1. Blz. 1 Programmarekening 2018
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Algemeen
        1. Blz. 4 Bestuurlijke aanbieding
          1. Blz. 5 Bestuurlijke aanbieding
        2. Blz. 6 Leeswijzer
          1. Blz. 7 Leeswijzer
        3. Blz. 8 Inhoudelijke samenvatting per portefeuillehouder
          1. Blz. 9 Terugblik burgemeester Maarten Divendal
          2. Blz. 10 Terugblik wethouder drs. Rein Kroon (eerste locoburgemeester)
          3. Blz. 11 Terugblik wethouder drs. Alberta Schuurs - Jensema (tweede locoburgemeester)
          4. Blz. 12 Terugblik wethouder Kiki Hagen (derde locoburgemeester)
          5. Blz. 13 Terugblik wethouder ing. Marja Becker (vierde locoburgemeester)
        4. Blz. 14 Uiteenzetting financiële positie
          1. Blz. 15 Algemeen
          2. Blz. 16 Financieel resultaat 2018
          3. Blz. 17 Hoofdlijnenanalyse
          4. Blz. 18 Hoofdlijnenanalyse - bouwgronden in explotatie
          5. Blz. 19 Hoofdlijnenanalyse - overige
          6. Blz. 20 Hoofdlijnenanalyse - sociaal domein
          7. Blz. 21 Onderscheid tussen structureel en incidenteel resultaat
          8. Blz. 22 Doorwerking naar begroting 2019 en volgende jaren
          9. Blz. 23 Lokale heffingen
          10. Blz. 24 Investeringen
          11. Blz. 25 Reservepositie
          12. Blz. 26 Waar komt het geld vandaan?
          13. Blz. 27 Waar is het geld aan besteed?
        5. Blz. 28 Kerngegevens 2015 -2018
          1. Blz. 29 Kerngegevens 2015 - 2018
      2. Blz. 30 Jaarverslag 2018
        1. Blz. 31 Programma's
        2. Blz. 32 Programma 1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 33 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 34 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 35 Doelstellingen
            1. Blz. 36 1.1 De Ronde Venen blijft een veilige gemeente
              1. Blz. 37 1.1.1 Het opzetten van het integraal veiligheidsplan (IVP) 2019-2022
              2. Blz. 38 1.1.2 Implementeren uitbreiding bevoegdheden burgemeester
            2. Blz. 39 1.2 Inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven blijven onverminderd betrokken bij de veiligheid van hun leefomgeving en nemen hierin ook meer verantwoordelijkheid
              1. Blz. 40 1.2.1 Het stimuleren en faciliteren van de inzet van (wijk)netwerken.
            3. Blz. 41 1.3 Raadsleden zijn meer betrokken bij het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente
              1. Blz. 42 1.3.1 Organiseren van een informatiemoment voor de nieuwe raad over de inhoud van het veiligheidsdomein. Verder zal in het najaar de raad uitgebreider geïnformeerd worden over de voortgang en uitvoering van het integraal veiligheidsplan.
          4. Blz. 43 Indicatoren BBV
          5. Blz. 44 Toelichting op de indicatoren
          6. Blz. 45 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          7. Blz. 46 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 47 Programma 1 Openbare orde en veiligheid
          9. Blz. 48 Financiële analyse
        3. Blz. 49 Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
          1. Blz. 50 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 51 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 52 Doelstellingen
            1. Blz. 53 2.1 Bevorderen van de bereikbaarheid van de gemeente
              1. Blz. 54 2.1.1 Nemen van maatregelen ter stimulering van het fietsgebruik
              2. Blz. 55 2.1.2 Stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer
              3. Blz. 56 2.1.3 Oplossen van parkeerproblemen en uitvoeren van vastgesteld parkeerbeleid
              4. Blz. 57 2.1.4 Aanpassen van de rotonde Veenweg/Mijdrechtse Dwarsweg
            2. Blz. 58 2.2 Vergroten van de verkeersveiligheid in de gemeente
              1. Blz. 59 2.2.1 (Her)inrichten van wegen
              2. Blz. 60 2.2.2 Aanpassen van schoolomgevingen en schoolroutes
              3. Blz. 61 2.2.3 Intensiveren van de verkeershandhaving
            3. Blz. 62 2.3 Verbeteren van de (verkeers)leefbaarheid binnen de gemeente
              1. Blz. 63 2.3.1 Nemen van maatregelen voor voetgangers
              2. Blz. 64 2.3.2 Herinrichten van Burg. Haitsmaplein/Centrum Mijdrecht
              3. Blz. 65 2.3.3 Amendement watertappunt
            4. Blz. 66 2.4 Vinden van een duurzame oplossing voor een goede doorstroming op de N201
              1. Blz. 67 2.4.1 Actief inbrengen van de gemeentelijke belangen in de door de provincie vast te stellen tracévisie
            5. Blz. 68 2.5 Renovatie en onderhoud aan wegen en kunstwerken
              1. Blz. 69 2.5.1 Renovatie wegen
              2. Blz. 70 2.5.2 Renovatie bruggen
          4. Blz. 71 Indicatoren BBV
          5. Blz. 72 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          6. Blz. 73 Wat heeft het gekost?
          7. Blz. 74 Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
          8. Blz. 75 Financiële analyse
        4. Blz. 76 Programma 3 Economische zaken
          1. Blz. 77 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 78 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 79 Doelstellingen
            1. Blz. 80 3.1 Samenwerking met ondernemers en regionale partners versterken en regionaal inbedden
              1. Blz. 81 3.1.1 Het accountmanagement bedrijven professionaliseren, passend binnen de visie op dienstverlening
              2. Blz. 82 3.1.2 De kansen verkennen van regionale samenwerking ter bevordering van de groei van de lokale economie
            2. Blz. 83 3.2 Het realiseren van een duurzame arbeidsmarkt met lage werkloosheid, passende scholing en voldoende geschikt personeel (raakvlak met programma 4 en 6)
              1. Blz. 84 3.2.1 Samenbrengen van ondernemers en onderwijs zodat een betere aansluiting ontstaat van het onderwijs op de arbeidsmarkt
              2. Blz. 85 3.2.2 Bundelen van de informatie over werk en het beter borgen van het onderhoud van het digitale werkplatform DeRondeVenerWerkt
            3. Blz. 86 3.3 Duurzame werkgebieden met ruimte voor ondernemerschap
              1. Blz. 87 3.3.1 Samen met de ondernemers werken aan het aantrekkelijk en toekomstbestendig houden van: de winkelgebieden, de recreatiegebieden, de bedrijventerreinen en het buitengebied
              2. Blz. 88 3.3.2 Collectieve ondernemersinitiatieven ondersteunen ter verbetering van het ondernemersklimaat en het op de kaart zetten van de winkel- en recreatiegebieden en bedrijventerreinen
          4. Blz. 89 Indicatoren BBV
          5. Blz. 90 Toelichting op de indicatoren
          6. Blz. 91 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          7. Blz. 92 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 93 Programma 3 Economische zaken
          9. Blz. 94 Financiële analyse
        5. Blz. 95 Programma 4 Onderwijs
          1. Blz. 96 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 97 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 98 Doelstellingen
            1. Blz. 99 4.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee. (thema: Meedoen)
              1. Blz. 100 4.1.1 Faciliteren van inwoners om hun talenten in te zetten voor de samenleving op een manier die bij hen past
              2. Blz. 101 4.1.2 Voeren van regie op een doorgaande lijn (startkwalificatie en aansluiting arbeidsmarkt)
              3. Blz. 102 4.1.3 b Motie Doorontwikkeling technische opleidingen
              4. Blz. 103 4.1.3 Inwoners zijn passend bij hun vermogen actief in de samenleving, betaald of onbetaald (inclusief onderwijs)
            2. Blz. 104 4.2 Ouders voeden op met vertrouwen (thema: opvoeden met vertrouwen)
              1. Blz. 105 4.2.1 Opvoedadvies en ondersteuning is toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding van kinderen en wordt zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk ingezet
            3. Blz. 106 4.3 Inwoners zorgen voor zichzelf (thema: voor jezelf zorgen)
              1. Blz. 107 4.3.1 Inwoners die dat nodig hebben krijgen (thuis) passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk
            4. Blz. 108 4.4 Samen met het onderwijs en andere maatschappelijke partners worden plannen ontwikkeld en gerealiseerd rondom onderwijshuisvesting aansluitend op lokale ontwikkelingen
              1. Blz. 109 4.4.1 Het onderzoek herschikking basisscholen Mijdrecht begeleiden
              2. Blz. 110 4.4.2 Het realiseren van een vervangende gymvoorziening voor de scholen in Abcoude
          4. Blz. 111 Indicatoren BBV
          5. Blz. 112 Toelichting op de indicatoren
          6. Blz. 113 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          7. Blz. 114 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 115 Programma 4 Onderwijs
          9. Blz. 116 Financiële analyse
        6. Blz. 117 Programma 5 Cultuur, recreatie en sport
          1. Blz. 118 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 119 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 120 Doelstellingen
            1. Blz. 121 5.1 Het behouden van cultureel erfgoed, kunst en cultuur en het bevorderen van de toegankelijkheid
              1. Blz. 122 5.1.1 Nieuwe ambities cultuur en cultuurhistorie bepalen
              2. Blz. 123 5.1.2 Uitvoeren cultuurpact
              3. Blz. 124 5.1.3 Heropening van Museum De Ronde Venen
              4. Blz. 125 5.1.4 Voortgang project ‘Behoud Erfgoed’
            2. Blz. 126 5.2 Het bevorderen van een leefbare groene omgeving
              1. Blz. 127 5.2.1 Meer kleur en fleur aanbrengen in de wijken
              2. Blz. 128 5.2.2 Ontwikkelen van een duurzaam bomenbestand door in te zetten op de kwaliteit van bomen
              3. Blz. 129 5.2.3 Uitvoeren stimuleringsproject ‘leilindes Voordijk Abcoude'
              4. Blz. 130 5.2.4 b Uitvoering motie aanpak onkruidbestrijding 2018
              5. Blz. 131 5.2.4 Blijvende aandacht voor goed onderhoud in de openbare ruimte
            3. Blz. 132 5.3 Het benutten van de recreatieve potentie van gebieden in onze gemeente
              1. Blz. 133 5.3.1 Aanleg zwemstrand Abcoudermeer
              2. Blz. 134 5.3.2 Het uitwerken van een plan voor de ‘Klinkhamerstrook’ en eilanden 4 & 5
              3. Blz. 135 5.3.3 Rechtsopvolging recreatieschap
              4. Blz. 136 5.3.4 Het graven van een doorvaart op Kavels Omtzigt aan de Herenweg te Vinkeveen
              5. Blz. 137 5.3.5 b Motie uitvoering evenementen 2018
              6. Blz. 138 5.3.5 Verbeteren doorvaart knelpunt De Heul te Vinkeveen
            4. Blz. 139 5.4 Sport en bewegen mogelijk maken en stimuleren door het hebben, houden en beschikbaar stellen van kwalitatief goede en betaalbare sportaccommodaties aan sportverenigingen en onderwijs
              1. Blz. 140 5.4.1 Continuering - en waar nodig intensivering - van sportstimuleringsprojecten en het voorzieningenbeleid voor sport en bewegen
          4. Blz. 141 Indicatoren BBV
          5. Blz. 142 Toelichting op de indicatoren
          6. Blz. 143 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          7. Blz. 144 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 145 Programma 5 Cultuur, recreatie en sport
          9. Blz. 146 Financiële analyse
        7. Blz. 147 Programma 6 Sociaal domein
          1. Blz. 148 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 149 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 150 Doelstellingen
            1. Blz. 151 6.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee (thema: meedoen)
              1. Blz. 152 6.1.1 We faciliteren inwoners hun talenten in te zetten voor de samenleving op een manier die bij hen past. We faciliteren projecten die het zelfvertrouwen van jeugdigen vergroten
              2. Blz. 153 6.1.2 We bieden passende ondersteuning en verwijzen door naar gespecialiseerde aanbieders waar de inwoners tevreden over zijn
              3. Blz. 154 6.1.3 Inwoners zijn passend bij hun vermogen actief in de samenleving, betaald of onbetaald
              4. Blz. 155 6.1.4 Iedere werkzoekende zet zich naar vermogen in om werk te verkrijgen, om op die manier zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten
              5. Blz. 156 6.1.5 Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt krijgen passende ondersteuning. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk
              6. Blz. 157 6.1.6a Motie: te onderzoeken hoe sport en cultuur beter toegankelijk gemaakt kan worden voor volwassenen met een minimum besteedbaar inkomen in De Ronde Venen
              7. Blz. 158 6.1.6b Motie: nadere informatie over het aantal gebruikers en de kosten van loonkostensubsidie
              8. Blz. 159 6.1.6c Motie: een lobby te starten richting het Rijk om de loonkostensubsidie als instrument te behouden
              9. Blz. 160 6.1.6d Motie: actieplan over een inclusieve samenleving
            2. Blz. 161 6.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving (thema: veilig leven)
              1. Blz. 162 6.2.1 Er is een lokaal klimaat van alertheid voor de veiligheid van alle inwoners. Inwoners, de naaste omgeving, maatschappelijke organisaties en gemeente vormen samen dat klimaat
              2. Blz. 163 6.2.2 De buurt of wijk is een veilige en prettige woon- en leefomgeving voor alle inwoners
              3. Blz. 164 6.2.3 Er is passende bescherming en begeleiding beschikbaar voor inwoners, die geen veilige huisomgeving hebben
              4. Blz. 165 6.2.4 Er is passende bescherming en begeleiding beschikbaar voor mensen die een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormen
              5. Blz. 166 6.2.5 De informatie, advies en hulp met betrekking tot veilig leven is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners
            3. Blz. 167 6.3 Inwoners leven gezond (thema: gezond leven)
              1. Blz. 168 6.3.1 Inwoners zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid
              2. Blz. 169 6.3.2 Inwoners zijn zich bewust van de schadelijke gevolgen van overmatig en ongezond eten en drinken, van alcohol- en drugsgebruik, roken, overgewicht en te weinig bewegen
              3. Blz. 170 6.3.3 Informatie en advies over gezondheid is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners
              4. Blz. 171 6.3.4 Inwoners ervaren een lokaal klimaat dat gezond leven stimuleert. Dat klimaat wordt gevormd door henzelf, de omgeving en maatschappelijke organisaties
            4. Blz. 172 6.4 Ouders voeden op met vertrouwen (thema: opvoeden met vertrouwen)
              1. Blz. 173 6.4.1 Ouders hebben de verantwoordelijkheid en opvoedvaardigheden die nodig zijn om hun kinderen een gezonde stabiele basis te bieden en ze te laten opgroeien tot zelfredzame volwassenen
              2. Blz. 174 6.4.2 Ouders ervaren een open en positief pedagogisch klimaat, dat gevormd wordt door henzelf, mensen in de naaste omgeving en maatschappelijke organisaties
              3. Blz. 175 6.4.3 We faciliteren organisaties, die ouders stimuleren om met anderen te praten over opvoeden en om elkaar ondersteuning bij de opvoeding te vragen
              4. Blz. 176 6.4.4 Opvoedadvies en ondersteuning is toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding van kinderen en wordt zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk ingezet
            5. Blz. 177 6.5 Inwoners zorgen voor zichzelf (thema: voor jezelf zorgen)
              1. Blz. 178 6.5.1 Inwoners nemen hun verantwoordelijkheid voor hun financiële zelfstandigheid
              2. Blz. 179 6.5.2 Inwoners zijn zelf de eigenaar van hun hulpvragen én oplossingen
              3. Blz. 180 6.5.3 Inwoners zijn in staat zelfstandig thuis te wonen
              4. Blz. 181 6.5.4 Inwoners die dat nodig hebben krijgen thuis passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk
              5. Blz. 182 6.5.5 Informatie en advies over ondersteuning is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners. Inwoners vinden het vanzelfsprekend elkaar om hulp te vragen en om deze hulp te accepteren
            6. Blz. 183 6.6 De inwoners kijken om naar anderen (thema: naar elkaar omkijken)
              1. Blz. 184 6.6.1 Inwoners helpen hun familie, vrienden en buurtgenoten, binnen de mogelijkheden die zij hebben
              2. Blz. 185 6.6.2 Inwoners zijn betrokken in hun wijk, buurt of dorp, bij maatschappelijke organisaties en sport- en cultuurverenigingen
              3. Blz. 186 6.6.3 Inwoners die andere inwoners steunen weten waar zijzelf terecht kunnen voor advies of ondersteuning
              4. Blz. 187 6.6.3 Motie: een onderzoek te starten om jonge mantelzorgers en meest kwetsbare jongeren in kaart te brengen
            7. Blz. 188 6.7 Transformatie in het sociaal domein
              1. Blz. 189 6.7.1 De ontwikkelopgaven uit de Maatschappelijke Agenda (zie bovenstaand kader) worden gerealiseerd
              2. Blz. 190 6.7.2 We komen verder in control in het sociaal domein
              3. Blz. 191 6.7.3 Zorg voor inwoners van De Ronde Venen is ingekocht en de contractrelaties worden beheerd
          4. Blz. 192 Indicatoren BBV
          5. Blz. 193 Toelichting op de indicatoren
          6. Blz. 194 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          7. Blz. 195 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 196 Programma 6 Sociaal domein
          9. Blz. 197 Financiële analyse
        8. Blz. 198 Programma 7 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 199 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 200 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 201 Doelstellingen
            1. Blz. 202 7.1 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040
              1. Blz. 203 7.1.1 Uitvoeren van spoor 1: Duurzame meters maken
              2. Blz. 204 7.1.2 Uitvoeren van spoor 2: Duurzame meters voorbereiden
            2. Blz. 205 7.2 Het uitvoeren van het afvalbeleidsplan 2016-2020
              1. Blz. 206 7.2.1 75% afvalscheiding in 2020
            3. Blz. 207 7.3 Het borgen van een goed ingericht rioleringsstelsel wat bijdraagt aan een goed milieu
              1. Blz. 208 7.3.1 Uitvoeren GRP 2018-2022
            4. Blz. 209 7.4 Het uitvoeren van milieutaken voor de bescherming van het milieu (leefomgeving), de natuur en het waarborgen van de volksgezondheid en veiligheid (gevaarlijke stoffen)
              1. Blz. 210 7.4.1 Uitvoeren uitvoeringsprogramma ODRU
            5. Blz. 211 7.5 De milieutaken voorbereiden op de komst van de Omgevingswet
              1. Blz. 212 7.5.1 Overdracht bodemtaken naar gemeente
              2. Blz. 213 7.5.2 Geluid wegverkeer
          4. Blz. 214 Indicatoren BBV
          5. Blz. 215 Toelichting op de indicatoren
          6. Blz. 216 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          7. Blz. 217 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 218 Programma 7 Milieu en duurzaamheid
          9. Blz. 219 Financiële analyse
        9. Blz. 220 Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
          1. Blz. 221 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 222 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 223 Doelstellingen
            1. Blz. 224 8.1 Een betaalbaar, duurzaam en divers woonaanbod dat beschikbaar is voor de diverse leeftijds- en doelgroepen
              1. Blz. 225 8.1.1 Uitvoering geven aan nieuwe woonvisie in 2018
              2. Blz. 226 8.1.2 Beschermd wonen en maatschappelijke opvang naar gemeente
              3. Blz. 227 8.1.3 Bijdragen aan voldoende betaalbare en geschikte woningen
              4. Blz. 228 8.1.4 Bijdragen aan het langer veilig en comfortabel thuiswonen voor senioren
              5. Blz. 229 8.1.5 Duurzame nieuwbouw en verduurzaming van particuliere woningen en sociale huurwoningen
              6. Blz. 230 8.1.5 Motie begrotingsraad november 2017 - Onderzoek Tiny Houses
            2. Blz. 231 8.2 Aantrekkelijk wonen en leven stimuleren door gebiedsgerichte ontwikkelingen
              1. Blz. 232 8.2.1 Voorbereidingen uitvoering Centrumplan Vinkeveen
              2. Blz. 233 8.2.2 Initiatief Abcoude Centrum
              3. Blz. 234 8.2.3 Ontwikkelingsmogelijkheden Amstelhoek / Pothuizen
              4. Blz. 235 8.2.4 Kernrandzones Abcoude Zuid, Demmeriklanden en Tuinderslaan
              5. Blz. 236 8.2.5 Het beïnvloeden van de regeling voor recreatieverblijven door overleg met de provincie
              6. Blz. 237 8.2.5 Motie begrotingsraad november 2017 - Sociale woningbouw betrekken bij op te stellen kernrandzones
            3. Blz. 238 8.3 Het in stand houden en bereiken van een gezonde fysieke leefomgeving door adequate inzet van het instrumentarium van de huidige en toekomstige regelgeving
              1. Blz. 239 8.3.1 Voorbereiding Omgevingswet algemeen
              2. Blz. 240 8.3.2 Pilot omgevingsvisie & omgevingsplan Bedrijventerreinen en pilot omgevingsvisie Mijdrecht
              3. Blz. 241 8.3.3 Actualisatie bestemmingsplannen
              4. Blz. 242 8.3.4 Adequate inzet van VTH-instrumentarium (vergunningverlening, toezicht en handhaving) om de gezondheid, veiligheid en leefbaarheid in de samenleving te borgen
              5. Blz. 243 8.3.5 Een plan van aanpak opstellen om de feitelijke situatie in overeenstemming te brengen met de nieuwe planologische situatie binnen de gebieden van de bestemmingsplannen Buitengebied-West en Plassengebied
          4. Blz. 244 Indicatoren BBV
          5. Blz. 245 Toelichting op de indicatoren
          6. Blz. 246 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          7. Blz. 247 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 248 Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
          9. Blz. 249 Financiële analyse
        10. Blz. 250 Programma 9 Bestuur en ondersteuning
          1. Blz. 251 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 252 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 253 Doelstellingen
            1. Blz. 254 9.1 Een goede dienstverlening voor inwoners en ondernemers
              1. Blz. 255 9.1.1 De uitvoeringsagenda Visie op Dienstverlening doorvoeren
            2. Blz. 256 9.2 Invulling geven aan de ‘Digitale overheid’
              1. Blz. 257 9.2.1 De ICT-basis op orde houden
              2. Blz. 258 9.2.2. Aansluiten op de landelijke Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)
              3. Blz. 259 9.2.3 De gemeentelijke informatiesystemen voorzien in veilige digitale processen, veilige opslag van data en bescherming van de privacy van inwoners en bedrijven
              4. Blz. 260 9.2.4 Beter benutten van data
            3. Blz. 261 9.3 Gevolg geven aan de vastgestelde aanpak van gemeentelijk vastgoed
              1. Blz. 262 9.3.1 Het implementeren van de nota vastgoed en bijbehorend uitvoeringsplan
          4. Blz. 263 Indicatoren BBV
          5. Blz. 264 Toelichting op de indicatoren
          6. Blz. 265 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          7. Blz. 266 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 267 Programma 9 Bestuur en ondersteuning
          9. Blz. 268 Financiële analyse
        11. Blz. 269 Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 270 Wat was ons doel voor 2018?
          2. Blz. 271 Wat hebben we bereikt in 2018?
          3. Blz. 272 Doelstellingen
            1. Blz. 273 10.1 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid
              1. Blz. 274 10.1.1 Optimaliseren financiele processen
              2. Blz. 275 10.1.2 Drie aparte financiele nota’s aanbieden aan de raad
              3. Blz. 276 10.1.3 Lastenverzwaring door opgelegde precario van nutsbedrijven compenseren
              4. Blz. 277 10.1.4 Het optimaliseren van de belastingsamenwerking Amstelland
              5. Blz. 278 10.1.5 Het verder digitaliseren van de P&C-cyclus
              6. Blz. 279 10.1.6 Convenant over Horizontaal Toezicht afsluiten met de belastingdienst
              7. Blz. 280 10.1.7 Amendement verlaging ozb met 3% incidenteel en 3% structureel
          4. Blz. 281 Indicatoren BBV
          5. Blz. 282 Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
          6. Blz. 283 Wat heeft het gekost?
          7. Blz. 284 Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
          8. Blz. 285 Financiële analyse
        12. Blz. 286 Paragrafen
        13. Blz. 287 Paragraaf lokale heffingen
          1. Blz. 288 Samenvatting
          2. Blz. 289 Toelichting op de lokale heffingen
          3. Blz. 290 Beleid voor lokale heffingen
          4. Blz. 291 Totaaloverzicht van de lokale heffingen
          5. Blz. 292 Onroerende zaakbelastingen
          6. Blz. 293 Rioolheffing - algemeen
          7. Blz. 294 Rioolheffing - specificatie kostendekkendheid
          8. Blz. 295 Afvalstoffenheffing - algemeen
          9. Blz. 296 Afvalstoffenheffing - specificatie kostendekkendheid
          10. Blz. 297 Precariobelasting
          11. Blz. 298 Ontwikkeling woonlasten
          12. Blz. 299 Kwijtscheldingsbeleid
        14. Blz. 300 Paragraaf weerstandsvermogen en risicoheersing
          1. Blz. 301 Samenvatting
          2. Blz. 302 Beleidskader voor weerstandsvermogen en risicobeheersing
          3. Blz. 303 Financiële kengetallen
          4. Blz. 304 Toelichting op de financiële kengetallen
          5. Blz. 305 Ontwikkeling plafond voor investeringen met een maatschappelijk nut
          6. Blz. 306 Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en die van aflossingen
          7. Blz. 307 Beschikbare weerstandscapaciteit, risico's en en weerstandsvemogen
          8. Blz. 308 Beschikbare weerstandscapaciteit
          9. Blz. 309 Top tien van de risico's (bedragen x € 1.000)
          10. Blz. 310 Weerstandsvermogen
        15. Blz. 311 Paragraaf kapitaalgoederen
          1. Blz. 312 Samenvatting
          2. Blz. 313 Wegen - beleid
          3. Blz. 314 Wegen - uitvoering
          4. Blz. 315 Wegen -financiën
          5. Blz. 316 Riolering - beleid
          6. Blz. 317 Riolering - uitvoering
          7. Blz. 318 Riolering - financiën
          8. Blz. 319 Water - beleid
          9. Blz. 320 Water - uitvoering
          10. Blz. 321 Water - financiën
          11. Blz. 322 Groen - beleid
          12. Blz. 323 Groen - uitvoering
          13. Blz. 324 Groen - financiën
          14. Blz. 325 Gebouwen - beleid
          15. Blz. 326 Gebouwen - uitvoering
          16. Blz. 327 Gebouwen - financiën
        16. Blz. 328 Paragraaf financiering
          1. Blz. 329 Samenvatting
          2. Blz. 330 Beleidskader
          3. Blz. 331 Risicobeheersing - Algemeen
          4. Blz. 332 Risicobeheersing - Kasgeldlimiet (renterisico kortlopende financiering)
          5. Blz. 333 Risicobeheersing - Renterisiconorm (renterisico langlopende financiering)
          6. Blz. 334 Ontwikkeling langlopende leningen
          7. Blz. 335 Opbouw leningenportefuille
          8. Blz. 336 Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet
          9. Blz. 337 Toelichting op de geldstromen
          10. Blz. 338 Schatkistbankieren
          11. Blz. 339 Samenhang met programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
        17. Blz. 340 Paragraaf bedrijfsvoering
          1. Blz. 341 Samenvatting
          2. Blz. 342 Beleidskader
          3. Blz. 343 Personeel en organisatie
          4. Blz. 344 Informatievoorziening & ICT
          5. Blz. 345 Informatieveiligheid & Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA)
          6. Blz. 346 Privacy/Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
          7. Blz. 347 Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken 2018
          8. Blz. 348 Gemeentelijke klachtenregeling
          9. Blz. 349 Interbestuurlijk toezicht
          10. Blz. 350 Formatie en bezetting
          11. Blz. 351 Financiën bedrijfsvoering - Algemeen
          12. Blz. 352 1. Capaciteitskosten
          13. Blz. 353 Financiën bedrijfsvoering - Verdeling capaciteitskosten over de programma's
          14. Blz. 354 Financiën bedrijfsvoering - Toelichting op de capaciteitskosten
          15. Blz. 355 2. Overhead
          16. Blz. 356 Financiën bedrijfsvoering - Toelichting op de kosten van overhead
          17. Blz. 357 3. Apparaatskosten (capaciteitskosten + overhead)
        18. Blz. 358 Paragraaf verbonden partijen
          1. Blz. 359 Samenvatting
          2. Blz. 360 Beleidskader
          3. Blz. 361 Gemeenschappelijke regelingen - Algemeen
          4. Blz. 362 01. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
          5. Blz. 363 02. Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
          6. Blz. 364 03. Gemeenschappelijke regeling Gezondheidsdienst Regio Utrecht
          7. Blz. 365 04. Gemeenschappelijke regeling PAUW Bedrijven (in liquidatie)
          8. Blz. 366 05. Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          9. Blz. 367 06. Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
          10. Blz. 368 07. Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
          11. Blz. 369 08. Gemeenschappelijke regeling Amstelland Meerlanden overleg
          12. Blz. 370 09. Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland
          13. Blz. 371 Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (bedragen x € 1.000)
          14. Blz. 372 Deelnemingen
          15. Blz. 373 10. BNG Bank N.V.
          16. Blz. 374 11. Vitens N.V.
          17. Blz. 375 Overige verbonden partijen
          18. Blz. 376 12. Veiligheidshuis Utrecht
          19. Blz. 377 13. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen
          20. Blz. 378 14. Bestuursovereenkomst project N201+
          21. Blz. 379 15. Stichting Mooisticht
          22. Blz. 380 16. Aanleg fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal
          23. Blz. 381 17. Stichting BeschutWerk (in oprichting)
          24. Blz. 382 18. Stichting Schoonmaakwerk (in oprichting)
          25. Blz. 383 19. Stichting Groenwerk (in oprichting)
          26. Blz. 384 20. Marickenland
          27. Blz. 385 21. Gebiedsprogramma Utrecht-West
          28. Blz. 386 22. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)
          29. Blz. 387 23. Vereniging van Nederlandse Gemeenten
        19. Blz. 388 Paragraaf grondbeleid
          1. Blz. 389 Samenvatting
          2. Blz. 390 Beleidskader
          3. Blz. 391 Bouwgronden in exploitatie - Algemeen
          4. Blz. 392 Bouwgronden in exploitatie - Financieel totaaloverzicht
          5. Blz. 393 Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken De Maricken
          6. Blz. 394 Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Land van Winkel
          7. Blz. 395 Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Vinkeveld
          8. Blz. 396 Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Stationslocatie Mijdrecht
          9. Blz. 397 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd
          10. Blz. 398 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Lijst
          11. Blz. 399 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Stille reserve
        20. Blz. 400 Paragraaf subsidies
          1. Blz. 401 Samenvatting
          2. Blz. 402 Beleidskader
          3. Blz. 403 Financieel totaaloverzicht subsidies
          4. Blz. 404 Toelichting op de verstrekte subsidies
      3. Blz. 405 Jaarrekening 2018
        1. Blz. 406 Financieel totaaloverzicht van de programma's
          1. Blz. 407 Algemeen
          2. Blz. 408 Totaal van de tien programma's inclusief inzet reserves
          3. Blz. 409 Totaal van de tien programma's inclusief inzet van reserves
          4. Blz. 410 Programma 1 Openbare orde en veiligheid incl. programmaonderdelen
          5. Blz. 411 A. Crisisbeheersing en brandweer
          6. Blz. 412 B. Openbare orde en veiligheid
          7. Blz. 413 C. Totaal programma 1 Openbare orde en veiligheid
          8. Blz. 414 Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat incl. programmaonderdelen
          9. Blz. 415 A. Verkeer, vervoer en waterstaat
          10. Blz. 416 Programma 3 Economische zaken incl. programmaonderdelen
          11. Blz. 417 A. Economische zaken
          12. Blz. 418 Programma 4 Onderwijs incl. programmaonderdelen
          13. Blz. 419 A. Onderwijshuisvesting
          14. Blz. 420 B. Onderwijsbeleid en leerlingzaken
          15. Blz. 421 C. Totaal programma Onderwijs
          16. Blz. 422 Programma 5 Cultuur, recreatie en sport incl. programmaonderdelen
          17. Blz. 423 A. Sport
          18. Blz. 424 B. Cultuur
          19. Blz. 425 C. Openbaar groen en (openlucht)recreatie
          20. Blz. 426 D. Totaal programma Cultuur, recreatie en sport
          21. Blz. 427 Programma 6 Sociaaal domein incl. programmaonderdelen
          22. Blz. 428 A. Algemene voorzieningen jeugd en Wmo
          23. Blz. 429 B. Individuele voorzieningen jeugd en Wmo
          24. Blz. 430 C. Inkomensregelingen incl. arbeidsparticipatie
          25. Blz. 431 D. Gemeentelijk armoedebeleid
          26. Blz. 432 E. Totaal programma Sociaal domein
          27. Blz. 433 Programma 7 Milieu en duurzaamheid incl. programmaonderdelen
          28. Blz. 434 A. Reiniging
          29. Blz. 435 B. Riolering
          30. Blz. 436 C. Begraafplaatsen
          31. Blz. 437 D. Milieu
          32. Blz. 438 E. Totaal programma Milieu en duurzaamheid
          33. Blz. 439 Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting incl. programmaonderdelen
          34. Blz. 440 A. Ruimtelijke ordening
          35. Blz. 441 B. Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)
          36. Blz. 442 C. Woningbouw
          37. Blz. 443 D. Totaal programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
          38. Blz. 444 Programma 9 Bestuur en ondersteuning incl. programmaonderdelen
          39. Blz. 445 A. Bestuur
          40. Blz. 446 B. Burgerzaken
          41. Blz. 447 C. Beheer overige gebouwen en gronden
          42. Blz. 448 D. Overhead
          43. Blz. 449 E. Totaal programma 9 Bestuur en ondersteuning
          44. Blz. 450 Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen incl. programmaonderdelen
          45. Blz. 451 A. Treasury
          46. Blz. 452 B. Belastingen
          47. Blz. 453 C. Algemene uitkering
          48. Blz. 454 D. Algemene baten en lasten
          49. Blz. 455 E. Mutatie reserves
          50. Blz. 456 F. Resultaat van de rekening van baten en lasten
          51. Blz. 457 G. Totaal programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 458 Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting, post onvoorzien en overige stelposten
          1. Blz. 459 Algemeen
          2. Blz. 460 Overzicht algemene dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 461 Toelichting op het overzicht algemene dekkingsmiddelen
          4. Blz. 462 Overhead
          5. Blz. 463 Vennootschapsbelasting
          6. Blz. 464 Post onvoorzien en overige stelposten
        3. Blz. 465 Overzicht budgetaanpassingen 2018
          1. Blz. 466 Algemeen
          2. Blz. 467 Budgetaanpassingen per programma
          3. Blz. 468 Budgetaanpassingen programma 1 Openbare orde en veiligheid
          4. Blz. 469 Budgetaanpassingen programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
          5. Blz. 470 Budgetaanpassingen programma 3 Economische zaken
          6. Blz. 471 Budgetaanpassingen programma 4 Onderwijs
          7. Blz. 472 Budgetaanpassingen programma 5 Cultuur, recreatie en sport
          8. Blz. 473 Budgetaanpassingen programma 6 Sociaal Domein
          9. Blz. 474 Budgetaanpassingen programma 7 Milieu en duurzaamheid
          10. Blz. 475 Budgetaanpassingen programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
          11. Blz. 476 Budgetaanpassingen programma 9 Bestuur en ondersteuning
          12. Blz. 477 Budgetaanpassingen programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 478 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 479 Algemeen
          2. Blz. 480 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 481 Toelichting op de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          4. Blz. 482 1. Diverse afschrijvingen
          5. Blz. 483 2. Veenweidebad in Mijdrecht
          6. Blz. 484 3. Piet Mondriaangebouw in Abcoude
          7. Blz. 485 4. Gemeentewerf in Abcoude
          8. Blz. 486 5. Clubgebouw skeelerbaan in Baambrugge
          9. Blz. 487 6. Verkorten afschrijvingstermijn schoolgebouwen
        5. Blz. 488 Overzicht van de incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 489 Algemeen
          2. Blz. 490 Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 491 Toelichting
        6. Blz. 492 Overzicht vorming en besteding reserves
          1. Blz. 493 Algemeen
          2. Blz. 494 Eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 495 Algemene reserve
          4. Blz. 496 Bestemmingsreserves (bedragen x € 1.000)
          5. Blz. 497 Toelichting per bestemmingsreserve
        7. Blz. 498 Overzicht vorming en besteding voorzieningen
          1. Blz. 499 Algemeen
          2. Blz. 500 Totaaloverzicht voorzieningen
          3. Blz. 501 Toelichting op de voorzieningen
        8. Blz. 502 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 503 Algemeen
          2. Blz. 504 Incidentele baten en lasten 2018
        9. Blz. 505 Investeringsrapportage
          1. Blz. 506 Algemeen
          2. Blz. 507 Financiële voortgang investeringen
          3. Blz. 508 Immateriële vaste activa (bedragen x € 1.000)
          4. Blz. 509 Toelichting op immateriële vaste activa
          5. Blz. 510 Investeringen met een economisch nut (bedragen x € 1.000)
          6. Blz. 511 Toelichting op investeringen met een economisch nut
          7. Blz. 512 investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven (bedragen x € 1.000)
          8. Blz. 513 Toelichting op investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
          9. Blz. 514 investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
          10. Blz. 515 Toelichting op investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
        10. Blz. 516 Analyse sociaal domein 2016 - 2018
          1. Blz. 517 Algemeen
          2. Blz. 518 Financiële samenvatting sociaal domein 2016 - 2018 (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 519 Toelichting op de belangrijkste verschillen
        11. Blz. 520 EMU-saldo
          1. Blz. 521 Samenvatting
          2. Blz. 522 Algemeen
          3. Blz. 523 Berekening EMU-saldo (bedragen x € 1.000)
        12. Blz. 524 Wet normering topinkomens
          1. Blz. 525 Algemeen
          2. Blz. 526 Wet normering topinkomens - verantwoording 2018
          3. Blz. 527 Wet normering topinkomens - verantwoording 2017
        13. Blz. 528 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 529 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          2. Blz. 530 Vaste activa
          3. Blz. 531 Vlottende activa
          4. Blz. 532 Vaste passiva
          5. Blz. 533 Vlottende passiva
          6. Blz. 534 Borg- en garantstellingen
        14. Blz. 535 Balans per 31 december 2017 en 2018
          1. Blz. 536 Balans van de gemeente De Ronde Venen - Activa - bedragen maal € 1.000
          2. Blz. 537 Balans van de gemeente De Ronde Venen - Passiva - bedragen maal € 1.000
        15. Blz. 538 Toelichting op de balans
          1. Blz. 539 Algemeen
          2. Blz. 540 01 Immateriële vaste activa
          3. Blz. 541 02 Materiële vaste activa
          4. Blz. 542 02 Materiële vaste activa - verloopoverzicht
          5. Blz. 543 03 Financiële vaste activa
          6. Blz. 544 04 Voorraden
          7. Blz. 545 04 b Specificatie grondexploitaties
          8. Blz. 546 05 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          9. Blz. 547 Schatkistbankieren
          10. Blz. 548 06 Liquide middelen
          11. Blz. 549 07 Overlopende activa
          12. Blz. 550 08 Eigen vermogen
          13. Blz. 551 09 Voorzieningen
          14. Blz. 552 10 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
          15. Blz. 553 11 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          16. Blz. 554 12 Overlopende passiva
          17. Blz. 555 Opbouw geoormerkte ontvangen rijksbijdragen
          18. Blz. 556 13 Borg- of garantstellingen
        16. Blz. 557 Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
          1. Blz. 558 Algemeen
          2. Blz. 559 Financieel overzicht
          3. Blz. 560 Overige niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
      4. Blz. 561 Bijlagen
        1. Blz. 562 Bijlage met de verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
          1. Blz. 563 Algemeen
          2. Blz. 564 Sisa-bijlage 2018
        2. Blz. 565 Overzicht van taakvelden naar programma's
          1. Blz. 566 Algemeen
          2. Blz. 567 Programma 1 Openbare orde en veiligheid
          3. Blz. 568 Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
          4. Blz. 569 Programma 3 Economische zaken
          5. Blz. 570 Programma 4 Onderwijs
          6. Blz. 571 Programma 5 Cultuur, recreatie en sport
          7. Blz. 572 Programma 6 Sociaal domein
          8. Blz. 573 Programma 7 Milieu en duurzaamheid
          9. Blz. 574 Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
          10. Blz. 575 Programma 9 Bestuur en ondersteuning
          11. Blz. 576 Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
          12. Blz. 577 Inzet reserves en resultaat van de rekening van baten en lasten
        3. Blz. 578 Begrippenlijst
          1. Blz. 579 Inleiding
          2. Blz. 580 Begrippenlijst
        4. Blz. 581 Gebruikte afkortingen
          1. Blz. 582 Inleiding
          2. Blz. 583 Gebruikte afkortingen
        5. Blz. 584 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2018
          1. Blz. 585 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2018
          2. Blz. 586 blz. 2
          3. Blz. 587 blz. 3
          4. Blz. 588 blz. 4
          5. Blz. 589 blz. 5
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap