Programmarekening 2018 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Algemeen |
Blz. 3 |
Bestuurlijke aanbieding |
Blz. 4 |
Bestuurlijke aanbieding |
Blz. 5 |
Leeswijzer |
Blz. 6 |
Leeswijzer |
Blz. 7 |
Inhoudelijke samenvatting per portefeuillehouder |
Blz. 8 |
Terugblik burgemeester Maarten Divendal |
Blz. 9 |
Terugblik wethouder drs. Rein Kroon (eerste locoburgemeester) |
Blz. 10 |
Terugblik wethouder drs. Alberta Schuurs - Jensema (tweede locoburgemeester) |
Blz. 11 |
Terugblik wethouder Kiki Hagen (derde locoburgemeester) |
Blz. 12 |
Terugblik wethouder ing. Marja Becker (vierde locoburgemeester) |
Blz. 13 |
Uiteenzetting financiële positie |
Blz. 14 |
Algemeen |
Blz. 15 |
Financieel resultaat 2018 |
Blz. 16 |
Hoofdlijnenanalyse |
Blz. 17 |
Hoofdlijnenanalyse - bouwgronden in explotatie |
Blz. 18 |
Hoofdlijnenanalyse - overige |
Blz. 19 |
Hoofdlijnenanalyse - sociaal domein |
Blz. 20 |
Onderscheid tussen structureel en incidenteel resultaat |
Blz. 21 |
Doorwerking naar begroting 2019 en volgende jaren |
Blz. 22 |
Lokale heffingen |
Blz. 23 |
Investeringen |
Blz. 24 |
Reservepositie |
Blz. 25 |
Waar komt het geld vandaan? |
Blz. 26 |
Waar is het geld aan besteed? |
Blz. 27 |
Kerngegevens 2015 -2018 |
Blz. 28 |
Kerngegevens 2015 - 2018 |
Blz. 29 |
Jaarverslag 2018 |
Blz. 30 |
Programma's |
Blz. 31 |
Programma 1 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 32 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 33 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 34 |
Doelstellingen |
Blz. 35 |
1.1 De Ronde Venen blijft een veilige gemeente |
Blz. 36 |
1.1.1 Het opzetten van het integraal veiligheidsplan (IVP) 2019-2022 |
Blz. 37 |
1.1.2 Implementeren uitbreiding bevoegdheden burgemeester |
Blz. 38 |
1.2 Inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven blijven onverminderd betrokken bij de veiligheid van hun leefomgeving en nemen hierin ook meer verantwoordelijkheid |
Blz. 39 |
1.2.1 Het stimuleren en faciliteren van de inzet van (wijk)netwerken. |
Blz. 40 |
1.3 Raadsleden zijn meer betrokken bij het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente |
Blz. 41 |
1.3.1 Organiseren van een informatiemoment voor de nieuwe raad over de inhoud van het veiligheidsdomein. Verder zal in het najaar de raad uitgebreider geïnformeerd worden over de voortgang en uitvoering van het integraal veiligheidsplan. |
Blz. 42 |
Indicatoren BBV |
Blz. 43 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 44 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 45 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 46 |
Programma 1 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 47 |
Financiële analyse |
Blz. 48 |
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 49 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 50 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 51 |
Doelstellingen |
Blz. 52 |
2.1 Bevorderen van de bereikbaarheid van de gemeente |
Blz. 53 |
2.1.1 Nemen van maatregelen ter stimulering van het fietsgebruik |
Blz. 54 |
2.1.2 Stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer |
Blz. 55 |
2.1.3 Oplossen van parkeerproblemen en uitvoeren van vastgesteld parkeerbeleid |
Blz. 56 |
2.1.4 Aanpassen van de rotonde Veenweg/Mijdrechtse Dwarsweg |
Blz. 57 |
2.2 Vergroten van de verkeersveiligheid in de gemeente |
Blz. 58 |
2.2.1 (Her)inrichten van wegen |
Blz. 59 |
2.2.2 Aanpassen van schoolomgevingen en schoolroutes |
Blz. 60 |
2.2.3 Intensiveren van de verkeershandhaving |
Blz. 61 |
2.3 Verbeteren van de (verkeers)leefbaarheid binnen de gemeente |
Blz. 62 |
2.3.1 Nemen van maatregelen voor voetgangers |
Blz. 63 |
2.3.2 Herinrichten van Burg. Haitsmaplein/Centrum Mijdrecht |
Blz. 64 |
2.3.3 Amendement watertappunt |
Blz. 65 |
2.4 Vinden van een duurzame oplossing voor een goede doorstroming op de N201 |
Blz. 66 |
2.4.1 Actief inbrengen van de gemeentelijke belangen in de door de provincie vast te stellen tracévisie |
Blz. 67 |
2.5 Renovatie en onderhoud aan wegen en kunstwerken |
Blz. 68 |
2.5.1 Renovatie wegen |
Blz. 69 |
2.5.2 Renovatie bruggen |
Blz. 70 |
Indicatoren BBV |
Blz. 71 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 72 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 73 |
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 74 |
Financiële analyse |
Blz. 75 |
Programma 3 Economische zaken |
Blz. 76 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 77 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 78 |
Doelstellingen |
Blz. 79 |
3.1 Samenwerking met ondernemers en regionale partners versterken en regionaal inbedden |
Blz. 80 |
3.1.1 Het accountmanagement bedrijven professionaliseren, passend binnen de visie op dienstverlening |
Blz. 81 |
3.1.2 De kansen verkennen van regionale samenwerking ter bevordering van de groei van de lokale economie |
Blz. 82 |
3.2 Het realiseren van een duurzame arbeidsmarkt met lage werkloosheid, passende scholing en voldoende geschikt personeel (raakvlak met programma 4 en 6) |
Blz. 83 |
3.2.1 Samenbrengen van ondernemers en onderwijs zodat een betere aansluiting ontstaat van het onderwijs op de arbeidsmarkt |
Blz. 84 |
3.2.2 Bundelen van de informatie over werk en het beter borgen van het onderhoud van het digitale werkplatform DeRondeVenerWerkt |
Blz. 85 |
3.3 Duurzame werkgebieden met ruimte voor ondernemerschap |
Blz. 86 |
3.3.1 Samen met de ondernemers werken aan het aantrekkelijk en toekomstbestendig houden van: de winkelgebieden, de recreatiegebieden, de bedrijventerreinen en het buitengebied |
Blz. 87 |
3.3.2 Collectieve ondernemersinitiatieven ondersteunen ter verbetering van het ondernemersklimaat en het op de kaart zetten van de winkel- en recreatiegebieden en bedrijventerreinen |
Blz. 88 |
Indicatoren BBV |
Blz. 89 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 90 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 91 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 92 |
Programma 3 Economische zaken |
Blz. 93 |
Financiële analyse |
Blz. 94 |
Programma 4 Onderwijs |
Blz. 95 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 96 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 97 |
Doelstellingen |
Blz. 98 |
4.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee. (thema: Meedoen) |
Blz. 99 |
4.1.1 Faciliteren van inwoners om hun talenten in te zetten voor de samenleving op een manier die bij hen past |
Blz. 100 |
4.1.2 Voeren van regie op een doorgaande lijn (startkwalificatie en aansluiting arbeidsmarkt) |
Blz. 101 |
4.1.3 b Motie Doorontwikkeling technische opleidingen |
Blz. 102 |
4.1.3 Inwoners zijn passend bij hun vermogen actief in de samenleving, betaald of onbetaald (inclusief onderwijs) |
Blz. 103 |
4.2 Ouders voeden op met vertrouwen (thema: opvoeden met vertrouwen) |
Blz. 104 |
4.2.1 Opvoedadvies en ondersteuning is toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding van kinderen en wordt zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk ingezet |
Blz. 105 |
4.3 Inwoners zorgen voor zichzelf (thema: voor jezelf zorgen) |
Blz. 106 |
4.3.1 Inwoners die dat nodig hebben krijgen (thuis) passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk |
Blz. 107 |
4.4 Samen met het onderwijs en andere maatschappelijke partners worden plannen ontwikkeld en gerealiseerd rondom onderwijshuisvesting aansluitend op lokale ontwikkelingen |
Blz. 108 |
4.4.1 Het onderzoek herschikking basisscholen Mijdrecht begeleiden |
Blz. 109 |
4.4.2 Het realiseren van een vervangende gymvoorziening voor de scholen in Abcoude |
Blz. 110 |
Indicatoren BBV |
Blz. 111 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 112 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 113 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 114 |
Programma 4 Onderwijs |
Blz. 115 |
Financiële analyse |
Blz. 116 |
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 117 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 118 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 119 |
Doelstellingen |
Blz. 120 |
5.1 Het behouden van cultureel erfgoed, kunst en cultuur en het bevorderen van de toegankelijkheid |
Blz. 121 |
5.1.1 Nieuwe ambities cultuur en cultuurhistorie bepalen |
Blz. 122 |
5.1.2 Uitvoeren cultuurpact |
Blz. 123 |
5.1.3 Heropening van Museum De Ronde Venen |
Blz. 124 |
5.1.4 Voortgang project ‘Behoud Erfgoed’ |
Blz. 125 |
5.2 Het bevorderen van een leefbare groene omgeving |
Blz. 126 |
5.2.1 Meer kleur en fleur aanbrengen in de wijken |
Blz. 127 |
5.2.2 Ontwikkelen van een duurzaam bomenbestand door in te zetten op de kwaliteit van bomen |
Blz. 128 |
5.2.3 Uitvoeren stimuleringsproject ‘leilindes Voordijk Abcoude' |
Blz. 129 |
5.2.4 b Uitvoering motie aanpak onkruidbestrijding 2018 |
Blz. 130 |
5.2.4 Blijvende aandacht voor goed onderhoud in de openbare ruimte |
Blz. 131 |
5.3 Het benutten van de recreatieve potentie van gebieden in onze gemeente |
Blz. 132 |
5.3.1 Aanleg zwemstrand Abcoudermeer |
Blz. 133 |
5.3.2 Het uitwerken van een plan voor de ‘Klinkhamerstrook’ en eilanden 4 & 5 |
Blz. 134 |
5.3.3 Rechtsopvolging recreatieschap |
Blz. 135 |
5.3.4 Het graven van een doorvaart op Kavels Omtzigt aan de Herenweg te Vinkeveen |
Blz. 136 |
5.3.5 b Motie uitvoering evenementen 2018 |
Blz. 137 |
5.3.5 Verbeteren doorvaart knelpunt De Heul te Vinkeveen |
Blz. 138 |
5.4 Sport en bewegen mogelijk maken en stimuleren door het hebben, houden en beschikbaar stellen van kwalitatief goede en betaalbare sportaccommodaties aan sportverenigingen en onderwijs |
Blz. 139 |
5.4.1 Continuering - en waar nodig intensivering - van sportstimuleringsprojecten en het voorzieningenbeleid voor sport en bewegen |
Blz. 140 |
Indicatoren BBV |
Blz. 141 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 142 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 143 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 144 |
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 145 |
Financiële analyse |
Blz. 146 |
Programma 6 Sociaal domein |
Blz. 147 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 148 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 149 |
Doelstellingen |
Blz. 150 |
6.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee (thema: meedoen) |
Blz. 151 |
6.1.1 We faciliteren inwoners hun talenten in te zetten voor de samenleving op een manier die bij hen past. We faciliteren projecten die het zelfvertrouwen van jeugdigen vergroten |
Blz. 152 |
6.1.2 We bieden passende ondersteuning en verwijzen door naar gespecialiseerde aanbieders waar de inwoners tevreden over zijn |
Blz. 153 |
6.1.3 Inwoners zijn passend bij hun vermogen actief in de samenleving, betaald of onbetaald |
Blz. 154 |
6.1.4 Iedere werkzoekende zet zich naar vermogen in om werk te verkrijgen, om op die manier zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten |
Blz. 155 |
6.1.5 Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt krijgen passende ondersteuning. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk |
Blz. 156 |
6.1.6a Motie: te onderzoeken hoe sport en cultuur beter toegankelijk gemaakt kan worden voor volwassenen met een minimum besteedbaar inkomen in De Ronde Venen |
Blz. 157 |
6.1.6b Motie: nadere informatie over het aantal gebruikers en de kosten van loonkostensubsidie |
Blz. 158 |
6.1.6c Motie: een lobby te starten richting het Rijk om de loonkostensubsidie als instrument te behouden |
Blz. 159 |
6.1.6d Motie: actieplan over een inclusieve samenleving |
Blz. 160 |
6.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving (thema: veilig leven) |
Blz. 161 |
6.2.1 Er is een lokaal klimaat van alertheid voor de veiligheid van alle inwoners. Inwoners, de naaste omgeving, maatschappelijke organisaties en gemeente vormen samen dat klimaat |
Blz. 162 |
6.2.2 De buurt of wijk is een veilige en prettige woon- en leefomgeving voor alle inwoners |
Blz. 163 |
6.2.3 Er is passende bescherming en begeleiding beschikbaar voor inwoners, die geen veilige huisomgeving hebben |
Blz. 164 |
6.2.4 Er is passende bescherming en begeleiding beschikbaar voor mensen die een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormen |
Blz. 165 |
6.2.5 De informatie, advies en hulp met betrekking tot veilig leven is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners |
Blz. 166 |
6.3 Inwoners leven gezond (thema: gezond leven) |
Blz. 167 |
6.3.1 Inwoners zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid |
Blz. 168 |
6.3.2 Inwoners zijn zich bewust van de schadelijke gevolgen van overmatig en ongezond eten en drinken, van alcohol- en drugsgebruik, roken, overgewicht en te weinig bewegen |
Blz. 169 |
6.3.3 Informatie en advies over gezondheid is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners |
Blz. 170 |
6.3.4 Inwoners ervaren een lokaal klimaat dat gezond leven stimuleert. Dat klimaat wordt gevormd door henzelf, de omgeving en maatschappelijke organisaties |
Blz. 171 |
6.4 Ouders voeden op met vertrouwen (thema: opvoeden met vertrouwen) |
Blz. 172 |
6.4.1 Ouders hebben de verantwoordelijkheid en opvoedvaardigheden die nodig zijn om hun kinderen een gezonde stabiele basis te bieden en ze te laten opgroeien tot zelfredzame volwassenen |
Blz. 173 |
6.4.2 Ouders ervaren een open en positief pedagogisch klimaat, dat gevormd wordt door henzelf, mensen in de naaste omgeving en maatschappelijke organisaties |
Blz. 174 |
6.4.3 We faciliteren organisaties, die ouders stimuleren om met anderen te praten over opvoeden en om elkaar ondersteuning bij de opvoeding te vragen |
Blz. 175 |
6.4.4 Opvoedadvies en ondersteuning is toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding van kinderen en wordt zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk ingezet |
Blz. 176 |
6.5 Inwoners zorgen voor zichzelf (thema: voor jezelf zorgen) |
Blz. 177 |
6.5.1 Inwoners nemen hun verantwoordelijkheid voor hun financiële zelfstandigheid |
Blz. 178 |
6.5.2 Inwoners zijn zelf de eigenaar van hun hulpvragen én oplossingen |
Blz. 179 |
6.5.3 Inwoners zijn in staat zelfstandig thuis te wonen |
Blz. 180 |
6.5.4 Inwoners die dat nodig hebben krijgen thuis passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk |
Blz. 181 |
6.5.5 Informatie en advies over ondersteuning is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners. Inwoners vinden het vanzelfsprekend elkaar om hulp te vragen en om deze hulp te accepteren |
Blz. 182 |
6.6 De inwoners kijken om naar anderen (thema: naar elkaar omkijken) |
Blz. 183 |
6.6.1 Inwoners helpen hun familie, vrienden en buurtgenoten, binnen de mogelijkheden die zij hebben |
Blz. 184 |
6.6.2 Inwoners zijn betrokken in hun wijk, buurt of dorp, bij maatschappelijke organisaties en sport- en cultuurverenigingen |
Blz. 185 |
6.6.3 Inwoners die andere inwoners steunen weten waar zijzelf terecht kunnen voor advies of ondersteuning |
Blz. 186 |
6.6.3 Motie: een onderzoek te starten om jonge mantelzorgers en meest kwetsbare jongeren in kaart te brengen |
Blz. 187 |
6.7 Transformatie in het sociaal domein |
Blz. 188 |
6.7.1 De ontwikkelopgaven uit de Maatschappelijke Agenda (zie bovenstaand kader) worden gerealiseerd |
Blz. 189 |
6.7.2 We komen verder in control in het sociaal domein |
Blz. 190 |
6.7.3 Zorg voor inwoners van De Ronde Venen is ingekocht en de contractrelaties worden beheerd |
Blz. 191 |
Indicatoren BBV |
Blz. 192 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 193 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 194 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 195 |
Programma 6 Sociaal domein |
Blz. 196 |
Financiële analyse |
Blz. 197 |
Programma 7 Milieu en duurzaamheid |
Blz. 198 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 199 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 200 |
Doelstellingen |
Blz. 201 |
7.1 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 |
Blz. 202 |
7.1.1 Uitvoeren van spoor 1: Duurzame meters maken |
Blz. 203 |
7.1.2 Uitvoeren van spoor 2: Duurzame meters voorbereiden |
Blz. 204 |
7.2 Het uitvoeren van het afvalbeleidsplan 2016-2020 |
Blz. 205 |
7.2.1 75% afvalscheiding in 2020 |
Blz. 206 |
7.3 Het borgen van een goed ingericht rioleringsstelsel wat bijdraagt aan een goed milieu |
Blz. 207 |
7.3.1 Uitvoeren GRP 2018-2022 |
Blz. 208 |
7.4 Het uitvoeren van milieutaken voor de bescherming van het milieu (leefomgeving), de natuur en het waarborgen van de volksgezondheid en veiligheid (gevaarlijke stoffen) |
Blz. 209 |
7.4.1 Uitvoeren uitvoeringsprogramma ODRU |
Blz. 210 |
7.5 De milieutaken voorbereiden op de komst van de Omgevingswet |
Blz. 211 |
7.5.1 Overdracht bodemtaken naar gemeente |
Blz. 212 |
7.5.2 Geluid wegverkeer |
Blz. 213 |
Indicatoren BBV |
Blz. 214 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 215 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 216 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 217 |
Programma 7 Milieu en duurzaamheid |
Blz. 218 |
Financiële analyse |
Blz. 219 |
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 220 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 221 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 222 |
Doelstellingen |
Blz. 223 |
8.1 Een betaalbaar, duurzaam en divers woonaanbod dat beschikbaar is voor de diverse leeftijds- en doelgroepen |
Blz. 224 |
8.1.1 Uitvoering geven aan nieuwe woonvisie in 2018 |
Blz. 225 |
8.1.2 Beschermd wonen en maatschappelijke opvang naar gemeente |
Blz. 226 |
8.1.3 Bijdragen aan voldoende betaalbare en geschikte woningen |
Blz. 227 |
8.1.4 Bijdragen aan het langer veilig en comfortabel thuiswonen voor senioren |
Blz. 228 |
8.1.5 Duurzame nieuwbouw en verduurzaming van particuliere woningen en sociale huurwoningen |
Blz. 229 |
8.1.5 Motie begrotingsraad november 2017 - Onderzoek Tiny Houses |
Blz. 230 |
8.2 Aantrekkelijk wonen en leven stimuleren door gebiedsgerichte ontwikkelingen |
Blz. 231 |
8.2.1 Voorbereidingen uitvoering Centrumplan Vinkeveen |
Blz. 232 |
8.2.2 Initiatief Abcoude Centrum |
Blz. 233 |
8.2.3 Ontwikkelingsmogelijkheden Amstelhoek / Pothuizen |
Blz. 234 |
8.2.4 Kernrandzones Abcoude Zuid, Demmeriklanden en Tuinderslaan |
Blz. 235 |
8.2.5 Het beïnvloeden van de regeling voor recreatieverblijven door overleg met de provincie |
Blz. 236 |
8.2.5 Motie begrotingsraad november 2017 - Sociale woningbouw betrekken bij op te stellen kernrandzones |
Blz. 237 |
8.3 Het in stand houden en bereiken van een gezonde fysieke leefomgeving door adequate inzet van het instrumentarium van de huidige en toekomstige regelgeving |
Blz. 238 |
8.3.1 Voorbereiding Omgevingswet algemeen |
Blz. 239 |
8.3.2 Pilot omgevingsvisie & omgevingsplan Bedrijventerreinen en pilot omgevingsvisie Mijdrecht |
Blz. 240 |
8.3.3 Actualisatie bestemmingsplannen |
Blz. 241 |
8.3.4 Adequate inzet van VTH-instrumentarium (vergunningverlening, toezicht en handhaving) om de gezondheid, veiligheid en leefbaarheid in de samenleving te borgen |
Blz. 242 |
8.3.5 Een plan van aanpak opstellen om de feitelijke situatie in overeenstemming te brengen met de nieuwe planologische situatie binnen de gebieden van de bestemmingsplannen Buitengebied-West en Plassengebied |
Blz. 243 |
Indicatoren BBV |
Blz. 244 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 245 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 246 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 247 |
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 248 |
Financiële analyse |
Blz. 249 |
Programma 9 Bestuur en ondersteuning |
Blz. 250 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 251 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 252 |
Doelstellingen |
Blz. 253 |
9.1 Een goede dienstverlening voor inwoners en ondernemers |
Blz. 254 |
9.1.1 De uitvoeringsagenda Visie op Dienstverlening doorvoeren |
Blz. 255 |
9.2 Invulling geven aan de ‘Digitale overheid’ |
Blz. 256 |
9.2.1 De ICT-basis op orde houden |
Blz. 257 |
9.2.2. Aansluiten op de landelijke Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) |
Blz. 258 |
9.2.3 De gemeentelijke informatiesystemen voorzien in veilige digitale processen, veilige opslag van data en bescherming van de privacy van inwoners en bedrijven |
Blz. 259 |
9.2.4 Beter benutten van data |
Blz. 260 |
9.3 Gevolg geven aan de vastgestelde aanpak van gemeentelijk vastgoed |
Blz. 261 |
9.3.1 Het implementeren van de nota vastgoed en bijbehorend uitvoeringsplan |
Blz. 262 |
Indicatoren BBV |
Blz. 263 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 264 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 265 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 266 |
Programma 9 Bestuur en ondersteuning |
Blz. 267 |
Financiële analyse |
Blz. 268 |
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 269 |
Wat was ons doel voor 2018? |
Blz. 270 |
Wat hebben we bereikt in 2018? |
Blz. 271 |
Doelstellingen |
Blz. 272 |
10.1 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid |
Blz. 273 |
10.1.1 Optimaliseren financiele processen |
Blz. 274 |
10.1.2 Drie aparte financiele nota’s aanbieden aan de raad |
Blz. 275 |
10.1.3 Lastenverzwaring door opgelegde precario van nutsbedrijven compenseren |
Blz. 276 |
10.1.4 Het optimaliseren van de belastingsamenwerking Amstelland |
Blz. 277 |
10.1.5 Het verder digitaliseren van de P&C-cyclus |
Blz. 278 |
10.1.6 Convenant over Horizontaal Toezicht afsluiten met de belastingdienst |
Blz. 279 |
10.1.7 Amendement verlaging ozb met 3% incidenteel en 3% structureel |
Blz. 280 |
Indicatoren BBV |
Blz. 281 |
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen? |
Blz. 282 |
Wat heeft het gekost? |
Blz. 283 |
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 284 |
Financiële analyse |
Blz. 285 |
Paragrafen |
Blz. 286 |
Paragraaf lokale heffingen |
Blz. 287 |
Samenvatting |
Blz. 288 |
Toelichting op de lokale heffingen |
Blz. 289 |
Beleid voor lokale heffingen |
Blz. 290 |
Totaaloverzicht van de lokale heffingen |
Blz. 291 |
Onroerende zaakbelastingen |
Blz. 292 |
Rioolheffing - algemeen |
Blz. 293 |
Rioolheffing - specificatie kostendekkendheid |
Blz. 294 |
Afvalstoffenheffing - algemeen |
Blz. 295 |
Afvalstoffenheffing - specificatie kostendekkendheid |
Blz. 296 |
Precariobelasting |
Blz. 297 |
Ontwikkeling woonlasten |
Blz. 298 |
Kwijtscheldingsbeleid |
Blz. 299 |
Paragraaf weerstandsvermogen en risicoheersing |
Blz. 300 |
Samenvatting |
Blz. 301 |
Beleidskader voor weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 302 |
Financiële kengetallen |
Blz. 303 |
Toelichting op de financiële kengetallen |
Blz. 304 |
Ontwikkeling plafond voor investeringen met een maatschappelijk nut |
Blz. 305 |
Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en die van aflossingen |
Blz. 306 |
Beschikbare weerstandscapaciteit, risico's en en weerstandsvemogen |
Blz. 307 |
Beschikbare weerstandscapaciteit |
Blz. 308 |
Top tien van de risico's (bedragen x € 1.000) |
Blz. 309 |
Weerstandsvermogen |
Blz. 310 |
Paragraaf kapitaalgoederen |
Blz. 311 |
Samenvatting |
Blz. 312 |
Wegen - beleid |
Blz. 313 |
Wegen - uitvoering |
Blz. 314 |
Wegen -financiën |
Blz. 315 |
Riolering - beleid |
Blz. 316 |
Riolering - uitvoering |
Blz. 317 |
Riolering - financiën |
Blz. 318 |
Water - beleid |
Blz. 319 |
Water - uitvoering |
Blz. 320 |
Water - financiën |
Blz. 321 |
Groen - beleid |
Blz. 322 |
Groen - uitvoering |
Blz. 323 |
Groen - financiën |
Blz. 324 |
Gebouwen - beleid |
Blz. 325 |
Gebouwen - uitvoering |
Blz. 326 |
Gebouwen - financiën |
Blz. 327 |
Paragraaf financiering |
Blz. 328 |
Samenvatting |
Blz. 329 |
Beleidskader |
Blz. 330 |
Risicobeheersing - Algemeen |
Blz. 331 |
Risicobeheersing - Kasgeldlimiet (renterisico kortlopende financiering) |
Blz. 332 |
Risicobeheersing - Renterisiconorm (renterisico langlopende financiering) |
Blz. 333 |
Ontwikkeling langlopende leningen |
Blz. 334 |
Opbouw leningenportefuille |
Blz. 335 |
Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet |
Blz. 336 |
Toelichting op de geldstromen |
Blz. 337 |
Schatkistbankieren |
Blz. 338 |
Samenhang met programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 339 |
Paragraaf bedrijfsvoering |
Blz. 340 |
Samenvatting |
Blz. 341 |
Beleidskader |
Blz. 342 |
Personeel en organisatie |
Blz. 343 |
Informatievoorziening & ICT |
Blz. 344 |
Informatieveiligheid & Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) |
Blz. 345 |
Privacy/Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) |
Blz. 346 |
Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken 2018 |
Blz. 347 |
Gemeentelijke klachtenregeling |
Blz. 348 |
Interbestuurlijk toezicht |
Blz. 349 |
Formatie en bezetting |
Blz. 350 |
Financiën bedrijfsvoering - Algemeen |
Blz. 351 |
1. Capaciteitskosten |
Blz. 352 |
Financiën bedrijfsvoering - Verdeling capaciteitskosten over de programma's |
Blz. 353 |
Financiën bedrijfsvoering - Toelichting op de capaciteitskosten |
Blz. 354 |
2. Overhead |
Blz. 355 |
Financiën bedrijfsvoering - Toelichting op de kosten van overhead |
Blz. 356 |
3. Apparaatskosten (capaciteitskosten + overhead) |
Blz. 357 |
Paragraaf verbonden partijen |
Blz. 358 |
Samenvatting |
Blz. 359 |
Beleidskader |
Blz. 360 |
Gemeenschappelijke regelingen - Algemeen |
Blz. 361 |
01. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht |
Blz. 362 |
02. Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden |
Blz. 363 |
03. Gemeenschappelijke regeling Gezondheidsdienst Regio Utrecht |
Blz. 364 |
04. Gemeenschappelijke regeling PAUW Bedrijven (in liquidatie) |
Blz. 365 |
05. Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU) |
Blz. 366 |
06. Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU) |
Blz. 367 |
07. Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen |
Blz. 368 |
08. Gemeenschappelijke regeling Amstelland Meerlanden overleg |
Blz. 369 |
09. Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland |
Blz. 370 |
Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 371 |
Deelnemingen |
Blz. 372 |
10. BNG Bank N.V. |
Blz. 373 |
11. Vitens N.V. |
Blz. 374 |
Overige verbonden partijen |
Blz. 375 |
12. Veiligheidshuis Utrecht |
Blz. 376 |
13. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen |
Blz. 377 |
14. Bestuursovereenkomst project N201+ |
Blz. 378 |
15. Stichting Mooisticht |
Blz. 379 |
16. Aanleg fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal |
Blz. 380 |
17. Stichting BeschutWerk (in oprichting) |
Blz. 381 |
18. Stichting Schoonmaakwerk (in oprichting) |
Blz. 382 |
19. Stichting Groenwerk (in oprichting) |
Blz. 383 |
20. Marickenland |
Blz. 384 |
21. Gebiedsprogramma Utrecht-West |
Blz. 385 |
22. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) |
Blz. 386 |
23. Vereniging van Nederlandse Gemeenten |
Blz. 387 |
Paragraaf grondbeleid |
Blz. 388 |
Samenvatting |
Blz. 389 |
Beleidskader |
Blz. 390 |
Bouwgronden in exploitatie - Algemeen |
Blz. 391 |
Bouwgronden in exploitatie - Financieel totaaloverzicht |
Blz. 392 |
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken De Maricken |
Blz. 393 |
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Land van Winkel |
Blz. 394 |
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Vinkeveld |
Blz. 395 |
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Stationslocatie Mijdrecht |
Blz. 396 |
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd |
Blz. 397 |
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Lijst |
Blz. 398 |
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Stille reserve |
Blz. 399 |
Paragraaf subsidies |
Blz. 400 |
Samenvatting |
Blz. 401 |
Beleidskader |
Blz. 402 |
Financieel totaaloverzicht subsidies |
Blz. 403 |
Toelichting op de verstrekte subsidies |
Blz. 404 |
Jaarrekening 2018 |
Blz. 405 |
Financieel totaaloverzicht van de programma's |
Blz. 406 |
Algemeen |
Blz. 407 |
Totaal van de tien programma's inclusief inzet reserves |
Blz. 408 |
Totaal van de tien programma's inclusief inzet van reserves |
Blz. 409 |
Programma 1 Openbare orde en veiligheid incl. programmaonderdelen |
Blz. 410 |
A. Crisisbeheersing en brandweer |
Blz. 411 |
B. Openbare orde en veiligheid |
Blz. 412 |
C. Totaal programma 1 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 413 |
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat incl. programmaonderdelen |
Blz. 414 |
A. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 415 |
Programma 3 Economische zaken incl. programmaonderdelen |
Blz. 416 |
A. Economische zaken |
Blz. 417 |
Programma 4 Onderwijs incl. programmaonderdelen |
Blz. 418 |
A. Onderwijshuisvesting |
Blz. 419 |
B. Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
Blz. 420 |
C. Totaal programma Onderwijs |
Blz. 421 |
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport incl. programmaonderdelen |
Blz. 422 |
A. Sport |
Blz. 423 |
B. Cultuur |
Blz. 424 |
C. Openbaar groen en (openlucht)recreatie |
Blz. 425 |
D. Totaal programma Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 426 |
Programma 6 Sociaaal domein incl. programmaonderdelen |
Blz. 427 |
A. Algemene voorzieningen jeugd en Wmo |
Blz. 428 |
B. Individuele voorzieningen jeugd en Wmo |
Blz. 429 |
C. Inkomensregelingen incl. arbeidsparticipatie |
Blz. 430 |
D. Gemeentelijk armoedebeleid |
Blz. 431 |
E. Totaal programma Sociaal domein |
Blz. 432 |
Programma 7 Milieu en duurzaamheid incl. programmaonderdelen |
Blz. 433 |
A. Reiniging |
Blz. 434 |
B. Riolering |
Blz. 435 |
C. Begraafplaatsen |
Blz. 436 |
D. Milieu |
Blz. 437 |
E. Totaal programma Milieu en duurzaamheid |
Blz. 438 |
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting incl. programmaonderdelen |
Blz. 439 |
A. Ruimtelijke ordening |
Blz. 440 |
B. Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) |
Blz. 441 |
C. Woningbouw |
Blz. 442 |
D. Totaal programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 443 |
Programma 9 Bestuur en ondersteuning incl. programmaonderdelen |
Blz. 444 |
A. Bestuur |
Blz. 445 |
B. Burgerzaken |
Blz. 446 |
C. Beheer overige gebouwen en gronden |
Blz. 447 |
D. Overhead |
Blz. 448 |
E. Totaal programma 9 Bestuur en ondersteuning |
Blz. 449 |
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen incl. programmaonderdelen |
Blz. 450 |
A. Treasury |
Blz. 451 |
B. Belastingen |
Blz. 452 |
C. Algemene uitkering |
Blz. 453 |
D. Algemene baten en lasten |
Blz. 454 |
E. Mutatie reserves |
Blz. 455 |
F. Resultaat van de rekening van baten en lasten |
Blz. 456 |
G. Totaal programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 457 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting, post onvoorzien en overige stelposten |
Blz. 458 |
Algemeen |
Blz. 459 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 460 |
Toelichting op het overzicht algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 461 |
Overhead |
Blz. 462 |
Vennootschapsbelasting |
Blz. 463 |
Post onvoorzien en overige stelposten |
Blz. 464 |
Overzicht budgetaanpassingen 2018 |
Blz. 465 |
Algemeen |
Blz. 466 |
Budgetaanpassingen per programma |
Blz. 467 |
Budgetaanpassingen programma 1 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 468 |
Budgetaanpassingen programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 469 |
Budgetaanpassingen programma 3 Economische zaken |
Blz. 470 |
Budgetaanpassingen programma 4 Onderwijs |
Blz. 471 |
Budgetaanpassingen programma 5 Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 472 |
Budgetaanpassingen programma 6 Sociaal Domein |
Blz. 473 |
Budgetaanpassingen programma 7 Milieu en duurzaamheid |
Blz. 474 |
Budgetaanpassingen programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 475 |
Budgetaanpassingen programma 9 Bestuur en ondersteuning |
Blz. 476 |
Budgetaanpassingen programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 477 |
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 478 |
Algemeen |
Blz. 479 |
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000) |
Blz. 480 |
Toelichting op de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 481 |
1. Diverse afschrijvingen |
Blz. 482 |
2. Veenweidebad in Mijdrecht |
Blz. 483 |
3. Piet Mondriaangebouw in Abcoude |
Blz. 484 |
4. Gemeentewerf in Abcoude |
Blz. 485 |
5. Clubgebouw skeelerbaan in Baambrugge |
Blz. 486 |
6. Verkorten afschrijvingstermijn schoolgebouwen |
Blz. 487 |
Overzicht van de incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 488 |
Algemeen |
Blz. 489 |
Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000) |
Blz. 490 |
Toelichting |
Blz. 491 |
Overzicht vorming en besteding reserves |
Blz. 492 |
Algemeen |
Blz. 493 |
Eigen vermogen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 494 |
Algemene reserve |
Blz. 495 |
Bestemmingsreserves (bedragen x € 1.000) |
Blz. 496 |
Toelichting per bestemmingsreserve |
Blz. 497 |
Overzicht vorming en besteding voorzieningen |
Blz. 498 |
Algemeen |
Blz. 499 |
Totaaloverzicht voorzieningen |
Blz. 500 |
Toelichting op de voorzieningen |
Blz. 501 |
Overzicht incidentele baten en lasten |
Blz. 502 |
Algemeen |
Blz. 503 |
Incidentele baten en lasten 2018 |
Blz. 504 |
Investeringsrapportage |
Blz. 505 |
Algemeen |
Blz. 506 |
Financiële voortgang investeringen |
Blz. 507 |
Immateriële vaste activa (bedragen x € 1.000) |
Blz. 508 |
Toelichting op immateriële vaste activa |
Blz. 509 |
Investeringen met een economisch nut (bedragen x € 1.000) |
Blz. 510 |
Toelichting op investeringen met een economisch nut |
Blz. 511 |
investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven (bedragen x € 1.000) |
Blz. 512 |
Toelichting op investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven |
Blz. 513 |
investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut |
Blz. 514 |
Toelichting op investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut |
Blz. 515 |
Analyse sociaal domein 2016 - 2018 |
Blz. 516 |
Algemeen |
Blz. 517 |
Financiële samenvatting sociaal domein 2016 - 2018 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 518 |
Toelichting op de belangrijkste verschillen |
Blz. 519 |
EMU-saldo |
Blz. 520 |
Samenvatting |
Blz. 521 |
Algemeen |
Blz. 522 |
Berekening EMU-saldo (bedragen x € 1.000) |
Blz. 523 |
Wet normering topinkomens |
Blz. 524 |
Algemeen |
Blz. 525 |
Wet normering topinkomens - verantwoording 2018 |
Blz. 526 |
Wet normering topinkomens - verantwoording 2017 |
Blz. 527 |
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling |
Blz. 528 |
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling |
Blz. 529 |
Vaste activa |
Blz. 530 |
Vlottende activa |
Blz. 531 |
Vaste passiva |
Blz. 532 |
Vlottende passiva |
Blz. 533 |
Borg- en garantstellingen |
Blz. 534 |
Balans per 31 december 2017 en 2018 |
Blz. 535 |
Balans van de gemeente De Ronde Venen - Activa - bedragen maal € 1.000 |
Blz. 536 |
Balans van de gemeente De Ronde Venen - Passiva - bedragen maal € 1.000 |
Blz. 537 |
Toelichting op de balans |
Blz. 538 |
Algemeen |
Blz. 539 |
01 Immateriële vaste activa |
Blz. 540 |
02 Materiële vaste activa |
Blz. 541 |
02 Materiële vaste activa - verloopoverzicht |
Blz. 542 |
03 Financiële vaste activa |
Blz. 543 |
04 Voorraden |
Blz. 544 |
04 b Specificatie grondexploitaties |
Blz. 545 |
05 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar |
Blz. 546 |
Schatkistbankieren |
Blz. 547 |
06 Liquide middelen |
Blz. 548 |
07 Overlopende activa |
Blz. 549 |
08 Eigen vermogen |
Blz. 550 |
09 Voorzieningen |
Blz. 551 |
10 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer |
Blz. 552 |
11 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar |
Blz. 553 |
12 Overlopende passiva |
Blz. 554 |
Opbouw geoormerkte ontvangen rijksbijdragen |
Blz. 555 |
13 Borg- of garantstellingen |
Blz. 556 |
Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen |
Blz. 557 |
Algemeen |
Blz. 558 |
Financieel overzicht |
Blz. 559 |
Overige niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen |
Blz. 560 |
Bijlagen |
Blz. 561 |
Bijlage met de verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen |
Blz. 562 |
Algemeen |
Blz. 563 |
Sisa-bijlage 2018 |
Blz. 564 |
Overzicht van taakvelden naar programma's |
Blz. 565 |
Algemeen |
Blz. 566 |
Programma 1 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 567 |
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 568 |
Programma 3 Economische zaken |
Blz. 569 |
Programma 4 Onderwijs |
Blz. 570 |
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 571 |
Programma 6 Sociaal domein |
Blz. 572 |
Programma 7 Milieu en duurzaamheid |
Blz. 573 |
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 574 |
Programma 9 Bestuur en ondersteuning |
Blz. 575 |
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 576 |
Inzet reserves en resultaat van de rekening van baten en lasten |
Blz. 577 |
Begrippenlijst |
Blz. 578 |
Inleiding |
Blz. 579 |
Begrippenlijst |
Blz. 580 |
Gebruikte afkortingen |
Blz. 581 |
Inleiding |
Blz. 582 |
Gebruikte afkortingen |
Blz. 583 |
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2018 |
Blz. 584 |
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2018 |
Blz. 585 |
blz. 2 |
Blz. 586 |
blz. 3 |
Blz. 587 |
blz. 4 |
Blz. 588 |
blz. 5 |
Blz. 589 |