Voortgang activiteiten

Bestuurlijke hoofdlijnen

Voortgang activiteiten

Voortgang acties

Terug naar navigatie - Voortgang acties - Voortgang acties 2025

Voor u ligt de eerste bestuursrapportage over het begrotingsjaar 2025 conform onze financiële verordening. Deze bestuursrapportage heeft dezelfde indeling als de Programmabegroting 2025 - 2028.

 

De bestuursrapportage is een bijsturingsmoment en geeft aan of uitvoering en middelen nog op schema loopt. Met de auditcommissie van de raad is afgesproken dat uitsluitend een toelichting gegeven wordt bij acties die als knelpunt worden aangeduid. Hierbij geldt:

  • Voortgangsindicator: groen actie is afgerond vóór 1 september 2025 en over het bereikte resultaat is gerapporteerd.
  • Voortgangsindicator: oranje actie ligt op schema en wordt vóór 31 december 2025 afgerond. Hierop is geen toelichting gegeven.
  • Voortgangsindicator rood actie ligt achter op schema/ (is een) knelpunt (al dan niet door externe oorzaken) en hierop is een toelichting gegeven.

 

Ten opzichte van de eerste bestuursrapportage (peildatum 1 mei 2025) zijn er enkele verschuivingen zichtbaar in de voortgang van acties. Deze zijn toegelicht in het onderdeel 'Beleid en uitvoering'. 

 

  Eerste bestuursrapportage 2025 (peildatum 1 mei 2025) Tweede bestuursrapportage 2025 (Peildatum 1 september 2025) Verschil
Groene indicator: Actie is volledig afgerond vóór 1 september 2025. 19 29 +10
Oranje indicator: Actie ligt op schema en wordt vóór 31 december 2025 afgerond. 74 63 -11
Rode indicator: Actie ligt achter op schema of is een knelpunt (al dan niet door externe oorzaken). 3 4 +1
Totaal 96 96  

 

Uit de tabel blijkt dat van de 96 acties er 92 (29 + 63) acties op koers liggen of al volledig zijn afgerond. Dat betekent dat 96% van de acties naar verwachting vóór het einde van het jaar succesvol worden afgerond. Daarentegen zijn er 4 acties die momenteel achterlopen of te maken hebben met knelpunten. Het gaat om:

  1. B25 | 1.4.8 We actualiseren de Transitievisie Warmte.
  2. B25 | 1.10.1 We maken een keuze over het onderbrengen van maatschappelijk vastgoed.
  3. B25 | 1.10.2 We nemen een beslissing over het meerjarig beheer van De Boei.
  4. B25 | 1.10.4 We starten met de bouw van het nieuwe gemeentehuis.

Acties die verschoven zijn van 2024 naar 2025

Terug naar navigatie - Voortgang acties - Acties die verschoven zijn van 2024 naar 2025

In de Programmarekening 2024 is vastgesteld dat 24 acties beperkt of niet zijn uitgevoerd. In de Eerste bestuursrapportage 2025 is dit uitgesplist naar:

  • 12 acties die alsnog zijn uitgevoerd in 2025.
  • 2 acties die niet zullen plaatsvinden in 2025.
  • Van de overige 10 acties is hierna de stand de status opgenomen op peildatum 1 september 2025.

 

Nr. Omschrijving Status
1. B24 | 1.3.4 We stellen de kaders voor de gewenste beeldkwaliteit van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht op  
2. B24 | 1.5.2 We voeren fase 1 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit  
3. B24 | 1.5.3 We laten de herziene subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten in werking treden  
4. B24 | 1.7.2 We stellen een visie Vrijkomende Agrarische Bebouwing op  
5. B24 | 1.7.3 We stellen een nota Grondbeleid op  
6. B24 | 2.1.5 We ontwikkelen een visie op de samenwerking met ons sociaal ontwikkelbedrijf Kansis en Kansis Groen  
7. B24 | 2.5.1 We sluiten vraag en aanbod op het gebied van wonen, welzijn en zorg op elkaar aan op basis van de Woonzorgvisie  
8. B24 | 2.5.2 We stellen beleidsuitgangspunten vast voor het aansturen, begeleiden en faciliteren van verschillende (particuliere) initiatieven op het gebied van Zorg en Wonen  
9. B24 | 2.7.4 We realiseren een betere overgang van de jeugdhulp naar de Wmo en/of Participatiewet  
10. B24 | 3.1.5 We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd  

Financiële positie 2025

Financieel resultaat 2025

Terug naar navigatie - Financiële positie 2025 - Financieel resultaat 2025

Uit de Tweede bestuursrapportage 2025 blijkt dat een budgettaire aanpassing van 1.054.000 euro nodig is ten gunste van het begrotingsresultaat. Deze aanpassing bestaat uit een nadeel van 1.616.000 euro door onder andere vertraging bij vergunningaanvragen voor de Vinkeveense Plassen, bijstellingen binnen het sociaal domein zoals jeugdhulp, werk en inkomen en ondersteuning Kringkoop. Tegelijkertijd ontstaat een voordeel van 2.670.000 euro door hogere rijksbijdragen uit de septembercirculaire van het gemeentefonds. Deze en overige ontwikkelingen zijn toegelicht in de bestuursrapportage. 

 

Financiële positie 2025 voor en na Tweede bestuursrapportage 2025 (bedragen x € 1.000)
  Raming voor 2e berap 2025 Mutaties 2e berap 2025 Raming  na 2e berap 2025
Lasten 146.672 3.915 150.587
Baten 144.497 4.984 149.481
Saldo van baten en lasten -2.175 1.069 -1.107
Stortingen naar reserves 5.973 165 6.138
Onttrekkingen uit reserves 9.018 150 9.168
Saldo inzet van reserves 3.045 -15 3.030
Begrotingsresultaat (- = tekort en + = overschot) 870 1.054 1.923

2 | Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Financiële positie 2025 - 2 | Autonome ontwikkelingen

De onderstaande 20 ontwikkelingen zorgen voor een effect op het begrotingsresultaat 2025.

 

Autonome ontwikkelingen (bedragen x € 1.000)
Nr. Omschrijving Bedrag Voor- of nadeel
1. De afgifte van vergunningen op basis van het bestemmingsplan Vinkeveense Plassen start in 2026. Hierdoor worden de bijbehorende legesopbrengsten niet in 2025, maar pas in 2026 gerealiseerd. Hiermee is rekening gehouden in de Programmabegroting 2026. 746 Nadeel
2. De kosten voor de openeinderegeling jeugdhulp stijgen naar verwachting met 600.000 euro, van 15.340.000 euro naar 15.940.000 euro. Deze toename komt onder andere door een aantal complexe zorgvragen. 600 Nadeel
3.

Landelijk is er sprake van een stijgende trend in het aantal mensen dat een bijstandsuitkering ontvangt. Zo blijkt uit cijfers van het CBS dat eind juni 2025 ruim 410.000 mensen tot de AOW-leeftijd een bijstandsuitkering ontvingen— dat zijn er 5.000 meer dan een jaar eerder, een stijging van 1,3%. Deze toename is vooral zichtbaar onder jongeren en mannen. Lokaal leidt deze ontwikkeling tot een extra kostenpost van 421.000 euro.

421 Nadeel
4.

De gemeente De Ronde Venen beheert meerdere gebouwen, zoals het gemeentehuis en brandweerkazernes, waarvan de kosten van onderhoud en schoonhouden zijn toegenomen met 202.000 euro.

202 Nadeel
5.

Binnen de gemeente zijn ruim 350 bomen uitgevallen door droogte, ziektes, ouderdom en verstoring van groeiplaatsen. De helft wordt in 2025 vervangen of onderhouden, de rest in 2026. Dit leidt tot 147.000 euro aan extra kosten.

147 Nadeel
6. Op 29 oktober 2025 vindt de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen plaats. De kosten hiervan zijn 115.000 euro. De VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) stelt dat de kosten voor de organisatie van de Tweede Kamerverkiezingen niet voor eigen rekening van gemeenten mogen zijn, omdat deze kosten niet op hun budgetten passen en door de centrale overheid moeten worden vergoed. Hierover is informatie opgenomen in de raadsinformatiebrief van 2 oktober 2025 over de septembercirculaire gemeentefonds 2025. 115 Nadeel
7.

Er is een taakstelling opgenomen om leges te heffen voor aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart, keuringskosten en aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats. De invoering hiervan loopt vertraging op, waardoor het grootste deel van de verwachte opbrengst pas ná 2025 wordt gerealiseerd. Dit leidt tot een financieel nadeel van 83.000 euro.

83 Nadeel
8. De bijdragen aan de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) van de VNG en het Integraal Ruimtelijk Perspectief van de U10 zijn toegenomen met 74.000 euro. 74 Nadeel
9. De bijdragen aan de ODRU voor 2025 zijn door prijsontwikkelingen met 62.000 euro toegenomen. 62 Nadeel
10. Extra benodigde werkzaamheden bestrating en afwatering sportcomplex Mijdrecht/Argon zorgen voor een nadeel van 40.000 euro. 40 Nadeel
11. Het afwikkelen van de grondexploitatie De Maricken zorgt voor een nadeel van 35.000 euro. 35 Nadeel
12. Diverse aanpassingen in de kosten voor passend onderwijs en leerlingenvervoer zorgen voor een toename van de kosten met 30.000 euro. 30 Nadeel
13. Diverse kleinere aanpassingen dan 30.000 euro leiden tot een nadeel van 70.000 euro. 70 Nadeel
  Totaal nadeel 2.625 Nadeel
14. Het onderhoud van natuurspeelplaats Marickenland vindt voor het eerst plaats in 2026. Daardoor ontstaat in 2025 een financieel voordeel van 60.000 euro. 60 Voordeel
15. Door onder meer lagere kosten van ICT-aanbestedingen voor het financieel pakket en het personeelsysteem ontstaat een voordeel van 69.000 euro. 69 Voordeel
16. Mutaties in de voortgang van investeringen, het financieel resultaat en de inzet van reserves zorgen voor een voordeel van 85.000 euro aan rentekosten. 85 Voordeel
17. Diverse werkzaamheden aan het oud archief zijn verplaatst van 2025 naar 2026. Hiermee is rekening gehouden in de Programmabegroting 2026. 128 Voordeel
18. De afschrijvingskosten bedragen 4.583.000 euro, wat 167.000 euro lager is dan verwacht. 167 Voordeel
19.

In de begroting voor 2025 is rekening gehouden met een stijging van de Cao-lonen per 1 januari 2025 van 4,4%. Hiervoor is 1.400.000 euro gereserveerd. De definitieve Cao-afspraken zijn echter gefaseerd ingevoerd, wat betekent dat de loonstijging niet in één keer is doorgevoerd, maar in stappen. Hierdoor is er in 2025 ongeveer 900.000 euro nodig om de CAO-verhoging te dekken. Het restant van 500.000 euro komt daardoor ten gunste van het begrotingsresultaat.

500 Voordeel
20.

Uit de raadsinformatiebrief van 2 oktober 2025 over de septembercirculaire gemeentefonds 2025 blijkt dat er voor 2025 sprake is van een voordeel van 2.670.000 euro.

2.670 Voordeel
  Totaal voordeel 3.679 Voordeel
  Totaal 1.054 Voordeel

3 | Neutrale mutaties

Terug naar navigatie - Financiële positie 2025 - 3 | Neutrale mutaties
  • Gesloten stelsels van riool en afval
    De onderwerpen riool en afval worden beschouwd als 'gesloten stelsel'. Dit houdt in dat voor- en nadelen gedurende het begrotingsjaar worden verrekend met de voorziening riool- en waterzorgheffing en de voorziening afvalstoffenheffing. In deze rapportage is er een voordeel van 191.000 euro bij riool door lagere afschrijvings- en rentekosten en een voordeel van 239.000 euro bij afval door vooral afrekeningen over voorgaande jaren. Deze voordelen zijn verrekend met de genoemde voorzieningen.
  • Specifieke uitkeringen van het Rijk
    • Voor het opvangen van Oekraïners zijn extra rijksbijdragen opgenomen van 1.000.000 euro waartegen de kosten even hoog zijn.
    • Het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) ondersteunt gemeenten via de Lokale Aanpak Isolatie (LAI) om slecht geïsoleerde woningen te verbeteren en bewoners, vooral die met beperkte middelen, te helpen met isolatie. Hiervoor is een rijksbijdrage opgenomen van 765.000 euro waartegen de kosten even hoog zijn.
  • Onroerendezaakbelasting
    Er vindt een neutrale verschuiving plaats van 100.000 euro van de opbrengst van niet-woningen naar woningen. 

4 | Incidentele mutaties die verrekend worden met reserves

Terug naar navigatie - Financiële positie 2025 - 4 | Incidentele mutaties die verrekend worden met reserves

In deze rapportage zijn er zeven incidentele baten en lasten die doorwerken op de inzet van de algemene reserve. Hiervan heeft een deel betrekking op verschuiving van de uitvoering van 2025 naar 2026.

 

Incidentele inzet van reserves (-= onttrekking aan de reserves en + dotatie aan de reserves en bedragen x € 1.000)
Nr. Omschrijving 2025 2026 Toelichting
1. Pilot Waterrijck - beleid voor permanente bewoning 25 -25 De uitvoering vindt deels in 2025 en 2026 plaats.
2. Ruimtelijk kader Centrumplan Vinkeveen 30 -30 Idem.
3. Anterieure overeenkomst De Meijert -86 0 Meerkosten voor gereedmaken van grond voor bebouwing.
4. Ruimtelijk Kader Oude Hofland- en Wereldwijsschool -76 0 De sloopkosten van de school vallen hoger uit door complexiteit van het uit te voeren sloopwerk.
5. Afboeken onderzoekskosten vervangende nieuwbouw De Schakel -100 0 Hierover is een raadsinformatiebrief Huisvesting basisschool Schakel te Vinkeveen uitgebracht in juli 2025.
6. Beheer archiefbestand 57 -57 De uitvoering vindt plaats in 2026 in plaats van 2025.
7. Afwikkelen btw over voorgaande jaren 165 0 Het versterken van de fiscale control bij de gemeente zorgt voor eenmalig voordeel over voorgaande jaren.
  Totaal 15 -112  

Ontwikkeling algemene reserve

Terug naar navigatie - Financiële positie 2025 - Ontwikkeling algemene reserve

Hieronder is de ontwikkeling van de algemene reserve opgenomen waarbij rekening is gehouden met het rekeningresultaat 2024 en de overige geplande incidentele toevoegingen en onttrekkingen. Een meer gedetailleerd overzicht is opgenomen in het hoofdstuk Financiën bij onderdeel 2 | Overzicht inzet reserves.

 

Ontwikkeling algemene reserve 2025 (bedragen x € 1.000)
    Vorige raming 2e Berap 2025 Nieuwe raming
1. Stand op 1 januari 2025 15.165 0 15.165
2. Rekeningresultaat 2024 -890 0 -890
3. Incidentele toevoegingen en aanwendingen -2.420 15 -2.405
4. Stand op 31 december 2025 11.855 15 11.870

Investeringen

Terug naar navigatie - Financiële positie 2025 - Investeringen

Onder investeringen wordt verstaan het vastleggen van vermogen in objecten waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. De investeringen worden op de balans verantwoord. De lasten voortvloeiende uit de investeringen, zoals onderhoud, afschrijvingen, toegerekende rente, verzekeringen, behoren tot de jaarlijkse exploitatielasten. Het gaat om bijvoorbeeld renovatie van riolering, brandweerkazernes en de bouw van een nieuwe school. In de onderstaande tabel wordt weergegeven hoe het staat met de investeringen die momenteel nog in uitvoering zijn.

 

Voortgang investeringen (bedragen x € 1.000)
    Bedrag
1. Al beschikbaar gesteld door de raad 67.369
2. Bijstellingen in de Tweede bestuursrapportage 2025 -206
3. Beschikbaar na vaststelling Tweede bestuursrapportage 2025 67.163

 

Toelichting en bijstellingen op investeringen

Een meer gedetailleerd overzicht is opgenomen in het hoofdstuk Financiën bij onderdeel 3 | Voorgang investeringen. De hieruit voortkomende aanvullingen een verbeteringen zijn opgenomen in onderstaande tabel.

 

Bijstellingen investeringen (bedragen x € 1.000)
Onderwerp Toelichting Bedrag
Facilitaire zaken en huisvesting

Belcellen

Aanschaf van belcellen voor de bedrijfsvoering.

51
Onderwijshuisvesting

Onderwijshuisvesting uitbreiding De Schakel

Afboeken gemaakte onderzoekskosten ten laste van de algemene reserve. Hierover is een raadsinformatiebrief Huisvesting basisschool Schakel te Vinkeveen uitgebracht in juli 2025.

-100
Openbare verlichting

Verlichting - armaturen

Prijsstijgingen armaturen van 522.000 euro naar 532.000 euro.

10
Vastgoed

Brandweerkazerne Wilnis

Door extra bouwkundige aanpassingen en uitbreiding van de installaties bij de brandweerkazerne in Wilnis zijn de kosten met 123.000 euro gestegen, waardoor het totale investeringsbedrag nu 1.310.000 euro bedraagt.

123

Brandweerkazerne Abcoude

Door extra bouwkundige aanpassingen en uitbreiding van de installaties bij de brandweerkazerne in Abcoude zijn de kosten met 30.000 euro gestegen, waardoor het totale investeringsbedrag nu 2.3829.000 euro bedraagt.

30
Wegen

A.C. Verhoefweg (Mijdrecht)

Dankzij een bijdrage van 70.000 euro van de provincie Utrecht zijn de totale kosten van de uitgevoerde werkzaamheden gedaald van 510.000 euro naar 440.000 euro.

-70

Herinrichting Rijkstraatweg in Baambrugge

De meeste civieltechnische werkzaamheden zijn voltooid. De resterende onderdelen zijn:

  • Groenwerkzaamheden
  • Verplaatsing van lichtmasten
  • Plaatsing van afvalbakken
  • Uitvoering van trillingsmetingen

Naar verwachting is in totaal 950.000 euro nodig. Daarmee kan het budget met 250.000 euro omlaag worden bijgesteld (van 1.200.000 euro naar 950.000 euro). 

-250

Totaal

-206