Uitgaven

100%
€ 124.374
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 124.806
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ -432
x €1.000

Programma's

Uitgaven

100%
€ 124.374
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 124.806
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ -432
x €1.000
124.806 Inkomsten (x €1.000)
124.374 Uitgaven (x €1.000)
-432 Saldo (x €1.000)
  • Programma 1 | Wonen
  • Programma 2 | Samenleven
  • Programma 3 | Veiligheid
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
  • Programma 5 | Financiën

De programma's

Terug naar navigatie - De programma's

De programmabegroting bestaat uit 5 programma's. In de programma's leest u welke extra inspanningen het college in 2024 voorstelt om te doen. Deze extra inspanningen zijn in ieder programma uitgeschreven in doelstellingen en acties. De reguliere taken staan niet beschreven in de 5 programma's.

Programma 1 | Wonen

Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Maatschappelijke effect voor 2024

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024

Maatschappelijke effect voor 2024

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024

B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Terug naar navigatie - B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Terug naar navigatie - B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Terug naar navigatie - B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Programma 1 | Wonen - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  1. Economie:
    • Functiemenging
    • Vestigingen (van bedrijven)
  2. Volksgezondheid en Milieu:
    • Omvang huishoudelijk restafval
    • Hernieuwbare elektriciteit
  3. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
    • Gemiddelde WOZ-waarde
    • Nieuw gebouwde woningen
    • Demografische druk
    • Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
    • Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.

 

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.

Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden. 

Het recreatieschap Stichtse Groenlanden is volop in transitie. Er is een nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld die per 1 januari 2023 is ingegaan. De bedrijfsvoeringsorganisatie van het recreatieschap, Recreatie Midden-Nederland, bestaat niet meer. De taakuitvoering is overgenomen door Staatsbosbeheer. In 2023 en 2024 maakt Staatsbosbeheer zich het werkgebied eigen, komen ze met een 4-jarig uitvoeringsplan en een financieel perspectief. In deze stukken wordt ook gekeken naar de ontwikkeling van de zandeilanden. 

Mooisticht

Terug naar navigatie - Mooisticht

Stichting MooiSticht stelt de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit De Ronde Venen samen. De commissie geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen. De commissie is benoemd op basis van artikel 17.9 van de Omgevingswet. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouw- en cultuurhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend, de gemeente is het bevoegd gezag.

Marickenland

Terug naar navigatie - Marickenland
  • Op 2 juli 2020 hebben de provincie Utrecht, waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Staatsbosbeheer en gemeente de (nieuwe) samenwerkingsovereenkomst Marickenland ondertekend. Daarin is vastgelegd dat een gezamenlijke ontwikkeling plaatsvindt van het nieuwe natuurgebied (gecombineerd met recreatieve voorzieningen en waterberging) Marickenland.
  • Op 30 januari 2020 heeft de gemeenteraad € 2,8 miljoen beschikbaar gesteld voor het realiseren van recreatieve voorzieningen in onder meer Marickenland en De Heul.
  • In 2023 wordt de omgevingsvergunning verleend, en wordt het project (door de provincie) aanbesteed. 
  • De feitelijke realisering van Marickenland vindt plaats in de periode 2023 - 2025.

Gebiedsprogramma Utrecht-West

Terug naar navigatie - Gebiedsprogramma Utrecht-West

De gebiedscommissie Utrecht-West geeft uitvoering aan het gebiedsprogramma van het westelijk deel van de provincie Utrecht: de Utrechtse Waarden, de Venen, de Vechtstreek en de stad Utrecht. Dit betreft landbouw, bodem en water, natuur, recreatie en energie, zowel binnen gebiedsprojecten als voor specifieke doelen in het gehele gebied. De gemeente is vertegenwoordigd in de gebiedscommissie. In de Uitvoeringsstrategie Landelijk gebied (ULG) wordt een wijziging in de governance voor de provinciale en regionale samenwerking voorgesteld. Wat deze wijziging precies inhoudt en wat de consequenties voor de gebiedscommissie Utrecht -West daarvan zijn is nu nog niet duidelijk. 

 

Programma 1 | Wonen - Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten 37.877 37.538 36.597 36.719
Baten 20.833 17.659 18.042 18.281
Saldo van programma 1 17.044 19.879 18.555 18.437

Programma 2 | Samenleven

Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Maatschappelijke effect voor 2024

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024

Maatschappelijke effect voor 2024

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024

B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Terug naar navigatie - B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Programma 2 | Samenleven - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  1. Onderwijs:
    • Absoluut verzuim
    • Relatief verzuim
    • Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
  2. Sport, cultuur en recreatie:
    • Niet-sporters
  3. Sociaal domein:
    • Banen
    • Jongeren met een delict voor de rechter
    • Kinderen in uitkeringsgezin
    • Netto arbeidsparticipatie
    • Werkloze jongeren
    • Personen met een bijstandsuitkering
    • Lopende re-integratievoorzieningen
    • Jongeren met jeugdhulp
    • Jongeren met jeugdbescherming
    • Jongeren met jeugdreclassering
    • Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo

 

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.

Programma 2 | Samenleven - Verbonden partijen

Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst: de GGD-regio Utrecht. 

Taken:

  • De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties
  • Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën
  • De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar
  • Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand
  • Inspectie van de Kindercentra en WMO-toezicht.

Kansis (Stichting Beschut Werk)

Terug naar navigatie - Kansis (Stichting Beschut Werk)

Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken 13 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden. Vanaf 2e helft 2023 werken we intensiever samen met Kansis. Inwoners met een Participatiewet-uitkering kunnen re-integratie trajecten volgen bij Kansis en Kansis-Groen waardoor zij een stap kunnen maken op de participatieladder. Deze trajecten zullen doorlopen in 2024 en verder. 

Kansis Groen (Stichting Groenwerk)

Terug naar navigatie - Kansis Groen (Stichting Groenwerk)

Bij Kansis Groen werken 7 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Zij verrichten werkzaamheden in de openbare groenvoorziening. Vanaf 2e helft 2023 werken we intensiever samen met Kansis en Kansis Groen. Inwoners met een Participatiewet-uitkering kunnen re-integratie trajecten volgen bij Kansis en Kansis Groen waardoor zij een stap kunnen zetten op de participatieladder. Deze trajecten zullen doorlopen in 2024 en verder.

Programma 2 | Samenleven - Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten 49.812 49.211 50.251 50.520
Baten 10.758 10.656 11.089 11.089
Saldo programma 2 39.055 38.554 39.162 39.430

Programma 3 | Veiligheid

Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Maatschappelijke effect voor 2024

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024

Maatschappelijke effect voor 2024

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024

Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  1. Veiligheid:
    • Verwijzingen Halt
    • Winkeldiefstallen
    • Geweldsmisdrijven
    • Diefstallen uit woning
    • Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).

 

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.

Programma 3 | Veiligheid - Verbonden partijen

Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

Terug naar navigatie - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.

Programma 3 | Veiligheid - Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten 4.575 4.587 4.727 4.723
Baten 79 79 79 79
Saldo van programma 3 4.496 4.507 4.648 4.643

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Indicatoren

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen

Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHCVV. In het kader van de digitale overheid richt het RHCVV zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. In de meerjarenbegroting 2024-2027 zijn de uitkomsten verwerkt van de bestuurlijke toekomstverkenning RHCVV.

Amstelland-Meerlandenoverleg

Terug naar navigatie - Amstelland-Meerlandenoverleg

Via de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) is de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel zij geen deelnemer is van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan – vaak medebewindstaken.

Het belang om als gemeenten gezamenlijk te werken aan de gemeentelijke uitvoeringskracht is groot. Omdat de vraagstukken te divers en vaak te complex zijn om als gemeente zelfstandig op te pakken en omdat er winst te behalen is om dat samen te organiseren. Winst in termen van verbetering van de kwaliteit en toegankelijkheid van de dienstverlening aan burgers en bedrijven en kostenbesparingen. Daarom hebben gemeenten op de Algemene ledenvergadering (ALV) van de VNG in 2017 besloten tot een gezamenlijke aanpak met een solide en representatieve governance en gezamenlijke gemeentelijke bekostiging: Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). 

Gemeentebelastingen Amstelland

Terug naar navigatie - Gemeentebelastingen Amstelland

In een dienstverleningsovereenkomst is vastgelegd dat via een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, genaamd Gemeentebelastingen Amstelland, de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) tijdig en rechtmatig plaatsvinden.

U10

Terug naar navigatie - U10

De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

 

Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Dit gebeurt aan 5 bestuurstafels: Duurzame bereikbaarheid, Economische positionering, Gezonde woon- en leefomgeving, Groen en landschap en Klimaatneutrale regio. Ook wordt samengewerkt aan de Regionale Energiestrategie U16 en de Woondeal.

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten 24.393 24.488 24.728 25.028
Baten 875 872 1.023 1.116
Saldo van programma 4 23.518 23.615 23.705 23.912

Programma 5 | Financiën

Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In dit programma komt de inzet van reserves tot uitdrukking in de 'onttrekkingen' en 'stortingen'.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten 2.270 2.320 2.286 2.277
Baten 88.274 90.843 85.034 86.234
Saldo van baten en lasten -86.004 -88.523 -82.748 -83.957
Onttrekkingen 3.987 1.692 641 419
Stortingen 5.447 1.500 1.500 1.500
Saldo van inzet reserves 1.460 -192 859 1.081