| 1. |
De afgifte van vergunningen op basis van het bestemmingsplan Vinkeveense Plassen start in 2026. Hierdoor worden de bijbehorende legesopbrengsten niet in 2025, maar pas in 2026 gerealiseerd. Hiermee is rekening gehouden in de Programmabegroting 2026. |
746 |
Nadeel |
| 2. |
De kosten voor de openeinderegeling jeugdhulp stijgen naar verwachting met 600.000 euro, van 15.340.000 euro naar 15.940.000 euro. Deze toename komt onder andere door een aantal complexe zorgvragen. |
600 |
Nadeel |
| 3. |
Landelijk is er sprake van een stijgende trend in het aantal mensen dat een bijstandsuitkering ontvangt. Zo blijkt uit cijfers van het CBS dat eind juni 2025 ruim 410.000 mensen tot de AOW-leeftijd een bijstandsuitkering ontvingen— dat zijn er 5.000 meer dan een jaar eerder, een stijging van 1,3%. Deze toename is vooral zichtbaar onder jongeren en mannen. Lokaal leidt deze ontwikkeling tot een extra kostenpost van 421.000 euro.
|
421 |
Nadeel |
| 4. |
De gemeente De Ronde Venen beheert meerdere gebouwen, zoals het gemeentehuis en brandweerkazernes, waarvan de kosten van onderhoud en schoonhouden zijn toegenomen met 202.000 euro.
|
202 |
Nadeel |
| 5. |
Binnen de gemeente zijn ruim 350 bomen uitgevallen door droogte, ziektes, ouderdom en verstoring van groeiplaatsen. De helft wordt in 2025 vervangen of onderhouden, de rest in 2026. Dit leidt tot 147.000 euro aan extra kosten.
|
147 |
Nadeel |
| 6. |
Op 29 oktober 2025 vindt de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen plaats. De kosten hiervan zijn 115.000 euro. De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) stelt dat de kosten voor de organisatie van de Tweede Kamerverkiezingen niet voor eigen rekening van gemeenten mogen zijn, omdat deze kosten niet op hun budgetten passen en door de centrale overheid moeten worden vergoed. Hierover is informatie opgenomen in de raadsinformatiebrief van 2 oktober 2025 over de septembercirculaire gemeentefonds 2025. |
115 |
Nadeel |
| 7. |
Er is een taakstelling opgenomen om leges te heffen voor aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart, keuringskosten en aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats. De invoering hiervan loopt vertraging op, waardoor het grootste deel van de verwachte opbrengst pas ná 2025 wordt gerealiseerd. Dit leidt tot een financieel nadeel van 83.000 euro.
|
83 |
Nadeel |
| 8. |
De bijdragen aan de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) van de VNG en het Integraal Ruimtelijk Perspectief van de U10 zijn toegenomen met 74.000 euro. |
74 |
Nadeel |
| 9. |
De bijdragen aan de ODRU voor 2025 zijn door prijsontwikkelingen met 62.000 euro toegenomen. |
62 |
Nadeel |
| 10. |
Extra benodigde werkzaamheden bestrating en afwatering sportcomplex Mijdrecht/Argon zorgen voor een nadeel van 40.000 euro. |
40 |
Nadeel |
| 11. |
Het afwikkelen van de grondexploitatie De Maricken zorgt voor een nadeel van 35.000 euro. |
35 |
Nadeel |
| 12. |
Diverse aanpassingen in de kosten voor passend onderwijs en leerlingenvervoer zorgen voor een toename van de kosten met 30.000 euro. |
30 |
Nadeel |
| 13. |
Diverse kleinere aanpassingen dan 30.000 euro leiden tot een nadeel van 70.000 euro. |
70 |
Nadeel |
| |
Totaal nadeel |
2.625 |
Nadeel |
| 14. |
Het onderhoud van natuurspeelplaats Marickenland vindt voor het eerst plaats in 2026. Daardoor ontstaat in 2025 een financieel voordeel van 60.000 euro. |
60 |
Voordeel |
| 15. |
Door onder meer lagere kosten van ICT-aanbestedingen voor het financieel pakket en het personeelsysteem ontstaat een voordeel van 69.000 euro. |
69 |
Voordeel |
| 16. |
Mutaties in de voortgang van investeringen, het financieel resultaat en de inzet van reserves zorgen voor een voordeel van 85.000 euro aan rentekosten. |
85 |
Voordeel |
| 17. |
Diverse werkzaamheden aan het oud archief zijn verplaatst van 2025 naar 2026. Hiermee is rekening gehouden in de Programmabegroting 2026. |
128 |
Voordeel |
| 18. |
De afschrijvingskosten bedragen 4.583.000 euro, wat 167.000 euro lager is dan verwacht. |
167 |
Voordeel |
| 19. |
In de begroting voor 2025 is rekening gehouden met een stijging van de Cao-lonen per 1 januari 2025 van 4,4%. Hiervoor is 1.400.000 euro gereserveerd. De definitieve Cao-afspraken zijn echter gefaseerd ingevoerd, wat betekent dat de loonstijging niet in één keer is doorgevoerd, maar in stappen. Hierdoor is er in 2025 ongeveer 900.000 euro nodig om de CAO-verhoging te dekken. Het restant van 500.000 euro komt daardoor ten gunste van het begrotingsresultaat.
|
500 |
Voordeel |
| 20. |
Uit de raadsinformatiebrief van 2 oktober 2025 over de septembercirculaire gemeentefonds 2025 blijkt dat er voor 2025 sprake is van een voordeel van 2.670.000 euro.
|
2.670 |
Voordeel |
| |
Totaal voordeel |
3.679 |
Voordeel |
| |
Totaal |
1.054 |
Voordeel |