1. Blz. 1 Programmabegroting 2023 - 2026
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Bestuurlijke hoofdlijnen
        1. Blz. 4 Bestuurlijke aanbieding
          1. Blz. 5 Bestuurlijke vooruitblik
        2. Blz. 6 Uiteenzetting financiële positie
          1. Blz. 7 Conclusie financiële positie
          2. Blz. 8 Financiële resultaten 2023 - 2026
          3. Blz. 9 Aansluiting ten opzichte van de begroting 2022 - 2025
          4. Blz. 10 Onderscheid naar incidenteel en structureel resultaat
          5. Blz. 11 Lokale heffingen en woonlasten
          6. Blz. 12 Ontwikkeling algemene reserve
          7. Blz. 13 Investeringen
          8. Blz. 14 Waar komt het geld vandaan?
          9. Blz. 15 Waar wordt het geld aan besteed?
        3. Blz. 16 Kerngegevens
          1. Blz. 17 Kerngegevens
      2. Blz. 18 Programma's
        1. Blz. 19 De programma's
        2. Blz. 20 Programma 1 | Wonen
          1. Blz. 21 Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
            1. Blz. 22 Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?
              1. Blz. 23 B23 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners
                1. Blz. 24 B23 | 1.1.1 De locaties Oosterland, De Meijert en Maricken II worden opgenomen in het regionaal programma 'Wonen' van de provincie Utrecht.
                2. Blz. 25 B23 | 1.1.2 Elk nieuwbouwproject bevat tenminste 30% sociale huur en 15% betaalbare huur- of koopwoningen.
                3. Blz. 26 B23 | 1.1.3 Het wettelijk toegestaan maximum van de nieuwbouwwoningen met een koopgrens tot de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) wijzen we met voorrang toe aan eigen inwoners.
                4. Blz. 27 B23 | 1.1.4 We formuleren beleid voor woonwagenstandplaatsen.
                5. Blz. 28 B23 | 1.1.5 We voeren opkoopbescherming in.
                6. Blz. 29 B23 | 1.1.6 We doen een woonbehoefte onderzoek.
                7. Blz. 30 B23 | 1.1.7 We houden een pilot met collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) in Abcoude op de BON-locatie.
                8. Blz. 31 B23 | 1.1.8 We maken afspraken met woningbouwcorporaties over inkomensafhankelijke huurverhoging.
              2. Blz. 32 B23 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente
                1. Blz. 33 B23 | 1.2.1 We voeren gesprekken met de provincie Utrecht voor een besluit over de toekomst van de N201 met extra aandacht voor de strekkende bocht bij Mijdrecht en het verlengen van de op- en afritten bij Vinkeveen.
                2. Blz. 34 B23 | 1.2.2 We actualiseren het mobiliteits- en verkeersveiligheidsplan en nemen uitgangspunten op voor deelmobiliteit.
                3. Blz. 35 B23 | 1.2.3 We voeren samen met de provincie Utrecht en Syntus een pilot uit voor bus 120 langs station Abcoude.
                4. Blz. 36 B23 | 1.2.4 We promoten en monitoren de nut en noodzaak van de Flexbus.
                5. Blz. 37 B23 | 1.2.5 We plaatsen 300 extra fietsparkeerplekken bij station Abcoude en creëren meer fietsparkeerplekken bij bushaltes.
                6. Blz. 38 B23 | 1.2.6 We werken scenario's uit voor de mogelijkheden tot reconstructie van de Baambrugse Zuwe.
              3. Blz. 39 B23 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen
                1. Blz. 40 B23 | 1.3.1 We zetten ons maximaal in om het regionaal bedrijventerrein (13 hectare) op te laten nemen in het regionaal programma 'Werken' van de provincie Utrecht.
                2. Blz. 41 B23 | 1.3.2 We geven uitvoering aan de Detailhandelsvisie, plannen van aanpak toekomstbestendige dorpskernen en het ruimtelijk afwegingskader centrum Mijdrecht.
                3. Blz. 42 B23 | 1.3.3 We organiseren een verkiezing voor 'Ondernemer van het Jaar' en reiken deze prijs uit op het Ondernemersgala.
              4. Blz. 43 B23 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050
                1. Blz. 44 B23 | 1.4.1 We doen een haalbaarheidsstudie naar zonnepanelen langs de A2.
                2. Blz. 45 B23 | 1.4.2 We starten het gebiedsproces voor zonnevelden in Baambrugge.
                3. Blz. 46 B23 | 1.4.3 We stellen een afwegingskader 'Zon op monumenten' op.
                4. Blz. 47 B23 | 1.4.4 We organiseren acties om inwoners te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik.
                5. Blz. 48 B23 | 1.4.5 We zetten een communicatiecampagne op voor het circulair gebruik van grondstoffen.
                6. Blz. 49 B23 | 1.4.6 We stimuleren energiescans bij bedrijven.
                7. Blz. 50 B23 | 1.4.7 We ondersteunen 1 bedrijf met een circulair project.
              5. Blz. 51 B23 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers
                1. Blz. 52 B23 | 1.5.1 We stellen een afwegingskader op voor nevengebruik of nieuwe functies van religieus erfgoed (kerken).
                2. Blz. 53 B23 | 1.5.2 We krijgen inzicht in de actuele onderhoudsstand van de beschermde gebouwen.
                3. Blz. 54 B23 | 1.5.3 We bereiden een kunst- en cultuurplan 2024-2028 voor.
              6. Blz. 55 B23 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden
                1. Blz. 56 B23 | 1.6.1 We zoeken naar aanlegmogelijkheden op de Vinkeveense Plassen, zodat winkels en horeca beter bereikbaar zijn.
                2. Blz. 57 B23 | 1.6.2 We ronden de planvorming voor een doorvaart bij De Heul af.
                3. Blz. 58 B23 | 1.6.3 We onderzoeken de mogelijkheden voor het beter toegankelijk maken van het Abcoudermeer.
              7. Blz. 59 B23 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen
                1. Blz. 60 B23 | 1.7.1 We implementeren de Omgevingswet.
                2. Blz. 61 B23 | 1.7.2 We starten met het omzetten van bestemmingsplannen naar omgevingsplannen.
                3. Blz. 62 B23 | 1.7.3 We actualiseren de verordening Fysieke leefomgeving en legesverordening.
                4. Blz. 63 B23 | 1.7.4 We leggen een startnotitie Omgevingsvisie voor aan de raad.
                5. Blz. 64 B23 | 1.7.5 We stellen een nieuwe nota Grondbeleid op.
                6. Blz. 65 B23 | 1.7.6 We bepalen het vervolg van project park Waeterrijck op basis van de uitkomsten van de pilot.
              8. Blz. 66 B23 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader
                1. Blz. 67 B23 | 1.8.1 We verduidelijken en verbeteren de afspraken met de ODRU.
                2. Blz. 68 B23 | 1.8.2 We passen het VTH-beleid aan.
                3. Blz. 69 B23 | 1.8.3 We handelen beroep- en bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af.
                4. Blz. 70 B23 | 1.8.4 We stellen een regionale uitvoerings- en handhavingsstrategie op.
              9. Blz. 71 B23 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte
                1. Blz. 72 B23 | 1.9.1 We investeren in groenonderhoud en brengen het openbaar groen op orde.
                2. Blz. 73 B23 | 1.9.2 We brengen in kaart waar vervanging van het groen leidt tot lagere onderhoudskosten en meer biodiversiteit.
                3. Blz. 74 B23 | 1.9.3 We beheren de openbare ruimte integraal op basis van het groen- en wegenbeheerplan en het gemeentelijk rioleringsplan.
                4. Blz. 75 B23 | 1.9.4 We introduceren een eerlijk en eenvoudig grondstoffenbeleid.
                5. Blz. 76 B23 | 1.9.5 We geven inwoners de keuze tussen een grote of kleine minicontainer restafval.
                6. Blz. 77 B23 | 1.9.6 We openen het afvalbrengstation in Abcoude een extra dagdeel.
                7. Blz. 78 B23 | 1.9.7 We halen het restafval eens per 3 weken op.
              10. Blz. 79 B23 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed
                1. Blz. 80 B23 | 1.10.1 We brengen de bezetting van maatschappelijk vastgoed in beeld, zodat accommodaties multifunctioneel worden gebruikt.
                2. Blz. 81 B23 | 1.10.2 We maken een duurzaam meerjarenonderhoudsplan op voor het maatschappelijk vastgoed.
                3. Blz. 82 B23 | 1.10.3 We stellen een integraal huisvestingsplan onderwijs op.
                4. Blz. 83 B23 | 1.10.4 We faciliteren de bouw van de nieuwe Hoflandschool.
                5. Blz. 84 B23 | 1.10.5 We ontwikkelen een nieuwe brandweerkazerne in Abcoude.
          2. Blz. 85 Programma 1 | Wonen - Indicatoren
            1. Blz. 86 Indicatoren
          3. Blz. 87 Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen
            1. Blz. 88 Recreatieschap Stichtse Groenlanden
            2. Blz. 89 Mooisticht
            3. Blz. 90 Afvalverwijdering Utrecht
            4. Blz. 91 Omgevingsdienst regio Utrecht
            5. Blz. 92 Marickenland
            6. Blz. 93 Gebiedsprogramma Utrecht-West
          4. Blz. 94 Programma 1 | Wonen - Wat mag het kosten?
            1. Blz. 95 Wat mag het kosten?
            2. Blz. 96 Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025
        3. Blz. 97 Programma 2 | Samenleven
          1. Blz. 98 Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
            1. Blz. 99 Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?
              1. Blz. 100 B23 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt
                1. Blz. 101 B23 | 2.1.1 We actualiseren de Participatiekoers.
                2. Blz. 102 B23 | 2.1.2 We brengen in kaart hoe vraag en aanbod op de lokale arbeidsmarkt beter op elkaar kan worden afgestemd.
              2. Blz. 103 B23 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk
                1. Blz. 104 B23 | 2.2.1 We handelen alle Wmo, jeugdhulp en participatiewet meldingen en vragen binnen de wettelijke termijn af.
                2. Blz. 105 B23 | 2.2.2 We betrekken het voorveld bij het terugdringen van het aantal meldingen.
                3. Blz. 106 B23 | 2.2.3 We verbeteren de samenwerking met de huisartsen.
                4. Blz. 107 B23 | 2.2.4 We actualiseren en communiceren de sociale kaart met het aanbod van maatschappelijke partners in het voorveld.
              3. Blz. 108 B23 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen
                1. Blz. 109 B23 | 2.3.1 We vergroten het sportaanbod voor jonge kinderen (2 tot 6 jaar).
                2. Blz. 110 B23 | 2.3.2 We stimuleren sport met behulp van toernooien voor scholen.
                3. Blz. 111 B23 | 2.3.3 We maken samen met verenigingen en maatschappelijke partners een Vitaliteitsakkoord.
                4. Blz. 112 B23 | 2.3.4. We zetten een online platform op voor deskundigheidsbevordering.
                5. Blz. 113 B23 | 2.3.5 We organiseren een Sportgala.
              4. Blz. 114 B23 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen
                1. Blz. 115 B23 | 2.4.1 We voeren de Inclusie-agenda uit met aandacht voor bewustwording, inclusieve buurten, LHBTIQ+, fysieke toegankelijkheid en arbeidsmarkt.
                2. Blz. 116 B23 | 2.4.2 We bevorderen ontmoeting tussen ouderen.
                3. Blz. 117 B23 | 2.4.3 We ondersteunen ontmoetingsplekken zoals Tumult en dorpshuizen om activiteiten voor jongeren te organiseren.
                4. Blz. 118 B23 | 2.4.4 We zetten tijdelijk een extra jongerenwerker in die werkzaam is op straat en scholen.
              5. Blz. 119 B23 | 2.5 Toekomstbestendige (maatschappelijke) voorzieningen
                1. Blz. 120 B23 | 2.5.1 We stellen een Woonzorgvisie op.
                2. Blz. 121 B23 | 2.5.2 We ondersteunen inwoners (en hun mantelzorgers) bij het langer zelfstandig kunnen blijven wonen.
                3. Blz. 122 B23 | 2.5.3 We ontwikkelen beleid voor dorpshuizen.
              6. Blz. 123 B23 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen
                1. Blz. 124 B23 | 2.6.1 We stimuleren culturele diversiteit in het aanbod.
                2. Blz. 125 B23 | 2.6.2 We brengen de resultaten van de inzet van onze cultuurpartners in beeld.
              7. Blz. 126 B23 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen
                1. Blz. 127 B23 | 2.7.1 We evalueren het beleidsplan Jeugd (2020-2026).
                2. Blz. 128 B23 | 2.7.2 We stellen bij het beleidsplan Jeugd 2020 -2026.
                3. Blz. 129 B23 | 2.7.3 We geven uitvoering aan de Regionale Agenda Jeugd 2022-2025 en ontwikkelen deze door.
              8. Blz. 130 B23 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal
                1. Blz. 131 B23 | 2.8.1 We continueren het huidige aanbod van techniekonderwijs en doen een extra inspanning via de NPO-middelen.
                2. Blz. 132 B23 | 2.8.2 We gaan in gesprek met de onderwijssamenwerkingsverbanden Utrecht-West om passend en speciaal onderwijs dichtbij huis te organiseren.
                3. Blz. 133 B23 | 2.8.3 We laten ons onderwijsbeleid aansluiten op het jeugd-, gezondheids-, armoede- en sportbeleid.
          2. Blz. 134 Programma 2 | Samenleven - Indicatoren
            1. Blz. 135 Indicatoren
          3. Blz. 136 Programma 2 | Samenleven - Verbonden partijen
            1. Blz. 137 Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
            2. Blz. 138 Kansis (Stichting Beschut Werk)
            3. Blz. 139 Kansis Groen (Stichting Groenwerk)
          4. Blz. 140 Programma 2 | Samenleven - Wat mag het kosten?
            1. Blz. 141 Wat mag het kosten?
            2. Blz. 142 Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025
        4. Blz. 143 Programma 3 | Veiligheid
          1. Blz. 144 Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
            1. Blz. 145 Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?
              1. Blz. 146 B23 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig
                1. Blz. 147 B23 | 3.1.1 We breiden de handhavingscapaciteit uit met 1 BOA.
                2. Blz. 148 B23 | 3.1.2 We stellen een Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 op.
                3. Blz. 149 B23 | 3.1.3 We verstevigen de inzet van de Wet BIBOB bij met name het toetsen van omgevingsvergunningen.
                4. Blz. 150 B23 | 3.1.4 We organiseren in samenwerking met onze veiligheidspartners een cyberoefening.
                5. Blz. 151 B23 | 3.1.5 We pakken de hele handhavingsketen (preventie, handhaving, beroep en bezwaar) integraal op.
                6. Blz. 152 B23 | 3.1.6 We rapporteren halfjaarlijks over de resultaten van het integraal veiligheidsplan en handhaving.
          2. Blz. 153 Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren
            1. Blz. 154 Indicatoren
          3. Blz. 155 Programma 3 | Veiligheid - Verbonden partijen
            1. Blz. 156 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
            2. Blz. 157 Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)
            3. Blz. 158 Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB)
          4. Blz. 159 Programma 3 | Veiligheid - Wat mag het kosten?
            1. Blz. 160 Wat mag het kosten?
            2. Blz. 161 Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025
        5. Blz. 162 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          1. Blz. 163 Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?
            1. Blz. 164 Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?
              1. Blz. 165 B23 | 4.1 Inwoners praten mee
                1. Blz. 166 B23 | 4.1.1 We houden een referendum over de toekomst van het gemeentehuis.
                2. Blz. 167 B23 | 4.1.2 We stellen inwonerparticipatiebeleid op.
                3. Blz. 168 B23 | 4.1.3 We stimuleren inwoners de huidige en nieuwe instrumenten voor inwonerparticipatie te gebruiken en geven hier bekendheid aan.
              2. Blz. 169 B23 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente
                1. Blz. 170 B23 | 4.2.1 We digitaliseren de parkeerontheffingen en parkeervergunningen.
                2. Blz. 171 B23 | 4.2.2 We voldoen aan de webrichtlijnen, zodat de website voldoet aan de eisen van deze tijd.
                3. Blz. 172 B23 | 4.2.3 We geven reactie op vragen van inwoners en ondernemers binnen 2 werkdagen.
                4. Blz. 173 B23 | 4.2.4 We ondersteunen inwoners en ondernemers die zich niet gehoord voelen of geen antwoord krijgen op hun vraag.
          2. Blz. 174 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Indicatoren
            1. Blz. 175 Indicatoren
          3. Blz. 176 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen
            1. Blz. 177 Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)
            2. Blz. 178 Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK)
            3. Blz. 179 Amstelland-Meerlandenoverleg
            4. Blz. 180 Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
            5. Blz. 181 Gemeentebelastingen Amstelland
            6. Blz. 182 BNG Bank
            7. Blz. 183 N.V. Vitens
            8. Blz. 184 U10
          4. Blz. 185 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten?
            1. Blz. 186 Wat mag het kosten?
            2. Blz. 187 Aansluiting ten opzichte van de begroting 2022-2025
        6. Blz. 188 Programma 5 | Financiën
          1. Blz. 189 Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen
            1. Blz. 190 Financiën
            2. Blz. 191 Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen
            3. Blz. 192 Aansluiting ten opzichte van de begroting 2022-2025
      3. Blz. 193 Paragrafen
        1. Blz. 194 Lokale heffingen
          1. Blz. 195 Samenvatting
          2. Blz. 196 Meerjarig overzicht van de opbrengsten van lokale heffingen (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 197 01 | Onroerendezaakbelasting voor woningen
          4. Blz. 198 02 | Onroerendezaakbelasting voor niet-woningen
          5. Blz. 199 03 | Rioolheffing
          6. Blz. 200 04 | Afvalstoffenheffing
          7. Blz. 201 05 | Leges wonen en bouwen
          8. Blz. 202 06 | Leges burgerzaken
          9. Blz. 203 07 | Begraafplaatsen
          10. Blz. 204 08 | Forensenbelasting
          11. Blz. 205 09 en 10 | Land- en watertoeristenbelasting
          12. Blz. 206 11 | Hondenbelasting
          13. Blz. 207 12 | Overige leges
          14. Blz. 208 13 | Roerende zaakbelasting
          15. Blz. 209 14 | Bedrijveninvesteringszones (BIZ)
          16. Blz. 210 15 | Marktgelden
          17. Blz. 211 Ontwikkeling woonlasten voor inwoners
          18. Blz. 212 Ontwikkeling belastingdruk voor ondernemers
          19. Blz. 213 Kwijtscheldingsbeleid
        2. Blz. 214 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 215 Samenvatting
          2. Blz. 216 Beleidskader voor weerstandsvermogen en risicobeheersing
          3. Blz. 217 Financiële kengetallen
          4. Blz. 218 Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en die van aflossingen
          5. Blz. 219 Ratio weerstandsvermogen
          6. Blz. 220 Beschikbare weerstandscapaciteit, risico's en weerstandsvermogen
          7. Blz. 221 Top tien van de risico's
          8. Blz. 222 Beschikbare weerstandscapaciteit
        3. Blz. 223 Kapitaalgoederen
          1. Blz. 224 Samenvatting
          2. Blz. 225 Wegen | Beleid
          3. Blz. 226 Wegen | Uitvoering
          4. Blz. 227 Wegen | Financiën
          5. Blz. 228 Riolering | Beleid
          6. Blz. 229 Riolering | Uitvoering
          7. Blz. 230 Riolering | Financiën
          8. Blz. 231 Water | Beleid
          9. Blz. 232 Water | Uitvoering
          10. Blz. 233 Water | Financiën
          11. Blz. 234 Groen | Beleid
          12. Blz. 235 Groen | Uitvoering
          13. Blz. 236 Groen | Financiën
          14. Blz. 237 Gebouwen | Beleid
          15. Blz. 238 Gebouwen | Uitvoering
          16. Blz. 239 Gebouwen | Financiën
        4. Blz. 240 Financiering
          1. Blz. 241 Samenvatting
          2. Blz. 242 Beleidskader
          3. Blz. 243 Risicobeheersing - Algemeen
          4. Blz. 244 Risicobeheersing - Kasgeldlimiet
          5. Blz. 245 Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet
          6. Blz. 246 Risicobeheersing - Renterisiconorm
          7. Blz. 247 Ontwikkeling langlopende leningen
          8. Blz. 248 Schatkistbankieren
          9. Blz. 249 Rente- en treasuryresultaat
        5. Blz. 250 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 251 Inleiding
          2. Blz. 252 Een sterke gemeentelijke organisatie (Organisatieontwikkeling)
          3. Blz. 253 Een eigentijdse dienstverlening
          4. Blz. 254 Een betrouwbare gemeente (Juridische kwaliteitszorg en rechtmatigheid, informatieveiligheid en privacy)
          5. Blz. 255 Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken
          6. Blz. 256 Interbestuurlijk toezicht
          7. Blz. 257 Personeel & Organisatie
          8. Blz. 258 Bedrijfsvoeringskosten | Definities
          9. Blz. 259 Overhead
          10. Blz. 260 Apparaatskosten
          11. Blz. 261 Landelijke bedrijfsvoeringsindicatoren
        6. Blz. 262 Verbonden partijen
          1. Blz. 263 Samenvatting
          2. Blz. 264 Beleidskader voor verbonden partijen
          3. Blz. 265 Gemeenschappelijke regelingen
          4. Blz. 266 Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
          5. Blz. 267 Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden
          6. Blz. 268 Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU)
          7. Blz. 269 Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          8. Blz. 270 Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht
          9. Blz. 271 Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen
          10. Blz. 272 Amstelland Meerlanden overleg
          11. Blz. 273 Gemeentebelastingen Amstelland
          12. Blz. 274 Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen (x € 1.000 )
          13. Blz. 275 Deelnemingen
          14. Blz. 276 Overige deelnemingen
        7. Blz. 277 Grondbeleid
          1. Blz. 278 Samenvatting
          2. Blz. 279 Bouwgronden in exploitatie | Algemeen
          3. Blz. 280 Bouwgronden in exploitatie | Beleidskader
          4. Blz. 281 Bouwgronden in exploitatie | Financieel totaaloverzicht
          5. Blz. 282 De Maricken | Stand van zaken
          6. Blz. 283 Land van Winkel | Stand van zaken
          7. Blz. 284 Stationslocatie Mijdrecht | Stand van zaken
          8. Blz. 285 Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd
        8. Blz. 286 Verstrekte en ontvangen subsidies en bijdragen
          1. Blz. 287 Inleiding
          2. Blz. 288 Financieel overzicht van te verstrekken subsidies en bijdragen
          3. Blz. 289 Toelichting op de te verstrekken subsidies en bijdragen
          4. Blz. 290 Financieel overzicht van te ontvangen subsidies en bijdragen
          5. Blz. 291 Toelichting op de ontvangen subsidies en bijdragen
      4. Blz. 292 Financiële begroting
        1. Blz. 293 01 | Financieel totaaloverzicht
          1. Blz. 294 Financieel totaaloverzicht
        2. Blz. 295 02 | Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting, post onvoorzien en overige stelposten
          1. Blz. 296 Algemene dekkingsmiddelen | Financieel meerjarenoverzicht
          2. Blz. 297 Algemene dekkingsmiddelen | Treasury
          3. Blz. 298 Algemene dekkingsmiddelen | Onroerendezaakbelasting voor woningen en niet-woningen
          4. Blz. 299 Algemene dekkingsmiddelen | Overige belastingen
          5. Blz. 300 Algemene dekkingsmiddelen | Algemene uitkering
          6. Blz. 301 Algemene dekkingsmiddelen | Overige baten en lasten waaronder de post onvoorzien
          7. Blz. 302 Algemene dekkingsmiddelen | Vennootschapsbelasting
          8. Blz. 303 Overhead
        3. Blz. 304 03 | Beleidsontwikkelingen
          1. Blz. 305 Inleiding
          2. Blz. 306 Totaaloverzicht
          3. Blz. 307 Specificatie beleidsontwikkelingen - programma 1
          4. Blz. 308 Specificatie beleidsontwikkelingen - programma 2
          5. Blz. 309 Specificatie beleidsontwikkelingen - programma 3
          6. Blz. 310 Specificatie beleidsontwikkelingen - programma 4
          7. Blz. 311 Specificatie beleidsontwikkelingen - programma 5
        4. Blz. 312 04 | Financiële effecten van raadsbesluiten tot en met juli 2022
          1. Blz. 313 Inleiding
          2. Blz. 314 Totaaloverzicht (bedragen x € 1.000 en + = nadeel en - = voordeel)
          3. Blz. 315 Specificatie raadsbesluiten
        5. Blz. 316 05 | Autonome ontwikkelingen
          1. Blz. 317 Inleiding
          2. Blz. 318 Totaaloverzicht
          3. Blz. 319 Programma 1 | Wonen
          4. Blz. 320 Programma 2 | Samenleven
          5. Blz. 321 Programma 3 | Veiligheid
          6. Blz. 322 Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
          7. Blz. 323 Programma 5 | Financiën
        6. Blz. 324 06 | Borg- en garantstellingen
          1. Blz. 325 Borgstellingen (bedragen x € 1.000)
        7. Blz. 326 07 | Meerjarenprognose balans en EMU-saldo
          1. Blz. 327 Inleiding
          2. Blz. 328 Balansprognose per 31 december voor de jaren 2021 - 2026 (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 329 EMU-saldo
        8. Blz. 330 08 | Overzicht incidentele baten en lasten 2023 - 2026
          1. Blz. 331 Inleiding
          2. Blz. 332 Totaaloverzicht incidentele baten en lasten
          3. Blz. 333 01 | Wonen
          4. Blz. 334 02 | Samenleven
          5. Blz. 335 03 | Veiligheid
          6. Blz. 336 04 | Bestuur en bedrijfsvoering
          7. Blz. 337 05 | Financiën
        9. Blz. 338 09 | Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves 2023 - 2026
          1. Blz. 339 Inleiding
          2. Blz. 340 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        10. Blz. 341 10 | De stand en het gespecificeerde verloop van reserves
          1. Blz. 342 Inleiding
          2. Blz. 343 Ontwikkeling eigen vermogen per 31 december 2021 - 2026 (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 344 Algemene reserve
          4. Blz. 345 Bestemmingsreserves
          5. Blz. 346 Toelichting op de bestemmingsreserves
        11. Blz. 347 11 | De stand en het gespecificeerde verloop van voorzieningen
          1. Blz. 348 Inleiding
          2. Blz. 349 1 | Afwikkelen vermogensweg e.o.
          3. Blz. 350 2 | Bijdrage akoestische maatregelen Stationslocatie Mijdrecht
          4. Blz. 351 3 | Gemeentelijke gebouwen
          5. Blz. 352 4 | Begraafplaatsen
          6. Blz. 353 5 | Rioolheffing
          7. Blz. 354 6 | Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 355 7 | Wonen
        12. Blz. 356 12 | Overzicht nieuwe investeringen 2023 - 2026
          1. Blz. 357 Inleiding
          2. Blz. 358 Investeringen 2023 - 2026 per programma (bedragen x € 1.000)
          3. Blz. 359 Totaaloverzicht afschrijvingen
        13. Blz. 360 13 | Verdeling programma's naar landelijke taakvelden
          1. Blz. 361 Inleiding
          2. Blz. 362 Verdeling programma's naar landelijke taakvelden
          3. Blz. 363 Overzicht taakvelden
        14. Blz. 364 14 | Indicatoren BBV
          1. Blz. 365 Inleiding
          2. Blz. 366 Veiligheid
          3. Blz. 367 Economie
          4. Blz. 368 Onderwijs
          5. Blz. 369 Sport, cultuur en recreatie
          6. Blz. 370 Sociaal domein
          7. Blz. 371 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
        15. Blz. 372 15 | Begrippenlijst
          1. Blz. 373 Begrippenlijst
        16. Blz. 374 16 | Afkortingen
          1. Blz. 375 Afkortingen
        17. Blz. 376 17 | Overzicht aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling
          1. Blz. 377 Inleiding
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap