Uitgaven

100%
€ 139.404
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 138.515
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ -890
x €1.000

Voortgang activiteiten

Jaarverslag 2024 | Programma's

Uitgaven

100%
€ 139.404
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 138.515
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ -890
x €1.000

Voortgang activiteiten

138.515 Inkomsten (x €1.000)
139.404 Uitgaven (x €1.000)
-890 Saldo (x €1.000)
  • Programma 1 | Wonen
  • Programma 2 | Samenleven
  • Programma 3 | Veiligheid
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
  • Programma 5 | Financiën

Programma 1 | Wonen

Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

B24 | 1.1.1 We wijzen het wettelijk toegestane maximum van nieuwbouwwoningen toe met voorrang aan eigen inwoners

B24 | 1.1.2 We zorgen dat elk nieuwbouwproject de percentages uit de woonvisie van sociale huur en betaalbare huur- en koop bevat

B24 | 1.1.3 We evalueren het Vereveningsfonds

B24 | 1.1.4 We actualiseren de Woonvisie

B24 | 1.1.5 We onderzoeken samen met Cazas de mogelijkheden voor meerdere huurders in een corporatiewoning

B24 | 1.1.6 We brengen de mogelijkheden tot woningsplitsing extra onder de aandacht

B24 | 1.1.7 We voeren opkoopbescherming in

B24 | 1.1.8 We stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op

B24 | 1.1.9 We passen de doelgroepenverordening aan

B24 | 1.1.10 We geven uitvoering aan de woonzorgvisie

B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

B24 | 1.2.1 We voeren het Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan 2023 - 2030 uit

B24 | 1.2.2 We voeren de maatregelen per dorp (uitvoeringsplannen) uit

B24 | 1.2.3 We actualiseren het parkeerbeleid en de parkeernormen

B24 | 1.2.4 We doen onderzoek naar de snelfietsroute Mijdrecht-Uithoorn

B24 | 1.2.5 We leggen een fietsrotonde aan bij Vinkeveld

B24 | 1.2.6 We voeren het project sanering borden en palen uit

B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

B24 | 1.3.1 We organiseren de Dag van de Ondernemer

B24 | 1.3.2 We stellen de ruimtelijke kaders en het bestemmingsplan/omgevingsplan op van het uit te breiden Bedrijventerrein Mijdrecht

B24 | 1.3.3 We brengen de concrete herstructurerings- en intensiveringsmogelijkheden van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht in beeld

B24 | 1.3.4 We stellen de kaders voor de gewenste beeldkwaliteit van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht op

B24 | 1.3.5 We voeren de plannen van aanpak uit voor toekomstbestendige centra

B24 | 1.3.6 Een marktpartij legt glasvezel aan in het buitengebied van de gemeente

B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

B24 | 1.4.1 We updaten het spoorboekje naar de ambitie klimaatneutraal 2050

B24 | 1.4.2 We voeren de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed uit

B24 | 1.4.3 We voeren de aanpak zonnevelden (inclusief traject zonnevelden A2 met Rijkswaterstaat) uit

B24 | 1.4.4 We initiëren en ondersteunen projecten grootschalig zon op dak

B24 | 1.4.5 We bepalen de ambitie en aanpak voor circulaire economie, zowel intern als extern

B24 | 1.4.6 We stimuleren circulariteit bij inwoners en bedrijven door gerichte acties en communicatie

B24 | 1.4.7 We organiseren acties om inwoners te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik

B24 | 1.4.8 We faciliteren en versnellen van verduurzaming in de bebouwde omgeving door het verkrijgen van een ontheffing voor 10 jaar (SMP) op de wet natuurbescherming.

B24 | 1.4.9 We maken zichtbaar wat de gemeente doet aan klimaatadaptatie

B24 | 1.4.10 We stimuleren inwoners om actie te ondernemen m.b.t. klimaatadaptatie

B24 | 1.4.11 We stellen een integraal plan klimaat adaptieve buitenruimte op

B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

B24 | 1.5.1 We zetten ons in voor de herontwikkeling en het toegankelijk maken van de forten van de Stelling van Amsterdam

B24 | 1.5.2 We voeren fase 1 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit

B24 | 1.5.3 We laten de herziene subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten in werking treden

B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Terug naar navigatie - B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

B24 | 1.6.1 We stellen een Visie Recreatie en Toerisme op

B24 | 1.6.2 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar betaald parkeren op eiland 1 en 4 van de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.6.3 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar mogelijkheden voor aanlegsteigers op de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.6.4 We implementeren samen het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar de mogelijkheden voor het invoeren van liggeld bij de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

Terug naar navigatie - B24 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

B24 | 1.7.1 We zetten de voorbereidende werkzaamheden voor de omgevingsvisie voort, zodat deze in 2025 vastgesteld kan worden

B24 | 1.7.2 We stellen een visie Vrijkomende Agrarische Bebouwing op

B24 | 1.7.3 We stellen een nota Grondbeleid op

B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Terug naar navigatie - B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

B24 | 1.8.1 Het in overeenstemming brengen van de bestaande situatie met de regels van het bestemmingsplan Plassengebied

B24 | 1.8.2 We breiden de handhavingscapaciteit voor het bestemmingsplan Buitengebied-West uit

B24 | 1.8.3 We stellen een Omgevingsvisie op

B24 | 1.8.4 We maken een start met het opstellen van een omgevingsplan voor De Ronde Venen

B24 | 1.8.5 We actualiseren de welstandsnota

B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Terug naar navigatie - B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

B24 | 1.9.1 We intensiveren het groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B in 2026

B24 | 1.9.2 Samen met inwoners en de buitendienst bepalen we op welke wijze het groenonderhoud wordt geïntensiveerd

B24 | 1.9.3 We investeren in onkruidbestrijding op verharding

B24 | 1.9.4 We zetten structureel in op vervanging van groen en bomen met aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie

Programma 1 | Bijdragen van de verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden.

Er is een nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld die per 1 januari 2023 is ingegaan. De bedrijfsvoeringsorganisatie van het recreatieschap, Recreatie Midden-Nederland, bestaat niet meer. De taakuitvoering is overgenomen door Staatsbosbeheer. In 2024 heeft het schap doorgewerkt aan de transitie. De terreinen zijn in kaart gebracht en er is gewerkt aan de verduidelijking van de financiële systematiek die bij Staatsbosbeheer bij de dienstverlening voor SGL wordt toegepast. Daarnaast zijn er voor de Vinkeveense Plassen diverse onderzoeken uitgevoerd (betaald parkeren, liggelden) en zijn verschillende projecten van start gegaan zoals het opstellen van een toekomstvisie waarin ook de ontwikkeling van de zandeilanden in wordt meegenomen.

Mooisticht

Terug naar navigatie - Mooisticht

Stichting MooiSticht stelt de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit De Ronde Venen samen. De commissie geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen. De commissie is benoemd op basis van artikel 17.9 van de Omgevingswet. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouw- en cultuurhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend, de gemeente is het bevoegd gezag.

Marickenland

Terug naar navigatie - Marickenland

De werkzaamheden voor de inrichting van 150 hectare natuur en de aanleg van een natuurspeeltuin in Marickenland zijn na jaren van voorbereiding gestart. Samen met omwonenden, de gemeente De Ronde Venen, Staatsbosbeheer en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht is op 27 november 2024 het bouwbord geplaatst om de start hiervan te vieren. De werkzaamheden duren tot maart 2026. 

Na de afronding ervan is Marickenland onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland (NNN) en vormt het een belangrijke schakel tussen andere natuurgebieden als de Nieuwkoopse plassen en de Botshol. Zo verplaatsen dieren en planten zich eenvoudiger tussen de gebieden en krijgen zij een groter leefgebied. Dat is goed voor hun voortbestaan en de biodiversiteit. Samen maken we de natuur sterker en zorgen we voor een gezonde toekomst van een landelijk gebied waar het prettig wonen, werken en leven is. 

Gebiedsprogramma Utrecht-West

Terug naar navigatie - Gebiedsprogramma Utrecht-West

De gebiedscommissie Utrecht-West geeft uitvoering aan het gebiedsprogramma van het westelijk deel van de provincie Utrecht: de Utrechtse Waarden, de Venen, de Vechtstreek en de stad Utrecht. Dit betreft landbouw, bodem en water, natuur, recreatie en energie, zowel binnen gebiedsprojecten als voor specifieke doelen in het gehele gebied. De gemeente is vertegenwoordigd in de gebiedscommissie. In de Uitvoeringsstrategie Landelijk gebied (ULG) wordt een wijziging in de governance voor de provinciale en regionale samenwerking voorgesteld. 

 

Per 1 januari 2024 is het Samenwerkingsverband Utrecht-West gestopt. Als gevolg daarvan is de Gebiedscommissie Utrecht- West opgeheven. 

 

In 2024 heeft de provincie Utrecht de Regionale Stuurgroepen Oost en West opgericht. De gemeente is lid van de Regionale Stuurgroep West. De gemeente valt binnen de deelgebieden Utrechtse Venen en de Oostelijke Vechtplassen. De lopende gebiedsprocessen zijn voortgezet onder verantwoordelijkheid van de Provincie Utrecht.

Programma 1 | Landelijke indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Economie:
    • Functiemenging
    • Vestigingen (van bedrijven)
  • Volksgezondheid en Milieu:
    • Omvang huishoudelijk restafval
    • Hernieuwbare elektriciteit
  • Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
    • Gemiddelde WOZ-waarde
    • Nieuw gebouwde woningen
    • Demografische druk
    • Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
    • Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.

 

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de jaarrekening onder onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 1 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Financiële risico's programma 1 | Wonen

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Achterstallig onderhoud wegen. Op basis van voorgaande gevallen waarbij wegen schade opliepen die direct gerepareerd moest worden, is hiervoor een risico opgenomen.  250
2. Stormschade aan de groenvoorziening. Op basis van de stormschades van afgelopen jaren. 200
3. Terugvallende inkomsten bouwleges. Leges zijn afhankelijk van de voortgang (en omvang) van de grote bouwprojecten. Het risico is dat we dat geld missen in de geprognotiseerde periode. Dit risico wordt geschat op een terugloop van circa 10% van de omzet van de bouwleges. 200
4. Schade aan civiele kunstwerken. Schade aan bruggen.  150
5. Overige risico's programma 1. Dit is het restant van de overige risico's die vallen onder programma 1. 390
Totaal 1.190

Programma 1 | Wat heeft het gekost?

Financiën programma 1

Terug naar navigatie - Financiën programma 1
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Afwijking 2024
Lasten 40.679 38.523 2.156
Baten 21.486 20.555 931
Saldo van programma 1 -19.193 -17.968 -1.224

Programma 2 | Samenleven

Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

B24 | 2.1.1 We actualiseren de Participatiekoers in 2024

B24 | 2.1.2 We zetten in op participatieprojecten om inwoners naar werk te geleiden en trekken hierin zowel lokaal als met de arbeidsmarktregio Groot -Amsterdam op

B24 | 2.1.3 We stimuleren mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om naar vermogen te participeren in de samenleving, ook als betaald werk (nog) niet haalbaar is

B24 | 2.1.4 We schrijven een visie op de aanpak van jeugdwerkloosheid, voortijdig schoolverlaters en kwetsbare jongeren

B24 | 2.1.5 We ontwikkelen een visie op de samenwerking met ons sociaal ontwikkelbedrijf Kansis en Kansis Groen

B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

B24 | 2.2.1 We zorgen samen met onze (zorg)partners voor laagdrempelige en toegankelijke voorzieningen door het uitvoeren van de visie op Maatschappelijk vastgoed (2023) en het dorpshuizenbeleid (2023).

B24 | 2.2.2 We brengen het aanbod aan maatschappelijk vastgoed beter in lijn met de behoefte in de verschillende kernen

B24 | 2.2.3 Wij zorgen ervoor dat de uitvoering van het dorpshuizenbeleid plaatsvindt in samenhang met de Maatschappelijke Agenda met aandacht voor sport, zorg, cultuur, veiligheid en vrije tijd

B24 | 2.2.4 De beschikbare capaciteit van dorpshuizen wordt maximaal multifunctioneel ingezet

B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

B24 | 2.3.1 We voeren de ambities uit vanuit het Lokaal Sportakkoord dat in 2023 wordt vastgesteld via brede SPUK-regelingen samen met buurtsportcoaches en sportaanbieders

B24 | 2.3.2 We ontwikkelen een naschools sportaanbod

B24 | 2.3.3 We zetten een dekkend netwerk van openbare en 24-uurs toegankelijke AED’s op

B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

B24 | 2.4.1 De Buurtkamers De Hoef, Wilnis, Abcoude en Vinkeveen (her)openen als ontmoetingsplek voor iedereen

B24 | 2.4.2 We brengen het discriminatiemeldpunt onder de aandacht van inwoners

B24 | 2.4.3 We verkennen en rollen het Nederlands Keurmerk Toegankelijkheid voor ondernemers uit

B24 | 2.4.4 We creëren ontmoetingsplekken voor LHBTIQ+ en gaan in gesprek met een verzorgingstehuis voor het keurmerk De Roze Loper

B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

B24 | 2.7.1 We zorgen voor een kansrijke start voor onze kinderen

B24 | 2.7.2 We implementeren de adviezen uit de evaluatie van het Jeugdbeleidsplan

B24 | 2.7.3 We werken meer samen met partners voor informele steun voor jeugdigen en gezinnen

B24 | 2.7.4 We realiseren een betere overgang van de jeugdhulp naar de Wmo en/of Participatiewet

B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Terug naar navigatie - B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

B24 | 2.8.1 We zetten structureel in op techniekonderwijs vanuit de visie op talentontwikkeling

B24 | 2.8.2 We zetten NPO (Nationaal Programma Onderwijs)-middelen incidenteel in als extra impuls om achterstanden in het techniekonderwijs in te lopen

B24 | 2.8.3 We zetten NPO-middelen incidenteel in op sportstimulering

B24 | 2.8.4 We hechten belang aan talentontwikkeling in kunst en cultuur

Programma 2 | Bijdragen van verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst: de GGD-regio Utrecht. 

Taken:

  • De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties.
  • Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën.
  • De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar.
  • Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand.
  • Inspectie van de Kindercentra en WMO-toezicht.

Kansis (Stichting Beschut Werk)

Terug naar navigatie - Kansis (Stichting Beschut Werk)

Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken 12 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden. 

Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)

Terug naar navigatie - Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)

Stichting Ons Dorpshuis (De Boei) verzorgt de huisvesting van activiteiten in het Sociaal Domein, met name ten behoeve van de kern Vinkeveen. In 2025 wordt een plan ontwikkeld waarin de capaciteit van De Boei maximaal multifunctioneel wordt ingezet. Concreet betekent dit dat instellingen die nu eigen accommodaties hebben in De Boei zullen worden gehuisvest.  

Programma 2 | Landelijke indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Onderwijs:
    • Absoluut verzuim
    • Relatief verzuim
    • Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
  • Sport, cultuur en recreatie:
    • Niet-sporters
  • Sociaal domein:
    • Banen
    • Jongeren met een delict voor de rechter
    • Kinderen in uitkeringsgezin
    • Netto arbeidsparticipatie
    • Werkloze jongeren
    • Personen met een bijstandsuitkering
    • Lopende re-integratievoorzieningen
    • Jongeren met jeugdhulp
    • Jongeren met jeugdbescherming
    • Jongeren met jeugdreclassering
    • Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo.

 

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de jaarrekening onder onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Financiële risico's

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Openeinderegelingen sociaal domein - Jeugdwet.

In totaal wordt er voor circa € 16 mln. aan beschikkingen per jaar verleend in de Jeugdwet. In 2025 stellen we dit (conservatief) naar beneden bij i.v.m. de beoogde besparingen naar € 15,5 mln. In deze paragraaf is rekening gehouden van de beschikte ten opzichte van de af te nemen zorg, tariefstijgingen en een grotere hulpvraag.

715
2. Door financiële problemen wordt een afgegeven borg- of garantstelling opgeëist - Stichting Sporthuis Abcoude. De gemeente staat garant voor twee bankleningen die zijn gesloten voor een sporthuis. Als uitgangspunt is genomen, dat 10% van de borgstelling wordt opgenomen in de risicoparagraaf. 468
3. Openeinderegelingen sociaal domein - Wet WMO. Het risico is dat we niet van te voren weten wat voor aanspraak er gedaan wordt op de voorzieningen. Daarnaast is er sprake van dubbele vergrijzing in de gemeente De Ronde Venen. Hiervoor wordt 5% opgenomen als risico. 335
4. Openeinderegelingen sociaal domein - Regeling Participatiewet/werk en inkomen. Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering is gestegen. Van de openeinderegeling wordt 5% opgenomen als risico op overschrijding.  300
5. Overige risico's programma 2. Dit is het restant van de overige risico's die vallen onder programma 2. 711
Totaal 2.529

Programma 2 | Wat heeft het gekost?

Financiën programma 2

Terug naar navigatie - Financiën programma 2
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Afwijking 2024
Lasten 65.692 67.126 -1.434
Baten 19.157 21.830 -2.674
Saldo programma 2 -46.536 -45.296 -1.240

Programma 3 | Veiligheid

Programma 3 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Terug naar navigatie - B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

B24 | 3.1.1 We bepalen op basis van een onderbouwd beeld de mate en omvang van mensenhandel (seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting) en stellen gericht een plan van aanpak per uitbuitingsvorm

B24 | 3.1.2 We zetten een lokaal netwerk op met sleutelfiguren, zodat spanningen tussen bevolkingsgroepen niet oplopen

B24 | 3.1.3 We stellen een plan van aanpak op hoe om te gaan met de digitalisering van de straat op basis van een actueel beeld

B24 | 3.1.4 We realiseren een duidings- en handelingsperspectief voor online aangejaagde ordeverstoringen en het voorkomen en/of tegengaan ervan

B24 | 3.1.5 We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd

B24 | 3.1.6 We houden een cybercrisis oefening in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht

Programma 3 | Bijdragen van verbonden partijen

Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

Terug naar navigatie - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.

Programma 3 | Landelijke indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Veiligheid:
    • Verwijzingen Halt
    • Winkeldiefstallen
    • Geweldsmisdrijven
    • Diefstallen uit woning
    • Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).

 

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de jaarrekening onder onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Revitalisering en huurkwestie woonwagens. Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker.  500
2. Juridische procedures volgend uit de "openbaarheid van wegen" - Baambrugse Zuwe. Dit is een lopende rechtszaak waarbij de werkelijke kosten bekend zullen zijn na herstel van de weg.  50
3. Juridische procedures volgend uit de wet "openbaarheid van wegen".  Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker.  50
4. Juridische procedures volgend uit de "jachthaven - parkeerplaatsen". Deze zaak is in hoger beroep. Uitkomst nog niet bekend. 25
5. Vandalisme en vuurwerkschade aan objecten. Jaarlijks is er schade aan objecten in de openbare ruimte. De herstelkosten zijn opgenomen als risico. 25
Totaal 650

Programma 3 | Wat heeft het gekost?

Financiën programma 3

Terug naar navigatie - Financiën programma 3
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Afwijking 2024
Lasten 4.627 4.669 -41
Baten 79 79 1
Saldo van programma 3 -4.548 -4.590 42

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering

Programma 4 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Programma 4 | Bijdragen van verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHCVV. In het kader van de digitale overheid richt het RHCVV zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. In de meerjarenbegroting 2024 - 2027 zijn de uitkomsten verwerkt van de bestuurlijke toekomstverkenning RHCVV.

Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg

Via de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) is de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel zij geen deelnemer is van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan – vaak medebewindstaken.

Het belang om als gemeenten gezamenlijk te werken aan de gemeentelijke uitvoeringskracht is groot. Omdat de vraagstukken te divers en vaak te complex zijn om als gemeente zelfstandig op te pakken en omdat er winst te behalen is om dat samen te organiseren. Winst in termen van verbetering van de kwaliteit en toegankelijkheid van de dienstverlening aan burgers en bedrijven en kostenbesparingen. Daarom hebben gemeenten op de Algemene ledenvergadering (ALV) van de VNG in 2017 besloten tot een gezamenlijke aanpak met een solide en representatieve governance en gezamenlijke gemeentelijke bekostiging: Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). 

Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland

In een dienstverleningsovereenkomst is vastgelegd dat via een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, genaamd Gemeentebelastingen Amstelland, de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) tijdig en rechtmatig plaatsvinden.

BNG Bank

Terug naar navigatie - BNG Bank

De BNG Bank is de huisbankier van veel gemeenten waaronder die van de gemeente De Ronde Venen. Ze ondersteunen bij onder meer het verwerken van betalingsverkeer en het verstrekken van leningen.

N.V. Vitens

Terug naar navigatie - N.V. Vitens

Vitens is een van de grootste drinkwaterbedrijven in Nederland en speelt een cruciale rol in de drinkwatervoorziening en -kwaliteit. Ze zorgen ervoor dat het drinkwater voldoet aan alle wettelijke eisen door het water continu te monitoren en te analyseren.

U10

Terug naar navigatie - U10

De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Dit gebeurt aan 5 bestuurstafels: Duurzame bereikbaarheid, Economische positionering, Gezonde woon- en leefomgeving, Groen en landschap en Klimaatneutrale regio. Ook wordt samengewerkt aan de Regionale Energiestrategie U16 en de Woondeal.

Programma 4 | Landelijke indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Bestuur en ondersteuning:
    • Formatie
    • Bezetting
    • Apparaatskosten
    • Externe inhuur
    • Overhead.

Deze indicatoren zijn opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Privacy & informatieveiligheid. Dit risico heeft betrekking op cyberaanvallen en diefstal van gevoelige gegevens. 1.000
2. Onvoorziene personele uitgaven. De gemeente heeft continue te maken met de veranderende complexiteit (bijvoorbeeld omgevingswet) verzuim (zwangerschap, ziekte) en verloop (andere baan of pensionering) en de mogelijke impact van de APPA-pensioenstelselwijziging. Dit zorgt ervoor, dat er op korte termijn meer ingehuurd moet worden dan voorzien. Als uitgangspunt is 2% van de loonsom genomen. 700
3. Inkopen/aanbesteding. Bij het opnieuw aanbesteden van software, is de kans aanwezig dat we dienen over te stappen naar een nieuwe softwareleverancier. Een overstap naar een nieuwe leverancier brengt hogere kosten voor training en implementatie met zich mee.  200
4. Juridische procedures volgend uit inkopen die gedaan zijn, maar niet voldoen aan de Europese aanbestedingsgrens. Risico dat een verliezende partij naar de rechter stapt om de aanbesteding alsnog te winnen. Kosten als dat gebeurt worden geschat op € 50.000 - € 75.000. Dit zijn proceskosten + het eventueel schrijven van een nieuwe aanbesteding. 60
5. Er zijn geen overige risico's in programma 4. - -
Totaal 1.960

Programma 4 | Wat heeft het gekost?

Financiën programma 4

Terug naar navigatie - Financiën programma 4
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Afwijking 2024
Lasten 25.715 25.707 8
Baten 990 1.251 -261
Saldo van programma 4 -24.725 -24.456 -269

Programma 5 | Financiën

Programma 5 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Onzekerheden uitkeringen van het Rijk. Onvoorspelbaarheid van het overheidsbeleid neemt toe. We zien steeds meer gelden geoormerkt worden in SPUKs. Daarnaast zijn er nog geen aanwijzingen dat vanaf 2026 e.v. iets geregeld gaat worden om lokale overheden te compenseren. Hiervoor is een bedrag gereserveerd voor deze onzekerheden.  3.000
2. Terugbetaling na verantwoording doeluitkeringen vanwege fouten, ziekte, nalatigheid, niet behalen van het doel of andere omstandigheden. Elke regeling heeft zijn eigen verantwoordingseisen, zijn eigen voorwaarden en zijn eigen administratie. Het onjuist, onvolledig of niet tijdig verantwoorden van 1 van deze ruim 40 regelingen heeft financiële impact.  500
3. Financieringsrisico benodigde geldleningen. Om de toekomstige investeringen te financieren lenen we als gemeente geld. De totale omvang van benodigde geldleningen hebben we goed in beeld. Echter hangt de omvang van de leningsbehoefte sterk af van de betaalmomenten. Hierdoor kan het voorkomen dat betaalmomenten later of eerder dan gepland plaatsvinden.  300
4. Risico door onvoldoende fiscale kennis die kan leiden tot fouten in belastingaangiftes en verkeerde belastingconstructies. Het belastinglandschap van een gemeente is behoorlijk complex. Hierdoor wordt fiscale kennis ingehuurd bij een gespecialiseerde partij. Desalniettemin hangen aan het maken van fouten in de administratie, facturering of de aangifte consequenties. 100
5. Er zijn geen overige risico's in programma 5.    
Totaal 3.900

Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen

Financiën programma 5

Terug naar navigatie - Financiën programma 5

In dit programma komt de inzet van reserves tot uitdrukking in de 'onttrekkingen' en 'stortingen'.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Afwijking 2024
Lasten 1.615 1.879 -263
Baten 88.961 90.048 -1.087
Saldo van baten en lasten 87.346 88.170 -824
Onttrekkingen 7.082 4.751 2.331
Stortingen 5.447 1.500 3.947
Saldo van inzet reserves 1.635 3.251 -1.616