Uitgaven

100%
€ 131.787
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 127.689
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ 4.098
x €1.000

Voortgang activiteiten

Jaarverslag 2023 | Programma's

Uitgaven

100%
€ 131.787
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 127.689
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ 4.098
x €1.000

Voortgang activiteiten

127.689 Inkomsten (x €1.000)
131.787 Uitgaven (x €1.000)
4.098 Saldo (x €1.000)
  • Programma 1 | Wonen
  • Programma 2 | Samenleven
  • Programma 3 | Veiligheid
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
  • Programma 5 | Financiën

De programma's

Terug naar navigatie - Jaarverslag 2023 | Programma's - De programma's

De programmarekening bestaat uit 5 programma's. In de programma's leest u welke extra inspanningen het college heeft uitgevoerd. Deze extra inspanningen zijn in ieder programma uitgeschreven in doelstellingen en acties. De reguliere taken staan niet beschreven in de 5 programma's.

Programma 1 | Wonen

Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

B23 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

We bouwen 4.800 woningen tot 2040. De woningbouwontwikkelingen voldoen aan de eisen in de Woonvisie en zijn zoveel als mogelijk beschikbaar voor onze eigen inwoners van jong tot oud.

B23 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

We willen een gemeente die goed en veilig bereikbaar is. Op deze manier kunnen onze inwoners en bezoekers snel en veilig reizen binnen de gemeente.

B23 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Ondernemers hebben ruimte nodig. Wij willen letterlijk en figuurlijk de ruimte bieden om succesvol te kunnen ondernemen in De Ronde Venen.

B23 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

We zetten stappen die nodig zijn om toekomstbestendig met onze omgeving om te gaan. We doen dit stap voor stap. Op deze manier houden we zelf regie op het halen van onze doelstellingen.

B23 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Wat door vorige generaties is gebouwd of gemaakt zijn wij zuinig op. Dit betekent dat wat nu nog bestaat en een monumentale waarde heeft moet worden beschermd en tegelijkertijd zo veel mogelijk publiek toegankelijk zijn.

B23 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Inwoners en bezoekers kunnen hun tijd doorbrengen in aantrekkelijke recreatiegebieden. Ook de bestuurlijke samenwerking op het gebied van recreatie en beheer en eerlijke financiering van terreinen vinden we belangrijk. 

B23 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

Om te kunnen voldoen aan de opgaven die voor ons liggen is een eenduidig en actueel toekomstbeeld voor De Ronde Venen nodig, zodat helder wordt welke (extra) mogelijkheden er zijn om bijvoorbeeld te bouwen naast de huidige vastgestelde gebieden.

B23 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Voor een adequate vergunningverlening en handhaving van ruimtelijke initiatieven is een actueel planologisch kader van groot belang. Op deze manier is het voor iedere initiatiefnemer of aanvrager helder wat de ruimtelijke kaders zijn.

B23 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

We willen een openbare ruimte die voor iedereen goed toegankelijk is en er goed verzorgd uitziet. Dit geldt voor de buitenruimte en voor gebouwen met een publieke functie.

B23 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed

Terug naar navigatie - Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed

Investeringsbeslissingen in vastgoed gaan gemoeid met veel geld en kennen een lange tijdshorizon. De uitkomst moet zijn dat de organisatie wendbaar in kan spelen op toekomstige ontwikkelingen.

Programma 1 | Wonen - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wonen - Indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Economie:
    • Functiemenging
    • Vestigingen (van bedrijven)
  • Volksgezondheid en Milieu:
    • Omvang huishoudelijk restafval
    • Hernieuwbare elektriciteit
  • Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
    • Gemiddelde WOZ-waarde
    • Nieuw gebouwde woningen
    • Demografische druk
    • Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
    • Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.
       

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de jaarrekening bij onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen

Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen - Recreatieschap Stichtse Groenlanden
  • Het recreatieschap Stichtse Groenlanden beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden.
  • Het recreatieschap is volop in transitie. Er is een nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld die per 1 januari 2023 is ingegaan. De bedrijfsvoeringsorganisatie van het recreatieschap, Recreatie Midden-Nederland, bestaat niet meer. De taakuitvoering is overgenomen door Staatsbosbeheer. 2023 en 2024 zijn 'transitiejaren' waarin Staatsbosbeheer zich het werkgebied en de samenwerking met SGL verder eigen maakt en invulling geeft.

Stichting Mooisticht

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen - Stichting Mooisticht
  • Stichting MooiSticht stelt de gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) samen.
  • De CRK geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen op grond van de Woningwet en de Erfgoedwet / Monumentenwet. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouw- en cultuurhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend, de gemeente is het bevoegd gezag.

Marickenland

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen - Marickenland
  • Op 2 juli 2020 hebben de provincie Utrecht, waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Staatsbosbeheer en gemeente de (nieuwe) samenwerkingsovereenkomst Marickenland ondertekend. Daarin is vastgelegd dat een gezamenlijke ontwikkeling plaatsvindt van het nieuwe natuurgebied (gecombineerd met recreatieve voorzieningen, waaronder een natuurspeelplaats, en waterberging) Marickenland.
  • Op 30 januari 2020 heeft de gemeenteraad € 2,8 miljoen beschikbaar gesteld voor het realiseren van recreatieve voorzieningen in onder meer Marickenland en De Heul. Daarvan is € 1,1 miljoen bestemd voor Marickenland.
  • In 2023 zijn de omgevingsvergunning (door de gemeente) en de watervergunning (door het waterschap) verleend. Het definitieve peilbesluit wordt in 2024 (door het waterschap) genomen.
  • De voorbereiding voor de daadwerkelijke aanbesteding (door de provincie) is in 2023 nagenoeg afgerond. Aanbesteding vindt plaats in de eerste helft van 2024.
  • Met de feitelijke realisering van het nieuwe natuurgebied wordt (na het broedseizoen) gestart in de tweede helft van 2024. Werkzaamheden vinden plaats van 2024 tot 2026. 
  • Vooruitlopend daarop is in november 2023 gestart met de aanleg (voorbelasting) van het beheer- en onderhoudspad vanaf de Ringdijk te Wilnis.

Gebiedsprogramma Utrecht-West

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen - Gebiedsprogramma Utrecht-West
  • De gebiedscommissie Utrecht-West geeft uitvoering aan het gebiedsprogramma van het westelijk deel van de provincie Utrecht: de Utrechtse Waarden, de Venen, de Vechtstreek en de stad Utrecht. Dit betreft landbouw, bodem en water, natuur, recreatie en energie, zowel binnen gebiedsprojecten als voor specifieke doelen in het gehele gebied. De gemeente is vertegenwoordigd in de gebiedscommissie.
  • In december 2023 heeft de Gebiedscommissie Utrecht-West haar werkzaamheden afgerond. Het gebiedsproces Botshol, Nellestein en Waardassackerpolder wordt vervolgd. Dit gebiedsproces wordt gefaciliteerd door de provincie Utrecht. Het overleg tussen de gebiedspartijen krijgt vorm in de Regionale Stuurgroep West.

Programma 1 | Wonen - Wat heeft het gekost?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wonen - Wat heeft het gekost? - Wat mag het kosten?

In onderdeel 04 | Financiële analyse van de programma's van de jaarrekening is een toelichting opgenomen van het verschil tussen begroting en rekening 2023.
 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Rekening 2023 Verschil 2023
Lasten 36.441 37.901 -1.460
Baten 16.736 18.483 -1.747

Programma 2 | Samenleven

Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

B23 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Alle inwoners met arbeidspotentieel worden gestimuleerd om mee te doen. In 2023 is de instroom in de bijstand verlaagd.

B23 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

De zorg en ondersteuning die nodig is, moet beschikbaar en toegankelijk zijn en zo dicht als mogelijk bij de inwoner worden gerealiseerd.

B23 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Een gezonde omgeving, gezonde leefstijl en gezond ouder worden draagt bij aan de vitaliteit van onze inwoners. Dit kan problemen en ongemak voor inwoners voorkomen.

B23 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

In De Ronde Venen is plek voor iedereen en doet iedereen naar vermogen mee. We willen eenzaamheid onder ouderen en jongeren bestrijden.

B23 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen

De wens is om voorzieningen te groeperen en daarmee de bereikbaarheid en toegankelijkheid te behouden en te vergroten.

B23 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen

De mogelijkheid om dichtbij huis te genieten van kunst en cultuur draagt bij aan het woonplezier van onze inwoners en trekt bezoekers aan. Kunst en cultuur inspireert en levert veel plezier op.

B23 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Preventie is een belangrijke pijler in het beleid. Als inwoners toch voor problemen komen te staan, beantwoorden we de hulp- of zorgvraag op een adequate manier. We bieden hulp en ondersteuning passend bij de situatie. Het uitgangspunt is één regisseur per gezin. Ook is er een jeugdconsulent gekoppeld aan alle PO – en VO-scholen. Deze jeugdconsulent is laagdrempelig bereikbaar voor ouders en professionals van school.

B23 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Terug naar navigatie - Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Onze jeugd heeft de toekomst. De ontwikkeling van onze jeugd vindt plaats op school. Om die reden zorgen we voor een breed onderwijsaanbod.

Programma 2 | Samenleven - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 2 | Samenleven - Indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Onderwijs:
    • Absoluut verzuim
    • Relatief verzuim
    • Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
  • Sport, cultuur en recreatie:
    • Niet-sporters
  • Sociaal domein:
    • Banen
    • Jongeren met een delict voor de rechter
    • Kinderen in uitkeringsgezin
    • Netto arbeidsparticipatie
    • Werkloze jongeren
    • Personen met een bijstandsuitkering
    • Lopende re-integratievoorzieningen
    • Jongeren met jeugdhulp
    • Jongeren met jeugdbescherming
    • Jongeren met jeugdreclassering
    • Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo
       

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de jaarrekening bij onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 2 | Samenleven - Verbonden partijen

Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Programma 2 | Samenleven - Verbonden partijen - Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst: de GGD-regio Utrecht. 

Taken:

  • De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties
  • Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën
  • De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar
  • Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand
  • Inspectie van de Kindercentra en Wmo-toezicht.

Kansis (Stichting Beschut Werk)

Terug naar navigatie - Programma 2 | Samenleven - Verbonden partijen - Kansis (Stichting Beschut Werk)

Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken 13 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. In 2023 is 1 inwoner gestart bij Kansis Beschut. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden. Vanaf de tweede helft van 2023 werken we intensiever samen met Kansis. Inwoners met een Participatiewet-uitkering kunnen re-integratie trajecten volgen bij Kansis en Kansis-Groen waardoor zij een stap kunnen maken op de participatieladder. Deze trajecten zullen doorlopen in 2024. 

Kansis Groen (Stichting Groenwerk)

Terug naar navigatie - Programma 2 | Samenleven - Verbonden partijen - Kansis Groen (Stichting Groenwerk)

Bij Kansis Groen werken 7 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Zij verrichten werkzaamheden in de openbare groenvoorziening. In 2023 zijn 2 inwoners gestart bij Kansis Groen. Vanaf tweede helft van 2023 werken we intensiever samen met Kansis en Kansis Groen. Inwoners met een Participatiewet-uitkering kunnen re-integratie trajecten volgen bij Kansis en Kansis Groen waardoor zij een stap kunnen zetten op de participatieladder. Deze trajecten zullen doorlopen in 2024 en verder.

Programma 2 | Samenleven - Wat heeft het gekost?

Programma 3 | Veiligheid

Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Veiligheid:
    • Verwijzingen Halt
    • Winkeldiefstallen
    • Geweldsmisdrijven
    • Diefstallen uit woning
    • Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).
       

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de jaarrekening bij onderdeel 12 | Indicatoren BBV.

Programma 3 | Veiligheid - Verbonden partijen

Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

Terug naar navigatie - Programma 3 | Veiligheid - Verbonden partijen - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.

Programma 3 | Veiligheid - Wat heeft het gekost?

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering

Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

B23 | 4.1 Inwoners praten mee

Terug naar navigatie - Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 4.1 Inwoners praten mee

Het betrekken van inwoners, ofwel participatie, heeft prioriteit. We geven de gemeente samen vorm met inwoners, ondernemer en maatschappelijke organisaties. Hiermee creëren we betrokkenheid, woonplezier en draagvlak voor onze besluiten.

B23 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente

Terug naar navigatie - Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023? - B23 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente

De gemeentelijke organisatie staat midden in de gemeente, tussen de inwoners. De gemeente denkt in mogelijkheden en is goed bereikbaar. Daarnaast is het van belang dat de gemeente zorgvuldig omgaat met de gegevens van onze inwoners en de dienstverlening modern en veilig is.

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Indicatoren

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen

Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Terug naar navigatie - Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen - Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHC VV. In het kader van de digitale overheid richt het RHC zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. 

Amstelland-Meerlandenoverleg

Terug naar navigatie - Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen - Amstelland-Meerlandenoverleg

Via de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) is de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel zij geen deelnemer is van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan. Daarnaast heeft de VNG zich ingezet voor de financiële verhoudingen tussen het Rijk en gemeenten. We trekken hierin gezamenlijk op om te zorgen dat de uitvoeringskracht en financiële slagkracht van de gemeenten in beeld blijft bij het Rijk.

U10

Terug naar navigatie - Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen - U10

De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen. In 2023 heeft dit onder andere geleid tot een regionale Woondeal, meer middelen voor het aanpakken van OV-knelpunten en een gemeenschappelijke inzet op het gebied van wonen en werken. Dit heeft geleid tot meer ruimte voor woningbouwontwikkelingen en het ontwikkelen van een nieuw bedrijventerrein.

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Wat heeft het gekost?

Programma 5 | Financiën

Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen

Financiën

Terug naar navigatie - Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen - Financiën
  • In dit programma komt de inzet van reserves tot uitdrukking in de "onttrekkingen" en "stortingen".
  • In onderdeel 02 | Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead en vennootschapsbelasting van de jaarrekening is een specificatie opgenomen van dit programma.
  • In onderdeel 04 | Financiële analyse van de programma's van de jaarrekening is een toelichting opgenomen van het verschil tussen begroting en rekening 2023.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Rekening 2023 Verschil 2023
Lasten 1.785 1.774 11
Baten 81.054 82.744 -1.690
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -79.269 -80.970 1.702
Stortingen 2.830 2.830 0
Onttrekkingen 7.478 5.173 2.305
Totaal inzet reserves -4.648 -2.343 -2.305