit toe te kennen
-
Blz. 201
3.11 Bewustwording van datagestuurd werken
-
Blz. 202
3.11.1 Organiseren minisymposium binnen (partner)organisatie(s)
-
Blz. 203
3.11.2 Inpassing van datasturing / BI (Business Intelligence) tools in bestaande systemen en onze medewerkers hiermee bekend maken
-
Blz. 204
3.11.3 Datastrategie en interne periodieke controle op datakwaliteit
-
Blz. 205
Wat was ons doel voor 2019?
-
Blz. 206
Domein 3 - Indicatoren BBV
-
Blz. 207
Overzicht indicatoren BBV domein 3
-
Blz. 208
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 209
Domein 3 - Verbonden partijen
-
Blz. 210
1. Veiligheidsregio Utrecht
-
Blz. 211
2. Het veiligheidshuis
-
Blz. 212
3. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
-
Blz. 213
4. Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)
-
Blz. 214
5. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
-
Blz. 215
6. Amstelland-Meerlandenoverleg
-
Blz. 216
7. Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
-
Blz. 217
8. Belastingsamenwerking Amstelland
-
Blz. 218
9. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 219
10. N.V. Vitens
-
Blz. 220
Domein 3 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost?
-
Blz. 221
Veiligheid, bestuur, dienstverlening & financiën
-
Blz. 222
Toelichting op het financieel resultaat
-
Blz. 223
Financiële analyse van programma 1 Openbare orde en veiligheid (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 224
Financiële analyse van programma 9 Bestuur en ondersteuning (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 225
Financiële analyse van programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 226
Paragrafen
-
Blz. 227
Paragrafen
-
Blz. 228
Lokale heffingen
-
Blz. 229
Samenvatting lokale heffingen
-
Blz. 230
Beleid voor lokale heffingen
-
Blz. 231
Meerjarig overzicht lokale heffingen (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 232
Onroerendezaakbelasting
-
Blz. 233
Rioolheffing - algemeen
-
Blz. 234
Rioolheffing - specificatie kostendekkendheid (bedragen x € 1.000 en + = voordeel en - = nadeel)
-
Blz. 235
Afvalstoffenheffing - algemeen
-
Blz. 236
Afvalstoffenheffing - specificatie kostendekkendheid (bedragen x € 1.000 en + = voordeel en - = nadeel)
-
Blz. 237
Precariobelasting
-
Blz. 238
Toeristenbelasting
-
Blz. 239
Hondenbelasting
-
Blz. 240
Ontwikkeling lokale woonlasten
-
Blz. 241
Beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 242
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 243
Samenvatting
-
Blz. 244
Beleidskader voor weerstandsvermogen en risico's
-
Blz. 245
Financiële kengetallen - algemeen
-
Blz. 246
Financiële kengetallen - meerjarig beeld
-
Blz. 247
Financiële kengetallen - toelichting
-
Blz. 248
Ontwikkeling investeringsplafond met een maatschappelijk nut
-
Blz. 249
Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en aflossingen
-
Blz. 250
Weerstandscapaciteit - algemeen
-
Blz. 251
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 252
Risico's - Top tien
-
Blz. 253
Coronavirus
-
Blz. 254
Weerstandsvermogen
-
Blz. 255
Onderhoud van kapitaalgoederen
-
Blz. 256
Samenvatting
-
Blz. 257
Wegen - beleid
-
Blz. 258
Wegen - uitvoering
-
Blz. 259
Wegen - financiën
-
Blz. 260
Riolering - beleid
-
Blz. 261
Riolering - uitvoering
-
Blz. 262
Riolering - financiën
-
Blz. 263
Water - beleid
-
Blz. 264
Water - uitvoering
-
Blz. 265
Water - financiën
-
Blz. 266
Groen - beleid
-
Blz. 267
Groen - uitvoering
-
Blz. 268
Groen - financiën
-
Blz. 269
Gebouwen - beleid
-
Blz. 270
Gebouwen - uitvoering
-
Blz. 271
Gebouwen - financiën
-
Blz. 272
Financiering
-
Blz. 273
Samenvatting
-
Blz. 274
Beleidskader
-
Blz. 275
Risicobeheersing - Algemeen
-
Blz. 276
Schatkistbankieren
-
Blz. 277
Rente- en treasuryresultaat
-
Blz. 278
Risicobeheersing - Kasgeldlimiet (renterisico kortlopende financiering)
-
Blz. 279
Risicobeheersing - Renterisiconorm (renterisico langlopende financiering)
-
Blz. 280
Ontwikkeling langlopende leningen
-
Blz. 281
Opbouw leningenportefeuille
-
Blz. 282
Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet
-
Blz. 283
Toelichting op de geldstromen
-
Blz. 284
Bedrijfsvoering
-
Blz. 285
Samenvatting
-
Blz. 286
Personeel en organisatie
-
Blz. 287
Automatisering (ICT)
-
Blz. 288
Financiën & Control
-
Blz. 289
Juridische zaken
-
Blz. 290
Huisvesting
-
Blz. 291
Formatie en bezetting
-
Blz. 292
Financiën bedrijfsvoering - algemeen
-
Blz. 293
1a. Capaciteitskosten per programma (exclusief griffie en bestuur)
-
Blz. 294
2a. Overhead - algemeen
-
Blz. 295
2b. Overhead - financiën
-
Blz. 296
2c. Overhead -Toelichting op de belangrijkste verschillen
-
Blz. 297
Verbonden partijen
-
Blz. 298
Samenvatting
-
Blz. 299
Beleidskader
-
Blz. 300
Gemeenschappelijke regelingen - Algemeen
-
Blz. 301
01. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
-
Blz. 302
02. Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
-
Blz. 303
03. Gemeenschappelijke regeling Gezondheidsdienst Regio Utrecht
-
Blz. 304
04. Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 305
05. Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
-
Blz. 306
06. Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
-
Blz. 307
07. Gemeenschappelijke regeling Amstelland Meerlanden overleg
-
Blz. 308
08. Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland
-
Blz. 309
Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 310
Deelnemingen
-
Blz. 311
09. BNG Bank N.V.
-
Blz. 312
10. Vitens N.V.
-
Blz. 313
Overige verbonden partijen
-
Blz. 314
11. Veiligheidshuis Utrecht
-
Blz. 315
12. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen
-
Blz. 316
13. Bestuursovereenkomst project N201+
-
Blz. 317
14. Stichting Mooisticht
-
Blz. 318
15. Stichting BeschutWerk
-
Blz. 319
16. Stichting Schoonmaakwerk
-
Blz. 320
17. Stichting Groenwerk
-
Blz. 321
18. Marickenland
-
Blz. 322
19. Gebiedsprogramma Utrecht-West
-
Blz. 323
20. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)
-
Blz. 324
21. Vereniging van Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 325
Grondbeleid
-
Blz. 326
Samenvatting
-
Blz. 327
Bouwgronden in exploitatie - Algemeen
-
Blz. 328
Beleidskader
-
Blz. 329
Bouwgronden in exploitatie - Financieel totaaloverzicht
-
Blz. 330
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken De Maricken
-
Blz. 331
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Land van Winkel
-
Blz. 332
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Vinkeveld
-
Blz. 333
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Stationslocatie Mijdrecht
-
Blz. 334
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd
-
Blz. 335
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Lijst
-
Blz. 336
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Stille reserve
-
Blz. 337
Subsidies
-
Blz. 338
Samenvatting
-
Blz. 339
Beleidskader
-
Blz. 340
Financieel totaaloverzicht subsidies
-
Blz. 341
Toelichting op de verstrekte subsidies
-
Blz. 342
Jaarrekening 2019
-
Blz. 343
01. Financieel totaaloverzicht van de programma's
-
Blz. 344
Totaaloverzicht van de programma's
-
Blz. 345
02. Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en overige stelposten
-
Blz. 346
Algemeen
-
Blz. 347
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 348
1. Lokale heffingen
-
Blz. 349
2. Algemene uitkering
-
Blz. 350
3. Dividend
-
Blz. 351
4. Renteresultaat
-
Blz. 352
Overhead 2018 - 2019
-
Blz. 353
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 354
Post onvoorzien
-
Blz. 355
Stelpost onderuitputting
-
Blz. 356
03. Overzicht budgetaanpassingen 2019
-
Blz. 357
Algemeen
-
Blz. 358
Budgetaanpassingen 2019 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 359
04. Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 360
Algemeen
-
Blz. 361
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 362
Toelichting
-
Blz. 363
05. Overzicht van incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 364
Algemeen
-
Blz. 365
Totaaloverzicht incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x €1.000)
-
Blz. 366
Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 1: Sociaal domein
-
Blz. 367
Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 1: Sociaal domein
-
Blz. 368
Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 2: Economie, wonen, en fysieke leefomgeving
-
Blz. 369
Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 2: Economie, wonen, en fysieke leefomgeving
-
Blz. 370
Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 3: Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
-
Blz. 371
Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 3 Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
-
Blz. 372
06. De stand en het gespecificeerde verloop van reserves
-
Blz. 373
Algemeen
-
Blz. 374
Eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 375
A. Algemene reserve
-
Blz. 376
B. Bestemmingsreserves
-
Blz. 377
Toelichting op de bestemmingsreserves
-
Blz. 378
C. Rekeningresultaat
-
Blz. 379
07. De stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen
-
Blz. 380
Algemeen
-
Blz. 381
Overzicht voorzieningen
-
Blz. 382
1 Afwikkelen vermogenweg e.o.
-
Blz. 383
2 Nog uit te voeren werken van afgesloten bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 384
3 Gemeentelijke gebouwen
-
Blz. 385
4 Begraafplaatsen
-
Blz. 386
5 Afvalstoffenheffing
-
Blz. 387
6 Rioolheffing
-
Blz. 388
7 Wonen
-
Blz. 389
08. Overzicht van de incidentele baten en lasten
-
Blz. 390
Algemeen
-
Blz. 391
Incidentele baten en lasten 2019
-
Blz. 392
09. Investeringsrapportage
-
Blz. 393
Algemeen
-
Blz. 394
Voortgang investeringen op concernniveau
-
Blz. 395
1. Bedrijfsmiddelen - huisvesting
-
Blz. 396
2. Bedrijfsmiddelen - automatisering
-
Blz. 397
3. Bedrijfsmiddelen - voertuigen en materialen
-
Blz. 398
4a. Binnensportaccommodaties
-
Blz. 399
4b. Buitensportaccommodaties
-
Blz. 400
5. Onderwijshuisvesting
-
Blz. 401
6. Recreatie
-
Blz. 402
7. Riolering
-
Blz. 403
8. Vastgoed
-
Blz. 404
9. Openbare ruimte (wegen, bruggen, verlichting e.d.)
-
Blz. 405
10. Woningbouw
-
Blz. 406
10. Financiële ontwikkeling sociaal domein 2017 - 2023
-
Blz. 407
Algemeen
-
Blz. 408
Financiële samenvatting sociaal domein 2017 - 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 409
A. Algemene voorzieningen
-
Blz. 410
B. Individuele voorzieningen jeugd en Wmo
-
Blz. 411
C. Inkomensregelingen
-
Blz. 412
D. Gemeentelijk armoedebeleid
-
Blz. 413
E. Capaciteitskosten
-
Blz. 414
11. Wet normering topinkomens
-
Blz. 415
Algemeen
-
Blz. 416
Wet normering topinkomens - verantwoording 2019 & 2018
-
Blz. 417
12. Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 418
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 419
Vaste activa
-
Blz. 420
Vlottende activa
-
Blz. 421
Vaste passiva
-
Blz. 422
Vlottende passiva
-
Blz. 423
Borg- en garantstellingen
-
Blz. 424
13. Balans per 31 december 2018 en 2019
-
Blz. 425
Balans van de gemeente De Ronde Venen - Activa - bedragen maal € 1.000
-
Blz. 426
Balans van de gemeente De Ronde Venen - Passiva - bedragen maal € 1.000
-
Blz. 427
14. Toelichting op de balans
-
Blz. 428
Algemeen
-
Blz. 429
01 Immateriële vaste activa
-
Blz. 430
02 Materiële vaste activa
-
Blz. 431
Toelichting op de materiële vaste activa
-
Blz. 432
03 Financiële vaste activa
-
Blz. 433
04 Voorraden
-
Blz. 434
05 Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 435
06 Liquide middelen
-
Blz. 436
07 Overlopende avtiva
-
Blz. 437
08 Eigen vermogen
-
Blz. 438
09 Voorzieningen
-
Blz. 439
10 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
-
Blz. 440
11 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 441
12 Overlopende passiva
-
Blz. 442
13 Borg- of garantstellingen
-
Blz. 443
15. Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
-
Blz. 444
Algemeen
-
Blz. 445
Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
-
Blz. 446
Overige niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
-
Blz. 447
16. Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 448
Coronavirus
-
Blz. 449
Bijlagen
-
Blz. 450
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 451
Algemeen
-
Blz. 452
SiSa bijlage 2019
-
Blz. 453
Overzicht van de taakvelden per programma
-
Blz. 454
Algemeen
-
Blz. 455
Overzicht taakvelden
-
Blz. 456
Begrippenlijst
-
Blz. 457
Inleiding
-
Blz. 458
Begrippenlijst
-
Blz. 459
Afkortingen
-
Blz. 460
Inleiding
-
Blz. 461
Gebruikte afkortingen
-
Blz. 462
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2019
-
Blz. 463
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2019
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap