Bestuurlijke hoofdlijnen

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Als het begrotingsjaar voorbij is wordt de jaarrekening door het college opgemaakt. In de jaarrekening legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid:

  • Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
  • Hebben we gedaan wat we wilden doen?
  • Heeft het gekost wat we dachten dat het zou kosten?

Door antwoord te geven op deze vragen kan de gemeenteraad zijn controlerende taak vervullen. De jaarstukken laten zien wat er in werkelijkheid van de begrote bedragen terecht is gekomen. Is er een tekort of een overschot? En waar komt dit vandaan? Als er belangrijke verschillen zijn met de financiële begroting, dan geeft het college daarover een toelichting. De jaarrekening is hiermee een wettelijk verplicht document, evenals de verklaring van de accountant bij de jaarrekening. De jaarrekening vormt na de kadernota, begroting en bestuursrapportages het sluitstuk in de planning- en verantwoordingscyclus over 2022.

U kunt de programmarekening 2022 op twee manieren lezen:

  1. Digitale omgeving. Deze is te vinden via https://de-ronde-venen.begrotingsapp.nl/programmarekening-2022.
  2. Traditioneel document (pdf-bestand).

De digitale omgeving biedt door de eenvoudige navigatiestructuur de mogelijkheid om onderwerpen snel te lezen en te zoeken naar de informatie die er voor u toe doet.

Hoofdstukken

De programmarekening bestaat uit de volgende hoofdstukken:

  1. Bestuurlijke hoofdlijnen
  2. Programma's
  3. Paragrafen
  4. Jaarrekening.

1. Bestuurlijke hoofdlijnen

De bestuurlijke hoofdlijnen geven op hoofdlijnen inzicht van de behaalde inhoudelijke en financiële resultaten over 2022.

2. Programma's

De programma's geven inzicht in hoeverre we bereikt hebben wat we wilden en wat was afgesproken. Het gaat om 27 doelstellingen en 67 acties. Deze zijn verdeeld over de volgende programma's:

1 | Sociaal domein

2 | Economie, wonen en fysieke leefomgeving

3 | Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën

3. Paragrafen

Diverse beheersmatige zaken die over verschillende domeinen lopen zijn opgenomen in de paragrafen. Het betreft de volgende onderwerpen:

    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Grondbeleid
    • Verstrekte en ontvangen subsidies en bijdragen.

4. Jaarrekening

De jaarrekening geeft inzicht in de financiële positie (balans) en het totaaloverzicht van baten en lasten. Zo is onder meer opgenomen de financiële analyses van de programma's, de stand van reserves, de voortgang van investeringen, indicatoren BBV en een lijst van gebruikte financiële begrippen en afkortingen.

Financiële tabellen

De bedragen in de verantwoording zijn afgerond op een veelvoud van € 1.000. Hierdoor ontstaan beperkte afrondingsverschillen in de presentatie van financiële tabellen. 

Bestuurlijk terugblik 2022

Terug naar navigatie - Bestuurlijke terugblik
Burgemeester Maarten Divendal
Portefeuille: Handhaving van de openbare orde en veiligheid, communicatie en juridische zaken, archief en regionale samenwerking.
  • De jaarrekening 2022 geeft een goed beeld van alle plannen en ontwikkelingen waarmee De Ronde Venen vorig jaar te maken had. Bij de vaststelling van de programmabegroting 2022 in het najaar van 2021, door de ‘oude’ gemeenteraad, zaten we nog midden in de Corona-pandemie en wisten we niet hoe deze zich verder zou ontwikkelen. Er was nog geen aanleiding om te denken dat er een oorlog zou uitbreken in Oekraïne met de komst van veel Oekraïners naar Nederland tot gevolg. Ook leefden we op dat moment nog met lage energieprijzen.
  • Deze ontwikkelingen hebben in meer of mindere mate effect gehad op de financiën van de gemeente. De pandemie nam in 2022 in hevigheid af waardoor, na de lockdown aan het begin van het jaar, onbeperkt bezoek weer mogelijk was, alle winkels weer helemaal open konden en een bezoek aan de horeca weer kon zonder restricties. Ondanks de terugkeer naar ‘normaal’ heeft de coronacrisis aan het begin van het jaar een stempel gedrukt. Met name bij inwoners die ziek werden of die een naaste verloren als gevolg van het virus.
  • In 2022 waren de verkiezingen voor de gemeenteraad en werd een nieuw college gevormd. Bij de verkiezingen op 14, 15 en 16 maart werd Ronde Venen Belang met 10 zetels de grootste fractie in de gemeenteraad. De partij nam vervolgens het voortouw in de coalitieonderhandelingen. Dat resulteerde eind mei in de presentatie van het coalitie-akkoord “In het Hart’ door de partijen Ronde Venen Belang, VVD en D66. Deze partijen vormen het nieuwe college.
  • In februari viel Rusland Oekraïne binnen en startte het een oorlog die helaas tot op de dag van vandaag voortduurt. Kort na het uitbreken zochten veel inwoners van het land een veilig heenkomen in één van de Europese buurlanden. Ook Nederland vangt vele Oekraïners op. In De Ronde Venen waren binnen korte tijd ruim 200 plekken voor opvang beschikbaar, zowel in gemeentelijke locaties als bij particulieren. Het is hartverwarmend om te zien hoe snel en professioneel de opvang in onze gemeente plaatsvond en hoe velen zich onbaatzuchtig inspannen om de inwoners van Oekraïne een veilig en prettig onderkomen te bieden.
  • De actuele ontwikkelingen en de gevolgen daarvan, zoals de gestegen energieprijzen, zorgden voor financiële uitdagingen. Vaak wordt gezegd dat het maken van een begroting een ingewikkeld en moeilijk proces is. Dat is zeker het geval. Maar het omgaan met de begroting is nog vele malen ingewikkelder. Hoe zorgen we ervoor dat er balans blijft en dat schommelingen worden opgevangen? We zijn daar in 2022 goed in geslaagd. Ik ben dan ook trots op de jaarrekening zoals we die kunnen presenteren.
Wethouder Maarten van der Greft

Portefeuille: Inwonersparticipatie, onderwijs, dienstverlening, jeugd- en jongerenbeleid, ouderenbeleid, gezondheid, afval, openbare ruimte, riool, sport, recreatie en toerisme.

Als wethouder mag ik dagelijks inwoners, ondernemers, vrijwilligers en organisaties ontmoeten die hart hebben voor De Ronde Venen. Samen werken we aan een gemeente waar we met zijn allen trots op kunnen zijn! Hieronder een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen in 2022. 

  • Inwonerparticipatie
    • De gemeenteraad heeft in december het beleid voor Inwonersparticipatie vastgesteld. Daarmee hebben we een belangrijke doelstelling uit ons coalitieakkoord ‘In het hart’ gerealiseerd. Het Inwonersparticipatiebeleid bevat 8 duidelijke afspraken hoe de gemeente met inwoners, ondernemers en organisaties wil samenwerken. En hoe we dit met elkaar steeds beter kunnen doen. Met het vastgestelde beleid weten we beter wat we van elkaar kunnen verwachten. En kunnen we elkaar daarop aanspreken.
    • Vooruitlopend hierop is het vanaf oktober 2022 mogelijk een referendum in de gemeente te organiseren. Via een referendum kunnen inwoners zich uitspreken over voorgenomen besluiten van de gemeenteraad. Het initiatief voor een referendum kan zowel van inwoners als van de gemeenteraad komen. Het eerste referendum vindt in maart 2023 plaats en gaat over de toekomst van ons gemeentehuis. 
  • Onderwijs
    Tussen onderwijs, kinderopvang, partners die bij onderwijs betrokken zijn en gemeente hebben we afspraken gemaakt over de samenwerking. Dit is verwoord in de Samenwerkingsagenda Onderwijs 2023 -2026. De Samenwerkingsagenda is een belofte aan kinderen in onze gemeente om hen optimale kansen te bieden om zich te ontwikkelen. 
  • Dienstverlening
    Wij hebben onze digitale dienstverlening verder uitgebreid en verbeterd. Dit betekent meer mogelijkheden verzoeken af te handelen op het moment en via het kanaal dat hij of zij wenst. Vanaf augustus is het onder andere mogelijk een rijbewijs digitaal aan te vragen. Ook zijn de mogelijkheden uitgebreid digitaal aanvragen of verzoeken te doen. Direct contact met een medewerker blijft altijd mogelijk.
  • Jeugd- en Jongerenbeleid
    De eerste lichting jongeren heeft hun Maatschappelijke Diensttijdtraject bij de MDT CREW afgerond. Zo hebben ze stagegelopen bij Gezinsbuddy, het Jongerenwerk en NME De Woudreus. Deze jongeren hebben een hart voor De Ronde Venen!
  • Ouderenbeleid en gezondheid 
    Het is heel belangrijk dat er aandacht is voor het maatschappelijk probleem eenzaamheid. De Week tegen Eenzaamheid en de ondertekening van het convenant samen met onze maatschappelijke organisaties draagt hier zeker aan bij. 
  • Afval
    In 2022 hebben we een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd voor een eerlijker en eenvoudiger afvalbeleid. Belangrijkste wijziging is dat we niet overgaan tot het invoeren van gedifferentieerde tarieven (Diftar). De gemeenteraad had hier eerder toe besloten. Inwoners gaan niet betalen per leging of per kilo. In 2022 is besloten dat inwoners de keuze krijgen uit een grote (240 liter) of kleine (140 liter) container voor restafval. Voor het gebruik van een kleine container hoeft minder betaald te worden dan voor een grote container. De afvalstoffenheffing wordt dan niet meer geheven op basis van een één- of meerpersoonshuishouden, maar op basis van of men een grote of kleine afvalbak heeft. Dit is eerlijker en eenvoudiger. Op deze manier worden inwoners beloond als ze afval goed scheiden en zo min mogelijk restafval aanbieden.
  • Groen
    We willen dat inwoners weer blij worden van het groen in de gemeente. Na jaren van bezuinigingen is in 2022 besloten extra stappen te zetten om ons groen op een hoger niveau te krijgen en beter te onderhouden. De gemeenteraad heeft hier in november mee ingestemd. Er is ook meer geld beschikbaar voor de bestrijding van onkruid op verharding. Groen en bomen die ziek of dood zijn gaan we vervangen. Daarnaast is er meer aandacht voor klimaatadaptatie en het gebruiken van groen voor het vergroten van de biodiversiteit. 
  • Speelvoorziening
    In het Speelwoud in Wilnis hebben we een nieuw speeltoestel in gebruik genomen. Het vorige, de brandweerauto, was zwaar beschadigd door vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Samen met inwonersorganisatie Wilnis Klopt hebben we een wedstrijd uitgeschreven waarbij kinderen konden aangeven wat voor soort toestel ze terug wilden. Veel kinderen hebben gereageerd en het meest genoemde toestel is geplaatst.
  • Sport
    • We hebben in 2022 besluiten genomen die sportverenigingen helpen bij het verduurzamen van hun gebouwen. We stimuleren sportverenigingen om versneld over te stappen op ledverlichting. Ledverlichting is energiezuinig en helpt de vereniging de energiekosten naar beneden te dringen. Naast ledverlichting stimuleren we ook andere duurzaamheidsinitiatieven, zoals isolatie, zonnepanelen of de plaatsing van een warmtepomp. In totaal is 1,6 miljoen euro beschikbaar gesteld zodat sportverenigingen kunnen verduurzamen.
    • In Abcoude hebben we in aanwezigheid van voetballer Matthijs de Ligt en veel enthousiaste kinderen het naar hem vernoemde Cruyff Court geopend. Matthijs won in 2018, toen hij nog bij Ajax speelde, de 'Johan Cruijff Prijs voor Talent van het Jaar'. De prijs was een Cruyff Court op locatie naar keuze. Hij koos voor Abcoude, de woonplaats waar hij opgroeide.
    • In 2022 hebben we de voorbereidingen getroffen voor het Sportgala dat begin 2023, na een aantal jaren afwezigheid, is gehouden. Tijdens het Sportgala zetten we sporters en de vele vrijwilligers die in de sport actief zijn in het zonnetje. 
  • Recreatie en Toerisme
    De transitie van RMN naar Staatsbosbeheer is definitief afgerond. Staatsbosheer gaat voor het Recreactieschap Stichtse Groenlanden de natuur- en recreatiegebieden beheren. Nu deze transitie is afgerond kunnen we de komende jaren belangrijke punten uit het coalitieakkoord ‘In het hart’ op dit gebied gaan realiseren. 
Wethouder Anja Vijselaar
Portefeuille: Financiën, economie, arbeidsmarkt, bedrijventerrein, integraal plan Vinkeveen, mobiliteit, wegen, openbaar vervoer en (Coördinatie) veiligheidsontwikkeling en handhaving.
  • Financiën
    We hebben 2022 met een positief resultaat afgesloten. Aanvankelijk zag de begroting er anders uit en leek het dat we negatief zouden uitkomen. Als gevolg van de gestegen bijdragen uit Den Haag is dat beeld gekanteld. Met het positieve resultaat hebben we onze algemene reserves aangevuld. 
    In het najaar hebben we een robuuste begroting gepresenteerd, deze is in november door de gemeenteraad vastgesteld. We laten in de begroting een klein positief resultaat zien. In de begroting hebben we de budgetten gereserveerd voor de plannen zoals we die in ons coalitieakkoord hebben benoemd.
  • Economie
    • Een van de eerste besluiten die we als college hebben genomen is het verruimen van de openingstijden voor winkels. In het coalitieakkoord ‘In het Hart’ is afgesproken winkeliers de vrijheid te geven hun winkels te openen op het moment dat zij dat willen. Die belofte hebben we ingelost. Winkeliers hebben hierdoor de vrijheid om in te spelen op de wensen van de consument en bijvoorbeeld voor creatieve acties. In oktober stemde de gemeenteraad met de verruiming in.
    • In november organiseerden we de Dag voor de Ondernemer. Ondernemers zijn belangrijk voor de samenleving en verdienen een dag waarop ze worden bedankt voor hun lef en doorzettingsvermogen. Ruim 200 ondernemers namen deel aan de dag.
    • We zijn gestart met het maken van een nieuwe detailhandelsvisie. Met de visie willen we beter aansluiten bij ontwikkelingen die spelen. Er is een aantal bijeenkomsten gehouden waarin we samen met de detailhandel over de aanpak en de opzet van de visie hebben gesproken. Er is duidelijk behoefte aan een aantrekkelijk en toekomstbestendig aanbod van detailhandel voor onze bewoners. Levendige winkelstraten zijn daarvoor een belangrijke basis. Ook willen we het winkelgebied meer comprimeren. Een compact winkelgebied is aantrekkelijk voor bezoekers. We verwachten de detailhandelsvisie in het voorjaar van 2023 af te ronden en aan te bieden aan de gemeenteraad.
      Tevens hebben we veelvuldig overlegd met de ondernemersverenigingen uit de verschillende dorpen en met de overkoepelende verenigingen, zoals de De Rondeveense Ondernemingen en de VIB. Met elkaar zijn we bezig aan het uitwerken van jaarplannen om gericht aan een beter ondernemersklimaat te werken.
  • Arbeidsmarkt
    We blijven ons inzetten om inwoners die geen betaald werk hebben naar de arbeidsmarkt te helpen. Voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben we afspraken gemaakt met het werkbedrijf Kansis. Ook hebben we nieuwe contracten afgesloten met AM Match en UW, werkbedrijven in Amstelland en in Utrecht. 
  • Bedrijventerreinen
    We zijn volop in overleg met de provincie over uitbreiding van het bedrijventerrein in Mijdrecht. Ten noorden van de N201, tegenover het bestaande terrein, willen we uitbreiden, daar is dringend behoefte aan. We verwachten in 2023 een definitieve beslissing van de provincie hierover. Als we duidelijkheid hebben van provincie kunnen we het bestemmingsplan en een uitgifteplan maken.
  • Integraal plan Vinkeveen
    Hoe wikkelen we het verkeer in Vinkeveen in de toekomst goed af? Dat is een vraag waar we al langere tijd mee bezig zijn. Het bestaande wegennet in Vinkeveen is druk en willen we veiliger maken. Ook omdat we 250 tot 300 woningen in Vinkeveen willen bouwen. Voor een goede afwikkeling van het verkeer zijn verschillende scenario’s ontwikkeld die grote impact hebben op de omgeving. We werken nu aan een scenario waarbij we meer inzetten op deelmobiliteit en het gebruik van de fiets, de zogenaamde model-shift, en het invoeren van 30km-zones. Dit scenario is in november aan inwoners gepresenteerd en goed ontvangen. 
  • Mobiliteit
    • Langs de Constructieweg, tussen Hofland en de Veenweg, hebben we een vrijliggend fietspad aangelegd. Een vrijliggend fietspad zorgt voor betere bereikbaarheid van het bedrijventerrein en voor een veiliger situatie voor fietsers.
      De vraag naar laadpalen waar elektrische auto’s hun accu kunnen opladen neemt de komende jaren explosief toe. Naar verwachting zijn er in 2030 zeker 500 laadpalen nodig. In 2020 waren dat er nog 45. Om aanvragen voor een laadpaal snel af te handelen, is in 2022 een kaart opgesteld waarop te zien is waar laadpalen kunnen komen. Als de eigenaar van een elektrische auto een aanvraag doet, wordt op basis van deze laadkaart de locatie voor het plaatsen van een laadpaal bepaald. We bepaalden hiervoor per aanvraag de locatie. Dit zorgde voor een lange doorlooptijd. Met de nieuwe werkwijze verkorten we de doorlooptijden en realiseren we een efficiënt proces.   
    • We hebben een aanzet gegeven voor een nieuw Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan. Tot 2040 worden in de gemeente 4.800 woningen gebouwd. Dit leidt tot extra mobiliteit. We willen ons hierop voorbereiden en vragen inwoners hierover mee te denken. De inbreng van inwoners gebruiken we om een goed plan te maken dat we in 2023 door de gemeenteraad willen laten vaststellen.
  • Wegen
    Met grote tevredenheid hebben we kennisgenomen van het besluit van Provinciale Staten (PS) om de veiligheid en de doorstroming op de N201 te verbeteren. Een van de verbeteringen is het zogenaamde strekken van de bocht bij Mijdrecht. Ander belangrijk punt is het verlengen van de op- en afritten bij Vinkeveen. PS hebben unaniem een motie aangenomen om een fietstunnel aan te leggen onder de N201 zodat fietsers de provinciale weg veilig kunnen oversteken. 
    We zijn begonnen met een grondige opknapbeurt van de Bovendijk in Wilnis. De fundering van de weg en het asfalt worden vernieuwd. Ook wordt de weg veiliger gemaakt en wordt het groen verbeterd. De werkzaamheden worden in 2023 afgerond.
  • Openbaar vervoer
    De nieuwe dienstregeling ging in december van start. Het grote voordeel van de nieuwe dienstregeling zijn de snellere verbindingen met belangrijke OV-knooppunten, waardoor inwoners sneller in Amsterdam Bijlmer/Arena, Breukelen en Uithoorn zijn. Daarnaast is een flexibel systeem in de kernen behouden. Dit zorgt voor kortere reistijden voor een groot deel van de inwoners en voor minder overlast. Ook is een bushalte op de Meibergdreef in Amsterdam-Zuidoost aangelegd waardoor het Academisch Medisch Centrum beter bereikbaar is geworden. 
Wethouder Cees van Uden
Portefeuille: Duurzaamheid, natuur en landschap, milieu, maatschappelijk vastgoed, integraal huisvestingsplan scholen, gemeentehuis, armoede, schuldhulpverlening, Participatiewet en WMO, inclusie, personeel en organisatie, ICT, kunst, cultuur en monumenten.
  • Duurzaamheid
    • In 2022 hebben we een succesvolle actie gehouden om inwoners te helpen bij het verduurzamen van hun woning. Zowel huurders als eigenaren van koopwoningen (met een maximale WOZ-waarde van 355 duizend euro) ontvingen thuis een bon waarmee ze energiebesparende producten met een waarde tot 70 euro konden kopen. Het gaat daarbij om zaken als radiatorfolie, ledlampen, tochtstrip of een waterbesparende douchekop. In totaal hebben ruim 3.300 huurders en 1.200 woningeigenaren hiervan gebruik gemaakt. Daarnaast hebben we een grote inkoopactie gehouden waarbij woningeigenaren, voor een zeer scherpe prijs, energiebesparende maatregelen konden treffen. Het ging daarbij om de aanschaf van bijvoorbeeld zonnepanelen of hybride warmtepompen. Ook vloerisolatie, spouwmuurisolatie en isolatieglas waren onderdeel van de actie.
    • Om inwoners te helpen op het gebied van duurzaamheid zijn we als gemeente met een subsidieregeling gestart voor duurzame inwonersinitiatieven en energiecoöperaties. Tot eind 2022 kon subsidie worden aangevraagd voor activiteiten die meehelpen aan een duurzamer De Ronde Venen. Om de initiatieven te ondersteunen was 50 duizend euro beschikbaar.
    • We hebben ons als gemeente verzet tegen mogelijke plannen van de provincie om windturbines in De Ronde Venen te plaatsen. De provincie Utrecht onderzoekt mogelijke locaties voor windturbines. Uit dit onderzoek komen ook plekken in De Ronde Venen naar voren. We houden ons als gemeente vast aan de uitspraak van de gemeenteraad en het coalitieakkoord en willen geen windturbines in De Ronde Venen. De Ronde Venen zet zich uiteraard wel in om de klimaatdoelstellingen te halen.
    • Samen met de Energieke Rondeveners hebben we als gemeente een speciale klusbrigade opgezet om inwoners direct te helpen kleine energiebesparende maatregelen te treffen. Ook krijgen inwoners advies hoe zij eenvoudig nog meer geld kunnen besparen op hun energierekening.
  • Milieu
    Samen met de provincie Utrecht zijn we onderzoek gestart naar de aanwezigheid van lood in de bodem van tuinen. Al eerder zijn speeltuinen en moestuinen in De Ronde Venen aangepakt. Als de verhoogde aanwezigheid van lood in tuinen wordt gemeten, dan worden in nauw overleg met de eigenaren/bewoners maatregelen getroffen. Het lood is afkomstig van de zogenaamde ‘toemaakdek’.
    We hebben Schiphol laten weten het niet eens te zijn met de mogelijkheid om meer vliegtuigen ’s nachts over de gemeente te laten vliegen. Schiphol voert onderhoud uit aan verschillende landingsbanen. Daardoor wil de luchthaven afwijken van de standaardregels over baan- en routegebruik. Dat betekent dat vliegtuigen ook tussen 23.00 uur ’s avonds tot 6.00 uur ’s ochtends over de gemeente kunnen vliegen. Met de huidige vluchtfrequentie en vluchtroutes staat de leefkwaliteit in De Ronde Venen al onder druk. 
  • Maatschappelijk vastgoed
    De dorpshuizen De Springbok in De Hoef en de Vijf Bogen in Baambrugge hebben extra subsidie gekregen om de gestegen energiekosten op te vangen. Ook De Willisstee in Wilnis en De Boei in Vinkeveen ontvingen extra subsidie voor het betalen van hun energierekeningen. De gemeente is financieel bijgesprongen zodat de dorpshuizen hun verbindende rol in de gemeenschap kunnen blijven vervullen.
  • Integraal huisvestingsplan scholen
    Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen (IHP) is samen met de schoolbesturen opgesteld. De besturen zijn akkoord en enthousiast over het plan. In het eerste kwartaal van 2023 vindt de bestuurlijke besluitvorming plaats over het IHP.
  • Gemeentehuis
    De gemeenteraad heeft de startnotitie voor de vernieuwing van het gemeentehuis vastgesteld. In de startnotitie worden 2 scenario’s beschreven: renovatie van het gemeentehuis op de huidige plek of nieuwbouw van het gemeentehuis bij het zwembad in Mijdrecht. Het gemeentehuis voldoet niet aan de eisen van de huidige tijd en is niet toekomstbestendig. Aanpassingen zijn nodig om het gemeentehuis weer het kloppende hart van de gemeente te maken. Inwoners is in maart via een referendum gevraagd hun voorkeur uit te spreken.
  • Armoede, schuldhulpverlening, Participatiewet en WMO
    Samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid hebben we inwoners met een laag inkomen een collectieve zorgverzekering aangeboden. Inwoners met een uitkering of een inkomen niet hoger dan 120% van de bijstandsnorm konden hier gebruik van maken en zich uitgebreid verzekeren tegen zorgkosten. Gemeente De Ronde Venen biedt een collectieve zorgverzekering aan samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid. 
    Huishoudens met een laag inkomen konden een energietoeslag van 800 euro krijgen. Met deze toeslag konden zij een deel van de sterk gestegen energiekosten betalen. De stijging van de energieprijzen zorgde ervoor dat huishoudens honderden euro’s minder te besteden hadden.
  • Inclusie
    Samen met bijna 50 andere organisaties in de regio hebben we een akkoord afgesloten om laaggeletterdheid terug te dringen. Mensen met laaggeletterdheid hebben moeite met lezen, spreken, schrijven en/of rekenen. Ook vinden ze het bijhouden van de administratie en financiën vaak lastig en zijn ze digitaal niet zo vaardig. Deze taalachterstand drukt een zware stempel op hun privé- en werksituatie. Zo is ongeveer de helft van de mensen met problematische schulden laaggeletterd. Ook heeft deze groep een grotere kans om langdurig in armoede te leven en heeft vaker schuldhulpverlening nodig.
    Welzijnsorganisatie Tympaan-De Baat gaat in opdracht van de gemeente de zogeheten Inclusie-agenda uitvoeren. De komende 3 jaar organiseert Tympaan-De Baat daarom uiteenlopende activiteiten om te komen tot een inclusieve gemeente. Doel is dat iedereen in De Ronde Venen mee kan doen. 
    Om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen hebben we als gemeente weer meegedaan met de actie Orange the World.
  • Personeel en organisatie
    In 2022 hebben we de gemeentelijke organisatiestructuur aangepast. Doel daarvan is de samenleving meer centraal te stellen, nauwer samen te werken met iedereen die belang heeft in onze diensten en producten en meer samenhang te brengen in alles wat we doen. Daarvoor werken we nu met een plattere organisatie. Daarin geeft de directie leiding aan Teammanagers en zijn er geen afdelingshoofden meer.
  • Kunst, cultuur en monumenten
    Het beheren en behouden van religieus erfgoed is voor kerkgemeenschappen een steeds grotere uitdaging. Daarom is de Visie Religieus Erfgoed opgesteld. De visie reiken we als gemeente de hand om samen te kijken hoe het religieus erfgoed in stand kan worden gehouden. 
Wethouder Huib Zevenhuizen
Portefeuille: Ruimte ordening, volkshuisvesting, bestemmingsplan Plassengebied en vergunningverlening.
  • Ruimtelijke Ordening
    • Er is een grote behoefte aan woningen in onze gemeente. Daar hebben we in 2022 vol op ingezet. We streven naar een woningaanbod voor al onze inwoners. Daarbij houden we rekening met verschillende behoeften, want wonen voor jongeren vraagt bijvoorbeeld iets anders dan wonen voor senioren.
    • We hebben afgesproken tot 2040 4.800 woningen te realiseren. We zijn goed op weg en hebben met de provincie grote stappen gezet. Voor zo’n 3.000 woningen weten we al waar we ze gaan bouwen. We kijken nu naar andere locaties om de gewenste aantallen te bereiken.
  • Woningbouw
    • Er wordt hard gewerkt aan verschillende woningbouwplannen. Voor 3 grote nieuwbouwprojecten zijn door de gemeenteraad ruimtelijke kaders vastgesteld zodat we weten hoeveel en wat voor soort woningen er komen. In totaal gaat het om bijna 1.600 woningen.
    • In het project Het Oosterland worden 755 woningen gebouwd, bestaande uit onder andere 226 sociale huurwoningen, 113 middeldure huurwoningen en 37 betaalbare koopwoningen.
    • Het project De Meijert bestaat uit 203 woningen. Hier willen we minimaal 60 sociale huurwoningen en 30 middeldure huur/goedkope koopwoningen Bouwen.
    • Binnen De Maricken II is het plan dat er ongeveer 600 tot 650 woningen bij komen. Daarvan zijn minimaal 180 woningen sociale huur, 90 middeldure huurwoningen en 30 betaalbare koopwoningen.
    • Tijdens de inloopavonden bleek er heel veel belangstelling voor de nieuwbouwprojecten te zijn. Bij het project Oosterland kwamen ruim 400 mensen langs en bij Maricken II ruim 100. De woningen zijn nog niet in de verkoop, eerst moeten de bestemmingsplannen gemaakt en vastgesteld worden. De verwachting is dat er vanaf 2024 of uiterlijk 2025 daadwerkelijk gebouwd kan worden.
    • Verder is er gewerkt aan het voorbereiden van woningbouw op verschillende andere locaties. Zoals de BON-gronden in Abcoude en de Voorbij-locatie in Wilnis. Voor de BON-locatie is gewerkt aan de ruimtelijke kaders. De verwachting is dat we deze medio 2023 naar de gemeenteraad kunnen sturen ter vaststelling. Voor de Voorbij-locatie is een anterieure overeenkomst gesloten waarin afspraken staan tussen ontwikkelaar en gemeente over het bouwprogramma.
    • Op de Stationslocatie in Mijdrecht wordt volop gebouwd aan een nieuwe wijk. Hier komen 35 (sociale) huurwoningen en 36 koopwoningen. De eerste woningen worden in 2023 opgeleverd. In Twistvlied zijn 50 woningen, waarvan bijna de helft voor starters, binnen 2 weken verkocht. Er hadden zich bijna 200 mensen ingeschreven voor de woningen.
    • Aan de Prins Bernhardlaan (21) en de Gosewijn van Aemstelstraat (24) in Mijdrecht zijn 2 nieuwbouwprojecten opgeleverd. Het overgrote deel van de nieuwe bewoners komt uit een eengezinswoning. Hun woningen zijn daardoor vrijgekomen voor gezinnen uit onze gemeente.
  • Bestemmingsplannen
    We maken 1 nieuw bestemmingsplan voor de kernen van onze dorpen Abcoude, Amstelhoek, Baambrugge, Mijdrecht, Wilnis en Vinkeveen. Voor deze 6 kernen gelden op dit moment meer dan 30 verschillende ruimtelijke plannen. Dit zijn meestal verouderde ruimtelijke plannen (bestemmingsplannen en beheerverordeningen) met verschillende afspraken voor bijna dezelfde situaties. Het nieuwe bestemmingsplan voor de 6 dorpskernen zorgt voor 1 bijgewerkt bestemmingsplan dat makkelijk vindbaar is en waarin voor alle 6 de dorpskernen dezelfde regels gelden, bijvoorbeeld: hoever mag je een steiger in het water bouwen? Bij het op elkaar afstemmen van de regels zijn we uitgegaan van de ruimste regels zoals ze nu gelden. Het effect van het nieuwe bestemmingsplan is dat we een veel vlottere dienstverlening creëren waardoor inwoners en ondernemers effectiever en beter worden geholpen.
  • Bestemmingsplan Plassengebied
    Voor het bestemmingsplan Plassengebied zijn grote stappen gezet. We willen een goede balans realiseren tussen natuur en recreatie. We hebben hierover intensief overleg met de provincie. Ook zijn er vele gespreksrondes geweest met gebruikers van het gebied en ondernemers. Er is goed naar hen geluisterd en er is zoveel mogelijk rekening gehouden met hun belangen. Dit heeft geresulteerd in wat ruimere mogelijkheden voor bebouwing op de legakkers in vergelijking met het vorige plan. We verwachten het voorontwerp op korte termijn ter inzage te kunnen leggen. In het najaar kan het vervolgens naar de gemeenteraad en als de raad akkoord is kan het vanaf 2024 gaan gelden. 
  • Omgevingsdienst
    We hebben hard gewerkt aan een betere relatie met de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU). Ook is veel energie gestoken in het efficiënter verlenen van vergunningen. Dit komt ten goede aan de inwoners en ondernemers die daardoor beter worden geholpen en minder tijd hoeven te besteden aan een aanvraag. Ook zijn er duidelijker afspraken gemaakt tussen ODRU en gemeente over wie wat doet en wie waarvoor verantwoordelijk is. 
  • Omgevingswet
    De invoering van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld. Inmiddels zijn vele voorbereidingen getroffen voor het moment dat de wet wordt ingevoerd. Als de Omgevingswet wordt ingevoerd zijn we daar klaar voor.

Uiteenzetting van de financiële positie

Conclusie financiële positie

Terug naar navigatie - Conclusie financiële positie

De resultaten van de jaarrekening 2022 zijn:

  • Er is sprake van een financieel resultaat van € 3.137.000 en dat is € 1.224.000 gunstiger dan verwacht.
  • De reservepositie geeft een hoger beeld dan verwacht doordat diverse projecten doorschuiven van 2022 naar 2023. Het bijstellen van de planning en het geld vindt plaats bij de bestuursrapportage 2023 en de begroting 2024 - 2027.
  • De mogelijkheid om risico's op te vangen is vrijwel ongewijzigd ten opzichte van 2021.
  • De financiële positie per 31 december 2022 is licht verbeterd ten opzichte van 2021. Dit blijkt onder meer door lagere schulden en minder voorraden grondexploitatie. 
     

In dit hoofdstuk is de financiële context op hoofdlijnen toegelicht:

  • Financieel resultaat
  • Hoofdlijnenanalyse van de verschillen tussen de begroting 2022 en de rekening 2022
  • Onderscheid naar structureel en incidenteel resultaat
  • Lokale heffingen
  • Ontwikkeling reservepositie
  • Investeringen
  • Waar komt het geld vandaan en waaraan is het besteed?

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

In onderstaande tabel is opgenomen het financieel resultaat voor en na inzet van reserves van 2022. Hierbij zijn de verschillen tussen de begroting en de jaarrekening vermeld. In deze uiteenzetting zijn de financiële verschillen op hoofdlijnen toegelicht. In de jaarrekening zijn de verschillen meer gedetailleerd weergegeven.

Financieel resultaat 2022 (bedragen x € 1.000)
    Begroting 2022 Rekening 2022 Verschil
1 Lasten 109.416 113.212 -3.796
2 Baten 109.991 115.932 -5.941
3 Saldo van lasten en baten -575 -2.720 2.145
4 Mutaties reserves:      
  Stortingen 3.481 2.993 488
  Onttrekkingen 4.819 3.410 -1.409
5 Saldo van inzet reserves -1.338 -417 -921
6 Rekeningresultaat (+ = overschot en - = tekort) 1.913 3.137 1.224

 

Hoofdlijnenanalyse

Terug naar navigatie - Hoofdlijnenanalyse

Na het verwerken van de raadsbesluiten tot en met december 2022 was rekening gehouden met een overschot van € 1.913.000. Dit resultaat is door ontwikkelingen verbeterd met € 1.224.000 naar een overschot van € 3.137.000. Deze ontwikkelingen zijn op hoofdlijnen hierna vermeld. 

Hooflijnenanalyse (bedragen x € 1.000)
Nr. Toelichting Bedrag Voor- of nadeel
1 In het sociaal domein worden diverse openeinderegelingen uitgevoerd zoals werk en inkomen, jeugdzorg en de Wmo. Daarnaast zijn in 2022 samen met verschillende partners vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen. In dit domein is een voordeel ontstaan van 5,7% ofwel € 1.916.000.  1.916 Voordeel
2 In januari 2023 is de raad via een raadsinformatiebrief op de hoogte gebracht van de uitkomsten van de decembercirculaire 2022. Hierin is opgenomen een extra opbrengst van € 1.130.000. 1.130 Voordeel
3 Op de bedrijfsvoeringskosten zoals huisvesting, fiscale advisering en opleidingen is een voordeel ontstaan van € 551.000. 551 Voordeel
4 Revitalisering woonwagenstandplaats vindt verder plaats in 2023 e.v. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 329.000. 329 Voordeel
5 Bij wonen en bouwen is een voordeel ontstaan van € 212.000 door onder meer hogere leges van bouwvergunningen en het niet volledig uitvoeren van het handhavingsproject Buitengebied-West. 212 Voordeel
6 Overig 51 Voordeel
7 Op het uitvoeren van maatregelen aan wegen, bruggen, verlichting, fietspaden e.d. is afwijking ontstaan van 2 procent. Hierdoor ontstaat een nadeel van € 124.000. -124 Nadeel
8 Er is voor € 146.000 rekening gehouden met de mogelijkheid dat vorderingen van lokale heffingen niet volledig worden betaald. Dit maakt onderdeel uit van de de voorziening dubieuze debiteuren lokale heffingen. -146 Nadeel
9 Door met name het afwikkelen van het digitaal kinddossier GGiD ontstaat een nadeel van € 297.000 binnen het beleidsterrein volksgezondheid. -297 Nadeel
10 Op de personele kosten is een nadeel ontstaan van € 309.000. Dit bestaat uit een extra kostenpost van verlofsparen van € 779.000 en een voordeel van € 470.000 op overige personele kosten. -309 Nadeel
11 De gemeente is zelf verantwoordelijk voor de pensioenopbouw voor de (oud-)wethouders volgens de regels uit de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Voor de wethouders heeft de gemeente een kapitaalverzekering bij A.S.R. Levensverzekering N.V. afgesloten. De verzekeraar heeft besloten om de overeenkomst per 1 januari 2022 te beëindigen. Per 1 januari 2022 kan de gemeente daarom geen kapitaal meer opbouwen voor het pensioen van de wethouders bij de verzekeraar. Daardoor is aan de hand van een actuariële berekening de benodigde omvang bepaald op € 1.009.000 per 31 december 2022. Hiervan is € 456.000 opgevangen binnen de bestuurskosten. Daarmee ontstaat een nadeel van € 553.000 (€ 1.009.000 min € 456.000). -553 Nadeel
12 Door enerzijds het doorschuiven van de grondexploitatie De Maricken en Land van Winkel naar 2023 en anderzijds door stijgende prijzen ontstaat een nadeel van € 615.000. -615 Nadeel
  Subtotaal 2.145 Voordeel
13 Diverse incidentele budgetten zoals revitalisering woonwagenstandplaats, invoeren Omgevingswet/Wet Kwaliteitsborging en het afwikkelen van grondexploitaties zijn niet volledig zijn afgerond. Een totaaloverzicht van alle verrekende budgetten is opgenomen in onderdeel 7 van deze jaarrekening. Tegenover de niet bestede middelen staat een nadeel van € 921.000 door een lagere inzet van de reserves. -921 Nadeel
  Totaal 1.224 Voordeel

 

Structureel en incidenteel resultaat

Terug naar navigatie - Structureel en incidenteel resultaat

Het onderscheid tussen structurele en incidentele resultaten is van belang voor het inzicht in de financiële positie van de gemeente. In het algemeen geldt dat de gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten en baten zijn de regel, incidentele lasten en baten zijn de uitzondering. 

Het resultaat van 2022 van € 3.137.000 is opgebouwd uit een structureel element van € 4.347.000 en een incidenteel element van € -1.210.000. In het structurele element is onder meer opgenomen de hogere rijksbijdrage van de algemene uitkering en lagere kosten van de openeinderegelingen jeugd, werk en inkomen. Het incidentele nadeel komt mede door de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) en de landelijke verplichting tot het instellen van een voorziening verlofsparen. Een totaaloverzicht van de incidentele baten en lasten is opgenomen bij onderdeel 05 van de jaarrekening.

Onderscheid naar structureel en incidenteel (bedragen x € 1.000)
    Structureel Incidenteel Totaal
1 Lasten 104.829 8.383 113.212
2 Baten 110.160 5.772 115.932
3 Saldo van lasten en baten -5.331 2.611 -2.720
4 Mutaties reserves:      
  Stortingen 1.500 1.493 2.993
  Onttrekkingen 516 2.894 3.410
5 Saldo van inzet van reserves 984 -1.401 -417
6 Rekeningresultaat (+ = overschot en - = tekort) 4.347 -1.210 3.137

 

Doorwerking naar begroting 2023 - 2026

Terug naar navigatie - Doorwerking naar begroting 2023 - 2026

Bestuurlijk is afgesproken om duidelijk onderscheid te maken tussen plannen, bijstellen en verantwoorden in de gemeentelijke planning- en controlcyclus. In de programmarekening 2022 leggen we verantwoording af over het gevoerde beleid en financiën. We sturen tussentijds beleid, planning en financiën bij via de bestuursrapportages. Hierdoor betrekt het college bij de bestuursrapportages 2023 de effecten op de planning, inhoud en middelen vanuit de verantwoording over 2022.

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen

De lokale heffingen vormen een belangrijk onderdeel van de eigen inkomsten van gemeenten. In onderstaande tabel zijn onze lokale heffingen voor 2022 vermeld voor een meerpersoonshuishouden.

Lokale heffingen 2022 voor een meerpersoonshuishouden
OZB-lasten bij gemiddelde WOZ-waarde van € 518.000 375
Rioolheffing 210
Afvalstoffenheffing 348
  Totaal 933

 

Onze lokale heffingen behoren tot één van de laagste in de provincie Utrecht. Meer informatie is opgenomen in de paragraaf Lokale heffingen.

Ontwikkeling reservepositie

Terug naar navigatie - Ontwikkeling reservepositie

Het uitgangspunt van de Nota reserves en voorzieningen 2020 - 2022 is om rekeningresultaten te verrekenen met de algemene reserve. We stellen voor om het overschot van € 3.137.000 toe te voegen aan de algemene reserve. Het effect van dit voorstel op de omvang van de reserves is hieronder weergegeven.

Eigen vermogen per 31 december 2022 (bedragen x € 1.000)
  Stand voor bestemming Bestemming Stand na bestemming
Algemene reserve 21.706 3.137 24.843
Bestemmingsreserves 9.316   9.316
Rekeningresultaat 3.137 -3.137 0
Totaal eigen vermogen 34.159 0 34.159

 

De reservepositie na het bestemmen van het resultaat over de jaren 2019 tot en met 2022 is opgenomen in onderstaande grafiek.

Algemene reserve:

  • De algemene reserve is een belangrijke buffer voor het opvangen van risico's en incidentele kosten.
  • Als minimumbuffer geldt 10 miljoen euro.
  • Deze reserve wordt vooral gevoed door rekeningresultaten.
  • De omvang van de algemene reserve voor het jaar 2022 zou lager zijn geweest als diverse projecten waren afgerond. Via de bestuursrapportages 2023 volgen voorstellen voor het doorschuiven van diverse projecten. In de jaarrekening is bij onderdeel 07 | Overzicht incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves meer informatie hierover opgenomen.

Bestemmingsreserves:

  • De ontwikkeling van de bestemmingsreserves verloopt volgens verwachting.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In 2022 is geïnvesteerd in voorzieningen waarvan onze inwoners meerdere jaren gebruik kunnen maken. Voorbeelden hiervan zijn de aanleg of verbetering in de openbare ruimte zoals wegen, bruggen, riolering en fietsvoorzieningen. In 2022 is € 8,8 miljoen besteed aan investeringen. 

Investeringen 2022 (bedragen x € 1.000)
Wegen 2.810
Vastgoed 2.600
Bruggen 1.256
Fietsvoorzieningen 735
Riolering 465
Openbare verlichting 347
Voertuigen en materialen 245
Automatisering 215
Overig 174
  Totaal 8.847

Meer informatie is opgenomen in de jaarrekening bij onderdeel 10 | Voortgang investeringen.

Waar komt het geld vandaan?

Terug naar navigatie - Waar komt het geld vandaan?

Voor het uitvoeren van taken ontvangt de gemeente van verschillende bronnen middelen. De inkomsten zijn € 119,3 miljoen. Hiervan komt 68% van het Rijk in de vorm van de algemene uitkering en doeluitkeringen. De overige 32% heeft betrekking op lokale heffingen, de inzet van reserves en overige opbrengsten. Tegenover de opbrengsten staan € 116,2 miljoen aan bestedingen. Daarmee komt het resultaat voor 2022 uit op € 3,1 miljoen.

Opbrengsten (bedrag x € 1.000)
Onderwerp Bedrag  Percentage
Algemene uitkering 67.687 57%
Doeluitkeringen van het Rijk 12.733 11%
Onroerendezaakbelastingen 9.874 8%
Overige middelen 8.997 8%
Afvalstoffenheffing 6.141 5%
Rioolheffing 4.895 4%
Retributies, leges en overige belastingen 4.156 3%
Bijdragen van overige overheden zoals provincie Utrecht en gemeenschappelijke regelingen 1.449 1%
Subtotaal 115.932 3%
Toevoegingen aan reserves 3.410  
Totaal 119.342 100%

 

Waar is geld aan besteed?

Terug naar navigatie - Waar is geld aan besteed?

De gemeente voert diverse taken uit zoals onderhoud aan wegen, het verstrekken van bijstandsuitkeringen, jeugdzorg, het verstrekken van een paspoort, het beheer van sportvelden en de brandweerzorg. De bestedingen van € 119,3 miljoen zijn verdeeld over verschillende onderwerpen waarbij de toevoegingen aan reserves en financieel resultaat apart zichtbaar zijn.

Bestedingen (bedrag x € 1.000)
Onderwerp Bedrag  Percentage
0 | Bestuur en ondersteuning 22.936 19%
1 | Veiligheid 3.968 3%
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat 9.724 8%
3 | Economie 630 1%
4 | Onderwijs 4.959 4%
5 | Sport, cultuur en recreatie 11.523 10%
6 | Sociaal domein 39.603 33%
7 | Volksgezondheid en milieu 13.912 12%
8 | Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing 5.957 5%
Subtotaal 113.212  
Toevoegingen aan reserves 2.993 3%
Resultaat van de rekening van baten en lasten 3.137 3%
Totaal 119.342 100%

 

Kerngegevens 2019 - 2022

Terug naar navigatie - Kerngegevens 2019 - 2022
  2019 2020 2021 2022
Inwoners
Aantal per 1 januari 44.059 44.456 44.720 44.955
Bevolkingsgroei 397 264 235 602
Aantal per 31 december 44.456 44.720 44.955 45.557
Woningen
Aantal per 1 januari 18 332 18.517 18.580 18.721
Nieuwbouw 188 202 109 149

Overige toevoegingen zoals splitsing, verbouw of verandering van gebruiksfunctie

20 35 71 34

Sloop en overige verminderingen zoals samenvoeging of verandering van de gebruiksfunctie

-23 -174 -39 -32
Aantal per 31 december 18.517 18.580 18.721 18.872
Huishoudens
Eenpersoonshuishoudens 5.701 5.857 5.923 6.064
Meerpersoonshuishoudens zonder thuiswonende kinderen 5.984 6.002 6.063 6.136
Meerpersoonshuishoudens met thuiswonende kinderen 7.200 7.266 7.301 7.257
Totaal huishoudens 18.885 19.125 19.287 19.457
Economische structuur
Aantal vestigingen van bedrijven (Bron: LISA) 5.450 5.760 5.960 -
Aantal banen van fulltimers, parttimers en uitzendkrachten (Bron: LISA) 18.100 18.190 18.270 -