Uitgaven
100%Inkomsten
100%Saldo
Programma's
Uitgaven
100%Inkomsten
100%Saldo
- Programma 1 | Wonen
- Programma 2 | Samenleven
- Programma 3 | Veiligheid
- Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
- Programma 5 | Financiën
Programma 1 | Wonen
Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Programma 1 | Indicatoren
Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:
- Economie:
- Functiemenging.
- Vestigingen (van bedrijven).
- Volksgezondheid en Milieu:
- Omvang huishoudelijk restafval.
- Hernieuwbare elektriciteit.
- Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
- Gemiddelde WOZ-waarde.
- Nieuw gebouwde woningen.
- Demografische druk.
- Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden.
- Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.
Deze indicatoren, samen met die van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting.
Programma 1 | Verbonden partijen
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Terug naar navigatie - Recreatieschap Stichtse GroenlandenHet recreatieschap beheert en onderhoud de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen en zorgt voor toezicht en handhaving.
Het recreatieschap Stichtse Groenlanden is aan het einde van een transitieperiode en de taakuitvoering is overgenomen door Staatsbosbeheer. Zij hebben de gebieden in kaart gebracht en in 2025 worden de toekomstvisie en het 4-jarig uitvoeringsplan met bijbehorend vierjarig financieel perspectief opgeleverd en vastgesteld. In deze stukken wordt voor de Vinkeveense Plassen de focus gelegd op het op orde brengen van beheer en onderhoud en toezicht en handhaving.
Stichting Mooisticht
Terug naar navigatie - Stichting MooistichtMooiSticht is zowel de welstandscommissie als de monumentencommissie van onder andere De Ronde Venen en valt samen onder de noemer 'Commissie Ruimtelijke Kwaliteit'. Bij vergunningsaanvragen wordt het advies vanuit de monumentencommissie doorgerekend naar cultuurhistorie.
Afvalverwijdering Utrecht
Terug naar navigatie - Afvalverwijdering UtrechtDe gemeenschappelijke regeling AVU zorgt voor een goede, reguliere en milieuverantwoordelijke overslag en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. De AVU adviseert en ondersteunt gemeenten bij afvalstoffenplannen, aanbestedingen en andere vraagstukken, tevens voorziet de AVU de gemeenten van informatie met betrekking tot sorteeranalyses en ontwikkelingen in de markt.
Omgevingsdienst regio Utrecht
Terug naar navigatie - Omgevingsdienst regio UtrechtDe Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) ondersteunt de gemeente De Ronde Venen bij de uitvoering van milieu- en omgevingszaken. Dit doet de ODRU door middel van advisering, vergunningverlening op het gebied van milieubelastende en bouwtechnische activiteiten, en milieutoezicht en -handhaving. Samen dragen we bij aan een veilige en gezonde fysieke leefomgeving om in te wonen.
Marickenland
Terug naar navigatie - MarickenlandAlle vergunningen (provincie, waterschap, gemeente) voor het nieuwe natuurgebied Marickenland (inclusief recreatieve voorzieningen zoals natuurspeelpaats, paden en bruggetjes) zijn inmiddels verleend en onherroepelijk. De aanbestedingsprocedure is in augustus 2024 afgerond. Afhankelijk van de planning van de aannemer aan wie het werk wordt gegund, start de feitelijke uitvoering van het werk einde 2024 of begin 2025.
Gebiedsprogramma Utrecht-West
Terug naar navigatie - Gebiedsprogramma Utrecht-WestPer 1 januari 2024 is de samenwerking binnen het Gebiedsprogramma Utrecht-West opgehouden te bestaan. Vanuit het Uitvoeringsprogramma Landelijk Gebied (UPLG) is Utrecht ingedeeld in 2 deelgebieden Utrecht-Oost en Utrecht-West. In vervolg hierop zijn de Regionale Stuurgroep Oost en Regionale Stuurgroep West opgericht. De gemeente neemt deel aan de Regionale Stuurgroep West. Hieraan zijn geen financiële verplichtingen verbonden.
Programma 1 | Wat mag het kosten?
Exploitatie | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 44.710 | 41.885 | 40.720 | 40.765 | |
Baten | 20.413 | 26.388 | 27.647 | 21.721 | |
Saldo van programma 1 | -24.297 | -15.497 | -13.073 | -19.043 |
Programma 1 | Wat zijn de financiële risico's?
In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Nr. | Onderwerp | Uitgangspunten | Risico x € 1.000 |
1. | Achterstallig onderhoud wegen. | Op basis van voorgaande gevallen waarbij wegen schade opliepen die direct gerepareerd moest worden, is dit bedrag opgenomen in de risicoparagraaf. | 250 |
2. | Stormschade aan de groenvoorziening. | Op basis van de stormschades van afgelopen jaren, is dit bedrag opgenomen in de risicoparagraaf. | 250 |
3. | Door financiële problemen wordt een afgegeven borg- of garantstelling opgeëist - Stichting Cazas wonen. | De gemeente staat garant voor borgstelling voor Cazas Wonen. De financiële impact (€ 203 mln.) x kans (0,1%) wordt opgenomen in de risicoparagraaf. | 203 |
4. | Terugvallende inkomsten bouwleges door: terugclaimen, recessie, stagnatie of wijziging wet- en regelgeving of veranderende aantal aanvragen. | Leges zijn afhankelijk van de voortgang (en omvang) van de grote bouwprojecten. Het risico is dat we dat geld missen in de geprognotiseerde periode. Dit risico wordt geschat op een terugloop van circa 10% van de omzet van de bouwleges. | 200 |
5. | Overige risico's programma 1. | Overige risico's die behoren in programma 1. | 530 |
Totaal | 1.433 |
Programma 2 | Samenleven
Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Maatschappelijk effect voor 2025
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect voor 2025B25 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
Actie(s) voor 2025
B25 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk
Actie(s) voor 2025
B25 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen
Actie(s) voor 2025
B25 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen
Actie(s) voor 2025
B25 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen
Actie(s) voor 2025
B25 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen
Actie(s) voor 2025
B25 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen
Actie(s) voor 2025
B25 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal
Actie(s) voor 2025
Programma 2 | Indicatoren
Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:
- Onderwijs:
- Absoluut verzuim.
- Relatief verzuim.
- Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers).
- Sport, cultuur en recreatie:
- Niet-sporters.
- Sociaal domein:
- Banen.
- Jongeren met een delict voor de rechter.
- Kinderen in uitkeringsgezin.
- Netto arbeidsparticipatie.
- Werkloze jongeren.
- Personen met een bijstandsuitkering.
- Lopende re-integratievoorzieningen.
- Jongeren met jeugdhulp.
- Jongeren met jeugdbescherming.
- Jongeren met jeugdreclassering.
- Cliënten met een maatwerkarrangement Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
Deze indicatoren, samen met die van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting.
Programma 2 | Verbonden partijen
Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)GGD regio Utrecht (GGDrU) is de gemeentelijke gezondheidsdienst van de 26 gemeenten in de regio Utrecht De GGD voert de volgende taken uit:
- De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties.
- Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën.
- De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar.
- Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand.
- Inspectie van de Kindercentra en Wmo-toezicht.
Kansis (Stichting Beschut Werk)
Terug naar navigatie - Kansis (Stichting Beschut Werk)Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken circa15 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden.
Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
Terug naar navigatie - Kansis Groen (Stichting Groenwerk)Bij Kansis Groen werken circa 7 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Zij verrichten werkzaamheden in de openbare groenvoorziening. Inwoners met een Participatiewet-uitkering kunnen re-integratie trajecten volgen bij Kansis en Kansis Groen waardoor zij een stap kunnen zetten op de participatieladder.
Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)
Terug naar navigatie - Stichting Ons Dorpshuis (sociaal cultureel centrum De Boei)Stichting Ons Dorpshuis (De Boei) verzorgt de huisvesting van activiteiten in het Sociaal Domein, met name ten behoeve van de kern Vinkeveen. In 2025 wordt een plan ontwikkeld waarin de capaciteit van De Boei maximaal multifunctioneel wordt ingezet. Concreet betekent dit dat instellingen die nu eigen accommodaties hebben in De Boei zullen worden gehuisvest.
Programma 2 | Wat mag het kosten?
Exploitatie | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 63.604 | 57.448 | 56.494 | 57.172 | |
Baten | 16.819 | 11.764 | 11.489 | 11.485 | |
Saldo van programma 2 | -46.785 | -45.683 | -45.005 | -45.686 |
Programma 2 | Wat zijn de financiële risico's?
In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Nr. | Onderwerp | Uitgangspunten | Risico x € 1.000 |
1. | Openeinderegelingen sociaal domein - Jeugdwet. | In totaal wordt er voor circa € 16 mln. aan beschikkingen per jaar verleend in de jeugdwet. De ervaring leert dat er voor circa 80% van de afgegeven beschikkingen daadwerkelijk zorg wordt geleverd en wordt gefactureerd (reden: minder lange trajecten nodig dan verwacht, wachtlijsten, verhuizingen, enz.). In de risicoparagraaf houden we rekening met het scenario dat 85% van de beschikte zorg daadwerkelijk wordt verleend van de afgegeven beschikkingen. | 800 |
2. | Door financiële problemen wordt een afgegeven borg- of garantstelling opgeëist - Stichting Sporthuis Abcoude. | De gemeente staat garant voor twee bankleningen die zijn gesloten voor een sporthuis. Als uitgangspunt is genomen, dat 10% van de borgstelling wordt opgenomen in de risicoparagraaf. | 480 |
3. | Openeinderegelingen sociaal domein - Regeling Participatiewet/werk en inkomen. | Van de openeinderegeling wordt een stijging van 5% van het aantal inwoners in de bijstand opgenomen als risico op overschrijding. | 287 |
4. | Openeinderegelingen sociaal domein - Wet WMO. | Vanwege de vergrijzing en het langer thuis wonen nemen de kosten voor WMO toe. Het kan voorkomen dat er onverwacht meer maatwerkvoorzieningen worden aangevraagd dan andere jaren en dan begroot (bijvoorbeeld meer aanvragen voor woningaanpassingen). In de risicoparagraaf is een onverwachte overschrijding van 5% van het budget als uitgangspunt genomen. | 280 |
5. | Overige risico's programma 2. | Overige risico's die behoren in programma 2. | 1.144 |
Totaal | 2.991 |
Programma 3 | Veiligheid
Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Maatschappelijk effect voor 2025
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect voor 2025B25 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig
Met het vaststellen van het Integraal Veiligheidsplan aan het begin van de bestuursperiode zijn de autonome- en beleidsontwikkelingen vastgelegd voor het programma Veiligheid.
Actie(s) voor 2025
Programma 3 | Indicatoren
Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:
- Veiligheid:
- Verwijzingen Halt.
- Winkeldiefstallen.
- Geweldsmisdrijven.
- Diefstallen uit woning.
- Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).
Deze indicatoren, samen met die van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting.
Programma 3 | Verbonden partijen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)De Veiligheidsregio Utrecht is een samenwerkingsverband van en voor alle 26 Utrechtse gemeenten in de provincie Utrecht. De VRU draagt zorg voor een adequate brandweerzorg en een goed voorbereide crisisbeheersingsorganisatie.
Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)
Terug naar navigatie - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.
Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
Terug naar navigatie - Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)De Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen staat voor het bevorderen van het ongestoorde gebruik van goederen en zaken op het bedrijventerrein De Ronde Venen door de bij de stichting aangesloten ondernemingen.
Programma 3 | Wat mag het kosten?
Exploitatie | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.996 | 5.202 | 5.207 | 5.228 | |
Baten | 79 | 79 | 79 | 79 | |
Saldo van programma 3 | -4.917 | -5.122 | -5.127 | -5.149 |
Programma 3 | Wat zijn de financiële risico's?
In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Nr. | Onderwerp | Uitgangspunten | Risico x € 1.000 |
1. | Revitalisering en huurkwestie woonwagens. | Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker. | 500 |
2. | Het moeten bij financieren bij een niet sluitende begroting van de Gemeenschappelijke Regeling - VRU. | Gemeenschappelijke regelingen kunnen te maken krijgen met onverwachte kostenstijgingen, die worden verhaald op de gemeente. Als uitgangspunt wordt 10% van de deelnemersbijdrage genomen. | 300 |
3. | Juridische procedures volgend uit de nieuwe omgevingswet/participatie. "Right to Challenge". | Dit is nieuw en opkomend in de juridische wereld. De kosten voor de gemeente als iemand een zaak aanvecht wordt geschat tussen de € 50.000 en € 75.000. | 62,5 |
4. | Juridische procedures volgend uit de wet "openbaarheid van wegen" | Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker. | 50 |
5. | Overige risico's programma 3. | Overige risico's die behoren in programma 3. | 125 |
Totaal | 1.037 |
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Maatschappelijk effect voor 2025
Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect voor 2025B25 | 4.1 Inwoners praten mee
Actie(s) voor 2025
B25 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente
Actie(s) voor 2025
Programma 4 | Indicatoren
Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:
- Bestuur en ondersteuning:
- Formatie.
- Bezetting.
- Apparaatskosten.
- Externe inhuur.
- Overhead.
Deze indicatoren zijn opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering.
Programma 4 | Verbonden partijen
Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)
Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHC VV. In het kader van de digitale overheid richt het RHC zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. Speerpunt in de periode 2025-2028 blijft het verder ontwikkelen van het toezicht, digitaal informatiebeheer en de digitale dienstverlening.
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
Terug naar navigatie - Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)Door samenwerking en ondersteuning bij inkoop en aanbesteding worden kwalitatief en kwantitatief goede resultaten behaald. Dit gebeurt met behulp van de Nota Inkoopbeleid van de gemeente De Ronde Venen voor de periode 2024 - 2030.
Amstelland-Meerlandenoverleg
Terug naar navigatie - Amstelland-MeerlandenoverlegVia de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM)wordt de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel wij geen deelnemer zijn van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Terug naar navigatie - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan. Daarnaast zet de VNG zich in voor de financiële verhoudingen tussen het Rijk en gemeenten. We trekken hierin gezamenlijk op om te zorgen dat de uitvoeringskracht en financiële slagkracht van de gemeenten in beeld blijft bij het Rijk.
Gemeentebelastingen Amstelland
Terug naar navigatie - Gemeentebelastingen AmstellandIn een dienstverleningsovereenkomst is vastgelegd dat via een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, genaamd Gemeentebelastingen Amstelland, de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) tijdig en rechtmatig plaatsvinden.
BNG Bank
Terug naar navigatie - BNG BankDe BNG Bank is de huisbankier van de gemeente.
N.V. Vitens
Terug naar navigatie - N.V. VitensVitens draagt bij aan de drinkwatervoorziening en –kwaliteit. Zij leveren drinkwater aan bijna 6 miljoen klanten in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel en enkele gemeenten in Drenthe en Noord-Holland.
U10
Terug naar navigatie - U10De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.
Programma 4 | Wat mag het kosten?
Exploitatie | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 25.076 | 24.968 | 25.235 | 25.543 | |
Baten | 969 | 1.119 | 1.200 | 1.135 | |
Saldo van programma 4 | -24.107 | -23.848 | -24.035 | -24.408 |
Programma 4 | Wat zijn de financiële risico's?
In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Nr. | Onderwerp | Uitgangspunten | Risico x € 1.000 |
1 | Extra onvoorziene personele uitgaven | Als gemeente heb je continue te maken met veranderende complexiteit (bijvoorbeeld omgevingswet) verzuim (zwangerschap, ziekte, sabattical) en verloop (andere baan of pensionering). Dit zorgt ervoor, dat er op korte termijn meer ingehuurd moet worden dan voorzien. Als uitgangspunt is 2% v/d loonsom genomen. | 600 |
2 | Toegang tot informatie wordt geblokkeerd door malware cyberaanval. | Bedrijven en organisaties worden continue aangevallen met phisingmails en andere pogingen om de bedrijfsvoering te verstoren. Indien een aanval succes is, dient de gemeente kosten te maken voor herstel van de systemen. De kosten hiervan zijn uiterst onzeker. Voor een geslaagde cybercrime aanval wordt € 500.000 meegenomen in de risicoparagraaf. | 500 |
3 | Cybercrime (aanvallen) en verstoring of uitval bij derden zoals ketenpartners, leveranciers en samenwerkingsverbanden, waardoor ons bedrijfsvoeringsproces wordt verstoord. | Er worden op het gebied van informatieveiligheid afspraken gemaakt en periodiek gecontroleerd of de afspraken op papier in de praktijk worden nagekomen. We laten samenwerkingsverbanden niet alleen verantwoording afleggen over de doelen en de middelen, maar ook over informatiebeveiliging en privacy. We maken gebruik van de kracht van het collectief en standaardiseren wat mogelijk is. Voor een verstoring van ons bedrijfsproces dat via een ketenpartner of leverancier loopt wordt geschat op € 250.000. | 250 |
4 | inkopen/aanbesteding risico overstappen andere leverancier waardoor er hogere kosten zijn dan voorheen. | Bij het opnieuw aanbesteden van software, is de kans aanwezig dat bij een huidige leverancier gebleven kan worden of dat we dienen over te stappen naar een nieuwe softwareleverancier. Een overstap naar een nieuwe leverancier brengt hogere kosten voor training en implementatie met zich mee. De extra kosten worden geschat op € 200.000 per jaar. | 200 |
5 | Overige Risico's Programma 4. | Financiële impact ingeschat. | 1.012 |
Totaal | 2.562 |
Programma 5 | Financiën
Programma 5 | Wat mag het kosten?
Een overzicht van de algemene dekkingsmiddelen is opgenomen in de financiële begroting.
Exploitatie | Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.528 | 1.621 | 1.569 | 1.590 | |
Baten | 94.423 | 91.303 | 92.453 | 93.793 | |
Saldo van baten en lasten | 92.895 | 89.682 | 90.884 | 92.203 | |
Stortingen | 0 | 4.000 | 6.049 | 943 | |
Onttrekkingen | 7.216 | 1.037 | 469 | 419 | |
Mutaties reserves | 7.216 | -2.963 | -5.580 | -524 | |
Saldo van programma 5 | 100.111 | 86.719 | 85.305 | 91.680 |
Programma 5 | Wat zijn de financiële risico's?
In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Nr. | Onderwerp | Uitgangspunten | Risico x € 1.000 |
1. | Onzekerheden uitkeringen van het Rijk. | Onvoorspelbaarheid van het overheidsbeleid neemt toe. We zien steeds meer gelden geoormerkt worden in SPUKs. Daarnaast zijn er nog geen aanwijzingen dat vanaf 2026 e.v. iets geregeld gaat worden om lokale overheden te compenseren. Hiervoor is een bedrag gereserveerd voor deze onzekerheden. | 3.000 |
2. | Terugbetaling na verantwoording doeluitkeringen vanwege fouten, ziekte, nalatigheid, niet behalen van het doel of andere omstandigheden. | De gemeente heeft in 2023 circa 25 specifieke uitkeringen van het Rijk en circa 16 van de provincie. Elke regeling heeft zijn eigen verantwoordingseisen, zijn eigen voorwaarden en zijn eigen administratie. Het onjuist, onvolledig of niet tijdig verantwoorden van 1 van deze ruim 40 regelingen heeft financiële impact. Hiervoor wordt € 500.000 meegenomen als risico. | 500 |
3 | Financieringsrisico benodigde geldleningen. | Om de toekomstige investeringen te financieren lenen we als gemeente geld. De totale omvang van benodigde geldleningen hebben we goed in beeld. Echter hangt de omvang van de leningsbehoefte sterk af van de betaalmomenten. Hierdoor kan het voorkomen dat betaalmomenten later of eerder dan gepland plaatsvinden. Voor de stijging van de rente is rekening gehouden met een risico van € 300.000. | 300 |
4 | Risico door onvoldoende fiscale kennis die kan leiden tot fouten in belastingaangiftes en verkeerde belastingconstructies. | Het belastinglandschap van een gemeente is behoorlijk complex. Hierdoor wordt fiscale kennis ingehuurd bij een gespecialiseerde partij. Desalniettemin hangen aan het maken van fouten in de administratie, facturering of de aangifte consequenties. De financiële impact van een consequentie wordt geschat op circa € 100.000. | 100 |
5 | Er zijn geen overige risico's meer in programma 5. | - | - |
Totaal | 3.900 |