In de begroting zijn diverse taakstellingen opgenomen ten aanzien van de bedrijfsvoering. De taakstellingen op het gebied van de personele en materiële overhead hebben wij in deze Kadernota verder concreet gemaakt. De taakstelling op de apparaatskosten zijn in deze Kadernota nog niet concreet gemaakt.
Taakstellingen |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
1. Taakstelling personele kosten overhead |
0 |
0 |
200 |
400 |
400 |
2. Taakstelling materiële kosten overhead |
50 |
100 |
150 |
200 |
200 |
3. Taakstelling apparaatskosten |
250 |
500 |
550 |
600 |
600 |
Totaal |
300 |
600 |
900 |
1200 |
1200 |
1. Taakstelling personele kosten overhead
Vanaf 2024 wordt er 180.000 euro bezuinigd op leidinggevende functies. De afgelopen jaren is het aantal leidinggevenden gestegen door specifieke uitdagingen op specifieke plekken binnen de organisatie. Het goed is nu het totaal weer te gaan bezien en toe te werken naar een afname.
In het kader van een meer wendbare organisatie gaan we toe naar een directere sturing van het management op de personeelskosten. Zij gaan sturen op budget en krijgen vervolgens meer flexibiliteit om dit in te zetten. Wij verwachten hiervan een efficiencyslag. Ook willen we een goede mix stimuleren van ervaren en jonge medewerkers en inzetten op talentontwikkeling en een lerende organisatie. Daarom geven we het management een taakstellend budget dat gebaseerd is op per medewerker het max van de schaal - 1 trede. Hiermee bouwen we een prikkel in om te sturen op een gezonde instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers. Dit levert uiteindelijk een besparing op van gemiddeld 2000 euro per FTE. In 2022 bereiden we dit voor. Vanaf 2023 de helft van deze opbrengst (300.000) en vanaf 2024 de volledige opbrengst. Dit zal niet alleen effect hebben op de kosten die worden toegerekend aan de overhead, maar ook op overige capaciteitskosten.
2. Taakstelling materiële kosten overhead
In het eerdere voorstel is aangeven dat we reeds 50.000 euro structureel hebben ingevuld. Vanaf 2022 sluiten we het werkcentrum. Door het hybride werken verwachten we de werkzaamheden die daar plaatsvinden in te huizen in het gemeentehuis. Dit levert een besparing op van 100.000 euro per 2022, waarvan 65.000 euro wordt bezuinigd op beveiligingskosten door het werken op 1 locatie. Door het aangenomen amendement 'behouden gebouw werkcentrum' van de raad, wordt alleen de besparing op de beveiligingskosten gerealiseerd en het werkcentrum behouden.
Na deze invulling zijn de eerste twee taakstellingen geconcretiseerd in de volgende ombuigingen:
|
2022 |
2023 |
2024
|
2025 |
1. Doorontwikkeling management |
0 |
0 |
180 |
180 |
2. Sturing op personeelsbudgetten, vergroten wendbaarheid |
0 |
300 |
600 |
600 |
3. Structurele bezuiniging diverse posten |
50 |
50 |
50 |
50 |
4. Inhuizen werkcentrum |
100 |
100 |
100 |
100 |
Amendement 'behouden gebouw werkcentrum'
|
-35 |
-35 |
-35 |
-35 |
Totaal nieuwe ombuigingen |
150 |
450 |
930 |
930 |
Totaal taakstellingen |
600 |
900 |
1.200 |
1.200 |
Resterende taakstelling apparaatskosten |
485 |
485 |
305 |
305 |
3. Taakstelling apparaatskosten
Na de invulling van de personele en materiële overhead resteert nog een taakstelling op de apparaatskosten. Deze taakstelling kunnen we niet structureel invullen zonder dat dit consequenties heeft voor onze ambities. Onze medewerkers zijn het belangrijkste 'kapitaal' van de organisatie. De taken en de kwaliteit van de uitvoering zijn direct en indirect gekoppeld aan de inzet van onze medewerkers. Bij de begroting komen wij met voorstellen hoe we de taakstelling op de apparaatskosten voor 2022 invullen en welke gevolgen dit heeft voor onze ambities. Onze denkrichting op dit moment is om de helft van de resterende taakstelling in 2022 incidenteel op te lossen. De andere helft in 2022 lossen we structureel op.