Uitgaven

100%
€ 139.404
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 138.515
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ -890
x €1.000

Voortgang activiteiten

Jaarverslag 2024 | Programma's

Uitgaven

100%
€ 139.404
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 138.515
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ -890
x €1.000

Voortgang activiteiten

138.515 Inkomsten (x €1.000)
139.404 Uitgaven (x €1.000)
-890 Saldo (x €1.000)
  • Programma 1 | Wonen
  • Programma 2 | Samenleven
  • Programma 3 | Veiligheid
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
  • Programma 5 | Financiën

Programma 1 | Wonen

Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

B24 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Programma 1 | Bijdragen van de verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - Programma 1 | Bijdragen van de verbonden partijen - Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden.

Er is een nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld die per 1 januari 2023 is ingegaan. De bedrijfsvoeringsorganisatie van het recreatieschap, Recreatie Midden-Nederland, bestaat niet meer. De taakuitvoering is overgenomen door Staatsbosbeheer. In 2024 heeft het schap doorgewerkt aan de transitie. De terreinen zijn in kaart gebracht en er is gewerkt aan de verduidelijking van de financiële systematiek die bij Staatsbosbeheer bij de dienstverlening voor SGL wordt toegepast. Daarnaast zijn er voor de Vinkeveense Plassen diverse onderzoeken uitgevoerd (betaald parkeren, liggelden) en zijn verschillende projecten van start gegaan zoals het opstellen van een toekomstvisie waarin ook de ontwikkeling van de zandeilanden in wordt meegenomen.

Mooisticht

Terug naar navigatie - Programma 1 | Bijdragen van de verbonden partijen - Mooisticht

Stichting MooiSticht stelt de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit De Ronde Venen samen. De commissie geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen. De commissie is benoemd op basis van artikel 17.9 van de Omgevingswet. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouw- en cultuurhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend, de gemeente is het bevoegd gezag.

Marickenland

Terug naar navigatie - Programma 1 | Bijdragen van de verbonden partijen - Marickenland

De werkzaamheden voor de inrichting van 150 hectare natuur en de aanleg van een natuurspeeltuin in Marickenland zijn na jaren van voorbereiding gestart. Samen met omwonenden, de gemeente De Ronde Venen, Staatsbosbeheer en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht is op 27 november 2024 het bouwbord geplaatst om de start hiervan te vieren. De werkzaamheden duren tot maart 2026. 

Na de afronding ervan is Marickenland onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland (NNN) en vormt het een belangrijke schakel tussen andere natuurgebieden als de Nieuwkoopse plassen en de Botshol. Zo verplaatsen dieren en planten zich eenvoudiger tussen de gebieden en krijgen zij een groter leefgebied. Dat is goed voor hun voortbestaan en de biodiversiteit. Samen maken we de natuur sterker en zorgen we voor een gezonde toekomst van een landelijk gebied waar het prettig wonen, werken en leven is. 

Gebiedsprogramma Utrecht-West

Terug naar navigatie - Programma 1 | Bijdragen van de verbonden partijen - Gebiedsprogramma Utrecht-West

De gebiedscommissie Utrecht-West geeft uitvoering aan het gebiedsprogramma van het westelijk deel van de provincie Utrecht: de Utrechtse Waarden, de Venen, de Vechtstreek en de stad Utrecht. Dit betreft landbouw, bodem en water, natuur, recreatie en energie, zowel binnen gebiedsprojecten als voor specifieke doelen in het gehele gebied. De gemeente is vertegenwoordigd in de gebiedscommissie. In de Uitvoeringsstrategie Landelijk gebied (ULG) wordt een wijziging in de governance voor de provinciale en regionale samenwerking voorgesteld. 

 

Per 1 januari 2024 is het Samenwerkingsverband Utrecht-West gestopt. Als gevolg daarvan is de Gebiedscommissie Utrecht- West opgeheven. 

 

In 2024 heeft de provincie Utrecht de Regionale Stuurgroepen Oost en West opgericht. De gemeente is lid van de Regionale Stuurgroep West. De gemeente valt binnen de deelgebieden Utrechtse Venen en de Oostelijke Vechtplassen. De lopende gebiedsprocessen zijn voortgezet onder verantwoordelijkheid van de Provincie Utrecht.

Programma 1 | Landelijke indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 1 | Landelijke indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Economie:
    • Functiemenging
    • Vestigingen (van bedrijven)
  • Volksgezondheid en Milieu:
    • Omvang huishoudelijk restafval
    • Hernieuwbare elektriciteit
  • Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
    • Gemiddelde WOZ-waarde
    • Nieuw gebouwde woningen
    • Demografische druk
    • Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
    • Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.

 

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de jaarrekening onder onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 1 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wat zijn de financiële risico's? - Financiële risico's programma 1 | Wonen

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Achterstallig onderhoud wegen. Op basis van voorgaande gevallen waarbij wegen schade opliepen die direct gerepareerd moest worden, is hiervoor een risico opgenomen.  250
2. Stormschade aan de groenvoorziening. Op basis van de stormschades van afgelopen jaren. 200
3. Terugvallende inkomsten bouwleges. Leges zijn afhankelijk van de voortgang (en omvang) van de grote bouwprojecten. Het risico is dat we dat geld missen in de geprognotiseerde periode. Dit risico wordt geschat op een terugloop van circa 10% van de omzet van de bouwleges. 200
4. Schade aan civiele kunstwerken. Schade aan bruggen.  150
5. Overige risico's programma 1. Dit is het restant van de overige risico's die vallen onder programma 1. 390
Totaal 1.190

Programma 1 | Wat heeft het gekost?

Programma 2 | Samenleven

Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

B24 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen

B24 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen

B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024? - B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Programma 2 | Bijdragen van verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Programma 2 | Bijdragen van verbonden partijen - Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst: de GGD-regio Utrecht. 

Taken:

  • De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties.
  • Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën.
  • De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar.
  • Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand.
  • Inspectie van de Kindercentra en WMO-toezicht.

Kansis (Stichting Beschut Werk)

Terug naar navigatie - Programma 2 | Bijdragen van verbonden partijen - Kansis (Stichting Beschut Werk)

Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken 12 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden. 

Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)

Terug naar navigatie - Programma 2 | Bijdragen van verbonden partijen - Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)

Stichting Ons Dorpshuis (De Boei) verzorgt de huisvesting van activiteiten in het Sociaal Domein, met name ten behoeve van de kern Vinkeveen. In 2025 wordt een plan ontwikkeld waarin de capaciteit van De Boei maximaal multifunctioneel wordt ingezet. Concreet betekent dit dat instellingen die nu eigen accommodaties hebben in De Boei zullen worden gehuisvest.  

Programma 2 | Landelijke indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 2 | Landelijke indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Onderwijs:
    • Absoluut verzuim
    • Relatief verzuim
    • Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
  • Sport, cultuur en recreatie:
    • Niet-sporters
  • Sociaal domein:
    • Banen
    • Jongeren met een delict voor de rechter
    • Kinderen in uitkeringsgezin
    • Netto arbeidsparticipatie
    • Werkloze jongeren
    • Personen met een bijstandsuitkering
    • Lopende re-integratievoorzieningen
    • Jongeren met jeugdhulp
    • Jongeren met jeugdbescherming
    • Jongeren met jeugdreclassering
    • Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo.

 

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de jaarrekening onder onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's? - Programma 2 | Financiële risico's

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Openeinderegelingen sociaal domein - Jeugdwet.

In totaal wordt er voor circa € 16 mln. aan beschikkingen per jaar verleend in de Jeugdwet. In 2025 stellen we dit (conservatief) naar beneden bij i.v.m. de beoogde besparingen naar € 15,5 mln. In deze paragraaf is rekening gehouden van de beschikte ten opzichte van de af te nemen zorg, tariefstijgingen en een grotere hulpvraag.

715
2. Door financiële problemen wordt een afgegeven borg- of garantstelling opgeëist - Stichting Sporthuis Abcoude. De gemeente staat garant voor twee bankleningen die zijn gesloten voor een sporthuis. Als uitgangspunt is genomen, dat 10% van de borgstelling wordt opgenomen in de risicoparagraaf. 468
3. Openeinderegelingen sociaal domein - Wet WMO. Het risico is dat we niet van te voren weten wat voor aanspraak er gedaan wordt op de voorzieningen. Daarnaast is er sprake van dubbele vergrijzing in de gemeente De Ronde Venen. Hiervoor wordt 5% opgenomen als risico. 335
4. Openeinderegelingen sociaal domein - Regeling Participatiewet/werk en inkomen. Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering is gestegen. Van de openeinderegeling wordt 5% opgenomen als risico op overschrijding.  300
5. Overige risico's programma 2. Dit is het restant van de overige risico's die vallen onder programma 2. 711
Totaal 2.529

Programma 2 | Wat heeft het gekost?

Programma 3 | Veiligheid

Programma 3 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Programma 3 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Programma 3 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Programma 3 | Bijdragen van verbonden partijen

Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

Terug naar navigatie - Programma 3 | Bijdragen van verbonden partijen - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.

Programma 3 | Landelijke indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 3 | Landelijke indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Veiligheid:
    • Verwijzingen Halt
    • Winkeldiefstallen
    • Geweldsmisdrijven
    • Diefstallen uit woning
    • Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).

 

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de jaarrekening onder onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's? - Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Revitalisering en huurkwestie woonwagens. Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker.  500
2. Juridische procedures volgend uit de "openbaarheid van wegen" - Baambrugse Zuwe. Dit is een lopende rechtszaak waarbij de werkelijke kosten bekend zullen zijn na herstel van de weg.  50
3. Juridische procedures volgend uit de wet "openbaarheid van wegen".  Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker.  50
4. Juridische procedures volgend uit de "jachthaven - parkeerplaatsen". Deze zaak is in hoger beroep. Uitkomst nog niet bekend. 25
5. Vandalisme en vuurwerkschade aan objecten. Jaarlijks is er schade aan objecten in de openbare ruimte. De herstelkosten zijn opgenomen als risico. 25
Totaal 650

Programma 3 | Wat heeft het gekost?

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering

Programma 4 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Programma 4 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Terug naar navigatie - Programma 4 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt? - Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?

Programma 4 | Bijdragen van verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Terug naar navigatie - Programma 4 | Bijdragen van verbonden partijen - Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHCVV. In het kader van de digitale overheid richt het RHCVV zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. In de meerjarenbegroting 2024 - 2027 zijn de uitkomsten verwerkt van de bestuurlijke toekomstverkenning RHCVV.

Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg

Terug naar navigatie - Programma 4 | Bijdragen van verbonden partijen - Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg

Via de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) is de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel zij geen deelnemer is van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - Programma 4 | Bijdragen van verbonden partijen - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan – vaak medebewindstaken.

Het belang om als gemeenten gezamenlijk te werken aan de gemeentelijke uitvoeringskracht is groot. Omdat de vraagstukken te divers en vaak te complex zijn om als gemeente zelfstandig op te pakken en omdat er winst te behalen is om dat samen te organiseren. Winst in termen van verbetering van de kwaliteit en toegankelijkheid van de dienstverlening aan burgers en bedrijven en kostenbesparingen. Daarom hebben gemeenten op de Algemene ledenvergadering (ALV) van de VNG in 2017 besloten tot een gezamenlijke aanpak met een solide en representatieve governance en gezamenlijke gemeentelijke bekostiging: Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). 

U10

Terug naar navigatie - Programma 4 | Bijdragen van verbonden partijen - U10

De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Dit gebeurt aan 5 bestuurstafels: Duurzame bereikbaarheid, Economische positionering, Gezonde woon- en leefomgeving, Groen en landschap en Klimaatneutrale regio. Ook wordt samengewerkt aan de Regionale Energiestrategie U16 en de Woondeal.

Programma 4 | Landelijke indicatoren

Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's? - Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Privacy & informatieveiligheid. Dit risico heeft betrekking op cyberaanvallen en diefstal van gevoelige gegevens. 1.000
2. Onvoorziene personele uitgaven. De gemeente heeft continue te maken met de veranderende complexiteit (bijvoorbeeld omgevingswet) verzuim (zwangerschap, ziekte) en verloop (andere baan of pensionering) en de mogelijke impact van de APPA-pensioenstelselwijziging. Dit zorgt ervoor, dat er op korte termijn meer ingehuurd moet worden dan voorzien. Als uitgangspunt is 2% van de loonsom genomen. 700
3. Inkopen/aanbesteding. Bij het opnieuw aanbesteden van software, is de kans aanwezig dat we dienen over te stappen naar een nieuwe softwareleverancier. Een overstap naar een nieuwe leverancier brengt hogere kosten voor training en implementatie met zich mee.  200
4. Juridische procedures volgend uit inkopen die gedaan zijn, maar niet voldoen aan de Europese aanbestedingsgrens. Risico dat een verliezende partij naar de rechter stapt om de aanbesteding alsnog te winnen. Kosten als dat gebeurt worden geschat op € 50.000 - € 75.000. Dit zijn proceskosten + het eventueel schrijven van een nieuwe aanbesteding. 60
5. Er zijn geen overige risico's in programma 4. - -
Totaal 1.960

Programma 4 | Wat heeft het gekost?

Programma 5 | Financiën

Programma 5 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?

Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's? - Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Bedrag
1. Onzekerheden uitkeringen van het Rijk. Onvoorspelbaarheid van het overheidsbeleid neemt toe. We zien steeds meer gelden geoormerkt worden in SPUKs. Daarnaast zijn er nog geen aanwijzingen dat vanaf 2026 e.v. iets geregeld gaat worden om lokale overheden te compenseren. Hiervoor is een bedrag gereserveerd voor deze onzekerheden.  3.000
2. Terugbetaling na verantwoording doeluitkeringen vanwege fouten, ziekte, nalatigheid, niet behalen van het doel of andere omstandigheden. Elke regeling heeft zijn eigen verantwoordingseisen, zijn eigen voorwaarden en zijn eigen administratie. Het onjuist, onvolledig of niet tijdig verantwoorden van 1 van deze ruim 40 regelingen heeft financiële impact.  500
3. Financieringsrisico benodigde geldleningen. Om de toekomstige investeringen te financieren lenen we als gemeente geld. De totale omvang van benodigde geldleningen hebben we goed in beeld. Echter hangt de omvang van de leningsbehoefte sterk af van de betaalmomenten. Hierdoor kan het voorkomen dat betaalmomenten later of eerder dan gepland plaatsvinden.  300
4. Risico door onvoldoende fiscale kennis die kan leiden tot fouten in belastingaangiftes en verkeerde belastingconstructies. Het belastinglandschap van een gemeente is behoorlijk complex. Hierdoor wordt fiscale kennis ingehuurd bij een gespecialiseerde partij. Desalniettemin hangen aan het maken van fouten in de administratie, facturering of de aangifte consequenties. 100
5. Er zijn geen overige risico's in programma 5.    
Totaal 3.900

Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen

Financiën programma 5

Terug naar navigatie - Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen - Financiën programma 5

In dit programma komt de inzet van reserves tot uitdrukking in de 'onttrekkingen' en 'stortingen'.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 na wijziging Rekening 2024 Afwijking 2024
Lasten 1.615 1.879 -263
Baten 88.961 90.048 -1.087
Saldo van baten en lasten 87.346 88.170 -824
Onttrekkingen 7.082 4.751 2.331
Stortingen 5.447 1.500 3.947
Saldo van inzet reserves 1.635 3.251 -1.616