-
Blz. 1
Programmarekening 2018
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Algemeen
-
Blz. 4
Bestuurlijke aanbieding
-
Blz. 5
Bestuurlijke aanbieding
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Leeswijzer
-
Blz. 8
Inhoudelijke samenvatting per portefeuillehouder
-
Blz. 9
Terugblik burgemeester Maarten Divendal
-
Blz. 10
Terugblik wethouder drs. Rein Kroon (eerste locoburgemeester)
-
Blz. 11
Terugblik wethouder drs. Alberta Schuurs - Jensema (tweede locoburgemeester)
-
Blz. 12
Terugblik wethouder Kiki Hagen (derde locoburgemeester)
-
Blz. 13
Terugblik wethouder ing. Marja Becker (vierde locoburgemeester)
-
Blz. 14
Uiteenzetting financiële positie
-
Blz. 15
Algemeen
-
Blz. 16
Financieel resultaat 2018
-
Blz. 17
Hoofdlijnenanalyse
-
Blz. 18
Hoofdlijnenanalyse - bouwgronden in explotatie
-
Blz. 19
Hoofdlijnenanalyse - overige
-
Blz. 20
Hoofdlijnenanalyse - sociaal domein
-
Blz. 21
Onderscheid tussen structureel en incidenteel resultaat
-
Blz. 22
Doorwerking naar begroting 2019 en volgende jaren
-
Blz. 23
Lokale heffingen
-
Blz. 24
Investeringen
-
Blz. 25
Reservepositie
-
Blz. 26
Waar komt het geld vandaan?
-
Blz. 27
Waar is het geld aan besteed?
-
Blz. 28
Kerngegevens 2015 -2018
-
Blz. 29
Kerngegevens 2015 - 2018
-
Blz. 30
Jaarverslag 2018
-
Blz. 31
Programma's
-
Blz. 32
Programma 1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 33
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 34
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 35
Doelstellingen
-
Blz. 36
1.1 De Ronde Venen blijft een veilige gemeente
-
Blz. 37
1.1.1 Het opzetten van het integraal veiligheidsplan (IVP) 2019-2022
-
Blz. 38
1.1.2 Implementeren uitbreiding bevoegdheden burgemeester
-
Blz. 39
1.2 Inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven blijven onverminderd betrokken bij de veiligheid van hun leefomgeving en nemen hierin ook meer verantwoordelijkheid
-
Blz. 40
1.2.1 Het stimuleren en faciliteren van de inzet van (wijk)netwerken.
-
Blz. 41
1.3 Raadsleden zijn meer betrokken bij het integraal veiligheidsbeleid van de gemeente
-
Blz. 42
1.3.1 Organiseren van een informatiemoment voor de nieuwe raad over de inhoud van het veiligheidsdomein. Verder zal in het najaar de raad uitgebreider geïnformeerd worden over de voortgang en uitvoering van het integraal veiligheidsplan.
-
Blz. 43
Indicatoren BBV
-
Blz. 44
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 45
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 46
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 47
Programma 1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 48
Financiële analyse
-
Blz. 49
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 50
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 51
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 52
Doelstellingen
-
Blz. 53
2.1 Bevorderen van de bereikbaarheid van de gemeente
-
Blz. 54
2.1.1 Nemen van maatregelen ter stimulering van het fietsgebruik
-
Blz. 55
2.1.2 Stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer
-
Blz. 56
2.1.3 Oplossen van parkeerproblemen en uitvoeren van vastgesteld parkeerbeleid
-
Blz. 57
2.1.4 Aanpassen van de rotonde Veenweg/Mijdrechtse Dwarsweg
-
Blz. 58
2.2 Vergroten van de verkeersveiligheid in de gemeente
-
Blz. 59
2.2.1 (Her)inrichten van wegen
-
Blz. 60
2.2.2 Aanpassen van schoolomgevingen en schoolroutes
-
Blz. 61
2.2.3 Intensiveren van de verkeershandhaving
-
Blz. 62
2.3 Verbeteren van de (verkeers)leefbaarheid binnen de gemeente
-
Blz. 63
2.3.1 Nemen van maatregelen voor voetgangers
-
Blz. 64
2.3.2 Herinrichten van Burg. Haitsmaplein/Centrum Mijdrecht
-
Blz. 65
2.3.3 Amendement watertappunt
-
Blz. 66
2.4 Vinden van een duurzame oplossing voor een goede doorstroming op de N201
-
Blz. 67
2.4.1 Actief inbrengen van de gemeentelijke belangen in de door de provincie vast te stellen tracévisie
-
Blz. 68
2.5 Renovatie en onderhoud aan wegen en kunstwerken
-
Blz. 69
2.5.1 Renovatie wegen
-
Blz. 70
2.5.2 Renovatie bruggen
-
Blz. 71
Indicatoren BBV
-
Blz. 72
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 73
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 74
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 75
Financiële analyse
-
Blz. 76
Programma 3 Economische zaken
-
Blz. 77
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 78
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 79
Doelstellingen
-
Blz. 80
3.1 Samenwerking met ondernemers en regionale partners versterken en regionaal inbedden
-
Blz. 81
3.1.1 Het accountmanagement bedrijven professionaliseren, passend binnen de visie op dienstverlening
-
Blz. 82
3.1.2 De kansen verkennen van regionale samenwerking ter bevordering van de groei van de lokale economie
-
Blz. 83
3.2 Het realiseren van een duurzame arbeidsmarkt met lage werkloosheid, passende scholing en voldoende geschikt personeel (raakvlak met programma 4 en 6)
-
Blz. 84
3.2.1 Samenbrengen van ondernemers en onderwijs zodat een betere aansluiting ontstaat van het onderwijs op de arbeidsmarkt
-
Blz. 85
3.2.2 Bundelen van de informatie over werk en het beter borgen van het onderhoud van het digitale werkplatform DeRondeVenerWerkt
-
Blz. 86
3.3 Duurzame werkgebieden met ruimte voor ondernemerschap
-
Blz. 87
3.3.1 Samen met de ondernemers werken aan het aantrekkelijk en toekomstbestendig houden van: de winkelgebieden, de recreatiegebieden, de bedrijventerreinen en het buitengebied
-
Blz. 88
3.3.2 Collectieve ondernemersinitiatieven ondersteunen ter verbetering van het ondernemersklimaat en het op de kaart zetten van de winkel- en recreatiegebieden en bedrijventerreinen
-
Blz. 89
Indicatoren BBV
-
Blz. 90
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 91
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 92
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 93
Programma 3 Economische zaken
-
Blz. 94
Financiële analyse
-
Blz. 95
Programma 4 Onderwijs
-
Blz. 96
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 97
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 98
Doelstellingen
-
Blz. 99
4.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee. (thema: Meedoen)
-
Blz. 100
4.1.1 Faciliteren van inwoners om hun talenten in te zetten voor de samenleving op een manier die bij hen past
-
Blz. 101
4.1.2 Voeren van regie op een doorgaande lijn (startkwalificatie en aansluiting arbeidsmarkt)
-
Blz. 102
4.1.3 b Motie Doorontwikkeling technische opleidingen
-
Blz. 103
4.1.3 Inwoners zijn passend bij hun vermogen actief in de samenleving, betaald of onbetaald (inclusief onderwijs)
-
Blz. 104
4.2 Ouders voeden op met vertrouwen (thema: opvoeden met vertrouwen)
-
Blz. 105
4.2.1 Opvoedadvies en ondersteuning is toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding van kinderen en wordt zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk ingezet
-
Blz. 106
4.3 Inwoners zorgen voor zichzelf (thema: voor jezelf zorgen)
-
Blz. 107
4.3.1 Inwoners die dat nodig hebben krijgen (thuis) passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk
-
Blz. 108
4.4 Samen met het onderwijs en andere maatschappelijke partners worden plannen ontwikkeld en gerealiseerd rondom onderwijshuisvesting aansluitend op lokale ontwikkelingen
-
Blz. 109
4.4.1 Het onderzoek herschikking basisscholen Mijdrecht begeleiden
-
Blz. 110
4.4.2 Het realiseren van een vervangende gymvoorziening voor de scholen in Abcoude
-
Blz. 111
Indicatoren BBV
-
Blz. 112
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 113
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 114
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 115
Programma 4 Onderwijs
-
Blz. 116
Financiële analyse
-
Blz. 117
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport
-
Blz. 118
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 119
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 120
Doelstellingen
-
Blz. 121
5.1 Het behouden van cultureel erfgoed, kunst en cultuur en het bevorderen van de toegankelijkheid
-
Blz. 122
5.1.1 Nieuwe ambities cultuur en cultuurhistorie bepalen
-
Blz. 123
5.1.2 Uitvoeren cultuurpact
-
Blz. 124
5.1.3 Heropening van Museum De Ronde Venen
-
Blz. 125
5.1.4 Voortgang project ‘Behoud Erfgoed’
-
Blz. 126
5.2 Het bevorderen van een leefbare groene omgeving
-
Blz. 127
5.2.1 Meer kleur en fleur aanbrengen in de wijken
-
Blz. 128
5.2.2 Ontwikkelen van een duurzaam bomenbestand door in te zetten op de kwaliteit van bomen
-
Blz. 129
5.2.3 Uitvoeren stimuleringsproject ‘leilindes Voordijk Abcoude'
-
Blz. 130
5.2.4 b Uitvoering motie aanpak onkruidbestrijding 2018
-
Blz. 131
5.2.4 Blijvende aandacht voor goed onderhoud in de openbare ruimte
-
Blz. 132
5.3 Het benutten van de recreatieve potentie van gebieden in onze gemeente
-
Blz. 133
5.3.1 Aanleg zwemstrand Abcoudermeer
-
Blz. 134
5.3.2 Het uitwerken van een plan voor de ‘Klinkhamerstrook’ en eilanden 4 & 5
-
Blz. 135
5.3.3 Rechtsopvolging recreatieschap
-
Blz. 136
5.3.4 Het graven van een doorvaart op Kavels Omtzigt aan de Herenweg te Vinkeveen
-
Blz. 137
5.3.5 b Motie uitvoering evenementen 2018
-
Blz. 138
5.3.5 Verbeteren doorvaart knelpunt De Heul te Vinkeveen
-
Blz. 139
5.4 Sport en bewegen mogelijk maken en stimuleren door het hebben, houden en beschikbaar stellen van kwalitatief goede en betaalbare sportaccommodaties aan sportverenigingen en onderwijs
-
Blz. 140
5.4.1 Continuering - en waar nodig intensivering - van sportstimuleringsprojecten en het voorzieningenbeleid voor sport en bewegen
-
Blz. 141
Indicatoren BBV
-
Blz. 142
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 143
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 144
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 145
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport
-
Blz. 146
Financiële analyse
-
Blz. 147
Programma 6 Sociaal domein
-
Blz. 148
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 149
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 150
Doelstellingen
-
Blz. 151
6.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee (thema: meedoen)
-
Blz. 152
6.1.1 We faciliteren inwoners hun talenten in te zetten voor de samenleving op een manier die bij hen past. We faciliteren projecten die het zelfvertrouwen van jeugdigen vergroten
-
Blz. 153
6.1.2 We bieden passende ondersteuning en verwijzen door naar gespecialiseerde aanbieders waar de inwoners tevreden over zijn
-
Blz. 154
6.1.3 Inwoners zijn passend bij hun vermogen actief in de samenleving, betaald of onbetaald
-
Blz. 155
6.1.4 Iedere werkzoekende zet zich naar vermogen in om werk te verkrijgen, om op die manier zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten
-
Blz. 156
6.1.5 Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt krijgen passende ondersteuning. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk
-
Blz. 157
6.1.6a Motie: te onderzoeken hoe sport en cultuur beter toegankelijk gemaakt kan worden voor volwassenen met een minimum besteedbaar inkomen in De Ronde Venen
-
Blz. 158
6.1.6b Motie: nadere informatie over het aantal gebruikers en de kosten van loonkostensubsidie
-
Blz. 159
6.1.6c Motie: een lobby te starten richting het Rijk om de loonkostensubsidie als instrument te behouden
-
Blz. 160
6.1.6d Motie: actieplan over een inclusieve samenleving
-
Blz. 161
6.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving (thema: veilig leven)
-
Blz. 162
6.2.1 Er is een lokaal klimaat van alertheid voor de veiligheid van alle inwoners. Inwoners, de naaste omgeving, maatschappelijke organisaties en gemeente vormen samen dat klimaat
-
Blz. 163
6.2.2 De buurt of wijk is een veilige en prettige woon- en leefomgeving voor alle inwoners
-
Blz. 164
6.2.3 Er is passende bescherming en begeleiding beschikbaar voor inwoners, die geen veilige huisomgeving hebben
-
Blz. 165
6.2.4 Er is passende bescherming en begeleiding beschikbaar voor mensen die een gevaar voor zichzelf of voor anderen vormen
-
Blz. 166
6.2.5 De informatie, advies en hulp met betrekking tot veilig leven is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners
-
Blz. 167
6.3 Inwoners leven gezond (thema: gezond leven)
-
Blz. 168
6.3.1 Inwoners zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid
-
Blz. 169
6.3.2 Inwoners zijn zich bewust van de schadelijke gevolgen van overmatig en ongezond eten en drinken, van alcohol- en drugsgebruik, roken, overgewicht en te weinig bewegen
-
Blz. 170
6.3.3 Informatie en advies over gezondheid is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners
-
Blz. 171
6.3.4 Inwoners ervaren een lokaal klimaat dat gezond leven stimuleert. Dat klimaat wordt gevormd door henzelf, de omgeving en maatschappelijke organisaties
-
Blz. 172
6.4 Ouders voeden op met vertrouwen (thema: opvoeden met vertrouwen)
-
Blz. 173
6.4.1 Ouders hebben de verantwoordelijkheid en opvoedvaardigheden die nodig zijn om hun kinderen een gezonde stabiele basis te bieden en ze te laten opgroeien tot zelfredzame volwassenen
-
Blz. 174
6.4.2 Ouders ervaren een open en positief pedagogisch klimaat, dat gevormd wordt door henzelf, mensen in de naaste omgeving en maatschappelijke organisaties
-
Blz. 175
6.4.3 We faciliteren organisaties, die ouders stimuleren om met anderen te praten over opvoeden en om elkaar ondersteuning bij de opvoeding te vragen
-
Blz. 176
6.4.4 Opvoedadvies en ondersteuning is toegankelijk voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding van kinderen en wordt zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk ingezet
-
Blz. 177
6.5 Inwoners zorgen voor zichzelf (thema: voor jezelf zorgen)
-
Blz. 178
6.5.1 Inwoners nemen hun verantwoordelijkheid voor hun financiële zelfstandigheid
-
Blz. 179
6.5.2 Inwoners zijn zelf de eigenaar van hun hulpvragen én oplossingen
-
Blz. 180
6.5.3 Inwoners zijn in staat zelfstandig thuis te wonen
-
Blz. 181
6.5.4 Inwoners die dat nodig hebben krijgen thuis passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk
-
Blz. 182
6.5.5 Informatie en advies over ondersteuning is bekend bij en toegankelijk voor alle inwoners. Inwoners vinden het vanzelfsprekend elkaar om hulp te vragen en om deze hulp te accepteren
-
Blz. 183
6.6 De inwoners kijken om naar anderen (thema: naar elkaar omkijken)
-
Blz. 184
6.6.1 Inwoners helpen hun familie, vrienden en buurtgenoten, binnen de mogelijkheden die zij hebben
-
Blz. 185
6.6.2 Inwoners zijn betrokken in hun wijk, buurt of dorp, bij maatschappelijke organisaties en sport- en cultuurverenigingen
-
Blz. 186
6.6.3 Inwoners die andere inwoners steunen weten waar zijzelf terecht kunnen voor advies of ondersteuning
-
Blz. 187
6.6.3 Motie: een onderzoek te starten om jonge mantelzorgers en meest kwetsbare jongeren in kaart te brengen
-
Blz. 188
6.7 Transformatie in het sociaal domein
-
Blz. 189
6.7.1 De ontwikkelopgaven uit de Maatschappelijke Agenda (zie bovenstaand kader) worden gerealiseerd
-
Blz. 190
6.7.2 We komen verder in control in het sociaal domein
-
Blz. 191
6.7.3 Zorg voor inwoners van De Ronde Venen is ingekocht en de contractrelaties worden beheerd
-
Blz. 192
Indicatoren BBV
-
Blz. 193
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 194
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 195
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 196
Programma 6 Sociaal domein
-
Blz. 197
Financiële analyse
-
Blz. 198
Programma 7 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 199
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 200
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 201
Doelstellingen
-
Blz. 202
7.1 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040
-
Blz. 203
7.1.1 Uitvoeren van spoor 1: Duurzame meters maken
-
Blz. 204
7.1.2 Uitvoeren van spoor 2: Duurzame meters voorbereiden
-
Blz. 205
7.2 Het uitvoeren van het afvalbeleidsplan 2016-2020
-
Blz. 206
7.2.1 75% afvalscheiding in 2020
-
Blz. 207
7.3 Het borgen van een goed ingericht rioleringsstelsel wat bijdraagt aan een goed milieu
-
Blz. 208
7.3.1 Uitvoeren GRP 2018-2022
-
Blz. 209
7.4 Het uitvoeren van milieutaken voor de bescherming van het milieu (leefomgeving), de natuur en het waarborgen van de volksgezondheid en veiligheid (gevaarlijke stoffen)
-
Blz. 210
7.4.1 Uitvoeren uitvoeringsprogramma ODRU
-
Blz. 211
7.5 De milieutaken voorbereiden op de komst van de Omgevingswet
-
Blz. 212
7.5.1 Overdracht bodemtaken naar gemeente
-
Blz. 213
7.5.2 Geluid wegverkeer
-
Blz. 214
Indicatoren BBV
-
Blz. 215
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 216
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 217
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 218
Programma 7 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 219
Financiële analyse
-
Blz. 220
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
-
Blz. 221
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 222
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 223
Doelstellingen
-
Blz. 224
8.1 Een betaalbaar, duurzaam en divers woonaanbod dat beschikbaar is voor de diverse leeftijds- en doelgroepen
-
Blz. 225
8.1.1 Uitvoering geven aan nieuwe woonvisie in 2018
-
Blz. 226
8.1.2 Beschermd wonen en maatschappelijke opvang naar gemeente
-
Blz. 227
8.1.3 Bijdragen aan voldoende betaalbare en geschikte woningen
-
Blz. 228
8.1.4 Bijdragen aan het langer veilig en comfortabel thuiswonen voor senioren
-
Blz. 229
8.1.5 Duurzame nieuwbouw en verduurzaming van particuliere woningen en sociale huurwoningen
-
Blz. 230
8.1.5 Motie begrotingsraad november 2017 - Onderzoek Tiny Houses
-
Blz. 231
8.2 Aantrekkelijk wonen en leven stimuleren door gebiedsgerichte ontwikkelingen
-
Blz. 232
8.2.1 Voorbereidingen uitvoering Centrumplan Vinkeveen
-
Blz. 233
8.2.2 Initiatief Abcoude Centrum
-
Blz. 234
8.2.3 Ontwikkelingsmogelijkheden Amstelhoek / Pothuizen
-
Blz. 235
8.2.4 Kernrandzones Abcoude Zuid, Demmeriklanden en Tuinderslaan
-
Blz. 236
8.2.5 Het beïnvloeden van de regeling voor recreatieverblijven door overleg met de provincie
-
Blz. 237
8.2.5 Motie begrotingsraad november 2017 - Sociale woningbouw betrekken bij op te stellen kernrandzones
-
Blz. 238
8.3 Het in stand houden en bereiken van een gezonde fysieke leefomgeving door adequate inzet van het instrumentarium van de huidige en toekomstige regelgeving
-
Blz. 239
8.3.1 Voorbereiding Omgevingswet algemeen
-
Blz. 240
8.3.2 Pilot omgevingsvisie & omgevingsplan Bedrijventerreinen en pilot omgevingsvisie Mijdrecht
-
Blz. 241
8.3.3 Actualisatie bestemmingsplannen
-
Blz. 242
8.3.4 Adequate inzet van VTH-instrumentarium (vergunningverlening, toezicht en handhaving) om de gezondheid, veiligheid en leefbaarheid in de samenleving te borgen
-
Blz. 243
8.3.5 Een plan van aanpak opstellen om de feitelijke situatie in overeenstemming te brengen met de nieuwe planologische situatie binnen de gebieden van de bestemmingsplannen Buitengebied-West en Plassengebied
-
Blz. 244
Indicatoren BBV
-
Blz. 245
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 246
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 247
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 248
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
-
Blz. 249
Financiële analyse
-
Blz. 250
Programma 9 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 251
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 252
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 253
Doelstellingen
-
Blz. 254
9.1 Een goede dienstverlening voor inwoners en ondernemers
-
Blz. 255
9.1.1 De uitvoeringsagenda Visie op Dienstverlening doorvoeren
-
Blz. 256
9.2 Invulling geven aan de ‘Digitale overheid’
-
Blz. 257
9.2.1 De ICT-basis op orde houden
-
Blz. 258
9.2.2. Aansluiten op de landelijke Generieke Digitale Infrastructuur (GDI)
-
Blz. 259
9.2.3 De gemeentelijke informatiesystemen voorzien in veilige digitale processen, veilige opslag van data en bescherming van de privacy van inwoners en bedrijven
-
Blz. 260
9.2.4 Beter benutten van data
-
Blz. 261
9.3 Gevolg geven aan de vastgestelde aanpak van gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 262
9.3.1 Het implementeren van de nota vastgoed en bijbehorend uitvoeringsplan
-
Blz. 263
Indicatoren BBV
-
Blz. 264
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 265
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 266
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 267
Programma 9 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 268
Financiële analyse
-
Blz. 269
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 270
Wat was ons doel voor 2018?
-
Blz. 271
Wat hebben we bereikt in 2018?
-
Blz. 272
Doelstellingen
-
Blz. 273
10.1 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid
-
Blz. 274
10.1.1 Optimaliseren financiele processen
-
Blz. 275
10.1.2 Drie aparte financiele nota’s aanbieden aan de raad
-
Blz. 276
10.1.3 Lastenverzwaring door opgelegde precario van nutsbedrijven compenseren
-
Blz. 277
10.1.4 Het optimaliseren van de belastingsamenwerking Amstelland
-
Blz. 278
10.1.5 Het verder digitaliseren van de P&C-cyclus
-
Blz. 279
10.1.6 Convenant over Horizontaal Toezicht afsluiten met de belastingdienst
-
Blz. 280
10.1.7 Amendement verlaging ozb met 3% incidenteel en 3% structureel
-
Blz. 281
Indicatoren BBV
-
Blz. 282
Wat was de bijdrage van de verbonden partijen?
-
Blz. 283
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 284
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 285
Financiële analyse
-
Blz. 286
Paragrafen
-
Blz. 287
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 288
Samenvatting
-
Blz. 289
Toelichting op de lokale heffingen
-
Blz. 290
Beleid voor lokale heffingen
-
Blz. 291
Totaaloverzicht van de lokale heffingen
-
Blz. 292
Onroerende zaakbelastingen
-
Blz. 293
Rioolheffing - algemeen
-
Blz. 294
Rioolheffing - specificatie kostendekkendheid
-
Blz. 295
Afvalstoffenheffing - algemeen
-
Blz. 296
Afvalstoffenheffing - specificatie kostendekkendheid
-
Blz. 297
Precariobelasting
-
Blz. 298
Ontwikkeling woonlasten
-
Blz. 299
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 300
Paragraaf weerstandsvermogen en risicoheersing
-
Blz. 301
Samenvatting
-
Blz. 302
Beleidskader voor weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 303
Financiële kengetallen
-
Blz. 304
Toelichting op de financiële kengetallen
-
Blz. 305
Ontwikkeling plafond voor investeringen met een maatschappelijk nut
-
Blz. 306
Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en die van aflossingen
-
Blz. 307
Beschikbare weerstandscapaciteit, risico's en en weerstandsvemogen
-
Blz. 308
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 309
Top tien van de risico's (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 310
Weerstandsvermogen
-
Blz. 311
Paragraaf kapitaalgoederen
-
Blz. 312
Samenvatting
-
Blz. 313
Wegen - beleid
-
Blz. 314
Wegen - uitvoering
-
Blz. 315
Wegen -financiën
-
Blz. 316
Riolering - beleid
-
Blz. 317
Riolering - uitvoering
-
Blz. 318
Riolering - financiën
-
Blz. 319
Water - beleid
-
Blz. 320
Water - uitvoering
-
Blz. 321
Water - financiën
-
Blz. 322
Groen - beleid
-
Blz. 323
Groen - uitvoering
-
Blz. 324
Groen - financiën
-
Blz. 325
Gebouwen - beleid
-
Blz. 326
Gebouwen - uitvoering
-
Blz. 327
Gebouwen - financiën
-
Blz. 328
Paragraaf financiering
-
Blz. 329
Samenvatting
-
Blz. 330
Beleidskader
-
Blz. 331
Risicobeheersing - Algemeen
-
Blz. 332
Risicobeheersing - Kasgeldlimiet (renterisico kortlopende financiering)
-
Blz. 333
Risicobeheersing - Renterisiconorm (renterisico langlopende financiering)
-
Blz. 334
Ontwikkeling langlopende leningen
-
Blz. 335
Opbouw leningenportefuille
-
Blz. 336
Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet
-
Blz. 337
Toelichting op de geldstromen
-
Blz. 338
Schatkistbankieren
-
Blz. 339
Samenhang met programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 340
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 341
Samenvatting
-
Blz. 342
Beleidskader
-
Blz. 343
Personeel en organisatie
-
Blz. 344
Informatievoorziening & ICT
-
Blz. 345
Informatieveiligheid & Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA)
-
Blz. 346
Privacy/Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
-
Blz. 347
Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken 2018
-
Blz. 348
Gemeentelijke klachtenregeling
-
Blz. 349
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 350
Formatie en bezetting
-
Blz. 351
Financiën bedrijfsvoering - Algemeen
-
Blz. 352
1. Capaciteitskosten
-
Blz. 353
Financiën bedrijfsvoering - Verdeling capaciteitskosten over de programma's
-
Blz. 354
Financiën bedrijfsvoering - Toelichting op de capaciteitskosten
-
Blz. 355
2. Overhead
-
Blz. 356
Financiën bedrijfsvoering - Toelichting op de kosten van overhead
-
Blz. 357
3. Apparaatskosten (capaciteitskosten + overhead)
-
Blz. 358
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 359
Samenvatting
-
Blz. 360
Beleidskader
-
Blz. 361
Gemeenschappelijke regelingen - Algemeen
-
Blz. 362
01. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
-
Blz. 363
02. Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
-
Blz. 364
03. Gemeenschappelijke regeling Gezondheidsdienst Regio Utrecht
-
Blz. 365
04. Gemeenschappelijke regeling PAUW Bedrijven (in liquidatie)
-
Blz. 366
05. Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 367
06. Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
-
Blz. 368
07. Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
-
Blz. 369
08. Gemeenschappelijke regeling Amstelland Meerlanden overleg
-
Blz. 370
09. Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland
-
Blz. 371
Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 372
Deelnemingen
-
Blz. 373
10. BNG Bank N.V.
-
Blz. 374
11. Vitens N.V.
-
Blz. 375
Overige verbonden partijen
-
Blz. 376
12. Veiligheidshuis Utrecht
-
Blz. 377
13. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen
-
Blz. 378
14. Bestuursovereenkomst project N201+
-
Blz. 379
15. Stichting Mooisticht
-
Blz. 380
16. Aanleg fietsbrug over Amsterdam-Rijnkanaal
-
Blz. 381
17. Stichting BeschutWerk (in oprichting)
-
Blz. 382
18. Stichting Schoonmaakwerk (in oprichting)
-
Blz. 383
19. Stichting Groenwerk (in oprichting)
-
Blz. 384
20. Marickenland
-
Blz. 385
21. Gebiedsprogramma Utrecht-West
-
Blz. 386
22. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)
-
Blz. 387
23. Vereniging van Nederlandse Gemeenten
-
Blz. 388
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 389
Samenvatting
-
Blz. 390
Beleidskader
-
Blz. 391
Bouwgronden in exploitatie - Algemeen
-
Blz. 392
Bouwgronden in exploitatie - Financieel totaaloverzicht
-
Blz. 393
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken De Maricken
-
Blz. 394
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Land van Winkel
-
Blz. 395
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Vinkeveld
-
Blz. 396
Bouwgronden in exploitatie - Stand van zaken Stationslocatie Mijdrecht
-
Blz. 397
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd
-
Blz. 398
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Lijst
-
Blz. 399
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd - Stille reserve
-
Blz. 400
Paragraaf subsidies
-
Blz. 401
Samenvatting
-
Blz. 402
Beleidskader
-
Blz. 403
Financieel totaaloverzicht subsidies
-
Blz. 404
Toelichting op de verstrekte subsidies
-
Blz. 405
Jaarrekening 2018
-
Blz. 406
Financieel totaaloverzicht van de programma's
-
Blz. 407
Algemeen
-
Blz. 408
Totaal van de tien programma's inclusief inzet reserves
-
Blz. 409
Totaal van de tien programma's inclusief inzet van reserves
-
Blz. 410
Programma 1 Openbare orde en veiligheid incl. programmaonderdelen
-
Blz. 411
A. Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 412
B. Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 413
C. Totaal programma 1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 414
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat incl. programmaonderdelen
-
Blz. 415
A. Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 416
Programma 3 Economische zaken incl. programmaonderdelen
-
Blz. 417
A. Economische zaken
-
Blz. 418
Programma 4 Onderwijs incl. programmaonderdelen
-
Blz. 419
A. Onderwijshuisvesting
-
Blz. 420
B. Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 421
C. Totaal programma Onderwijs
-
Blz. 422
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport incl. programmaonderdelen
-
Blz. 423
A. Sport
-
Blz. 424
B. Cultuur
-
Blz. 425
C. Openbaar groen en (openlucht)recreatie
-
Blz. 426
D. Totaal programma Cultuur, recreatie en sport
-
Blz. 427
Programma 6 Sociaaal domein incl. programmaonderdelen
-
Blz. 428
A. Algemene voorzieningen jeugd en Wmo
-
Blz. 429
B. Individuele voorzieningen jeugd en Wmo
-
Blz. 430
C. Inkomensregelingen incl. arbeidsparticipatie
-
Blz. 431
D. Gemeentelijk armoedebeleid
-
Blz. 432
E. Totaal programma Sociaal domein
-
Blz. 433
Programma 7 Milieu en duurzaamheid incl. programmaonderdelen
-
Blz. 434
A. Reiniging
-
Blz. 435
B. Riolering
-
Blz. 436
C. Begraafplaatsen
-
Blz. 437
D. Milieu
-
Blz. 438
E. Totaal programma Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 439
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting incl. programmaonderdelen
-
Blz. 440
A. Ruimtelijke ordening
-
Blz. 441
B. Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein)
-
Blz. 442
C. Woningbouw
-
Blz. 443
D. Totaal programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
-
Blz. 444
Programma 9 Bestuur en ondersteuning incl. programmaonderdelen
-
Blz. 445
A. Bestuur
-
Blz. 446
B. Burgerzaken
-
Blz. 447
C. Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 448
D. Overhead
-
Blz. 449
E. Totaal programma 9 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 450
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen incl. programmaonderdelen
-
Blz. 451
A. Treasury
-
Blz. 452
B. Belastingen
-
Blz. 453
C. Algemene uitkering
-
Blz. 454
D. Algemene baten en lasten
-
Blz. 455
E. Mutatie reserves
-
Blz. 456
F. Resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 457
G. Totaal programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 458
Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting, post onvoorzien en overige stelposten
-
Blz. 459
Algemeen
-
Blz. 460
Overzicht algemene dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 461
Toelichting op het overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 462
Overhead
-
Blz. 463
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 464
Post onvoorzien en overige stelposten
-
Blz. 465
Overzicht budgetaanpassingen 2018
-
Blz. 466
Algemeen
-
Blz. 467
Budgetaanpassingen per programma
-
Blz. 468
Budgetaanpassingen programma 1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 469
Budgetaanpassingen programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 470
Budgetaanpassingen programma 3 Economische zaken
-
Blz. 471
Budgetaanpassingen programma 4 Onderwijs
-
Blz. 472
Budgetaanpassingen programma 5 Cultuur, recreatie en sport
-
Blz. 473
Budgetaanpassingen programma 6 Sociaal Domein
-
Blz. 474
Budgetaanpassingen programma 7 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 475
Budgetaanpassingen programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
-
Blz. 476
Budgetaanpassingen programma 9 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 477
Budgetaanpassingen programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 478
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 479
Algemeen
-
Blz. 480
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 481
Toelichting op de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 482
1. Diverse afschrijvingen
-
Blz. 483
2. Veenweidebad in Mijdrecht
-
Blz. 484
3. Piet Mondriaangebouw in Abcoude
-
Blz. 485
4. Gemeentewerf in Abcoude
-
Blz. 486
5. Clubgebouw skeelerbaan in Baambrugge
-
Blz. 487
6. Verkorten afschrijvingstermijn schoolgebouwen
-
Blz. 488
Overzicht van de incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 489
Algemeen
-
Blz. 490
Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 491
Toelichting
-
Blz. 492
Overzicht vorming en besteding reserves
-
Blz. 493
Algemeen
-
Blz. 494
Eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 495
Algemene reserve
-
Blz. 496
Bestemmingsreserves (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 497
Toelichting per bestemmingsreserve
-
Blz. 498
Overzicht vorming en besteding voorzieningen
-
Blz. 499
Algemeen
-
Blz. 500
Totaaloverzicht voorzieningen
-
Blz. 501
Toelichting op de voorzieningen
-
Blz. 502
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 503
Algemeen
-
Blz. 504
Incidentele baten en lasten 2018
-
Blz. 505
Investeringsrapportage
-
Blz. 506
Algemeen
-
Blz. 507
Financiële voortgang investeringen
-
Blz. 508
Immateriële vaste activa (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 509
Toelichting op immateriële vaste activa
-
Blz. 510
Investeringen met een economisch nut (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 511
Toelichting op investeringen met een economisch nut
-
Blz. 512
investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 513
Toelichting op investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
-
Blz. 514
investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
-
Blz. 515
Toelichting op investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
-
Blz. 516
Analyse sociaal domein 2016 - 2018
-
Blz. 517
Algemeen
-
Blz. 518
Financiële samenvatting sociaal domein 2016 - 2018 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 519
Toelichting op de belangrijkste verschillen
-
Blz. 520
EMU-saldo
-
Blz. 521
Samenvatting
-
Blz. 522
Algemeen
-
Blz. 523
Berekening EMU-saldo (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 524
Wet normering topinkomens
-
Blz. 525
Algemeen
-
Blz. 526
Wet normering topinkomens - verantwoording 2018
-
Blz. 527
Wet normering topinkomens - verantwoording 2017
-
Blz. 528
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 529
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 530
Vaste activa
-
Blz. 531
Vlottende activa
-
Blz. 532
Vaste passiva
-
Blz. 533
Vlottende passiva
-
Blz. 534
Borg- en garantstellingen
-
Blz. 535
Balans per 31 december 2017 en 2018
-
Blz. 536
Balans van de gemeente De Ronde Venen - Activa - bedragen maal € 1.000
-
Blz. 537
Balans van de gemeente De Ronde Venen - Passiva - bedragen maal € 1.000
-
Blz. 538
Toelichting op de balans
-
Blz. 539
Algemeen
-
Blz. 540
01 Immateriële vaste activa
-
Blz. 541
02 Materiële vaste activa
-
Blz. 542
02 Materiële vaste activa - verloopoverzicht
-
Blz. 543
03 Financiële vaste activa
-
Blz. 544
04 Voorraden
-
Blz. 545
04 b Specificatie grondexploitaties
-
Blz. 546
05 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 547
Schatkistbankieren
-
Blz. 548
06 Liquide middelen
-
Blz. 549
07 Overlopende activa
-
Blz. 550
08 Eigen vermogen
-
Blz. 551
09 Voorzieningen
-
Blz. 552
10 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
-
Blz. 553
11 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 554
12 Overlopende passiva
-
Blz. 555
Opbouw geoormerkte ontvangen rijksbijdragen
-
Blz. 556
13 Borg- of garantstellingen
-
Blz. 557
Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
-
Blz. 558
Algemeen
-
Blz. 559
Financieel overzicht
-
Blz. 560
Overige niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
-
Blz. 561
Bijlagen
-
Blz. 562
Bijlage met de verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 563
Algemeen
-
Blz. 564
Sisa-bijlage 2018
-
Blz. 565
Overzicht van taakvelden naar programma's
-
Blz. 566
Algemeen
-
Blz. 567
Programma 1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 568
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
-
Blz. 569
Programma 3 Economische zaken
-
Blz. 570
Programma 4 Onderwijs
-
Blz. 571
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport
-
Blz. 572
Programma 6 Sociaal domein
-
Blz. 573
Programma 7 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 574
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
-
Blz. 575
Programma 9 Bestuur en ondersteuning
-
Blz. 576
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 577
Inzet reserves en resultaat van de rekening van baten en lasten
-
Blz. 578
Begrippenlijst
-
Blz. 579
Inleiding
-
Blz. 580
Begrippenlijst
-
Blz. 581
Gebruikte afkortingen
-
Blz. 582
Inleiding
-
Blz. 583
Gebruikte afkortingen
-
Blz. 584
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2018
-
Blz. 585
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant over 2018
-
Blz. 586
blz. 2
-
Blz. 587
blz. 3
-
Blz. 588
blz. 4
-
Blz. 589
blz. 5
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap