Toelichting

--

Kwaliteit

  • In 2019 is het digitale klantenpanel van start gegaan.  Met dit panel wordt  er dieper ingegaan worden op specifieke thema’s en onderwerpen die leven onder inwoners. In 2019 zijn de volgende onderwerpen aan het klantenpanel voorgelegd, de klantbeleving en de keuze van dienstverleningskanalen. De vragenlijst is uitgezet onder de leden van het inwonerpanel. Het panel is representatief voor De Ronde Venen (leeftijd en spreiding over de kernen). Respons op enquête is 48%. 462 van de 960 leden hebben de vragenlijst ingevuld.
    • 65% heeft contact gehad via de telefoon. Waarvan 82% tevreden is over de bereikbaarheid.
    • 81% heeft contact gehad via de website. Waarvan 72% direct het product of de dienst kon aanvragen.
    • 5% heeft contact gehad via social media.
    • 54% heeft contact gehad via e-mail. Waarvan 71% geholpen is binnen 5 werkdagen.
    • 96% heeft een bezoek gebracht aan het gemeentehuis. Waarvan 73% tevreden is over de openingstijden.
  • Er zijn onderzoeken gedaan volgens de methode klantreizen voor processen van  ruimte, dienstverlening (KCC en burgerzaken) en exploitatie/drank en horecavergunning.   Dit heeft opgeleverd dat we nu weten dat de klanten als positief ervaren de vriendelijkheid, behulpzaamheid en betrokkenheid. Persoonlijk contact  en terugbelafspraken  worden gewaardeerd.   De verbeterkansen die opgepakt worden zijn de wijze van het eerste contact  bij Ruimte,  meer duidelijkheid geven over de rolverdeling en de communicatie bij Ruimte en de omgevingdienst.  In het proces drank en horecavergunning  is de  informatie op de website en de brief aan de ondernemer aangevuld. Het interne proces is ook verbeterd, hierdoor worden  vergunningen tegellijk aangevraagd in plaats van achter elkaar.
  • Eind 2019 is er een onderzoek gestart naar de telefonische bereikbaarheid gemeentebreed, dit loopt door tot eind januari 2020. In februari 2020 zijn de uitkomsten gedeeld binnen de organisatie en verbeterpunten zijn meegenomen in de afspraken over de telefonische bereikbaarheid van de gemeente de Ronde Venen.