De programmabegroting bestaat uit 5 programma's. In de programma's leest u welke extra inspanningen het college in 2024 voorstelt om te doen. Deze extra inspanningen zijn in ieder programma uitgeschreven in doelstellingen en acties. De reguliere taken staan niet beschreven in de 5 programma's.
Uitgaven
100%Inkomsten
100%Saldo
Programma's
Uitgaven
100%Inkomsten
100%Saldo
- Programma 1 | Wonen
- Programma 2 | Samenleven
- Programma 3 | Veiligheid
- Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
- Programma 5 | Financiën
Programma 1 | Wonen
Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Maatschappelijke effect voor 2024
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024-
Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
-
B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners
- B24 | 1.1.1 We wijzen het wettelijk toegestane maximum van nieuwbouwwoningen toe met voorrang aan eigen inwoners
- B24 | 1.1.2 We zorgen dat elk nieuwbouwproject de percentages uit de woonvisie van sociale huur en betaalbare huur- en koop bevat
- B24 | 1.1.3 We evalueren het Vereveningsfonds
- B24 | 1.1.4 We actualiseren de Woonvisie
- B24 | 1.1.5 We onderzoeken samen met Cazas de mogelijkheden voor meerdere huurders in een corporatiewoning
- B24 | 1.1.6 We brengen de mogelijkheden tot woningsplitsing extra onder de aandacht
- B24 | 1.1.7 We voeren opkoopbescherming in
- B24 | 1.1.8 We stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op
- B24 | 1.1.9 We passen de doelgroepenverordening aan
- B24 | 1.1.10 We geven uitvoering aan de woonzorgvisie
-
B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente
- B24 | 1.2.1 We voeren het Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan 2023 - 2030 uit
- B24 | 1.2.2 We voeren de maatregelen per dorp (uitvoeringsplannen) uit
- B24 | 1.2.3 We actualiseren het parkeerbeleid en de parkeernormen
- B24 | 1.2.4 We doen onderzoek naar de snelfietsroute Mijdrecht-Uithoorn
- B24 | 1.2.5 We leggen een fietsrotonde aan bij Vinkeveld
- B24 | 1.2.6 We voeren het project sanering borden en palen uit
-
B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen
- B24 | 1.3.1 We organiseren de Dag van de Ondernemer
- B24 | 1.3.2 We stellen de ruimtelijke kaders en het bestemmingsplan/omgevingsplan op van het uit te breiden Bedrijventerrein Mijdrecht
- B24 | 1.3.3 We brengen de concrete herstructurerings- en intensiveringsmogelijkheden van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht in beeld
- B24 | 1.3.4 We stellen de kaders voor de gewenste beeldkwaliteit van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht op
- B24 | 1.3.5 We voeren de plannen van aanpak uit voor toekomstbestendige centra
- B24 | 1.3.6 Een marktpartij legt glasvezel aan in het buitengebied van de gemeente
-
B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050
- B24 | 1.4.1 We updaten het spoorboekje naar de ambitie klimaatneutraal 2050
- B24 | 1.4.2 We voeren de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed uit
- B24 | 1.4.3 We voeren de aanpak zonnevelden (inclusief traject zonnevelden A2 met Rijkswaterstaat) uit
- B24 | 1.4.4 We initiëren en ondersteunen projecten grootschalig zon op dak
- B24 | 1.4.5 We bepalen de ambitie en aanpak voor circulaire economie, zowel intern als extern
- B24 | 1.4.6 We stimuleren circulariteit bij inwoners en bedrijven door gerichte acties en communicatie
- B24 | 1.4.7 We organiseren acties om inwoners te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik
- B24 | 1.4.8 We faciliteren en versnellen van verduurzaming in de bebouwde omgeving door het verkrijgen van een ontheffing voor 10 jaar (SMP) op de wet natuurbescherming.
- B24 | 1.4.9 We maken zichtbaar wat de gemeente doet aan klimaatadaptatie
- B24 | 1.4.10 We stimuleren inwoners om actie te ondernemen m.b.t. klimaatadaptatie
- B24 | 1.4.11 We stellen een integraal plan klimaat adaptieve buitenruimte op
-
B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers
- B24 | 1.5.1 We zetten ons in voor de herontwikkeling en het toegankelijk maken van de forten van de Stelling van Amsterdam
- B24 | 1.5.2 We voeren fase 1 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit
- B24 | 1.5.3 We laten de herziene subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten in werking treden
-
B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden
- B24 | 1.6.1 We stellen een Visie Recreatie en Toerisme op
- B24 | 1.6.2 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar betaald parkeren op eiland 1 en 4 van de Vinkeveense Plassen
- B24 | 1.6.3 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar mogelijkheden voor aanlegsteigers op de Vinkeveense Plassen
- B24 | 1.6.4 We implementeren samen het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar de mogelijkheden voor het invoeren van liggeld bij de Vinkeveense Plassen
- B24 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen
-
B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader
- B24 | 1.8.1 Het in overeenstemming brengen van de bestaande situatie met de regels van het bestemmingsplan Plassengebied
- B24 | 1.8.2 We breiden de handhavingscapaciteit voor het bestemmingsplan Buitengebied-West uit
- B24 | 1.8.3 We stellen een Omgevingsvisie op
- B24 | 1.8.4 We maken een start met het opstellen van een omgevingsplan voor De Ronde Venen
- B24 | 1.8.5 We actualiseren de welstandsnota
-
B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte
- B24 | 1.9.1 We intensiveren het groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B in 2026
- B24 | 1.9.2 Samen met inwoners en de buitendienst bepalen we op welke wijze het groenonderhoud wordt geïntensiveerd
- B24 | 1.9.3 We investeren in onkruidbestrijding op verharding
- B24 | 1.9.4 We zetten structureel in op vervanging van groen en bomen met aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie
- B24 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
-
B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners
Maatschappelijke effect voor 2024
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners
B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente
B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen
B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050
B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers
B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden
B24 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen
B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader
B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte
B24 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
Programma 1 | Wonen - Indicatoren
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:
- Economie:
- Functiemenging
- Vestigingen (van bedrijven)
- Volksgezondheid en Milieu:
- Omvang huishoudelijk restafval
- Hernieuwbare elektriciteit
- Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
- Gemiddelde WOZ-waarde
- Nieuw gebouwde woningen
- Demografische druk
- Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
- Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.
Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.
Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse GroenlandenHet recreatieschap beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden.
Het recreatieschap Stichtse Groenlanden is volop in transitie. Er is een nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld die per 1 januari 2023 is ingegaan. De bedrijfsvoeringsorganisatie van het recreatieschap, Recreatie Midden-Nederland, bestaat niet meer. De taakuitvoering is overgenomen door Staatsbosbeheer. In 2023 en 2024 maakt Staatsbosbeheer zich het werkgebied eigen, komen ze met een 4-jarig uitvoeringsplan en een financieel perspectief. In deze stukken wordt ook gekeken naar de ontwikkeling van de zandeilanden.
Mooisticht
Terug naar navigatie - MooistichtStichting MooiSticht stelt de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit De Ronde Venen samen. De commissie geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen. De commissie is benoemd op basis van artikel 17.9 van de Omgevingswet. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouw- en cultuurhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend, de gemeente is het bevoegd gezag.
Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering UtrechtDe Afvalverwijdering Utrecht zorgt voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwijdering van het door de gemeente ingezamelde huishoudelijk afval.
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio UtrechtDe Omgevingsdienst regio Utrecht voert in mandaat taken uit voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving binnen het omgevingsrecht. Voor De Ronde Venen betreft dit milieu-, bouw- toezicht- en handhavingstaken.
Marickenland
Terug naar navigatie - Marickenland- Op 2 juli 2020 hebben de provincie Utrecht, waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Staatsbosbeheer en gemeente de (nieuwe) samenwerkingsovereenkomst Marickenland ondertekend. Daarin is vastgelegd dat een gezamenlijke ontwikkeling plaatsvindt van het nieuwe natuurgebied (gecombineerd met recreatieve voorzieningen en waterberging) Marickenland.
- Op 30 januari 2020 heeft de gemeenteraad € 2,8 miljoen beschikbaar gesteld voor het realiseren van recreatieve voorzieningen in onder meer Marickenland en De Heul.
- In 2023 wordt de omgevingsvergunning verleend, en wordt het project (door de provincie) aanbesteed.
- De feitelijke realisering van Marickenland vindt plaats in de periode 2023 - 2025.
Gebiedsprogramma Utrecht-West
Terug naar navigatie - Gebiedsprogramma Utrecht-WestDe gebiedscommissie Utrecht-West geeft uitvoering aan het gebiedsprogramma van het westelijk deel van de provincie Utrecht: de Utrechtse Waarden, de Venen, de Vechtstreek en de stad Utrecht. Dit betreft landbouw, bodem en water, natuur, recreatie en energie, zowel binnen gebiedsprojecten als voor specifieke doelen in het gehele gebied. De gemeente is vertegenwoordigd in de gebiedscommissie. In de Uitvoeringsstrategie Landelijk gebied (ULG) wordt een wijziging in de governance voor de provinciale en regionale samenwerking voorgesteld. Wat deze wijziging precies inhoudt en wat de consequenties voor de gebiedscommissie Utrecht -West daarvan zijn is nu nog niet duidelijk.
Programma 1 | Wonen - Wat mag het kosten?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 37.877 | 37.538 | 36.597 | 36.719 | |
Baten | 20.833 | 17.659 | 18.042 | 18.281 | |
Saldo van programma 1 | 17.044 | 19.879 | 18.555 | 18.437 |
Programma 2 | Samenleven
Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Maatschappelijke effect voor 2024
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024-
Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
-
B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
- B24 | 2.1.1 We actualiseren de Participatiekoers in 2024
- B24 | 2.1.2 We zetten in op participatieprojecten om inwoners naar werk te geleiden en trekken hierin zowel lokaal als met de arbeidsmarktregio Groot -Amsterdam op
- B24 | 2.1.3 We stimuleren mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om naar vermogen te participeren in de samenleving, ook als betaald werk (nog) niet haalbaar is
- B24 | 2.1.4 We schrijven een visie op de aanpak van jeugdwerkloosheid, voortijdig schoolverlaters en kwetsbare jongeren
- B24 | 2.1.5 We ontwikkelen een visie op de samenwerking met ons sociaal ontwikkelbedrijf Kansis en Kansis Groen
-
B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk
- B24 | 2.2.1 We zorgen samen met onze (zorg)partners voor laagdrempelige en toegankelijke voorzieningen door het uitvoeren van de visie op Maatschappelijk vastgoed (2023) en het dorpshuizenbeleid (2023).
- B24 | 2.2.2 We brengen het aanbod aan maatschappelijk vastgoed beter in lijn met de behoefte in de verschillende kernen
- B24 | 2.2.3 Wij zorgen ervoor dat de uitvoering van het dorpshuizenbeleid plaatsvindt in samenhang met de Maatschappelijke Agenda met aandacht voor sport, zorg, cultuur, veiligheid en vrije tijd
- B24 | 2.2.4 De beschikbare capaciteit van dorpshuizen wordt maximaal multifunctioneel ingezet
-
B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen
- B24 | 2.3.1 We voeren de ambities uit vanuit het Lokaal Sportakkoord dat in 2023 wordt vastgesteld via brede SPUK-regelingen samen met buurtsportcoaches en sportaanbieders
- B24 | 2.3.2 We ontwikkelen een naschools sportaanbod
- B24 | 2.3.3 We zetten een dekkend netwerk van openbare en 24-uurs toegankelijke AED’s op
-
B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen
- B24 | 2.4.1 De Buurtkamers De Hoef, Wilnis, Abcoude en Vinkeveen (her)openen als ontmoetingsplek voor iedereen
- B24 | 2.4.2 We brengen het discriminatiemeldpunt onder de aandacht van inwoners
- B24 | 2.4.3 We verkennen en rollen het Nederlands Keurmerk Toegankelijkheid voor ondernemers uit
- B24 | 2.4.4 We creëren ontmoetingsplekken voor LHBTIQ+ en gaan in gesprek met een verzorgingstehuis voor het keurmerk De Roze Loper
- B24 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen
- B24 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen
-
B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen
- B24 | 2.7.1 We zorgen voor een kansrijke start voor onze kinderen
- B24 | 2.7.2 We implementeren de adviezen uit de evaluatie van het Jeugdbeleidsplan
- B24 | 2.7.3 We werken meer samen met partners voor informele steun voor jeugdigen en gezinnen
- B24 | 2.7.4 We realiseren een betere overgang van de jeugdhulp naar de Wmo en/of Participatiewet
-
B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal
- B24 | 2.8.1 We zetten structureel in op techniekonderwijs vanuit de visie op talentontwikkeling
- B24 | 2.8.2 We zetten NPO (Nationaal Programma Onderwijs)-middelen incidenteel in als extra impuls om achterstanden in het techniekonderwijs in te lopen
- B24 | 2.8.3 We zetten NPO-middelen incidenteel in op sportstimulering
- B24 | 2.8.4 We hechten belang aan talentontwikkeling in kunst en cultuur
-
B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
Maatschappelijke effect voor 2024
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk
B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen
B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen
B24 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen
B24 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen
B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen
B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal
Programma 2 | Samenleven - Indicatoren
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:
- Onderwijs:
- Absoluut verzuim
- Relatief verzuim
- Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
- Sport, cultuur en recreatie:
- Niet-sporters
- Sociaal domein:
- Banen
- Jongeren met een delict voor de rechter
- Kinderen in uitkeringsgezin
- Netto arbeidsparticipatie
- Werkloze jongeren
- Personen met een bijstandsuitkering
- Lopende re-integratievoorzieningen
- Jongeren met jeugdhulp
- Jongeren met jeugdbescherming
- Jongeren met jeugdreclassering
- Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo
Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.
Programma 2 | Samenleven - Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst: de GGD-regio Utrecht.
Taken:
- De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties
- Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën
- De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar
- Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand
- Inspectie van de Kindercentra en WMO-toezicht.
Kansis (Stichting Beschut Werk)
Terug naar navigatie - Kansis (Stichting Beschut Werk)Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken 13 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden. Vanaf 2e helft 2023 werken we intensiever samen met Kansis. Inwoners met een Participatiewet-uitkering kunnen re-integratie trajecten volgen bij Kansis en Kansis-Groen waardoor zij een stap kunnen maken op de participatieladder. Deze trajecten zullen doorlopen in 2024 en verder.
Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
Terug naar navigatie - Kansis Groen (Stichting Groenwerk)Bij Kansis Groen werken 7 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Zij verrichten werkzaamheden in de openbare groenvoorziening. Vanaf 2e helft 2023 werken we intensiever samen met Kansis en Kansis Groen. Inwoners met een Participatiewet-uitkering kunnen re-integratie trajecten volgen bij Kansis en Kansis Groen waardoor zij een stap kunnen zetten op de participatieladder. Deze trajecten zullen doorlopen in 2024 en verder.
Programma 2 | Samenleven - Wat mag het kosten?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 49.812 | 49.211 | 50.251 | 50.520 | |
Baten | 10.758 | 10.656 | 11.089 | 11.089 | |
Saldo programma 2 | 39.055 | 38.554 | 39.162 | 39.430 |
Programma 3 | Veiligheid
Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Maatschappelijke effect voor 2024
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024-
Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
-
B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig
- B24 | 3.1.1 We bepalen op basis van een onderbouwd beeld de mate en omvang van mensenhandel (seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting) en stellen gericht een plan van aanpak per uitbuitingsvorm
- B24 | 3.1.2 We zetten een lokaal netwerk op met sleutelfiguren, zodat spanningen tussen bevolkingsgroepen niet oplopen
- B24 | 3.1.3 We stellen een plan van aanpak op hoe om te gaan met de digitalisering van de straat op basis van een actueel beeld
- B24 | 3.1.4 We realiseren een duidings- en handelingsperspectief voor online aangejaagde ordeverstoringen en het voorkomen en/of tegengaan ervan
- B24 | 3.1.5 We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd
- B24 | 3.1.6 We houden een cybercrisis oefening in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht
-
B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig
Maatschappelijke effect voor 2024
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig
Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:
- Veiligheid:
- Verwijzingen Halt
- Winkeldiefstallen
- Geweldsmisdrijven
- Diefstallen uit woning
- Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).
Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.
Programma 3 | Veiligheid - Verbonden partijen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Utrecht (VRU)De VRU draagt zorg voor een adequate brandweerzorg en een goed voorbereide crisisbeheersingsorganisatie.
Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)
Terug naar navigatie - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.
Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
Terug naar navigatie - Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)De Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen staat voor het bevorderen van het ongestoorde gebruik van goederen en zaken op het bedrijventerrein De Ronde Venen door de bij de stichting aangesloten ondernemingen.
Programma 3 | Veiligheid - Wat mag het kosten?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.575 | 4.587 | 4.727 | 4.723 | |
Baten | 79 | 79 | 79 | 79 | |
Saldo van programma 3 | 4.496 | 4.507 | 4.648 | 4.643 |
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
Maatschappelijke effect voor 2024
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024Maatschappelijke effect voor 2024
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effect voor 2024B24 | 4.1 Inwoners praten mee
B24 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Indicatoren
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:
- Bestuur en ondersteuning:
- Formatie
- Bezetting
- Apparaatskosten
- Externe inhuur
- Overhead
Deze indicatoren zijn opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering bij het onderdeel Landelijke bedrijfsvoeringsindicatoren.
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen
Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)
Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHCVV. In het kader van de digitale overheid richt het RHCVV zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen. In de meerjarenbegroting 2024-2027 zijn de uitkomsten verwerkt van de bestuurlijke toekomstverkenning RHCVV.
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
Terug naar navigatie - Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)Via samenwerking, waarbij ondersteuning wordt verkregen bij inkoop en aanbesteden, wordt gekomen tot kwalitatief en kwantitatief goede inkoopresultaten.
Amstelland-Meerlandenoverleg
Terug naar navigatie - Amstelland-MeerlandenoverlegVia de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) is de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel zij geen deelnemer is van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Terug naar navigatie - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan – vaak medebewindstaken.
Het belang om als gemeenten gezamenlijk te werken aan de gemeentelijke uitvoeringskracht is groot. Omdat de vraagstukken te divers en vaak te complex zijn om als gemeente zelfstandig op te pakken en omdat er winst te behalen is om dat samen te organiseren. Winst in termen van verbetering van de kwaliteit en toegankelijkheid van de dienstverlening aan burgers en bedrijven en kostenbesparingen. Daarom hebben gemeenten op de Algemene ledenvergadering (ALV) van de VNG in 2017 besloten tot een gezamenlijke aanpak met een solide en representatieve governance en gezamenlijke gemeentelijke bekostiging: Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU).
Gemeentebelastingen Amstelland
Terug naar navigatie - Gemeentebelastingen AmstellandIn een dienstverleningsovereenkomst is vastgelegd dat via een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, genaamd Gemeentebelastingen Amstelland, de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) tijdig en rechtmatig plaatsvinden.
BNG Bank
Terug naar navigatie - BNG BankDe BNG Bank is de huisbankier van de gemeente.
N.V. Vitens
Terug naar navigatie - N.V. VitensDeze partij draagt bij aan de drinkwatervoorziening en –kwaliteit.
U10
Terug naar navigatie - U10De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Dit gebeurt aan 5 bestuurstafels: Duurzame bereikbaarheid, Economische positionering, Gezonde woon- en leefomgeving, Groen en landschap en Klimaatneutrale regio. Ook wordt samengewerkt aan de Regionale Energiestrategie U16 en de Woondeal.
Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten?
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 24.393 | 24.488 | 24.728 | 25.028 | |
Baten | 875 | 872 | 1.023 | 1.116 | |
Saldo van programma 4 | 23.518 | 23.615 | 23.705 | 23.912 |
Programma 5 | Financiën
Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen
Financiën
Terug naar navigatie - FinanciënIn dit programma komt de inzet van reserves tot uitdrukking in de 'onttrekkingen' en 'stortingen'.
Exploitatie | Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.270 | 2.320 | 2.286 | 2.277 | |
Baten | 88.274 | 90.843 | 85.034 | 86.234 | |
Saldo van baten en lasten | -86.004 | -88.523 | -82.748 | -83.957 | |
Onttrekkingen | 3.987 | 1.692 | 641 | 419 | |
Stortingen | 5.447 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Saldo van inzet reserves | 1.460 | -192 | 859 | 1.081 | |
Saldo van programma 5 | -84.543 | -88.714 | -81.889 | -82.877 |
Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overzicht van de algemene dekkingsmiddelenEen overzicht van de algemene dekkingsmiddelen is opgenomen in de financiële begroting.