Toelichting

--

Kwaliteit

Vanwege de ontwikkelingen op gebied van techniek en wetgeving is de ICT omgeving voortdurend in beweging. Daarom is permanent aandacht nodig voor (1) de ict-infrastructuur, (2) het functiehuis (capaciteit in kennis en kunde) en (3) de aansturing.

1. De ict-infrastructuur is medio 2017 op orde gebracht en wordt op orde gehouden door regulier beheer; de focus verschuift naar het applicatielandschap.

Het beheer en onderhoud van de infrastructuur is nooit af en dient continu te worden onderhouden en te worden aangepast. In 2018 zijn onder andere de volgende acties uitgevoerd;

  • De software van alle netwerkswitches is bijgewerkt, verouderde switches zijn vervangen.
  • De internet verbinding en Gemnet aansluiting (ten behoeve van onder andere berichtenverkeer van persoonsgegevens) zijn dubbel uitgevoerd door deze verbindingen ook in Wilnis (op deze locatie is de ICT uitwijkvoorziening gehuisvest) aan te leggen. In de reguliere en periodieke uitwijktest is gebleken dat deze naar behoren werken.  
  • Er zijn 2 pentesten uitgevoerd op de ICT infrastructuur (pentest is een afkorting van ‘penetration testing’). Bij een pentest kruipen de testers in de huid van een hacker en proberen op allerlei manieren en met alle mogelijke middelen toegang te krijgen tot de geteste IT-omgeving. Op die manier worden zwakke plekken van IT-infrastructuur aangetoond. De gevonden kwetsbaarheden zijn opgelost.
  • De camera beveiliging is gemoderniseerd en er zijn camera’s op de werven geïnstalleerd.
  • De toegang- en alarmsystemen van het gemeentehuis en de werven zijn vervangen.

De verschuiving naar applicatielandschap;

  • Migratie van de burgerzaken applicatie is afgerond waardoor nu verder kan worden gewerkt aan de implementatie van iBurgerzaken.
  • In samenwerking met het Sociaal Domein is een regie applicatie geselecteerd en is een BI (Business Intelligence) applicatie geselecteerd. Met de concernstaf is de samenwerking ten aanzien van Big-data en datagestuurd werken geïntensiveerd en heeft I&A bijgedragen aan het maken van een analyse.
  • De technische implementatie van het nieuwe financiële pakket (Unit 4 Financials) is succesvol afgerond.
  • De technische implementatie van het vastgoedbeheersysteem is succesvol uitgevoerd, de vakafdeling is in 2018 gestart met de implementatie en inrichting hiervan. Dit loopt door in 2019.
  • De technische implementatie van de nieuwe beheeromgeving van de openbare infrastructuur is succesvol uitgevoerd. De vakafdeling is in 2018 gestart met de implementatie en inrichting hiervan. Dit loopt door in 2019.
  • Voortgang implementatie zaak- en procesgericht werken; er zijn in 2018 diverse processen van het Sociaal domein ingericht. Eind 2018 is de focus verschoven naar het inrichten van diverse vergunningsprocessen, dit zijn processen die werden ondersteund vanuit de vergunningen applicatie VTH. Door overdracht van processen naar de ODRU was het overzetten van deze processen naar het zaaksysteem voorwaardelijk om de VTH applicatie in 2019 uit te kunnen faseren.

2. De veranderende wereld van ICT vraagt om organisatorische flexibiliteit: inhoud van arbeid verschuift en vraagt om onderhoud van kennis.

In 2018 hebben de informatie adviseurs de post-HBO Informatiemanagement opleiding succesvol afgerond. Hiermee hebben zij een goede basis gelegd om vraagstukken op het gebied van strategie, informatie, Business IT Alignment en architectuur te kunnen oppakken. Daarnaast is er op de verschillende taakvelden van I&A geregeld gebruik gemaakt van externe expertise waarmee “hands-on” kennis is opgedaan.

3. Aansturing vindt plaats met behulp van gestandaardiseerde methodieken waardoor meer zicht ontstaat op interne vraag-en-aanbod en er betere sturing op uitvoering mogelijk is.

 De Visie op Informatievoorziening is vastgesteld door het college, gepresenteerd aan de directie en  de management teams van de afdelingen. In de I-advisering is de toetsing aan de principes een vast onderdeel en hiermee ook onderwerp van gesprek met de vak afdelingen. Bij aanvraag van nieuwe software/applicaties wordt getoetst of en hoe deze passen in de architectuur. Daarnaast wordt hierbij getoetst welke effecten deze ontwikkelingen hebben op het beheer van de ICT infrastructuur. Daar waar nodig wordt dit in besluitvorming meegenomen. Zo is in 2018 een pilot gestart met het verstrekken van laptops voor de kernteams van het Sociaal Domein waarbij ook rekening is gehouden met de stijgende beheerlast van I&A. Dit krijgt een vervolg in 2019.

ICT-processen zoals incident-,  wijzigings-, budget- en contractbeheer zijn essentieel voor de werkwijze van en de dienstverlening door I&A. In 2018 is in samenwerking met team HR “Identity and Access Management (IAM)” gerealiseerd en geïmplementeerd. Identity en Access Management is een overkoepelende term voor processen binnen een organisatie die zich richten op het administreren en beheren van gebruikers en resources in het netwerk inclusief de toegangscontrole van de gebruikers op applicaties en systemen. Ook is een start gemaakt met het aanpassen en verder ontwikkelen van andere processen.