In het afgelopen jaar hebben we ingezet op het mogelijk maken van het volledig digitaal regelen van zaken. We hebben het mogelijk gemaakt om de aangifte overlijden en de aangifte geboorte digitaal te doen. Hiernaast is het nu mogelijk om de melding van een voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap digitaal te doen. Bij de komende verkiezingen kunnen ook de vervangende stempas, de vervangende kiezerspas en de volmacht digitaal aangevraagd worden. De klanten hoeven voor al deze producten niet meer fysiek langs te komen. Bij burgerzaken kan nu alles wat digitaal mogelijk is ook digitaal geregeld worden. Dit betekent meer selfservice door de inwoner en meer kanalen waarlangs de inwoners geholpen kunnen worden met als doel: een meer eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening.

 

De dienstverlening wordt kanaalonafhankelijk en soms volledig digitaal. Hoe inwoners of ondernemers ook een aanvraag indienen, ze kunnen een gelijkwaardig resultaat en een gelijkwaardige procesbehandeling verwachten, ongeacht de kanaalkeuze.
Sommige inwoners hebben liever contact met een medewerker. Dat blijft natuurlijk altijd mogelijk. Digitaal waar mogelijk, maatwerk waar nodig.

De digitale dienstverlening zorgt ervoor dat we duurzamer werken; minder papier en minder vervoersbewegingen. De telefonische bereikbaarheid is geoptimaliseerd door de overgang op volledig mobiel bellen.
Collega’s werken meer plaats en tijdonafhankelijk wat bijdraagt aan een flexibelere dienstverlening waarbij meer maatwerk mogelijk is voor onze inwoners en onze medewerkers.

Contact opnemen met de gemeente of makkelijk aan betrouwbare informatie komen is voor iedereen belangrijk. Extra aandacht is er voor de dienstverlening van personen met een lichamelijke beperking. Als gemeentelijke bestuurslaag staan we dicht bij onze inwoners. Hun meningen, adviezen en organisatiekracht zijn van toegevoegde waarde voor de lokale  democratie. Daarom wordt er gewerkt met nieuwe vormen van (online) participatie en digitale bijeenkomsten.

In het kader van de verbetering van de dienstverlening vindt monitoring van terugbelverzoeken plaats door het KCC. Opvolging en afhandeling van klantvragen is in ontwikkeling door de invoering van zaakgericht werken. Dit is een apart project binnen de organisatie. Om dit te kunnen realiseren zal een passend managementinformatiesysteem moeten worden geïmplementeerd. Dit is in ontwikkeling. De invoering van het nieuwe telefonieplatform GT Connect van Atos heeft geen doorgang gevonden landelijk. Dit heeft gezorgd voor vertraging in de ontwikkeling van opvolging management informatie.