Sitemap

  1. Blz. 1 Programmarekening 2024
    1. Blz. 2 Hoofdstukken
      1. Blz. 3 Leeswijzer
        1. Blz. 4 Leeswijzer
        2. Blz. 5 Hoofdstukken
        3. Blz. 6 Financiële tabellen
      2. Blz. 7 Bestuurlijke hoofdlijnen
        1. Blz. 8 Terugblik op de doelstellingen en acties van 2024
          1. Blz. 9 Burgemeester Maarten Divendal
          2. Blz. 10 Wethouder Maarten van der Greft
          3. Blz. 11 Wethouder Anja Vijselaar
          4. Blz. 12 Wethouder Cees van Uden
          5. Blz. 13 Toelichting op niet gehaalde acties en de vervolgstappen
        2. Blz. 14 Financiële positie
          1. Blz. 15 Conclusie financiële positie
          2. Blz. 16 Financieel resultaat 2024
          3. Blz. 17 Hoofdlijnenanalyse van de verschillen tussen de begroting 2024 en de rekening 2024
          4. Blz. 18 Structureel tekort tegenover een incidenteel overschot
          5. Blz. 19 Lokale heffingen en woonlasten
          6. Blz. 20 Ontwikkeling eigen vermogen
          7. Blz. 21 Investeringen
          8. Blz. 22 Waar komt het geld vandaan?
          9. Blz. 23 Waar is het geld aan besteed?
        3. Blz. 24 Financieel dashboard 2020 - 2024
          1. Blz. 25 Toelichting financieel dashboard
          2. Blz. 26 1.01 Wendbaarheid | Afhankelijkheid inkomsten van het Rijk
          3. Blz. 27 1.02 Wendbaarheid | Uitgaven van verbonden partijen
          4. Blz. 28 1.03 Wendbaarheid | Netto investeringsquote
          5. Blz. 29 1.04 Wendbaarheid | Afschrijvingen
          6. Blz. 30 1.05 Wendbaarheid | Kosten van rente
          7. Blz. 31 1.06 Wendbaarheid | Netto schuldquote [BBV]
          8. Blz. 32 1.07 Wendbaarheid | Belastingcapaciteit (BBV)
          9. Blz. 33 2.01 Weerbaarheid | Exploitatieresultaat (voor mutaties reserves)
          10. Blz. 34 2.02 Weerbaarheid | Structurele exploitatieresultaat [BBV]
          11. Blz. 35 2.03 Weerbaarheid | Eigen vermogen ten opzichte van de baten
          12. Blz. 36 2.04 Weerbaarheid | Solvabiliteitsratio [BBV]
          13. Blz. 37 2.05 Weerbaarheid | Grondexploitatie [BBV]
          14. Blz. 38 2.06 Weerbaarheid | Weerstandsratio
        4. Blz. 39 Kerngegevens 2020 - 2024
          1. Blz. 40 Kerngegevens
      3. Blz. 41 Jaarverslag 2024 | Programma's
        1. Blz. 42 De programma's
        2. Blz. 43 Programma 1 | Wonen
          1. Blz. 44 Programma 1 | Welke maatschappelijk effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 45 Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?
              1. Blz. 46 B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners
                1. Blz. 47 B24 | 1.1.1 We wijzen het wettelijk toegestane maximum van nieuwbouwwoningen toe met voorrang aan eigen inwoners
                2. Blz. 48 B24 | 1.1.2 We zorgen dat elk nieuwbouwproject de percentages uit de woonvisie van sociale huur en betaalbare huur- en koop bevat
                3. Blz. 49 B24 | 1.1.3 We evalueren het Vereveningsfonds
                4. Blz. 50 B24 | 1.1.4 We actualiseren de Woonvisie
                5. Blz. 51 B24 | 1.1.5 We onderzoeken samen met Cazas de mogelijkheden voor meerdere huurders in een corporatiewoning
                6. Blz. 52 B24 | 1.1.6 We brengen de mogelijkheden tot woningsplitsing extra onder de aandacht
                7. Blz. 53 B24 | 1.1.7 We voeren opkoopbescherming in
                8. Blz. 54 B24 | 1.1.8 We stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op
                9. Blz. 55 B24 | 1.1.9 We passen de doelgroepenverordening aan
                10. Blz. 56 B24 | 1.1.10 We geven uitvoering aan de woonzorgvisie
              2. Blz. 57 B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente
                1. Blz. 58 B24 | 1.2.1 We voeren het Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan 2023 - 2030 uit
                2. Blz. 59 B24 | 1.2.2 We voeren de maatregelen per dorp (uitvoeringsplannen) uit
                3. Blz. 60 B24 | 1.2.3 We actualiseren het parkeerbeleid en de parkeernormen
                4. Blz. 61 B24 | 1.2.4 We doen onderzoek naar de snelfietsroute Mijdrecht-Uithoorn
                5. Blz. 62 B24 | 1.2.5 We leggen een fietsrotonde aan bij Vinkeveld
                6. Blz. 63 B24 | 1.2.6 We voeren het project sanering borden en palen uit
              3. Blz. 64 B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen
                1. Blz. 65 B24 | 1.3.1 We organiseren de Dag van de Ondernemer
                2. Blz. 66 B24 | 1.3.2 We stellen de ruimtelijke kaders en het bestemmingsplan/omgevingsplan op van het uit te breiden Bedrijventerrein Mijdrecht
                3. Blz. 67 B24 | 1.3.3 We brengen de concrete herstructurerings- en intensiveringsmogelijkheden van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht in beeld
                4. Blz. 68 B24 | 1.3.4 We stellen de kaders voor de gewenste beeldkwaliteit van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht op
                5. Blz. 69 B24 | 1.3.5 We voeren de plannen van aanpak uit voor toekomstbestendige centra
                6. Blz. 70 B24 | 1.3.6 Een marktpartij legt glasvezel aan in het buitengebied van de gemeente
              4. Blz. 71 B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050
                1. Blz. 72 B24 | 1.4.1 We updaten het spoorboekje naar de ambitie klimaatneutraal 2050
                2. Blz. 73 B24 | 1.4.2 We voeren de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed uit
                3. Blz. 74 B24 | 1.4.3 We voeren de aanpak zonnevelden (inclusief traject zonnevelden A2 met Rijkswaterstaat) uit
                4. Blz. 75 B24 | 1.4.4 We initiëren en ondersteunen projecten grootschalig zon op dak
                5. Blz. 76 B24 | 1.4.5 We bepalen de ambitie en aanpak voor circulaire economie, zowel intern als extern
                6. Blz. 77 B24 | 1.4.6 We stimuleren circulariteit bij inwoners en bedrijven door gerichte acties en communicatie
                7. Blz. 78 B24 | 1.4.7 We organiseren acties om inwoners te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik
                8. Blz. 79 B24 | 1.4.8 We faciliteren en versnellen van verduurzaming in de bebouwde omgeving door het verkrijgen van een ontheffing voor 10 jaar (SMP) op de wet natuurbescherming.
                9. Blz. 80 B24 | 1.4.9 We maken zichtbaar wat de gemeente doet aan klimaatadaptatie
                10. Blz. 81 B24 | 1.4.10 We stimuleren inwoners om actie te ondernemen m.b.t. klimaatadaptatie
                11. Blz. 82 B24 | 1.4.11 We stellen een integraal plan klimaat adaptieve buitenruimte op
              5. Blz. 83 B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers
                1. Blz. 84 B24 | 1.5.1 We zetten ons in voor de herontwikkeling en het toegankelijk maken van de forten van de Stelling van Amsterdam
                2. Blz. 85 B24 | 1.5.2 We voeren fase 1 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit
                3. Blz. 86 B24 | 1.5.3 We laten de herziene subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten in werking treden
              6. Blz. 87 B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden
                1. Blz. 88 B24 | 1.6.1 We stellen een Visie Recreatie en Toerisme op
                2. Blz. 89 B24 | 1.6.2 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar betaald parkeren op eiland 1 en 4 van de Vinkeveense Plassen
                3. Blz. 90 B24 | 1.6.3 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar mogelijkheden voor aanlegsteigers op de Vinkeveense Plassen
                4. Blz. 91 B24 | 1.6.4 We implementeren samen het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar de mogelijkheden voor het invoeren van liggeld bij de Vinkeveense Plassen
              7. Blz. 92 B24 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen
                1. Blz. 93 B24 | 1.7.1 We zetten de voorbereidende werkzaamheden voor de omgevingsvisie voort, zodat deze in 2025 vastgesteld kan worden
                2. Blz. 94 B24 | 1.7.2 We stellen een visie Vrijkomende Agrarische Bebouwing op
                3. Blz. 95 B24 | 1.7.3 We stellen een nota Grondbeleid op
              8. Blz. 96 B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader
                1. Blz. 97 B24 | 1.8.1 Het in overeenstemming brengen van de bestaande situatie met de regels van het bestemmingsplan Plassengebied
                2. Blz. 98 B24 | 1.8.2 We breiden de handhavingscapaciteit voor het bestemmingsplan Buitengebied-West uit
                3. Blz. 99 B24 | 1.8.3 We stellen een Omgevingsvisie op
                4. Blz. 100 B24 | 1.8.4 We maken een start met het opstellen van een omgevingsplan voor De Ronde Venen
                5. Blz. 101 B24 | 1.8.5 We actualiseren de welstandsnota
              9. Blz. 102 B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte
                1. Blz. 103 B24 | 1.9.1 We intensiveren het groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B in 2026
                2. Blz. 104 B24 | 1.9.2 Samen met inwoners en de buitendienst bepalen we op welke wijze het groenonderhoud wordt geïntensiveerd
                3. Blz. 105 B24 | 1.9.3 We investeren in onkruidbestrijding op verharding
                4. Blz. 106 B24 | 1.9.4 We zetten structureel in op vervanging van groen en bomen met aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie
              10. Blz. 107 B24 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
                1. Blz. 108 B24 | 1.10.1 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
                2. Blz. 109 B24 | 1.10.2 We concretiseren de eerste tranche van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen
          2. Blz. 110 Programma 1 | Bijdragen van de verbonden partijen
            1. Blz. 111 Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
            2. Blz. 112 Mooisticht
            3. Blz. 113 Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht
            4. Blz. 114 Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht
            5. Blz. 115 Marickenland
            6. Blz. 116 Gebiedsprogramma Utrecht-West
          3. Blz. 117 Programma 1 | Landelijke indicatoren
            1. Blz. 118 Indicatoren
          4. Blz. 119 Programma 1 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 120 Financiële risico's programma 1 | Wonen
          5. Blz. 121 Programma 1 | Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 122 Financiën programma 1
        3. Blz. 123 Programma 2 | Samenleven
          1. Blz. 124 Programma 2 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 125 Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?
              1. Blz. 126 B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
                1. Blz. 127 B24 | 2.1.1 We actualiseren de Participatiekoers in 2024
                2. Blz. 128 B24 | 2.1.2 We zetten in op participatieprojecten om inwoners naar werk te geleiden en trekken hierin zowel lokaal als met de arbeidsmarktregio Groot -Amsterdam op
                3. Blz. 129 B24 | 2.1.3 We stimuleren mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om naar vermogen te participeren in de samenleving, ook als betaald werk (nog) niet haalbaar is
                4. Blz. 130 B24 | 2.1.4 We schrijven een visie op de aanpak van jeugdwerkloosheid, voortijdig schoolverlaters en kwetsbare jongeren
                5. Blz. 131 B24 | 2.1.5 We ontwikkelen een visie op de samenwerking met ons sociaal ontwikkelbedrijf Kansis en Kansis Groen
              2. Blz. 132 B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk
                1. Blz. 133 B24 | 2.2.1 We zorgen samen met onze (zorg)partners voor laagdrempelige en toegankelijke voorzieningen door het uitvoeren van de visie op Maatschappelijk vastgoed (2023) en het dorpshuizenbeleid (2023).
                2. Blz. 134 B24 | 2.2.2 We brengen het aanbod aan maatschappelijk vastgoed beter in lijn met de behoefte in de verschillende kernen
                3. Blz. 135 B24 | 2.2.3 Wij zorgen ervoor dat de uitvoering van het dorpshuizenbeleid plaatsvindt in samenhang met de Maatschappelijke Agenda met aandacht voor sport, zorg, cultuur, veiligheid en vrije tijd
                4. Blz. 136 B24 | 2.2.4 De beschikbare capaciteit van dorpshuizen wordt maximaal multifunctioneel ingezet
              3. Blz. 137 B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen
                1. Blz. 138 B24 | 2.3.1 We voeren de ambities uit vanuit het Lokaal Sportakkoord dat in 2023 wordt vastgesteld via brede SPUK-regelingen samen met buurtsportcoaches en sportaanbieders
                2. Blz. 139 B24 | 2.3.2 We ontwikkelen een naschools sportaanbod
                3. Blz. 140 B24 | 2.3.3 We zetten een dekkend netwerk van openbare en 24-uurs toegankelijke AED’s op
              4. Blz. 141 B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen
                1. Blz. 142 B24 | 2.4.1 De Buurtkamers De Hoef, Wilnis, Abcoude en Vinkeveen (her)openen als ontmoetingsplek voor iedereen
                2. Blz. 143 B24 | 2.4.2 We brengen het discriminatiemeldpunt onder de aandacht van inwoners
                3. Blz. 144 B24 | 2.4.3 We verkennen en rollen het Nederlands Keurmerk Toegankelijkheid voor ondernemers uit
                4. Blz. 145 B24 | 2.4.4 We creëren ontmoetingsplekken voor LHBTIQ+ en gaan in gesprek met een verzorgingstehuis voor het keurmerk De Roze Loper
              5. Blz. 146 B24 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen
                1. Blz. 147 B24 | 2.5.1 We sluiten vraag en aanbod op het gebied van wonen, welzijn en zorg op elkaar aan op basis van de Woonzorgvisie
                2. Blz. 148 B24 | 2.5.2 We stellen beleidsuitgangspunten vast voor het aansturen, begeleiden en faciliteren van verschillende (particuliere) initiatieven op het gebied van Zorg en Wonen
              6. Blz. 149 B24 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen
                1. Blz. 150 B24 | 2.6.1 We voeren het nieuwe Kunst en Cultuurplan 2023 uit
                2. Blz. 151 B24 | 2.6.2 We zetten in op het versterken en verduurzamen van de cultuursector in onze gemeente
                3. Blz. 152 B24 | 2.6.3 We zetten in op cultuureducatie binnen en buiten school
              7. Blz. 153 B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen
                1. Blz. 154 B24 | 2.7.1 We zorgen voor een kansrijke start voor onze kinderen
                2. Blz. 155 B24 | 2.7.2 We implementeren de adviezen uit de evaluatie van het Jeugdbeleidsplan
                3. Blz. 156 B24 | 2.7.3 We werken meer samen met partners voor informele steun voor jeugdigen en gezinnen
                4. Blz. 157 B24 | 2.7.4 We realiseren een betere overgang van de jeugdhulp naar de Wmo en/of Participatiewet
              8. Blz. 158 B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal
                1. Blz. 159 B24 | 2.8.1 We zetten structureel in op techniekonderwijs vanuit de visie op talentontwikkeling
                2. Blz. 160 B24 | 2.8.2 We zetten NPO (Nationaal Programma Onderwijs)-middelen incidenteel in als extra impuls om achterstanden in het techniekonderwijs in te lopen
                3. Blz. 161 B24 | 2.8.3 We zetten NPO-middelen incidenteel in op sportstimulering
                4. Blz. 162 B24 | 2.8.4 We hechten belang aan talentontwikkeling in kunst en cultuur
          2. Blz. 163 Programma 2 | Bijdragen van verbonden partijen
            1. Blz. 164 Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
            2. Blz. 165 Kansis (Stichting Beschut Werk)
            3. Blz. 166 Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
            4. Blz. 167 Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)
          3. Blz. 168 Programma 2 | Landelijke indicatoren
            1. Blz. 169 Indicatoren
          4. Blz. 170 Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 171 Programma 2 | Financiële risico's
          5. Blz. 172 Programma 2 | Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 173 Financiën programma 2
        4. Blz. 174 Programma 3 | Veiligheid
          1. Blz. 175 Programma 3 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 176 Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?
              1. Blz. 177 B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig
                1. Blz. 178 B24 | 3.1.1 We bepalen op basis van een onderbouwd beeld de mate en omvang van mensenhandel (seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting) en stellen gericht een plan van aanpak per uitbuitingsvorm
                2. Blz. 179 B24 | 3.1.2 We zetten een lokaal netwerk op met sleutelfiguren, zodat spanningen tussen bevolkingsgroepen niet oplopen
                3. Blz. 180 B24 | 3.1.3 We stellen een plan van aanpak op hoe om te gaan met de digitalisering van de straat op basis van een actueel beeld
                4. Blz. 181 B24 | 3.1.4 We realiseren een duidings- en handelingsperspectief voor online aangejaagde ordeverstoringen en het voorkomen en/of tegengaan ervan
                5. Blz. 182 B24 | 3.1.5 We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd
                6. Blz. 183 B24 | 3.1.6 We houden een cybercrisis oefening in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht
          2. Blz. 184 Programma 3 | Bijdragen van verbonden partijen
            1. Blz. 185 Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
            2. Blz. 186 Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)
            3. Blz. 187 Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
          3. Blz. 188 Programma 3 | Landelijke indicatoren
            1. Blz. 189 Indicatoren
          4. Blz. 190 Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 191 Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?
          5. Blz. 192 Programma 3 | Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 193 Financiën programma 3
        5. Blz. 194 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 195 Programma 4 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 196 Welk maatschappelijk effect wilden we bereiken in 2024?
              1. Blz. 197 B24 | 4.1 Inwoners praten mee
                1. Blz. 198 B24 | 4.1.1 We geven uitvoering aan het inwonerparticipatiebeleid
                2. Blz. 199 B24 | 4.1.2 We gaan het 'lokaal samenspel' aan met de samenleving
                3. Blz. 200 B24 | 4.1.3 Kinderen maken kennis met het gemeentebestuur
              2. Blz. 201 B24 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente
                1. Blz. 202 B24 | 4.2.1 Nieuwe inwoners van binnen en buiten de EU kunnen zich bij 1 loket vestigen en krijgen hier alle benodigde informatie die hen helpt om sneller wegwijs te worden in de regio.
          2. Blz. 203 Programma 4 | Bijdragen van verbonden partijen
            1. Blz. 204 Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)
            2. Blz. 205 Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
            3. Blz. 206 Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg
            4. Blz. 207 Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
            5. Blz. 208 Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland
            6. Blz. 209 BNG Bank
            7. Blz. 210 N.V. Vitens
            8. Blz. 211 U10
          3. Blz. 212 Programma 4 | Landelijke indicatoren
            1. Blz. 213 Indicatoren
          4. Blz. 214 Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 215 Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?
          5. Blz. 216 Programma 4 | Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 217 Financiën programma 4
        6. Blz. 218 Programma 5 | Financiën
          1. Blz. 219 Programma 5 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken en wat hebben we bereikt?
            1. Blz. 220 Programma 5 | Welke maatschappelijke effecten wilden we bereiken?
          2. Blz. 221 Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 222 Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?
          3. Blz. 223 Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen
            1. Blz. 224 Financiën programma 5
      4. Blz. 225 Jaarverslag 2024 | Paragrafen
        1. Blz. 226 Lokale heffingen
          1. Blz. 227 Samenvatting lokale heffingen
          2. Blz. 228 Meerjarig overzicht van de opbrengsten van lokale heffingen (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 229 01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen
          4. Blz. 230 02 | Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen
          5. Blz. 231 03 | Land- en watertoeristenbelasting
          6. Blz. 232 04 | Forensenbelasting
          7. Blz. 233 05 | Roerende zaakbelasting
          8. Blz. 234 06 | Parkeerbelasting
          9. Blz. 235 07 | Afvalstoffenheffing
          10. Blz. 236 08 | Riool- en waterzorgheffing
          11. Blz. 237 09 | Leges wonen en bouwen
          12. Blz. 238 10 | Leges burgerzaken
          13. Blz. 239 11 | Begraafplaatsen
          14. Blz. 240 12 | Overige leges
          15. Blz. 241 13 | Bedrijveninvesteringszones (BIZ)
          16. Blz. 242 14 | Marktgelden
          17. Blz. 243 Ontwikkeling woonlasten voor inwoners 2023/2024
          18. Blz. 244 Ontwikkeling belastingdruk voor ondernemers
          19. Blz. 245 Kwijtscheldingsbeleid
        2. Blz. 246 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 247 Samenvatting weerstandsvermogen en risicobeheersing
          2. Blz. 248 Financiële kengetallen
          3. Blz. 249 Uitgangspunten voor weerstandsvermogen, weerstandscapaciteit en risico's
          4. Blz. 250 Weerstandsvermogen
          5. Blz. 251 Weerstandscapaciteit
          6. Blz. 252 Totaaloverzicht risico's per programma
        3. Blz. 253 Kapitaalgoederen
          1. Blz. 254 Samenvatting
          2. Blz. 255 Wegen | Beleid
          3. Blz. 256 Wegen | Uitvoering
          4. Blz. 257 Wegen | Financiën
          5. Blz. 258 Riolering | Beleid
          6. Blz. 259 Riolering | Uitvoering
          7. Blz. 260 Riolering | Financiën
          8. Blz. 261 Water | Beleid
          9. Blz. 262 Water | Uitvoering
          10. Blz. 263 Water | Financiën
          11. Blz. 264 Groen | Beleid
          12. Blz. 265 Groen | Uitvoering
          13. Blz. 266 Groen | Financiën
          14. Blz. 267 Gebouwen | Beleid
          15. Blz. 268 Gebouwen | Uitvoering
          16. Blz. 269 Gebouwen | Financiën
        4. Blz. 270 Financiering
          1. Blz. 271 Samenvatting
          2. Blz. 272 Beleidskader voor financiering
          3. Blz. 273 Risicobeheersing - Kasgeldlimiet
          4. Blz. 274 Risicobeheersing - Renterisiconorm
          5. Blz. 275 Ontwikkeling langlopende leningen
          6. Blz. 276 Schatkistbankieren
          7. Blz. 277 Rente- en treasuryresultaat
        5. Blz. 278 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 279 Inleiding
          2. Blz. 280 Ontwikkeling van de organisatie
          3. Blz. 281 Huisvesting van de organisatie
          4. Blz. 282 Interbestuurlijk toezicht
          5. Blz. 283 Landelijke bedrijfsvoeringsindicatoren
          6. Blz. 284 Financiële rechtmatigheidsverklaring door het college
        6. Blz. 285 Verbonden partijen
          1. Blz. 286 Samenvatting
          2. Blz. 287 Gemeenschappelijke regelingen
          3. Blz. 288 Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
          4. Blz. 289 Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          5. Blz. 290 Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
          6. Blz. 291 Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
          7. Blz. 292 Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
          8. Blz. 293 Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
          9. Blz. 294 Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg
          10. Blz. 295 Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland
          11. Blz. 296 Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (x € 1.000)
          12. Blz. 297 Deelnemingen
          13. Blz. 298 Overige deelnemingen
        7. Blz. 299 Grondbeleid
          1. Blz. 300 Faciliterend grondbeleid
          2. Blz. 301 Oosterland
          3. Blz. 302 De Maricken II
          4. Blz. 303 Argon
          5. Blz. 304 De Meijert
          6. Blz. 305 Centrumplan Vinkeveen
          7. Blz. 306 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd
        8. Blz. 307 Wet open overheid (Openbaarheidsparagraaf)
          1. Blz. 308 Inleiding WOO
          2. Blz. 309 1 | Wat is bereikt? | Actief openbaar maken van de informatie
          3. Blz. 310 2 | Wat is bereikt? | Passief openbaar maken van informatie
          4. Blz. 311 3 | Wat is bereikt? | Informatiehuishouding op orde
        9. Blz. 312 Verstrekte subsidies en bijdragen
          1. Blz. 313 Verstrekte subsidies en bijdragen
          2. Blz. 314 Financieel overzicht van verstrekte subsidies en bijdragen
      5. Blz. 315 Jaarrekening 2024
        1. Blz. 316 01 | Financieel totaaloverzicht van de programma's
          1. Blz. 317 Financieel totaaloverzicht van de programma's
          2. Blz. 318 Totaal programma's 1 tot en met 5
          3. Blz. 319 Programma 1 | Wonen
          4. Blz. 320 Programma 2 | Samenleven
          5. Blz. 321 Programma 3 | Veiligheid
          6. Blz. 322 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          7. Blz. 323 Programma 5 | Financiën
        2. Blz. 324 02 | Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead en vennootschapsbelasting
          1. Blz. 325 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
          2. Blz. 326 Algemene dekkingsmiddelen | Treasury
          3. Blz. 327 Algemene dekkingsmiddelen | Onroerendezaakbelasting voor woningen en niet-woningen
          4. Blz. 328 Algemene dekkingsmiddelen | Parkeerbelasting en overige belastingen
          5. Blz. 329 Algemene dekkingsmiddelen | Algemene uitkering
          6. Blz. 330 Algemene dekkingsmiddelen | Overige baten en lasten waaronder de post onvoorzien
          7. Blz. 331 Algemene dekkingsmiddelen | Vennootschapsbelasting
          8. Blz. 332 Overhead | Definitie en financiën
          9. Blz. 333 Overhead
        3. Blz. 334 03 | Budgetaanpassingen
          1. Blz. 335 Budgetaanpassingen
          2. Blz. 336 Budgetaanpassingen per programma | bedragen x € 1.000
        4. Blz. 337 04 | Financiële analyses van de programma's
          1. Blz. 338 Algemeen
          2. Blz. 339 Programma 1 | Wonen
          3. Blz. 340 Financiële analyse | Programma 1 Wonen
          4. Blz. 341 Programma 2 | Samenleven
          5. Blz. 342 Financiële analyse | Programma 2 Samenleven
          6. Blz. 343 Programma 3 | Veiligheid
          7. Blz. 344 Financiële analyse | Programma 3 Veiligheid
          8. Blz. 345 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          9. Blz. 346 Financiële analyse | Programma 4 Bestuur en bedrijfsvoering
          10. Blz. 347 Programma 5 | Financiën
          11. Blz. 348 Financiële analyse | Programma 5 Financiën
        5. Blz. 349 05 | Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 350 Algemeen
          2. Blz. 351 Totaaloverzicht incidentele baten en lasten
          3. Blz. 352 Incidentele baten en lasten van programma 1 | Wonen
          4. Blz. 353 Incidentele baten en lasten van programma 2 | Samenleven
          5. Blz. 354 Incidentele baten en lasten van programma 3 | Veiligheid
          6. Blz. 355 Incidentele baten en lasten van programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          7. Blz. 356 Incidentele baten en lasten van programma 5 | Financiën
        6. Blz. 357 06 | Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 358 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        7. Blz. 359 07 | Overzicht incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 360 Algemeen incidentele inzet van reserves
          2. Blz. 361 Totaaloverzicht incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
          3. Blz. 362 Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma
        8. Blz. 363 08 | De stand en verloopoverzicht reserves
          1. Blz. 364 De stand en verloopoverzicht eigen vermogen
          2. Blz. 365 A. Algemene reserve
          3. Blz. 366 B. Bestemmingsreserves
          4. Blz. 367 C. Resultaat
        9. Blz. 368 09 | De stand en verloopoverzicht voorzieningen
          1. Blz. 369 Stand en verloopoverzicht voorzieningen
        10. Blz. 370 10 | Voortgang investeringen
          1. Blz. 371 Algemeen investeringen
          2. Blz. 372 Totaaloverzicht investeringen
          3. Blz. 373 1. Afval
          4. Blz. 374 2. Automatisering
          5. Blz. 375 3. Binnensportaccommodaties
          6. Blz. 376 4. Bruggen
          7. Blz. 377 5. Buitensportaccommodaties
          8. Blz. 378 6. Facilitaire zaken en huisvesting
          9. Blz. 379 7. Fiets- en busvoorzieningen
          10. Blz. 380 8. Onderwijshuisvesting
          11. Blz. 381 9. Openbare verlichting
          12. Blz. 382 10. Recreatie
          13. Blz. 383 11. Riolering
          14. Blz. 384 12. Vastgoed
          15. Blz. 385 13. Voertuigen en materialen
          16. Blz. 386 14. Wegen
          17. Blz. 387 15. Woonwagens
        11. Blz. 388 11 | Verdeling programma's naar landelijke taakvelden
          1. Blz. 389 Verdeling programma's naar landelijke taakvelden
          2. Blz. 390 Taakvelden 2024
        12. Blz. 391 12 | Landelijke indicatoren BBV
          1. Blz. 392 Inleiding
          2. Blz. 393 Landelijke indicatoren
          3. Blz. 394 Toelichting op de landelijke indicatoren
        13. Blz. 395 13 | Wet normering topinkomens
          1. Blz. 396 Algemeen WNT
          2. Blz. 397 1. Bezoldiging topfunctionarissen 2024
          3. Blz. 398 2. Bezoldiging topfunctionarissen 2023
        14. Blz. 399 14 | Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 400 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          2. Blz. 401 Grondslagen voor waardering van activa
          3. Blz. 402 Grondslagen voor waardering van passiva
          4. Blz. 403 Grondslagen voor financiële rechtmatigheid
        15. Blz. 404 15 | Balans per 31 december 2023 en 2024
          1. Blz. 405 Activa
          2. Blz. 406 Passiva
        16. Blz. 407 16 | Toelichting op de balans
          1. Blz. 408 Algemeen (Toelichting op de balans)
          2. Blz. 409 01 | Immateriële vaste activa
          3. Blz. 410 02 | Materiële vaste activa
          4. Blz. 411 03 | Financiële vaste activa
          5. Blz. 412 04 | Voorraden
          6. Blz. 413 05 | Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          7. Blz. 414 06 | Liquide middelen
          8. Blz. 415 07 | Overlopende activa
          9. Blz. 416 08 | Eigen vermogen
          10. Blz. 417 09 | Voorzieningen
          11. Blz. 418 10 | Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
          12. Blz. 419 11 | Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          13. Blz. 420 12 | Overlopende passiva
          14. Blz. 421 13 | Borg en garantstellingen
        17. Blz. 422 17 | Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
          1. Blz. 423 Algemeen Overzicht niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
          2. Blz. 424 Overzicht meerjarige contracten
          3. Blz. 425 Rekening-courant BNG Bank
        18. Blz. 426 18 | Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen (SiSa)
          1. Blz. 427 Sisa 2024
        19. Blz. 428 19 | Financiële rechtmatigheidsverklaring van college van burgemeester en wethouders
          1. Blz. 429 Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
          2. Blz. 430 Bevindingen
        20. Blz. 431 20 | Financiële begrippenlijst
          1. Blz. 432 Begrippenlijst
        21. Blz. 433 21 | Definities financiële kengetallen
          1. Blz. 434 Definities financiële kengetallen
        22. Blz. 435 22 | Afkortingen
          1. Blz. 436 Afkortingen
        23. Blz. 437 23 | Controleverklaring van de accountant
          1. Blz. 438 Controleverklaring van de accountant
    2. Activiteiten
    3. Overzicht
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap