Voortgang activiteiten

Jaarverslag 2023 | Paragrafen

Voortgang activiteiten

1 | Lokale heffingen

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting
  • Lokale heffingen hebben als doel middelen te verwerven waarmee de gemeente uitgaven kan doen om gemeentelijke taken uit te voeren. Ze vormen daarmee een belangrijke bron van inkomsten voor de gemeente. De lokale lasten worden vooral door inwoners maar ook door bedrijven opgebracht.
  • De invoering, wijziging of intrekking van een lokale heffing vindt plaats via een door de gemeenteraad vast te stellen verordening.
  • De lokale heffingen bestaan uit gemeentelijke belastingen, rechten en retributies:
    • Gemeentelijke belastingen kunnen worden onderscheiden in heffingen waarvan de besteding ongebonden dan wel gebonden is.
      • Ongebonden lokale heffingen, zoals de onroerendzaakbelasting (OZB) en forensenbelasting, rekenen we tot de algemene dekkingsmiddelen, omdat zij niet aan een inhoudelijk begrotingsprogramma zijn gerelateerd. De besteding ervan is niet gebonden aan een bepaalde taak.
      • Gebonden heffingen, zoals de afvalstoffen- en rioolheffing, worden verantwoord op het betreffende programma en worden niet tot de algemene dekkingsmiddelen gerekend. Hiervoor geldt het uitgangspunt dat ze kostendekkend zijn.
    • Rechten en retributies zijn vergoedingen voor door de gemeente verrichte diensten. De kosten van de gemeentelijke dienstverlening worden doorberekend in deze rechten en retributies. Het beleid is gericht op een rechtvaardige verdeling van deze kosten.

Meerjarig overzicht van de opbrengsten van lokale heffingen (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Meerjarig overzicht van de opbrengsten van lokale heffingen (bedragen x € 1.000)
Nr. Heffing 2020 2021 2022 2023
  Ongebonden heffingen        
1 Onroerendezaakbelasting voor woningen 5.760 5.886 6.224 6.476
2 Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen 2.049 2.957 3.650 4.412
3 Forensenbelasting 249 297 377 440
4 Roerende zaakbelasting 75 77 81 78
5 Parkeerbelasting 35 13 8 34
  Gebonden heffingen        
6 Afvalstoffenheffing 4.648 5.817 6.141 6.361
7 Riool- en waterzorgheffing 4.938 5.028 4.895 5.055
8 Leges wonen en bouwen 2.512 1.765 1.765 965
9 Leges burgerzaken (incl. rijksleges) 470 557 611 564
10 Toeristenbelasting:        
 
  • Landtoeristenbelasting
159 215 338 511
 
  • Watertoeristenbelasting
52 78 52 97
11 Begraafplaatsrechten 354 287 317 311
12 Overige leges 126 123 126 172
13 Bedrijveninvesteringszones (BIZ)  112 110 105 111
14 Marktgelden 8 9 7 8

01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen

Terug naar navigatie - 01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen

Algemeen

De onroerendezaakbelasting (OZB) is een algemene heffing, die wordt bepaald aan de hand van de in de begroting vastgestelde opbrengst en de WOZ-waarden van de objecten in de gemeente. In de begroting stellen we de opbrengst vast. Het tarief wordt vervolgens bepaald door de gewenste opbrengst te delen door de totale WOZ-waarde. Dit betekent bij een stijging van de WOZ-waarde een lager tarief en bij daling van de WOZ-waarde een hoger tarief wordt vastgesteld. Als de opbrengst achteraf hoger blijkt te zijn dan waar mee gerekend was, dan levert dit eenmalig een voordeel op, maar het jaar er na vindt een neerwaartse bijstelling van het tarief plaats. In de raadsvergadering van 20 december 2022 is het tarief voor 2023 vastgesteld.

 

Onroerendezaakbelasting voor woningen in vergelijking met omliggende gemeenten

In onderstaand grafiek is het tarief 2023 van de onroerendezaakbelasting woningen vergeleken met omliggende gemeenten in de provincie Utrecht. Hierbij is gebruik gemaakt van de 'Atlas van de lokale lasten 2023'. Deze atlas is samengesteld door een onafhankelijk onderzoeksinstituut die verbonden is aan de Rijksuniversiteit Groningen.

(Bron: Coelo 2023)

 

Toename aantal bezwaarschriften 

De combinatie van hogere WOZ-waarden op peildatum 1 januari 2023, de activiteiten van commerciële bureaus en de veranderende woningmarkt heeft geleid tot een opmerkelijke toename van het aantal bezwaarschriften in 2023.  Hierdoor is het aantal bezwaarschriften toegenomen van 511 in 2021 naar 1.614 in 2023.  Deze bezwaarschriften zijn voor 83 procent afgewikkeld. Het restant van 17 procent wordt opgepakt in de eerste maanden van 2024. 

 

Onroerendezaakbelasting voor woningen en de relatie met de algemene uitkering

Alle gemeenten ontvangen van het Rijk een algemene uitkering uit het gemeentefonds. Dit is de belangrijkste inkomstenpost voor iedere gemeente. De hoogte van de rijksbijdrage bestaat uit een genormeerd kosten georiënteerd bestanddeel waarvan de genormeerde OZB-inkomsten worden afgetrokken. Het kosten georiënteerde bestanddeel wordt bepaald door verschillende variabelen; aantal inwoners en woningen, leeftijdsopbouw, aantal bijstandontvangers, centrumfunctie, etc.

 

Het genormeerde OZB-inkomsten bestanddeel wordt bepaald door een genormeerd landelijk uniform rekentarief over de WOZ-waarden in de gemeente. De aftrekpost voor 2023 voor woningen is € 6,9 miljoen en € 3,5 miljoen voor niet-woningen. Het tarief is voor alle gemeenten gelijk. Verschillen tussen gemeenten in de OZB-aftrekpost worden daardoor alleen bepaald door verschillen in de waarden van onroerende zaken. De tarieven die de gemeenten werkelijk in rekening brengen bij de gebruikers en eigenaren van onroerende zaken spelen hierbij geen enkele rol. Dit betekent dat wanneer een gemeente het OZB-tarief verhoogt of verlaagt dat geen gevolgen voor de algemene uitkering uit het gemeentefonds heeft. Alleen als de waarde verandert, door hertaxatie of door nieuwbouw of sloop, verandert de algemene uitkering.

02 | Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen

Terug naar navigatie - 02 | Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen

Algemeen

Voor de onroerendezaakbelasting voor niet-woningen geldt dezelfde methodiek als beschreven bij 'Onroerendezaakbelasting voor woningen'.

 

Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen in vergelijking met omliggende gemeenten

Zowel de eigenaar als de gebruiker van een niet-woning betaalt onroerendezaakbelasting. De afzonderlijke tarieven voor de eigenaar en voor de gebruiker zijn niet erg interessant voor de lastenontwikkeling. Die zeggen namelijk niets over de vraag welk deel de eigenaar of de gebruiker uiteindelijk betaalt. Zo zal de verhuurder van een bedrijfspand de OZB die hij moet betalen zoveel mogelijk doorberekenen in de huur. Daarom zijn de tarieven voor niet-woningen gebundeld weergegeven.

(Bron: Coelo 2023)

 

Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen en de relatie met de algemene uitkering

Zie hiervoor de toelichting bij 01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen.

03 | Forensenbelasting

Terug naar navigatie - 03 | Forensenbelasting

Forensenbelasting is een belasting die wordt geheven van natuurlijke personen die meer dan 90 dagen per jaar in de gemeente verblijven zonder daar hun hoofdverblijf te hebben. Het doel van deze belasting is om mensen die relatief veel in de gemeente De Ronde Venen verblijven, maar geen ingezetene zijn van de gemeente, mee te laten betalen aan voorzieningen in de gemeente De Ronde Venen.

04 | Roerende zaakbelasting

Terug naar navigatie - 04 | Roerende zaakbelasting

Roerende zaakbelasting is een gemeentelijke belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten. Voorbeelden hiervan zijn woonboten, woonarken of woonwagens. De roerende zaakbelasting bestaat uit een eigenaren- en een gebruikersbelasting. 

05 | Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - 05 | Parkeerbelasting

De parkeerbelasting heeft betrekking op betaald parkeren in Vinkeveen en het verstrekken van ontheffingen voor 'blauwe zones'. Deze ontheffingen zijn 5 jaar geldig.

06 | Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 06 | Afvalstoffenheffing

Uitgangspunten:

  1. De afvalstoffenheffing is 100% kostendekkend.
  2. De afvalstoffenheffing is geheven van gebruikers van eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens en recreanten. De tarieven waren € 278,40 voor een eenpersoonshuishouden en € 358,20 voor meerpersoonshuishoudens en recreanten. Daarnaast worden tarieven in rekening gebracht voor een extra container van 140 of 240 liter en bij het aanvragen van een nieuwe afvalpas.
  3. De voor- en nadelen van 2023 zijn verrekend met de voorziening afvalstoffenheffing. Zie hiervoor de jaarrekening 2023 onderdeel 09 | De stand en verloopoverzicht voorzieningen.

 

Specificatie afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000)
  Begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil
Opbrengsten:      
  • Afvalstoffenheffing
6.370 6.361 -9
  • Overige opbrengsten
586 836 250
Totaal opbrengsten 6.956 7.197 241
Kosten:      
  • Directe kosten
4.556 4.487 -69
  • Verrekening met voorziening afvalstoffenheffing
791 1.101 310
  • Toegerekende kosten overhead, BTW e.d.
1.609 1.609 0
Totaal kosten 6.956 7.197 241
Dekkingspercentage 100% 100%  

07 | Riool- en waterzorgheffing

Terug naar navigatie - 07 | Riool- en waterzorgheffing

Uitgangspunten:

  1. De riool- en waterzorgheffing is 100% kostendekkend.
  2. De riool- en waterzorgheffing is geheven van eigenaren van woningen en niet-woningen en bedraagt € 216,00 per perceel.
  3. De verordening riool- en waterzorgheffing is zo opgebouwd dat alle eigenaren van panden met een WOZ-waarde hoger dan € 30.000 rioolheffing moeten betalen om de gemeentelijke watertaken te kunnen bekostigen.
  4.  De watertaken zijn het inzamelen van afvalwater, verwerken van hemelwater en het treffen van maatregelen om structureel grondwateroverlast te voorkomen. Dus het gaat niet alleen om het object maar over de waterhuishouding binnen de gehele gemeente.
  5. Bij een waterverbruik boven de 300 kuub ontvangt de gebruiker een aanslag voor het meerverbruik.
  6. De voor- en nadelen van 2023 zijn verrekend met de voorziening rioolheffing. Zie hiervoor de jaarrekening 2023 onderdeel 09 | De stand en verloopoverzicht voorzieningen.

 

Specificatie riool- en waterzorgheffing (bedragen x € 1.000)
  Begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil
Opbrengsten:      
  • Riool- en waterzorgheffing
5..090 5.055 -35
  • Overige opbrengsten
0 79 79
Totaal opbrengsten 5.090 5.134 44
Kosten:      
  • Directe kosten
4.142 4.117 -25
  • Verrekening met voorziening rioolheffing
-390 -321 69
  • Toegerekende kosten overhead, BTW e.d.
1.338 1.338 0
Totaal kosten 5.090 5.134 44
Dekkingspercentage 100% 100%  

08 | Leges wonen en bouwen

Terug naar navigatie - 08 | Leges wonen en bouwen

Een omgevingsvergunning is een vergunning die je nodig hebt als je iets wilt veranderen aan de fysieke leefomgeving, bijvoorbeeld als je wilt bouwen, verbouwen, slopen of kappen. De hoogte van de leges voor de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning hangt af van verschillende factoren, zoals het soort activiteit, de grootte van het project, de waarde van de bouw en de locatie. 

De opbrengst van de leges is dus niet altijd hetzelfde. Het kan per jaar en per project verschillen. De gemeente gebruikt de opbrengst van de leges om de kosten te dekken die zij maakt voor het behandelen van de vergunningaanvragen en het toezicht houden op de fysieke leefomgeving.

09 | Leges burgerzaken

Terug naar navigatie - 09 | Leges burgerzaken

Voor de afgifte van een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart wordt leges in rekening gebracht. Doordat inwoners om de 10 jaar een paspoort aanvragen en om de 5 jaar een rijbewijs is er een wisselende omvang van de opbrengst leges.

10 | Land- en watertoeristenbelasting

Terug naar navigatie - 10 | Land- en watertoeristenbelasting

Er zijn twee soorten toeristenbelasting, namelijk landtoeristenbelasting en watertoeristenbelasting. Voor de landtoeristenbelasting geldt gedifferentieerde tarieven voor vaste onderkomens en een mobiel kampeeronderkomen. In de raadsvergadering van 20 december 2022 zijn de tarieven voor 2023 vastgesteld.

 

In de provincie Utrecht heffen de meeste gemeenten toeristenbelasting. In onderstaande grafiek is opgenomen de prijs per hotelovernachting bij gemeenten in de provincie Utrecht.

(Bron: Coelo 2023)

11 | Begraafplaatsen

Terug naar navigatie - 11 | Begraafplaatsen

Er zijn drie gemeentelijke begraafplaatsen, namelijk aan de Bijdorplaan in Abcoude, aan de Rijksstraatweg in Baambrugge en aan de Ringdijk in Wilnis. Voor het gebruik van de begraafplaats en voor de door de gemeente te verlenen diensten bij een begrafenis worden heffingen in rekening gebracht.

12 | Overige leges

Terug naar navigatie - 12 | Overige leges

Onder de overige leges zijn opgenomen de leges van verstrekte vergunningen Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de leges voor graafwerkzaamheden door nutsbedrijven voor kabels en leidingen.

Ontwikkeling woonlasten voor inwoners

Terug naar navigatie - Ontwikkeling woonlasten voor inwoners

In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de gemeentelijke woonlasten opgenomen van een meerpersoonshuishouden. De OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing vormen samen de gemeentelijke woonlasten voor huishoudens. Ter vergelijking zijn de woonlasten over het jaar 2022 weergegeven. 

 

  2022 2023

OZB-lasten bij gemiddelde WOZ-waarde (2022: € 518.000 en 2023: € 598.000)

375 382
Rioolheffing 210 216
Afvalstoffenheffing 348 358
Totale woonlasten voor een gezin bij een gemiddelde WOZ-waarde van een koopwoning 933 956
Gemiddelde woonlasten in de provincie Utrecht (Bron: COELO) 993 1.019
Landelijk gemiddelde (Bron: COELO) 904 942

Ontwikkeling belastingdruk voor ondernemers

Terug naar navigatie - Ontwikkeling belastingdruk voor ondernemers
  • Bij het vaststellen van de programmabegroting 2021 is de motie “Ondernemers in beeld” aangenomen. Op basis van deze motie zijn de lasten voor de ondernemer in De Ronde Venen (zoveel mogelijk) in beeld gebracht.
  • De lokale heffingen voor ondernemers bestaan uit OZB niet-woningen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, marktgelden en Bedrijven investeringszone (BIZ)-bijdrage.
  • De BIZ-bijdrage is geen inkomsten voor de gemeente maar wordt door de gemeente geheven en als subsidie overgedragen aan de Stichting Koopcentrum Mijdrecht. Er zijn ook lokale heffingen die niet ten laste komen van de ondernemers maar wel via de ondernemer worden geheven, dat zijn land- en watertoeristenbelasting.
  • Ondernemers worden ingedeeld naar winkel, kantoor, hotel, agrarisch bedrijf, groothandel en productiebedrijf. Door de variatie in ondernemers ontstaan verschillen in de gemiddelde WOZ-waarden, waterverbruik en afval. Hierdoor is er geen benchmark beschikbaar op gemeentelijk niveau. Van de lokale lasten is de onroerendezaakbelasting de belangrijkste voor ondernemers. Uit de vergelijking met omliggende gemeenten blijkt dat we een laag tarief hanteren.

Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - Kwijtscheldingsbeleid

Als inwoners een laag inkomen hebben dan kunnen zij in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De belasting hoeft dan niet of niet helemaal betaald te worden. In 2023 is voor € 153.000 en in 2022 € 147.000 besteed aan vooral kwijtschelding van de afvalstoffenheffing.

2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting

De geactualiseerde verhouding tussen risico's en de mogelijkheid om deze te kunnen opvangen vanuit het weerstandsvermogen is "uitstekend".

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Deze paragraaf gaat over hoe we onze financiën gezond houden. We kijken naar onze inkomsten en uitgaven, maar ook naar ons spaargeld (reserves) en risico’s. We gebruiken kengetallen om onze financiële positie te beoordelen. Die kengetallen laten zien hoeveel schuld we hebben, hoeveel eigen vermogen we hebben, hoeveel ruimte we hebben om meer of minder uit te geven, hoeveel geld we hebben voor de grond, en hoeveel belasting we kunnen heffen. We hebben ook een lijst van de tien grootste risico’s die onze financiën kunnen bedreigen. We proberen die risico’s zo goed mogelijk te beheersen.

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen
  • Landelijk is bepaald dat in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing kengetallen worden opgenomen. De kengetallen zijn getallen die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen van de begroting of de balans en kunnen helpen bij de beoordeling van de financiële positie. Deze kengetallen hebben geen functie als normeringsinstrument, maar zijn juist bedoeld om de gemeentelijke financiële positie voor raadsleden inzichtelijker te maken en de onderlinge vergelijkbaarheid tussen gemeenten te vergroten.
  • Deze kengetallen zijn opgenomen in het 'financieel dashboard' in het onderdeel Bestuurlijke hoofdlijnen.

Relatie tussen de omvang van aflossingen en die van afschrijvingen

Terug naar navigatie - Relatie tussen de omvang van aflossingen en die van afschrijvingen

Het is van belang om inzicht te geven of op termijn de aflossingen ongeveer gelijk gaan lopen met de afschrijvingen. Daarom is in het Treasurystatuut opgenomen dat in zowel de begroting als in de verantwoording inzicht wordt verstrekt tussen de relatie tussen de omvang van afschrijvingen en die van aflossingen. Uit onderstaand grafiek blijkt dat de aflossingen en afschrijvingen meerjarig op elkaar aansluiten.

Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in een ratio van de weerstandscapaciteit en de risico's. 

 

Weerstandsvermogen

Weerstandscapaciteit

 

De middelen en mogelijkheden waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten te dekken.
Risico's Een risico is een kans op het optreden van een positieve of negatieve gebeurtenis van materieel belang die niet is voorzien in de begroting. Beleidswensen vallen niet onder risico's.

 

Weerstandsvermogen 2020 tot en met 2023
    2020 2021 2022 2023
1 Beschikbare weerstandscapaciteit (x € 1.000) 28.558 33.795 36.581 30.268
2 Risico's (x € 1.000) 10.138 10.575 10.925 10.812
3 Weerstandsvermogen 2,8 3,2 3,3 2,8

 

Een ratio hoger dan 2 wordt bestempeld als 'uitstekend'.

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandscapaciteit

De middelen waarover de gemeente De Ronde Venen kan beschikken om niet begrote kosten te dekken zijn weergegeven in onderstaande tabel. 

 

Weerstandscapaciteit 2020 tot en met 2023 (bedragen x € 1.000)
    2020 2021 2022 2023
1 Begrotings- of rekeningresultaat -1.535 4.615 3.137 -4.098
3 Algemene reserve 18.676 16.992 21.706 22.013
4 Onbenutte belastingcapaciteit 7.500 7.900 7.500 7.700
5 Stille reserves 3.917 4.288 4.238 4.653
Totaal 28.558 33.795 36.581 30.268

Toelichting:

  1. De rekeningresultaten van de jaren 2020 - 2023 maken onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.
  2. De algemene reserve is het niet-bestemde deel van het eigen vermogen van de gemeente. Deze reserve speelt een belangrijke rol in de weerstandscapaciteit van de gemeente.
  3. De gemeente kan structureel (extra) middelen genereren door belastingen te verhogen en heffingen meer kostendekkend te maken (voor zover daar nog mogelijkheden voor bestaan). Het structureel genereren van extra middelen kan worden ingezet om de weerstandscapaciteit te versterken. De belastingruimte is hoofdzakelijk te vinden bij de onroerendezaakbelasting, omdat kostendekkende tarieven het uitgangspunt is bij de rioolheffing en afvalstoffenheffing. De onbenutte belastingcapaciteit is afgeleid uit de norm die het Ministerie van Binnenlandse Zaken hanteert voor het aanvragen van financiële steun.
  4. De stille reserves worden gevormd door de voorraden grond waarvan de taxatiewaarde hoger ligt dan de boekwaarde. Deze reserves zijn van betekenis in relatie tot het balanstotaal, dan wel de financiële positie. De omvang van de stille reserves bedraagt per 31 december 2023 € 4.653.000. 

Top tien van de risico's

Terug naar navigatie - Top tien van de risico's

In het onderstaande overzicht is de top tien van de totale risico-inventarisatie opgenomen over 2023. Daarbij is onder nummer 10 de overige risico's (totaal 37) samengevoegd.

 

Top 10 van de risico's (bedragen x € 1.000)
  Onderwerp Gemiddeld Beheersmaatregelen
1 Algemene uitkering  3.000 Ontwikkelingen vanuit het Rijk worden nauwlettend gevolgd.
2 Extra onvoorziene personele uitgaven, vanwege toenemend verzuim, afname van kennis door verloop, toenemende complexiteit van taken en betaling WW door de reorganisatie. 600
  • Focus op het voorkomen van verzuim door aandacht voor goede werkomstandigheden en - werkrelaties.
  • Bij ziekte vroegtijdig aandacht voor herstel en begeleiding terug naar werk.
  • Door opleidings- en ontwikkelmogelijkheden en toepassing van arbeidsvoorwaarden voorkomen dat medewerkers de organisatie vroegtijdig verlaten.
  • Bij reorganisatie in overleg met de betreffende medewerker op zoek gaan naar passende werkzaamheden binnen of buiten de organisatie.
3 Cybercrime - gijzeling van informatie en systemen 500

Toepassen van de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheden) en dan met name:

  • Vergroten informatieveiligheidsbewustzijn van de medewerkers
  • Toepassen van Multi Factor Authenticatie
  • Segmentering van het computernetwerk
  • Toepassen van firewall-technieken
  • Toepassen van NAC-technieken (Network Access Control)
  • Toepassen van patch- en hardeningsmanagement
  • Monitoren van beheer-accounts
4 Cybercrime - Overig (o.a. fraude, phisingmails, schade aan buiten installaties en software) 500 Toepassen van de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheden) en dan met name:
  • Vergroten informatieveiligheidsbewustzijn van de medewerkers
  • Toepassen van actuele endpoint-bescherming
  • Toepassen van een email-‘wasstraat’
  • Toepassen van ‘vier-ogen’-principe bij financiële transacties
  • Toepassen van software-whitelisting op de gemeentelijke apparaten
5 Revitalisering en huurkwestie woonwagens 500 Uitvoering geven aan raadsbesluit.
6 Terugbetaling na verantwoording doeluitkeringen vanwege fouten, ziekte, nalatigheid, niet behalen van het doel of andere omstandigheden. 500 Kennis over verantwoording doeluitkeringen en werkwijzen breder delen. 
7 Openeinderegelingen sociaal domein - Jeugdwet 450 Gebruik sociale basis versterken en meer regie voeren op inzet jeugdhulp.
8 Financiering 300 Spreiding van leningenportefeuille en periodiek overleg met de bank.
9 Cybercrime (aanvallen) en verstoring of uitval bij derden zoals ketenpartners, leveranciers en samenwerkingsverbanden, waardoor ons bedrijfsvoeringsproces wordt verstoord. 250 Er worden op het gebied van informatieveiligheid afspraken gemaakt en periodiek gecontroleerd of de afspraken op papier in de praktijk worden nagekomen. We laten samenwerkingsverbanden niet alleen verantwoording afleggen over de doelen en de middelen, maar ook over informatiebeveiliging en privacy. We maken gebruik van de kracht van het collectief en standaardiseren wat mogelijk is.
10 Overige risico's 4.213 Dit betreft de kwantificering van de overige 37 risico's.
  Totaal 10.812  

3 | Kapitaalgoederen

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting
  • Er is uitvoering gegeven aan de beheerplannen voor wegen, bruggen, openbare verlichting, riolering, openbaar groen en ons maatschappelijk vastgoed om daarmee een bijdrage te leveren aan een veilige en prettige woon- en werkomgeving.
  • In de tweede bestuursrapportage 2023 is voor de herinrichting van de Herenweg (vanaf viaduct N201 tot aan Baambrugse Zuwe) een extra budget van € 400.000 beschikbaar gesteld. Dit project is uitgevoerd binnen het budget.
  • In 2023 is het Integraal Vastgoedbeheerplan 2023 - 2027 is vastgesteld.

Wegen | Beleid

Terug naar navigatie - Wegen | Beleid
  • Het wegenbeheerplan 2023 - 2027 is in december 2022 in de raad vastgesteld. Dit beheerplan is opgesteld op basis van assetmanagement en is de leidraad voor het wegenbeheer in deze periode.
  • Jaarlijks wordt er een risicoanalyse opgesteld om de (nieuwe) prioritering voor het wegenonderhoud op te stellen.
  • Onder het onderdeel wegen vallen ook de civieltechnische kunstwerken. Hiervoor heeft de raad in november 2019 een beheerplan voor de periode 2020 - 2024 vastgesteld op basis van assetmanagement.
  • Het beleidsplan openbare verlichting 2020 - 2024 is in december 2019 door de raad vastgesteld.

Wegen | Uitvoering

Terug naar navigatie - Wegen | Uitvoering

Voor wegen zijn de volgende projecten gestart/uitgevoerd:

  • Reconstructie Ringdijk 2e Bedijking;
  • Reconstructie Tienboerenweg;
  • Reconstructie deel Veldweg;
  • Aanpak parkeersituatie Vinkeveen Noord;
  • Aanpak parkeersituatie Vinkeveen Noord;
  • Voorbereiden 2e Velddwarsweg;
  • Voorbereiden A.C. Verhoefweg;
  • Voorbereiden Dukaton

Voor kunstwerken zijn de volgende projecten gestart/uitgevoerd:

  • Heulbrug (beweegbare brug) -> uitgesteld door calamiteiten vaste brug Demmerik. Uitvoering start in 2024; 
  • Nellesteinsebrug (beweegbare brug) -> uitgesteld door calamiteiten vaste brug Demmerik.  Uitvoering start in 2024;
  • Stokkelaarsbrug en Voetangelbrug (beweegbare brug) -> combi aanbesteding. Uitvoering start in 2024;  
  • Diverse vaste betonnen en houten bruggen.

Voor verlichting zijn er circa 450 masten en circa 1.800 armaturen vervangen.

Riolering | Beleid

Terug naar navigatie - Riolering | Beleid

Een goede riolering draagt bij aan de bescherming van de volksgezondheid, het milieu en het tegengaan van wateroverlast. Met het gemeentelijk water en rioleringsplan (geactualiseerd en vastgesteld bij raadsbesluit van 26 januari 2023) geeft de gemeente aan hoe zij op een doelmatige manier omgaat met de zorgplichten voor stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater.

Riolering | Uitvoering

Terug naar navigatie - Riolering | Uitvoering

Het onderhoud van het gemeentelijk rioolstelsel omvat onder meer het inspecteren, reinigen, repareren van riolen, dagelijks beheer van rioolgemalen en het vegen van straten. Op meerdere locaties binnen de kernen Abcoude, Mijdrecht, Vinkeveen, Wilnis en Amstelhoek zijn reparaties uitgevoerd. Om regenwateroverlastsituaties te voorkomen is een aparte regenwaterafvoerleiding in de straat Stigterhof in Abcoude aangebracht.

Riolering | Financiën

Terug naar navigatie - Riolering | Financiën

In programma 1 Wonen zijn de jaarlijkse kosten en opbrengsten van riolering opgenomen. Zoals blijkt uit de paragraaf Lokale heffingen zijn de tarieven van rioolheffing kostendekkend.

Water | Beleid

Terug naar navigatie - Water | Beleid

Water is van grote betekenis voor maatschappij, mens en milieu. Om "droge voeten" te houden is het van belang dat de gemeente haar watergangen goed beheert. Dit betekent dat de watergangen tijdig gebaggerd en geschoond moet worden. Daarnaast moet de gemeente de oevers in stand houden. Het waterschap stelt door middel van haar Keur eisen aan de watergangen. De gemeente heeft ontvangstplicht voor de vrijgekomen bagger en maaisel. Het huidige beleid beperkt zich op calamiteitenonderhoud van beschoeiingen en baggeren.

Water | Uitvoering

Terug naar navigatie - Water | Uitvoering

 De watergangen zijn geschoond van vegetatie.  De vrijgekomen bagger is verwerkt, conform de wettelijke ontvangstplicht. Bij het onderdeel beschoeiingen is calamiteitenonderhoud uitgevoerd bij de Pieter Joostenlaan in Wilnis en achter de Zuster Claassenhof in Abcoude.

Groen | Beleid

Terug naar navigatie - Groen | Beleid

In 2023 is gestart met het verbeteren van de kwaliteit van het groenonderhoud. De uitgangspunten uit het, in 2022, vastgestelde raadsvoorstel 'Hart voor Groen' zijn hiervoor leidend:

  • We intensiveren het dagelijks groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B in 2026.
  • Samen met inwoners en de buitendienst bepalen we op welke wijze het groenonderhoud wordt geïntensiveerd.
  • We investeren in onkruidbestrijding op verharding.
  • We zetten structureel in op vervanging van groen en bomen met aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie. 

Groen | Uitvoering

Terug naar navigatie - Groen | Uitvoering

In de raadsinformatiebrief (december 2023) hebben we een terugkoppeling gegeven van wat er in 2023 is gedaan om de kwaliteit van het groenonderhoud te verbeteren:

  • Naast het reguliere onderhoud aan het groen en de bomen, hebben we een begin gemaakt met het wegwerken van achterstanden in het snoeionderhoud.
  • We hebben bomen en groen vervangen.
  • Er zijn extra rondes uitgevoerd om het onkruid op verharding te bestrijden.
  • We hebben de schade die is ontstaan door de storm Poly (juli 2023) opgeruimd.
  • Er is uitvoering gegeven aan het vervangingsplan voor populieren. Populieren die aan het einde van hun levensduur zijn en een slechte toekomstverwachting hebben, zijn vervangen.

Gebouwen | Beleid

Terug naar navigatie - Gebouwen | Beleid

De nota Vastgoed is in 2017 vastgesteld en wordt uitgevoerd. In 2023 is het Integraal Vastgoedbeheer plan 2023 - 2027 vastgesteld en is hiervoor budget beschikbaar gesteld. Verduurzaming is hierin opgenomen en wordt planmatig en gelijktijdig met het onderhoud op een natuurlijk moment opgepakt. Dit Integraal Vastgoedbeheerplan vormt het beleid voor de komende jaren.

Gebouwen | Uitvoering

Terug naar navigatie - Gebouwen | Uitvoering
  1. Het Integraal Vastgoedbeheerplan 2023 - 2027 is vastgesteld.
  2. The Tumult is veilig en toegankelijk gemaakt voor het gebruik.
  3. Het gebouw hertenkamp is vervangen door een nieuw gebouw.
  4. Verduurzamingsmaatregelen, met korte terugverdientijd, Veenweidebad zijn uitgevoerd.
  5. Sporthal Phoenix zijn de cv-ketels vervangen.
  6. Inbraakinstallaties brandweerkazernes zijn aangepast en uitgebreid naar huidige normen.

Gebouwen | Financiën

Terug naar navigatie - Gebouwen | Financiën

In de verschillende programma's staan toevoegingen aan de onderhoudsvoorziening "Onderhoud gemeentelijk vastgoed".  Deze voorziening is toegelicht in de jaarrekening 2023. Naast deze toevoeging aan de voorziening zijn voor verschillende gebouwen budgetten ingezet voor regulier contractonderhoud, verzekeringen, energie en belastingen.

4 | Financiering

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting

De resultaten van financiering over 2023 zijn:

  • Er is een langlopende lening afgesloten van 15 miljoen euro voor 3,4 procent. Hierdoor konden diverse investeringen worden betaald. Deze investeringen zijn opgenomen in de jaarrekening bij het onderdeel 10 | Voortgang investeringen.
  • Er is voldaan aan de landelijk risicobeheersingsrichtlijnen van de kasgeldlimiet en renterisiconorm. 

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader
  • Het uitvoeren van het financieringsbeleid vindt plaats binnen de landelijke kaders:
    • Wet financiering decentrale overheden
    • Wet houdbare overheidsfinanciën
    • Regeling schatkistbankieren voor decentrale overheden.
  • De aanvullende regels vanuit het lokale Treasurystatuut zijn medebepalend voor het uitvoeren van het financieringsbeleid.
  • Het gemeentelijke financieringsbeleid is erop gericht om: 
    • Te voorzien in de financieringsbehoefte op korte en lange termijn.
    • Het beheersen van de risico’s die met deze transacties verbonden zijn.
    • Het zoveel mogelijk beperken van de rentekosten van de leningen.
    • Het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.
  • Er zijn twee landelijke risicobeheersingsrichtlijnen waaraan de gemeente De Ronde Venen moet voldoen, te weten de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Risicobeheersing - Kasgeldlimiet

Terug naar navigatie - Risicobeheersing - Kasgeldlimiet
  • Voor korte financiering (looptijd tot 1 jaar) geldt dat het renterisico aanzienlijk kan zijn, aangezien fluctuaties in de rente bij korte financiering direct een relatief grote invloed hebben op de rentelasten. Dit risico wordt beperkt door een zogenoemde kasgeldlimiet op basis van de wet financiering decentrale overheden. Dit houdt in dat de omvang van de kortlopende schuld maximaal 8,5% van het begrotingstotaal mag zijn.
  • Binnen de kasgeldlimiet wordt een deel van de financieringsbehoefte afgedekt uit kortlopende leningen (kasgeldleningen). De kasgeldlimiet wordt optimaal benut vanuit de gedachte dat rente van kortlopend geld, zoals daggeld en kasgeld, lager is dan van langlopende leningen.
  • Een kasstroomoverzicht geeft inzicht in de geldstromen. Deze geldstromen hebben effecten op de omvang van de liquide middelen. Hieronder wordt verstaan het totaal van de kas en banksaldi. De geldstromen zijn hierna vermeld.

 

Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1.000)
    Rekening 2022 Rekening 2023
1 Kas- en banksaldi per 1 januari -1.779 431
2 Kasstroom uit operationele activiteiten 3.914 4.691
3 Kasstroom uit investeringsactiviteiten -7.789 -15.702
4 Kasstroom uit financieringsactiviteiten 6.085 10.626
5 Kas- en banksaldi per 31 december 431 46
  Toets op de kasgeldlimiet    
6 Kasgeldlimiet 8.300 8.900
7

Ruimte onder de kasgeldlimiet (6 >5)

8.731 8.947
8

Overschrijding van de kasgeldlimiet (5>6)

n.v.t. n.v.t.

Toelichting:

  1. Dit betreft de kas en banksaldi per 1 januari van de jaren 2022 en 2023.
  2. In de operationele activiteiten zijn verwerkt de effecten van bouwgronden in exploitatie, de inzet van reserves en voorzieningen, ontwikkelingen in de vorderingen en schulden.
  3. Dit betreft de bestedingen aan investeringen.
  4. Hierin is opgenomen de aflossingen op de geldleningen en het aantrekken van langlopende leningen.
  5. Dit betreft de kas en banksaldi per 31 december van de jaren 2022 en 2023.
  6. De kasgeldlimiet is 8,5% van het begrotingstotaal.
  7. Beschikbare ruimte binnen de kasgeldlimiet. We mogen het kasgeldlimiet 2 kwartalen overschrijden vervolgens informeren we onze toezichthouder, te weten het college van gedeputeerde staten van Utrecht.

Risicobeheersing - Renterisiconorm

Terug naar navigatie - Risicobeheersing - Renterisiconorm

Bij het aantrekken van langlopende leningen moet rekening worden gehouden met de renterisiconorm. Deze norm heeft als doel het toekomstig renterisico te beperken door de aflossingen en renteherzieningen te spreiden. Voorkomen moet worden dat er in enig jaar een te grote concentratie plaatsvindt van aflossingen en renteherzieningen op lopende leningen. Onder renteherzieningen wordt verstaan het bedrag aan leningen waarvan op grond van de leningsvoorwaarden de rente in het lopende kalenderjaar eenzijdig door de tegenpartij kan worden herzien. In de leningenportefeuille zijn er geen contracten met een eenzijdige renteherziening door de geldgever.

 

Renterisiconorm (bedragen x € 1.000)
    Rekening 2022 Rekening 2023
1 Renterisiconorm (20% van oorspronkelijke begrotingstotaal) 19.400 20.830
2 Renterisico = aflossingen + renteherzieningen 3.895 4.103
3 Ruimte onder renterisiconorm (1 min 2) 15.505 16.727

 

In de afgelopen jaren is de gemeente De Ronde Venen ruimschoots onder de vastgestelde norm gebleven.

Ontwikkeling langlopende leningen

Terug naar navigatie - Ontwikkeling langlopende leningen

Onderstaande tabel geeft weer de ontwikkeling van de langlopende leningen over 2022 en 2023.

 

Ontwikkeling langlopende leningen (bedragen x € 1.000)
    Rekening 2022 Rekening 2023
1 Saldo per 1 januari 48.302 54.407
2 Aflossingen -3.895 -4.103
3 Nieuwe lening 10.000 15.000
4 Saldo per 31 december 54.407 65.304

Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Schatkistbankieren
  • De regeling schatkistbankieren verplicht decentrale overheden hun overtollige liquide middelen en beleggingen aan te houden bij het ministerie van Financiën. Dit behoudens een drempelbedrag wat bepaald is op 2% van het begrotingstotaal. Dat is voor 2023 € 2.080.000.
  • Om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen mag een gemeente gemiddeld over het hele kwartaal maximaal het drempelbedrag buiten de schatkist aanhouden.
  • Een overzicht van elk kwartaal van 2023 is opgenomen in de jaarrekening bij het onderdeel 16 | toelichting op de balans.

Rente- en treasuryresultaat

Terug naar navigatie - Rente- en treasuryresultaat

De kosten en opbrengsten van rente zijn volgens landelijke verslagleggingsrichtlijnen toegerekend aan bouwgronden in exploitatie en investeringen. Er is sprake van een rente- en een treasuryresultaat. In het laatste resultaat is opgenomen de opbrengst van dividend.

 

Rente- en treasuryresultaat (bedragen x € 1.000)
    Rekening 2022 Rekening 2023
1 De externe rentelasten over de korte en lange financiering 962 1.502
2 De externe rentebaten over de korte en lange financiering 92 308
3 Saldo 870 1.194
  Toerekening:    
4 De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend -17 24
5 Aan taakvelden toe te rekenen externe rente -915 -1.142
6 Renteresultaat (- = voordeel en + nadeel) -61 76
7 Ontvangen dividend BNG Bank  -86 -93
8 Ontvangen dividend Vitens [1] 0 0
9 Treasuryresultaat (- = voordeel en + nadeel) -147 -17

 

[1] Voor de jaren 2020 - 2023 ontvangen we geen dividend om daarmee de kosten van verouderde waterleidingen te kunnen opvangen en het verbeteren van de financiële positie van Vitens.

5 | Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Als gemeentelijke organisatie streven we naar een goede samenwerking met het gemeentebestuur en de samenleving. We faciliteren het bestuur, zodat het beleid wordt uitgevoerd en aansluit bij de behoefte van de inwoner.

 

Wanneer (wettelijke) taken wijzigen, nieuwe (wettelijke) taken op ons afkomen of de vraag vanuit de lokale samenleving verandert, veranderen wij mee. We zijn betrouwbaar en werken met professionele en zelfstandige medewerkers. Dit vraagt om een goed functionerende bedrijfsvoering die blijvend kan voldoen aan ontwikkelingen.

Ontwikkeling van de organisatie

Terug naar navigatie - Ontwikkeling van de organisatie

In het kader van de doorontwikkeling van de organisatie hebben we in 2023 verder doorgebouwd aan een organisatie op basis van ‘Samen voor Elkaar’. Concreet betekent dit dat we de organisatie verder hebben opgebouwd. De directie heeft, samen met de teammanagers, direct sturing gegeven aan de resultaten die we als gemeentelijke organisatie voor de lokale samenleving willen bereiken. Naast de veranderingen in de structuur van de afgelopen jaren en het versterken van de organisatie is er nadrukkelijk aandacht geweest voor de cultuur die past bij de organisatie die wij willen zijn. Een organisatie met professionele en zelfstandige medewerkers die in verbinding met de samenleving werken aan concrete resultaten. Resultaten die we bereiken door processen helder in kaart te brengen en deze op te volgen, maar ook door af en toe van de gebaande paden af te wijken en durf te tonen wanneer een situatie hierom vraagt.

Huisvesting van de organisatie

Terug naar navigatie - Huisvesting van de organisatie

In maart 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met de bouw van een nieuw gemeentehuis op het bedrijventerrein Mijdrecht. En daarnaast heeft de gemeenteraad ingestemd om de huidige plek van het gemeentehuis aan de Croonstadtlaan te ontwikkelen met woningbouw gecombineerd met een centraal gelegen en laagdrempelige ontmoetingsplek voor inwoners, maatschappelijke organisaties en gemeentelijke dienstverlening. Na besluitvorming door de gemeenteraad is in samenwerking met de ambtelijke organisatie en de gemeenteraad gewerkt aan een programma van eisen om op deze manier een voorlopig ontwerp van het nieuwe gemeentehuis kan worden opgesteld.

Loonsom van de organisatie

Terug naar navigatie - Loonsom van de organisatie

Investeringen in onze organisatie waren ook in 2023 nodig. Met de in 2023 door de raad ter beschikking gestelde middelen hebben we een begin gemaakt met noodzakelijke versterkingen op cruciale onderdelen. Juist om de gemeentelijke organisatie te zijn die kan voldoen aan de (wettelijke) taken en de vraag vanuit de lokale samenleving vereisen deze investeringen.
Dit heeft consequenties voor de loonsom, die met 11,3% gestegen is van € 26,6 miljoen naar € 29,6 miljoen. 7,6% van deze 11,3% is te verklaren door autonome stijging van de loonkosten door onder andere de Cao (loonstijging) en de verhoging van de onbelaste vergoeding woon-werkverkeer. De overige 3,7% komt door het terugdraaien van de taakstelling, tijdelijke ziektevervanging en uitbreiding van de formatie. Daarnaast waren er incidentele kosten door het onvrijwillig vertrek van medewerkers.

Inkoop- en aanbesteding

Terug naar navigatie - Inkoop- en aanbesteding

We investeerden in 2023 verder in de ontwikkeling van de inkoopfunctie binnen de hele gemeente. Dit hebben wij gedaan door het versterken van de inkoopfunctie binnen de organisatie. 
Belangrijke speerpunten voor 2023 waren:

  • Stimuleren van lokale economie door, waar mogelijk, bij enkelvoudig onderhandse procedures de opdracht lokaal een-op-een te gunnen.
  • Duurzaamheid en Social Return (SROI) op te nemen als eisen bij opdrachtverlening.
  • Het verder professionaliseren van de inkoopfunctie; inkopen en aanbestedingen moeten aan de eisen van de rechtmatigheidsverklaring voldoen.

Informatievoorziening en automatisering

Terug naar navigatie - Informatievoorziening en automatisering

Wij hebben opnieuw stappen gezet in het verder digitaliseren van onze eigen werkplek, zoals het verder ontwikkelen van de Microsoft-omgeving en zijn we gestart met een aanbesteding om de servers van een fysieke locatie te verplaatsen naar de cloud. 

Daarnaast is in 2023 de aanbesteding voor het nieuwe zaaksysteem afgerond. Ook de implementatie is in 2023 gestart. Deze implementatie wordt in het komende jaar afgerond. Daarnaast zijn diverse vakapplicaties opnieuw aanbesteed.

Tot slot hebben we het iBoard geïntroduceerd. Met het iBoard houden we zicht welke ontwikkelingen op het gebied van informatievoorziening en automatisering binnen de organisatie spelen. Ook bepalen we binnen het iBoard welke prioriteiten worden gegeven aan de verschillende ontwikkelingen en bewaken we de voortgang van projecten.

Gegevensbescherming en informatiebeveiliging

Terug naar navigatie - Gegevensbescherming en informatiebeveiliging

Het beschermen van persoonsgegevens heeft een belangrijke plek in onze bedrijfsvoering. Inwoners, medewerkers en andere betrokkenen moeten erop kunnen vertrouwen dat persoonsgegevens volgens de normen van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) worden beschermd. 

Wij werken aan het vergroten van de bewustwording op het gebied van persoonsgegevens en informatieveiligheid. De campagne om bewustwording op het gebied van persoonsgegevens en informatieveiligheid te vergroten met beveiligingsexpert Sir Askalot is ook in 2023 actief ingezet. Ook zijn medewerkers over informatieveiligheid en de AVG geïnformeerd, bijvoorbeeld via berichten op het intranet.

Veel is al ingericht, volgens de BIO, maar door nieuwe ontwikkelingen blijft er altijd ruimte voor verbetering. In 2023 zijn wij gestart met de voorbereidingen op de Europese NIS-2-verordening. Controle op de naleving van het informatieveiligheidsbeleid vindt jaarlijks plaats via de ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) zelfevaluatie. De uitkomst van de ENSIA-zelfevaluatie is getoetst door een auditor in het voldoen in opzet en het bestaan aan beheersingsmaatregelen van geselecteerde informatiebeveiligingsnormen voor DigiD en Suwinet.

Interbestuurlijk toezicht

Terug naar navigatie - Interbestuurlijk toezicht

Eén van de kerntaken van de provincie is toezicht houden op de uitvoering van wettelijke taken door gemeenten, waterschappen en gemeentelijke regelingen. Dit gebeurt risicogericht, proportioneel, op afstand waar het kan, ingrijpen waar het moet. Het gaat om de volgende beleidsterreinen:

  • Financieel toezicht
  • Informatiebeheer
  • Huisvesting vergunninghouders
  • Omgevingsrecht

De provincie Utrecht publiceert de resultaten van het interbestuurlijk toezicht op internet. De resultaten zijn te vinden op https://www.provincie-utrecht.nl/onderwerpen/alle-onderwerpen/interbestuurlijk-toezicht/.

Landelijke bedrijfsvoeringsindicatoren

Terug naar navigatie - Landelijke bedrijfsvoeringsindicatoren
Naam van de indicator 2021 2022 2023
Bestuur en organisatie      
1 Toegestane formatie per 1.000 inwoners 6,8 7,0 7,1
2 Werkelijke bezetting per 1.000 inwoners 6,5 6,3 6,9
3 Apparaatskosten in euro's per inwoner 661 727 831
4 Externe inhuurkosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 10% 16% 23%
5 Overhead als percentage van totale lasten 13% 14% 15%

Toelichting:

  1. De toegestane formatie omvat het gemiddelde aantal formatieplekken welke binnen de organisatie gevuld zouden kunnen worden. Dit omvat de totale bezetting plus vacatureruimtes.
  2. Dit betreft de gemiddelde werkelijke bezetting van het betreffende jaar. Gedurende het jaar vinden wijzigingen plaats in de werkelijke bezetting door in- en uitdiensttreding.
  3. De apparaatskosten per inwoner zijn de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (alle loonkosten voor het ambtelijk apparaat en alle inhuurkosten) en de materiele kosten voor overhead exclusief griffie en bestuur.
  4. De externe inhuurkosten als % van de totale loonsom geeft aan hoeveel kosten er voor Externe inhuur wordt gemaakt ten opzichte van de loonsom. Deze inhuur dient ter dekking van vacatureruimte of extra inzet voor projecten of piekbelasting.
  5. De overhead als percentage van de totale lasten geeft weer welk deel van de lasten betrekking hebben op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Met het primaire proces worden de activiteiten bedoeld die rechtstreeks een bijdrage leveren aan de totstandkoming van de producten en diensten voor onze burgers en bedrijven. De overheadkosten bestaan uit:
    • Personele capaciteitskosten overhead (management, bestuur- en managementondersteuning primair proces, alle kosten van personele inzet voor personeel en organisatiebeleid, inkoop, communicatie, juridische zaken, informatievoorziening en automatisering, documentaire informatievoorziening, huisvesting, facilitaire zaken, financiën etc.).
    • Materiële kosten (goederen en diensten) voor:
      • Bestuurszaken en bestuursondersteuning (exclusief de griffie omdat die geen onderdeel uitmaakt van de ambtelijke organisatie)
      • Documentaire informatievoorziening (DIV)
      • Facilitaire zaken en Huisvesting (incl. beveiliging)
      • Financiën, toezicht en controle voor de eigen organisatie
      • Informatievoorziening en automatisering
      • Inkoop (inclusief aanbesteding en contractmanagement)
      • Interne en externe communicatie m.u.v. klantcommunicatie
      • Juridische zaken
      • Personeel en organisatie

Analyse

  1. De stijging in de toegestane bezetting is in lijn met de ontwikkeling van de organisatie.
  2. De landelijk krapte op de arbeidsmarkt waarbij er sprake is van meer vacatures dan werklozen werkt door naar de gemeentelijke organisatie. Hierdoor zijn in 2023 niet alle formatieplekken voor het gehele jaar gevuld. Dit is deels opgevangen door externe inhuur.
  3. De apparaatskosten zijn met € 104 gestegen van € 727 in 2022 naar € 831 in 2023.
  4. Zie hiervoor de toelichting bij nummer 2.
  5. De ontwikkeling van de overhead vertoont een stabiel beeld.

Financiële rechtmatigheidsverklaring door het college

Terug naar navigatie - Financiële rechtmatigheidsverklaring door het college

In dit onderdeel staan de individuele overschrijdingen toegelicht die hoger zijn dan rapportagetolerantie van € 198.000.

 

Begrotingscriterium
In 2023 zijn de volgende 3 overschrijdingen van het budget geconstateerd, die als onrechtmatig en niet acceptabel zijn aangemerkt onder het begrotingscriterium:

  • Programma 2 - overschrijding van de capaciteitskosten met € 371.000. Dit wordt veroorzaakt, doordat gelden door de raad via de kadernota vanaf 2024 voor het aannemen van personeel beschikbaar zijn gesteld en de werving al is gestart, na vaststellen van de Kadernota.
  • Programma 4 - overschrijding van de capaciteitskosten met € 442.000, Dit wordt veroorzaakt, door een mutatie aan de voorziening verlofsparen. Dit betreft een wettelijke CAO bepaling. Dit is een relatief nieuwe regeling (sinds 2022 nieuw in de CAO gekomen) en hier is nog niet veel ervaringscijfers van opgedaan, hoeveel medewerkers hier gebruik van gaan maken. Vanaf 2024 wordt hier structureel geld voor gevraagd via de 1e Bestuursrapportage 2024 en de Kadernota 2025 om deze voorziening te doteren.
  • Programma 4 - overschrijding van de capaciteitskosten met € 733.000. Dit wordt veroorzaakt, doordat gelden door de raad via de kadernota vanaf 2024 voor het aannemen van personeel beschikbaar zijn gesteld en de werving al is gestart, na vaststellen van de Kadernota.

Totaal € 1.546.000

 

Voorwaardencriterium
Onder het voorwaardencriterium wordt verstaan, het voldoen aan de aanbestedingswet. Hierin staat opgenomen, dat de gemeente contracten boven de Europees vastgelegde drempelbedragen Europees dient aan te besteden. Met de raad is afgesproken dat een afzonderlijke toelichting wordt opgenomen voor bedragen boven de rapportagegrens van > € 198.000. Dit betreft 2 overschrijdingen:

  • € 582.000 - Uitgaven voor beplanten en onderhouden groengebieden. De aanbesteding is in 2023 gestart. Inmiddels is de Europese aanbesteding afgerond en wordt 22 april 2024 officieel het nieuwe contract gegund. Het nieuwe contract heeft een ingangsdatum van 1 mei 2024. Hierdoor zal deze onrechtmatigheid in 2024 niet (in deze mate) meer voorkomen.
  • € 199.000 - Uitgaven voor pompen en onderdelen pompen. Deze onderdelen worden bewust bij dezelfde leverancier gekocht, om problemen te voorkomen als pompen van verschillende leveranciers op elkaar worden aangesloten. 


De overige overschrijdingen zijn onder de rapportagegrens.

 

Misbruik & oneigenlijk gebruik

Dit betreft de categorie, waarbij gelden van de gemeente op onrechtmatige voorwaarden zijn verstrekt. Hier was in 2023 geen sprake van.

6 | Verbonden partijen

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting

Naar aanleiding van de op 1 juli 2022 gewijzigde Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr), zijn in 2023 herzieningen voorgesteld voor diverse gemeenschappelijke regelingen. Naar aanleiding van deze wetswijziging wordt de democratische legitimatie van de gemeenschappelijke regelingen en de hierin kaderstellende- en controlerende rollen van de gemeenteraden versterkt.

 

De gemeenschappelijke regeling Stichtse Groenlanden (SGL) is door een transitieperiode heen gegaan. Per 1 januari 2023 is de uitvoeringsorganisatie van SGL overgegaan van Recreatie Midden Nederland naar Staatsbosbeheer. Naar aanleiding van deze transitie is in november 2023 gebleken dat de financiële positie van SGL niet op orde is. De provincie wacht de begrotingswijzigingen en correcties van het SGL af.

Beleidskader voor verbonden partijen

Terug naar navigatie - Beleidskader voor verbonden partijen

Voor het uitvoeren van gemeentelijk beleid vindt samenwerking plaats met andere partijen. Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft.

  • Bestuurlijk en financieel belang
    • Bestuurlijk belang is zeggenschap, ofwel via vertegenwoordiging in het bestuur ofwel via stemrecht. Er is sprake van bestuurlijk belang als een bestuurder of een ambtenaar van de gemeente namens de gemeente in het bestuur van de partij plaatsneemt, of namens de gemeente stemt.
    • Een financieel belang is een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat, ofwel het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.
  • Aangaan en beëindigen van verbonden partijen
    • In de Gemeentewet staat in artikel 160, lid 2 een bepaling voor het aangaan van verbonden partijen. Deze bepaling luidt als volgt: “Het college besluit slechts tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raad een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen."
    • In de Wet gemeenschappelijke regelingen zijn de bevoegdheden opgenomen voor het aangaan of beëindigen van een gemeenschappelijke regelingen. Hiervoor geldt dat de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters niet over gaan tot het treffen van een regeling dan na verkregen toestemming van de gemeenteraden. De toestemming kan slechts worden onthouden wegens strijd met het recht of het algemeen belang. Dit geldt tevens voor het wijzigen of het uittreden uit een regeling.
  • Begroting en jaarrekening gemeenschappelijke regelingen
    • Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijk regeling zendt vóór 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende gemeenten.
  • Lokaal beleid
    • In 2018 heeft de raad Nota Verbonden partijen vastgesteld. Deze nota beschrijft de aard van verbonden partijen, het kader aan wet- en regelgeving en is bedoeld als instrument voor de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad.

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

De gemeenschappelijke regelingen voeren verschillende taken en regelingen uit namens de gemeente De Ronde Venen. Per gemeenschappelijke regeling zijn gegevens opgenomen over:

  • De vestigingsplaats van de gemeenschappelijke regeling;
  • Een toelichting op het openbaar belang;
  • Aan welk programma de verbonden partij een bijdrage levert;
  • Welke deelnemers uitmaken van de gemeenschappelijke regeling.

Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen zijn opgenomen in een totaaloverzicht.

Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats Utrecht
Openbaar belang Bovenlokale openluchtrecreatie; beheer & onderhoud, toezicht & handhaving, en ontwikkeling van de betreffende gebieden.
Programma 1 | Wonen
Deelnemers De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Woerden, Houten, IJsselstein, Lopik, De Bilt, De Ronde Venen, alsmede provincie Utrecht.

Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats Soest
Openbaar belang Namens de gemeenten voert de gemeenschappelijke regeling AVU de regie op de overslag, het transport, de bewerking en de verwerking van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval. Daarnaast is in 1995 een NV opgericht waarvan de gemeenschappelijk regeling AVU de enige aandeelhouder is. De N.V. AVU biedt de mogelijkheid tot maatwerkcontracten waaraan niet alle gemeenten hoeven deel te nemen.
Programma 1 | Wonen
Deelnemers De provincie Utrecht en 25 gemeenten binnen de provincie Utrecht.

Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
Vestigingsplaats Utrecht
Openbaar belang Het behartigen van de belangen van de gemeenten tezamen en van elke deelnemende gemeente afzonderlijk op het gebied van omgeving in de ruimste zin.
Programma 1 | Wonen
Deelnemers De gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Wijk bij Duurstede en Zeist.

Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats Zeist
Openbaar belang De gemeente is wettelijk verplicht een Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) in te stellen en in stand te houden. De GGD regio Utrecht is een gemeenschappelijke regeling en werd in 2013 opgericht door de Utrechtse gemeenten en de provincie Utrecht. Namens de gemeenten voert de GGDrU de gemeentelijke verplichtingen van de Wet Publieke Gezondheid uit. Het gaat onder andere om infectieziektebestrijding, medische milieukundige zorg, SOA-bestrijding, gezondheidsbeleid en -onderzoek, toezicht kinderopvang, crisisfunctie, jeugdgezondheidszorg, rijksvaccinatieprogramma en Wmo-toezicht. Daarnaast nemen gemeenten een maatwerkpakket af. Hierin zitten voor De Ronde Venen bijvoorbeeld het Meldpunt Bezorgd en trajecten Stevig Ouderschap.
Programma 2 | Samenleven
Deelnemers De provincie Utrecht en de 26 gemeenten binnen de provincie Utrecht.

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
Vestigingsplaats Utrecht
Openbaar belang De VRU behartigt de belangen van de gemeenten op de brandweerzorg, de organisatie van de Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio (GHOR), de rampenbestrijding, crisisbeheersing en de meldkamer. Daarnaast heeft de VRU de zorg voor een adequate samenwerking met politie en de regionale ambulancevervoersvoorziening ten aanzien van onder meer de gemeenschappelijke meldkamer; een gecoördineerde en multidisciplinaire voorbereiding op de rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Programma 3 | Veiligheid
Deelnemers De 26 gemeenten binnen de provincie Utrecht.

Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
Vestigingsplaats Breukelen
Openbaar belang Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet en het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijke collectie bronnenmateriaal op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis.
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
Deelnemers De gemeenten Stichtse Vecht, De Bilt en De Ronde Venen.

Amstelland Meerlanden overleg

Terug naar navigatie - Amstelland Meerlanden overleg
Vestigingsplaats Haarlemmermeer
Openbaar belang Het Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) fungeert als platform, waardoor de zeven deelnemende gemeenten elkaar op diverse terreinen snel en effectief kunnen vinden wanneer dat nodig is. Het gebied van AM vormt de zuidflank van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en is aangewezen als deelregio binnen MRA. Het platform wordt benut om de gezamenlijke belangen van het AM-gebied te behartigen in de MRA en in de vervoersregio Amsterdam.
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
Deelnemers De gemeenten Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn, De Ronde Venen, Aalsmeer en Haarlemmermeer.

Gemeentebelastingen Amstelland

Terug naar navigatie - Gemeentebelastingen Amstelland
Vestigingsplaats Amstelveen
Openbaar belang Het vormen van een gemeenschappelijke ambtelijke belastingorganisatie die belast is met zowel de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen als de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken. Door de samenwerking is een belastingorganisatie ontstaan met voldoende kennis, kunde en personele capaciteit om de belastingwetten en -regels te kunnen uitvoeren. Elke gemeenteraad blijft het eigen belastingbeleid en de belastingtarieven bepalen.
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
Deelnemers De gemeenten Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn en De Ronde Venen. De gemeente Aalsmeer is daarnaast een rechtstreekse deelnemer van de gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland.

Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (x € 1.000)

Terug naar navigatie - Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (x € 1.000)
Naam Belang

Eigen vermogen

Vreemd vermogen Resultaat Bijdrage
2022 2023 2022 2023 2022 2023 2022 2023 2022 2023

Recreatieschap Stichtse Groenlanden

- - - - - - - - 642 644

Afvalverwijdering Utrecht (AVU)

- - 267 - 27.573 - 63 - 1.594 1.629

Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)

- - 1.152 475 4.314 5.889 -49 -644 2.751 2.871

Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

- - 4.331 4.619 29.287 32.286 648 1.341 1.920 1.912

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

3% 3% 23.252 28.319 62.605 64.945 742 4.510 2.640 2.965

Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen

29% 29% 590 423 465 638 1 -141 352 385

Amstelland Meerlanden overleg

1% 1% n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. 4 4

Gemeentebelastingen Amstelland

18% 18% n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. n.v.t. 1.008 1.094

 

Deelnemingen

Terug naar navigatie - Deelnemingen

Naast de gemeenschappelijke regelingen zijn er twee deelnemingen:

  1. BNG Bank
    Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. De gemeente De Ronde Venen bezit 37.323 aandelen BNG Bank. In 2023 is hiervoor € 93.000 ontvangen aan dividend.
  2. Vitens
    De aandelen van Vitens zijn in het bezit van vijf provincies en 92 gemeenten. De gemeente bezit 40.426 aandelen Vitens. Voor de jaren 2021 - 2023 ontvangen we geen dividend. Vitens kan deze niet uit te betalen dividend gebruiken om de kosten van verouderde waterleidingen op te vangen en hun financiële positie verbeteren. 

Overige deelnemingen

Terug naar navigatie - Overige deelnemingen

Naast de gemeenschappelijke regelingen en deelnemingen werken we samen met de overige verbonden partijen.

  • Programma 1| Wonen:
    • Mooisticht
    • Marickenland
    • Gebiedsprogramma Utrecht-West
  • Programma 2 | Samenleven:
    • Kansis (Stichting Beschut Werk)
    • Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
  • Programma 3 | Veiligheid:
    • Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)
    • Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
    • Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
    • Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
    • U10

Hun bijdragen aan onze doelstellingen zijn toegelicht bij de programma's.

7 | Grondbeleid

Samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting

De gemeente heeft nog twee lopende grondexploitaties te weten De Maricken en Land van Winkel. De uitvoering van deze grondexploitaties zijn in de afrondende fase en de stand van zaken per 31 december 2023 is als volgt:

  1. Binnen de grondexploitatie voor de Maricken zijn alle grond verkocht en is het exploitatieresultaat € 29.000 positiever dan verwacht. De nog uit te voeren werkzaamheden betreffen het afronden van de aanleg van het park. Hiervoor is een budget gereserveerd in de voorziening uit te voeren werken van € 160.000. Deze grondexploitatie wordt per 31 december 2023 afgesloten.
  2. Het werk in grondexploitatie Land van Winkel is afgerond. Het verlies is ten opzichte van de programmarekening 2022 € 46.000 meer door hogere kosten voor woonrijpmaken en hogere plankosten. Het exploitatieresultaat komt uit op een winst van € 3.606.000. Deze grondexploitatie wordt ook per 31 december 2023 afgesloten.

Bouwgronden in exploitatie | Algemeen

Terug naar navigatie - Bouwgronden in exploitatie | Algemeen
  • Jaarlijks vindt actualisatie van de grondexploitaties plaats. Uitgangspunt voor de actualisatie is de door de raad vastgestelde grondexploitaties, vastgestelde plannen en woningbouwprogramma's.
  • De grondexploitaties zijn een financiële weergave van eerder genomen besluiten, waarbij de voortgang van de projecten is verwerkt en de onderliggende aannames van kosten, opbrengsten en parameters zijn geactualiseerd.
  • Risicoanalyses worden binnen de projecten op een gestructureerde manier aangepakt. Risico's worden geïnventariseerd en waar mogelijk voorzien van een beheersmaatregel. Niet alle risico's vertalen zich in directe tegenvallers. Bij winstgevende grondexploitaties gaan de risico's in eerste instantie ten koste van de winst. Bij een verliesgevende exploitatie is een buffer nodig binnen het weerstandsvermogen van de gemeente.
  • Allerlei ontwikkelingen op maatschappelijk, economisch en ruimtelijk gebied hebben invloed op het grondbeleid van de gemeente. De woningmarkt heeft de afgelopen periode veel beweging gekend. De nota grondbeleid 2018 - 2021, vastgesteld op 22 februari 2018, bevat een actualisatie van het grondbeleid. Uitgangspunt van het beleid is een regisserende houding binnen het faciliterende grondbeleid. Hierop kan een uitzondering worden gemaakt als aankoop of het dragen van kosten noodzakelijk is om een maatschappelijk gewenste ontwikkeling mogelijk te maken.
  • De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijp maken) alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten. Van de bouwgronden in exploitatie zijn actuele grondexploitaties aanwezig. Zodra sprake is van een verwacht verlies dan wordt daarvoor een verliesvoorziening getroffen, die op de voorraden in mindering wordt gebracht.
  • Bij het stelsel van baten en lasten zoals geformuleerd in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) zijn het toerekeningbeginsel, het voorzichtigheidsbeginsel en het realisatiebeginsel essentiële uitgangspunten. Baten en lasten – en het daaruit vloeiende resultaat – moeten worden toegerekend aan de periode waarin deze zijn gerealiseerd.
  • Bij meerjarige projecten geldt dat (de verwachte) winst niet pas aan het eind van het project als gerealiseerd moet worden beschouwd, maar gedurende de looptijd van het project tot stand komt en ook als zodanig moet worden verantwoord. Het verantwoorden van tussentijdse winst is daarmee geen keuze maar een verplichting die voortvloeit uit het realisatiebeginsel. Bij het bepalen van de tussentijdse winst is het wel noodzakelijk de nodige voorzichtigheid te betrachten. Hierdoor wordt de winst genomen naar rato van de voortgang van het complex (POC-methode; percentage of completion methode).
  • De winsten en verliezen van de grondexploitaties worden via resultaatbestemming verrekend met de algemene reserve.

Bouwgronden in exploitatie | Financieel totaaloverzicht

Terug naar navigatie - Bouwgronden in exploitatie | Financieel totaaloverzicht
Verloopoverzicht bouwgronden in exploitatie (bedragen x € 1.000)
  De Maricken Land van Winkel Totaal
Boekwaarden per 31/12/2022 -922 -513 -1.435
  • Vermeerderingen
841 687 1.528
  • Verminderingen
0 0 0
  • Winstneming
81 0 81
  • Verlies
0 -46 -46
  • Inzet verliesvoorziening
0 -128 -128
Boekwaarden per 31/12/2023 0 0 0
       
Winstnemingen:      
2017 - 2022 6.360 3.652 10.012
2023 81 -46 35
Eindresultaat 6.441 3.606 10.047

De Maricken | Stand van zaken

Terug naar navigatie - De Maricken | Stand van zaken

Voortgang:

    • Alle kavels zijn verkocht en de ruim 500 woningen zijn gerealiseerd en bewoond. 
    • De resterende werkzaamheden bestaan uit de afronding van de werkzaamheden aan het park en plankosten ten aanzien van toezicht en de financiële afronding. 
    • De grondexploitatie wordt afgesloten. Wel wordt voor het afronden van een park en de plankosten een resterend budget aangehouden. 

Financieel resultaat

    • De boekwaarde op 31 december 2022 was € -922.000. 
    • In 2023 zijn in totaal € 681.000 aan kosten gemaakt en houden we rekening met een budget € 160.000 voor de resterende werkzaamheden in 2024.
    • Er is € 81.000 aan winstneming genomen. 
    • Samen met de eerdere winstneming komt het eindresultaat van deze grondexploitatie op € 6.441.000.

Belangrijkste verschillen ten opzichte van actualisatie 2023

    • Vorig jaar kwam het eindresultaat op € 6.412.000. Met het nieuwe resultaat van € 6.441.000 betekent dit een verbetering van het resultaat met € 29.000. Dit komt met name door de lagere plankosten.

Risico’s

    • Geen risico's 

Land van Winkel | Stand van zaken

Terug naar navigatie - Land van Winkel | Stand van zaken

Voortgang

    • Alle kavels (circa 200) zijn verkocht. Deze zijn inmiddels bebouwd en bewoond. 
    • Het gebied is in zijn geheel woonrijp gemaakt.
    • De grondexploitatie wordt afgesloten. 

Financieel resultaat

    • De boekwaarde op 31 december 2022 was € -513.000.
    •  In 2023 zijn in totaal € 687.000- aan kosten gemaakt.
    • Er is € 46.000 aan verlies genomen.
    • Samen met eerdere winstnemingen komt het eindresultaat van deze grondexploitatie op € 3.606.000.

Belangrijkste verschillen ten opzichte van actualisatie 2023

    • Vorig jaar kwam het eindresultaat op € 3.652.000. Met het nieuwe resultaat van € 3.606.000 betekent dit een vermindering van het resultaat met € 46.000. Het verschil komt doordat de kosten woonrijp maken en plankosten hoger zijn dan eerder geraamd. Deels komt dit door de gestegen kosten voor verharding, maar ook vanwege extra werkzaamheden ten aanzien van het riool. Hiermee samenhangend zijn ook de plankosten gestegen. 

Risico’s

    • Geen risico's 

Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd

Terug naar navigatie - Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd

De gemeente bezit diverse eigendommen (grond en gebouwen), die niet voor een publieke taak zijn bestemd en waarbij het voornemen is om deze te verkopen.

  • Verkochte eigendommen

Centrum Oost Herenweg 70 Vinkeveen is verkocht en geleverd in 2023. Zie hiervoor de tweede bestuursrapportage 2024.

 

  • Eigendommen, die nog geen bestemming hebben

Conform de bepalingen van het BBV wordt in de jaarrekening bepaald of er sprake is van duurzame waardevermindering. Hiervan is sprake als de taxatiewaarde lager is dan de boekwaarde. Dit doet zich voor bij Bedrijventerrein N201 waar de getaxeerde waarde lager ligt dan de boekwaarde.  Op dit complex heeft een duurzame afwaardering plaatsgevonden van € 240.000. Als de taxatiewaarde hoger is dan de boekwaarde is er sprake van een stille reserve. De volgende eigendommen vallen onder de noemer eigendommen niet voor de publieke taak bestemd:

    1. Glastuinbouw Wickelhof Mijdrecht -> hiervoor is een anterieure/koopovereenkomst gesloten in 2023 en de verkoop/levering volgt later
    2. Marickenzijde 2e fase Wilnis -> hiervoor is een anterieure/koopovereenkomst gesloten in 2023 en de verkoop/levering volgt later
    3. Bedrijventerrein N201 in Mijdrecht
    4. Stationsgebied Abcoude (Bovenkamp 1 - 3)
    5. Baambrugse Zuwe 143b te Vinkeveen
    6. Herenweg 196 en 196A te Vinkeveen
    7. Ontspanningsweg /Wilnisser Dwarsweg Mijdrecht
    8. Provincialeweg N201 Mijdrecht (agrarisch perceel)
    9. Baambrugse Zuwe achter 116 Vinkeveen is verkocht en wordt geleverd in 2024 na onherroepelijk worden bestemmingsplan.
    10. Provincialeweg 7A te Mijdrecht.

 

  • Stille reserve
    • De boekwaarde van gronden en verspreide percelen kan lager zijn dan de actuele waarden, waardoor er binnen de gronden niet voor de publieke taak bestemd sprake is van stille reserves. Deze reserves kunnen van substantiële betekenis zijn in relatie tot het balanstotaal dan wel de financiële positie van de gemeente. De omvang van de stille reserves is € 4.653.000 op 31 december 2023. Deze stille reserve is toegenomen ten opzichte van 2022 door hogere waarderingen.

8 | Openbaarheidsparagraaf

Doel van de Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - Doel van de Wet open overheid (Woo)

Het doel van de Wet open overheid (Woo) is:

  • een transparanter en actief openbaar makende overheid;
  • het dienen van het belang van openbaarheid;
  • publieke informatie openbaar maken.

Dit versterkt de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en de economische ontwikkeling.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

In de Woo staat aangegeven dat de Woo-invoering gefaseerd plaatsvindt. De VNG heeft de gefaseerde invoering opgenomen in ‘Meerjarenplan om de Wet open overheid bij gemeenten te implementeren’. Het betreffende Meerjarenplan, gecombineerd met het BBV en het lokaal bepaalde beleid is de basis voor deze verantwoording. De implementatie van de Woo vindt gefaseerd plaats en richt zich op 3 hoofdthema’s:

  1. Actief openbaar maken van informatie;
  2. Passief openbaar maken van informatie;
  3. Informatiehuishouding op orde.

1 | Wat is bereikt? | Actief openbaar maken van de informatie

Terug naar navigatie - 1 | Wat is bereikt? | Actief openbaar maken van de informatie

De 11 informatie categorieën die de Woo verplicht voorschrijft om openbaar te maken uit eigen beweging, staan hierna in een overzicht weergegeven. Achter elke informatiecategorie is aangegeven om welk artikel uit de Woo het gaat plus een beschrijving van de documenten. Daarna volgt per categorie de inventarisatie van:

  • wat er al openbaar wordt gemaakt;
  • in hoeverre is aangesloten op de landelijke Woo-index;
  • de voorgenomen planning van het actief openbaar maken van de informatiecategorie.

 

Informatiecategorie Artikel Wat

Openbaar op lokale site (Ja/Nee)

Openbaar landelijke
Woo-index (Ja/Nee)

Planning Openbaar landelijke Woo-index (Jaartal)

1 Wet en regelgeving  1.a Besluiten, beleidsregels en verordeningen nee ja  
1.b Andere algemeen verbindende voorschriften nee ja  
1.c Ontwerpen van besluiten, beleidsregels, verordeningen en overige besluiten van algemene strekking waarover een extern advies is gevraagd, met inbegrip van de adviesaanvraag nee ja  
2 Organisatiegegevens 1.d Inzicht in de organisatie en haar werkwijze, waaronder de taken en bevoegdheden van organisatieonderdelen.  ja ja  
1.e Hoe de organisatie en haar onderdelen te bereiken zijn en hoe een informatieverzoek kan worden ingediend ja ja  
3 Raadsstukken 2.a Bij de gemeenteraad ingekomen stukken, tenzij deze gaan over individuele gevallen ja nee 2024
2.c Vergaderstukken en verslagen van de raad, behalve waarop geheimhouding geldt. ja nee 2024
4 Bestuursstukken 2.d Agenda’s, besluiten en besluitenlijsten van vergaderingen van colleges van B&W, tenzij geheimhouding geldt ja nee 2024
5 Adviezen van adviescolleges 2.e Adviezen van officiële adviescolleges (door besluit van een bestuursorgaan vastgesteld): nee nee 2025 
  • Adviesvoorstel, advies
nee nee 2025
  • Adviesaanvraag
nee nee 2025
  • Adviesvoorstel
nee nee 2025
  • Advies
nee nee 2025
Behalve adviezen/aanvragen die gaan over individuele gevallen      
6 Convenanten 2.f Convenanten, overeenkomsten, verbintenissen en soortgelijke afspraken van een bestuursorgaan met andere partij(en) nee nee 2024
7 Jaarplannen en -verslagen 2.g De jaarplannen en -verslagen van het bestuursorgaan, behalve de jaarplannen en -verslagen van afzonderlijke afdelingen of directies ja nee 2024
8 Woo-verzoeken 2.i Inhoud van het verzoek nee nee 2024
Schriftelijke beslissing op het verzoek nee nee 2024
De verstrekte informatie nee nee 2024
9 Onderzoeken 2.j Onderzoeksrapporten die: nee nee 2026
  • Intern en extern zijn uitgevoerd
nee nee 2026
  • Voornamelijk uit feitenmateriaal bestaan
nee nee 2026
  • Gaan over het functioneren van de eigen organisatie, voorbereiding of evaluatie van beleid, inclusief de uitvoering, naleving en handhaving 
nee nee 2026
10 Beschikkingen 2.k Beschikkingen in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) vallen hieronder: nee nee 2026
  • Schriftelijke beslissingen van een bestuursorgaan
nee nee 2026
  • Die een publiekrechtelijke rechtshandelingen inhouden
nee nee 2026
  • Voor een specifiek geval gelden 
nee nee 2026
Behalve beschikkingen die zijn uitgezonderd van de Woo (artikel 3.3 tweede lid, onderdeel k van de Woo) nee nee 2026
2.h Verplichtingen tot verstrekking van subsidies, anders dan met een beschikking nee nee 2026
11 Klachten 2.l Schriftelijke oordelen n.a.v. klachtenprocedures over gedragingen van de organisatie nee nee 2026

2 | Wat is bereikt? | Passief openbaar maken van informatie

Terug naar navigatie - 2 | Wat is bereikt? | Passief openbaar maken van informatie

De gemeente maakt informatie uit eigen beweging openbaar. Daarnaast krijgt de organisatie ook verzoeken om informatie openbaar te maken. In onderstaande overzichten maken wij inzichtelijk:

  • het aantal ontvangen Woo-verzoeken;
  • het percentage verzoeken dat binnen de termijn is afgehandeld;
  • de gemiddelde behandelingstermijn;
  • het aantal Woo-verzoeken dat buiten de Woo-procedure is afgehandeld;
  • het percentage verzoeken waarbij contact is opgenomen met de indiener van de vraag om de vraag scherper te krijgen en zo tot een betere beantwoording van de vraag te komen.

 

Woo-verzoeken 2023  
  Realisatie 2023
Aantal Woo-verzoeken ontvangen op jaarbasis 34
De verzoeken zijn:  
  • Informeel afgedaan
14
  • Toegekend
12
  • Afgewezen
2
  • Buiten behandeling gesteld

1

  • Doorgestuurd naar ander bestuursorgaan

4

  • Nog in behandeling
1
   
Behandeld door de gemeente binnen de in de wet gestelde beslistermijn (inclusief eventuele opschortingen en verdagingen), in % 33,33%
Gemiddelde behandelingstermijn, in weken (inclusief opschortingen en verdagingen). 8
Aantal verzoeken waarbij precisering is gevraagd van de verzoeker, in % 26,67%

 

Als een informatieverzoek binnenkomt en de informatie is al openbaar, dan krijgt de verzoeker deze zo snel mogelijk of hij wordt verwezen naar de vindplaats van de openbare informatie. Is de informatie nog niet openbaar, dan wordt de informatie via een Woo-beschikking geleverd, afhankelijk van het verzoek en de geldende uitzonderingsgronden. De inhoudelijk betrokken medewerker neemt in de meeste gevallen eerst contact op met de verzoeker. Een deel van de Wooverzoeken wordt wel als zodanig ingediend en ingeboekt, maar blijkt in overleg met de verzoeker vaak ook informeel afgedaan te kunnen worden, zonder formele Woo-procedure. Deze aanpak leidt tot lagere afhandelingskosten, snellere doorlooptijden en grotere tevredenheid bij verzoeker en behandelend ambtenaar.

3 | Wat is bereikt? | Informatiehuishouding op orde

Terug naar navigatie - 3 | Wat is bereikt? | Informatiehuishouding op orde

De informatiehuishouding zorgt ervoor dat de gemeente weet waar welke documenten volgens de definitie uit de Woo (art. 2.1 en 2.2) te vinden zijn. Documenten kennen een voorgeschreven bewaartermijn waarop deze worden geselecteerd en overgedragen naar de archiefbewaarplaats bij het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV) of vernietigd.

 

Door digitalisering is informatie aan verandering onderhevig: denk aan teksten, Geo-informatie, 3D-bestanden, appberichten en dergelijke. Dit zorgt ervoor dat er nieuwe opgaven ontstaan om die informatie volgens de geldende eisen duurzaam en digitaal toegankelijk te houden. 
Dit is een complex proces dat tijd nodig heeft om te ontwerpen en te implementeren. Het vraagt aanpassing van werkprocessen, functies en rollen over de volle breedte van de organisatie. 

 

In het Woo-Meerjarenplan, opgesteld door de VNG, zijn indicatoren opgenomen die inzicht geven in de voortgang van de ontwikkeling van de informatiehuishouding. In onderstaande tabel hebben wij 
deze indicatoren opgenomen en weergegeven in hoeverre onze gemeente hieraan voldoet ten opzichte van de streefwaarde. Daarnaast geven wij aan in welk jaar wij verwachten te voldoen aan 
de streefwaarde.

 

Indicatoren Informatiehuishouding Realisatie 2023 Planning gereed
(jaar)
  • Er is de beschikking over, of is aangesloten op, een e-depotvoorziening
Het RHCVV beschikt over een e-depotvoorziening waar onze gemeente op aan gaat sluiten. Er zijn verschillende applicaties die gereed worden gemaakt om informatie op de juiste manier te kunnen exporteren en daarmee een proefoverdracht te realiseren.  2025 
  • In de applicaties gebruikt door de gemeente zijn selectielijsten geïmplementeerd. 

Applicaties met de grootste opslag en waardevolle informatieprocessen zijn voorzien van selectielijsten en dus informatiebeheer. Denk hierbij aan het RIS Notubiz, een gedeelte van teams/sharepoint het zaaksysteem, en het documentmanagement systeem. 

2027
  • Het beheer van emailarchivering is georganiseerd en sluit aan bij een landelijke aanpak
Beleid voor emailbewaring is vastgesteld op basis van de capstone methodiek. We volgen hiermee de voorgestelde aanpak vanuit VNG die ook bij het Rijk veelvuldig wordt toegepast. Technisch is de oplossing nog in voorbereiding.  2024
  • Beheer op tekstberichten is georganiseerd
Er is geen beheer op tekstberichten georganiseerd n.t.b.
  • Informatiebeheerplan is vastgesteld

Dit bevat minimaal: 
inzicht in werkprocessen, proceseigenaar, in welke applicaties welke 
data/documenten staat, hoe het 
beheer is geregeld

Nog niet compleet 2026
  • Het kwaliteitssysteem voor het informatiebeheer is vastgesteld en voldoet aan in artikel 16 van de Archiefregeling
voldoet  
  • Het metagegevensschema is vastgelegd en aan elk blijvend te bewaren informatieobject zijn metagegevens gekoppeld
voldoet  Actualiseren naar nieuw model en uitbreiding van applicaties in 2024

9 | Subsidies en bijdragen

Verstrekte subsidies en bijdragen

Terug naar navigatie - Verstrekte subsidies en bijdragen
  • De Ronde Venen ondersteunt veel initiatieven op het gebied van wonen, werken, welzijn, onderwijs, kunst, cultuur, sport, recreëren, enz. Allemaal activiteiten die ten goede komen aan de Rondeveense samenleving. De gemeente doet dit onder andere door het verstrekken van subsidies en bijdragen.
  • De wettelijke basis voor het verstrekken van subsidies is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) (titel 4.2), voorts de Algemene subsidieverordening. De subsidieverordening vormt de grondslag voor de verleende subsidies. Daarnaast is een aantal nadere regels opgesteld voor het verstrekken van subsidies. Hierbij kan gedacht worden aan 'Beleidsregels Subsidie Sportstimulering', 'Beleidsregels subsidieaanvragen bewoners en bewonersorganisaties' en 'Nadere regels ten aanzien van het eigen vermogen en de reserves van de subsidieontvangers van de gemeente De Ronde Venen 2013'.
  • In 2023 is € 8.754.00 aan subsidies verstrekt. Een specificatie hiervan per beleidsonderwerp en instelling is opgenomen in de gemeentelijke planning en control portal bij het onderdeel subsidieregister. Deze werkwijze draagt bij aan een compacte verantwoording. 

Financieel overzicht van ontvangen subsidies en bijdragen

Terug naar navigatie - Financieel overzicht van ontvangen subsidies en bijdragen

In onderstaande tabel zijn opgenomen de ontvangen subsidies en bijdragen.

 

De belangrijkste bijdrage die we ontvangen betreft de algemene uitkering. Deze bijdrage van het Rijk is opgenomen bij taakveld 0.7 Algemene uitkering. 

 

De daaropvolgende belangrijke bijdragen betreffen de rijksmiddelen voor het uitvoeren van bijstandsuitkeringen, de wet inburgering en het onderwijsachterstandenbeleid. Deze bijdragen zijn opgenomen bij respectievelijk taakveld 6.3 Inkomensregelingen, 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie en taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023