Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025 - 2028
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Leeswijzer
        1. Blz. 4 Wat is een programmabegroting?
        2. Blz. 5 Hoe te lezen?
        3. Blz. 6 Welke onderdelen bevat de programmabegroting?
      2. Blz. 7 Hoofdlijnen
        1. Blz. 8 Bestuurlijke hoofdlijnen
          1. Blz. 9 Bestuurlijke hoofdlijnen
        2. Blz. 10 Financiële hoofdlijnen
          1. Blz. 11 Conclusie financiële positie 2025 - 2028
          2. Blz. 12 Financiële resultaten 2025 - 2028
          3. Blz. 13 Aansluiting ten opzichte van de Kadernota 2025
          4. Blz. 14 Onderscheid naar structureel en incidenteel resultaat
          5. Blz. 15 Lokale woonlasten
          6. Blz. 16 Ontwikkeling algemene reserve
          7. Blz. 17 Investeringen
          8. Blz. 18 Waar komt het geld vandaan?
          9. Blz. 19 Waar wordt het geld aan besteed?
        3. Blz. 20 Financieel dashboard 2020 - 2028
          1. Blz. 21 Inleiding financieel dashboard
          2. Blz. 22 1. Wendbaarheid
          3. Blz. 23 2. Weerbaarheid
        4. Blz. 24 Kerngegevens 2021 - 2025
          1. Blz. 25 Kerngegevens 2021 - 2025
      3. Blz. 26 Programma's
        1. Blz. 27 Programma 1 | Wonen
          1. Blz. 28 Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
            1. Blz. 29 Maatschappelijk effect voor 2025
              1. Blz. 30 B25 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners
                1. Blz. 31 B25 | 1.1.1 We wijzen het wettelijk toegestane maximum van nieuwbouwwoningen toe met voorrang aan eigen inwoners
                2. Blz. 32 B25 | 1.1.2 We zorgen bij nieuwbouwprojecten dat de percentages uit de Woonvisie van sociale huur en betaalbare huur- en koop worden toegepast
                3. Blz. 33 B25 | 1.1.3 We evalueren de pilot ‘Experimentenregeling voorrangsregeling sociale huurwoningen vitale beroepsgroepen De Ronde Venen’
                4. Blz. 34 B25 | 1.1.4 We maken nieuwe prestatieafspraken
                5. Blz. 35 B25 | 1.1.5 We ontwikkelen de locatie van De Trekvogel
                6. Blz. 36 B25 | 1.1.6 We ontwikkelen de locaties Oosterland, Maricken II, De Meijert en Argon
                7. Blz. 37 B25 | 1.1.7 We voeren het Centrumplan Vinkeveen uit
                8. Blz. 38 B25 | 1.1.8 We versnellen de ontwikkeling van woningbouwplannen
                9. Blz. 39 B25 | 1.1.9 We ontwikkelen de Baljuwstraat en gymzaal De Brug
              2. Blz. 40 B25 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente
                1. Blz. 41 B25 | 1.2.1 We voeren de reconstructie van de Dukaton in Mijdrecht uit
                2. Blz. 42 B25 | 1.2.2 We gaan 8 houten bruggen vervangen
                3. Blz. 43 B25 | 1.2.3 We voeren de uitvoeringsplannen per dorp uit
                4. Blz. 44 B25 | 1.2.4 We voeren het project sanering borden en palen uit
                5. Blz. 45 B25 | 1.2.5 We bereiden de aanleg van doorfietsroutes voor
                6. Blz. 46 B25 | 1.2.6 We doen onderzoek naar verschillende mogelijkheden van deelmobiliteit
                7. Blz. 47 B25 | 1.2.7 We passen de halte Mijdrecht-Centrum aan
                8. Blz. 48 B25 | 1.2.8 We voeren werkzaamheden uit aan de Rijksstraatweg in Baambrugge
              3. Blz. 49 B25 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen
                1. Blz. 50 B25 | 1.3.1 We treden toe tot Economic Board Utrecht/Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (EBU/ROM)
                2. Blz. 51 B25 | 1.3.10 We faciliteren de ruimtebehoefte van lokale ondernemers
                3. Blz. 52 B25 | 1.3.2 We stellen een Economische visie op
                4. Blz. 53 B25 | 1.3.3 We voeren het actieplan bedrijventerrein Mijdrecht uit
                5. Blz. 54 B25 | 1.3.4 We organiseren de Dag van de Ondernemer
                6. Blz. 55 B25 | 1.3.5 We doorlopen de planologische procedure voor het nieuwe Bedrijventerrein Mijdrecht
                7. Blz. 56 B25 | 1.3.6 We gaan aan de slag met het beter benutten van de ruimte op de bedrijventerreinen
                8. Blz. 57 B25 | 1.3.7 We voeren plannen van aanpak uit voor toekomstbestendige centra
                9. Blz. 58 B25 | 1.3.8 We faciliteren snel internet voor onze inwoners en ondernemers
                10. Blz. 59 B25 | 1.3.9 We faciliteren ondernemers(verenigingen) in het verhogen van de organisatiegraad
              4. Blz. 60 B25 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050
                1. Blz. 61 B25 | 1.4.1 We verduurzamen gemeentelijk vastgoed en stimuleren de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
                2. Blz. 62 B25 | 1.4.2 We voeren de beleidsplannen grote en kleinschalige zonnevelden uit en zetten ons in voor zon op dak
                3. Blz. 63 B25 | 1.4.3 We starten met de uitvoering van de aanpak circulariteit zoals opgenomen in het spoorboekje
                4. Blz. 64 B25 | 1.4.4 We organiseren acties om bedrijven te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik
                5. Blz. 65 B25 | 1.4.5 We organiseren acties om inwoners te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik
                6. Blz. 66 B25 | 1.4.6 We gaan verder met implementeren van de vergunning flora-fauna activiteit onder de omgevingswet op basis van het soortenmanagementplan
                7. Blz. 67 B25 | 1.4.7 We bevorderen klimaatadaptatie in de gemeente
                8. Blz. 68 B25 | 1.4.8 We actualiseren de Transitievisie Warmte
                9. Blz. 69 B25 | 1.4.9 We stimuleren duurzame mobiliteit in de gemeente
              5. Blz. 70 B25 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers
                1. Blz. 71 B25 | 1.5.1 We zetten ons in voor de herontwikkeling en het toegankelijk maken van de forten van de Stelling van Amsterdam
                2. Blz. 72 B25 | 1.5.2 We voeren fase 2 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit
                3. Blz. 73 B25 | 1.5.3 We maken onze monumenten herkenbaar
                4. Blz. 74 B25 | 1.5.4 We organiseren en faciliteren erfgoedevenementen
                5. Blz. 75 B25 | 1.5.5 We geven inzicht in wat de omgeving van een monument is
                6. Blz. 76 B25 | 1.5.6 We actualiseren de cultuurhistorische en archeologische waardenkaarten
              6. Blz. 77 B25 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden
                1. Blz. 78 B25 | 1.6.1 We realiseren doorvaart De Heul
                2. Blz. 79 B25 | 1.6.2 We voeren de Visie Recreatie & Toerisme uit
              7. Blz. 80 B25 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen
                1. Blz. 81 B25 | 1.7.1 We stellen een visie op Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB) vast
                2. Blz. 82 B25 | 1.7.2 We geven vervolg aan de Pilot Waeterrijck
              8. Blz. 83 B25 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader
                1. Blz. 84 B25 | 1.8.1 We starten met het uitvoeringsplan Bestemmingsplan Plassengebied
                2. Blz. 85 B25 | 1.8.2 We starten met het opstellen van één omgevingsplan voor de hele gemeente
                3. Blz. 86 B25 | 1.8.3 We stellen in 2025 de omgevingsvisie vast
              9. Blz. 87 B25 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte
                1. Blz. 88 B25 | 1.9.1 We intensiveren het groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B
                2. Blz. 89 B25 | 1.9.2 We passen het maaibeleid aan, waarbij er een betere balans is tussen de onderhoudskwaliteit en het vergroten van de biodiversiteit
                3. Blz. 90 B25 | 1.9.3 We voeren het Speelbeleid uit
                4. Blz. 91 B25 | 1.9.4 We geven vervolg aan het onderzoek naar de toekomst van de afvalbrengstations
              10. Blz. 92 B25 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
                1. Blz. 93 B25 | 1.10.1 We maken een keuze over het onderbrengen van maatschappelijk vastgoed
                2. Blz. 94 B25 | 1.10.2 We nemen een beslissing over het meerjarig beheer van De Boei
                3. Blz. 95 B25 | 1.10.3 We starten met de herbouw van dorpshuis De Willisstee
                4. Blz. 96 B25 | 1.10.4 We starten met de bouw van het nieuwe gemeentehuis
                5. Blz. 97 B25 | 1.10.5 We investeren in nieuwbouw en verbouw scholen
          2. Blz. 98 Programma 1 | Indicatoren
            1. Blz. 99 Programma 1 | Wonen - Indicatoren
          3. Blz. 100 Programma 1 | Verbonden partijen
            1. Blz. 101 Recreatieschap Stichtse Groenlanden
            2. Blz. 102 Stichting Mooisticht
            3. Blz. 103 Afvalverwijdering Utrecht
            4. Blz. 104 Omgevingsdienst regio Utrecht
            5. Blz. 105 Marickenland
            6. Blz. 106 Gebiedsprogramma Utrecht-West
          4. Blz. 107 Programma 1 | Wat mag het kosten?
            1. Blz. 108 Financiën programma 1
          5. Blz. 109 Programma 1 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 110 Programma 1 | Wonen - Wat zijn de risico's?
        2. Blz. 111 Programma 2 | Samenleven
          1. Blz. 112 Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
            1. Blz. 113 Maatschappelijk effect voor 2025
              1. Blz. 114 B25 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
                1. Blz. 115 B25 | 2.1.1 We voeren de herijkte Participatiekoers (arbeid) uit
                2. Blz. 116 B25 | 2.1.2 We zetten in op participatieprojecten om inwoners naar werk te geleiden en trekken hierin zowel lokaal als met de arbeidsmarktregio Groot Amsterdam op
                3. Blz. 117 B25 | 2.1.3 We stimuleren mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om naar vermogen te participeren in de samenleving
                4. Blz. 118 B25 | 2.1.4 We voeren de visie op de aanpak van jeugdwerkloosheid, voortijdig schoolverlaters en kwetsbare jongeren uit
                5. Blz. 119 B25 | 2.1.5 We werken naar één scenario voor de uitvoering van de Wsw en Participatiewet en nemen hierin de (toekomstige) inzet van Kansis mee
              2. Blz. 120 B25 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk
                1. Blz. 121 B25 | 2.2.1 We geven uitvoering aan de Visie Maatschappelijk Vastgoed
                2. Blz. 122 B25 | 2.2.2 We zorgen ervoor dat de uitvoering van het dorpshuizenbeleid plaatsvindt in samenhang met de Maatschappelijke Agenda
                3. Blz. 123 B25 | 2.2.3 We zetten de beschikbare capaciteit van dorpshuizen maximaal multifunctioneel in
              3. Blz. 124 B25 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen
                1. Blz. 125 B25 | 2.3.1 We realiseren groene speelpleinen bij onderwijsgebouwen
                2. Blz. 126 B25 | 2.3.2 We verlenen medewerking aan de vervanging van de accommodatie van CSW
                3. Blz. 127 B25 | 2.3.3 We realiseren een netwerk van organisaties dat actief bezig is met Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst (JOGG)
                4. Blz. 128 B25 | 2.3.4 We bieden valpreventieve interventies aan inwoners om de kans op vallen te verkleinen
                5. Blz. 129 B25 | 2.3.5 We voeren de ambities uit die zijn opgenomen in het Lokaal Sportakkoord
                6. Blz. 130 B25 | 2.3.6 We zorgen voor een dekkend AED-netwerk
              4. Blz. 131 B25 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen
                1. Blz. 132 B25 | 2.4.1We voeren de Groene Hart Pas in om minimaregelingen laagdrempelig toegankelijk te maken
                2. Blz. 133 B25 | 2.4.2 We ondersteunen en begeleiden inburgeraars vanaf het begin van het inburgeringstraject
                3. Blz. 134 B25 | 2.4.3 We voeren de inclusie-agenda uit en zorgen ervoor dat de inclusie-doelstellingen zoveel mogelijk geborgd worden
                4. Blz. 135 B25 | 2.4.4 We voeren het nieuwe beleidsplan Armoede en Schulden uit
              5. Blz. 136 B25 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen
                1. Blz. 137 B25 | 2.5.1 We bereiden ons voor op de zorgplicht voor bibliotheken en stellen daarvoor een aanpak op
                2. Blz. 138 B25 | 2.5.2 We sluiten vraag en aanbod op het gebied van wonen, welzijn en zorg op elkaar aan op basis van de Woonzorgvisie
              6. Blz. 139 B25 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen
                1. Blz. 140 B25 | 2.6.1 We voeren het beleidsplan Kunst en Cultuur uit
              7. Blz. 141 B25 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen
                1. Blz. 142 B25 | 2.7.1 We voeren het programma Kansrijke Start uit.
                2. Blz. 143 B25 | 2.7.2 We zorgen voor kennis en ondersteuning van (eenouder) gezinnen bij opvoedingszaken in alle leeftijdsfases
                3. Blz. 144 B25 | 2.7.3 We signaleren problemen vroegtijdig door een sterk netwerk van vrij toegankelijke zorg, waardoor hulp tijdig kan worden ingezet
                4. Blz. 145 B25 | 2.7.4 We zetten in op het verminderen van overlastgevend gedrag door jongeren door hangjongeren, risicogroepen en vroegtijdig schoolverlaters mogelijkheden en activiteiten te bieden.
                5. Blz. 146 B25 | 2.7.5 We zetten in op praktijkondersteuning bij alle huisartsenpraktijken in de gemeente
                6. Blz. 147 B25 | 2.7.6 We hebben meer grip op de kosten voor het uitvoeren van de Jeugdwet
              8. Blz. 148 B25 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal
                1. Blz. 149 B25 | 2.8.1 We voeren het uitvoeringsprogramma van de Regionaal Educatieve Agenda (REA) uit
                2. Blz. 150 B25 | 2.8.2 We zetten in op het verlagen van motorische achterstanden bij kinderen
                3. Blz. 151 B25 | 2.8.3 We voeren de samenwerkingsagenda Onderwijs 2023-2026 uit
                4. Blz. 152 B25 | 2.8.4 We versterken de toezichthoudende rol van onze gemeente waar het gaat om onderwijs en kinderopvang
          2. Blz. 153 Programma 2 | Indicatoren
            1. Blz. 154 Programma 2 | Samenleven - Indicatoren
          3. Blz. 155 Programma 2 | Verbonden partijen
            1. Blz. 156 Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
            2. Blz. 157 Kansis (Stichting Beschut Werk)
            3. Blz. 158 Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
            4. Blz. 159 Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)
          4. Blz. 160 Programma 2 | Wat mag het kosten?
            1. Blz. 161 Programma 2 | Samenleven -Wat mag het kosten
          5. Blz. 162 Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 163 Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?
        3. Blz. 164 Programma 3 | Veiligheid
          1. Blz. 165 Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
            1. Blz. 166 Maatschappelijk effect voor 2025
              1. Blz. 167 B25 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig
                1. Blz. 168 B25 | 3.1.1 We onderzoeken vaartoezicht op de Vinkeveense Plassen in eigen beheer
                2. Blz. 169 B25 | 3.1.2 We doen onderzoek naar een gezamenlijk gebouw aan de Vinkeveense Plassen
                3. Blz. 170 B25 | 3.1.3 We houden een veiligheidsscan en belevingsmonitor
          2. Blz. 171 Programma 3 | Indicatoren
            1. Blz. 172 Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren
          3. Blz. 173 Programma 3 | Verbonden partijen
            1. Blz. 174 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
            2. Blz. 175 Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)
            3. Blz. 176 Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
          4. Blz. 177 Programma 3 | Wat mag het kosten?
            1. Blz. 178 Programma 3 | Wat mag het kosten
          5. Blz. 179 Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 180 Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?
        4. Blz. 181 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 182 Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
            1. Blz. 183 Maatschappelijk effect voor 2025
              1. Blz. 184 B25 | 4.1 Inwoners praten mee
                1. Blz. 185 B25 | 4.1.1 We evalueren het inwonerparticipatiebeleid
              2. Blz. 186 B25 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente
                1. Blz. 187 B25 | 4.2.1 We vergroten de efficiëntie en effectiviteit van de dienstverlening
                2. Blz. 188 B25 | 4.2.2 We evalueren de komst van De Luistertafel
                3. Blz. 189 B25 | 4.2.3 We organiseren onze dienstverlening dicht(er)bij
          2. Blz. 190 Programma 4 | Indicatoren
            1. Blz. 191 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Indicatoren
          3. Blz. 192 Programma 4 | Verbonden partijen
            1. Blz. 193 Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)
            2. Blz. 194 Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
            3. Blz. 195 Amstelland-Meerlandenoverleg
            4. Blz. 196 Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
            5. Blz. 197 Gemeentebelastingen Amstelland
            6. Blz. 198 BNG Bank
            7. Blz. 199 N.V. Vitens
            8. Blz. 200 U10
          4. Blz. 201 Programma 4 | Wat mag het kosten?
            1. Blz. 202 Programma 3 | Wat mag het kosten
          5. Blz. 203 Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 204 Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?
        5. Blz. 205 Programma 5 | Financiën
          1. Blz. 206 Programma 5 | Wat mag het kosten?
            1. Blz. 207 Programma 5 | Wat mag het kosten
          2. Blz. 208 Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?
            1. Blz. 209 Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?
      4. Blz. 210 Paragrafen
        1. Blz. 211 1 | Lokale heffingen
          1. Blz. 212 Samenvatting lokale heffingen
          2. Blz. 213 Meerjarig overzicht van de opbrengst van lokale heffingen (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 214 01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen en niet-woningen
          4. Blz. 215 02 | Forensenbelasting
          5. Blz. 216 03 | Roerende zaakbelasting
          6. Blz. 217 04 | Parkeerbelasting
          7. Blz. 218 05 | Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 219 06 | Riool- en waterzorgheffing
          9. Blz. 220 07 | Leges bouwen en wonen
          10. Blz. 221 08 | Leges burgerzaken
          11. Blz. 222 09 | Toeristenbelasting
          12. Blz. 223 10 | Begraafplaatsen
          13. Blz. 224 11 | Overige leges
          14. Blz. 225 12 | Bedrijveninvesteringszones (BIZ)
          15. Blz. 226 13 | Marktgelden
          16. Blz. 227 Ontwikkeling woonlasten voor inwoners
          17. Blz. 228 Ontwikkeling lokale lasten voor ondernemers
          18. Blz. 229 Kwijtscheldingsbeleid
        2. Blz. 230 2 | Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 231 Samenvatting
          2. Blz. 232 Beleidskader
          3. Blz. 233 Financiële kengetallen
          4. Blz. 234 Weerstandsvermogen
          5. Blz. 235 Weerstandscapaciteit
          6. Blz. 236 Risico's
        3. Blz. 237 3 | Kapitaalgoederen
          1. Blz. 238 Samenvatting
          2. Blz. 239 Wegen | Beleid
          3. Blz. 240 Wegen | Uitvoering
          4. Blz. 241 Wegen | Financiën
          5. Blz. 242 Riolering | Beleid
          6. Blz. 243 Riolering | Uitvoering
          7. Blz. 244 Riolering | Financiën
          8. Blz. 245 Water | Beleid
          9. Blz. 246 Water | Uitvoering
          10. Blz. 247 Water | Financiën
          11. Blz. 248 Groen | Beleid
          12. Blz. 249 Groen | Uitvoering
          13. Blz. 250 Groen | Financiën
          14. Blz. 251 Gebouwen | Beleid
          15. Blz. 252 Gebouwen | Uitvoering
          16. Blz. 253 Gebouwen | Financiën
        4. Blz. 254 4 | Financiering
          1. Blz. 255 Samenvatting
          2. Blz. 256 Financieringsbeleid
          3. Blz. 257 Risicobeheersing - Kasgeldlimiet
          4. Blz. 258 Risicobeheersing - Renterisiconorm
          5. Blz. 259 Ontwikkeling langlopende leningen
          6. Blz. 260 Schatkistbankieren
          7. Blz. 261 Rente- en treasuryresultaat
        5. Blz. 262 5 | Bedrijfsvoering
          1. Blz. 263 Samenvatting bedrijfsvoering
          2. Blz. 264 Ontwikkeling van de organisatie
          3. Blz. 265 Huisvesting van de organisatie
          4. Blz. 266 Informatieveiligheid en privacy
          5. Blz. 267 Financiële rechtmatigheid
          6. Blz. 268 Bedrijfsvoeringsindicatoren
        6. Blz. 269 6 | Verbonden partijen
          1. Blz. 270 Samenvatting
          2. Blz. 271 Beleidskader voor verbonden partijen
          3. Blz. 272 Gemeenschappelijke regelingen
          4. Blz. 273 Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
          5. Blz. 274 Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          6. Blz. 275 Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
          7. Blz. 276 Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
          8. Blz. 277 Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
          9. Blz. 278 Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
          10. Blz. 279 Amstelland Meerlanden overleg
          11. Blz. 280 Gemeentebelastingen Amstelland
          12. Blz. 281 Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (x € 1.000)
          13. Blz. 282 Deelnemingen
          14. Blz. 283 Overige deelnemingen
        7. Blz. 284 7 | Grondbeleid
          1. Blz. 285 Faciliterend grondbeleid
          2. Blz. 286 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd
        8. Blz. 287 8 | Openbaarheidsparagraaf
          1. Blz. 288 Doel van de Wet open overheid (Woo)
          2. Blz. 289 Beleidskader
          3. Blz. 290 1 | Actief openbaar maken van de informatie
          4. Blz. 291 2 | Passief openbaar maken van informatie
          5. Blz. 292 3 | Informatiehuishouding op orde
        9. Blz. 293 9 | Subsidies en bijdragen
          1. Blz. 294 Subsidies en bijdragen
      5. Blz. 295 Financiële begroting
        1. Blz. 296 01 | Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 297 Overzicht van baten en lasten
          2. Blz. 298 Totaal programma's 1 tot en met 5
          3. Blz. 299 Programma 1 | Wonen
          4. Blz. 300 Programma 2 | Samenleven
          5. Blz. 301 Programma 3 | Veiligheid
          6. Blz. 302 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          7. Blz. 303 Programma 5 | Financiën
        2. Blz. 304 02 | Overzicht overhead, algemene dekkingsmiddelen en vennootschapsbelasting
          1. Blz. 305 Overzicht algemene dekkingsmiddelen | algemeen
          2. Blz. 306 Financieel overzicht van overhead, algemene dekkingsmiddelen en vennootschapsbelasting
          3. Blz. 307 Overhead
          4. Blz. 308 Algemene dekkingsmiddelen | Treasury
          5. Blz. 309 Algemene dekkingsmiddelen | Onroerendezaakbelasting voor woningen en niet-woningen
          6. Blz. 310 Algemene dekkingsmiddelen | Parkeerbelasting
          7. Blz. 311 Algemene dekkingsmiddelen | Belastingen overig
          8. Blz. 312 Algemene dekkingsmiddelen | Algemene uitkering
          9. Blz. 313 Algemene dekkingsmiddelen | Overige baten en lasten waaronder de post onvoorzien
          10. Blz. 314 Vennootschapsbelasting
        3. Blz. 315 03 | Financiële mutaties per programma ten opzichte van de Kadernota 2025
          1. Blz. 316 Inleiding
          2. Blz. 317 Programma 1 | Wonen
          3. Blz. 318 Programma 2 | Samenleven
          4. Blz. 319 Programma 3 | Veiligheid
          5. Blz. 320 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          6. Blz. 321 Programma 5 | Financiën
        4. Blz. 322 04 | Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 323 Toelichting incidentele baten en lasten
          2. Blz. 324 Overzicht incidentele baten en lasten
        5. Blz. 325 05 | Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
          1. Blz. 326 Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        6. Blz. 327 06 | De stand en het verloop van reserves
          1. Blz. 328 Algemene uitgangspunten reserves
          2. Blz. 329 Ontwikkeling eigen vermogen
          3. Blz. 330 A. Algemene reserve
          4. Blz. 331 B. Bestemmingsreserves
          5. Blz. 332 C. Rekening- en begrotingsresultaten
        7. Blz. 333 07 | De stand en het verloop van voorzieningen
          1. Blz. 334 Algemene toelichting voorzieningen
          2. Blz. 335 Verloopoverzicht voorzieningen
          3. Blz. 336 Toelichting per voorziening
        8. Blz. 337 08 | Overzicht nieuwe investeringen
          1. Blz. 338 Algemene toelichting investeringen
          2. Blz. 339 01 | Wegen
          3. Blz. 340 02 | Vastgoed
          4. Blz. 341 03 | Afval
          5. Blz. 342 04 | Openbare verlichting
          6. Blz. 343 05 | Bruggen
          7. Blz. 344 06 | Recreatie
          8. Blz. 345 07 | Buitensportaccommodaties
          9. Blz. 346 08 | Voertuigen en materialen
          10. Blz. 347 09 | Automatisering
          11. Blz. 348 10 | Fiets- en busvoorzieningen
          12. Blz. 349 11 | Riolering
        9. Blz. 350 09 | Verdeling programma's naar landelijke taakvelden
          1. Blz. 351 Verdeling programma's naar landelijke taakvelden
          2. Blz. 352 Taakvelden 2025 - 2028
        10. Blz. 353 10 | Meerjarenprognose balans en EMU-saldo
          1. Blz. 354 Algemene toelichting meerjarenprognose balans
          2. Blz. 355 Meerjarenprognose balans
          3. Blz. 356 EMU-saldo
        11. Blz. 357 11 | Borg- en garantstellingen
          1. Blz. 358 Borg- en garantstellingen
        12. Blz. 359 12 | Landelijke indicatoren BBV
          1. Blz. 360 Inleiding landelijke indicatoren BBV
          2. Blz. 361 BBV-indicatoren | Programma 1 Wonen
          3. Blz. 362 BBV-indicatoren | Programma 2 Samenleven
          4. Blz. 363 BBV-indicatoren | Programma 3 Veiligheid
          5. Blz. 364 BBV-indicatoren | Programma 4 Bestuur en bedrijfsvoering
          6. Blz. 365 Toelichting op de indicatoren
        13. Blz. 366 13 | Definities financiële kengetallen
          1. Blz. 367 Definities
        14. Blz. 368 14 | Financiële begrippen
          1. Blz. 369 Begrippenlijst
        15. Blz. 370 15 | Afkortingen
          1. Blz. 371 Afkortingen
        16. Blz. 372 16 | Maatregelenpakket begroting 2025 - 2028
          1. Blz. 373 Maatregelenpakket begroting 2025 - 2028
          2. Blz. 374 1. Specificatie en toelichting op het terugbrengen uitgaven (stap 1, 2 en 3)
          3. Blz. 375 2. Dekking uit de algemene reserve (stap 4)
          4. Blz. 376 3. Verhogen inkomsten (stap 5)
        17. Blz. 377 17 | Overzicht aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling
          1. Blz. 378 Overzicht aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling
    2. Activiteiten
    3. Overzicht
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap