Voortgang activiteiten

Bestuurlijke hoofdlijnen

Voortgang activiteiten

Voortgang acties

Voortgang acties 2025

Terug naar navigatie - Voortgang acties 2025

Voor u ligt de eerste bestuursrapportage over het begrotingsjaar 2025 conform onze financiële verordening. Deze bestuursrapportage heeft dezelfde indeling als de Programmabegroting 2025 - 2028.

 

De bestuursrapportage is een bijsturingsmoment en geeft aan of uitvoering en middelen nog op schema loopt. Met de auditcommissie van de raad is afgesproken dat uitsluitend een toelichting gegeven wordt bij acties die als knelpunt worden aangeduid. Hierbij geldt:

  • Voortgangsindicator: groen actie is afgerond vóór 1 mei 2025 en over het bereikte resultaat is gerapporteerd.
  • Voortgangsindicator: oranje actie ligt op schema en wordt vóór 31 december 2025 afgerond. Hierop is geen toelichting gegeven.
  • Voortgangsindicator rood actie ligt achter op schema/ (is een) knelpunt (al dan niet door externe oorzaken) en hierop is een toelichting gegeven.

 

Hieronder is weergegeven de resultaten van de acties per 1 mei 2025. Deze zijn toegelicht in het onderdeel 'Beleid en uitvoering'. 

Status Aantal acties Percentage

Groen

19 20%

Oranje

74 77%

Rood

3 3%

Totaal

96 100%

 

Afgeronde acties:

  1. B25 | 1.1.1 We wijzen het wettelijk toegestane maximum van nieuwbouwwoningen toe met voorrang aan eigen inwoners
  2. B25 | 1.1.2 We zorgen bij nieuwbouwprojecten dat de percentages uit de Woonvisie van sociale huur en betaalbare huur- en koop worden toegepast
  3. B25 | 1.1.6 We ontwikkelen de locaties Oosterland, Maricken II, De Meijert en Argon
  4. B25 | 1.10.3 We starten met de herbouw van dorpshuis De Willisstee
  5. B25 | 1.2.1 We voeren de reconstructie van de Dukaton in Mijdrecht uit
  6. B25 | 1.2.2 We gaan 8 houten bruggen vervangen
  7. B25 | 1.2.8 We voeren werkzaamheden uit aan de Rijksstraatweg in Baambrugge
  8. B25 | 1.3.1 We treden toe tot Economic Board Utrecht/Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (EBU/ROM)
  9. B25 | 1.5.3 We maken onze monumenten herkenbaar
  10. B25 | 1.10.3 We starten met de herbouw van dorpshuis De Willisstee
  11. B25 | 1.10.4 We starten met de bouw van het nieuwe gemeentehuis
  12. B25 | 2.3.1 We realiseren groene speelpleinen bij onderwijsgebouwen
  13. B25 | 2.3.2 We verlenen medewerking aan de vervanging van de accommodatie van CSW
  14. B25 | 2.3.3 We realiseren een netwerk van organisaties dat actief bezig is met Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst (JOGG)
  15. B25 | 2.3.4 We bieden valpreventieve interventies aan inwoners om de kans op vallen te verkleinen
  16. B25 | 2.3.6 We zorgen voor een dekkend AED-netwerk
  17. B25 | 2.4.1 We voeren de Groene Hart Pas in om minimaregelingen laagdrempelig toegankelijk te maken
  18. B25 | 4.1.1 We evalueren het inwonerparticipatiebeleid
  19. B25 | 4.2.2 We evalueren de komst van De Luistertafel

 

Er zijn 3 acties die achterlopen op schema. Een toelichting op deze acties zijn beschreven in het onderdeel Beleid en uitvoering en het gaat om de volgende acties:

  1. B25 | 1.4.8 We actualiseren de Transitievisie Warmte
  2. B25 | 1.6.1 We realiseren doorvaart De Heul
  3. B25 | 2.1.4 We voeren de visie op de aanpak van jeugdwerkloosheid, voortijdig schoolverlaters en kwetsbare jongeren uit.

 

We stellen voor om de begroting 2025 te wijzigen, zoals is aangegeven in deze rapportage.

 

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Ronde Venen.

Beperkt of niet uitgevoerde acties in 2024

Terug naar navigatie - Beperkt of niet uitgevoerde acties in 2024

In de Programmarekening 2024 is vermeld dat 24 acties beperkt of niet zijn uitgevoerd. Hieronder staat hoe we deze acties in 2025 zullen aanpakken.

 

Nr. Omschrijving Actie wordt wel/niet opgepakt in 2025 Opmerking
1. B24 | 1.1.3 We evalueren het Vereveningsfonds   Is reeds afgerond en middels een raadsinformatiebrief aangeboden aan de raad.
3. B24 | 1.2.2 We voeren de maatregelen per dorp (uitvoeringsplannen) uit   De eerste uitvoeringsplannen zijn gereed. De maatregelen uit deze plannen zijn of worden in 2025 uitgevoerd.
4. B24 | 1.3.2 We stellen de ruimtelijke kaders en het bestemmingsplan/omgevingsplan op van het uit te breiden Bedrijventerrein Mijdrecht   Het Ruimtelijk Kader voor bedrijventerrein De Bocht is ter besluitvorming aangeboden aan de raad.
5. B24 | 1.3.4 We stellen de kaders voor de gewenste beeldkwaliteit van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht op    
6. B24 | 1.4.4 We initiëren en ondersteunen projecten grootschalig zon op dak   Vanwege de netcongestie is deze actie niet meer aan de orde. Wel volgt een voorstel voor zon op dak bij de carport bij het Veenweidebad.
7. B24 | 1.5.2 We voeren fase 1 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit    
8. B24 | 1.5.3 We laten de herziene subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten in werking treden    
9. B24 | 1.7.2 We stellen een visie Vrijkomende Agrarische Bebouwing op    
10. B24 | 1.7.3 We stellen een nota Grondbeleid op    
11. B24 | 1.8.1 Het in overeenstemming brengen van de bestaande situatie met de regels van het bestemmingsplan Plassengebied   Het bestemmingsplan voor het Plassengebied is ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenteraad.
12. B24 | 1.8.2 We breiden de handhavingscapaciteit voor het bestemmingsplan Buitengebied-West uit   De capaciteit voor de handhaving van het Buitengebied-West is uitgebreid met het invullen van een vaste formatieplek.
13. B24 | 1.8.5 We actualiseren de welstandsnota   Het kader voor ruimtelijke kwaliteit is een uitwerking van de nog vast te stellen Omgevingsvisie. Om die reden wordt de Welstandnota niet geactualiseerd in 2025.
14. B24 | 2.1.1 We actualiseren de Participatiekoers in 2024   De Participatiekoers is in 2025 door de raad vastgesteld.
15. B24 | 2.1.5 We ontwikkelen een visie op de samenwerking met ons sociaal ontwikkelbedrijf Kansis en Kansis Groen    
16. B24 | 2.2.4 De beschikbare capaciteit van dorpshuizen wordt maximaal multifunctioneel ingezet   Dit is een doorlopende actie en is blijvend aandacht voor.
17. B24 | 2.4.4 We creëren ontmoetingsplekken voor LHBTIQ+ en gaan in gesprek met een verzorgingstehuis voor het keurmerk De Roze Loper   We hebben blijvend aandacht voor ontmoetingsplekken voor LHBTIQ+. Er hebben gesprekken plaatsgevonden met verzorgingshuizen en zij geven aan zelf aandacht te hebben voor deze doelgroep. Er was geen animo voor het keurmerk De Roze Loper.
18. B24 | 2.5.1 We sluiten vraag en aanbod op het gebied van wonen, welzijn en zorg op elkaar aan op basis van de Woonzorgvisie    
19. B24 | 2.5.2 We stellen beleidsuitgangspunten vast voor het aansturen, begeleiden en faciliteren van verschillende (particuliere) initiatieven op het gebied van Zorg en Wonen    
20. B24 | 2.7.4 We realiseren een betere overgang van de jeugdhulp naar de Wmo en/of Participatiewet    
21. B24 | 3.1.5 We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd    
22. B24 | 3.1.6 We houden een cybercrisis oefening in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht   Er heeft een cybercrisisoefening plaatsgevonden met de cyberoefendriehoek in Midden-Nederland.

Financiële positie 2025

Terug naar navigatie - Financiële positie 2025

In deze rapportage is het begrotingsresultaat omgeslagen van een overschot van 1.175.000 euro naar een tekort van 980.000 euro. Deze omslag is voornamelijk veroorzaakt door het verschuiven van werkzaamheden van 2024 naar 2025, zoals vermeld in de Programmarekening 2024. Daarnaast zijn de voorbereidingskosten voor onderwijshuisvesting, oorspronkelijk gepland voor 2026, naar 2025 verschoven. Door het toepassen van reële prijzen voor huishoudelijke hulp stijgen de kosten hiervoor. Deze en andere oorzaken van de omslag worden in dit deel uitgelegd, waarbij ook inzicht wordt gegeven in de ontwikkeling van de algemene reserve en de aanpassingen in de investeringsbudgetten.

 

De effecten die doorwerken naar de begroting 2026 - 2029 zijn opgenomen in de Kadernota 2026.

 

Financiële positie 2025
  Begroting 2025 na wijziging Verwachting na Eerste bestuurs-rapportage 2025 Verschil Voor- of nadeel
Lasten 140.294 145.833 5.539 Nadeel
Baten 133.779 142.181 8.402 Voordeel
Saldo van baten en lasten -6.515 -3.652 2.863 Voordeel
Structurele inzet van reserves 475 475 0 Voordeel
Incidentele inzet van reserves 7.215 2.197 5.018 Nadeel
Saldo inzet van reserves 7.690 2.672 5.018 Nadeel
Begrotingsresultaat (- = tekort en + = overschot) 1.175 -980 2.155 Nadeel

Uitsplitsing financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Uitsplitsing financiële ontwikkelingen

De financiële verschillen van 2.155.000 euro hebben betrekking op beleidsontwikkelingen, autonome ontwikkelingen, neutrale mutaties en incidentele mutaties die verrekend worden met reserves.

 

  Bedrag x 1.000 euro
1 | Beleidsontwikkelingen 50
2 | Autonome ontwikkelingen 2.105
3 | Neutrale mutaties 0
4 | Incidentele mutaties die verrekend worden met reserves 0
Totaal 2.155

1 | Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - 1 | Beleidsontwikkelingen

In onderstaande tabel zijn opgenomen het effect van beleidsontwikkelingen.

 

Nr. Omschrijving Bedrag x 1.000 euro Voor- of nadeel
1.

Er is 50.000 euro nodig om een onderzoek te starten naar de haalbaarheid van een ondernemersfonds.

50 Nadeel
  Totaal 50 Nadeel

2 | Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - 2 | Autonome ontwikkelingen

In onderstaande tabel zijn opgenomen de effecten van autonome ontwikkelingen. 

 

Nr. Omschrijving Bedrag x 1.000 euro Voor- of nadeel
1. De uitkomsten van de decembercirculaire 2024 voor de algemene uitkering zijn opgenomen in een raadsinformatiebrief van 21 januari 2025. 290 Voordeel
2. Door de verkoop van meer snippergrond en door aanpassingen van huurcontracten ontstaat er een voordeel van 50.000 euro. 50 Voordeel
3. In de overheadkosten van 20,6 miljoen euro vindt een aanpassing plaats van 22.000 euro. Deze aanpassing is het gevolg van vier factoren: lagere huuropbrengsten, hogere kosten van werkervaringsplaatsen, hogere kosten van de bedrijfsgezondheidsdienst en lagere kosten van ICT.  22 Voordeel
  Totaal voordeel 362  
4. Voor onderwijshuisvesting is er een wijziging geweest in de planning van de voorbereidingskosten voor de Julianaschool. Oorspronkelijk waren deze kosten van 445.000 euro gepland voor het jaar 2026, maar nu zijn ze verschoven naar 2025. Daarnaast zijn er 39.000 euro aan kosten gemaakt voor tijdelijke huisvestingsvoorzieningen bij het scholencomplex Hofland. 484  Nadeel
5.

Binnen het beleidsterrein Verkeer en vervoer zijn de volgende mutaties opgenomen.

  • In 2024 is het project Demmerik Vinkeveen in uitvoering genomen.  Dit project was niet afgerond eind 2024. Vanwege weersomstandigheden kon de coating op het fietspad niet meer worden aangebracht.  Het niet bestede budget van 189.000 euro voor 2024 wordt toegevoegd aan het budget 2025 voor het aanbrengen van de coating op de fietsstrook ter afronding van dit project.
  • Zoals aangegeven in de jaarrekening 2024 is er vertraging opgetreden in het opstellen en uitvoeren van het Mobiliteits - en Verkeersveiligheidsplan. Deze achterstand wordt in 2025 ingehaald en daarom wordt het niet bestede budget van 155.000 voor 2024 toegevoegd aan het budget 2025. 
  • Op basis van de samenwerkingsovereenkomst met Glaspoort voor de aanleg van glasvezel, worden in 2025 twee termijnbedragen van de overeengekomen degeneratievergoeding betaald. Van deze bedragen wordt 100.000 euro gebruikt voor extra kosten die gemaakt moeten worden. Dit leidt tot een voordeel van 120.000 euro.
  • Voor de aanleg van kabels en leidingen is in de begroting 2025 een extra opbrengst opgenomen van 80.000 euro. Echter er is geen rekening gehouden met de uitvoeringskosten. Hierdoor ontstaat een nadeel van 80.000 euro.
  • Door verschillende wijzigingen nemen de kosten voor de bediening van bruggen toe met 58.000 euro. Hierdoor stijgen de kosten van 733.000 euro naar 791.000 euro.
  • Door verschillende wijzigingen nemen de kosten van openbare verlichting toe met 35.000 euro. Hierdoor stijgen de kosten van 901.000 euro naar 936.000 euro.
  • Diverse aankopen voor investeringen, die elk onder het drempelbedrag voor investeringen van 15.000 euro vallen, hebben geleid tot een nadeel 28.000 euro.
425 Nadeel
6.

Ondanks de inspanningen om het aantal bijstandsgerechtigden te verminderen, stijgen de kosten met 322.000 euro, van 5.166.000 euro naar 5.488.000 euro. Het gaat om:

  • Nadeel door toename van de nettolasten voor uitvoering van de BUIG met 195.000 euro.
  • Nadeel door toename van het budget voor implementatie van het nieuwe backoffice systeem Sociaal Domein met 70.000 euro.
  • Nadeel door afname van de begrootte detacheringsopbrengsten WSW met 62.000 euro.
  • Voordeel door het vrijvallen van het budget voor interne controle van 5.000 euro.
322 Nadeel
7.

Tijdens het vaststellen van de verordening Forensenbelasting 2024 heeft er een correctie plaatsgevonden op het tarief. Vóór 2024 werd Forensenbelasting geheven op basis van het tarief van de OZB-niet woningen. Echter, gezien Forensenbelasting gaat om het houden van een gemeubileerde woning voor eigen gebruik, was dit in de grondslag onjuist. Derhalve is bij de verordening van 2024 een correctie doorgevoerd. Per 2024 wordt geheven conform het tarief voor OZB-woningen. Echter, bleek achteraf dat de onjuistheid niet alleen in de verordening zat, maar ook in de begrootte opbrengst. Dit is pas bij het afronden van boekjaar 2024 geconstateerd, waardoor het niet mogelijk was om dit te verwerken in de Programmabegroting 2025 - 2028. De verlaging van de opbrengst voor 2025 schept een realistisch beeld van de werkelijkheid op basis van de realisatie van 2024. Dit leidt tot een daling van de opbrengst met 310.000 euro van 465.000 euro naar 155.000 euro.

310 Nadeel
8. Om de ambities voor woningbouw uit te voeren is extra menskracht nodig. 300 Nadeel
9.

In de raadsinformatiebrief van 11 februari 2025 over ontwikkelingen in het sociaal domein is aangegeven dat het reële tarief voor huishoudelijke hulp wordt aangepast van € 34,47 naar € 39,56 per uur. Hierdoor stijgen de kosten van huishoudelijke hulp met 250.000 euro van 2.230.000 euro naar 2.480.000 euro.

250 Nadeel
10. Uit de jaarrekening van 2024 is gebleken dat de (loon)kosten van de griffie te laag waren ingeschat. In deze rapportage is dit hersteld op basis van de toegestane formatie, wat resulteert in een correctie van 155.000 euro. 155 Nadeel
11. Diverse kleine verschillen kleiner dan 25.000 euro. 71 Nadeel
12. Om het Sporthuis Abcoude tegemoet te komen in de hogere kosten van onroerendezaakbelasting, wordt er een verrekening uitgevoerd. Deze verrekening bedraagt 35.000 euro voor 2024 en 37.000 euro voor 2025. 72 Nadeel
13. De kosten in 2024 waren 166.000 euro voor bewegingsonderwijs. De verwachting is dat dit ook het geval zal zijn in 2025. Hierdoor ontstaat een nadeel van 43.000 euro. 43 Nadeel
14.

Onderhoudswerkzaamheden aan de Tumult en het Piet Mondriaangebouw zorgen voor 35.000 aan extra kosten.

35 Nadeel
  Totaal nadeel 2.467  
  Totaal 2.105 Nadeel

3 | Neutrale mutaties

Terug naar navigatie - 3 | Neutrale mutaties
  • Gesloten stelsels van riool en afval
    • De onderwerpen riool en afval worden beschouwd als 'gesloten stelsel'. Dit houdt in dat voor- en nadelen gedurende het begrotingsjaar worden verrekend met de voorziening rioolheffing en de voorziening afvalstoffenheffing. In deze rapportage is een nadeel van 7.000 euro bij riool en een voordeel van 7.000 euro bij afval. Deze voordelen zijn verrekend met de genoemde voorzieningen.
  • Specifieke uitkeringen van het Rijk
    • Voor het uitvoeren van acties vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord is een rijksbijdragen opgenomen van 900.000 euro waartegen de kosten even hoog zijn.
    • Gemeenten krijgen uit het Nationaal Programma Onderwijs een rijksbijdrage voor hun rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs tot en met schooljaar 2024 - 2025. In deze rapportage is rekening gehouden met een rijksbijdrage van 180.000 euro waartegen de kosten even hoog zijn.
  • Overige bijdragen
    • Voor de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst De Buitenkans worden speellocaties aangelegd/heringericht om het buitenspelen te stimuleren. Hiervoor ontvangt de gemeente een bijdrage van 55.000 euro die wordt besteed aan een speellocatie in de wijk Proostdijland.
  • Vergroten inzicht in ICT-licenties
    • Om het inzicht te vergroten zijn de kosten van ICT-licenties verdeeld over de vijf programma's. Dit heef geen effect op het begrotingsresultaat 2025.

4 | Incidentele mutaties die verrekend worden met reserves

Terug naar navigatie - 4 | Incidentele mutaties die verrekend worden met reserves

Incidentele inzet van reserves (-= onttrekking aan de reserves en + dotatie aan de reserves en bedragen x € 1.000)

Nr. Omschrijving Mutaties 1e berap 2025 Opmerking
1. Verkoop grond Baambrugse Zuwe 103 Gemeld in de Programmarekening 2024 in de paragraaf Grondbeleid 
2. Sloop Provincialeweg 7A 83 Verschuiving van 2024 naar 2025
3. Maatregelenpakket project Toekomst N201 1.000 Idem
4. Afboeken boekwaarde door verkoop grond Maricken II -170 Idem
5. Opstellen Visie openbare ruimte -30 Idem
6. Opstellen kaders beeldkwaliteit bestaande bedrijventerrein Mijdrecht  -30 Idem
7. Advieskosten natuur en landschap -35 Idem
8. Visie centrum Abcoude, Mijdrecht en Wilnis -28 Idem
9. Visie Vrijkomende Agrarische Bebouwing -30 Idem
10. Opstellen Omgevingsvisie en Omgevingsplan -48 Idem
11. Verkoop grond Maricken II 3.875 Idem
12. Anterieure overeenkomst De Meijert 816 Idem
13. Opstellen Woonvisie -25 Idem
14. Implementatie Wet kwaliteitsborging -100 Idem
15. Ruimtelijk kader Argon-locatie 129 Idem
16. Energiebesparende maatregelen buitensportaccommodaties -150 Ten laste van de bestemmingsreserve Energie buitensport
17. Energiebesparende maatregelen dorpshuis Baambrugge -602 Verschuiving van 2024 naar 2025
18.  Verkoop Hoogstraat 24 te Abcoude 260 Nieuw voor 2025
  Totaal 5.018  
  Waarvan verrekend via de de algemene reserve 5.168  
  Waarvan verrekend via de bestemmingsreserve Energie buitensport -150  

 

Een totaaloverzicht van alle projecten die worden verrekend met de reserves is opgenomen in het hoofdstuk Financiën bij onderdeel 2 | Overzicht inzet reserves.

Ontwikkeling algemene reserve

Terug naar navigatie - Ontwikkeling algemene reserve

Hieronder is de ontwikkeling van de algemene reserve opgenomen waarbij rekening is gehouden met het rekeningresultaat 2024 en de overige geplande toevoegingen en onttrekkingen. Een meer gedetailleerd overzicht is opgenomen in het hoofdstuk Financiën bij onderdeel 2 | Overzicht inzet reserves.

 

Ontwikkeling algemene reserve 2025 (bedragen x € 1.000)
    Huidige raming 1e Berap 2025 Herziene prognose 2025
1 Stand op 1 januari 2025 15.165 0 15.165
2 Rekeningresultaat 2024 -890 0 -890
3 Structurele toevoegingen en aanwendingen 0 0 0
4 Incidentele toevoegingen en aanwendingen -7.215 5.168 -2.047
5 Stand op 31 december 2025 7.060 5.168 12.228

 

De omvang van de reserve per 31 december 2025 is nagenoeg gelijk aan de omvang van de risico's zoals opgenomen in de Programmabegroting 2025. Dit sluit aan bij de uitgangspunten Nota reserves en voorzieningen 2024.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Onder investeringen wordt verstaan het vastleggen van vermogen in objecten waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. De investeringen worden op de balans verantwoord. De lasten voortvloeiende uit de investeringen, zoals onderhoud, afschrijvingen, toegerekende rente, verzekeringen, behoren tot de jaarlijkse exploitatielasten. Het gaat om bijvoorbeeld renovatie van riolering, brandweerkazernes en de bouw van een nieuwe school. De voortgang van de investeringen tot aan de raadsvergadering van april 2025 wordt in de onderstaande tabel getoond.

 

Voortgang investeringen (bedragen x € 1.000)
  Bedrag
Al beschikbaar investeringsbudget 52.798
Mutaties Eerste bestuursrapportage 2025 14.354
Budget na aanpassing 67.152
   
Bestedingen van de investeringen:  
  • Tot en met 2024
23.723
  • 2025
18.826
  • 2026
15.323
  • 2027
8.050
  • 2028
1.200
  • 2029
30
Totaal bestedingen 67.152

 

In onderstaande tabel is een specificatie van de budgetaanpassingen en een toelichting daarop gegeven.

Onderwerp Toelichting Bedrag
Afval

Behuizingen

De kosten zijn door prijsstijgingen gestegen van 306.000 euro naar 316.000 euro.

10
Automatisering

Audiovisueel systeem

De aanpassingen van het audiovisueel systeem zijn lager uitgevallen, waardoor het budget wordt verlaagd met 19.000 euro van 260.000 euro naar 241.000 euro.

-19
Bruggen

Voetangelbrug

De investering van de Voetangelbrug zijn onderverdeeld naar elektrische installaties, slagboom en constructiestaal. Hiervoor gelden verschillende afschrijvingstermijnen. 

0
Buitensportaccommodaties

Sportpark kern Abcoude - FC Abcoude veld 1

De uitvoering hiervan wordt uitgesteld van 2025 naar 2026, waarbij rekening is gehouden met een kostenstijging van 40.000 euro. Het budget wordt daarom aangepast van 460.000 euro naar 500.000 euro.

40

Sportpark kern Mijdrecht - Argon veld 1

De uitvoering hiervan wordt uitgesteld van 2025 naar 2026, waarbij rekening is gehouden met een kostenstijging van 40.000 euro. Het budget wordt daarom aangepast van 460.000 euro naar 500.000 euro.

40

Sportpark kern Vinkeveen - Hertha veld 1

De uitvoering hiervan wordt uitgesteld van 2025 naar 2026, waarbij rekening is gehouden met een kostenstijging van 40.000 euro. Het budget wordt daarom aangepast van 460.000 euro naar 500.000 euro.

40

Sportpark kern Wilnis - CSW veld 1

De uitvoering hiervan wordt uitgesteld van 2025 naar 2026, waarbij rekening is gehouden met een kostenstijging van 40.000 euro. Het budget wordt daarom aangepast van 460.000 euro naar 500.000 euro.

40
Onderwijshuisvesting

Onderwijshuisvesting uitbreiding De Schakel

Deze school wordt opgenomen in de herziening van het Integraal Onderwijshuisvestingsplan 2027. Over zeven jaar zal er nieuwbouw plaatsvinden. Hierdoor wordt het budget verlaagd met 821.000 euro, van 921.000 euro naar 100.000 euro.

-821

Onderwijshuisvesting uitbreiding Piet Mondriaan

Door reguliere kostenstijgingen wordt het budget voor de uitbreiding van het onderwijsgebouw Piet Mondriaan verhoogd met 46.000 euro, van 1.335.000 euro naar 1.381.000 euro.

46

Renovatie Christelijk Nationale Basisschool Abcoude

De voorbereidingen voor renovatie van de Christelijk Nationale Basisschool Abcoude zijn gestart. Hierdoor wordt het opgenomen investeringsbudget in 2028 naar voren gehaald.

2.954

Nieuwbouw Paulusschool

De voorbereidingen voor nieuwbouw Paulusschool zijn gestart. Hierdoor wordt het opgenomen investeringsbudget in 2028 naar voren gehaald.

4.155

MJOP - Bredeschool Present

De kosten voor verduurzaming (verlichting) van de Bredeschool Present wijken met 3.000 euro af ten opzichte van de raming van 31.000 euro.

3

Nieuwbouw PCBS Koningin Juliana

De voorbereidingen voor nieuwbouw Koningin Julianaschool zijn gestart. Hierdoor wordt het opgenomen investeringsbudget in 2027 naar voren gehaald.

6.313
Openbare verlichting

Armaturen & Masten

Er vindt een prijstechnische verschuiving plaats van 29.000 euro tussen de budgetten voor armaturen en masten. 

0
Voertuigen en materialen

Renault

De aanschaf van de elektrische Renault valt 20.000 euro hoger dan verwacht.

20

Versnippermachine

Doordat deze investering niet wordt vervangen vervalt het investeringsbudget van 31.000 euro.

-31

IVECO Pick Up Kieper

De aanschaf van een IVECO Pick Up Kieper valt 4.000 euro hoger uit dan verwacht.

4

Zijbelader voor de Fuso Canter

Om te voldoen aan de ARBO-veiligheidsmaatregelen is een zijbelader nodig voor het legen van containers. Hiervoor is een nieuw investeringsbudget van 70.000 euro opgenomen.

70

Strooier voor de Fuso Canter

Er is een strooier nodig voor de Fuso Canter en hiervoor is een nieuw investeringsbudget van 40.000 euro opgenomen.

40
Wegen

Dukaton (Mijdrecht)

Begin mei 2025 is in een raadsinformatiebrief 'Uitgangspunten herinrichting Dukaton' inhoudelijk en financieel een toelichting gegeven op het verhogen van het investeringsbudget met 1.450.000 euro, van 1.020.000 euro naar 2.470.000 euro.

1.450

Totaal

14.354