Voortgang activiteiten

Jaarverslag 2024 | Paragrafen

Voortgang activiteiten

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Samenvatting lokale heffingen

De paragraaf over lokale heffingen biedt een uitgebreid overzicht van de verschillende soorten heffingen die door de gemeente worden geïnd. Het doel van deze heffingen is om middelen te verwerven waarmee de gemeente haar taken kan uitvoeren. De heffingen zijn onderverdeeld in gemeentelijke belastingen, rechten en retributies.

 

Gemeentelijke belastingen kunnen ongebonden of gebonden zijn. Ongebonden heffingen, zoals de onroerendzaakbelasting (OZB) en forensenbelasting, worden tot de algemene dekkingsmiddelen gerekend en zijn niet aan een specifiek programma gebonden. Gebonden heffingen, zoals de afvalstoffen- en rioolheffing, zijn wel aan specifieke programma's gebonden en moeten kostendekkend zijn.

 

Rechten en retributies zijn vergoedingen voor diensten die door de gemeente worden verricht. Het beleid is gericht op een rechtvaardige verdeling van deze kosten.

 

De paragraaf geeft ook inzicht in de meerjarig gerealiseerde opbrengsten van de lokale heffingen en de ontwikkeling van de woonlasten voor inwoners. Dit helpt om een beeld te krijgen van de financiële positie van de gemeente en de impact van de heffingen op de inwoners.

Meerjarig overzicht van de opbrengsten van lokale heffingen (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Meerjarig overzicht van de opbrengsten van lokale heffingen (bedragen x € 1.000)
Heffing 2021 2022 2023 2024
Ongebonden heffingen        
01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen 5.886 6.224 6.476 6.369

02 | Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen

2.957 3.650 4.412 4.627
03 | Toeristenbelasting:        
  • Landtoeristenbelasting
215 338 511 661
  • Watertoeristenbelasting
78 52 97 88
04 | Forensenbelasting 297 377 440 150
05 | Roerende zaakbelasting 77 81 78 79
06 | Parkeerbelasting 13 8 34 31
Gebonden heffingen        
07 | Afvalstoffenheffing 5.817 6.141 6.361 6.209
08 | Riool- en waterzorgheffing 5.028 4.895 5.055 5.601
09 | Leges wonen en bouwen 1.765 1.765 965 2.148
10 | Leges burgerzaken (incl. rijksleges) 557 611 564 996
11 | Begraafplaatsrechten 287 317 311 418
12 | Overige leges 123 126 172 234
13 | Bedrijveninvesteringszones (BIZ) 110 105 111 117
14 | Marktgelden 9 7 8 7

01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen

Terug naar navigatie - 01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen

Algemeen

De onroerendezaakbelasting (OZB) is een algemene heffing, die wordt bepaald aan de hand van de in de begroting vastgestelde opbrengst en de WOZ-waarden van de objecten in de gemeente. In de begroting stellen we de opbrengst vast. Het tarief wordt vervolgens bepaald door de gewenste opbrengst te delen door de totale WOZ-waarde. Dit betekent bij een stijging van de WOZ-waarde een lager tarief en bij daling van de WOZ-waarde een hoger tarief wordt vastgesteld. Als de opbrengst achteraf hoger blijkt te zijn dan waar mee gerekend was, dan levert dit eenmalig een voordeel op, maar het jaar er na vindt een neerwaartse bijstelling van het tarief plaats. In de raadsvergadering van 14 december 2023 is het tarief voor 2024 vastgesteld.

 

Onroerendezaakbelasting voor woningen in vergelijking met omliggende gemeenten

In onderstaand grafiek is het tarief 2024 van de onroerendezaakbelasting woningen vergeleken met omliggende gemeenten in de provincie Utrecht. Hierbij is gebruik gemaakt van de 'Atlas van de lokale lasten 2024'. Deze atlas is samengesteld door een onafhankelijk onderzoeksinstituut die verbonden is aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 

Onroerendezaakbelasting voor woningen en de relatie met de algemene uitkering

Alle gemeenten ontvangen van het Rijk een algemene uitkering uit het gemeentefonds. Dit is de belangrijkste inkomstenpost voor iedere gemeente. De hoogte van de rijksbijdrage bestaat uit een genormeerd kosten georiënteerd bestanddeel waarvan de genormeerde OZB-inkomsten worden afgetrokken. Het kosten georiënteerde bestanddeel wordt bepaald door verschillende variabelen; aantal inwoners en woningen, leeftijdsopbouw, aantal bijstandontvangers, centrumfunctie, etc.

 

Het genormeerde OZB-inkomstenbestanddeel wordt bepaald door een landelijk uniform rekentarief over de WOZ-waarden in de gemeente. Voor 2024 is de aftrekpost voor woningen vastgesteld op 7,3 miljoen euro. Dit uniforme tarief zorgt ervoor dat verschillen tussen gemeenten in de OZB-aftrekpost alleen worden bepaald door de verschillen in de waarden van onroerende zaken, en niet door de tarieven die gemeenten daadwerkelijk in rekening brengen bij gebruikers en eigenaren van onroerende zaken.

 

Dit betekent dat wijzigingen in het OZB-tarief door een gemeente geen invloed hebben op de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Alleen veranderingen in de waarde van onroerende zaken, bijvoorbeeld door hertaxatie, nieuwbouw of sloop, kunnen de algemene uitkering beïnvloeden.

02 | Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen

Terug naar navigatie - 02 | Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen

Algemeen

Voor de onroerendezaakbelasting voor niet-woningen geldt dezelfde methodiek als beschreven bij 'Onroerendezaakbelasting voor woningen'.

 

Onroerendezaakbelasting voor woningen in vergelijking met omliggende gemeenten

Zowel de eigenaar als de gebruiker van een niet-woning betaalt onroerendezaakbelasting. De afzonderlijke tarieven voor de eigenaar en voor de gebruiker zijn niet erg interessant voor de lastenontwikkeling. Die zeggen namelijk niets over de vraag welk deel de eigenaar of de gebruiker uiteindelijk betaalt. Zo zal de verhuurder van een bedrijfspand de OZB die hij moet betalen zoveel mogelijk doorberekenen in de huur. Daarom zijn de tarieven voor niet-woningen gebundeld weergegeven.

 

In onderstaand grafiek is het tarief 2024 van de onroerendezaakbelasting niet-woningen vergeleken met omliggende gemeenten in de provincie Utrecht. Hierbij is gebruik gemaakt van de 'Atlas van de lokale lasten 2024'. Deze atlas is samengesteld door een onafhankelijk onderzoeksinstituut die verbonden is aan de Rijksuniversiteit Groningen.

 

 

Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen en de relatie met de algemene uitkering

Hiervoor geldt dezelfde werkwijze als bij 'Onroerendezaakbelasting voor woningen'. Voor 2024 is de aftrekpost voor niet-woningen vastgesteld op 3,9 miljoen euro.

03 | Land- en watertoeristenbelasting

Terug naar navigatie - 03 | Land- en watertoeristenbelasting

Er zijn twee soorten toeristenbelasting, namelijk landtoeristenbelasting en watertoeristenbelasting. Voor de landtoeristenbelasting geldt gedifferentieerde tarieven voor vaste onderkomens en een mobiel kampeeronderkomen. In de raadsvergadering van 14 december 2023 zijn de tarieven voor 2024 vastgesteld.

 

In de provincie Utrecht heffen de meeste gemeenten toeristenbelasting. In onderstaande grafiek is opgenomen de prijs per hotelovernachting bij een gemeente in de provincie Utrecht.

 

04 | Forensenbelasting

Terug naar navigatie - 04 | Forensenbelasting

Forensenbelasting is een belasting die wordt geheven van natuurlijke personen die meer dan 90 dagen per jaar in de gemeente verblijven zonder daar hun hoofdverblijf te hebben. Het doel van deze belasting is om mensen die relatief veel in de gemeente De Ronde Venen verblijven, maar geen ingezetene zijn van de gemeente, mee te laten betalen aan voorzieningen in de gemeente De Ronde Venen. In de raadsvergadering van 14 december 2023 is het tarief voor 2024 vastgesteld.

05 | Roerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - 05 | Roerende zaakbelasting

Roerende zaakbelasting is een gemeentelijke belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten. Voorbeelden hiervan zijn woonboten, woonarken of woonwagens. De roerende zaakbelasting bestaat uit een eigenaren- en een gebruikersbelasting. In de raadsvergadering van 14 december 2023 is het tarief voor 2024 vastgesteld.

06 | Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - 06 | Parkeerbelasting

De parkeerbelasting heeft betrekking op betaald parkeren in Vinkeveen en het verstrekken van ontheffingen voor 'blauwe zones'. Deze ontheffingen zijn 5 jaar geldig.

07 | Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 07 | Afvalstoffenheffing

Uitgangspunten:

  • Herijking grondstoffenbeleid 2020 (oktober 2022).
  • De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend.
  • Vanaf 1 januari 2024 betaalt iedereen in De Ronde Venen afvalstoffenheffing op basis van een kleine of grote restafvalcontainer. Op deze manier beloont de gemeente inwoners als ze afval goed scheiden en zo min mogelijk restafval aanbieden.
  • Er is sprake van een nadeel van 44.000 euro in 2024 en dit is verrekend met de voorziening afvalstoffenheffing. Zie voor de ontwikkeling van deze voorziening de 'Jaarrekening 2024' bij het onderdeel 09 | De stand en verloopoverzicht voorzieningen.

 

Specificatie afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000)
  Begroting 2024 Rekening 2024 Verschil
Opbrengsten:      
  • Afvalstoffenheffing
6.202 6.209 7
  • Overige opbrengsten
477 574 97
Totaal opbrengsten 6.679 6.783 104
Kosten:      
  • Directe kosten
5.131 5.279 -148
  • Toegerekende kosten overhead, BTW e.d.
1.738 1.738 0
  • Verrekening met voorziening rioolheffing
-190 -234 44
Totaal kosten 6.679 6.783 -104
Dekkingspercentage 100% 100%  

08 | Riool- en waterzorgheffing

Terug naar navigatie - 08 | Riool- en waterzorgheffing

Uitgangspunten:

  • Water- en Rioleringsplan De Ronde Venen 2023 - 2027.
  • De rioolheffing is 100% kostendekkend.
  • De rioolheffing wordt geheven van eigenaren van woningen en niet-woningen.
  • De verordening op de heffing en invordering rioolheffing is zo opgebouwd dat alle eigenaren van panden met een WOZ-waarde hoger dan € 30.000 rioolheffing moeten betalen om de gemeentelijke watertaken te kunnen bekostigen. Deze watertaken zijn het inzamelen van afvalwater, verwerken van hemelwater en het treffen van maatregelen om structureel grondwateroverlast te voorkomen. Dus het gaat niet alleen om het object maar over de waterhuishouding binnen de gehele gemeente.
  • Bij een waterverbruik boven de 300 kuub ontvangt de gebruiker een aanslag voor het meerverbruik.
  • Er is sprake van een voordeel van 113.000 euro in 2024 en dit is verrekend met de voorziening rioolheffing. Zie voor de ontwikkeling van deze voorziening de 'Jaarrekening 2024' bij het onderdeel 09 | De stand en verloopoverzicht voorzieningen.

 

Specificatie riool- en waterzorgheffing (bedragen x € 1.000)
  Begroting 2024 Rekening 2024 Verschil
Opbrengsten:      
  • Riool- en waterzorgheffing
5.514 5.601 87
  • Overige opbrengsten
0 10 10
Totaal opbrengsten 5.514 5.611 97
Kosten:      
  • Directe kosten
4.265 4.249 16
  • Toegerekende kosten overhead, BTW e.d.
1.345 1.345 0
  • Verrekening met voorziening rioolheffing
-96 17 -113
Totaal kosten 5.514 5.611 -97
Dekkingspercentage 100% 100%  

09 | Leges wonen en bouwen

Terug naar navigatie - 09 | Leges wonen en bouwen

Een omgevingsvergunning is een vergunning die je nodig hebt als je iets wilt veranderen aan de fysieke leefomgeving, bijvoorbeeld als je wilt bouwen, verbouwen, slopen of kappen. De hoogte van de leges voor de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning hangt af van verschillende factoren, zoals het soort activiteit, de grootte van het project, de waarde van de bouw en de locatie. 

 

De opbrengst van de leges is dus niet altijd hetzelfde. Het kan per jaar en per project verschillen. De gemeente gebruikt de opbrengst van de leges om de kosten te dekken die zij maakt voor het behandelen van de vergunningaanvragen en het toezicht houden op de fysieke leefomgeving.

10 | Leges burgerzaken

Terug naar navigatie - 10 | Leges burgerzaken

Voor de afgifte van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart wordt leges in rekening gebracht. Doordat inwoners om de 10 jaar een paspoort aanvragen en om de 5 jaar een rijbewijs is er een wisselende omvang van de opbrengst leges. Het grootste deel van de leges burgerzaken wordt landelijk bepaald, wat betekent dat de tarieven voor deze diensten grotendeels uniform zijn in heel Nederland.

11 | Begraafplaatsen

Terug naar navigatie - 11 | Begraafplaatsen

Er zijn drie gemeentelijke begraafplaatsen, namelijk aan de Bijdorplaan in Abcoude, aan de Rijksstraatweg in Baambrugge en aan de Ringdijk in Wilnis. Voor het gebruik van de begraafplaats en voor de door de gemeente te verlenen diensten bij een begrafenis worden heffingen in rekening gebracht. In de raadsvergadering van 14 december 2023 zijn de tarieven voor 2024 vastgesteld.

12 | Overige leges

Terug naar navigatie - 12 | Overige leges

Onder de overige leges vallen de leges voor verstrekte vergunningen volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de leges voor graafwerkzaamheden door nutsbedrijven voor kabels en leidingen. Deze leges zijn bedoeld om de kosten te dekken die de gemeente maakt voor het verlenen van deze vergunningen en het toezicht op de werkzaamheden.

Ontwikkeling woonlasten voor inwoners 2023/2024

Terug naar navigatie - Ontwikkeling woonlasten voor inwoners 2023/2024

De tabel hieronder toont de ontwikkeling van de gemeentelijke woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een grote restafvalcontainer.

 

  2023 2024 Verschil

OZB-lasten bij gemiddelde WOZ-waarde (2023: € 598.000 en 2024: € 605.000)

382 376 -6
Afvalstoffenheffing (240 liter container) 358 378 20
Rioolheffing 216 235 19
Totale woonlasten voor een gezin bij een gemiddelde WOZ-waarde van een koopwoning 956 990 34
Gemiddelde woonlasten in de provincie Utrecht (Bron: COELO) 1.019 1.103 84
Landelijk gemiddelde (Bron: COELO) 942  994 52

 

  • Deze tabel laat zien dat de woonlasten voor deze huishoudens zijn opgebouwd uit de onroerendezaakbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing, en hoe deze lasten zich hebben ontwikkeld van 2023 naar 2024.
  • In 2024 is de onroerendzaakbelasting (OZB) 6 euro lager dan in 2023. Dit is opvallend omdat men had verwacht dat de OZB met 4,2 procent zou stijgen. De reden voor de daling van de onroerendzaakbelasting (OZB) in 2024 is dat men oorspronkelijk verwachtte dat de waarde van woningen meer zou stijgen dan uiteindelijk gebeurde. Omdat de woningwaarden minder stegen dan voorspeld, viel de OZB lager uit dan verwacht.
  • Als in dit voorbeeld in 2024 was gekozen voor een kleine restafvalcontainer in plaats van een grote restafvalcontainer dan waren de lokale heffingen 100 euro lager.

Ontwikkeling belastingdruk voor ondernemers

Terug naar navigatie - Ontwikkeling belastingdruk voor ondernemers
  • Bij het vaststellen van de programmabegroting 2021 is de motie “Ondernemers in beeld” aangenomen. Op basis van deze motie zijn de lasten voor de ondernemer in De Ronde Venen (zoveel mogelijk) in beeld gebracht.
  • De lokale heffingen voor ondernemers omvatten de onroerendezaakbelasting (OZB) voor niet-woningen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, marktgelden en de Bedrijveninvesteringszone (BIZ)-bijdrage.
  • De BIZ-bijdrage wordt door de gemeente geheven en als subsidie overgedragen aan de Stichting Koopcentrum Mijdrecht, en vormt geen inkomsten voor de gemeente zelf. Daarnaast zijn er lokale heffingen zoals de land- en watertoeristenbelasting, die via de ondernemer worden geheven maar niet ten laste van de ondernemer komen.
  • Ondernemers worden ingedeeld in verschillende categorieën zoals winkel, kantoor, hotel, agrarisch bedrijf, groothandel en productiebedrijf. Door deze variatie ontstaan er verschillen in de gemiddelde WOZ-waarden, waterverbruik en afval, waardoor er geen benchmark beschikbaar is op gemeentelijk niveau. De onroerendezaakbelasting is de belangrijkste lokale last voor ondernemers, en uit vergelijking met omliggende gemeenten blijkt dat De Ronde Venen een laag tarief hanteert.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Inwoners met een laag inkomen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, waardoor zij deze belasting niet of niet volledig hoeven te betalen. In 2024 is er € 157.000 besteed aan kwijtschelding, voornamelijk voor de afvalstoffenheffing, en in 2023 was dit € 153.000. Deze kosten maken deel uit van het gemeentelijk minimabeleid.

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Terug naar navigatie - Samenvatting weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze paragraaf gaat over hoe we onze financiën gezond houden. We kijken naar onze inkomsten en uitgaven, maar ook naar ons spaargeld (reserves) en risico’s. We gebruiken kengetallen om onze financiële positie te beoordelen. Die kengetallen laten zien hoeveel schuld we hebben, hoeveel eigen vermogen we hebben, hoeveel ruimte we hebben om meer of minder uit te geven, hoeveel geld we hebben voor de grond, en hoeveel belasting we kunnen heffen. We hebben een lijst van de risico’s die onze financiën kunnen bedreigen. We proberen die risico’s zo goed mogelijk te beheersen.

 

Voor de verantwoording over 2024 wordt de geactualiseerde verhouding tussen risico's en de mogelijkheid om deze te kunnen opvangen vanuit het weerstandsvermogen als "uitstekend" bestempeld. Dat geeft ruimte om eventuele financiële tegenslagen op te vangen.

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen
  • Landelijk is bepaald dat in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing kengetallen worden opgenomen. De kengetallen zijn getallen die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen van de begroting of de balans en kunnen helpen bij de beoordeling van de financiële positie. Deze kengetallen hebben geen functie als normeringsinstrument, maar zijn juist bedoeld om de gemeentelijke financiële positie voor raadsleden inzichtelijker te maken en de onderlinge vergelijkbaarheid tussen gemeenten te vergroten.
  • Deze kengetallen zijn opgenomen in het 'financieel dashboard' in het onderdeel Bestuurlijke hoofdlijnen.

Uitgangspunten voor weerstandsvermogen, weerstandscapaciteit en risico's

Terug naar navigatie - Uitgangspunten voor weerstandsvermogen, weerstandscapaciteit en risico's

Het weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in een ratio van de weerstandscapaciteit en de risico's. Een ratio hoger dan 2 wordt landelijk bestempeld als 'uitstekend'.

 

Weerstandsvermogen

Weerstandscapaciteit

De middelen en mogelijkheden waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten te dekken.
Risico's Een risico is een kans op het optreden van een positieve of negatieve gebeurtenis van materieel belang die niet is voorzien in de begroting. Beleidswensen vallen niet onder risico's.

Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen

De berekening van het weerstandsvermogen is hieronder opgenomen.

 

Weerstandsvermogen 2020 tot en met 2024
  2020 2021 2022 2023 2024
1. Beschikbare weerstandscapaciteit maal 1.000 euro 28.558 33.795 36.581 30.268 26.390
2. Risico's maal 1.000 euro 10.138 10.575 10.925 10.812 10.229
3. Weerstandsvermogen 2,8 3,2 3,3 2,8 2,6

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandscapaciteit

De middelen waarover de gemeente De Ronde Venen kan beschikken om niet begrote kosten te dekken zijn weergegeven in onderstaande tabel.

 

Weerstandscapaciteit 2020 tot en met 2023 (bedragen x € 1.000)
  2020 2021 2022 2023 2024
1. Begrotings- of rekeningresultaat -1.535 4.615 3.137 -4.098 -890
2. Algemene reserve 18.676 16.992 21.706 22.013 15.166
3. Onbenutte belastingcapaciteit 7.500 7.900 7.500 7.700 8.100
4. Stille reserves 3.917 4.288 4.238 4.653 4.014
Totaal 28.558 33.795 36.581 30.268 26.390

 

Toelichting:

  1. De rekeningresultaten van de jaren 2020 - 2024 maken onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.
  2. De algemene reserve is het niet-bestemde deel van het eigen vermogen van de gemeente. Deze reserve speelt een belangrijke rol in de weerstandscapaciteit van de gemeente.
  3. De gemeente kan structureel (extra) middelen genereren door belastingen te verhogen en heffingen meer kostendekkend te maken (voor zover daar nog mogelijkheden voor bestaan). Het structureel genereren van extra middelen kan worden ingezet om de weerstandscapaciteit te versterken. De belastingruimte is hoofdzakelijk te vinden bij de onroerendezaakbelasting, omdat kostendekkende tarieven het uitgangspunt is bij de rioolheffing en afvalstoffenheffing. De onbenutte belastingcapaciteit is afgeleid uit de norm die het Ministerie van Binnenlandse Zaken hanteert voor het aanvragen van financiële steun.
  4. Stille reserves ontstaan wanneer de werkelijke marktwaarde van activa, zoals voorraden grond, hoger is dan de boekwaarde die op de balans staat. De omvang van stille reserves veranderen door verkoop van de activa of door herziene taxatiewaarden. Bijvoorbeeld, als de marktwaarde van de grond stijgt door een nieuwe taxatie, neemt de stille reserve toe. Omgekeerd, als de grond wordt verkocht, neemt de stille reserve af ten gunste van de algemene reserve.

Totaaloverzicht risico's per programma

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht risico's per programma
Totaaloverzicht van de risico's van de programma's (bedragen x € 1.000)
Naam van het programma Bedrag
1 | Wonen 1.190
2 | Samenleven 2.529
3 | Veiligheid 650
4 | Bestuur en bedrijfsvoering 1.960
5 | Financiën 3.900
Totaal 10.229

 

Toelichting:

  • Door de ingebruikname van Key2Control is het risicomanagement binnen de gemeente verder geprofessionaliseerd. Bij de herijking is gekeken naar de kans en financiële impact van de risico's, waarbij het resulterende bedrag als risico wordt opgenomen.
  • De totale impact van de risico's is gedaald ten opzichte van de programmarekening 2023 (10.812.000 euro), voornamelijk door een afname van het aantal risico's en de bijbehorende financiële impact. De borgstellingen worden elk jaar lager door aflossingen, en de risico's met betrekking tot verbonden partijen zijn ook gedaald, wat leidt tot een lagere totale financiële impact. 

Kapitaalgoederen

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting
  • Er is uitvoering gegeven aan de beheerplannen voor wegen, bruggen, openbare verlichting, riolering, openbaar groen en maatschappelijk vastgoed om daarmee een bijdrage te leveren aan een veilige en prettige woon- en werkomgeving.
  • In 2024 is het beheerplan (verduurzaming) openbare verlichting 2024 - 2030 vastgesteld.

Wegen | Beleid

Terug naar navigatie - Wegen | Beleid

Beleidsmatige afspraken:

  • Het wegenbeheerplan 2023 - 2027 is in december 2022 in de raad vastgesteld. Dit beheerplan is opgesteld op basis van assetmanagement en is de leidraad voor het wegenbeheer in deze periode.
  • Jaarlijks wordt er een risicoanalyse opgesteld om de (nieuwe) prioritering voor het wegenonderhoud te bepalen.
  • Onder het onderdeel wegen vallen ook de civieltechnische kunstwerken. Hiervoor heeft de raad in november 2019 een beheerplan voor de periode 2020 - 2024 vastgesteld op basis van assetmanagement.
  • In 2025 wordt een nieuw beheerplan kunstwerken 2026 - 2030 aan de raad aangeboden.
  • Het beheerplan (verduurzaming) openbare verlichting 2024 - 2030 is in februari 2024 door de raad vastgesteld.

Wegen | Uitvoering

Terug naar navigatie - Wegen | Uitvoering

Voor wegen zijn de volgende projecten gestart/uitgevoerd:

  • De voorbereiding van de reconstructie van de Dukaton is gestart;
  • De voorbereiding van de reconstructie van de 2e Velddwarsweg is gestart;
  • De voorbereiding van de reconstructie van de Burgemeester Padmosweg is gestart;
  • De werkzaamheden aan de Demmerik zijn uitgevoerd. Alleen de rode coating is in het voorjaar van 2025 aangebracht;
  • De werkzaamheden aan de AC Verhoefweg zijn afgerond;
  • De werkzaamheden aan het deel van de Veldweg zijn afgerond.

Voor kunstwerken zijn de volgende projecten gestart/uitgevoerd:

  • Beweegbare bruggen:
    - De Botsholsebrug is gerenoveerd. Begin 2025 vinden de afrondende werkzaamheden plaats; 
    - De Heulbrug is in voorbereiding gereed. Uitvoering is na het vaarseizoen van 2025;
    - De Stokkelaarsbrug is in voorbereiding gereed. Uitvoering is na het vaarseizoen van 2025;
    - De Voetangelbrug is in voorbereiding gereed. Uitvoering is na het vaarseizoen van 2025;
    - Voorbereidende werkzaamheden voor de Nellesteinsebrug worden in 2025 gestart.

  • Vaste bruggen:
    Er zijn 4 houten bruggen vervangen en 2 betonnen bruggen gereconstrueerd.

Voor verlichting zijn er circa 450 masten en circa 1.800 armaturen vervangen.

Riolering | Beleid

Terug naar navigatie - Riolering | Beleid

Een goede riolering draagt bij aan de bescherming van de volksgezondheid, het milieu en het tegengaan van wateroverlast. Met het gemeentelijk water en rioleringsplan (geactualiseerd en vastgesteld bij raadsbesluit van 26 januari 2023) geeft de gemeente aan hoe zij op een doelmatige manier omgaat met de zorgplichten voor stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater.

Riolering | Uitvoering

Terug naar navigatie - Riolering | Uitvoering
  • Het onderhoud van het gemeentelijk rioolstelsel omvat onder meer het inspecteren, reinigen, repareren van riolen, dagelijks beheer van rioolgemalen en het vegen van straten.
  • De riolering in de wijken Hofland-Noord en Proosdijland-Noord zijn is gereinigd en geïnspecteerd. 
  • Het rioolgemaal Vijzelmolen in Mijdrecht compleet is gerenoveerd.
  • Twee pompen van het RG Prins Bernhardlaan in Mijdrecht zijn vervangen. 
  • Verschillende verouderde 2G modems van rioolgemalen zijn vervangen door 4G modems. Dit omdat het 2G netwerk vanaf medio 2025 niet meer ondersteund wordt.
  • Daarnaast is een bijdrage geleverd aan de klimaatadaptieve voorbeeldtuin bij de Woudreus in Wilnis en aan de vergroening van een straat in Mijdrecht.

Riolering | Financiën

Terug naar navigatie - Riolering | Financiën

In programma 1 Wonen, zijn de jaarlijkse kosten en baten van de riolering weergegeven. Een gedetailleerde specificatie hiervan vindt u in de paragraaf 'Lokale heffingen'. Zoals blijkt uit de paragraaf Lokale heffingen zijn de tarieven van rioolheffing kostendekkend.

Water | Beleid

Terug naar navigatie - Water | Beleid

Water is van grote betekenis voor maatschappij, mens en milieu. Om "droge voeten" te houden is het van belang dat de gemeente haar watergangen goed beheert. Dit betekent dat de watergangen tijdig gebaggerd en geschoond moet worden. Daarnaast moet de gemeente de oevers in stand houden. Het waterschap stelt door middel van haar Keur eisen aan de watergangen. De gemeente heeft ontvangstplicht voor de vrijgekomen bagger en maaisel. Het huidige beleid beperkt zich op calamiteitenonderhoud van beschoeiingen en baggeren.

Water | Uitvoering

Terug naar navigatie - Water | Uitvoering
  • De watergangen zijn geschoond van vegetatie. De vrijgekomen bagger is verwerkt, volgens de wettelijke ontvangstplicht. Hiervoor zijn twee baggerdepots aangelegd. Daarnaast zijn er onderzoeken verricht naar de baggerkwaliteit.
  • Voor het onderdeel beschoeiingen is calamiteitenonderhoud bij de ALTC in Abcoude en aan een gedeelte van de beschoeiing langs de Oosterlandweg uitgevoerd. 

Groen | Beleid

Terug naar navigatie - Groen | Beleid

In 2023 is gestart met het verbeteren van de kwaliteit van het groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B in 2026. Jaarlijks meten we de kwaliteit aan de hand van een groenschouw. De resultaten hiervan zijn in december 2024 met een raadsinformatiebrief teruggekoppeld.

Groen | Uitvoering

Terug naar navigatie - Groen | Uitvoering

In de raadsinformatiebrief (december 2024) hebben we een terugkoppeling gegeven van wat er in 2024 is gedaan om de kwaliteit van het groenonderhoud te verbeteren:

  • Naast het reguliere onderhoud aan het groen en de bomen hebben we het wegwerken van achterstanden in het snoeionderhoud voortgezet.
  • We hebben een nieuwe bestek wijkonderhoud aanbesteed, waarin extra maatregelen zijn opgenomen voor het plantsoenonderhoud.
  • We hebben bomen en groen vervangen.
  • Er zijn extra rondes uitgevoerd om het onkruid op verharding te bestrijden. Daarnaast is in Abcoude en Baambrugge een innovatieve proef gestart met de inzet van heet water als bestrijdingsmethode.

Gebouwen | Beleid

Terug naar navigatie - Gebouwen | Beleid

In 2023 is het Integraal Vastgoedbeheerplan 2023 - 2027 vastgesteld en is hiervoor budget beschikbaar gesteld. Verduurzaming is hierin opgenomen en wordt planmatig en gelijktijdig met het onderhoud op een natuurlijk moment opgepakt. Dit vastgoedbeheerplan vormt het beleid voor de komende jaren.

Gebouwen | Uitvoering

Terug naar navigatie - Gebouwen | Uitvoering
  1. Brandweerkazerne Vinkeveen, overheaddeuren vervangen.
  2. Brandweerkazerne Wilnis, gerenoveerd.
  3. Sporthal De Phoenix, ledverlichting aangebracht.
  4. Bredeschool, ledverlichting aangebracht.
  5. Begraafplaats Baambrugge, Gebouw gevels gerenoveerd.
  6. Gemeentehuis Archiefruimte, klimaatinstallatie vervangen.
  7. Piet Mondriaangebouw, middenzalen en pantry vloeren vervangen.
  8. Woning Herenweg 196 Vinkeveen, buitenschilderwerk uitgevoerd.
  9. Woningen Herenweg 38 en 92 Wilnis, buitenschilderwerk uitgevoerd.
  10. Woning Westzijde 34 De Hoef, sanitair vervangen.

Gebouwen | Financiën

Terug naar navigatie - Gebouwen | Financiën

In de verschillende programma's staan toevoegingen aan de onderhoudsvoorziening "Onderhoud gemeentelijk vastgoed". Deze voorziening is toegelicht in de jaarrekening 2024. Naast deze toevoeging aan de voorziening zijn voor verschillende gebouwen budgetten ingezet voor regulier contractonderhoud, verzekeringen, energie en belastingen.

Financiering

Terug naar navigatie - Samenvatting

De paragraaf over financiering biedt een overzicht van de geldstromen, de omvang van langlopende leningen en de wettelijke normen voor risicobeheersing. Het omvat onder andere de kasgeldlimiet, die bepaalt dat de omvang van de kortlopende schuld maximaal 8,5% van het begrotingstotaal mag zijn, en de renterisiconorm, die ervoor zorgt dat aflossingen en renteherzieningen gespreid worden om toekomstige renterisico's te beperken. Daarnaast wordt er inzicht gegeven in de kasstromen, de ontwikkeling van langlopende leningen en het rente- en treasuryresultaat. 

Beleidskader voor financiering

Terug naar navigatie - Beleidskader voor financiering

Het financieringsbeleid van de gemeente wordt uitgevoerd binnen zowel landelijke als lokale kaders, waaronder de Wet financiering decentrale overheden, de Wet houdbare overheidsfinanciën en de Regeling schatkistbankieren voor decentrale overheden. Daarnaast spelen de aanvullende regels vanuit het lokale Treasurystatuut een belangrijke rol.

 

Het gemeentelijke financieringsbeleid is gericht op:

  • Het voorzien in de financieringsbehoefte op korte en lange termijn.
  • Het beheersen van de risico’s die met deze transacties verbonden zijn.
  • Het zoveel mogelijk beperken van de rentekosten van de leningen.
  • Het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.

 

Er zijn twee landelijke risicobeheersingsrichtlijnen waaraan de gemeente De Ronde Venen moet voldoen:

  1. Kasgeldlimiet: Dit houdt in dat de omvang van de kortlopende schuld maximaal 8,5% van het begrotingstotaal mag zijn.
  2. Renterisiconorm: Deze norm heeft als doel het toekomstig renterisico te beperken door de aflossingen en renteherzieningen te spreiden.

Risicobeheersing - Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Risicobeheersing - Kasgeldlimiet
  • Voor korte financiering (looptijd tot 1 jaar) geldt dat het renterisico aanzienlijk kan zijn, aangezien fluctuaties in de rente bij korte financiering direct een relatief grote invloed hebben op de rentelasten. Dit risico wordt beperkt door een zogenoemde kasgeldlimiet op basis van de wet financiering decentrale overheden. Dit houdt in dat de omvang van de kortlopende schuld maximaal 8,5% van het begrotingstotaal mag zijn.
  • Binnen de kasgeldlimiet wordt een deel van de financieringsbehoefte afgedekt uit kortlopende leningen (kasgeldleningen). De kasgeldlimiet wordt optimaal benut vanuit de gedachte dat rente van kortlopend geld, zoals daggeld en kasgeld, lager is dan van langlopende leningen.
  • Een kasstroomoverzicht geeft inzicht in de geldstromen. Deze geldstromen hebben effecten op de omvang van de liquide middelen. Hieronder wordt verstaan het totaal van de kas en banksaldi. De geldstromen zijn hierna vermeld.

 

Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1.000)
  2022 2023 2024
1. Kas- en banksaldi per 1 januari -1.779 431 46
2. Kasstroom uit operationele activiteiten 3.914 4.691 -5.021
3. Kasstroom uit investeringsactiviteiten -7.789 -15.702 -19.907
4. Kasstroom uit financieringsactiviteiten 6.085 10.626 25.541
5. Kas- en banksaldi per 31 december 431 46 659
  Toets op de kasgeldlimiet      
6. Kasgeldlimiet 8.300 8.900 10.100
7.

Ruimte onder de kasgeldlimiet (6 >5)

8.731 8.947 10.759
8.

Overschrijding van de kasgeldlimiet (5>6)

n.v.t. n.v.t. n.v.t.

 

Toelichting:

  1. Dit betreft de kas en banksaldi per 1 januari van de jaren 2022, 2023 en 2024.
  2. De inzet van reserves en voorzieningen, evenals de ontwikkelingen in vorderingen en schulden, zijn opgenomen in de kasstroom uit de operationele activiteiten.
  3. Dit betref  de netto-investeringen, waarbij de totale uitgaven voor investeringen zijn verminderd met de bijdragen die van externe partijen zijn ontvangen.
  4. Hierin is opgenomen de aflossingen op de geldleningen en het aantrekken van langlopende leningen.
  5. Dit betreft de kas en banksaldi per 31 december van de jaren 2022, 2023 en 2024.
  6. De kasgeldlimiet is 8,5% van het begrotingstotaal.
  7. Dit is de beschikbare ruimte binnen de kasgeldlimiet. We mogen het kasgeldlimiet 2 kwartalen overschrijden vervolgens informeren we onze toezichthouder, te weten het college van gedeputeerde staten van Utrecht.

Risicobeheersing - Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Risicobeheersing - Renterisiconorm

Bij het aantrekken van langlopende leningen moet rekening worden gehouden met de renterisiconorm. Deze norm heeft als doel het toekomstig renterisico te beperken door de aflossingen en renteherzieningen te spreiden. Voorkomen moet worden dat er in enig jaar een te grote concentratie plaatsvindt van aflossingen en renteherzieningen op lopende leningen. Onder renteherzieningen wordt verstaan het bedrag aan leningen waarvan op grond van de leningsvoorwaarden de rente in het lopende kalenderjaar eenzijdig door de tegenpartij kan worden herzien. In de leningenportefeuille zijn er geen contracten met een eenzijdige renteherziening door de geldgever.

 

Renterisiconorm (bedragen x € 1.000)
  Rekening 2022 Rekening 2023 Rekening 2024
1. Renterisiconorm (20% van oorspronkelijke begrotingstotaal) 19.400 20.830 23.790
2. Renterisico = aflossingen + renteherzieningen -3.895 -4.103 -4.437
3. Ruimte onder renterisiconorm 15.505 16.727 19.353

 

In de afgelopen jaren is de gemeente De Ronde Venen ruimschoots onder de vastgestelde norm gebleven.

Ontwikkeling langlopende leningen

Terug naar navigatie - Ontwikkeling langlopende leningen

De onderstaande tabel geeft weer de ontwikkeling van de langlopende leningen over 2022, 2023 en 2024.

 

Ontwikkeling langlopende leningen (bedragen x € 1.000)
    Rekening 2022 Rekening 2023 Rekening 2024
1. Saldo per 1 januari 48.302 54.407 65.304
2. Aflossingen -3.895 -4.103 -4.437
3. Nieuwe leningen 10.000 15.000 30.000
4. Saldo per 31 december 54.407 65.304 90.868

 

In 2024 is een langlopende leningen van 30 miljoen euro aangetrokken met een looptijd van 30 jaar tegen een rente van 3,2 procent. Deze lening, evenals de overige leningen, zijn afkomstig van de huisbankier BNG Bank N.V.

Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Schatkistbankieren

De regeling schatkistbankieren verplicht decentrale overheden hun overtollige liquide middelen en beleggingen aan te houden bij het ministerie van Financiën. Dit behoudens een drempelbedrag wat bepaald is op 2% van het begrotingstotaal. Dat is voor 2024 € 2.380.000.

 

Om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen mag een gemeente gemiddeld over het hele kwartaal maximaal het drempelbedrag buiten de schatkist aanhouden. Uit het overzicht van elk kwartaal van 2024, dat is opgenomen in de jaarrekening bij het onderdeel 16 | toelichting op de balans, blijkt dat aan deze eis is voldaan.

Rente- en treasuryresultaat

Terug naar navigatie - Rente- en treasuryresultaat

De kosten en opbrengsten van rente zijn volgens landelijke verslagleggingsrichtlijnen toegerekend aan bouwgronden in exploitatie en investeringen. Er is sprake van een rente- en een treasuryresultaat. In het laatste resultaat is opgenomen de opbrengst van dividend.

 

Rente- en treasurysresultaat (bedragen x € 1.000)
    Rekening 2022 Rekening 2023 Rekening 2024
1. De externe rentelasten over de korte en lange financiering 962 1.502 2.408
2. De externe rentebaten over de korte en lange financiering -92 -308 -727
3. Saldo 870 1.194 1.681
  Toerekening aan taakvelden:      
4. Bouwgronden in exploitatie -17 24 0
5. Investeringen -915 -1.142 -2.237
6. Renteresultaat (- = voordeel en + nadeel) -61 76 -556
7. Ontvangen dividend BNG Bank N.V. -86 -93 -69
8. Ontvangen dividend Vitens [1] 0 0 0
9. Treasuryresultaat (- = voordeel en + nadeel) -147 -17 -625

 

[1] Voor de jaren 2020 - 2028 ontvangen we geen dividend om daarmee de kosten van verouderde waterleidingen te kunnen opvangen en het verbeteren van de financiële positie van Vitens.

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Inleiding

Als gemeentelijke organisatie streven we naar een goede samenwerking met het gemeentebestuur en de samenleving. We faciliteren het bestuur, zodat het beleid wordt uitgevoerd en aansluit bij de behoefte van de inwoner.

 

Wanneer (wettelijke) taken wijzigen, nieuwe (wettelijke) taken op ons afkomen of de vraag vanuit de lokale samenleving verandert, veranderen wij mee. We zijn betrouwbaar en werken met professionele en zelfstandige medewerkers. Dit vraagt om een goed functionerende bedrijfsvoering die blijvend kan voldoen aan ontwikkelingen. 

 

In deze paragraaf is de stand van zaken opgenomen over 2024.

Ontwikkeling van de organisatie

Terug naar navigatie - Ontwikkeling van de organisatie

In 2024 is een volgende stap gemaakt in de organisatieontwikkeling. De basis is op orde gebracht en dit vraagt om nieuwe focus. Focus op concrete verbeteringen in kleine stappen, zodat we de kernwaarden 'Durf', 'Resultaat' en 'Verbinding' nog nadrukkelijker toepassen in het werk. Concreet betekent dit dat we een onderzoek hebben laten uitvoeren naar de cultuur in de organisatie. Hieruit zijn verbeterpunten naar voren gekomen waar we in 2025 verder mee aan de slag gaan. Deze aanpak heeft als doel dat we een organisatie zijn die met professionele en zelfstandige medewerkers die in verbinding met de samenleving werken aan concrete resultaten. Resultaten die we bereiken door processen continue te verbeteren en afspraken nakomen, maar ook door af en toe van de gebaande paden af te wijken en durf te tonen wanneer een situatie hierom vraagt.

Huisvesting van de organisatie

Terug naar navigatie - Huisvesting van de organisatie

De huisvesting van de gemeente vraagt blijvend aandacht. Om een goede werkgever te zijn, is op een aantal punten geïnvesteerd. Op deze manier stellen wij onze medewerkers in staat om in een prettige en gezonde werkomgeving hun werkzaamheden uit te voeren. Hierbij is onder andere aandacht geweest voor de werkplekken en voorzieningen op het gebied van vitaliteit.

Interbestuurlijk toezicht

Terug naar navigatie - Interbestuurlijk toezicht

Eén van de kerntaken van de provincie is toezicht houden op de uitvoering van wettelijke taken door gemeenten, waterschappen en gemeentelijke regelingen. Dit gebeurt risicogericht, proportioneel, op afstand waar het kan, ingrijpen waar het moet. Het gaat om de volgende beleidsterreinen: Financieel toezicht, Informatiebeheer, Huisvesting vergunninghouders en Omgevingsrecht. De provincie heeft voor wat betreft het Omgevingsrecht de gemeente onder actief toezicht geplaatst. In 2024 is gestart met het opstellen van een 'Verbeterplan' en dit plan is goedgekeurd door de provincie.

 

De provincie Utrecht publiceert de resultaten van het interbestuurlijk toezicht op internet. De resultaten zijn te vinden op https://www.provincie-utrecht.nl/onderwerpen/alle-onderwerpen/interbestuurlijk-toezicht/.

Landelijke bedrijfsvoeringsindicatoren

Terug naar navigatie - Landelijke bedrijfsvoeringsindicatoren
Naam van de indicator 2021 2022 2023 2024
Bestuur en organisatie        
1. Toegestane formatie per 1.000 inwoners 6,8 7,0 7,1 7,8
2. Werkelijke bezetting per 1.000 inwoners 6,5 6,3 6,9 7,2
3. Apparaatskosten in euro's per inwoner 661 727 831 896
4. Externe inhuurkosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 10% 16% 23% 24%
5. Overhead als percentage van totale lasten 13% 14% 15% 15%

Toelichting:

  1. De toegestane formatie omvat het gemiddelde aantal formatieplekken welke binnen de organisatie gevuld zouden kunnen worden. Dit omvat de totale bezetting plus vacatureruimtes.
  2. Dit betreft de gemiddelde werkelijke bezetting van het betreffende jaar. Gedurende het jaar vinden wijzigingen plaats in de werkelijke bezetting door in- en uitdiensttreding.
  3. De apparaatskosten per inwoner zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (alle loonkosten voor het ambtelijk apparaat en alle inhuurkosten) en de materiele kosten voor overhead exclusief griffie en bestuur.
  4. De externe inhuurkosten als % van de totale loonsom geeft aan hoeveel kosten er voor Externe inhuur wordt gemaakt ten opzichte van de loonsom. Deze inhuur dient ter dekking van vacatureruimte of extra inzet voor projecten of piekbelasting.
  5. De overhead als percentage van de totale lasten geeft weer welk deel van de lasten betrekking hebben op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Met het primaire proces worden de activiteiten bedoeld die rechtstreeks een bijdrage leveren aan de totstandkoming van de producten en diensten voor onze burgers en bedrijven. De overheadkosten bestaan uit:
    • Personele capaciteitskosten overhead (management, bestuur- en managementondersteuning primair proces, alle kosten van personele inzet voor personeel en organisatiebeleid, inkoop, communicatie, juridische zaken, informatievoorziening en automatisering, documentaire informatievoorziening, huisvesting, facilitaire zaken, financiën etc.).
    • Materiële kosten (goederen en diensten) voor:
      • Bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief de griffie omdat die geen onderdeel uitmaakt van de ambtelijke organisatie)
      • Documentaire informatievoorziening (DIV)
      • Facilitaire zaken en Huisvesting (incl. beveiliging)
      • Financiën, toezicht en controle voor de eigen organisatie
      • Informatievoorziening en automatisering
      • Inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement)
      • Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie
      • Juridische zaken
      • Personeel en organisatie

Analyse

  1. De toegestane formatie per 1.000 inwoners is gestegen met 0,7 FTE per 1.000 inwoners. Deze stijging wordt veroorzaakt door dat het gemiddelde aantal inwoners relatief stabiel is gebleven (0,39% gestegen), terwijl het aantal noodzakelijke formatieplekken is gestegen met 10%. Deze stijging heeft voornamelijk te maken met uitbreiding van uren en in mindere mate met extra functieplekken.
  2. De afwijking tussen de toegestane en werkelijke bezetting is 0,6 FTE per 1.000 inwoners. In 2023 was dit nog 0,2 FTE. Dit verschil is grotendeels opgevangen middels externe inhuur.
  3. De apparaatskosten per inwoner is gestegen doordat het aantal inwoners relatief stabiel is gebleven en de apparaatskosten met 8% zijn gestegen. Deze stijging is het gevolg van de formatiestijging van punt 1 en de toename van inhuurkosten bij punt 4.
  4. Het percentage van inhuurkosten van de totale loonsom inclusief inhuurkosten is met 1% gestegen. Er heeft een stijging van de werkelijke formatie plaatsgevonden. Een deel hiervan is middels vaste formatie ingevuld en een deel is opgelost middels externe inhuur. De totale loonsom is gestegen met 15% en de inhuursom met 8%.
  5. De overheadkosten als percentage van de totale kosten is gelijk gebleven. De totale lasten en overheadkosten zijn evenredig gestegen.

 

Financiële rechtmatigheidsverklaring door het college

Terug naar navigatie - Financiële rechtmatigheidsverklaring door het college

In onderstaande tabel is het overzicht gepresenteerd van de totale (niet-acceptabele) overschrijdingen op de 3 onderdelen van de rechtmatigheidsverantwoording.

 

Onderwerp 2024 2023
Begrotingscriterium (onrechtmatig en niet acceptabel) € 788.000 € 1.546.000
Voorwaardencriterium (onterecht niet Europees aanbesteed) € 1.529.000 € 1.916.000
Misbruik & oneigenlijk gebruik € 0 € 0
Totaal € 2.317.000 € 3.462.000

 

Zowel de overschrijding op het voorwaardencriterium als de (niet-acceptabele) overschrijding op het begrotingscriterium zijn verbeterd ten opzichte van 2023. Hieronder volgt conform artikel 24 t/m 27 van de financiële verordening 2023. In de financiële verordening 2023 is opgenomen dat (niet acceptabele) individuele overschrijdingen worden toegelicht die hoger zijn dan rapportagetolerantie van € 209.000.

 

Begrotingscriterium

  • € 356.000 - Investeringen in de Paulusschool in Abcoude. Dit betreft 8% voorbereidingsbudget wat in december 2024 is overgemaakt naar de school. De nieuwbouw van de school komt voort uit het IHP dat is goedgekeurd door de raad op 30 maart 2023. 
  • € 236.000 - Investeringen in de Renovatie van Bassischool CNS in Abcoude. Dit betreft 8% voorbereidingsbudget wat in december 2024 is overgemaakt naar de school. Deze renovatie komt voort uit het IHP dat is goedgekeurd door de raad op 30 maart 2023. 

 

Voorwaardencriterium

  • € 375.000 - Uitgaven voor beplanten en onderhouden groengebieden. Inmiddels is de Europese aanbesteding afgerond en is officieel het nieuwe contract gegund per juli 2024. Een groot deel van deze uitgaven komt uit de eerste helft van 2024, toen het nieuwe contract nog niet was ingegaan.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Samenvatting

Eind 2024 is een herziene Nota verbonden partijen aangeboden voor besluitvorming door de raad. De raad heeft in januari 2025 deze nota vastgesteld. In deze nota is beschreven hoe er afgewogen kan worden om deel te nemen aan verbonden partijen en hoe de gemeenteraad hierop grip kan houden. De Nota Verbonden Partijen is hiermee het kader waarbinnen de gemeenteraad en het college kunnen werken. 

 

Deze paragraaf geeft een beknopt overzicht van verbonden partijen.

 
Het begrip ‘verbonden partij’ is vastgelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en gedefinieerd als “Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en financieel belang heeft”. In datzelfde besluit wordt een financieel belang gedefinieerd als “een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”. Er is sprake van een bestuurlijk belang als de gemeente zeggenschap heeft via een vertegenwoordiging in het bestuur, of via stemrecht. Als de gemeente samenwerkt met een partij waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft, heet dit een verbonden partij. 

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

De gemeenschappelijke regelingen voeren verschillende taken en regelingen uit namens de gemeente De Ronde Venen. Per gemeenschappelijke regeling zijn gegevens opgenomen over:

  • De vestigingsplaats van de gemeenschappelijke regeling;
  • Een toelichting op het openbaar belang;
  • Aan welk programma de verbonden partij een bijdrage levert;
  • Welke deelnemers uitmaken van de gemeenschappelijke regeling.

Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen zijn opgenomen in een totaaloverzicht.

Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats Utrecht
Openbaar belang Bovenlokale openluchtrecreatie; beheer & onderhoud, toezicht & handhaving, en ontwikkeling van de betreffende gebieden.
Programma 1 | Wonen
Deelnemers De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Woerden, Houten, IJsselstein, Lopik, De Bilt, De Ronde Venen, alsmede provincie Utrecht.

Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats Soest
Openbaar belang Namens de gemeenten voert de gemeenschappelijke regeling AVU de regie op de overslag, het transport, de bewerking en de verwerking van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval. Daarnaast is in 1995 een NV opgericht waarvan de gemeenschappelijk regeling AVU de enige aandeelhouder is. De N.V. AVU biedt de mogelijkheid tot maatwerkcontracten waaraan niet alle gemeenten hoeven deel te nemen.
Programma 1 | Wonen
Deelnemers De provincie Utrecht en 25 gemeenten binnen de provincie Utrecht.

Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats Utrecht
Openbaar belang Het behartigen van de belangen van de gemeenten tezamen en van elke deelnemende gemeente afzonderlijk op het gebied van omgeving in de ruimste zin.
Programma 1 | Wonen
Deelnemers De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Wijk bij Duurstede en Zeist.

Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats Zeist
Openbaar belang De gemeente is wettelijk verplicht een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in te stellen en in stand te houden. De GGD-regio Utrecht is een gemeenschappelijke regeling en werd in 2013 opgericht door de Utrechtse gemeenten en de provincie Utrecht. Namens de gemeenten voert de GGDrU de gemeentelijke verplichtingen van de Wet Publieke Gezondheid uit. Het gaat onder andere om infectieziektebestrijding, medische milieukundige zorg, SOA-bestrijding, gezondheidsbeleid en -onderzoek, toezicht kinderopvang, crisisfunctie, jeugdgezondheidszorg, rijksvaccinatieprogramma en Wmo-toezicht. Daarnaast nemen gemeenten een maatwerkpakket af. Hierin zitten voor De Ronde Venen bijvoorbeeld het Meldpunt Bezorgd en trajecten Stevig Ouderschap.
Programma 2 | Samenleven
Deelnemers De provincie Utrecht en de 26 gemeenten binnen de provincie Utrecht.

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
Vestigingsplaats Utrecht
Openbaar belang De VRU behartigt de belangen van de gemeenten op de brandweerzorg, de organisatie van de Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio (GHOR), de rampenbestrijding, crisisbeheersing en de meldkamer. Daarnaast heeft de VRU de zorg voor een adequate samenwerking met politie en de regionale ambulancevervoersvoorziening ten aanzien van onder meer de gemeenschappelijke meldkamer; een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Programma 3 | Veiligheid
Deelnemers De 26 gemeenten binnen de provincie Utrecht.

Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
Vestigingsplaats Breukelen
Openbaar belang Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet en het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijke collectie bronnenmateriaal op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
Deelnemers De gemeenten Stichtse Vecht, De Bilt en De Ronde Venen. De gemeente Stichtse Vecht is centrumgemeente.

Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg
Vestigingsplaats Haarlemmermeer
Openbaar belang Het Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) fungeert als platform, waardoor de zeven deelnemende gemeenten elkaar op diverse terreinen snel en effectief kunnen vinden wanneer dat nodig is. Het gebied van AM vormt de zuidflank van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en is aangewezen als deelregio binnen MRA. Het platform wordt benut om de gezamenlijke belangen van het AM-gebied te behartigen in de MRA en in de vervoersregio Amsterdam.
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
Deelnemers De gemeenten Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn, De Ronde Venen, Aalsmeer en Haarlemmermeer.

Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland
Vestigingsplaats Amstelveen
Openbaar belang Het vormen van een gemeenschappelijke ambtelijke belastingorganisatie die belast is met zowel de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen als de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken. Door de samenwerking is een belastingorganisatie ontstaan met voldoende kennis, kunde en personele capaciteit om de belastingwetten en -regels te kunnen uitvoeren. Elke gemeenteraad blijft het eigen belastingbeleid en de belastingtarieven bepalen.
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
Deelnemers De gemeenten Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn en De Ronde Venen. De gemeente Aalsmeer is daarnaast een rechtstreekse deelnemer van de gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland.

Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (x € 1.000)
Naam

Eigen vermogen 2023

Vreemd vermogen 2023 Resultaat 2023 Eigen vermogen 2024 Vreemd vermogen 2024 Resultaat 2024 Bijdrage De Ronde Venen
2023 2024

Recreatieschap Stichtse Groenlanden

3.912 7.118 105 3.895 7.415 341 644 522

Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

0 21.104 0 0 20.800 0 1.629 1.928

Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)

475 5.889 -644 1.710 6.584 843 2.871 3.201

Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

4.619 32.286 1.341 6.217 6.090 2.477 1.912 2.195

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

28.319 64.945 4.510 35.468 70.240 7.288 2.965 3.081

Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen

423 638 -141 426 1.115 119 385 611

Amstelland Meerlanden overleg

n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. 4 4

Gemeentebelastingen Amstelland

n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. 1.094 907

Deelnemingen

Terug naar navigatie - Deelnemingen

Naast de gemeenschappelijke regelingen zijn er twee deelnemingen:

  1. BNG Bank
    Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente De Ronde Venen bezit 37.323 aandelen BNG Bank. In 2024 is hiervoor € 69.000 ontvangen aan dividend.
  2. Vitens
    De aandelen van Vitens zijn in het bezit van vijf provincies en 92 gemeenten. De gemeente bezit 40.426 aandelen Vitens. Voor de jaren 2021 - 2028 wordt geen dividend uitgekeerd. Vitens kan deze niet uit te betalen dividend gebruiken om de kosten van verouderde waterleidingen op te vangen en hun financiële positie verbeteren. 

Overige deelnemingen

Terug naar navigatie - Overige deelnemingen

Naast de gemeenschappelijke regelingen en deelnemingen werken we samen met de overige verbonden partijen.

  • Programma 1| Wonen:
    • Mooisticht
    • Marickenland
    • Gebiedsprogramma Utrecht-West
  • Programma 2 | Samenleven:
    • Kansis (Stichting Beschut Werk)
    • Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
    • Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)
  • Programma 3 | Veiligheid:
    • Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)
    • Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
    • Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
    • Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
    • U10

Hun bijdragen aan onze doelstellingen zijn toegelicht bij de programma's.

Grondbeleid

Faciliterend grondbeleid

Terug naar navigatie - Faciliterend grondbeleid

De gemeente heeft in 2024 geen actieve grondexploitaties. Wel heeft de gemeente een faciliterende rol bij de ontwikkeling van nieuwbouwlocaties. Deze paragraaf geeft een toelichting op het faciliterend grondbeleid. 

 

  • Bij faciliterend grondbeleid bezit de gemeente geen grond en voert zij ook niet de grondexploitatie uit. Initiatieven tot ruimtelijke ontwikkelingen worden in hoofdzaak aan ontwikkelende partijen overgelaten en de gemeente zelf opereert in beperkte mate op de markt vanwege haar beperkte grondpositie. De gemeente heeft een regisserende en (aan)sturende rol met als doel om de beleidsdoelstelling van het realiseren van 4.800 woningen te bereiken. De kosten die de gemeente maakt, worden verhaald op deze private partijen. De gemeente schiet kosten voor die vervolgens privaatrechtelijk (op basis van een anterieure overeenkomst) of publiekrechtelijk (op basis van het omgevingsplan, of een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit die de functie van de grond wijzigt) teruggevorderd worden bij een derde partij.
  • De gemeente heeft in het recente verleden een aantal grondexploitaties gehad. Het betrof de grondexploitaties voor de woningbouwplannen in de Maricken, de Stationslocatie en het Land van Winkel. De gemeente heeft deze locaties risicodragend samen met marktpartijen ontwikkeld. Deze grondexploitaties zijn inmiddels afgesloten. Voor de huidige woningbouwplannen zijn geen grondexploitaties geopend. We leggen het ontwikkelrisico, in lijn met de nota grondbeleid, primair bij marktpartijen neer. Met de ontwikkelaars van woningen worden afspraken gemaakt in anterieure overeenkomsten over het soort en het aantal te bouwen woningen, de inrichting van de openbare ruimte en de financiën. Financiële afspraken zien in ieder geval toe op het vergoeden van de kosten die de gemeente maakt voor het begeleiden van de ontwikkeling (de zogenaamde plankosten). Daarnaast kunnen financiële afspraken worden gemaakt over de verkoop van gemeentegrond, het meebetalen aan toerekenbare bovenwijkse voorzieningen en het betalen van een afdracht aan het vereveningsfonds (bij het niet-bouwen van sociale huurwoningen).
  • Naast het sluiten van anterieure overeenkomsten past de gemeente nog een vorm van kostenverhaal toe. Die vorm van kostenverhaal gaat uit van de verkoop van een locatie aan een marktpartij waarbij de marktpartij verantwoordelijk wordt voor de ontwikkeling van de woningen én de openbare ruimte. Daarbij kiest de gemeente normaliter de zogenaamde tenderprocedure (een openbare verkoop op basis van een plan en een prijs). Deze manier van werken is o.a. bij de ontwikkeling van de voormalige Twistvliedschool toegepast en wordt ook bij de Argonlocatie en de Hoflandschoollocatie toegepast. 

 

Hierna volgt een kort overzicht van de huidige woningbouwprojecten. Daarbij beperken we ons tot de grotere projecten (>100 woningen) waarvoor de raad een ruimtelijk kader heeft vastgesteld.

Oosterland

Terug naar navigatie - Oosterland
Aantal woningen Naar verwachting zullen er circa 800 woningen worden gebouwd in het gebied. Het bestemmingsplan is vastgesteld, in werking getreden en onherroepelijk.
Looptijd project In 2025 start het bouwrijpmaken van het gebied zodat in 2026 kan worden gestart met het bouwen van de eerste woningen. De ontwikkeling zal gefaseerd plaats vinden over een periode van 8 tot 10 jaar. 
Anterieure overeenkomst Er is een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar van het gebied. In deze overeenkomst is vastgelegd dat (gefaseerd) betaald wordt voor de aankoop van de grond van de gemeente (bij benadering € 11.314.000), de plankosten (€ 1.200.000), bovenwijkse infrastructuur (€ 1.000.000). Daarnaast heeft de gemeente aangegeven dat maximaal 2 miljoen euro wordt geïnvesteerd in het project “Groen groei mee” hetgeen een voorwaarde was voor de provincie om medewerking te verlenen aan de gebiedsontwikkeling. 
Risico's Het project wordt voor rekening en risico van ontwikkelaar Kavel Vastgoed ontwikkeld. Zij laten de woningen bouwen, ze maken het gebied bouw- en woonrijp en leveren de openbare ruimte na afronding om niet aan de gemeente.

De Maricken II

Terug naar navigatie - De Maricken II
Aantal woningen Naar verwachting worden er maximaal 650 woningen gebouwd in het gebied. Het uitwerkingsplan en het bestemmingsplan zijn vastgesteld en onherroepelijk.
Looptijd project Het bouwrijpmaken is eind 2024 opgestart zodat in 2026 gestart kan worden met de bouw van de eerste woningen. De ontwikkeling zal gefaseerd plaatsvinden in een periode van 6 tot 8 jaar.
Anterieure overeenkomst Er is een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaars van het gebied. In deze overeenkomst is vastgelegd dat (gefaseerd) betaald wordt voor de aankoop van de grond van de gemeente (€ 3.900.000), de plankosten (€ 900.000), bijdrage voor natuurontwikkeling, klimaatadaptatie en recreatie in Marickenland (bovenwijkse voorzieningen) (€ 2.700.000). 
Risico's

Het project wordt voor rekening en risico van ontwikkelaars BPD Ontwikkeling B.V. en Blauwhoed Projectontwikkeling III B.V. ontwikkeld. Zij laten de woningen bouwen, ze maken het gebied bouw- en woonrijp en leveren de openbare ruimte na afronding om niet aan de gemeente.

In de overeenkomst is onder meer een inspanningsplicht opgenomen ten aanzien van de aanleg van de rotonde/ HOV haltes en het verleggen van de kabels en leidingen. Om hier uitvoering aan te geven, is afgesproken dat vanuit de gemeente opdracht wordt gegeven voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Dit betekent dat de gemeente – naast de opdrachtverlening – ook de facturen betaalt. De totale aanlegkosten (inclusief de kosten t.b.v. de zijaansluiting van het Shell-perceel) bedragen 2,4 miljoen euro. De kosten worden volledig vergoed door de ontwikkelaar. Voor de gemeente is dit budgetneutraal. Om de afspraken over de kosten van de rotonde te borgen is, aanvullend op de AO, een allonge tussen de ontwikkelaars en de gemeente opgesteld. De ondertekening heeft plaatsgevonden in de zomer 2024. 

Argon

Terug naar navigatie - Argon
Aantal woningen De gemeenteraad heeft een ruimtelijk kader vastgesteld dat uitgaat van de bouw van circa 114 woningen.
Looptijd project De verkoopprocedure voor de locatie is in het voorjaar van 2024 gestart en is begin 2025 afgerond. Het bouwrijpmaken start in 2026, hierna volgt de start van de bouw van de woningen. De ontwikkeling zal plaatsvinden in een periode van 3 tot 4 jaar.
Anterieure overeenkomst Voor dit project is (nog) geen verkoopovereenkomst. Naar verwachting ligt de opbrengst van de verkoop van de grond (aanzienlijk)hoger dan de kosten. Die kosten bestaan uit de vergoeding aan Argon, het instellen van een verduurzamingsfonds voor sportverenigingen en de kosten voor de voorbereiding en begeleiding van het project.
Risico's Het project wordt voor rekening en risico van ontwikkelaars ontwikkeld.

De Meijert

Terug naar navigatie - De Meijert
Aantal woningen Het ruimtelijk kader voor de locatie van De Meijert gaat uit van de bouw van 202 woningen.
Looptijd project Nog in 2024 is omgevingsvergunning verleend voor de bouw van 2 complexen met sociale huurwoningen (in totaal 90 sociale huurwoningen). Na realisatie van de deels overkapte nieuwe tennis- en padelbanen kunnen de woningen worden gebouwd. De verkoopprocedure voor de grond onder de vrije sectorwoningen is begin 2025 afgerond. De ontwikkeling zal plaatsvinden in een periode van 4 tot 5 jaar.
Anterieure overeenkomst Er is een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaars in dit plangebied. De verkoopovereenkomst voor de vrije sectorwoningen wordt begin 2025 gesloten.
Risico's In dit project zijn de risico's verdeeld op basis van de eigendomsverhouding in het plangebied van projectontwikkelaars en gemeente

Centrumplan Vinkeveen

Terug naar navigatie - Centrumplan Vinkeveen
Aantal woningen Het centrumplan Vinkeveen biedt ruimte aan ruim 200 woningen en circa 1.000 m2 aan voorzieningen. Voor het grootste gebied, ten noorden van de N201, is een eerste uitwerking gemaakt.
Looptijd project  
Anterieure overeenkomst Eind 2024 zijn de overleggen gestart over de anterieure overeenkomst met de grondeigenaar van het gebied. Daarbij is het vertrekpunt dat een belangrijk deel van de gemeentelijke kosten voor met name de ingrepen in de infrastructuur gedekt worden door de bouw van de woningen. 
Risico's Niet alle kosten voor de infrastructuur zijn toerekenbaar en verhaalbaar op de grondeigenaren.

Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd

Terug naar navigatie - Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd

De gemeente bezit diverse eigendommen (grond en gebouwen), die niet voor een publieke taak zijn bestemd en waarbij het voornemen is om deze te verkopen.

  • Verkochte eigendommen:
    • Baambrugse Zuwe achter 116 Vinkeveen is verkocht en laatste perceel wordt geleverd in eerste kwartaal 2025.
  • Eigendommen, die nog geen bestemming hebben
    • Conform de bepalingen van het BBV wordt in de jaarrekening bepaald of er sprake is van duurzame waardevermindering. Hiervan is sprake als de taxatiewaarde lager is dan de boekwaarde. Als de taxatiewaarde hoger is dan de boekwaarde is er sprake van een stille reserve. De volgende eigendommen vallen onder de noemer eigendommen niet voor de publieke taak bestemd:
      • Glastuinbouw Wickelhof Mijdrecht -> hiervoor is een anterieure/koopovereenkomst gesloten in 2023 en de verkoop/levering volgt later
      • Marickenzijde 2e fase Wilnis -> hiervoor is een anterieure/koopovereenkomst gesloten in 2023 en de verkoop/levering volgt later
      • Bedrijventerrein N201 in Mijdrecht
      • Stationsgebied Abcoude (Bovenkamp 1 - 3)
      • Baambrugse Zuwe 143b te Vinkeveen
      • Herenweg 196 en 196A te Vinkeveen
      • Ontspanningsweg /Wilnisser Dwarsweg Mijdrecht
      • Provincialeweg N201 Mijdrecht (agrarisch perceel)
      • Provincialeweg 7A te Mijdrecht.
  • Stille reserve
    De boekwaarde van gronden en verspreide percelen kan lager zijn dan de actuele waarden, waardoor er binnen de gronden niet voor de publieke taak bestemd sprake is van stille reserves. Deze reserves kunnen van substantiële betekenis zijn in relatie tot het balanstotaal dan wel de financiële positie van de gemeente. De omvang van de stille reserves is 4.014.000 euro op 31 december 2024. Deze stille reserve is afgenomen ten opzichte van 2023 door de verkoop van de percelen aan de Baambrugse Zuwe achter 116 te Vinkeveen. De opbrengst hiervan is opgenomen in programma 1 | Wonen.

Wet open overheid (Openbaarheidsparagraaf)

Terug naar navigatie - Inleiding WOO

Het doel van de Wet open overheid (Woo) is:

  • een transparanter en actief openbaar makende overheid;
  • het dienen van het belang van openbaarheid;
  • publieke informatie openbaar maken.

Dit versterkt de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en de economische ontwikkeling.

 

In de Woo staat aangegeven dat de Woo-invoering gefaseerd plaatsvindt. De VNG heeft de gefaseerde invoering opgenomen in ‘Meerjarenplan om de Wet open overheid bij gemeenten te implementeren’. Het betreffende Meerjarenplan, gecombineerd met het BBV en het lokaal bepaalde beleid is de basis voor deze verantwoording. De implementatie van de Woo vindt gefaseerd plaats en richt zich op 3 hoofdthema’s:

  1. Actief openbaar maken van informatie;
  2. Passief openbaar maken van informatie;
  3. Informatiehuishouding op orde.

 

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de voortgang van deze drie hoofdthema's.

1 | Wat is bereikt? | Actief openbaar maken van de informatie

Terug naar navigatie - 1 | Wat is bereikt? | Actief openbaar maken van de informatie

De informatie categorieën die de Woo verplicht voorschrijft om openbaar te maken uit eigen beweging, staan hierna in een overzicht weergegeven. Achter elke informatiecategorie is aangegeven om welk artikel uit de Woo het gaat plus een beschrijving van de documenten. Daarna volgt per categorie de inventarisatie van:

  • wat er al openbaar wordt gemaakt;
  • in hoeverre is aangesloten op de landelijke Woo-index;
  • de voorgenomen planning van het actief openbaar maken van de informatiecategorie.

 

We volgen hierin de wettelijke termijnen. Als de wettelijke verplichting opschuift dan wijzigt ook onze planning. Dit deel van de wet gaat gefaseerd in werking. Op 1 november 2024 werden de eerste informatie categorieën verplicht door middel van een Koninklijk Besluit. We hebben aan deze deadline voldaan. 

 

Informatiecategorie Artikel Wat

Openbaar op lokale site (Ja/Nee)

Openbaar landelijke
Woo-index (Ja/Nee)

Planning Openbaar landelijke Woo-index (Jaartal)

1 Wet- en regelgeving  1.a Besluiten, beleidsregels en verordeningen n.v.t. ja  
1.b Andere algemeen verbindende voorschriften n.v.t. ja  
1.c Ontwerpen van besluiten, beleidsregels, verordeningen en overige besluiten van algemene strekking waarover een extern advies is gevraagd, met inbegrip van de adviesaanvraag nee nee 2025
2 Organisatiegegevens 1.d Inzicht in de organisatie en haar werkwijze, waaronder de taken en bevoegdheden van organisatieonderdelen.  ja ja  
1.e Hoe de organisatie en haar onderdelen te bereiken zijn en hoe een informatieverzoek kan worden ingediend ja ja  
3 Raadsstukken 2.a Bij de gemeenteraad ingekomen stukken, tenzij deze gaan over individuele gevallen ja nee 2026
2.c Vergaderstukken en verslagen van de raad, behalve waarop geheimhouding geldt. ja nee 2025
4 Bestuursstukken 2.d Agenda’s, besluiten en besluitenlijsten van vergaderingen van colleges van B&W, tenzij geheimhouding geldt ja nee 2025
5 Adviezen van adviescolleges 2.e Adviezen van officiële adviescolleges (door besluit van een bestuursorgaan vastgesteld):      
  • Adviesvoorstel, advies
nee nee 2025
  • Adviesaanvraag
nee nee 2025
  • Adviesvoorstel
nee nee 2025
  • Advies
nee nee 2025
Behalve adviezen/aanvragen die gaan over individuele gevallen      
6 Convenanten 2.f Convenanten, overeenkomsten, verbintenissen en soortgelijke afspraken van een bestuursorgaan met andere partij(en) nee nee 2026
7 Jaarplannen en -verslagen 2.g De jaarplannen en -verslagen van het bestuursorgaan, behalve de jaarplannen en -verslagen van afzonderlijke afdelingen of directies ja nee 2025
8 Woo-verzoeken 2.i Inhoud van het verzoek nee nee 2025
Schriftelijke beslissing op het verzoek nee nee 2025
De verstrekte informatie nee nee 2025
9 Onderzoeken 2.j Onderzoeksrapporten die:      
  • Intern en extern zijn uitgevoerd
nee nee 2026
  • Voornamelijk uit feitenmateriaal bestaan
nee nee 2026
  • Gaan over het functioneren van de eigen organisatie, voorbereiding of evaluatie van beleid, inclusief de uitvoering, naleving en handhaving 
nee nee 2026
10 Beschikkingen 2.k Beschikkingen in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) vallen hieronder:      
  • Schriftelijke beslissingen van een bestuursorgaan
nee nee 2027
  • Die een publiekrechtelijke rechtshandelingen inhouden
nee nee 2027
  • Voor een specifiek geval gelden 
nee nee 2027
Behalve beschikkingen die zijn uitgezonderd van de Woo (artikel 3.3 tweede lid, onderdeel k van de Woo)      
2.h Verplichtingen tot verstrekking van subsidies, anders dan met een beschikking n.v.t. n.v.t.  n.v.t. 
11 Klachten 2.l Schriftelijke oordelen n.a.v. klachtenprocedures over gedragingen van de organisatie nee nee 2026

2 | Wat is bereikt? | Passief openbaar maken van informatie

Terug naar navigatie - 2 | Wat is bereikt? | Passief openbaar maken van informatie

De gemeente maakt informatie uit eigen beweging openbaar. Daarnaast krijgt de organisatie ook verzoeken om informatie openbaar te maken. In onderstaande overzichten maken wij inzichtelijk:

  • het aantal ontvangen Woo-verzoeken;
  • het percentage verzoeken dat binnen de termijn is afgehandeld;
  • de gemiddelde behandelingstermijn;
  • het aantal Woo-verzoeken dat buiten de Woo-procedure is afgehandeld;
  • het percentage verzoeken waarbij contact is opgenomen met de indiener van de vraag om de vraag scherper te krijgen en zo tot een betere beantwoording van de vraag te komen.

 

Woo-verzoeken 2023 en 2024
  Realisatie 2023 Realisatie 2024
Aantal Woo-verzoeken ontvangen op jaarbasis 34 29
De verzoeken zijn:    
  • Informeel afgedaan
14 13
  • Toegekend
12 9
  • Afgewezen
2 1
  • Buiten behandeling gesteld

1

4

  • Doorgestuurd naar ander bestuursorgaan

4

1

  • Nog in behandeling
1 2
     
Behandeld door de gemeente binnen de in de wet gestelde beslistermijn (inclusief eventuele opschortingen en verdagingen), in % 33% 30%
Gemiddelde behandelingstermijn, in weken (inclusief opschortingen en verdagingen). 8 10
Aantal verzoeken waarbij precisering is gevraagd van de verzoeker, in % 27% 25%

 

Als een informatieverzoek binnenkomt en de informatie is al openbaar, dan krijgt de verzoeker deze zo snel mogelijk of hij wordt verwezen naar de vindplaats van de openbare informatie. Is de informatie nog niet openbaar, dan wordt de informatie via een Woo-beschikking geleverd, afhankelijk van het verzoek en de geldende uitzonderingsgronden. De inhoudelijk betrokken medewerker neemt in de meeste gevallen eerst contact op met de verzoeker. Een deel van de Woo-verzoeken wordt wel als zodanig ingediend en ingeboekt, maar blijkt in overleg met de verzoeker vaak ook informeel afgedaan te kunnen worden, zonder formele Woo-procedure. Deze aanpak leidt tot lagere afhandelingskosten, snellere doorlooptijden en grotere tevredenheid bij verzoeker en behandelend ambtenaar.

3 | Wat is bereikt? | Informatiehuishouding op orde

Terug naar navigatie - 3 | Wat is bereikt? | Informatiehuishouding op orde

De informatiehuishouding zorgt ervoor dat de gemeente weet waar welke documenten volgens de definitie uit de Woo (art. 2.1 en 2.2) te vinden zijn. Documenten kennen een voorgeschreven bewaartermijn waarop deze worden geselecteerd en, indien deze permanent te bewaren zijn, worden overgedragen naar de archiefbewaarplaats bij het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV) of vernietigd.

 

Door digitalisering is informatie aan verandering onderhevig: denk aan teksten, Geo-informatie, 3D-bestanden, appberichten en dergelijke. Dit zorgt ervoor dat er nieuwe opgaven ontstaan om die informatie volgens de geldende eisen duurzaam en digitaal toegankelijk te houden. Dit is een complex proces dat tijd nodig heeft om te ontwerpen en te implementeren. Het vraagt aanpassing van werkprocessen, functies en rollen over de volle breedte van de organisatie. 

 

In het Woo-Meerjarenplan, opgesteld door de VNG, zijn indicatoren opgenomen die inzicht geven in de voortgang van de ontwikkeling van de informatiehuishouding. In onderstaande tabel hebben wij deze indicatoren opgenomen en weergegeven in hoeverre onze gemeente hieraan voldoet ten opzichte van de streefwaarde. Daarnaast geven wij aan in welk jaar wij verwachten te voldoen aan de streefwaarde.

 

Indicatoren Informatiehuishouding Realisatie 2024 Planning gereed
(jaar)
  • Er is de beschikking over, of is aangesloten op, een e-depotvoorziening

In 2024 is een eerste proefexport vanuit het zaaksysteem opgenomen in e-depot van het RHCVV. Aan de testbevindingen wordt verder gewerkt in 2025. Het zaaksysteem is het hoofd archiefsysteem van onze gemeente. 

Voor de overige applicaties, zoals Notubiz zijn eerst nog technische ontwikkelingen door de leverancier nodig om aan te sluiten op het e-depot. We blijven hierop aandringen. 

2027
  • In de applicaties gebruikt door de gemeente zijn selectielijsten geïmplementeerd. 
Het merendeel van de applicaties heeft de gemeentelijke selectielijst geïmplementeerd om de informatie te kunnen beheren. Bij nieuwe aanbestedingen is archivering by design een uitgangspunt en wordt het toepassen van de selectielijst meegenomen.   2027
  • Het beheer van emailarchivering is georganiseerd en sluit aan bij een landelijke aanpak
Implementatie is in 2024 succesvol afgerond. 2024
  • Beheer op tekstberichten is georganiseerd
Er zijn richtlijnen voor het omgaan met tekstberichten en welke applicaties hierin de voorkeur hebben. Er is nog geen beheer. 2026
  • Informatiebeheerplan is vastgesteld
Hier is in 2024 vordering op geweest maar De Ronde Venen is hierin nog niet compleet.  2026
  • Het kwaliteitssysteem voor het informatiebeheer is vastgesteld en voldoet aan in artikel 16 van de Archiefregeling
De opzet van het kwaliteitssysteem voldoet aan de eisen, de werking heeft komend jaar de aandacht. 2025
  • Het metagegevensschema is vastgelegd en aan elk blijvend te bewaren informatieobject zijn metagegevens gekoppeld
Het actualiseren van het metagegevensschema op basis van de metagegevens in verschillende nieuwe applicaties loopt.  2025

Verstrekte subsidies en bijdragen

Terug naar navigatie - Verstrekte subsidies en bijdragen

In deze paragraaf wordt een financieel beeld weergegeven van de verstrekte subsidies en bijdragen.

  • De Ronde Venen ondersteunt veel initiatieven op het gebied van wonen, werken, welzijn, onderwijs, kunst, cultuur, sport, recreëren, enz. Allemaal activiteiten die ten goede komen aan de Rondeveense samenleving. De gemeente doet dit onder andere door het verstrekken van subsidies en bijdragen.
  • De wettelijke basis voor het verstrekken van subsidies is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) (titel 4.2), voorts de Algemene subsidieverordening. De subsidieverordening vormt de grondslag voor de verleende subsidies. Daarnaast is een aantal nadere regels opgesteld voor het verstrekken van subsidies. Hierbij kan gedacht worden aan 'Beleidsregels Subsidie Sportstimulering', 'Beleidsregels subsidieaanvragen bewoners en bewonersorganisaties' en 'Nadere regels ten aanzien van het eigen vermogen en de reserves van de subsidieontvangers van de gemeente De Ronde Venen 2013'.
  • In 2024 is 10.216.000 euro aan subsidies en bijdragen verstrekt. Een gedetailleerde specificatie per beleidsonderwerp en instelling is te vinden in het subsidieregister van de gemeentelijke planning- en controlportal. Deze aanpak zorgt voor een beknopte verantwoording.