Omschrijving (toelichting)

  • Er zijn in 2021 veel maatregelen op het gebied van fiets- en verkeersveiligheid voorbereid en uitgevoerd. Voorbeelden zijn de wijziging van de voorrangssituatie van fietsoversteken (bijv. bij de Driehuiskerk en Dr. J. van der Haarlaan), de snelheidsverlaging (bijv. de Burgemeester Des Tombeweg en Nieuwe Amsterdamseweg), de aanleg van fietsvoorzieningen (bijv. de Pieter Joostenlaan) en specifieke aanpassingen (bijv. kruising Ruwelspad, eenrichtingsverkeer in Wilnis-Dorp t.b.v. de school) en de voorbereiding van de aanleg van een fietspad (Constructieweg) en aanpassen van een kruising (Prinses Margrietlaan/Ambachtsherensingel).
  • Verder besteedde het college op o.a. de volgende manieren aandacht aan verkeersveiligheid: zij ondertekende de Intentieverklaring Verkeersveiligheid, publiceerde een themapagina verkeersveiligheid in de lokale media en zorgde voor praktische verkeersexamens op basisscholen.
  • Los van de geplande maatregelen, kwamen er in 2021 veel meldingen en verzoeken binnen over verkeerskundige knelpunten. Het college heeft verschillende knelpunten kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld met maatregelen voor de Dukaton in Mijdrecht om de verkeersdruk van vrachtverkeer te verminderen (extra bewegwijzeringsborden) en met extra bebording en belijning in De Hoef om de overlast van (race)fietsers en motoren te verminderen c.q. de verkeersveiligheid te vergroten. Een aandachtspunt bij deze meldingen is dat oplossingen in eerste instantie vaak eenvoudig lijken, maar dat er in de praktijk vaak tegenstrijdige wensen en belangen zijn. Dit heeft gevolgen voor de (termijn van de) uitvoering van deze maatregelen.