-
Blz. 1
Programmabegroting 2025 - 2028
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Leeswijzer
-
Blz. 4
Wat is een programmabegroting?
-
Blz. 5
Hoe te lezen?
-
Blz. 6
Welke onderdelen bevat de programmabegroting?
-
Blz. 7
Hoofdlijnen
-
Blz. 8
Bestuurlijke hoofdlijnen
-
Blz. 9
Bestuurlijke hoofdlijnen
-
Blz. 10
Financiële hoofdlijnen
-
Blz. 11
Conclusie financiële positie 2025 - 2028
-
Blz. 12
Financiële resultaten 2025 - 2028
-
Blz. 13
Aansluiting ten opzichte van de Kadernota 2025
-
Blz. 14
Onderscheid naar structureel en incidenteel resultaat
-
Blz. 15
Lokale woonlasten
-
Blz. 16
Ontwikkeling algemene reserve
-
Blz. 17
Investeringen
-
Blz. 18
Waar komt het geld vandaan?
-
Blz. 19
Waar wordt het geld aan besteed?
-
Blz. 20
Financieel dashboard 2020 - 2028
-
Blz. 21
Inleiding financieel dashboard
-
Blz. 22
1. Wendbaarheid
-
Blz. 23
2. Weerbaarheid
-
Blz. 24
Kerngegevens 2021 - 2025
-
Blz. 25
Kerngegevens 2021 - 2025
-
Blz. 26
Programma's
-
Blz. 27
Programma 1 | Wonen
-
Blz. 28
Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 29
Maatschappelijk effect voor 2025
-
Blz. 30
B25 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners
-
Blz. 31
B25 | 1.1.1 We wijzen het wettelijk toegestane maximum van nieuwbouwwoningen toe met voorrang aan eigen inwoners
-
Blz. 32
B25 | 1.1.2 We zorgen bij nieuwbouwprojecten dat de percentages uit de Woonvisie van sociale huur en betaalbare huur- en koop worden toegepast
-
Blz. 33
B25 | 1.1.3 We evalueren de pilot ‘Experimentenregeling voorrangsregeling sociale huurwoningen vitale beroepsgroepen De Ronde Venen’
-
Blz. 34
B25 | 1.1.4 We maken nieuwe prestatieafspraken
-
Blz. 35
B25 | 1.1.5 We ontwikkelen de locatie van De Trekvogel
-
Blz. 36
B25 | 1.1.6 We ontwikkelen de locaties Oosterland, Maricken II, De Meijert en Argon
-
Blz. 37
B25 | 1.1.7 We voeren het Centrumplan Vinkeveen uit
-
Blz. 38
B25 | 1.1.8 We versnellen de ontwikkeling van woningbouwplannen
-
Blz. 39
B25 | 1.1.9 We ontwikkelen de Baljuwstraat en gymzaal De Brug
-
Blz. 40
B25 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente
-
Blz. 41
B25 | 1.2.1 We voeren de reconstructie van de Dukaton in Mijdrecht uit
-
Blz. 42
B25 | 1.2.2 We gaan 8 houten bruggen vervangen
-
Blz. 43
B25 | 1.2.3 We voeren de uitvoeringsplannen per dorp uit
-
Blz. 44
B25 | 1.2.4 We voeren het project sanering borden en palen uit
-
Blz. 45
B25 | 1.2.5 We bereiden de aanleg van doorfietsroutes voor
-
Blz. 46
B25 | 1.2.6 We doen onderzoek naar verschillende mogelijkheden van deelmobiliteit
-
Blz. 47
B25 | 1.2.7 We passen de halte Mijdrecht-Centrum aan
-
Blz. 48
B25 | 1.2.8 We voeren werkzaamheden uit aan de Rijksstraatweg in Baambrugge
-
Blz. 49
B25 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen
-
Blz. 50
B25 | 1.3.1 We treden toe tot Economic Board Utrecht/Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (EBU/ROM)
-
Blz. 51
B25 | 1.3.10 We faciliteren de ruimtebehoefte van lokale ondernemers
-
Blz. 52
B25 | 1.3.2 We stellen een Economische visie op
-
Blz. 53
B25 | 1.3.3 We voeren het actieplan bedrijventerrein Mijdrecht uit
-
Blz. 54
B25 | 1.3.4 We organiseren de Dag van de Ondernemer
-
Blz. 55
B25 | 1.3.5 We doorlopen de planologische procedure voor het nieuwe Bedrijventerrein Mijdrecht
-
Blz. 56
B25 | 1.3.6 We gaan aan de slag met het beter benutten van de ruimte op de bedrijventerreinen
-
Blz. 57
B25 | 1.3.7 We voeren plannen van aanpak uit voor toekomstbestendige centra
-
Blz. 58
B25 | 1.3.8 We faciliteren snel internet voor onze inwoners en ondernemers
-
Blz. 59
B25 | 1.3.9 We faciliteren ondernemers(verenigingen) in het verhogen van de organisatiegraad
-
Blz. 60
B25 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050
-
Blz. 61
B25 | 1.4.1 We verduurzamen gemeentelijk vastgoed en stimuleren de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 62
B25 | 1.4.2 We voeren de beleidsplannen grote en kleinschalige zonnevelden uit en zetten ons in voor zon op dak
-
Blz. 63
B25 | 1.4.3 We starten met de uitvoering van de aanpak circulariteit zoals opgenomen in het spoorboekje
-
Blz. 64
B25 | 1.4.4 We organiseren acties om bedrijven te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik
-
Blz. 65
B25 | 1.4.5 We organiseren acties om inwoners te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik
-
Blz. 66
B25 | 1.4.6 We gaan verder met implementeren van de vergunning flora-fauna activiteit onder de omgevingswet op basis van het soortenmanagementplan
-
Blz. 67
B25 | 1.4.7 We bevorderen klimaatadaptatie in de gemeente
-
Blz. 68
B25 | 1.4.8 We actualiseren de Transitievisie Warmte
-
Blz. 69
B25 | 1.4.9 We stimuleren duurzame mobiliteit in de gemeente
-
Blz. 70
B25 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers
-
Blz. 71
B25 | 1.5.1 We zetten ons in voor de herontwikkeling en het toegankelijk maken van de forten van de Stelling van Amsterdam
-
Blz. 72
B25 | 1.5.2 We voeren fase 2 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit
-
Blz. 73
B25 | 1.5.3 We maken onze monumenten herkenbaar
-
Blz. 74
B25 | 1.5.4 We organiseren en faciliteren erfgoedevenementen
-
Blz. 75
B25 | 1.5.5 We geven inzicht in wat de omgeving van een monument is
-
Blz. 76
B25 | 1.5.6 We actualiseren de cultuurhistorische en archeologische waardenkaarten
-
Blz. 77
B25 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden
-
Blz. 78
B25 | 1.6.1 We realiseren doorvaart De Heul
-
Blz. 79
B25 | 1.6.2 We voeren de Visie Recreatie & Toerisme uit
-
Blz. 80
B25 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen
-
Blz. 81
B25 | 1.7.1 We stellen een visie op Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) vast
-
Blz. 82
B25 | 1.7.2 We geven vervolg aan de Pilot Waeterrijck
-
Blz. 83
B25 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader
-
Blz. 84
B25 | 1.8.1 We starten met het uitvoeringsplan Bestemmingsplan Plassengebied
-
Blz. 85
B25 | 1.8.2 We starten met het opstellen van één omgevingsplan voor de hele gemeente
-
Blz. 86
B25 | 1.8.3 We stellen in 2025 de omgevingsvisie vast
-
Blz. 87
B25 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte
-
Blz. 88
B25 | 1.9.1 We intensiveren het groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B
-
Blz. 89
B25 | 1.9.2 We passen het maaibeleid aan, waarbij er een betere balans is tussen de onderhoudskwaliteit en het vergroten van de biodiversiteit
-
Blz. 90
B25 | 1.9.3 We voeren het Speelbeleid uit
-
Blz. 91
B25 | 1.9.4 We geven vervolg aan het onderzoek naar de toekomst van de afvalbrengstations
-
Blz. 92
B25 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 93
B25 | 1.10.1 We maken een keuze over het onderbrengen van maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 94
B25 | 1.10.2 We nemen een beslissing over het meerjarig beheer van De Boei
-
Blz. 95
B25 | 1.10.3 We starten met de herbouw van dorpshuis De Willisstee
-
Blz. 96
B25 | 1.10.4 We starten met de bouw van het nieuwe gemeentehuis
-
Blz. 97
B25 | 1.10.5 We investeren in nieuwbouw en verbouw scholen
-
Blz. 98
Programma 1 | Indicatoren
-
Blz. 99
Programma 1 | Wonen - Indicatoren
-
Blz. 100
Programma 1 | Verbonden partijen
-
Blz. 101
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
-
Blz. 102
Stichting Mooisticht
-
Blz. 103
Afvalverwijdering Utrecht
-
Blz. 104
Omgevingsdienst regio Utrecht
-
Blz. 105
Marickenland
-
Blz. 106
Gebiedsprogramma Utrecht-West
-
Blz. 107
Programma 1 | Wat mag het kosten?
-
Blz. 108
Financiën programma 1
-
Blz. 109
Programma 1 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 110
Programma 1 | Wonen - Wat zijn de risico's?
-
Blz. 111
Programma 2 | Samenleven
-
Blz. 112
Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 113
Maatschappelijk effect voor 2025
-
Blz. 114
B25 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
-
Blz. 115
B25 | 2.1.1 We voeren de herijkte Participatiekoers (arbeid) uit
-
Blz. 116
B25 | 2.1.2 We zetten in op participatieprojecten om inwoners naar werk te geleiden en trekken hierin zowel lokaal als met de arbeidsmarktregio Groot Amsterdam op
-
Blz. 117
B25 | 2.1.3 We stimuleren mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om naar vermogen te participeren in de samenleving
-
Blz. 118
B25 | 2.1.4 We voeren de visie op de aanpak van jeugdwerkloosheid, voortijdig schoolverlaters en kwetsbare jongeren uit
-
Blz. 119
B25 | 2.1.5 We werken naar één scenario voor de uitvoering van de Wsw en Participatiewet en nemen hierin de (toekomstige) inzet van Kansis mee
-
Blz. 120
B25 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk
-
Blz. 121
B25 | 2.2.1 We geven uitvoering aan de Visie Maatschappelijk Vastgoed
-
Blz. 122
B25 | 2.2.2 We zorgen ervoor dat de uitvoering van het dorpshuizenbeleid plaatsvindt in samenhang met de Maatschappelijke Agenda
-
Blz. 123
B25 | 2.2.3 We zetten de beschikbare capaciteit van dorpshuizen maximaal multifunctioneel in
-
Blz. 124
B25 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen
-
Blz. 125
B25 | 2.3.1 We realiseren groene speelpleinen bij onderwijsgebouwen
-
Blz. 126
B25 | 2.3.2 We verlenen medewerking aan de vervanging van de accommodatie van CSW
-
Blz. 127
B25 | 2.3.3 We realiseren een netwerk van organisaties dat actief bezig is met Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst (JOGG)
-
Blz. 128
B25 | 2.3.4 We bieden valpreventieve interventies aan inwoners om de kans op vallen te verkleinen
-
Blz. 129
B25 | 2.3.5 We voeren de ambities uit die zijn opgenomen in het Lokaal Sportakkoord
-
Blz. 130
B25 | 2.3.6 We zorgen voor een dekkend AED-netwerk
-
Blz. 131
B25 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen
-
Blz. 132
B25 | 2.4.1We voeren de Groene Hart Pas in om minimaregelingen laagdrempelig toegankelijk te maken
-
Blz. 133
B25 | 2.4.2 We ondersteunen en begeleiden inburgeraars vanaf het begin van het inburgeringstraject
-
Blz. 134
B25 | 2.4.3 We voeren de inclusie-agenda uit en zorgen ervoor dat de inclusie-doelstellingen zoveel mogelijk geborgd worden
-
Blz. 135
B25 | 2.4.4 We voeren het nieuwe beleidsplan Armoede en Schulden uit
-
Blz. 136
B25 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen
-
Blz. 137
B25 | 2.5.1 We bereiden ons voor op de zorgplicht voor bibliotheken en stellen daarvoor een aanpak op
-
Blz. 138
B25 | 2.5.2 We sluiten vraag en aanbod op het gebied van wonen, welzijn en zorg op elkaar aan op basis van de Woonzorgvisie
-
Blz. 139
B25 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen
-
Blz. 140
B25 | 2.6.1 We voeren het beleidsplan Kunst en Cultuur uit
-
Blz. 141
B25 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen
-
Blz. 142
B25 | 2.7.1 We voeren het programma Kansrijke Start uit.
-
Blz. 143
B25 | 2.7.2 We zorgen voor kennis en ondersteuning van (eenouder) gezinnen bij opvoedingszaken in alle leeftijdsfases
-
Blz. 144
B25 | 2.7.3 We signaleren problemen vroegtijdig door een sterk netwerk van vrij toegankelijke zorg, waardoor hulp tijdig kan worden ingezet
-
Blz. 145
B25 | 2.7.4 We zetten in op het verminderen van overlastgevend gedrag door jongeren door hangjongeren, risicogroepen en vroegtijdig schoolverlaters mogelijkheden en activiteiten te bieden.
-
Blz. 146
B25 | 2.7.5 We zetten in op praktijkondersteuning bij alle huisartsenpraktijken in de gemeente
-
Blz. 147
B25 | 2.7.6 We hebben meer grip op de kosten voor het uitvoeren van de Jeugdwet
-
Blz. 148
B25 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal
-
Blz. 149
B25 | 2.8.1 We voeren het uitvoeringsprogramma van de Regionaal Educatieve Agenda (REA) uit
-
Blz. 150
B25 | 2.8.2 We zetten in op het verlagen van motorische achterstanden bij kinderen
-
Blz. 151
B25 | 2.8.3 We voeren de samenwerkingsagenda Onderwijs 2023-2026 uit
-
Blz. 152
B25 | 2.8.4 We versterken de toezichthoudende rol van onze gemeente waar het gaat om onderwijs en kinderopvang
-
Blz. 153
Programma 2 | Indicatoren
-
Blz. 154
Programma 2 | Samenleven - Indicatoren
-
Blz. 155
Programma 2 | Verbonden partijen
-
Blz. 156
Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 157
Kansis (Stichting Beschut Werk)
-
Blz. 158
Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
-
Blz. 159
Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)
-
Blz. 160
Programma 2 | Wat mag het kosten?
-
Blz. 161
Programma 2 | Samenleven -Wat mag het kosten
-
Blz. 162
Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 163
Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 164
Programma 3 | Veiligheid
-
Blz. 165
Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 166
Maatschappelijk effect voor 2025
-
Blz. 167
B25 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig
-
Blz. 168
B25 | 3.1.1 We onderzoeken vaartoezicht op de Vinkeveense Plassen in eigen beheer
-
Blz. 169
B25 | 3.1.2 We doen onderzoek naar een gezamenlijk gebouw aan de Vinkeveense Plassen
-
Blz. 170
B25 | 3.1.3 We houden een veiligheidsscan en belevingsmonitor
-
Blz. 171
Programma 3 | Indicatoren
-
Blz. 172
Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren
-
Blz. 173
Programma 3 | Verbonden partijen
-
Blz. 174
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 175
Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)
-
Blz. 176
Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
-
Blz. 177
Programma 3 | Wat mag het kosten?
-
Blz. 178
Programma 3 | Wat mag het kosten
-
Blz. 179
Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 180
Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 181
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 182
Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
-
Blz. 183
Maatschappelijk effect voor 2025
-
Blz. 184
B25 | 4.1 Inwoners praten mee
-
Blz. 185
B25 | 4.1.1 We evalueren het inwonerparticipatiebeleid
-
Blz. 186
B25 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente
-
Blz. 187
B25 | 4.2.1 We vergroten de efficiëntie en effectiviteit van de dienstverlening
-
Blz. 188
B25 | 4.2.2 We evalueren de komst van De Luistertafel
-
Blz. 189
B25 | 4.2.3 We organiseren onze dienstverlening dicht(er)bij
-
Blz. 190
Programma 4 | Indicatoren
-
Blz. 191
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Indicatoren
-
Blz. 192
Programma 4 | Verbonden partijen
-
Blz. 193
Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)
-
Blz. 194
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
-
Blz. 195
Amstelland-Meerlandenoverleg
-
Blz. 196
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
-
Blz. 197
Gemeentebelastingen Amstelland
-
Blz. 198
BNG Bank
-
Blz. 199
N.V. Vitens
-
Blz. 200
U10
-
Blz. 201
Programma 4 | Wat mag het kosten?
-
Blz. 202
Programma 3 | Wat mag het kosten
-
Blz. 203
Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 204
Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 205
Programma 5 | Financiën
-
Blz. 206
Programma 5 | Wat mag het kosten?
-
Blz. 207
Programma 5 | Wat mag het kosten
-
Blz. 208
Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 209
Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?
-
Blz. 210
Paragrafen
-
Blz. 211
1 | Lokale heffingen
-
Blz. 212
Samenvatting lokale heffingen
-
Blz. 213
Meerjarig overzicht van de opbrengst van lokale heffingen (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 214
01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen en niet-woningen
-
Blz. 215
02 | Forensenbelasting
-
Blz. 216
03 | Roerende zaakbelasting
-
Blz. 217
04 | Parkeerbelasting
-
Blz. 218
05 | Afvalstoffenheffing
-
Blz. 219
06 | Riool- en waterzorgheffing
-
Blz. 220
07 | Leges bouwen en wonen
-
Blz. 221
08 | Leges burgerzaken
-
Blz. 222
09 | Toeristenbelasting
-
Blz. 223
10 | Begraafplaatsen
-
Blz. 224
11 | Overige leges
-
Blz. 225
12 | Bedrijveninvesteringszones (BIZ)
-
Blz. 226
13 | Marktgelden
-
Blz. 227
Ontwikkeling woonlasten voor inwoners
-
Blz. 228
Ontwikkeling lokale lasten voor ondernemers
-
Blz. 229
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 230
2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 231
Samenvatting
-
Blz. 232
Beleidskader
-
Blz. 233
Financiële kengetallen
-
Blz. 234
Weerstandsvermogen
-
Blz. 235
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 236
Risico's
-
Blz. 237
3 | Kapitaalgoederen
-
Blz. 238
Samenvatting
-
Blz. 239
Wegen | Beleid
-
Blz. 240
Wegen | Uitvoering
-
Blz. 241
Wegen | Financiën
-
Blz. 242
Riolering | Beleid
-
Blz. 243
Riolering | Uitvoering
-
Blz. 244
Riolering | Financiën
-
Blz. 245
Water | Beleid
-
Blz. 246
Water | Uitvoering
-
Blz. 247
Water | Financiën
-
Blz. 248
Groen | Beleid
-
Blz. 249
Groen | Uitvoering
-
Blz. 250
Groen | Financiën
-
Blz. 251
Gebouwen | Beleid
-
Blz. 252
Gebouwen | Uitvoering
-
Blz. 253
Gebouwen | Financiën
-
Blz. 254
4 | Financiering
-
Blz. 255
Samenvatting
-
Blz. 256
Financieringsbeleid
-
Blz. 257
Risicobeheersing - Kasgeldlimiet
-
Blz. 258
Risicobeheersing - Renterisiconorm
-
Blz. 259
Ontwikkeling langlopende leningen
-
Blz. 260
Schatkistbankieren
-
Blz. 261
Rente- en treasuryresultaat
-
Blz. 262
5 | Bedrijfsvoering
-
Blz. 263
Samenvatting bedrijfsvoering
-
Blz. 264
Ontwikkeling van de organisatie
-
Blz. 265
Huisvesting van de organisatie
-
Blz. 266
Informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 267
Financiële rechtmatigheid
-
Blz. 268
Bedrijfsvoeringsindicatoren
-
Blz. 269
6 | Verbonden partijen
-
Blz. 270
Samenvatting
-
Blz. 271
Beleidskader voor verbonden partijen
-
Blz. 272
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 273
Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
-
Blz. 274
Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 275
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
-
Blz. 276
Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 277
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
-
Blz. 278
Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
-
Blz. 279
Amstelland Meerlanden overleg
-
Blz. 280
Gemeentebelastingen Amstelland
-
Blz. 281
Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (x € 1.000)
-
Blz. 282
Deelnemingen
-
Blz. 283
Overige deelnemingen
-
Blz. 284
7 | Grondbeleid
-
Blz. 285
Faciliterend grondbeleid
-
Blz. 286
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd
-
Blz. 287
8 | Openbaarheidsparagraaf
-
Blz. 288
Doel van de Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 289
Beleidskader
-
Blz. 290
1 | Actief openbaar maken van de informatie
-
Blz. 291
2 | Passief openbaar maken van informatie
-
Blz. 292
3 | Informatiehuishouding op orde
-
Blz. 293
9 | Subsidies en bijdragen
-
Blz. 294
Subsidies en bijdragen
-
Blz. 295
Financiële begroting
-
Blz. 296
01 | Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 297
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 298
Totaal programma's 1 tot en met 5
-
Blz. 299
Programma 1 | Wonen
-
Blz. 300
Programma 2 | Samenleven
-
Blz. 301
Programma 3 | Veiligheid
-
Blz. 302
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 303
Programma 5 | Financiën
-
Blz. 304
02 | Overzicht overhead, algemene dekkingsmiddelen en vennootschapsbelasting
-
Blz. 305
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | algemeen
-
Blz. 306
Financieel overzicht van overhead, algemene dekkingsmiddelen en vennootschapsbelasting
-
Blz. 307
Overhead
-
Blz. 308
Algemene dekkingsmiddelen | Treasury
-
Blz. 309
Algemene dekkingsmiddelen | Onroerendezaakbelasting voor woningen en niet-woningen
-
Blz. 310
Algemene dekkingsmiddelen | Parkeerbelasting
-
Blz. 311
Algemene dekkingsmiddelen | Belastingen overig
-
Blz. 312
Algemene dekkingsmiddelen | Algemene uitkering
-
Blz. 313
Algemene dekkingsmiddelen | Overige baten en lasten waaronder de post onvoorzien
-
Blz. 314
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 315
03 | Financiële mutaties per programma ten opzichte van de Kadernota 2025
-
Blz. 316
Inleiding
-
Blz. 317
Programma 1 | Wonen
-
Blz. 318
Programma 2 | Samenleven
-
Blz. 319
Programma 3 | Veiligheid
-
Blz. 320
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 321
Programma 5 | Financiën
-
Blz. 322
04 | Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 323
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 324
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 325
05 | Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 326
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 327
06 | De stand en het verloop van reserves
-
Blz. 328
Algemene uitgangspunten reserves
-
Blz. 329
Ontwikkeling eigen vermogen
-
Blz. 330
A. Algemene reserve
-
Blz. 331
B. Bestemmingsreserves
-
Blz. 332
C. Rekening- en begrotingsresultaten
-
Blz. 333
07 | De stand en het verloop van voorzieningen
-
Blz. 334
Algemene toelichting voorzieningen
-
Blz. 335
Verloopoverzicht voorzieningen
-
Blz. 336
Toelichting per voorziening
-
Blz. 337
08 | Overzicht nieuwe investeringen
-
Blz. 338
Algemene toelichting investeringen
-
Blz. 339
01 | Wegen
-
Blz. 340
02 | Vastgoed
-
Blz. 341
03 | Afval
-
Blz. 342
04 | Openbare verlichting
-
Blz. 343
05 | Bruggen
-
Blz. 344
06 | Recreatie
-
Blz. 345
07 | Buitensportaccommodaties
-
Blz. 346
08 | Voertuigen en materialen
-
Blz. 347
09 | Automatisering
-
Blz. 348
10 | Fiets- en busvoorzieningen
-
Blz. 349
11 | Riolering
-
Blz. 350
09 | Verdeling programma's naar landelijke taakvelden
-
Blz. 351
Verdeling programma's naar landelijke taakvelden
-
Blz. 352
Taakvelden 2025 - 2028
-
Blz. 353
10 | Meerjarenprognose balans en EMU-saldo
-
Blz. 354
Algemene toelichting meerjarenprognose balans
-
Blz. 355
Meerjarenprognose balans
-
Blz. 356
EMU-saldo
-
Blz. 357
11 | Borg- en garantstellingen
-
Blz. 358
Borg- en garantstellingen
-
Blz. 359
12 | Landelijke indicatoren BBV
-
Blz. 360
Inleiding landelijke indicatoren BBV
-
Blz. 361
BBV-indicatoren | Programma 1 Wonen
-
Blz. 362
BBV-indicatoren | Programma 2 Samenleven
-
Blz. 363
BBV-indicatoren | Programma 3 Veiligheid
-
Blz. 364
BBV-indicatoren | Programma 4 Bestuur en bedrijfsvoering
-
Blz. 365
Toelichting op de indicatoren
-
Blz. 366
13 | Definities financiële kengetallen
-
Blz. 367
Definities
-
Blz. 368
14 | Financiële begrippen
-
Blz. 369
Begrippenlijst
-
Blz. 370
15 | Afkortingen
-
Blz. 371
Afkortingen
-
Blz. 372
16 | Maatregelenpakket begroting 2025 - 2028
-
Blz. 373
Maatregelenpakket begroting 2025 - 2028
-
Blz. 374
1. Specificatie en toelichting op het terugbrengen uitgaven (stap 1, 2 en 3)
-
Blz. 375
2. Dekking uit de algemene reserve (stap 4)
-
Blz. 376
3. Verhogen inkomsten (stap 5)
-
Blz. 377
17 | Overzicht aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling
-
Blz. 378
Overzicht aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap