Omschrijving (toelichting)

Onze inwoners kunnen bij burgerzaken digitaal de zaken regelen. Voor de producten waarvoor een digitale aanvraag mogelijk is zijn 73 procent van de producten digitaal aangevraagd/afgehandeld. De afspraken zijn voor 49 procent door de inwoner digitaal gemaakt, via het klantcontactcentrum (KCC) zijn 51 procent van de afspraken gemaakt. Mochten inwoners willen kiezen voor het niet digitaal aanvragen blijft dit mogelijk.  We attenderen de inwoners wel op de digitale mogelijkheden. Hiernaast zijn in de organisatie (buiten de processen van burgerzaken) ongeveer 80 extra processen digitaal ingericht. De online toegankelijkheid van onze dienstverlening is daarmee verder uitgebreid. 

 

Ook wordt er via het organisatie brede project “Helder schrijven”, gewerkt aan begrijpelijk communiceren. Hierbij is taalniveau B1 de standaard, wat 80 procent van de inwoners begrijpt. Inmiddels zijn 120 standaardbrieven binnen het sociaal domein en burgerzaken herschreven. Bij het sociaal domein zijn veel brieven zelfs op A2 niveau geschreven, dus nog eenvoudiger. Ruim 200 medewerkers zijn getraind in helder en actief schrijven. Daarnaast zijn er schrijfcoaches in de organisatie die collega’s kunnen helpen bij het schrijven van brieven.