Uitgaven

100%
€ 163.761
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 163.790
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ 29
x €1.000

Programma's

Uitgaven

100%
€ 163.761
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 163.790
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ 29
x €1.000
163.790 Inkomsten (x €1.000)
163.761 Uitgaven (x €1.000)
29 Saldo (x €1.000)
  • Programma 1 | Wonen
  • Programma 2 | Samenleven
  • Programma 3 | Veiligheid
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
  • Programma 5 | Financiën

Programma 1 | Wonen

1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 2026

Terug naar navigatie - 1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026

B26 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - 1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Activiteiten 2026

B26 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - 1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Activiteiten 2026

B26 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - 1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Activiteiten 2026

B26 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - 1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Activiteiten 2026

B26 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - 1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Activiteiten 2026

B26 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Terug naar navigatie - 1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Activiteiten 2026

B26 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

Terug naar navigatie - 1 .1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

Activiteiten 2026

1.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen?

Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - 1.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden.

Er is een nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld die per 1 januari 2023 is ingegaan. De bedrijfsvoeringsorganisatie van het recreatieschap, Recreatie Midden-Nederland, bestaat niet meer. De taakuitvoering is overgenomen door Staatsbosbeheer. In 2024 heeft het schap doorgewerkt aan de transitie. De terreinen zijn in kaart gebracht en er is gewerkt aan de verduidelijking van de financiële systematiek die bij Staatsbosbeheer bij de dienstverlening voor SGL wordt toegepast. Daarnaast zijn er voor de Vinkeveense Plassen diverse onderzoeken uitgevoerd (betaald parkeren, liggelden) en zijn verschillende projecten van start gegaan zoals het opstellen van een toekomstvisie waarin ook de ontwikkeling van de zandeilanden in wordt meegenomen.

Mooisticht

Terug naar navigatie - 1.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Mooisticht

Stichting MooiSticht stelt de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit De Ronde Venen samen. De commissie geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen. De commissie is benoemd op basis van artikel 17.9 van de Omgevingswet. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouw- en cultuurhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend, de gemeente is het bevoegd gezag.

Marickenland

Terug naar navigatie - 1.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Marickenland

De werkzaamheden voor de inrichting van 150 hectare natuur en de aanleg van een natuurspeeltuin in Marickenland zijn na jaren van voorbereiding gestart. Samen met omwonenden, de gemeente De Ronde Venen, Staatsbosbeheer en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht is op 27 november 2024 het bouwbord geplaatst om de start hiervan te vieren. De werkzaamheden duren tot maart 2026. 

Na de afronding ervan is Marickenland onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland (NNN) en vormt het een belangrijke schakel tussen andere natuurgebieden als de Nieuwkoopse plassen en de Botshol. Zo verplaatsen dieren en planten zich eenvoudiger tussen de gebieden en krijgen zij een groter leefgebied. Dat is goed voor hun voortbestaan en de biodiversiteit. Samen maken we de natuur sterker en zorgen we voor een gezonde toekomst van een landelijk gebied waar het prettig wonen, werken en leven is. 

Gebiedsprogramma Utrecht-West

Terug naar navigatie - 1.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Gebiedsprogramma Utrecht-West

De gebiedscommissie Utrecht-west is per 1 januari 2024 opgehouden te bestaan en daarmee is een einde gekomen aan het Gebiedsprogramma Utrecht-west.

 

In 2024 heeft de provincie Utrecht de Regionale Stuurgroepen Oost en West opgericht. De gemeente is lid van de Regionale Stuurgroep-west. De gemeente valt binnen de deelgebieden Utrechtse Venen en de Oostelijke Vechtplassen. In deze deelgebieden zijn in samenwerking met de stakeholders gebiedsplannen opgesteld. De gemeente werkt hier ambtelijk aan mee. De lopende gebiedsprocessen zijn voortgezet onder verantwoordelijkheid van de Provincie Utrecht.

 

De provincie werkt aan het Utrechts Programma Landelijk Gebied. Dit programma heeft tot doel het toekomstbestendig maken van het landelijke gebied. In de Regionale Stuurgroep-west zijn de volgende partijen vertegenwoordigd: gemeenten, landbouworganisaties, waterschappen, natuurorganisaties, particuliere grondbezitters en de provincie. De RSG's nemen besluiten over de gebiedsplannen die in de deelgebieden zijn opgesteld, maken afspraken over de randvoorwaarden en monitoren de voortgang.  De wethouder neemt deel aan de vergadering van  de Regionale Stuurgroep-west. 

1.3 | Indicatoren

Terug naar navigatie - 1.3 | Indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Economie:
    • Functiemenging.
    • Vestigingen (van bedrijven).
  • Volksgezondheid en Milieu:
    • Omvang huishoudelijk restafval.
    • Hernieuwbare elektriciteit.
  • Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
    • Gemiddelde WOZ-waarde.
    • Nieuw gebouwde woningen.
    • Demografische druk.
    • Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden.
    • Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 12 | Landelijke indicatoren BBV.

1.4 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - 1.4 | Wat zijn de financiële risico's? - Risico's van programma 1

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Risico
1. Achterstallig onderhoud wegen. Op basis van voorgaande gevallen waarbij wegen schade opliepen die direct gerepareerd moest worden, is hiervoor een risico opgenomen. 250
2. Stormschade aan de groenvoorziening. Op basis van de stormschades van afgelopen jaren. 200
3. Terugvallende inkomsten bouwleges. De opbrengsten uit bouwleges zijn sterk afhankelijk van de voortgang en omvang van (grote) bouwprojecten. Het risico bestaat dat deze projecten vertraging oplopen of kleiner uitvallen, waardoor de verwachte inkomsten in de geprognotiseerde periode niet worden gerealiseerd. Dit risico wordt ingeschat op een daling van ongeveer 10% van de totale omzet uit bouwleges. 200
4. Schade aan civiele kunstwerken. Schade aan bruggen. 150
5. Overige risico's programma 1. Dit is het restant van de overige risico's die vallen onder programma 1. 390
Totaal 1.190

1 .5 | Wat mag het kosten?

Programma 2 | Samenleven

2.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 2026

Terug naar navigatie - 2.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026

B26 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - 2.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Activiteiten 2026

B26 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - 2.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Activiteiten 2026

B26 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - 2.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Activiteiten 2026

B26 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - 2.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Activiteiten 2026

2.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen?

Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - 2.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst: de GGD-regio Utrecht. Het gaat om:

  • De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties.
  • Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën.
  • De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar.
  • Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand.
  • Inspectie van de Kindercentra en WMO-toezicht.

Kansis (Stichting Beschut Werk)

Terug naar navigatie - 2.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Kansis (Stichting Beschut Werk)

Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken 17 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden. Daarnaast verzorgt Kansis in samenwerking met gemeente De Ronde Venen de Z-route voor inburgeraars. Daar hebben al 20 inwoners uit De Ronde Venen aan deelgenomen. Hier gaan we dan ook mee door. 

2.3 | Indicatoren

Terug naar navigatie - 2.3 | Indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Onderwijs:
    • Absoluut verzuim.
    • Relatief verzuim.
    • Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
  • Sport, cultuur en recreatie:
    • Niet-sporters.
  • Sociaal domein:
    • Banen.
    • Jongeren met een delict voor de rechter.
    • Kinderen in uitkeringsgezin.
    • Netto arbeidsparticipatie.
    • Werkloze jongeren.
    • Personen met een bijstandsuitkering.
    • Lopende re-integratievoorzieningen.
    • Jongeren met jeugdhulp.
    • Jongeren met jeugdbescherming.
    • Jongeren met jeugdreclassering.
    • Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo.

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 12 | Landelijke indicatoren BBV.

2.4 | Wat zijn de financiële risico's?

Risico's van programma 2

Terug naar navigatie - 2.4 | Wat zijn de financiële risico's? - Risico's van programma 2

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Risico
1. Openeinderegelingen sociaal domein - Jeugdwet. Het risico in de jeugdwet is de beschikte ten opzichte van de af te nemen zorg, tariefstijgingen en een grotere hulpvraag. 875
2. Door financiële problemen wordt een afgegeven borg- of garantstelling opgeëist - Stichting Sporthuis Abcoude. De gemeente staat garant voor twee bankleningen die zijn gesloten voor een sporthuis. Als uitgangspunt is genomen, dat 10% van de borgstelling wordt opgenomen in de risicoparagraaf. 450
3. Openeinderegelingen sociaal domein - Wet WMO. het risico is dat we niet van te voren weten wat voor aanspraak er gedaan wordt op de voorzieningen. Daarnaast is er sprake van dubbele vergrijzing in de gemeente De Ronde Venen. Hiervoor wordt 5% opgenomen als risico. 360
4. Openeinderegelingen sociaal domein - Regeling Participatiewet/werk en inkomen. Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering is gestegen. Van de openeinderegeling wordt 5% opgenomen als risico op overschrijding. 300
5. Overige risico's programma 2. Dit is het restant van de overige risico's die vallen onder programma 2. 635
Totaal 2.620

2.5 | Wat mag het kosten?

Programma 3 | Veiligheid

3.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 2026

Terug naar navigatie - 3.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026

B26 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Terug naar navigatie - 3.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026 - B26 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Activiteiten 2026

3.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen?

Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

Terug naar navigatie - 3.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.

3.3 | Indicatoren

Terug naar navigatie - 3.3 | Indicatoren - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  • Veiligheid:
    • Verwijzingen Halt.
    • Winkeldiefstallen.
    • Geweldsmisdrijven.
    • Diefstallen uit woning.
    • Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).
       

Deze indicatoren, evenals de indicatoren van andere programma's, zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 12 | Landelijke indicatoren BBV.

3.4 | Wat zijn de financiële risico's

Terug naar navigatie - 3.4 | Wat zijn de financiële risico's - Risico's van programma 3

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Risico
1. Revitalisering en huurkwestie woonwagens. Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker. 500
2. Juridische procedures volgend uit de "openbaarheid van wegen" - Baambrugse Zuwe. Dit is een lopende rechtszaak waarbij de werkelijke kosten bekend zullen zijn na herstel van de weg. 150
3. Juridische procedures volgend uit de wet "openbaarheid van wegen". Bij verliezen van de rechtszaak moet de gemeente een bedrag aan de winnende partij betalen. De omvang van dit bedrag is uiterst onzeker. 50
4. Juridische procedures volgend uit de "jachthaven - parkeerplaatsen". Deze zaak is in hoger beroep. Uitkomst nog niet bekend. 25
5. Vandalisme en vuurwerkschade aan objecten. Jaarlijks is er schade aan objecten in de openbare ruimte. De herstelkosten zijn opgenomen als risico. 25
Totaal  750

3.5 | Wat mag het kosten?

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering

4.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Doelstelling 2026

Terug naar navigatie - 4.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen? - Doelstelling 2026

4.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen?

Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Terug naar navigatie - 4.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHC VV. In het kader van de digitale overheid richt het RHC zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. Speerpunt in de periode 2025-2028 blijft het verder ontwikkelen van het toezicht, digitaal informatiebeheer en de digitale dienstverlening. In 2026 wordt een belangrijke stap gezet in de uitbreiding van de archiefbewaarplaats ter waarborging van de toekomstbestendigheid van het RHCVV.

Amstelland-Meerlandenoverleg

Terug naar navigatie - 4.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Amstelland-Meerlandenoverleg

Via de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM)wordt de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel wij geen deelnemer zijn van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - 4.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan. Daarnaast zet de VNG zich in voor de financiële verhoudingen tussen het Rijk en gemeenten. We trekken hierin gezamenlijk op om te zorgen dat de uitvoeringskracht en financiële slagkracht van de gemeenten in beeld blijft bij het Rijk.

U10

Terug naar navigatie - 4.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen? - U10

De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

4.3 | Indicatoren

4.4 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - 4.4 | Wat zijn de financiële risico's? - Risico's van programma 4

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Risico
1. Privacy & informatieveiligheid. Dit risico heeft betrekking op cyberaanvallen en diefstal van gevoelige gegevens. 1.500
2. Onvoorziene personele uitgaven. De gemeente heeft continue te maken met de veranderende complexiteit (bijvoorbeeld omgevingswet) verzuim (zwangerschap, ziekte) en verloop (andere baan of pensionering) en de mogelijke impact van de APPA-pensioenstelselwijziging. Dit zorgt ervoor, dat er op korte termijn meer ingehuurd moet worden dan voorzien. Als uitgangspunt is 2% van de loonsom genomen. 800
3. Inkopen/aanbesteding. Bij het opnieuw aanbesteden van software, is de kans aanwezig dat we dienen over te stappen naar een nieuwe softwareleverancier. Een overstap naar een nieuwe leverancier brengt hogere kosten voor training en implementatie met zich mee. 200
4. Juridische procedures volgend uit inkopen die gedaan zijn, maar niet voldoen aan de Europese aanbestedingsgrens. Risico dat een verliezende partij naar de rechter stapt om de aanbesteding alsnog te winnen. Kosten als dat gebeurt worden geschat op € 50.000 - € 75.000. Dit zijn proceskosten + het eventueel schrijven van een nieuwe aanbesteding. 50
5. Er zijn geen overige risico's in programma 4.    - -
Totaal 2.550

4.5 | Wat mag het kosten?

Programma 5 | Financiën

5.1 | Wat willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

5.2 | Wat zijn de bijdragen van verbonden partijen?

5.3 | Indicatoren

5.4 | Wat zijn de financiële risico's?

Terug naar navigatie - 5.4 | Wat zijn de financiële risico's? - Risico's van programma 5

In onderstaande tabel is opgenomen de top vijf van risico's behorend bij dit programma. Een totaaloverzicht van alle risico's is opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.

 

Risico's (bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp Toelichting Risico
1. Onzekerheden uitkeringen van het Rijk. Door de kabinetsval in 2025 en doordat er nog geen structurele duidelijkheid is gegeven over de rijksbijdragen voor de jeugdzorg en Wmo bestaat onzekerheid over de omvang van de algemene uitkering. 3.000
2. Terugbetaling na verantwoording doeluitkeringen vanwege fouten, ziekte, nalatigheid, niet behalen van het doel of andere omstandigheden. Elke regeling heeft zijn eigen verantwoordingseisen, zijn eigen voorwaarden en zijn eigen administratie. Het onjuist, onvolledig of niet tijdig verantwoorden van 1 van deze ruim 40 regelingen heeft financiële impact.  500
3. Financieringsrisico benodigde geldleningen. Om de toekomstige investeringen te financieren lenen we als gemeente geld. De totale omvang van benodigde geldleningen hebben we goed in beeld. Echter hangt de omvang van de leningsbehoefte sterk af van de betaalmomenten. Hierdoor kan het voorkomen dat betaalmomenten later of eerder dan gepland plaatsvinden.  300
4. Risico door onvoldoende fiscale kennis die kan leiden tot fouten in belastingaangiftes en verkeerde belastingconstructies. Het belastinglandschap van een gemeente is behoorlijk complex. Hierdoor wordt fiscale kennis ingehuurd bij een gespecialiseerde partij. Desalniettemin hangen aan het maken van fouten in de administratie, facturering of de aangifte consequenties. 100
5. Er zijn geen overige risico's in programma 5. - -
Totaal 3.900

5.5 | Wat mag het kosten?

Financiën | Programma 5

Terug naar navigatie - 5.5 | Wat mag het kosten? - Financiën | Programma 5
Bedragen x €1.000
Programmabudget Begroting 2025 na wijziging Begroting 2026 Raming 2027 Raming 2028 Raming 2029
Lasten 2.014 1.723 1.721 1.650 1.741
Baten 99.166 100.029 100.689 99.379 100.994
Totaal saldo van baten en lasten 97.152 98.306 98.968 97.729 99.253
Stortingen 6.138 15.293 3.830 1.543 0
Onttrekkingen 9.168 5.020 656 1.419 419
Totaal saldo inzet reserves 3.030 -10.273 -3.174 -124 419