Uitgaven

100%
€ 139.914
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 139.919
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ 6
x €1.000

Programma's

Uitgaven

100%
€ 139.914
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 139.919
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ 6
x €1.000
139.919 Inkomsten (x €1.000)
139.914 Uitgaven (x €1.000)
6 Saldo (x €1.000)
  • Programma 1 | Wonen
  • Programma 2 | Samenleven
  • Programma 3 | Veiligheid
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
  • Programma 5 | Financiën

Programma 1 | Wonen

Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Maatschappelijk effect voor 2025

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect voor 2025

B25 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - B25 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Actie(s) voor 2025

B25 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - B25 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Actie(s) voor 2025

B25 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - B25 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Actie(s) voor 2025

B25 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - B25 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Actie(s) voor 2025

B25 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - B25 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Actie(s) voor 2025

B25 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Terug naar navigatie - B25 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Actie(s) voor 2025

B25 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed

Terug naar navigatie - B25 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed

Actie(s) voor 2025

Programma 1 | Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wonen - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Economie:
    • Functiemenging.
    • Vestigingen (van bedrijven).
  • Volksgezondheid en Milieu:
    • Omvang huishoudelijk restafval.
    • Hernieuwbare elektriciteit.
  • Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
    • Gemiddelde WOZ-waarde.
    • Nieuw gebouwde woningen.
    • Demografische druk.
    • Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden.
    • Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.
       

Deze indicatoren, samen met die van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting.

Programma 1 | Verbonden partijen

Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap beheert en onderhoud de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen en zorgt voor toezicht en handhaving.

Het recreatieschap Stichtse Groenlanden is aan het einde van een transitieperiode en de taakuitvoering is overgenomen door Staatsbosbeheer. Zij hebben de gebieden in kaart gebracht en in 2025 worden de toekomstvisie en het 4-jarig uitvoeringsplan met bijbehorend vierjarig financieel perspectief opgeleverd en vastgesteld. In deze stukken wordt voor de Vinkeveense Plassen de focus gelegd op het op orde brengen van beheer en onderhoud en toezicht en handhaving. 

Stichting Mooisticht

Terug naar navigatie - Stichting Mooisticht

MooiSticht is zowel de welstandscommissie als de monumentencommissie van onder andere De Ronde Venen en valt samen onder de noemer 'Commissie Ruimtelijke Kwaliteit'. Bij vergunningsaanvragen wordt het advies vanuit de monumentencommissie doorgerekend naar cultuurhistorie. 

Afvalverwijdering Utrecht

Terug naar navigatie - Afvalverwijdering Utrecht

De gemeenschappelijke regeling AVU zorgt voor een goede, reguliere en milieuverantwoordelijke overslag en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.  De AVU adviseert en ondersteunt gemeenten bij afvalstoffenplannen, aanbestedingen en andere vraagstukken, tevens voorziet de AVU de gemeenten van informatie met betrekking tot sorteeranalyses en ontwikkelingen in de markt. 

Omgevingsdienst regio Utrecht

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst regio Utrecht

De Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) ondersteunt de gemeente De Ronde Venen bij de uitvoering van milieu- en omgevingszaken. Dit doet de ODRU door middel van advisering, vergunningverlening op het gebied van milieubelastende en bouwtechnische activiteiten, en milieutoezicht en -handhaving. Samen dragen we bij aan een veilige en gezonde fysieke leefomgeving om in te wonen.

Marickenland

Terug naar navigatie - Marickenland

Alle vergunningen (provincie, waterschap, gemeente) voor het nieuwe natuurgebied Marickenland (inclusief recreatieve voorzieningen zoals natuurspeelpaats, paden en bruggetjes) zijn inmiddels verleend en onherroepelijk. De aanbestedingsprocedure is in augustus 2024 afgerond. Afhankelijk van de planning van de aannemer aan wie het werk wordt gegund, start de feitelijke uitvoering van het werk einde 2024 of begin 2025. 

Gebiedsprogramma Utrecht-West

Terug naar navigatie - Gebiedsprogramma Utrecht-West

Per 1 januari 2024 is de samenwerking binnen het Gebiedsprogramma Utrecht-West opgehouden te bestaan.  Vanuit het Uitvoeringsprogramma Landelijk Gebied (UPLG) is Utrecht ingedeeld in 2 deelgebieden Utrecht-Oost en Utrecht-West.  In vervolg hierop zijn de Regionale Stuurgroep Oost en Regionale Stuurgroep West opgericht.  De gemeente neemt deel aan de Regionale Stuurgroep West. Hieraan zijn geen financiële verplichtingen verbonden.    

Programma 1 | Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Financiƫn programma 1
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten 44.710 41.885 40.720 40.765
Baten 20.413 26.388 27.647 21.721

Programma 1 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 1 | Wonen - Wat zijn de risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Nr. Onderwerp Uitgangspunten Risico x € 1.000
1. Achterstallig onderhoud wegen. Op basis van voorgaande gevallen waarbij wegen schade opliepen die direct gerepareerd moest worden, is dit bedrag opgenomen in de risicoparagraaf.   250
2. Stormschade aan de groenvoorziening. Op basis van de stormschades van afgelopen jaren, is dit bedrag opgenomen in de risicoparagraaf.  250
3. Door financiële problemen wordt een afgegeven borg- of garantstelling opgeëist - Stichting Cazas wonen. De gemeente staat garant voor borgstelling voor Cazas Wonen. De financiële impact (€ 203 mln.) x kans (0,1%) wordt opgenomen in de risicoparagraaf. 203
4. Terugvallende inkomsten bouwleges door: terugclaimen, recessie, stagnatie of wijziging wet- en regelgeving of veranderende aantal aanvragen. Leges zijn afhankelijk van de voortgang (en omvang) van de grote bouwprojecten. Het risico is dat we dat geld missen in de geprognotiseerde periode. Dit risico wordt geschat op een terugloop van circa 10% van de omzet van de bouwleges. 200
5. Overige risico's programma 1. Overige risico's die behoren in programma 1.  530
Totaal 1.433

Programma 2 | Samenleven

Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Maatschappelijk effect voor 2025

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect voor 2025

B25 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - B25 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Actie(s) voor 2025

B25 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - B25 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Actie(s) voor 2025

B25 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - B25 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Actie(s) voor 2025

B25 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - B25 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Actie(s) voor 2025

B25 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - B25 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Actie(s) voor 2025

B25 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Terug naar navigatie - B25 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Actie(s) voor 2025

Programma 2 | Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 2 | Samenleven - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Onderwijs:
    • Absoluut verzuim.
    • Relatief verzuim.
    • Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers).
  • Sport, cultuur en recreatie:
    • Niet-sporters.
  • Sociaal domein:
    • Banen.
    • Jongeren met een delict voor de rechter.
    • Kinderen in uitkeringsgezin.
    • Netto arbeidsparticipatie.
    • Werkloze jongeren.
    • Personen met een bijstandsuitkering.
    • Lopende re-integratievoorzieningen.
    • Jongeren met jeugdhulp.
    • Jongeren met jeugdbescherming.
    • Jongeren met jeugdreclassering.
    • Cliënten met een maatwerkarrangement Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

 

Deze indicatoren, samen met die van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting.

Programma 2 | Verbonden partijen

Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

GGD regio Utrecht (GGDrU) is de gemeentelijke gezondheidsdienst van de 26 gemeenten in de regio Utrecht  De GGD voert de volgende taken uit:

  • De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties.
  • Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën.
  • De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar.
  • Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand.
  • Inspectie van de Kindercentra en Wmo-toezicht.

Kansis (Stichting Beschut Werk)

Terug naar navigatie - Kansis (Stichting Beschut Werk)

Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken circa15 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden. 

Kansis Groen (Stichting Groenwerk)

Terug naar navigatie - Kansis Groen (Stichting Groenwerk)

Bij Kansis Groen werken circa 7 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Zij verrichten werkzaamheden in de openbare groenvoorziening. Inwoners met een Participatiewet-uitkering kunnen re-integratie trajecten volgen bij Kansis en Kansis Groen waardoor zij een stap kunnen zetten op de participatieladder. 

Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)

Terug naar navigatie - Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)

Stichting Ons Dorpshuis (De Boei) verzorgt de huisvesting van activiteiten in het Sociaal Domein, met name ten behoeve van de kern Vinkeveen. In 2025 wordt een plan ontwikkeld waarin de capaciteit van De Boei maximaal multifunctioneel wordt ingezet. Concreet betekent dit dat instellingen die nu eigen accommodaties hebben in De Boei zullen worden gehuisvest.  

Programma 2 | Wat mag het kosten?

Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 2 | Wat zijn de financiƫle risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Nr. Onderwerp Uitgangspunten Risico x € 1.000
1. Openeinderegelingen sociaal domein - Jeugdwet. In totaal wordt er voor circa € 16 mln. aan beschikkingen per jaar verleend in de jeugdwet. De ervaring leert dat er voor circa 80% van de afgegeven beschikkingen daadwerkelijk zorg wordt geleverd en wordt gefactureerd (reden: minder lange trajecten nodig dan verwacht, wachtlijsten, verhuizingen, enz.). In de risicoparagraaf houden we rekening met het scenario dat 85% van de beschikte zorg daadwerkelijk wordt verleend van de afgegeven beschikkingen.    800
2. Door financiële problemen wordt een afgegeven borg- of garantstelling opgeëist - Stichting Sporthuis Abcoude. De gemeente staat garant voor twee bankleningen die zijn gesloten voor een sporthuis. Als uitgangspunt is genomen, dat 10% van de borgstelling wordt opgenomen in de risicoparagraaf. 480
3. Openeinderegelingen sociaal domein - Regeling Participatiewet/werk en inkomen. Van de openeinderegeling wordt een stijging van 5% van het aantal inwoners in de bijstand opgenomen als risico op overschrijding. 287
4. Openeinderegelingen sociaal domein - Wet WMO. Vanwege de vergrijzing en het langer thuis wonen nemen de kosten voor WMO toe. Het kan voorkomen dat er onverwacht meer maatwerkvoorzieningen worden aangevraagd dan andere jaren en dan begroot (bijvoorbeeld meer aanvragen voor woningaanpassingen). In de risicoparagraaf is een onverwachte overschrijding van 5% van het budget als uitgangspunt genomen. 280
5. Overige risico's programma 2. Overige risico's die behoren in programma 2. 1.144
Totaal 2.991

Programma 3 | Veiligheid

Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Maatschappelijk effect voor 2025

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect voor 2025

B25 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Terug naar navigatie - B25 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Met het vaststellen van het Integraal Veiligheidsplan aan het begin van de bestuursperiode zijn de autonome- en beleidsontwikkelingen vastgelegd voor het programma Veiligheid.

Actie(s) voor 2025

Programma 3 | Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Veiligheid:
    • Verwijzingen Halt.
    • Winkeldiefstallen.
    • Geweldsmisdrijven.
    • Diefstallen uit woning.
    • Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).

 

Deze indicatoren, samen met die van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting.

Programma 3 | Verbonden partijen

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

De Veiligheidsregio Utrecht is een samenwerkingsverband van en voor alle 26 Utrechtse gemeenten in de provincie Utrecht.  De VRU draagt zorg voor een adequate brandweerzorg en een goed voorbereide crisisbeheersingsorganisatie.

Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

Terug naar navigatie - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.

Programma 3 | Wat mag het kosten?

Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 3 | Wat zijn de financiƫle risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Nr. Onderwerp Uitgangspunten Risico x € 1.000
1. Revitalisering en huurkwestie woonwagens. Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker.  500
2. Het moeten bij financieren bij een niet sluitende begroting van de Gemeenschappelijke Regeling - VRU. Gemeenschappelijke regelingen kunnen te maken krijgen met onverwachte kostenstijgingen, die worden verhaald op de gemeente. Als uitgangspunt wordt 10% van de deelnemersbijdrage genomen. 300
3. Juridische procedures volgend uit de nieuwe omgevingswet/participatie. "Right to Challenge". Dit is nieuw en opkomend in de juridische wereld. De kosten voor de gemeente als iemand een zaak aanvecht wordt geschat tussen de € 50.000 en € 75.000. 62,5
4. Juridische procedures volgend uit de wet "openbaarheid van wegen"  Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker.  50
5. Overige risico's programma 3. Overige risico's die behoren in programma 3. 125
Totaal 1.037

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering

Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Maatschappelijk effect voor 2025

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect voor 2025

Programma 4 | Indicatoren

Programma 4 | Verbonden partijen

Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHC VV. In het kader van de digitale overheid richt het RHC zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. Speerpunt in de periode 2025-2028 blijft het verder ontwikkelen van het toezicht, digitaal informatiebeheer en de digitale dienstverlening.

Amstelland-Meerlandenoverleg

Terug naar navigatie - Amstelland-Meerlandenoverleg

Via de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM)wordt de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel wij geen deelnemer zijn van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan. Daarnaast zet de VNG zich in voor de financiële verhoudingen tussen het Rijk en gemeenten. We trekken hierin gezamenlijk op om te zorgen dat de uitvoeringskracht en financiële slagkracht van de gemeenten in beeld blijft bij het Rijk.

Gemeentebelastingen Amstelland

Terug naar navigatie - Gemeentebelastingen Amstelland

In een dienstverleningsovereenkomst is vastgelegd dat via een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, genaamd Gemeentebelastingen Amstelland, de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) tijdig en rechtmatig plaatsvinden.

N.V. Vitens

Terug naar navigatie - N.V. Vitens

Vitens draagt bij aan de drinkwatervoorziening en –kwaliteit. Zij leveren drinkwater aan bijna 6 miljoen klanten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland.

U10

Terug naar navigatie - U10

De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

Programma 4 | Wat mag het kosten?

Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 4 | Wat zijn de financiƫle risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Nr. Onderwerp Uitgangspunten Risico x € 1.000
1 Extra onvoorziene personele uitgaven Als gemeente heb je continue te maken met veranderende complexiteit (bijvoorbeeld omgevingswet) verzuim (zwangerschap, ziekte, sabattical) en verloop (andere baan of pensionering). Dit zorgt ervoor, dat er op korte termijn meer ingehuurd moet worden dan voorzien.  Als uitgangspunt is 2% v/d loonsom genomen. 600
2 Toegang tot informatie wordt geblokkeerd door malware cyberaanval. Bedrijven en organisaties worden continue aangevallen met phisingmails en andere pogingen om de bedrijfsvoering te verstoren. Indien een aanval succes is, dient de gemeente kosten te maken voor herstel van de systemen. De kosten hiervan zijn uiterst onzeker. Voor een geslaagde cybercrime aanval wordt € 500.000 meegenomen in de risicoparagraaf.  500
3 Cybercrime (aanvallen) en verstoring of uitval bij derden zoals ketenpartners, leveranciers en samenwerkingsverbanden, waardoor ons bedrijfsvoeringsproces wordt verstoord. Er worden op het gebied van informatieveiligheid afspraken gemaakt en periodiek gecontroleerd of de afspraken op papier in de praktijk worden nagekomen. We laten samenwerkingsverbanden niet alleen verantwoording afleggen over de doelen en de middelen, maar ook over informatiebeveiliging en privacy. We maken gebruik van de kracht van het collectief en standaardiseren wat mogelijk is. Voor een verstoring van ons bedrijfsproces dat via een ketenpartner of leverancier loopt wordt  geschat op € 250.000.  250
4 inkopen/aanbesteding risico overstappen andere leverancier waardoor er hogere kosten zijn dan voorheen. Bij het opnieuw aanbesteden van software, is de kans aanwezig dat bij een huidige leverancier gebleven kan worden of dat we dienen over te stappen naar een nieuwe softwareleverancier. Een overstap naar een nieuwe leverancier brengt hogere kosten voor training en implementatie met zich mee. De extra kosten worden geschat op € 200.000 per jaar. 200
5 Overige Risico's Programma 4.  Financiële impact ingeschat.  1.012
Totaal 2.562

Programma 5 | Financiën

Programma 5 | Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 5 | Wat mag het kosten

Een overzicht van de algemene dekkingsmiddelen is opgenomen in de financiële begroting.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten 1.528 1.621 1.569 1.590
Baten 94.423 91.303 92.453 93.793
Saldo van baten en lasten 92.895 89.682 90.884 92.203
Stortingen 0 4.000 6.049 943
Onttrekkingen 7.216 1.037 469 419
Mutaties reserves 7.216 -2.963 -5.580 -524

Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - Programma 5 | Wat zijn de financiƫle risico's?

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Nr. Onderwerp Uitgangspunten Risico x € 1.000
1. Onzekerheden uitkeringen van het Rijk. Onvoorspelbaarheid van het overheidsbeleid neemt toe. We zien steeds meer gelden geoormerkt worden in SPUKs. Daarnaast zijn er nog geen aanwijzingen dat vanaf 2026 e.v. iets geregeld gaat worden om lokale overheden te compenseren. Hiervoor is een bedrag gereserveerd voor deze onzekerheden.  3.000
2. Terugbetaling na verantwoording doeluitkeringen vanwege fouten, ziekte, nalatigheid, niet behalen van het doel of andere omstandigheden. De gemeente heeft in 2023 circa 25 specifieke uitkeringen van het Rijk en circa 16 van de provincie. Elke regeling heeft zijn eigen verantwoordingseisen, zijn eigen voorwaarden en zijn eigen administratie. Het onjuist, onvolledig of niet tijdig verantwoorden van 1 van deze ruim 40 regelingen heeft financiële impact. Hiervoor wordt € 500.000 meegenomen als risico. 500
3 Financieringsrisico benodigde geldleningen. Om de toekomstige investeringen te financieren lenen we als gemeente geld. De totale omvang van benodigde geldleningen hebben we goed in beeld. Echter hangt de omvang van de leningsbehoefte sterk af van de betaalmomenten. Hierdoor kan het voorkomen dat betaalmomenten later of eerder dan gepland plaatsvinden. Voor de stijging van de rente is rekening gehouden met een risico van € 300.000. 300
4 Risico door onvoldoende fiscale kennis die kan leiden tot fouten in belastingaangiftes en verkeerde belastingconstructies. Het belastinglandschap van een gemeente is behoorlijk complex. Hierdoor wordt fiscale kennis ingehuurd bij een gespecialiseerde partij. Desalniettemin hangen aan het maken van fouten in de administratie, facturering of de aangifte consequenties.  De financiële impact van een consequentie wordt geschat op circa € 100.000.  100
5 Er zijn geen overige risico's meer in programma 5. - -
Totaal 3.900