Toelichting

--

Kwaliteit

Vanuit het programma dienstverlening is het volgende bereikt:

  • Het werken op afspraak is vanaf april 2019 van start gegaan voor de balies van burgerzaken. Het aanvragen van burgerlijke stand producten (zoals bijvoorbeeld erkenning van kinderen, melding voorgenomen huwelijk, vestiging vanuit het buitenland),  is vanaf april 2019 ook mogelijk op de maandagavond. Dit is een uitbreiding van de dienstverlening op maandagavond. Door het invoeren van het werken op afspraak zijn de wachttijden  voor de klanten verminderd.
  • Het doorgeven en verwerken van een verhuizing en het aanvragen van een uittreksel is digitaal mogelijk gemaakt.  Inschatting is dat nu i.p.v. 20% ruim 50% van de verhuizingen digitaal verwerkt worden. In 2019 zijn ook de voorbereidingen getroffen om diverse extra producten, zoals aangifte geboorte en emigratie, digitaal mogelijk te maken in  2020.
  • Er is in 2019 een nieuwe terugbelnotitie gerealiseerd. Dit is een intern proces maar zorgt voor een betere bereikbaarheid voor onze klanten.
  • WhatsApp als communicatiekanaal is in gebruik. In 2019 zijn  de regels aangescherpt voor zakelijk gebruik.  Maatregelen zijn genomen om dit dienstverleningskanaal  blijvend aan te kunnen bieden voor onze klanten. Er is een grote tevredenheid bij onze klanten met betrekking tot het gebruik van WhatsApp.
  • De nieuwe website is in oktober 2019 live gegaan. Hierdoor is de gebruiksvriendelijkheid en toegang verbeterd en is de website het digitale toegangskanaal voor onze gemeente.  Daarnaast is de zoekfunctie flink verbeterd. We beantwoorden ook vragen via twitter, instagram  en facebook.
  • We hebben de interne kennisbank voor frontofficemedewerkers  opgezet in 2019  om inwoners beter en sneller te kunnen informeren.
  • Via alle kanalen (balie/telefoon en digitaal) zorgen we voor een mensgerichte benadering.  De klant heeft de kanaalkeuzevrijheid en is altijd welkom in de Ronde Venen.