Programmarekening 2019 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Bestuurlijke hoofdlijnen |
Blz. 3 |
Bestuurlijke aanbieding |
Blz. 4 |
Bestuurlijke aanbieding |
Blz. 5 |
Leeswijzer |
Blz. 6 |
Inleiding |
Blz. 7 |
Jaarverslag |
Blz. 8 |
Jaarrekening |
Blz. 9 |
Bijlagen |
Blz. 10 |
Inhoudelijke samenvatting per portefeuillehouder |
Blz. 11 |
Burgemeester Maarten Divendal |
Blz. 12 |
Wethouder Rein Kroon |
Blz. 13 |
Wethouder Alberta Schuurs - Jensema |
Blz. 14 |
Wethouder Kiki Hagen |
Blz. 15 |
Uiteenzetting van de financiële positie |
Blz. 16 |
Algemeen |
Blz. 17 |
Financieel resultaat 2019 |
Blz. 18 |
Hoofdlijnenanalyse |
Blz. 19 |
Onderscheid tussen structureel en incidenteel resultaat |
Blz. 20 |
Doorwerking naar begroting 2020 en volgende jaren |
Blz. 21 |
Lokale heffingen |
Blz. 22 |
Investeringen |
Blz. 23 |
Reservepositie |
Blz. 24 |
Waar komt het geld vandaan? |
Blz. 25 |
Waar is het geld aan besteed? |
Blz. 26 |
Kerngegevens 2016 - 2019 |
Blz. 27 |
Kerngegevens 2016 - 2019 |
Blz. 28 |
Jaarverslag 2019 |
Blz. 29 |
Domein 1 - Sociaal domein |
Blz. 30 |
Domein 1 - Visie, doelen en acties |
Blz. 31 |
Visie op het domein |
Blz. 32 |
Wat hebben we bereikt in 2019? |
Blz. 33 |
Doelstellingen |
Blz. 34 |
1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee |
Blz. 35 |
1.1.1 Het Werkcentrum is voor de inwoners en ondernemers het centrum voor werk en inkomen |
Blz. 36 |
1.1.2 De kwetsbare jongeren zijn in beeld en krijgen ondersteuning gericht op school of werk |
Blz. 37 |
1.1.3 Inzet op het voorkomen van problematische schulden |
Blz. 38 |
1.1.4 Er is een passende taalaanpak voor laaggeletterdheid |
Blz. 39 |
1.1.5 Uitvoering pilot Aansluiting technisch onderwijs – arbeidsmarkt |
Blz. 40 |
1.1.6 Voorbereiding op de wet inburgering nieuwkomers |
Blz. 41 |
1.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving |
Blz. 42 |
1.2.1 Er is een integraal en breed gedragen plan voor ouderen |
Blz. 43 |
1.2.2 Uitvoering van het convenant Dementievriendelijke gemeente |
Blz. 44 |
1.2.3 De overgang van Maatschappelijke opvang en beschermd wonen wordt voorbereid |
Blz. 45 |
1.3 Inwoners leven gezond |
Blz. 46 |
1.3.1 Samen met de regio werken aan realisatie van een toereikende eerstelijns gezondheidszorg |
Blz. 47 |
1.3.2 Opstellen en uitvoeren integrale aanpak op het thema gezond leven |
Blz. 48 |
1.3.3 Faciliteren van het plaatsen van AED’s in de openbare ruimte |
Blz. 49 |
1.3.4 Verbinden van samenwerkingspartners die sport- en beweegactiviteiten organiseren |
Blz. 50 |
1.4 Ouders voeden op met vertrouwen |
Blz. 51 |
1.04.1 Talentontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren op het gebied van techniek |
Blz. 52 |
1.4.1 Opstellen (concept)jeugdbeleidsplan |
Blz. 53 |
1.4.3 Intensiveren van het bestuurlijk overleg met kind-organisaties |
Blz. 54 |
1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf |
Blz. 55 |
1.5.1 Uitvoeren van het armoedepreventieplan samen met onze partners en inwoners |
Blz. 56 |
1.5.2 Samen met de Voedselbank de problematiek van hun gebruikers aanpakken |
Blz. 57 |
1.5.3 Toegang tot de zorg wordt dichtbij georganiseerd |
Blz. 58 |
1.5.4 Minder bureaucratie bij toegang tot zorg |
Blz. 59 |
1.6 Inwoners kijken om naar anderen |
Blz. 60 |
1.6.1 We verbreden de ondersteuning van (jonge) mantelzorgers samen met onze partners |
Blz. 61 |
1.6.2 Initiatieven van inwoners worden actief gefaciliteerd |
Blz. 62 |
1.7 Optimaliseren van de bedrijfsvoering in het sociaal domein |
Blz. 63 |
1.7.1 Implementeren beheersmaatregelen op de uitgaven jeugdhulp en zorgen voor toereikende sturingsinformatie |
Blz. 64 |
1.7.2 Uitvoeren van de pilot resultaatgericht werken met als doel te komen tot een heldere terugkoppeling over de resultaten en de kosten |
Blz. 65 |
1.7.3 Voorbereiden van het nieuwe inkoop en subsidiebeleid 2020 |
Blz. 66 |
Domein 1 - Indicatoren BBV |
Blz. 67 |
Overzicht indicatoren BBV domein 1 |
Blz. 68 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 69 |
Domein 1 - Verbonden partijen |
Blz. 70 |
1. Kansis (Stichting Beschut Werk) |
Blz. 71 |
2. WerkwIJs (Stichting Schoonmaakwerk) |
Blz. 72 |
3. Kansis Groen (Stichting Groenwerk) |
Blz. 73 |
4. Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU) |
Blz. 74 |
Domein 1 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost? |
Blz. 75 |
Sociaal domein |
Blz. 76 |
Toelichting op het financieel resultaat |
Blz. 77 |
Financiële analyse programma 4. Onderwijs (bedragen x € 1.000) |
Blz. 78 |
Financiële analyse programma 6 Sociaal domein (bedragen x € 1.000) |
Blz. 79 |
Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving |
Blz. 80 |
Domein 2 - Visie, doelen en acties |
Blz. 81 |
Visie op het domein |
Blz. 82 |
Wat hebben we bereikt in 2019? |
Blz. 83 |
Doelstellingen |
Blz. 84 |
2.01 Verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat voor ondernemers |
Blz. 85 |
2.01.1 Toekomstbestendig maken en in stand houden van winkels en horeca in de dorpen |
Blz. 86 |
2.01.2 Voldoende ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden voor de lokale bedrijven |
Blz. 87 |
2.01.3 Digitaal ondernemersloket inrichten |
Blz. 88 |
2.01.4 Verbeteren dienstverleningsprocessen |
Blz. 89 |
2.02 Een betaalbaar, duurzaam en divers woonaanbod in 2025 dat beschikbaar is voor de diverse leeftijds- en doelgroepen |
Blz. 90 |
2.02.1 Bouwen van woningen voor senioren en jongeren/ jonge gezinnen |
Blz. 91 |
2.02.2 Realiseren van betaalbare woningen |
Blz. 92 |
2.02.3 Bouwen volgens de woonvisie / nieuwe ontwikkellocaties voor woningbouw |
Blz. 93 |
2.03 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid |
Blz. 94 |
2.03.1 Verbeteren bereikbaarheid en doorstroming N201 |
Blz. 95 |
2.03.2 Verbeteren parkeermogelijkheden |
Blz. 96 |
2.03.3 De invloed van de gemeente op de uitvoering van OV zo efficiënt mogelijk inzetten |
Blz. 97 |
2.03.4 De veiligheid van de ‘zwakke’ verkeersdeelnemers verbeteren |
Blz. 98 |
2.03.5 Stimuleren van fietsgebruik in de gemeente |
Blz. 99 |
2.03.6 Het openhouden van de verbinding Amstelhoek - Uithoorn via de prinses Irenebrug |
Blz. 100 |
2.04 De omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners |
Blz. 101 |
2.04.1 De pilot Omgevingsvisie voor Mijdrecht (incl. bedrijventerreinen) wordt afgerond en het voorontwerp van de pilot Omgevingsplan bedrijventerreinen is gereed |
Blz. 102 |
2.04.2 Extra innovatie-impuls herontwikkelingsproject op basis van de Omgevingswet |
Blz. 103 |
2.04.3 In 2019 bereiden we ons verder voor op de milieutaken die met de Omgevingswet overgaan van provincie en Rijk naar gemeente |
Blz. 104 |
2.04.4 Starten uitvoeringsprogramma milieuaspecten |
Blz. 105 |
2.04.5 Bestaand beleid en regelgeving fysiek domein is in kaart gebracht en er ligt een voorstel voor verbetering van samenhang, begrijpelijkheid en toegankelijkheid |
Blz. 106 |
2.04.6 De mogelijkheden om invulling te geven aan de lokale afwegingsruimte die de Omgevingswet biedt worden in kaart gebracht en besproken in de gemeenteraad |
Blz. 107 |
2.04.7 De in 2018 opgestelde kernrandzonevisie is afgerond en er moet een omgevingsplan voor worden opgesteld |
Blz. 108 |
2.05 Met het oog op onze verantwoordelijkheid als gemeente voor duurzame ontwikkeling: het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst |
Blz. 109 |
2.05.1 Odru laten inspelen op de Omgevingswet |
Blz. 110 |
2.05.2 Aanpak van lood in bodem |
Blz. 111 |
2.06 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 (CO2) |
Blz. 112 |
2.06.1 Start uitvoering van het transitieplan Elektriciteit: besparen en duurzame opwek realiseren |
Blz. 113 |
2.06.2 Uitvoeren van het transitieplan Warmte: wijken loskoppelen van aardgas |
Blz. 114 |
2.06.3 Wij stimuleren een circulaire economie |
Blz. 115 |
2.07 Het zo veel mogelijk verwijderen van asbestdaken voor 1 januari 2024 |
Blz. 116 |
2.07.1 Beginnen met het verwijderen van asbestdaken op gemeentelijke panden |
Blz. 117 |
2.07.2 Voorlichtingsbijeenkomsten over het verwijderen van asbestdaken organiseren gericht op specifieke doelgroepen |
Blz. 118 |
2.08 In het uitvoeringsplan worden nadere maatregelen uitgewerkt om tot 75% afvalscheiding te komen in 2022 |
Blz. 119 |
2.08.1 Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan afval |
Blz. 120 |
2.08.2 Stimuleren zwerfafval ambassadeurs |
Blz. 121 |
2.08.3 We rapporteren per jaar over de voortgang van de afvalscheidingsresultaten |
Blz. 122 |
2.09 Inzetten op kwalitatief groen met aandacht voor de biodiversiteit |
Blz. 123 |
2.09.1 Opstellen vervangingsplan bomen |
Blz. 124 |
2.09.2 Meer kleur aanbrengen in de wijken |
Blz. 125 |
2.09.3 Opstellen uitvoeringsplan groen Abcoude |
Blz. 126 |
2.09.4 (Facilliteren) groenonderhoud |
Blz. 127 |
2.09.5 In samenwerking met inwoners wordt een opschoondag voor de openbare ruimte georganiseerd |
Blz. 128 |
2.10 Bewoners bewust maken van het belang van groen voor klimaatadaptatie |
Blz. 129 |
2.10.1 Starten campagne bewustwording belang groen voor klimaatadaptatie |
Blz. 130 |
2.11 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers |
Blz. 131 |
2.11.1 Uitvoering geven aan het toekomstplan Vinkeveense Plassen en project Klinkhamerlocatie & Zandeilanden 4 en 5 |
Blz. 132 |
2.11.2 Faciliteren en ondersteunen van initiatieven die het recreatieve aanbod onder de aandacht brengen |
Blz. 133 |
2.11.3 Visie vormen op het gebied van verblijfsrecreatie |
Blz. 134 |
2.11.4 Besluitvorming De Heul voorbereiden |
Blz. 135 |
2.12 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente |
Blz. 136 |
2.12.1 Cultureel erfgoed toegankelijk en beleefbaar maken |
Blz. 137 |
2.12.2 Stimuleren behoud bedreigd erfgoed |
Blz. 138 |
2.12.3 Faciliteren ontwikkeling en herbestemming forten |
Blz. 139 |
Domein 2 - Indicatoren BBV |
Blz. 140 |
Overzicht indicatoren BBV domein 2 |
Blz. 141 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 142 |
Domein 2 - Verbonden partijen |
Blz. 143 |
1. Bestuursovereenkomst project N201+ |
Blz. 144 |
2. Recreatieschap Stichtse Groenlanden |
Blz. 145 |
3. Stichting MooiSticht |
Blz. 146 |
4. Afvalverwerking Utrecht |
Blz. 147 |
5. Omgevingsdienst regio Utrecht |
Blz. 148 |
6. Marickenland (groenfonds) |
Blz. 149 |
7. Gebiedsprogramma Utrecht-West |
Blz. 150 |
Domein 2 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost? |
Blz. 151 |
Economie, wonen en fysieke leefomgeving |
Blz. 152 |
Toelichting op het financieel resultaat |
Blz. 153 |
Financiële analyse van programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat (bedragen x € 1.000) |
Blz. 154 |
Financiële analyse van programma 3 Economische zaken (bedragen x € 1.000) |
Blz. 155 |
Financiële analyse van programma 5 Cultuur, recreatie en sport (bedragen x € 1.000) |
Blz. 156 |
Financiële analyse van programma 7 Milieu en duurzaamheid (bedragen x € 1.000) |
Blz. 157 |
Financiële analyse van programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting (bedragen x € 1.000) |
Blz. 158 |
Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën |
Blz. 159 |
Domein 3 - Visie, doelen en acties |
Blz. 160 |
Visie op het domein |
Blz. 161 |
Wat hebben we bereikt in 2019? |
Blz. 162 |
Doelstellingen |
Blz. 163 |
3.01 Samen met inwoners en onze partners inzetten op preventieve maatregelen omtrent veiligheid en waar nodig handhavend optreden |
Blz. 164 |
3.01.1 Actief communiceren met inwoners over veiligheid |
Blz. 165 |
3.01.2 Permanent campagne voeren voor promotie Burgernet en inwoners stimuleren deel te nemen aan buurtwhatsappgroepen |
Blz. 166 |
3.01.3 In samenwerking met de politie de zichtbaarheid en bereikbaarheid van de wijkagent vergroten |
Blz. 167 |
3.01.4 Bij overlast en andere overtredingen (APV overtredingen), daar waar preventieve maatregelen ontoereikend zijn, inzet op handhaving door BOA’s om de situatie te normaliseren |
Blz. 168 |
3.01.5 Extra vaartoezicht bij de Vinkeveense Plassen |
Blz. 169 |
3.02 Uitvoering geven aan de prioriteiten van het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 |
Blz. 170 |
3.02.1 Implementatie van het plan van aanpak ondermijningsbeeld |
Blz. 171 |
3.02.2 Brandweer actief ondersteunen bij werving vrijwilligers |
Blz. 172 |
3.02.3 Verdere ontwikkeling Persoonsgerichte aanpak (PGA) |
Blz. 173 |
3.03 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid |
Blz. 174 |
3.03.1 Actualisatie van een 2-tal nota's financieel beleid |
Blz. 175 |
3.03.2 Ten minste drie processen omzetten van gegevensgerichte controle naar procesgerichte controle |
Blz. 176 |
3.03.3 Uitvoeren en opstellen onderzoeksplannen voor een tweetal interne doelmatigheidsonderzoeken |
Blz. 177 |
3.04 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering |
Blz. 178 |
3.04.1 De uitvoeringsagenda op dienstverlening uitvoeren |
Blz. 179 |
3.04.2 Het organiseren van standaard-feedbackmogelijkheden voor inwoners op de gemeentelijke dienstverlening(sproducten) |
Blz. 180 |
3.05 Een veilige informatievoorziening voor onze inwoners |
Blz. 181 |
3.05.1 Uitvoering geven aan het informatiebeleid |
Blz. 182 |
3.06 Gevolg geven aan de vastgestelde aanpak van gemeentelijk vastgoed en het bijbehorende uitvoeringsplan |
Blz. 183 |
3.06.1 Uitvoering geven vastgestelde aanpak door verkoop van een aantal gemeentelijke objecten |
Blz. 184 |
3.07 Duidelijkheid over de toekomst van het gemeentehuis |
Blz. 185 |
3.07.1 Er is een vastgesteld Plan van Eisen |
Blz. 186 |
3.08 Regionale samenwerking benutten om lokale opgaven te realiseren |
Blz. 187 |
3.08.1 Deelnemen aan regionale netwerken om ons vestigingsklimaat te verbeteren |
Blz. 188 |
3.08.2 Samenwerken met buurgemeenten met betrekking tot Schiphol |
Blz. 189 |
3.08.3 Verdere verkenning van mogelijke regionale samenwerking op gebied van recreatie en toerisme |
Blz. 190 |
3.08.4 Participeren in regionale samenwerkingsverbanden op gebied van behoud en beleving van cultureel erfgoed |
Blz. 191 |
3.09 Onze sportaccomodaties zijn toekomstbestendig |
Blz. 192 |
3.09.1 Een visie en een plan opstellen voor het toekomstbestendig maken van de (gemeentelijke) binnensportaccommodaties |
Blz. 193 |
3.09.2 De afspraken Harmonisatie buitensport worden in 2019 geëvalueerd |
Blz. 194 |
3.09.3 Ondersteuning realisatie sporthuis Abcoude |
Blz. 195 |
3.10 Het herijken en verder ontwikkelen van dorpshuizen |
Blz. 196 |
3.10.1 Het nagaan of meer en welke functies in de dorpshuizen kunnen worden ondergebracht |
Blz. 197 |
3.10.2 Het ontwikkelen van prestatieafspraken die gekoppeld gaan worden aan de exploitatievergoeding |
Blz. 198 |
3.10.3 Bezien of het Beheer en exploitatiemodel aan een herziening toe is |
Blz. 199 |
3.10.4 Aan de ontwikkeling van het dorpshuis de Boei een hoge prioriteit toe te kennen |
Blz. 200 |
3.11 Bewustwording van datagestuurd werken |
Blz. 201 |
3.11.1 Organiseren minisymposium binnen (partner)organisatie(s) |
Blz. 202 |
3.11.2 Inpassing van datasturing / BI (Business Intelligence) tools in bestaande systemen en onze medewerkers hiermee bekend maken |
Blz. 203 |
3.11.3 Datastrategie en interne periodieke controle op datakwaliteit |
Blz. 204 |
Wat was ons doel voor 2019? |
Blz. 205 |
Domein 3 - Indicatoren BBV |
Blz. 206 |
Overzicht indicatoren BBV domein 3 |
Blz. 207 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 208 |
Domein 3 - Verbonden partijen |
Blz. 209 |
1. Veiligheidsregio Utrecht |
Blz. 210 |
2. Het veiligheidshuis |
Blz. 211 |
3. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB) |
Blz. 212 |
4. Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV) |
Blz. 213 |
5. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK) |
Blz. 214 |
6. Amstelland-Meerlandenoverleg |
Blz. 215 |
7. Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) |
Blz. 216 |
8. Belastingsamenwerking Amstelland |
Blz. 217 |
9. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Blz. 218 |
10. N.V. Vitens |
Blz. 219 |
Domein 3 - Wat zou het kosten en wat heeft het gekost? |
Blz. 220 |
Veiligheid, bestuur, dienstverlening & financiën |
Blz. 221 |
Toelichting op het financieel resultaat |
Blz. 222 |
Financiële analyse van programma 1 Openbare orde en veiligheid (bedragen x € 1.000) |
Blz. 223 |
Financiële analyse van programma 9 Bestuur en ondersteuning (bedragen x € 1.000) |
Blz. 224 |
Financiële analyse van programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 225 |
Paragrafen |
Blz. 226 |
Paragrafen |
Blz. 227 |
Lokale heffingen |
Blz. 228 |
Samenvatting lokale heffingen |
Blz. 229 |
Beleid voor lokale heffingen |
Blz. 230 |
Meerjarig overzicht lokale heffingen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 231 |
Onroerendezaakbelasting |
Blz. 232 |
Rioolheffing - algemeen |
Blz. 233 |
Rioolheffing - specificatie kostendekkendheid (bedragen x € 1.000 en + = voordeel en - = nadeel) |
Blz. 234 |
Afvalstoffenheffing - algemeen |
Blz. 235 |
Afvalstoffenheffing - specificatie kostendekkendheid (bedragen x € 1.000 en + = voordeel en - = nadeel) |
Blz. 236 |
Precariobelasting |
Blz. 237 |
Toeristenbelasting |
Blz. 238 |
Hondenbelasting |
Blz. 239 |
Ontwikkeling lokale woonlasten |
Blz. 240 |
Beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid |
Blz. 241 |
Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 242 |
Samenvatting |
Blz. 243 |
Beleidskader voor weerstandsvermogen en risico's |
Blz. 244 |
Financiële kengetallen - algemeen |
Blz. 245 |
Financiële kengetallen - meerjarig beeld |
Blz. 246 |
Financiële kengetallen - toelichting |
Blz. 247 |
Ontwikkeling investeringsplafond met een maatschappelijk nut |
Blz. 248 |
Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en aflossingen |
Blz. 249 |
Weerstandscapaciteit - algemeen |
Blz. 250 |
Beschikbare weerstandscapaciteit |
Blz. 251 |
Risico's - Top tien |
Blz. 252 |
Coronavirus |
Blz. 253 |
Weerstandsvermogen |
Blz. 254 |
Onderhoud van kapitaalgoederen |
Blz. 255 |
Samenvatting |
Blz. 256 |
Wegen - beleid |
Blz. 257 |
Wegen - uitvoering |
Blz. 258 |
Wegen - financiën |
Blz. 259 |
Riolering - beleid |
Blz. 260 |
Riolering - uitvoering |
Blz. 261 |
Riolering - financiën |
Blz. 262 |
Water - beleid |
Blz. 263 |
Water - uitvoering |
Blz. 264 |
Water - financiën |
Blz. 265 |
Groen - beleid |
Blz. 266 |
Groen - uitvoering |
Blz. 267 |
Groen - financiën |
Blz. 268 |
Gebouwen - beleid |
Blz. 269 |
Gebouwen - uitvoering |
Blz. 270 |
Gebouwen - financiën |
Blz. 271 |
Financiering |
Blz. 272 |
Samenvatting |
Blz. 273 |
Beleidskader |
Blz. 274 |
Risicobeheersing - Algemeen |
Blz. 275 |
Schatkistbankieren |
Blz. 276 |
Rente- en treasuryresultaat |
Blz. 277 |
Risicobeheersing - Kasgeldlimiet (renterisico kortlopende financiering) |
Blz. 278 |
Risicobeheersing - Renterisiconorm (renterisico langlopende financiering) |
Blz. 279 |
Ontwikkeling langlopende leningen |
Blz. 280 |
Opbouw leningenportefeuille |
Blz. 281 |
Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet |
Blz. 282 |
Toelichting op de geldstromen |
Blz. 283 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 284 |
Samenvatting |
Blz. 285 |
Personeel en organisatie |
Blz. 286 |
Automatisering (ICT) |
Blz. 287 |
Financiën & Control |
Blz. 288 |
Juridische zaken |
Blz. 289 |
Huisvesting |
Blz. 290 |
Formatie en bezetting |
Blz. 291 |
Financiën bedrijfsvoering - algemeen |
Blz. 292 |
1a. Capaciteitskosten per programma (exclusief griffie en bestuur) |
Blz. 293 |
2a. Overhead - algemeen |
Blz. 294 |
2b. Overhead - financiën |
Blz. 295 |
2c. Overhead -Toelichting op de belangrijkste verschillen |
Blz. 296 |
Verbonden partijen |
Blz. 297 |
Samenvatting |
Blz. 298 |
Beleidskader |
Blz. 299 |
Gemeenschappelijke regelingen - Algemeen |
Blz. 300 |
01. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht |
Blz. 301 |
02. Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden |
Blz. 302 |
03. Gemeenschappelijke regeling Gezondheidsdienst Regio Utrecht |
Blz. 303 |
04. Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU) |
Blz. 304 |
05. Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU) |
Blz. 305 |
06. Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen |
Blz. 306 |
07. Gemeenschappelijke regeling Amstelland Meerlanden overleg |
Blz. 307 |
08. Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland |
Blz. 308 |
Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 309 |
Deelnemingen |
Blz. 310 |
09. BNG Bank N.V. |
Blz. 311 |
10. Vitens N.V. |
Blz. 312 |
Overige verbonden partijen |
Blz. 313 |
11. Veiligheidshuis Utrecht |
Blz. 314 |
12. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen |
Blz. 315 |
13. Bestuursovereenkomst project N201+ |
Blz. 316 |
14. Stichting Mooisticht |
Blz. 317 |
15. Stichting BeschutWerk |
Blz. 318 |
16. Stichting Schoonmaakwerk |
Blz. 319 |
17. Stichting Groenwerk |
Blz. 320 |
18. Marickenland |
Blz. 321 |
19. Gebiedsprogramma Utrecht-West |
Blz. 322 |
20. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) |
Blz. 323 |
21. Vereniging van Nederlandse Gemeenten |
Blz. 324 |
Grondbeleid |
Blz. 325 |
Samenvatting |
Blz. 326 |
Bouwgronden in exploitatie - Algemeen |
Blz. 327 |
Beleidskader |
Blz. 328 |
Bouwgronden in exploitatie - Financieel totaaloverzicht |
Blz. 329 |
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken De Maricken |
Blz. 330 |
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Land van Winkel |
Blz. 331 |
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Vinkeveld |
Blz. 332 |
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Stationslocatie Mijdrecht |
Blz. 333 |
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd |
Blz. 334 |
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Lijst |
Blz. 335 |
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Stille reserve |
Blz. 336 |
Subsidies |
Blz. 337 |
Samenvatting |
Blz. 338 |
Beleidskader |
Blz. 339 |
Financieel totaaloverzicht subsidies |
Blz. 340 |
Toelichting op de verstrekte subsidies |
Blz. 341 |
Jaarrekening 2019 |
Blz. 342 |
01. Financieel totaaloverzicht van de programma's |
Blz. 343 |
Totaaloverzicht van de programma's |
Blz. 344 |
02. Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting en overige stelposten |
Blz. 345 |
Algemeen |
Blz. 346 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 347 |
1. Lokale heffingen |
Blz. 348 |
2. Algemene uitkering |
Blz. 349 |
3. Dividend |
Blz. 350 |
4. Renteresultaat |
Blz. 351 |
Overhead 2018 - 2019 |
Blz. 352 |
Vennootschapsbelasting |
Blz. 353 |
Post onvoorzien |
Blz. 354 |
Stelpost onderuitputting |
Blz. 355 |
03. Overzicht budgetaanpassingen 2019 |
Blz. 356 |
Algemeen |
Blz. 357 |
Budgetaanpassingen 2019 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 358 |
04. Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 359 |
Algemeen |
Blz. 360 |
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000) |
Blz. 361 |
Toelichting |
Blz. 362 |
05. Overzicht van incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 363 |
Algemeen |
Blz. 364 |
Totaaloverzicht incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x €1.000) |
Blz. 365 |
Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 1: Sociaal domein |
Blz. 366 |
Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 1: Sociaal domein |
Blz. 367 |
Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 2: Economie, wonen, en fysieke leefomgeving |
Blz. 368 |
Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 2: Economie, wonen, en fysieke leefomgeving |
Blz. 369 |
Incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 3: Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën |
Blz. 370 |
Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor Domein 3 Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën |
Blz. 371 |
06. De stand en het gespecificeerde verloop van reserves |
Blz. 372 |
Algemeen |
Blz. 373 |
Eigen vermogen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 374 |
A. Algemene reserve |
Blz. 375 |
B. Bestemmingsreserves |
Blz. 376 |
Toelichting op de bestemmingsreserves |
Blz. 377 |
C. Rekeningresultaat |
Blz. 378 |
07. De stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen |
Blz. 379 |
Algemeen |
Blz. 380 |
Overzicht voorzieningen |
Blz. 381 |
1 Afwikkelen vermogenweg e.o. |
Blz. 382 |
2 Nog uit te voeren werken van afgesloten bouwgronden in exploitatie |
Blz. 383 |
3 Gemeentelijke gebouwen |
Blz. 384 |
4 Begraafplaatsen |
Blz. 385 |
5 Afvalstoffenheffing |
Blz. 386 |
6 Rioolheffing |
Blz. 387 |
7 Wonen |
Blz. 388 |
08. Overzicht van de incidentele baten en lasten |
Blz. 389 |
Algemeen |
Blz. 390 |
Incidentele baten en lasten 2019 |
Blz. 391 |
09. Investeringsrapportage |
Blz. 392 |
Algemeen |
Blz. 393 |
Voortgang investeringen op concernniveau |
Blz. 394 |
1. Bedrijfsmiddelen - huisvesting |
Blz. 395 |
2. Bedrijfsmiddelen - automatisering |
Blz. 396 |
3. Bedrijfsmiddelen - voertuigen en materialen |
Blz. 397 |
4a. Binnensportaccommodaties |
Blz. 398 |
4b. Buitensportaccommodaties |
Blz. 399 |
5. Onderwijshuisvesting |
Blz. 400 |
6. Recreatie |
Blz. 401 |
7. Riolering |
Blz. 402 |
8. Vastgoed |
Blz. 403 |
9. Openbare ruimte (wegen, bruggen, verlichting e.d.) |
Blz. 404 |
10. Woningbouw |
Blz. 405 |
10. Financiële ontwikkeling sociaal domein 2017 - 2023 |
Blz. 406 |
Algemeen |
Blz. 407 |
Financiële samenvatting sociaal domein 2017 - 2023 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 408 |
A. Algemene voorzieningen |
Blz. 409 |
B. Individuele voorzieningen jeugd en Wmo |
Blz. 410 |
C. Inkomensregelingen |
Blz. 411 |
D. Gemeentelijk armoedebeleid |
Blz. 412 |
E. Capaciteitskosten |
Blz. 413 |
11. Wet normering topinkomens |
Blz. 414 |
Algemeen |
Blz. 415 |
Wet normering topinkomens - verantwoording 2019 & 2018 |
Blz. 416 |
12. Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling |
Blz. 417 |
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling |
Blz. 418 |
Vaste activa |
Blz. 419 |
Vlottende activa |
Blz. 420 |
Vaste passiva |
Blz. 421 |
Vlottende passiva |
Blz. 422 |
Borg- en garantstellingen |
Blz. 423 |
13. Balans per 31 december 2018 en 2019 |
Blz. 424 |
Balans van de gemeente De Ronde Venen - Activa - bedragen maal € 1.000 |
Blz. 425 |
Balans van de gemeente De Ronde Venen - Passiva - bedragen maal € 1.000 |
Blz. 426 |
14. Toelichting op de balans |
Blz. 427 |
Algemeen |
Blz. 428 |
01 Immateriële vaste activa |
Blz. 429 |
02 Materiële vaste activa |
Blz. 430 |
Toelichting op de materiële vaste activa |
Blz. 431 |
03 Financiële vaste activa |
Blz. 432 |
04 Voorraden |
Blz. 433 |
05 Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar |
Blz. 434 |
06 Liquide middelen |
Blz. 435 |
07 Overlopende avtiva |
Blz. 436 |
08 Eigen vermogen |
Blz. 437 |
09 Voorzieningen |
Blz. 438 |
10 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer |
Blz. 439 |
11 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar |
Blz. 440 |
12 Overlopende passiva |
Blz. 441 |
13 Borg- of garantstellingen |
Blz. 442 |
15. Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen |
Blz. 443 |
Algemeen |
Blz. 444 |
Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen |
Blz. 445 |
Overige niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen |
Blz. 446 |
16. Gebeurtenissen na balansdatum |
Blz. 447 |
Coronavirus |
Blz. 448 |
Bijlagen |
Blz. 449 |
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen |
Blz. 450 |
Algemeen |
Blz. 451 |
SiSa bijlage 2019 |
Blz. 452 |
Overzicht van de taakvelden per programma |
Blz. 453 |
Algemeen |
Blz. 454 |
Overzicht taakvelden |
Blz. 455 |
Begrippenlijst |
Blz. 456 |
Inleiding |
Blz. 457 |
Begrippenlijst |
Blz. 458 |
Afkortingen |
Blz. 459 |
Inleiding |
Blz. 460 |
Gebruikte afkortingen |
Blz. 461 |
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2019 |
Blz. 462 |
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2019 |
Blz. 463 |