Jaarverslag 2021 | Domeinen

Domein 1 - Sociaal domein

Domein 1 - Visie, doelen en acties

Visie op het domein

Terug naar navigatie - Visie op het domein

In onze gemeente kun je gezond en veilig opgroeien en zo gezond mogelijk oud worden. Investeren in de jeugd zien wij als een investering in de toekomst. Dit bereiken we door een gunstig opvoedklimaat te scheppen waar goed onderwijs bereikbaar en passend is, verschillende activiteiten voor kinderen worden georganiseerd, het gezin centraal staat en zorg dichtbij geregeld is. We willen dat inwoners meedoen in de samenleving door het hebben van (vrijwilligers)werk of het volgen van onderwijs, studie en opleiding. We gaan daarbij uit van de eigen kracht van onze inwoners, waarbij de gemeente inspringt als het niet zelfstandig lukt. Onze ouderen worden in staat gesteld voor zichzelf te zorgen en een sociaal netwerk op te bouwen en te behouden. Inwoners zijn betrokken bij hun omgeving en kijken naar elkaar om.

 

Bij hulp, ondersteuning en zorg ligt de nadruk op preventie. Voorkomen is immers beter dan genezen. We richten onze zorg en ondersteuning zoveel mogelijk in dat er sprake kan zijn van vroegsignalering door professionals zoals de huisarts, wijkverpleging, kraamzorg en het onderwijs. Daarbij zijn regels dienend, dit wil zeggen dat wij administratieve lasten verlichten voor het aanvragen van zorg door onze inwoners en voor de professionals die zorg leveren.

 

Sport en bewegen zijn bijna vanzelfsprekend onderdeel van ieders leven. Naast gezondheid heeft sporten een belangrijke ontmoetingsfunctie en draagt het bij aan sociale cohesie. De leefomgeving van onze inwoners en onze (sport) accommodaties worden nog beter ingezet om bewegen leuker en uitnodigender te maken.

Wat was de doelstelling voor 2021?

Terug naar navigatie - Wat was de doelstelling voor 2021?

B21 1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee

Terug naar navigatie - B21 1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee

Wat hebben we bereikt en is daarvoor gedaan?

B21 1.3 Inwoners leven gezond

Terug naar navigatie - B21 1.3 Inwoners leven gezond

Wat hebben we bereikt en is daarvoor gedaan?

B21 1.4 Ouders voeden op met vertrouwen

Terug naar navigatie - B21 1.4 Ouders voeden op met vertrouwen

Wat hebben we bereikt en is daarvoor gedaan?

B21 1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf

Terug naar navigatie - B21 1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf

Wat hebben we bereikt en is daarvoor gedaan?

Domein 1 - Indicatoren BBV

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Naam van de indicator

Realisatie

2018

Realisatie

2019

Realisatie

2020

Realisatie

2021

1 Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners 180,5 161,0 357,1 169,9
2 Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking) 69,9% 71,5% 72,0% [*]
3 Banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 65 jaar 631,5 639,5 640,3 [*]
4 Reintegratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 65 jaar 132,4 90,4 130,6 [*]
5 Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen 4% 3% [*] [*]
6 Percentage werkloze jongeren van 16 tot en met 22 jaar 1% 1% [*] [*]
7 Percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar 7,7% 8,3% 7,4% 7,0%
8 Percentage jongeren met jeugdbescherming 0,6% 0,8% 0,9% 0,9%
9 Percentage jongeren (12 - 22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12 - 22 jaar) 0,3% 0,4% 0,3% 0,2%
10
Relatief verzuim per 1.000 leerplichtigen
22 21 [*] [*]
11 Absoluut verzuim per 1.000 leerplichtigen - 2,3 [*] [*]
12 Percentage voortijdig schoolverlaters (alle onderwijsvormen) 0,9% 1,4% 0,9% [*]
13
Cliënten met een maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners
400 420 430 390
14 Percentage niet-wekelijks sporters ten opzichte van bevolking van 19 jaar en ouder
[*] [*] [*] [*]
[*] Gegevens niet beschikbaar op de website Waarstaatjegemeente.nl

 

Toelichting op de indicatoren

Terug naar navigatie - Toelichting op de indicatoren

De indicatoren 1 tot en met 14 worden door alle gemeenten opgenomen in hun begroting en verantwoording. 

 

Nr. Toelichting
1 In deze indicator is begrepen de bijstandsuitkeringen vanuit de Participatiewet, IOAW, IOAZ, TOZO en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen. Deze is iets hoger dan het niveau van 2019 en veel lager dan 2020. Hier speelt de nasleep van de coronamaatregelen, gecombineerd met een aantrekkende economie.
2 De laatste gegevens dateren van 2020.
3 De laatste gegevens dateren van 2020.
4 De laatste gegevens dateren van 2020. Uit onze eigen administratie blijkt dat in 2021 fors minder instrumenten zijn ingezet (van 490 in 2020 tot 403 in 2021).
5 De gegevens over 2021 zijn niet beschikbaar in waarstaatjegemeente.nl. Het percentage kinderen in een gezin dat met een uitkering moet rondkomen was in 2020 3% (bron: waarstaatjegemeente.nl). Uit onze eigen administratie blijkt dat op 31-12-2021 154 gezinnen met kinderen een uitkering ontvangen. Dit is 15 meer dan 2020.
6 De laatste gegevens dateren van 2020.
7 Het percentage jeugdhulp daalt, deze gegevens zijn over het eerste halfjaar van 2021.
8 Het percentage blijft gelijk., de gegevens zijn over het eerste halfjaar van 2021.
9 Het percentage is gedaald ten opzichte van 2020. Het gegeven cijfer is over de eerste helft van 2021.
10 Deze gegevens zijn niet beschikbaar in waarstaatjegemeente.nl. De laatste gegevens dateren van 2019.
11 Deze gegevens zijn niet beschikbaar in waarstaatjegemeente.nl. De laatste gegevens dateren van 2019.
12 Dit percentage blijft ten opzichte van 2020 gelijk.
13 Het aantal cliënten met een maatwerkarrangement per 10.000 inwoners is in 2021 iets gedaald.
14 Gegevens zijn niet beschikbaar omdat deze om de vier jaar bekend worden gemaakt. De laatste beschikbare cijfers gaan over de jaren 2012 - 2016.

Domein 1 - Verbonden partijen

1. Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - 1. Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst de GGD regio Utrecht. 

 

Taken:

  • Het gaat om de organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties.
  • Het voorkomen en bestrijden van ziekte epidemieën.
  • De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar.
  • Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand
  • Inspectie van de Kindercentra en WMO-toezicht.

Ondanks Covid-19 heeft de GGDrU haar reguliere taken allemaal uitgevoerd. Met uitzondering van Technische Hygiënezorg (THZ): Advisering Publieksevenementen. In verband met Covid-19 heeft de GGDrU geen aanvragen rondom publieksevenementen ontvangen. 

2. Kansis (Stichting Beschut Werk)

Terug naar navigatie - 2. Kansis (Stichting Beschut Werk)

Bij deze stichting kopen wij beschutte werkplekken in voor onze inwoners. Beschut werk is bedoeld voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Er zijn geen nieuwe plaatsingen in 2021. Wel zijn er twee inwoners op een werkervaringsplaats aan de slag gegaan bij Kansis. Dit betreft onbetaalde werkplekken, bedoelt om werkervaring op te doen.

3. Kansis Groen (Stichting Groenwerk)

Terug naar navigatie - 3. Kansis Groen (Stichting Groenwerk)

Bij deze stichting kunnen inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt een werkervaringsplaats krijgen of met een indicatie beschut werk/banenafspraak betaald aan het werk. Er is momenteel 1 inwoner met een beschut indicatie in een betaald dienstverband bij Kansis Groen. 

Domein 1 - Wat heeft het gekost?

Domein 1 - Sociaal domein

Terug naar navigatie - Domein 1 - Sociaal domein
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Rekening 2021 Verschil 2021
Programma 4 Onderwijs 3.158 3.334 3.148 185
Programma 6 Sociaal domein 27.656 27.837 26.994 843

Toelichting op het financieel resultaat

Terug naar navigatie - Toelichting op het financieel resultaat
  • We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen groter dan € 50.000 toelichten. De post “diversen” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
  • Bij de toelichting op het financiële resultaat ronden we de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten beperkte afrondingsverschillen voorkomen.
  • Bestuurlijk is afgesproken om inzicht te verstrekken in de meerjarige financiële ontwikkeling van het sociaal domein. Hiervoor is een aparte rapportage opgenomen in de jaarrekening 2021.

Financiële analyse van domein 1

Terug naar navigatie - Financiële analyse van domein 1
Nr. Toelichting

Resultaat

of reserve

Bedrag V/N
4.1 Het samenstellen van een integraal huisvestingsplan voor scholen en het uitbreiden van de eerste inrichting en onderwijsleerpakket voor de openbare basisschool De Pijlstaart zijn doorgeschoven van 2021 naar 2022. In de bestuursrapportage 2022 komen we hierop terug.  Reserve 102 V
4.2 Binnen het beheer van onderwijshuisvesting zoals energie, afschrijvingen en huur is er sprake van een verschil van 4 procent ofwel een voordeel van € 46.000.  Resultaat 46 V
4.3 De kosten van leerlingenvervoer, peuterspeelzalen en passend onderwijs zijn per saldo € 36.000 voordeliger uitgevallen. Resultaat 36 V
4.4 Het afwikkelen van kosten over 2020 zorgt voor een voordeel van € 12.000. Resultaat 12 V
4.5 Op de capaciteitskosten is binnen programma 4 een nadeel van € 11.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering. Resultaat -11 N
Totaal van programma Onderwijs 185 V
6.1 Binnen de openeinderegeling van werk en inkomen is op bijstandsuitkeringen, minimabeleid, re-integratie en begeleid werk een voordeel ontstaan van € 277.000. Dit is mede een effect van de verbeterde economie in 2021 en de daarmee gepaarde lagere instroom. Resultaat 277 V
6.2 Op de capaciteitskosten is binnen programma 6 een voordeel van € 255.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. Resultaat 255 V
6.3 Door uitval van een teamleider en door de coronacrisis is het incidentele budget Intensivering participatiekoers in 2021 niet ingezet. Eind 2021 heeft er een Quick scan analyse plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot een verbeterplan dat in 2022 stapsgewijs zal worden uitgevoerd. In de bestuursrapportage 2022 komen we hierop terug.  Reserve 133 V
6.4 Diverse mutaties bij het sociaal cultureel werk, kernteams en volksgezondheid zorgen voor € 121.000 aan voordeel. Resultaat 121 V
6.5 Het afwikkelen van kosten over 2020 zorgt voor een voordeel van € 72.000. Resultaat 72 V
6.6 Bij de jeugdzorg is er sprake van een afwijking van 0,5 procent ten opzichte van de raming. Dit leidt tot € 45.000 als voordeel. Resultaat 45 V
6.7 De kosten van de WMO wijken per saldo 1 procent af ten opzichte van de raming. Dit zorgt voor € 60.000 als nadeel. Resultaat -60 N
Totaal van programma Sociaal domein 843 V
         
Totaal domein 1 1.028 V

Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving

Domein 2 - Visie, doelen en acties

Visie op het domein

Terug naar navigatie - Visie op het domein

Door in te zetten op het behoud van jongeren en jonge gezinnen en het aantrekken van deze doelgroepen vanuit de regio, zorgen wij dat De Ronde Venen een economisch sterke gemeente blijft. De woningvoorraad in De Ronde Venen dient daarvoor betaalbaar, duurzaam en divers te zijn en goed inzetbaar te zijn voor de diverse leeftijds- en doelgroepen. Als gemeente staan wij voor een grote complexe woningopgave.

 

De complexiteit is gelegen in de omvang van de opgave, in relatie tot de mogelijkheden waar we kunnen bouwen gecombineerd met de energietransitie en de druk op de mobiliteit. Hierbij zullen wij alle woonvormen bekijken om te voldoen aan de wensen van de woonvisie. Dat betekent dat deze urgentie ons dwingt tot het maken van keuzes, zodat wij een aantrekkelijke woongemeente blijven. Essentieel hierin is de samenwerking met provincie, woningcorporatie, inwoners, marktpartijen en beleggers. Door dit alles heen speelt onze duurzaamheidsambitie.

 

In 2040 willen we per saldo geen CO2 meer uitstoten. Dit betekent dat op een duurzame wijze voorzien moet worden in de energievraag. Hiermee dragen we bij aan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder de 2°C. Ons karakteristieke landschap dat sterk is gevormd door winning van veen en turf, zal opnieuw voorzien in onze energievraag. Onze gemeente ontwikkelt zich als circulaire economie; producten eindigen niet langer als afval, maar zijn grondstof van nieuwe producten. De gemeente neemt een stimulerende rol en faciliteert daarnaast initiatieven voor duurzame opwek. We willen daarbij als ‘snelle volger’ op het vinkentouw zitten van ontwikkelingen van koplopergemeenten. Om deze ambities te realiseren zijn wij in grote mate afhankelijk van keuzes en initiatieven van inwoners, boeren en bedrijven. Dit vraagt om nieuwe manieren van samenwerken. We staan open voor initiatieven uit de samenleving. Om dit te ondersteunen vereenvoudigen of schrappen we procedures en zorgen we voor duidelijke en toegankelijke informatievoorziening. Dit vraagt om een proactieve houding, waarin wij inwoners actief informeren over bestaand en komend beleid en uitvoering, wat een andere vraag neerlegt bij de manier van communiceren en een cultuurverandering van de organisatie impliceert.

 

Groen is een essentiële functie van onze openbare ruimte. Onze gemeente is een Groene Hart gemeente, het is belangrijk dat dit te beleven is in elk dorp. We gaan zorgvuldig om met onze bomen en bij bouwontwikkelingen of vervanging van wegen, wordt gekeken naar passende bomen en ingezet op verzorgd eigentijdsgroen. Door te zorgen voor passend groen verminderen we gezondheidsrisico’s, maar bieden we eveneens ruimte aan jongeren en volwassenen om te bewegen en sporten. We richten onze openbare ruimte in met beweegtuinen en natuurlijke sporttoestellen. Daarnaast geeft ons groen ruimte om elkaar te ontmoeten, op bankjes om van het uitzicht te genieten, te lezen en uit te rusten.

Wat was de doelstelling voor 2021?

Terug naar navigatie - Wat was de doelstelling voor 2021?

B21 2.2 De woningvoorraad in De Ronde Venen moet betaalbaar, duurzaam, voldoende divers zijn en goed inzetbaar voor de diverse leeftijds- en doelgroepen

Terug naar navigatie - B21 2.2 De woningvoorraad in De Ronde Venen moet betaalbaar, duurzaam, voldoende divers zijn en goed inzetbaar voor de diverse leeftijds- en doelgroepen

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

B21 2.3 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid

Terug naar navigatie - B21 2.3 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

B21 2.4 De omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners

Terug naar navigatie - B21 2.4 De omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

B21 2.5 Met het oog op onze verantwoordelijkheid als gemeente voor duurzame ontwikkeling: het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst

Terug naar navigatie - B21 2.5 Met het oog op onze verantwoordelijkheid als gemeente voor duurzame ontwikkeling: het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

B21 2.9 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - B21 2.9 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

B21 2.10 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente

Terug naar navigatie - B21 2.10 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

Domein 2 - Indicatoren BBV

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Naam van de indicator

Realisatie

2018

Realisatie

2019

Realisatie

2020

Realisatie

2021

1. Economie
1 Functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. 49,3% 49,6% 49,5% 49,6%
2 Vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 74 jaar 185,7 192,6 203,0 210,5
2. Milieu
3 Omvang huishoudelijk restafval per kg per inwoner 183 kg 173 kg [*] [*]
4 Percentage hernieuwbare elektriciteit 8,6% 10,8% [*] [*]
3.  Bouwen en wonen
5 Gemiddelde WOZ waarde van woningen € 322.000 € 349.000 € 379.000 € 399.000
6 Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 10,3 10,3 10,9 5,8
7

Demografische druk (Aantal personen van 0 tot 15 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 15 tot 65 jaar in %)

74,4% 74,3% 74,9% 75,2%
8

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden

€ 681 € 517 € 684 € 739
9

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden

€ 732 € 568 € 746 € 815

[*] Gegevens niet beschikbaar op de website Waarstaatjegemeente.nl.

Toelichting op de indicatoren

Terug naar navigatie - Toelichting op de indicatoren

De indicatoren 1 tot en met 9 worden door alle gemeenten opgenomen in hun begroting en verantwoording.

 

Nr. Toelichting
1 Dit cijfer schommelt al jaren rond de 49 procent.
2 Dit cijfer geeft inzicht in de toename van het aantal bedrijven in relatie tot de beroepsbevolking.
3 - 4 Gegevens over deze indicator komt beschikbaar in de loop van 2022.
5 De gemiddelde waarde van de woningen in De Ronde Venen is ten opzichte van 2020 gestegen met 5% naar € 399.000.
6 Meer informatie over de woningontwikkeling is opgenomen in de Kerngegevens.
7 Dit cijfer geeft inzicht in de verhouding van het niet-werkende deel van de bevolking tot het werkende deel van de bevolking.
8 De woonlasten voor 2021 zijn trendmatig verhoogd ten opzichte van 2020. Uitzondering hierop is de afvalstoffenheffing. In deze heffing is verrekend een nieuw verwerkingscontract voor gft en restafval met Afvalverwijdering Utrecht (AVU) en de te betalen verbrandingsbelasting die het Rijk heeft ingevoerd om recycling te stimuleren. Meer informatie over de woonlasten is opgenomen in de paragraaf lokale heffingen.
9 Idem

Domein 2 - Verbonden partijen

1. Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - 1. Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap Stichtse Groenlanden beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden. Voor dat laatste is een ontwikkelscenario aangeboden aan gemeente De Ronde Venen. Dit wordt meegenomen in het bestemmingsplan Plassengebied. 

 

Voor de uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden-Nederland zijn verschillende toekomstscenario’s onderzocht om de organisatie toekomstbestendiger te maken. De keuzes die hierin worden gemaakt, raken ook de toekomst van recreatieschap SGL. Eind 2021 heeft SGL een concreet voorstel naar de deelnemers gestuurd voor een nieuwe samenwerkingsvorm. In 2022 vindt hier besluitvorming over plaats.

2. Stichting MooiSticht

Terug naar navigatie - 2. Stichting MooiSticht

Stichting MooiSticht geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouwhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend. De gemeente blijft bevoegd gezag en kan het advies naast zich neerleggen.

4. Omgevingsdienst regio Utrecht

Terug naar navigatie - 4. Omgevingsdienst regio Utrecht

De Omgevingsdienst regio Utrecht voert in mandaat taken uit voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving binnen het omgevingsrecht. Voor De Ronde Venen betreft dit milieu-, bouw- toezicht- en handhavingstaken.

5. Marickenland

Terug naar navigatie - 5. Marickenland
  • Op 2 juli 2020 hebben de provincie Utrecht, waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Staatsbosbeheer en gemeente de (nieuwe) samenwerkingsovereenkomst Marickenland ondertekend. Daarin is vastgelegd dat een gezamenlijke ontwikkeling plaatsvindt van het nieuwe natuurgebied (gecombineerd met recreatieve voorzieningen en waterberging) Marickenland.
  • Op 30 januari 2020 heeft de gemeenteraad € 2,8 miljoen beschikbaar gesteld voor het realiseren van recreatieve voorzieningen in onder meer Marickenland en De Heul.
  • De feitelijke realisering van Marickenland vindt plaats in de periode 2021 - 2024.
  • In 2021 is het plan voor het nieuwe natuurgebied met nauwe betrokkenheid vanuit het gebied zelf en vanuit de omgeving zelf uitgewerkt tot het niveau van Definitief Ontwerp (DO), is een brugverbinding gerealiseerd met de sportvelden in Vinkeveen en is een plan van aanpak opgesteld voor het realiseren van een nieuwe doorvaart bij De Heul.

6. Gebiedsprogramma Utrecht-West

Terug naar navigatie - 6. Gebiedsprogramma Utrecht-West

De gebiedscommissie Utrecht-West gaf uitvoering aan het gebiedsprogramma van het westelijke deel van de provincie Utrecht: de Utrechtse Waarden, de Venen, de Vechtstreek en de stad Utrecht. Dit betreft landbouw, bodem en water, natuur, recreatie en energie, zowel binnen gebiedsprojecten als voor specifieke doelen in het gehele gebied. De college is vertegenwoordigd in de gebiedscommissie. Er zijn 3 natuurprojecten die in de loop van de tijd tot ontwikkeling zijn gekomen.

 

Het inrichtingsproces in Groot Wilnis Vinkeveen is inmiddels afgerond en heeft zijn vervolg gekregen in een gebiedscoöperatie. Deze geeft structuur aan de voortgang van het proces in de polder. In polder Groot Mijdrecht NO werkt de gebiedscoöperatie aan het definitieve ontwerp en het uitvoeringsbestek voor moerasblok 1. De inrichting van Natuur Netwerk Nederland krijgt vorm in Marickenland.

 

In 2021 werkte de gebiedscommissie aan het definitieve ontwerp als voorbereiding op de uitwerking van het uitvoeringsbestek. Er zijn onderzoeken verricht en in gesprek met bewoners zijn de plannen aangepast. Het plan voor Marickenland wordt verder uitgewerkt richting realisatie.

 

In de Waardassackerpolder/Botshol/Nellestein werken verschillende gebiedspartijen aan een gebiedsontwikkelplan . Dit proces is gestart vanuit een behoefte van de agrariërs, bottom up. Het plan heeft als doel het realiseren van duurzame, toekomstbestendige en leefbare polders die bijdragen aan de biodiversiteit, het behalen van de klimaatdoelen en waar het economisch goed boeren is. Samen met de gebiedscommissie werkt het college hier samen met 11 agrariërs, Waterschap AGV, Natuurmonumenten, het  Collectief  RVV en de provincie Utrecht. Het college is in alle gebiedsprocessen betrokken via de bestuurlijke begeleidingsgroepen en de ambtelijke projectgroepen.

Domein 2 - Wat heeft het gekost?

Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Begroting 2021 na wijziging Rekening 2021 Verschil 2021
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 7.894 8.074 8.085 -10
Programma 3 Economische zaken -9 -277 -231 -47
Programma 5 Cultuur, recreatie en sport 7.284 6.829 6.534 295
Programma 7 Milieu en duurzaamheid -566 -1.035 -1.222 187
Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting -1.465 3.210 1.416 1.794

Toelichting op het financieel resultaat

Terug naar navigatie - Toelichting op het financieel resultaat
  • We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen groter dan € 50.000 toelichten. De post “diversen” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
  • Bij de toelichting op het financiële resultaat ronden we de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten beperkte afrondingsverschillen voorkomen.
  • In dit domein is opgenomen bij programma 8 de bouwgronden in exploitaties. Meer informatie hierover is opgenomen in de paragraaf grondbeleid.

Financiële analyse domein 2

Terug naar navigatie - Financiële analyse domein 2
Nr. Toelichting

Resultaat

of reserve

Bedrag V/N
2.1 De uitvoering van onder meer het fietsenplan, beleidsplan verkeer en de begeleiding daarvan zijn deels doorgeschoven naar 2022. Een specificatie hiervan is opgenomen in onderdeel 5 in deze jaarrekening. In de bestuursrapportage 2022 komen we terug op deze onderwerpen. Reserve 248 V
2.2 Op de capaciteitskosten is binnen programma 2 een voordeel van € 22.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. Resultaat 22 V
2.3 De kosten van het beheer van wegen, bruggen, straatreiniging zijn € 235.000 duurder uitgevallen. Resultaat -235 N
2.4 Diverse ombuigingen zoals onderhoud wegen en straatreiniging zijn niet volledig gerealiseerd. Dit zorgt voor een nadeel van € 45.000.  Resultaat -45 N
Totaal programma Verkeer, vervoer en waterstaat -10 N
3.1 Door maatregelen tegen corona zijn minder toeristen verbleven in onze gemeente. Hierdoor ontstaat een nadeel van € 60.000 op de opbrengst van toeristenbelasting. Resultaat -60 N
3.2 Diverse overige mutaties leiden tot een nadeel van € 1.000. Resultaat -1 N
3.3 Op de capaciteitskosten is binnen programma 3 een voordeel van € 14.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. Resultaat 14 V
Totaal programma Economische zaken -47 N
5.1 De uitvoering van recreatieve voorzieningen Marickenland, aankoop speelvoorzieningen en restauratie van monumenten schuiven deels door naar 2022. Een specificatie hiervan is opgenomen in onderdeel 5 in deze jaarrekening. In de bestuursrapportage 2022 komen we terug op deze onderwerpen. Reserve 146 V
5.2 Het afwikkelen van de rijksbijdrage sport over 2020 zorgt voor een voordeel van € 94.000. Resultaat 94 V
5.3 De kosten voor onder meer het ondersteunen van culturele instellingen tijdens de coronamaatregelen zijn in 2021 lager uitgevallen dan verwacht. In 2022 gaan we opnieuw deze doelgroep ondersteunen. Resultaat 73 V
5.4 Mede dankzij ontvangen bijdragen voor instandhouding subsidies monumenten is een voordeel ontstaan van € 50.000. Resultaat 50 V
5.5 De kosten voor het sportbeleid en het beheer en onderhoud van sportaccommodaties zijn € 35.000 lager uitgevallen. Resultaat 35 V
5.6 Diverse kosten van het beheer van het openbaar groen, speelvoorzieningen e.d. wijken met 4 procent af ten opzichte van de raming. Dit zorgt voor een nadeel van € 70.000. Resultaat -70 N
5.7 Op de capaciteitskosten is binnen programma 5 een nadeel van € 33.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. Resultaat -33 N
Totaal programma Cultuur, recreatie en sport  295 V
7.1 Op de capaciteitskosten is binnen programma 7 een voordeel van € 124.000 gerealiseerd. Hierop vindt een technische verrekening plaats van € 40.000 met de inzet van reserves zoals aangegeven bij onderdeel 7.2. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. Resultaat 84 V
7.2 Er is deels extra ingezet op ondersteuning voor een subsidie voor lood in de bodem en bij zoekgebieden voor opwek van duurzame energie. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 73.000. Hiervan heeft € 40.000 betrekking op de capaciteitskosten en € 33.000 op milieubeheer. Reserve 73 V
7.3 Diverse voordelen in de kosten en extra opbrengsten van de gemeentelijke begraafplaatsen zorgen voor een voordeel van € 43.000. Resultaat 43 V
7.4 Diverse mutaties binnen milieubeheer zorgen voor een nadeel van € 13.000. Resultaat -13 N
Totaal programma Milieu en duurzaamheid 187 V
8.1 Op 10 mei 2022 is een juridische uitspraak gedaan dat een claim tot vergoeding van de gemeente door het gerechtshof is afgewezen. Daarmee vervalt het risico en ontstaat een voordeel van € 950.000 door het vrijvallen van de in 2020 ingestelde voorziening juridische claims.  Resultaat 950 V
8.2 Binnen programma 8 zijn er diverse incidentele budgetten, waarvan de activiteiten voor een deel doorlopen in 2022 en het budget niet volledig is besteed in 2021. Het gaat om onder meer revitalisering woonwagenstandplaats, invoeren nieuwe Omgevingswet en Ontwikkeling locatie De Meijert. Een specificatie hiervan is opgenomen in onderdeel 5 in deze jaarrekening. In de bestuursrapportage 2022 komen we terug op deze onderwerpen. Reserve 634 V
8.3 Op de capaciteitskosten is binnen programma 8 een voordeel van € 442.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering. Resultaat 442 V
8.4 De tussentijdse winstneming voor De Maricken is € 730.000, waarvan € 650.000 is toegevoegd aan de algemene reserve en het restant van € 80.000 maakt onderdeel uit van het bestemmen van het resultaat 2021. Resultaat 80 V
8.5 Door met name lagere legesopbrengsten voor omgevingsvergunningen ontstaat een nadeel van € 276.000 Resultaat -276 N
8.6 Diverse mutaties zorgen voor een nadeel van € 36.000. Resultaat -36 N
Totaal programma Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting  1.794 V
         
Totaal domein 2 2.219 V

Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën

Domein 3 - Visie, doelen en acties

Visie op het domein

Terug naar navigatie - Visie op het domein

Een veilige gemeente is de basis. In een veilige samenleving blijven inwoners actief en wordt er een prettige woonomgeving gecreëerd. Om dit te realiseren blijft preventie een goed uitgangspunt om het veiligheidsgevoel te verbeteren op de lange termijn en wordt onder andere uitvoering gegeven aan het integrale veiligheidsplan.

 

Goed bestuur zien wij in de ruime zin van het woord; verantwoording en transparantie in besluitvorming naar onze inwoners, de communicatie met onze inwoners, toezicht houden en handhaving als wet- en regelgeving niet wordt nageleefd en de interne organisatiecultuur. Daarvoor is een adequate informatievoorziening noodzakelijk. Het uitgangspunt hierbij is het uiterst zorgvuldig omgaan met gevoelige informatie van onze inwoners. Anderzijds speelt verzamelde informatie door ons en onze partners een steeds grotere rol in onze samenleving, het is essentieel om te komen tot een data-strategie. Deze strategie beantwoordt de vraag hoe wij met behulp van data onze samenleving verder willen inrichten.

 

In onze gemeente staat in de dienstverlening de inwoner centraal. We maken hierin onderscheid tussen standaard- en maatwerk dienstverlening die we via professionele dienstverleningskanalen aanbieden om onze inwoners optimaal te bedienen tegen zo laag mogelijke kosten. De inwoner is welkom via elk kanaal, maar we promoten actief digitale selfservice. We maken het digitale dienstverleningskanaal zo aantrekkelijk mogelijk, zodat onze inwoners hier graag zaken doen. Via andere kanalen bieden we een vangnet voor daar waar het digitaal niet lukt en inwoners geen beroep kunnen doen op hun sociale leefomgeving. Dit doen we onder de vlag van de vastgestelde Visie op Dienstverlening. Door steeds verdere digitalisering is dienstverlening niet meer los te zien van informatievoorziening; het vormgeven en invullen van het informatiebeleid is een onderwerp wat aandacht behoeft.

 

We staan open voor meningen van inwoners en zijn transparant in onze besluitvorming. Hierbij is duidelijkheid in wat wel en (nog) niet kan en waarom. Inwonersinitiatieven worden omarmd, waarbij onze grondhouding faciliterend is; meedenken met onze inwoners. Inwonersparticipatie is een mogelijkheid om de lokale democratie te vernieuwen.

 

De veranderende samenleving en de nieuwe taken op het gebied van het Sociaal Domein en de Omgevingswet vragen om een andere manier van werken en om andere competenties van onze medewerkers. Een wendbare, toegankelijke, omgevingsgerichte ambtelijke organisatie is het doel waarnaar wij streven. Dat vraagt om permanente aandacht voor zowel ontwikkeling van de organisatie als van de individuele medewerker. In het coalitieakkoord hebben wij de ambitie uitgesproken een compacte ambtelijke organisatie na te streven, die ingericht wordt op de hoofddoelstelling van de gemeente. De komende jaren wordt invulling gegeven aan deze ambitie. Daarbij willen wij een aantrekkelijke werkgever zijn die zichtbaar en herkenbaar is. Arbeidsmarktcommunicatie is daarin een belangrijk middel. Juist nu het economisch goed gaat en de vraag naar arbeid groot is, is een goede en eigentijdse arbeidsmarktcommunicatie belangrijk. Voor ontwikkeling en verbetering van de arbeidsmarktcommunicatie is extra budget nodig.

 

Wij blijven kansen bieden aan mensen die moeite hebben zich een plaats in de arbeidsmarkt te verwerven. Dat wordt gedaan door middel van garantiebanen, werkervaringsplaatsen, zoals bijvoorbeeld traineeships en bieden herintreders de mogelijkheid ervaring op te doen. 

 

Er wordt hoge prioriteit gegeven aan het digitaal werken en digitaal samenwerken. Dit wordt ondersteund door de koers van de gehele overheid op dit terrein, conform de Digitale Agenda 2020. Het digitaal werken biedt de organisatie veel mogelijkheden: verbindingen met collega’s worden sneller gelegd, informatie wordt sneller gedeeld en de locatie van de werkplek is minder relevant. Bovengenoemde punten zijn gericht op de interne samenwerking, daarnaast wordt de samenwerking met externen (inwoners, ketenpartners, medeoverheden) meegenomen. Een digitaal samenwerkingsplatform kan het (digitaal) samenwerken maximaal faciliteren.

 

In hoog tempo verandert de maatschappij naar een digitale wereld, waarin steeds meer mensen ‘mobile devices’ gebruiken om producten en diensten af te nemen en met elkaar te communiceren. Om aan te blijven sluiten op de wensen vanuit de samenleving op dit gebied, vraagt dat om dezelfde digitale wendbaarheid en (mobiele) bereikbaarheid van onze medewerkers. Locatieonafhankelijk werken maakt hier onderdeel van uit.

Wat was de doelstelling voor 2021?

Terug naar navigatie - Wat was de doelstelling voor 2021?

B21 3.1 Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en onze (veiligheids)partners (verder) uitvoering geven aan het Integraal Veiligheidsplan 2019 - 2022

Terug naar navigatie - B21 3.1 Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en onze (veiligheids)partners (verder) uitvoering geven aan het Integraal Veiligheidsplan 2019 - 2022

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

B21 3.2 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering

Terug naar navigatie - B21 3.2 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

B21 3.7 Verbindend, innovatief en ondernemend besturen

Terug naar navigatie - B21 3.7 Verbindend, innovatief en ondernemend besturen

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

B21 3.8 Bewustwording van datagestuurd werken

Terug naar navigatie - B21 3.8 Bewustwording van datagestuurd werken

Wat hebben we bereikt en daarvoor gedaan?

Domein 3 - Indicatoren BBV

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Nr. Naam van de indicator

Realisatie

2018

Realisatie

2019

Realisatie

2020

Realisatie

2021

1. Veiligheid  
1 Verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar 9 10 8 [*]
2 Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners 0,6

0,6

0,8 0,6
3 Diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners 2,6 1,9 1,9 1,3
4 Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 2,5

2,7

2,4 2,5
5 Vernieling en misdrijven tegen de openbare orde per 1.000 inwoners 4,0 3,7 3,4 3,8
2. Bestuur en ondersteuning  
6 Formatie per 1.000 inwoners 6,9 6,8 6,8 6,8
7 Bezetting per 1.000 inwoners 5,8 6,1 6,5 6,5
8 Apparaatskosten per inwoner € 635 € 692 € 680 € 661
9 Externe inhuurkosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 26% 25% 17% 10%
10 Overhead als percentage van totale lasten 14% 16% 11% 13%
[*] Gegevens niet beschikbaar op de website Waarstaatjegemeente.nl.

Toelichting op de indicatoren

Terug naar navigatie - Toelichting op de indicatoren

De indicatoren 1 tot en met 10 worden door alle gemeenten opgenomen in hun begroting en verantwoording.

 

Nr. Toelichting
1 Gegevens over deze indicator komen beschikbaar in de loop van 2022.
2 - 5 Deze indicatoren over veiligheid vertonen over de periode 2018 - 2021 een stabiel beeld.
6 De toegestane formatie over de periode 2018 - 2021 vertoont een stabiel beeld.
7 De gemiddelde bezetting was door vacatures 0,3 lager dan de toegestane formatie en komt uit op 6,5. 
8 De totale apparaatskosten voor 2021 zijn met 2,8 procent gedaald ten opzichte van 2020.  
9 Vanaf 2018 is er sprake van een dalende trend. Dit komt mede door meer in te zetten op werven en behoud van eigen personeel dan op extern personeel.
10 De kosten van overhead voor 2021 is ten opzichte van 2021 toegenomen met 2 procent. Dit komt doordat in 2020 de totale lasten op concernniveau 25 miljoen euro hoger zijn in 2021.

Domein 3 - Verbonden partijen

2. Het veiligheidshuis

Terug naar navigatie - 2. Het veiligheidshuis

In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.

4. Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Terug naar navigatie - 4. Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995, het adequaat aanleggen, beheren, bewaren van een zo compleet mogelijk archief en beschikbaar stellen van de archieven en de informatie daaruit is de opdracht voor het RHCVV. In het kader van de digitale overheid richt het RHC zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. 

6. Amstelland-Meerlandenoverleg

Terug naar navigatie - 6. Amstelland-Meerlandenoverleg

Via deze netwerksamenwerking worden de relaties versterkt met de gemeenten die in de provincie Noord-Holland liggen. De samenwerking vindt plaats op thema's zoals arbeidsmarkt, verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, economie en recreatie.

7. Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - 7. Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Ook is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan – vaak medebewindstaken.

 

Het belang om als gemeenten gezamenlijk te werken aan de gemeentelijke uitvoeringskracht is groot. Omdat de vraagstukken te divers en vaak te complex zijn om als gemeente zelfstandig op te pakken en omdat er winst te behalen is om dat samen te organiseren. In 2021 heeft de VNG zich hard gemaakt voor extra middelen voor onder andere de jeugdzorg. Ook vertegenwoordigde de VNG het belang van gemeenten tijdens de kabinetsformatie.

10. N.V. Vitens

Terug naar navigatie - 10. N.V. Vitens

Deze partij draagt bij aan de drinkwatervoorziening en –kwaliteit. In 2021 investeerde Vitens € 180 miljoen. Het bedrijf verwacht dat dit oploopt tot € 350 miljoen in 2031. 

11. Samenwerking met U10

Terug naar navigatie - 11. Samenwerking met U10

Binnen de U10 is dit jaar gewerkt aan het Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP), fase 3 van het Ruimtelijk Economisch Programma. De gemeenteraad heeft ingestemd met het IRP. Het IRP vormt het startdocument om in 2022, in samenwerking met 16 gemeenten uit de regio, allianties te vormen om opgaven samen ter hand te nemen.

Domein 3 - Wat heeft het gekost?

Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën

Terug naar navigatie - Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2020 Begroting 2021 voor wijziging Wijzigingen 2021 Begroting 2021 na wijziging Rekening 2021 Verschil 2021
Programma 1 Openbare orde en veiligheid 3.432 3.475 9 3.484 3.550 -65
Programma 9 Bestuur en ondersteuning 17.081 17.390 261 17.651 16.193 1.458
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen -64.465 -67.958 -1.149 -69.108 -64.467 -4.640

Toelichting op het financieel resultaat

Terug naar navigatie - Toelichting op het financieel resultaat
  • We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen groter dan € 50.000 toelichten. De post “diversen” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
  • We ronden de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten beperkte afrondingsverschillen voorkomen.
  • In dit domein komt de inzet van reserves en het resultaat tot uitdrukking in de "onttrekkingen" en "stortingen".

Financiële analyse domein 3

Terug naar navigatie - Financiële analyse domein 3

 

Nr. Toelichting

Resultaat

of reserves

Bedrag V/ N
1.1 Op de capaciteitskosten is binnen programma 1 een nadeel van € 52.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering. Resultaat -52 N
1.2 Diverse kleinere verschillen leiden tot een nadeel van € 8.000. Resultaat -8 N
1.3 Door corona is € 100.000 aan extra kosten gemaakt, die voor € 95.000 zijn gecompenseerd door het Rijk en provincie Utrecht. Resultaat -5 N
Totaal programma Openbare orde en veiligheid -65 N
9.1 Op de capaciteitskosten is binnen programma 9 een voordeel van € 608.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering. Resultaat 608 V
9.2 Op de kosten van bedrijfsvoering zoals huisvesting, opleidingen, ict e.d. is een voordeel ontstaan van € 424.000. Resultaat 424 V
9.3 Het beoordelen van de openstaande vorderingen per 31 december 2021 zorgt ervoor dat de voorziening dubieuze debiteuren lager wordt. Resultaat 100 V
9.4 In juli 2021 heeft de raad ingestemd met Vaststelling bestemmingsplan Twistvlied – Kwikstaart 46.  De werkzaamheden voor 2021 schuiven door naar 2022 en 2023. Reserve 136 V
9.5 De kosten van de raad, college, griffie en bestuurlijke samenwerking is € 90.000 lager uitgevallen. Resultaat 90 V
9.6 Binnen het onderdeel burgerzaken is een voordeel behaald van € 62.000. Dit is mede te danken aan hogere uitgiften van rijbewijzen en reisdocumenten. Resultaat 62 V
9.7 Vanwege coronamaatregelen zijn minder fysieke bijeenkomsten geweest. Hieronder zijn de representatiekosten € 42.000 lager uitgevallen. Resultaat 42 V
9.8 Diverse mutaties zorgen voor een nadeel van € 4.000. Resultaat -4 N
Totaal programma Bestuur en ondersteuning 1.458 V
10.1 In januari 2022 is de raad via een informatienota op de hoogte gebracht van de uitkomsten van de decembercirculaire 2021. Hierin is aangegeven dat we een extra opbrengst realiseren van € 700.000 in 2021. Resultaat 700 V
10.2 Het afwikkelen van de terugbetaling precario zorgt voor een voordeel van € 539.000. Hiervan heeft € 276.000 betrekking op 2020 en € 263.000 op 2021. Deels reserve en resultaat 539 V
10.3 Op de capaciteitskosten is binnen programma 10 een voordeel van € 13.000 gerealiseerd. Een totaaloverzicht van de capaciteitskosten is opgenomen in de paragraaf Bedrijfsvoering. Resultaat 13 V
10.4 Diverse mutaties leiden tot een nadeel van € 49.000. Resultaat -49 N
Totaal baten en lasten programma Financiering en algemene dekkingsmiddelen  1.203 V
  Inzet reserves      
10.5 Uit deze en de overige negen programma's blijkt dat incidentele budgetten niet volledig zijn benut. Een totaaloverzicht van alle verrekende budgetten is opgenomen in de jaarrekening bij het onderdeel Overzicht van incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves. Tegenover de voordelen op de programma's is in dit programma een nadeel van € 1.818.000 door lagere toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves. Reserve -1.818 N
  Rekeningresultaat      
10.6 Rekening was gehouden met een begrotingsoverschot van € 590.000. Door diverse oorzaken is dit voordeel toegenomen naar € 4.615.000. In de bestuurlijke hoofdlijnen is een financiële samenvatting opgenomen.  Resultaat 4.025  
Totaal domein 3 3.248