Uitgaven
100%Inkomsten
100%Saldo
Jaarverslag 2022 | Programma's
Uitgaven
100%Inkomsten
100%Saldo
- Programma 1 | Sociaal domein
- Programma 2 | Economie, wonen en fysieke leefomgeving
- Programma 3 | Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
Programma 1 | Sociaal domein
Programma 1 | Wat hebben we bereikt?
Programma 1 | Indicatoren
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren.
- Onderwijs:
- Absoluut verzuim
- Relatief verzuim
- Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
- Sociaal domein:
- Banen
- Jongeren met een delict voor de rechter
- Kinderen in uitkeringsgezin
- Netto arbeidsparticipatie
- Werkloze jongeren
- Personen met een bijstandsuitkering
- Lopende re-integratievoorzieningen
- Jongeren met jeugdhulp
- Jongeren met jeugdbescherming
- Jongeren met jeugdreclassering
- Cliënten met een maatwerkarrangement WMO
Deze indicatoren en die van andere programma's zijn opgenomen in de jaarrekening bij onderdeel 12 | Indicatoren BBV.
Programma 1 | Verbonden partijen
Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst: de GGD-regio Utrecht.
Taken:
- De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties
- Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën
- De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar
- Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand
- Inspectie van de Kindercentra en WMO-toezicht.
Kansis (Stichting Beschut Werk)
Terug naar navigatie - Kansis (Stichting Beschut Werk)Bij Kansis Stichting Beschut Werk werken mensen die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werkten in 2022 8,99 FTE inwoners uit De Ronde Venen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden en cateringwerkzaamheden.
Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
Terug naar navigatie - Kansis Groen (Stichting Groenwerk)Bij Kansis Groen werken 7 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Zij verrichten groenwerkzaamheden onder begeleiding van een voorman van Kansis Groen.
Programma 1 | Wat heeft het gekost?
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?- In onderdeel 04 | Financiële analyse van de programma's van de jaarrekening is een toelichting opgenomen van het verschil tussen begroting en rekening 2022.
- Bestuurlijk is afgesproken om inzicht te verstrekken in de meerjarige financiële ontwikkeling van het sociaal domein. Deze rapportage is opgenomen bij onderdeel 13 | Meerjarige financiële ontwikkeling sociaal domein van de jaarrekening 2022.
Exploitatie | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 41.867 | 46.247 | 46.695 | |
Baten | 11.725 | 11.177 | 13.201 | |
Programma 1 | 30.142 | 35.070 | 33.493 |
Programma 2 | Economie, wonen en fysieke leefomgeving
Programma 2 | Wat hebben we bereikt?
Doelstelling voor 2022
Terug naar navigatie - Doelstelling voor 2022B22 2.1 Verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat voor ondernemers
Wat hebben we bereikt?
B22 2.2 De woningvoorraad in De Ronde Venen moet betaalbaar, duurzaam, voldoende divers zijn en goed inzetbaar voor de diverse leeftijds- en doelgroepen
Wat hebben we bereikt?
B22 2.3 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid
Wat hebben we bereikt?
B22 2.4 De Omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners
Wat hebben we bereikt?
B22 2.5 Het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst
Wat hebben we bereikt?
B22 2.6 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 (CO2)
Wat hebben we bereikt?
B22 2.7 Realiseren van 75% afvalscheiding in 2022
Wat hebben we bereikt?
B22 2.8 Inzetten op kwalitatief groen met aandacht voor de biodiversiteit
Wat hebben we bereikt?
B22 2.9 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers
Wat hebben we bereikt?
B22 2.10 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente
Wat hebben we bereikt?
Programma 2 | Indicatoren
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren.
- Economie:
- Functiemenging
- Vestigingen (van bedrijven)
- Sport, cultuur en recreatie:
- Niet-sporters
- Volksgezondheid en Milieu:
- Omvang huishoudelijk restafval
- Hernieuwbare elektriciteit
- Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
- Gemiddelde WOZ-waarde
- Nieuw gebouwde woningen
- Demografische druk
- Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
- Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden
Deze indicatoren en die van de andere programma's zijn opgenomen in de jaarrekening bij onderdeel 12 | Indicatoren BBV.
Programma 2 | Verbonden partijen
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Terug naar navigatie - Recreatieschap Stichtse GroenlandenHet recreatieschap beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden.
Het afgelopen jaar is op alle niveaus gewerkt aan de transitie van de uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden-Nederland naar Staatsbosbeheer. Dat traject is succesvol afgerond. Nu deze transitie is afgerond kunnen we de komende jaren belangrijke punten uit het coalitieakkoord op dit gebied gaan realiseren.
Stichting Mooisticht
Terug naar navigatie - Stichting MooistichtStichting MooiSticht geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouwhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend, de gemeente is het bevoegd gezag.
In 2022 heeft Stichting Mooisticht meerdere adviezen uitgebracht voor zowel gemeentelijke alsook rijksmonumenten. Stichting Mooisticht heeft een bouwkundige aan het team toegevoegd, wat door de gemeente als zeer waardevol is ervaren. De adviezen van Mooisticht zijn op één dossier na, opgevolgd.
Afvalverwerking Utrecht
Terug naar navigatie - Afvalverwerking UtrechtDe Afvalverwerking Utrecht zorgt voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwijdering van het door de gemeente ingezamelde huishoudelijk afval. Zij houden scherp zicht op ontwikkelingen en kansen binnen de markt. De AVU heeft campagnemateriaal ontwikkeld met betrekking tot afvalscheiding. Deze materialen zetten wij in bij onze eigen communicatiecampagne over afvalscheiding in 2023.
Omgevingsdienst regio Utrecht
Terug naar navigatie - Omgevingsdienst regio UtrechtDe Omgevingsdienst regio Utrecht voert in mandaat taken uit voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving binnen het omgevingsrecht. Voor De Ronde Venen betreft dit milieu-, bouw- toezicht- en handhavingstaken.
Marickenland
Terug naar navigatie - Marickenland- Op 2 juli 2020 hebben provincie Utrecht, waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Staatsbosbeheer en gemeente de (nieuwe) samenwerkingsovereenkomst Marickenland ondertekend. Daarin is vastgelegd dat een gezamenlijke ontwikkeling plaatsvindt van het nieuwe natuurgebied (gecombineerd met waterberging en recreatieve voorzieningen, zoals een natuurspeelplaats en wandelpaden) Marickenland.
- Op 30 januari 2020 heeft de gemeenteraad € 2,8 miljoen beschikbaar gesteld voor het realiseren van recreatieve voorzieningen in onder meer Marickenland en De Heul.
- De stuurgroep Marickenland heeft het inrichtingsplan vastgesteld. Op basis daarvan worden overeenkomsten gesloten met belanghebbenden, (planologische) procedures gevolgd en wordt het project aanbesteed.
- De feitelijke realisering van Marickenland vindt plaats in de periode 2023 - 2025.
Gebiedsprogramma Utrecht-West
Terug naar navigatie - Gebiedsprogramma Utrecht-WestStichting Gebiedsontwikkeling Utrecht West werkt samen met stakeholders aan een levendig, toekomstbestendig platteland en robuuste natuur voor bewoners, boeren en de mensen die er in hun vrije tijd in doorbrengen. De bijbehorende Gebiedscommissie is een adviescommissie van gedeputeerde Staten van Provincie Utrecht. Zij bestaat uit bestuurlijke vertegenwoordigers namens gemeenten, waterschappen, landbouw-, terrein beherende - en maatschappelijke organisaties in Utrecht-West. Bodemdaling en CO2 uitstoot, stikstof, duurzame energie en duurzame landbouw, het klimaat en leefbaarheid zijn belangrijke thema's op de agenda. De Ronde Venen is lid van het algemene bestuur van de Gebiedscommissie.
In de gemeente zijn er 3 natuurprojecten en 1 gebiedsproces die aangestuurd worden vanuit de Gebiedscommissie:
- Het inrichtingsproces Groot Wilnis Vinkeveen is inmiddels afgerond. Als vervolg op dit proces is door de boeren een gebiedscoöperatie opgericht die de voortgang van het proces in de polder structuur geeft.
- Voor de realisatie van Natuur Netwerk Nederland zijn in de polder Groot Mijdrecht NO in 2019 de moerasblokken 3 en 4, opgeleverd. In 2022 is gewerkt aan de planvorming voor moerasblok 1.
- Ook Marickenland is een onderdeel van Natuur Netwerk Nederland. Voor dit plan is op 9 juni 2020 een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen Provincie, Waternet, Staatsbosbeheer en de gemeente. In 2022 is het definitief ontwerp voor dit nieuwe natuurgebied vastgesteld en is de technische uitwerking opgepakt. De totstandkoming van het plan wordt regelmatig besproken met de klankbordgroep en met de bewoners uit het gebied.
- Het gebiedsproces Waardassackerpolder is gestart in 2022. De agrariërs in de polder hebben het initiatief opgepakt om door middel van een gebiedsproces samen te werken aan een toekomstbestendige polder waarin het goed wonen en werken is. Gecoördineerd vanuit Utrecht-West wordt in dit proces samengewerkt tussen agrariërs, Provincie, Waternet, Natuurmonumenten, Rijn Vecht en Venen en de gemeente.
Programma 2 | Wat heeft het gekost?
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?- In onderdeel 04 | Financiële analyse van de programma's van de jaarrekening is een toelichting opgenomen van het verschil tussen begroting en rekening 2022.
Exploitatie | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 34.716 | 37.776 | 39.613 | |
Baten | 20.134 | 19.198 | 21.303 | |
Programma 2 | 14.582 | 18.578 | 18.311 |
Programma 3 | Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
Programma 3 | Wat hebben we bereikt?
Doelstelling voor 2022
Terug naar navigatie - Doelstelling voor 2022B22 3.1 Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en onze (veiligheids) partners (verder) uitvoering geven aan het Integraal Veiligheidsplan
Wat hebben we bereikt?
B22 3.2 Een soepele overgang naar de nieuwe bestuursperiode
Wat hebben we bereikt?
B22 3.3 Regionale samenwerking benutten om lokale opgaven te realiseren
Wat hebben we bereikt?
B22 3.4 Verbindend, innovatief en ondernemend besturen
Wat hebben we bereikt?
B22 3.5 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering
Wat hebben we bereikt?
B22 3.6 Een veilige informatievoorziening en privacybescherming
Wat hebben we bereikt?
B22 3.7 Bewustwording van datagestuurd werken
Wat hebben we bereikt?
B22 3.8 Duidelijkheid over de toekomst van het gemeentehuis
Wat hebben we bereikt?
B22 3.9 Onze dorpshuizen zijn toekomstbestendig
Wat hebben we bereikt?
B22 3.10 Het in kaart brengen van en oppakken van uitdagingen in de lokale samenleving na de coronacrisis
Wat hebben we bereikt?
B22 3.11 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid
Wat hebben we bereikt?
Programma 3 | Indicatoren
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren.
- Veiligheid:
- Verwijzingen Halt
- Winkeldiefstallen
- Geweldsmisdrijven
- Diefstallen uit woning
- Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)
- Bestuur en ondersteuning:
- Formatie
- Bezetting
- Apparaatskosten
- Externe inhuur
- Overhead
De indicatoren van veiligheid en die de andere programma's zijn opgenomen in de jaarrekening bij onderdeel 12 | Indicatoren van de jaarrekening. De indicatoren van bestuur en ondersteuning zijn opgenomen in de in de paragraaf bedrijfsvoering bij het onderdeel Landelijke bedrijfsvoeringsindicatoren.
Programma 3 | Verbonden partijen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)De VRU draagt zorg voor een adequate brandweerzorg en een goed voorbereide crisisbeheersingsorganisatie.
Het Veiligheidshuis
Terug naar navigatie - Het VeiligheidshuisIn het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.
Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
Terug naar navigatie - Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)De Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen staat voor het bevorderen van het ongestoorde gebruik van goederen en zaken op het bedrijventerrein De Ronde Venen door de bij de stichting aangesloten ondernemingen.
Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV)
Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV)Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHCVV. In het kader van de digitale overheid richt het RHCVV zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen.
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
Terug naar navigatie - Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)Via samenwerking, waarbij ondersteuning wordt verkregen bij inkoop en aanbesteden, wordt gekomen tot kwalitatief en kwantitatief goede inkoopresultaten.
Amstelland-Meerlandenoverleg
Terug naar navigatie - Amstelland-MeerlandenoverlegVia de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) is de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s sociaal domein, verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel wij geen deelnemer zijn van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Terug naar navigatie - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan – vaak medebewindstaken.
Het belang om als gemeenten gezamenlijk te werken aan de gemeentelijke uitvoeringskracht is groot. Omdat de vraagstukken te divers en vaak te complex zijn om als gemeente zelfstandig op te pakken en omdat er winst te behalen is om dat samen te organiseren. Winst in termen van verbetering van de kwaliteit en toegankelijkheid van de dienstverlening aan burgers en bedrijven en kostenbesparingen. Daarom hebben gemeenten op de Algemene ledenvergadering (ALV) van de VNG in 2017 besloten tot een gezamenlijke aanpak met een solide en representatieve governance en gezamenlijke gemeentelijke bekostiging: Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). In 2022 heeft de ALV van VNG, waarin iedere gemeente vertegenwoordigd is, onder andere besluiten genomen over het Integraal Zorgakkoord (IZA) en de Hervormingsagenda Jeugd. Daarnaast is blijvend aandacht gevraagd voor de financiering van gemeenten door het Rijk als het gaat om huidige en nieuwe taken die op gemeenten afkomen.
Belastingsamenwerking Amstelland
Terug naar navigatie - Belastingsamenwerking AmstellandIn een dienstverleningsovereenkomst is vastgelegd dat via een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, genaamd Gemeentebelastingen Amstelland, de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) tijdig en rechtmatig plaatsvinden.
BNG Bank
Terug naar navigatie - BNG BankDe BNG Bank is de huisbankier van de gemeente.
N.V. Vitens
Terug naar navigatie - N.V. VitensDeze partij draagt bij aan de drinkwatervoorziening en –kwaliteit.
U10
Terug naar navigatie - U10De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Dit gebeurt aan vijf bestuurstafels: Duurzame bereikbaarheid, Economische positionering, Gezonde woon- en leefomgeving, Groen en landschap en Klimaatneutrale regio. 2022 was het kwartiermakersjaar om de komende jaren de realisatie van het Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP) mogelijk te maken. Ook wordt samengewerkt in de Regionale Energiestrategie U16 en de Woondeal.
Programma 3 | Wat heeft het gekost?
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?- In onderdeel 04 | Financiële analyse van de programma's van de jaarrekening is een toelichting opgenomen van het verschil tussen begroting en rekening 2022.
- In dit programma komt de inzet van reserves en het financieel resultaat tot uitdrukking in de 'onttrekkingen' en 'stortingen'.
Exploitatie | Rekening 2021 | Begroting 2022 na wijziging | Rekening 2022 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 23.849 | 25.393 | 26.904 | |
Baten | 72.370 | 79.616 | 81.428 | |
Saldo van baten en lasten | -48.521 | -54.223 | -54.524 | |
Onttrekkingen | 5.398 | 4.819 | 3.410 | |
Stortingen | 9.195 | 5.394 | 6.130 | |
Inzet reserves incl. resultaat | 3.797 | 575 | 2.720 | |
Totaal programma 3 | -44.724 | -53.648 | -51.804 |