Uitgaven

100%
€ 105.629
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 107.440
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ -1.811
x €1.000

Programma's

Uitgaven

100%
€ 105.629
x €1.000
100% Complete

Inkomsten

100%
€ 107.440
x €1.000
100% Complete

Saldo

100%
€ -1.811
x €1.000
107.440 Inkomsten (x €1.000)
105.629 Uitgaven (x €1.000)
-1.811 Saldo (x €1.000)
  • Programma 1 | Wonen
  • Programma 2 | Samenleven
  • Programma 3 | Veiligheid
  • Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering
  • Programma 5 | Financiën

De programma's

Terug naar navigatie - De programma's

De programmabegroting bestaat uit 5 programma's. In de programma's leest u welke extra inspanningen het college in 2023 voorstelt om te doen. Deze extra inspanningen zijn in ieder programma uitgeschreven in doelstellingen en acties. De reguliere taken staan niet beschreven in de 5 programma's.

Programma 1 | Wonen

Programma 1 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

B23 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - B23 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

We bouwen 4.800 woningen tot 2040. De woningbouwontwikkelingen voldoen aan de eisen in de Woonvisie en zijn zoveel als mogelijk beschikbaar voor onze eigen inwoners van jong tot oud.

B23 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - B23 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

We willen een gemeente die goed en veilig bereikbaar is. Op deze manier kunnen onze inwoners en bezoekers snel en veilig reizen binnen de gemeente.

B23 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - B23 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Ondernemers hebben ruimte nodig. Wij willen letterlijk en figuurlijk de ruimte bieden om succesvol te kunnen ondernemen in De Ronde Venen.

B23 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - B23 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

We zetten stappen die nodig zijn om toekomstbestendig met onze omgeving om te gaan. We doen dit stap voor stap. Op deze manier houden we zelf regie op het halen van onze doelstellingen.

B23 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - B23 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Wat door vorige generaties is gebouwd of gemaakt zijn wij zuinig op. Dit betekent dat wat nu nog bestaat en een monumentale waarde heeft moet worden beschermd en tegelijkertijd zo veel mogelijk publiek toegankelijk zijn.

B23 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Terug naar navigatie - B23 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Inwoners en bezoekers kunnen hun tijd doorbrengen in aantrekkelijke recreatiegebieden. Ook de bestuurlijke samenwerking op het gebied van recreatie en beheer en eerlijke financiering van terreinen vinden we belangrijk. 

B23 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

Terug naar navigatie - B23 | 1.7 Ruimtelijke initiatieven worden ondersteund op basis van het toekomstbeeld voor De Ronde Venen

Om te kunnen voldoen aan de opgaven die voor ons liggen is een eenduidig en actueel toekomstbeeld voor De Ronde Venen nodig, zodat helder wordt welke (extra) mogelijkheden er zijn om bijvoorbeeld te bouwen naast de huidige vastgestelde gebieden.

B23 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Terug naar navigatie - B23 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Voor een adequate vergunningverlening en handhaving van ruimtelijke initiatieven is een actueel planologisch kader van groot belang. Op deze manier is het voor iedere initiatiefnemer of aanvrager helder wat de ruimtelijke kaders zijn.

B23 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Terug naar navigatie - B23 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

We willen een openbare ruimte die voor iedereen goed toegankelijk is en er goed verzorgd uitziet. Dit geldt voor de buitenruimte en voor gebouwen met een publieke functie.

B23 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed

Terug naar navigatie - B23 | 1.10 Toekomstbestendig maatschappelijk vastgoed

Investeringsbeslissingen in vastgoed gaan gemoeid met veel geld en kennen een lange tijdshorizon. De uitkomst moet zijn dat de organisatie wendbaar in kan spelen op toekomstige ontwikkelingen.

Programma 1 | Wonen - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  1. Economie:
    • Functiemenging
    • Vestigingen (van bedrijven)
  2. Volksgezondheid en Milieu:
    • Omvang huishoudelijk restafval
    • Hernieuwbare elektriciteit
  3. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing:
    • Gemiddelde WOZ waarde
    • Nieuw gebouwde woningen
    • Demografische druk
    • Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden
    • Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden.

 

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.

Programma 1 | Wonen - Verbonden partijen

Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Terug naar navigatie - Recreatieschap Stichtse Groenlanden

Het recreatieschap beheert de recreatieterreinen op en aan de Vinkeveense Plassen, zorgt voor toezicht en handhaving en werkt aan de ontwikkeling van de zandeilanden. Voor dat laatste is een ontwikkelscenario aangeboden aan gemeente De Ronde Venen. Dit wordt meegenomen in het bestemmingsplan Plassengebied.

Het recreatieschap Stichtse Groenlanden is volop in transitie. Er is een nieuwe gemeenschappelijke regeling vastgesteld die per 1 januari 2023 ingaat. Dan houdt de bedrijfsvoeringsorganisatie van het recreatieschap, Recreatie Midden-Nederland, op te bestaan en neemt Staatsbosbeheer de taakuitvoering over. 

Mooisticht

Terug naar navigatie - Mooisticht

Stichting MooiSticht stelt de gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) samen. De CRK geeft onafhankelijk monumenten- en welstandsadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen op grond van de Woningwet en de Erfgoedwet/Monumentenwet. De gemeente vraagt hen om advies bij aanvragen omgevingsvergunning, vooroverlegplannen en complexe ruimtelijke vraagstukken. In de commissie zitten ervaren en onafhankelijke professionals in de architectuur, bouw- en cultuurhistorie, landschapsarchitectuur en stedenbouw. Het advies dat zij geven is niet-bindend, de gemeente is het bevoegd gezag.

Omgevingsdienst regio Utrecht

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst regio Utrecht

De Omgevingsdienst regio Utrecht voert in mandaat taken uit voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving binnen het omgevingsrecht. Voor De Ronde Venen betreft dit milieu-, bouw- toezicht- en handhavingstaken.

Marickenland

Terug naar navigatie - Marickenland
  • Op 2 juli 2020 hebben de provincie Utrecht, waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Staatsbosbeheer en gemeente de (nieuwe) samenwerkingsovereenkomst Marickenland ondertekend. Daarin is vastgelegd dat een gezamenlijke ontwikkeling plaatsvindt van het nieuwe natuurgebied (gecombineerd met recreatieve voorzieningen en waterberging) Marickenland.
  • Op 30 januari 2020 heeft de gemeenteraad € 2,8 miljoen beschikbaar gesteld voor het realiseren van recreatieve voorzieningen in onder meer Marickenland en De Heul.
  • De feitelijke realisering van Marickenland vindt plaats in de periode 2022 - 2024.

Gebiedsprogramma Utrecht-West

Terug naar navigatie - Gebiedsprogramma Utrecht-West

De gebiedscommissie Utrecht-West geeft uitvoering aan het gebiedsprogramma van het westelijk deel van de provincie Utrecht: de Utrechtse Waarden, de Venen, de Vechtstreek en de stad Utrecht. Dit betreft landbouw, bodem en water, natuur, recreatie en energie, zowel binnen gebiedsprojecten als voor specifieke doelen in het gehele gebied. De gemeente is vertegenwoordigd in de gebiedscommissie.

In de komende jaren wordt in Groot Mijdrecht NO moerasblok 1 gerealiseerd.  In 2022 wordt het ontwerp voor Marickenland uitgewerkt in een definitief ontwerp en wordt het plan in 2023 technisch uitgewerkt in een bestek. De voortgang van het plan wordt regelmatig toegelicht aan bewoners en belangstellenden. 

Programma 1 | Wonen - Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026
Lasten 32.024 32.409 32.815 33.286 33.706 32.908
Baten 20.245 18.188 15.534 16.429 17.106 16.561

Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025

Terug naar navigatie - Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025

De verschillen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2022 - 2025 in oktober 2021 zijn vermeld in onderstaande tabel. Hierbij geldt dat + = nadeel en - = voordeel. Vervolgens zijn deze verschillen toegelicht naar drie onderdelen. Hiervan is een specificatie opgenomen in de financiële begroting. 

 

  2023 2024 2025 2026
Basis begroting 2022 - 2025 14.451 14.797 14.075 14.075
Mutaties:        
1. Beleidsontwikkelingen 567 1.183 2.115 1.140
2. Raadsbesluiten tot en met juli 2022 892 915 915 915
3. Autonome ontwikkelingen 1.271 -38 -504 216
4. Raadsbesluiten begrotingsbehandeling 2023 - 2026 100 0 0 0
Herziene stand 2023 - 2026 17.281 16.857 16.601 16.346

Programma 2 | Samenleven

Programma 2 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

B23 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - B23 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

De zorg en ondersteuning die nodig is, moet beschikbaar en toegankelijk zijn en zo dicht als mogelijk bij de inwoner worden gerealiseerd.

B23 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - B23 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Een gezonde omgeving, gezonde leefstijl en gezond ouder worden draagt bij aan de vitaliteit van onze inwoners. Dit kan problemen en ongemak voor inwoners voorkomen.

B23 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - B23 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

In De Ronde Venen is plek voor iedereen en doet iedereen naar vermogen mee. We willen eenzaamheid onder ouderen en jongeren bestrijden.

B23 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen

Terug naar navigatie - B23 | 2.6 Culturele activiteiten dragen bij aan onze maatschappelijke doelen

De mogelijkheid om dichtbij huis te genieten van kunst en cultuur draagt bij aan het woonplezier van onze inwoners en trekt bezoekers aan. Kunst en cultuur inspireert en levert veel plezier op.

B23 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - B23 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Preventie is een belangrijke pijler in het beleid. Als inwoners toch voor problemen komen te staan, beantwoorden we de hulp- of zorgvraag op een adequate manier. We bieden hulp en ondersteuning passend bij de situatie. Het uitgangspunt is één regisseur per gezin.

B23 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Terug naar navigatie - B23 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Onze jeugd heeft de toekomst. De ontwikkeling van onze jeugd vindt plaats op school. Om die reden zorgen we voor een breed onderwijsaanbod.

Programma 2 | Samenleven - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  1. Onderwijs:
    • Absoluut verzuim
    • Relatief verzuim
    • Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers)
  2. Sport, cultuur en recreatie:
    • Niet-sporters
  3. Sociaal domein:
    • Banen
    • Jongeren met een delict voor de rechter
    • Kinderen in uitkeringsgezin
    • Netto arbeidsparticipatie
    • Werkloze jongeren
    • Personen met een bijstandsuitkering
    • Lopende re-integratievoorzieningen
    • Jongeren met jeugdhulp
    • Jongeren met jeugdbescherming
    • Jongeren met jeugdreclassering
    • Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo

 

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.

Programma 2 | Samenleven - Verbonden partijen

Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)

Op grond van de Wet Publieke Gezondheid (WPG) zijn gemeenten verantwoordelijk voor de publieke gezondheid. De 26 gemeenten in de regio Utrecht hebben hiervoor de gemeentelijke gezondheidsdienst: de GGD-regio Utrecht. 

Taken:

  • De organisatie van gezondheidszorg bij rampen, in samenwerking met andere veiligheidsorganisaties
  • Het voorkomen en bestrijden van ziektes en epidemieën
  • De jeugdgezondheidszorg 0 tot 18 jaar
  • Het monitoren van de lokale en regionale gezondheidstoestand
  • Inspectie van de Kindercentra en WMO-toezicht.

Kansis (Stichting Beschut Werk)

Terug naar navigatie - Kansis (Stichting Beschut Werk)

Bij Kansis werken mensen die onder de Participatiewet vallen of die zijn aangewezen op een beschutte werkomgeving en mensen die een opstap naar de arbeidsmarkt nodig hebben. Bij Kansis werken 13 inwoners van onze gemeente met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Werkzaamheden die zij verrichten zijn onder andere: in- en ompakwerkzaamheden, montage- en assemblagewerkzaamheden, magazijnwerkzaamheden, catering- en schoonmaakwerkzaamheden.

Programma 2 | Samenleven - Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026
Lasten 45.451 52.656 45.900 45.640 45.542 46.020
Baten 12.383 14.187 10.283 10.320 10.459 10.502

Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025

Terug naar navigatie - Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025

De verschillen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2022 - 2025 in oktober 2021 zijn vermeld in onderstaande tabel. Hierbij geldt dat + = nadeel en - = voordeel. Vervolgens zijn deze verschillen toegelicht naar vier onderdelen. Hiervan is een specificatie opgenomen in de financiële begroting. 

 

  2023 2024 2025 2026
Basis begroting 2022 - 2025  34.170 33.780 33.579 33.579
Mutaties:        
1. Beleidsontwikkelingen 103 203 203 123
2. Raadsbesluiten tot en met juli 2022 610 604 604 604
3. Autonome ontwikkelingen 534 733 698 1.213
4. Raadsbesluiten begrotingsbehandeling 2023 - 2026 200 0 0
Herziene stand 2023 - 2026 35.617 35.320 35.084 35.519

Programma 3 | Veiligheid

Programma 3 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

B23 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Terug naar navigatie - B23 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Veiligheid is een breed begrip. Dit gaat behalve over wetten, regels en de handhaving hiervan ook over zaken als overlast, overtredingen, criminaliteit en ondermijning. Wat inwoners een gevoel van (on)veiligheid geeft is voor iedereen verschillend. De gemeente werkt aan veiligheid met bijvoorbeeld de politie, brandweer en andere hulpdiensten. Op deze manier blijft De Ronde Venen een veilige en fijne (woon)omgeving.

Programma 3 | Veiligheid - Indicatoren

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bij dit programma horen de volgende landelijke indicatoren:

  1. Veiligheid:
    • Verwijzingen Halt
    • Winkeldiefstallen
    • Geweldsmisdrijven
    • Diefstallen uit woning
    • Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte).

 

Deze indicatoren samen met de indicatoren van de andere programma's zijn opgenomen in de financiële begroting bij onderdeel 14 | Indicatoren BBV.

Programma 3 | Veiligheid - Verbonden partijen

Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

Terug naar navigatie - Het Zorg- en Veiligheidshuis Regio Utrecht (ZVHRU)

In het Veiligheidshuis werken de aangesloten organisaties (politie, gemeente, reclassering, raad voor de kinderbescherming etc.) op één fysieke plek samen om preventie, repressie en nazorg naadloos op elkaar te laten aansluiten. Het doel daarbij is om recidive voorkomen, leefomstandigheden te verbeteren en het structureel aanpakken van achterliggende problemen bij de verdachte.

Programma 3 | Veiligheid - Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026
Lasten 3.726 3.745 3.882 3.927 3.926 3.925
Baten 176 210 79 79 79 79

Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025

Terug naar navigatie - Aansluiting ten opzichte van begroting 2022 - 2025

De verschillen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2022 - 2025 in oktober 2021 zijn vermeld in onderstaande tabel. Hierbij geldt dat + = nadeel en - = voordeel. Vervolgens zijn deze verschillen toegelicht naar drie onderdelen. Hiervan is een specificatie opgenomen in de financiële begroting. 

 

  2023 2024 2025 2026
Basis begroting 2022 - 2025  3.644 3.633 3.633 3.633
Mutaties:        
1. Beleidsontwikkelingen 68 68 68 68
2. Raadsbesluiten tot en met juli 2022 13 13 13 13
3. Autonome ontwikkelingen 77 134 133 132
Herziene stand 2023 - 2026 3.803 3.848 3.847 3.846

 

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering

Programma 4 | Welk maatschappelijk effect willen we bereiken en wat gaan we daarvoor doen?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

Terug naar navigatie - Welk maatschappelijk effect willen we bereiken in 2023?

B23 | 4.1 Inwoners praten mee

Terug naar navigatie - B23 | 4.1 Inwoners praten mee

Het betrekken van inwoners, ofwel participatie, heeft prioriteit. We geven de gemeente samen vorm met inwoners, ondernemer en maatschappelijke organisaties. Hiermee creëren we betrokkenheid, woonplezier en draagvlak voor onze besluiten.

B23 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente

Terug naar navigatie - B23 | 4.2 Een moderne en klantgerichte gemeente

De gemeentelijke organisatie staat midden in de gemeente, tussen de inwoners. De gemeente denkt in mogelijkheden en is goed bereikbaar. Daarnaast is het van belang dat de gemeente zorgvuldig omgaat met de gegevens van onze inwoners en de dienstverlening modern en veilig is.

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Indicatoren

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Verbonden partijen

Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Terug naar navigatie - Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV)

Het gezamenlijk uitvoeren van de Archiefwet 1995 en het adequaat aanleggen, beheren en bewaren van een zo compleet mogelijk archief is de opdracht voor het RHC VV. In het kader van de digitale overheid richt het RHC zich ook op de digitalisering van de archieffunctie; een duurzame opslag en toegankelijkheid van het digitale archief. In 2019 is de beleidsvisie 2020 - 2024 vastgesteld. De uitgangspunten zijn taakuitvoering op basisniveau, soberheid, maatwerk en de erfgoedtaak meer in balans brengen.

Amstelland-Meerlandenoverleg

Terug naar navigatie - Amstelland-Meerlandenoverleg

Via de samenwerking Amstelland-Meerlandenoverleg (AM) is de relatie met de buurgemeenten in de provincie Noord-Holland versterkt op onder andere de thema’s verkeer (incl. openbaar vervoer), ruimte, wonen, economie en recreatie. Bijkomend voordeel van deze samenwerking is, dat de AM-regio onderdeel is van de Metropool Regio Amsterdam (MRA), waardoor De Ronde Venen, alhoewel zij geen deelnemer is van de MRA, als buurgemeenten van de MRA meer bestuurlijke contacten met de MRA heeft en ook meer bekendheid heeft met hetgeen in de MRA speelt.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Terug naar navigatie - Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Bij de samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) functioneert de VNG als een vraagbaak voor de gemeente en faciliteert met bijvoorbeeld modelverordeningen. Daarnaast is zij gesprekspartner voor de Rijksoverheid op onderwerpen die alle gemeenten aangaan – vaak medebewindstaken.

Het belang om als gemeenten gezamenlijk te werken aan de gemeentelijke uitvoeringskracht is groot. Omdat de vraagstukken te divers en vaak te complex zijn om als gemeente zelfstandig op te pakken en omdat er winst te behalen is om dat samen te organiseren. Winst in termen van verbetering van de kwaliteit en toegankelijkheid van de dienstverlening aan burgers en bedrijven en kostenbesparingen. Daarom hebben gemeenten op de Algemene ledenvergadering (ALV) van de VNG in 2017 besloten tot een gezamenlijke aanpak met een solide en representatieve governance en gezamenlijke gemeentelijke bekostiging: Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). 

Gemeentebelastingen Amstelland

Terug naar navigatie - Gemeentebelastingen Amstelland

In een dienstverleningsovereenkomst is vastgelegd dat via een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie, genaamd Gemeentebelastingen Amstelland, de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) tijdig en rechtmatig plaatsvinden.

U10

Terug naar navigatie - U10

De U10 werkt als een bestuurlijk netwerk. Ook werkt de U10 samen met andere overheden en private partners. Wij werken samen in U10-verband aan het realiseren van lokale opgaven door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

 

Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels. Dit gebeurt aan 5 bestuurstafels: Duurzame bereikbaarheid, Economische positionering, Gezonde woon- en leefomgeving, Groen en landschap en Klimaatneutrale regio. Ook wordt samengewerkt aan de Regionale Energiestrategie U16 en de Woondeal.

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering - Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026
Lasten 16.993 19.344 20.229 19.384 19.612 19.652
Baten 923 566 418 807 806 909

Aansluiting ten opzichte van de begroting 2022-2025

Terug naar navigatie - Aansluiting ten opzichte van de begroting 2022-2025

De verschillen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2022 - 2025 in oktober 2021 zijn vermeld in onderstaande tabel. Hierbij geldt dat + = nadeel en - = voordeel. Vervolgens zijn deze verschillen toegelicht naar drie onderdelen. Hiervan is een specificatie opgenomen in de financiële begroting. 

 

  2023 2024 2025 2026
Basis begroting 2022 - 2025  16.768 16.312 16.445 16.445
Mutaties:        
1. Beleidsontwikkelingen 2.062 1.632 1.632 1.632
2. Raadsbesluiten tot en met juli 2022 315 140 141 141
3. Autonome ontwikkelingen 666 493 587 525
Herziene stand 2023 - 2026 19.811 18.577 18.806 18.743

 

Programma 5 | Financiën

Programma 5 | Algemene dekkingsmiddelen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In dit programma komt de inzet van reserves en het resultaat tot uitdrukking in de "onttrekkingen" en "stortingen".

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Begroting 2022 na wijziging Begroting 2023 Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026
Lasten 2.237 1.135 1.304 1.263 1.144 1.048
Baten 70.501 76.840 78.621 81.742 83.991 79.652
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -68.264 -75.705 -77.317 -80.479 -82.847 -78.604
Onttrekkingen 5.398 4.692 2.506 1.840 1.530 641
Stortingen 9.195 5.394 3.311 7.717 10.040 4.791
Totaal inzet reserves 3.797 702 805 5.877 8.510 4.149

Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overzicht van de algemene dekkingsmiddelen

Een overzicht van de algemene dekkingsmiddelen is opgenomen in hoofdstuk 2 van de financiële begroting in het overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting, post onvoorzien en overige stelposten.

Aansluiting ten opzichte van de begroting 2022-2025

Terug naar navigatie - Aansluiting ten opzichte van de begroting 2022-2025

De verschillen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2022 - 2025 in oktober 2021 zijn vermeld in onderstaande tabel. Hierbij geldt dat + = nadeel en - = voordeel. Vervolgens zijn deze verschillen toegelicht naar drie onderdelen. Hiervan is een specificatie opgenomen in de financiële begroting. 

 

  2023 2024 2025 2026
Basis begroting 2022 - 2025  -69.034 -68.520 -67.732 -67.732
Mutaties:        
1. Beleidsontwikkelingen -70 -270 -270 -270
2. Raadsbesluiten tot en met juli 2022 -2.970 -4.650 -5.330 -2.140
3. Autonome ontwikkelingen -4.962 -5.886 -7.545 -4.984
4. Inzet reserves -21 -253 -1.055 -167
5. Effect op financieel resultaat 1.480 6.057 7.985 2.739
6. Amendement eenmalige verlaging OZB-niet woningen 2023 375 0 0 0
7. Inzet reserves voor ruimtelijk kader De Meijert en Het Oosterland -100
8. Uitkomsten septembercirculaire 2022 -1.210 -1.080 -390 -1.900
Herziene stand 2023 - 2026 -76.512 -74.602 -74.337 -74.454