Voortgang activiteiten

Beleid en uitvoering

Voortgang activiteiten

1 | Voortgang acties van de programma's

Programma 1 | Wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

B24 | 1.1.1 We wijzen het wettelijk toegestane maximum van nieuwbouwwoningen toe met voorrang aan eigen inwoners

B24 | 1.1.10 We geven uitvoering aan de woonzorgvisie

B24 | 1.1.2 We zorgen dat elk nieuwbouwproject de percentages uit de woonvisie van sociale huur en betaalbare huur- en koop bevat

B24 | 1.1.3 We evalueren het Vereveningsfonds

B24 | 1.1.4 We actualiseren de Woonvisie

B24 | 1.1.5 We onderzoeken samen met Cazas de mogelijkheden voor meerdere huurders in een corporatiewoning

B24 | 1.1.6 We brengen de mogelijkheden tot woningsplitsing extra onder de aandacht

B24 | 1.1.7 We voeren opkoopbescherming in

B24 | 1.1.8 We stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op

B24 | 1.1.9 We passen de doelgroepenverordening aan

B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

B24 | 1.2.1 We voeren het Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan 2023 - 2030 uit

B24 | 1.2.2 We voeren de maatregelen per dorp (uitvoeringsplannen) uit

B24 | 1.2.3 We actualiseren het parkeerbeleid en de parkeernormen

B24 | 1.2.4 We doen onderzoek naar de snelfietsroute Mijdrecht-Uithoorn

B24 | 1.2.5 We leggen een fietsrotonde aan bij Vinkeveld

B24 | 1.2.6 We voeren het project sanering borden en palen uit

B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

B24 | 1.3.1 We organiseren de Dag van de Ondernemer

B24 | 1.3.2 We stellen de ruimtelijke kaders en het bestemmingsplan/omgevingsplan op van het uit te breiden Bedrijventerrein Mijdrecht

B24 | 1.3.3 We brengen de concrete herstructurerings- en intensiveringsmogelijkheden van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht in beeld

B24 | 1.3.4 We stellen de kaders voor de gewenste beeldkwaliteit van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht op

B24 | 1.3.5 We voeren de plannen van aanpak uit voor toekomstbestendige centra

B24 | 1.3.6 Een marktpartij legt glasvezel aan in het buitengebied van de gemeente

B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

B24 | 1.4.1 We updaten het spoorboekje naar de ambitie klimaatneutraal 2050

B24 | 1.4.10 We stimuleren inwoners om actie te ondernemen m.b.t. klimaatadaptatie

B24 | 1.4.11 We stellen een integraal plan klimaat adaptieve buitenruimte op

B24 | 1.4.2 We voeren de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed uit

B24 | 1.4.3 We voeren de aanpak zonnevelden (inclusief traject zonnevelden A2 met Rijkswaterstaat) uit

B24 | 1.4.4 We initiëren en ondersteunen projecten grootschalig zon op dak

B24 | 1.4.5 We bepalen de ambitie en aanpak voor circulaire economie, zowel intern als extern

B24 | 1.4.6 We stimuleren circulariteit bij inwoners en bedrijven door gerichte acties en communicatie

B24 | 1.4.7 We organiseren acties om inwoners te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik

B24 | 1.4.8 We faciliteren en versnellen van verduurzaming in de bebouwde omgeving door het verkrijgen van een ontheffing voor 10 jaar (SMP) op de wet natuurbescherming.

B24 | 1.4.9 We maken zichtbaar wat de gemeente doet aan klimaatadaptatie

B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

B24 | 1.5.1 We zetten ons in voor de herontwikkeling en het toegankelijk maken van de forten van de Stelling van Amsterdam

B24 | 1.5.2 We voeren fase 1 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit

B24 | 1.5.3 We laten de herziene subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten in werking treden

B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Terug naar navigatie - B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

B24 | 1.6.1 We stellen een Visie Recreatie en Toerisme op

B24 | 1.6.2 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar betaald parkeren op eiland 1 en 4 van de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.6.3 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar mogelijkheden voor aanlegsteigers op de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.6.4 We implementeren samen het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar de mogelijkheden voor het invoeren van liggeld bij de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Terug naar navigatie - B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

B24 | 1.8.1 Het in overeenstemming brengen van de bestaande situatie met de regels van het bestemmingsplan Plassengebied

B24 | 1.8.2 We breiden de handhavingscapaciteit voor het bestemmingsplan Buitengebied-West uit

B24 | 1.8.3 We stellen een Omgevingsvisie op

B24 | 1.8.4 We maken een start met het opstellen van een omgevingsplan voor De Ronde Venen

B24 | 1.8.5 We actualiseren de welstandsnota

B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Terug naar navigatie - B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

B24 | 1.9.1 We intensiveren het groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B in 2026

B24 | 1.9.2 Samen met inwoners en de buitendienst bepalen we op welke wijze het groenonderhoud wordt geïntensiveerd

B24 | 1.9.3 We investeren in onkruidbestrijding op verharding

B24 | 1.9.4 We zetten structureel in op vervanging van groen en bomen met aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie

Programma 2 | Samenleven

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

B24 | 2.1.1 We actualiseren de Participatiekoers in 2024

B24 | 2.1.2 We zetten in op participatieprojecten om inwoners naar werk te geleiden en trekken hierin zowel lokaal als met de arbeidsmarktregio Groot -Amsterdam op

B24 | 2.1.3 We stimuleren mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om naar vermogen te participeren in de samenleving, ook als betaald werk (nog) niet haalbaar is

B24 | 2.1.4 We schrijven een visie op de aanpak van jeugdwerkloosheid, voortijdig schoolverlaters en kwetsbare jongeren

B24 | 2.1.5 We ontwikkelen een visie op de samenwerking met ons sociaal ontwikkelbedrijf Kansis en Kansis Groen

B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

B24 | 2.2.1 We zorgen samen met onze (zorg)partners voor laagdrempelige en toegankelijke voorzieningen door het uitvoeren van de visie op Maatschappelijk vastgoed (2023) en het dorpshuizenbeleid (2023).

B24 | 2.2.2 We brengen het aanbod aan maatschappelijk vastgoed beter in lijn met de behoefte in de verschillende kernen

B24 | 2.2.3 Wij zorgen ervoor dat de uitvoering van het dorpshuizenbeleid plaatsvindt in samenhang met de Maatschappelijke Agenda met aandacht voor sport, zorg, cultuur, veiligheid en vrije tijd

B24 | 2.2.4 De beschikbare capaciteit van dorpshuizen wordt maximaal multifunctioneel ingezet

B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

B24 | 2.3.1 We voeren de ambities uit vanuit het Lokaal Sportakkoord dat in 2023 wordt vastgesteld via brede SPUK-regelingen samen met buurtsportcoaches en sportaanbieders

B24 | 2.3.2 We ontwikkelen een naschools sportaanbod

B24 | 2.3.3 We zetten een dekkend netwerk van openbare en 24-uurs toegankelijke AED’s op

B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

B24 | 2.4.1 De Buurtkamers De Hoef, Wilnis, Abcoude en Vinkeveen (her)openen als ontmoetingsplek voor iedereen

B24 | 2.4.2 We brengen het discriminatiemeldpunt onder de aandacht van inwoners

B24 | 2.4.3 We verkennen en rollen het Nederlands Keurmerk Toegankelijkheid voor ondernemers uit

B24 | 2.4.4 We creëren ontmoetingsplekken voor LHBTIQ+ en gaan in gesprek met een verzorgingstehuis voor het keurmerk De Roze Loper

B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

B24 | 2.7.1 We zorgen voor een kansrijke start voor onze kinderen

B24 | 2.7.2 We implementeren de adviezen uit de evaluatie van het Jeugdbeleidsplan

B24 | 2.7.3 We werken meer samen met partners voor informele steun voor jeugdigen en gezinnen

B24 | 2.7.4 We realiseren een betere overgang van de jeugdhulp naar de Wmo en/of Participatiewet

B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Terug naar navigatie - B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

B24 | 2.8.1 We zetten structureel in op techniekonderwijs vanuit de visie op talentontwikkeling

B24 | 2.8.2 We zetten NPO (Nationaal Programma Onderwijs)-middelen incidenteel in als extra impuls om achterstanden in het techniekonderwijs in te lopen

B24 | 2.8.3 We zetten NPO-middelen incidenteel in op sportstimulering

B24 | 2.8.4 We hechten belang aan talentontwikkeling in kunst en cultuur

Programma 3 | Veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Terug naar navigatie - B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Op basis van het Integraal Veiligheidsplan verwachten we in 2024 de volgende resultaten:

  • We bepalen op basis van een onderbouwd beeld de mate en omvang van mensenhandel (seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting) en stellen gericht een plan van aanpak per uitbuitingsvorm.
  • We zetten een lokaal netwerk op met sleutelfiguren, zodat spanningen tussen bevolkingsgroepen niet oplopen.
  • We stellen een plan van aanpak op hoe om te gaan met de digitalisering van de straat op basis van een actueel beeld.
  • We realiseren een duidings- en handelingsperspectief voor online aangejaagde ordeverstoringen en het voorkomen en/of tegengaan ervan.
  • We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd.
  • We houden een cybercrisis oefening in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht.

B24 | 3.1.1 We bepalen op basis van een onderbouwd beeld de mate en omvang van mensenhandel (seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting) en stellen gericht een plan van aanpak per uitbuitingsvorm

B24 | 3.1.2 We zetten een lokaal netwerk op met sleutelfiguren, zodat spanningen tussen bevolkingsgroepen niet oplopen

B24 | 3.1.3 We stellen een plan van aanpak op hoe om te gaan met de digitalisering van de straat op basis van een actueel beeld

B24 | 3.1.4 We realiseren een duidings- en handelingsperspectief voor online aangejaagde ordeverstoringen en het voorkomen en/of tegengaan ervan

B24 | 3.1.5 We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd

B24 | 3.1.6 We houden een cybercrisis oefening in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht

Programma 4 | Bestuur en bedrijfsvoering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

B24 | 4.1 Inwoners praten mee

Terug naar navigatie - B24 | 4.1 Inwoners praten mee

In december 2022 is het inwonerparticipatiebeleid 'Afspraken voor lokaal samenspel' vastgesteld: Inwoners praten mee over zorgvuldige, betere en gedragen besluiten van de gemeente. De uitvoering van het beleid loopt meerdere jaren en bestaat uit het steeds verbeteren, ontwikkelen en uitproberen van effectieve instrumenten. En het zo met elkaar invulling geven aan de 8 afspraken uit het inwonerparticipatiebeleid. Vanuit een samenhangende activiteitenplanning werken we hier aan.

B24 | 4.1.1 We geven uitvoering aan het inwonerparticipatiebeleid

B24 | 4.1.2 We gaan het 'lokaal samenspel' aan met de samenleving

B24 | 4.1.3 Kinderen maken kennis met het gemeentebestuur

2 | Voortgang aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling 2024

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit onderdeel is een stand van zaken opgenomen van de aangenomen amendementen en moties van de begrotingsbehandeling 2024. Deze zijn te raadplegen via onze portal bij de programmabegroting bij het onderdeel 'bijlagen'.

3 | Voortgang aanbevelingen 2023 van de auditcommissie en accountant

Stand van zaken van de aanbevelingen over de verantwoording 2023

Terug naar navigatie - Stand van zaken van de aanbevelingen over de verantwoording 2023
Aanbeveling Uitgevoerd In uitvoering Nog te doen
1 In het najaar van 2024 de voortgang van de rechtmatigheid van Europese aanbestedingen te bespreken in de auditcommissie.      
2 In het najaar van 2024 de leden van de auditcommissie op de hoogte te brengen van de aanpak om de onzekerheid te verminderen van de prestatielevering jeugdzorg.      
3 In samenwerking met de leden van de auditcommissie te bekijken welke onderdelen gefaseerd opgenomen worden in een duurzaamheidsverslag.      
4 Een vijfde w-vraag, te weten "Wat zijn de financiële risico’s?" toe te voegen aan de vijf programma’s en dit voor de eerste keer te doen bij de programmabegroting 2025.      

 

In de eerste bestuursrapportage 2024 had deze tabel 11 aanbevelingen. Het aantal aanbevelingen is in de auditcommissie van juni 2024 teruggebracht naar 4 openstaande aanbevelingen. De voortgang van de aanbevelingen wordt hieronder toegelicht. 

 

Toelichting:

  1. Het college stelt 2x per jaar een prognose op van de verwachte onrechtmatige aanbestedingen van dat jaar om tijdig nieuwe aanbestedingstrajecten te kunnen starten. Tot slot stelt het college na jaareinde de definitieve rechtmatigheidsverantwoording op en rapporteert hierover naar de raad via de programmarekening. De 2e tussentijdse prognose van 2024 wordt opgesteld met de cijfers t/m 30 september en besproken in de auditcommissie van november 2024.
  2. Onze inwoners ontvangen jeugdzorg. Of deze jeugdzorg wordt geleverd dient de zorgleverancier (vanaf een bepaalde drempelwaarde) te kunnen aantonen via een bewijs van prestatielevering. Niet alle zorgleveranciers die jeugdzorg leveren bewijzen dit aan ons of hoeven dit te bewijzen aan ons. In 2023 was voor een bedrag van € 2,7mln (2022: € 1,9mln) geen prestatielevering getoond. Dit bedrag waarvoor geen prestatielevering wordt getoond, wordt door de accountant "de onzekerheid" genoemd. Dit bedrag verminderen heeft gevolgen voor bijvoorbeeld hoe we zorg inkopen en de voorwaarden die we aan zorgleveranciers stellen. Deze gevolgen worden in kaart gebracht en met de auditcommissie besproken.
  3. In 2025 zijn beursgenoteerde ondernemingen voor het eerst verplicht een 12 thema tellend duurzaamheidsverslag in het jaarverslag te integreren. Dit wordt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) rapportage genoemd. Vanaf 2026 zijn de overige grote ondernemingen dit verplicht. Deze verplichting geldt niet voor gemeentes, omdat wij onder het verslaggevingsstelsel van de BBV vallen. Vrijwillig implementeren van CSRD mag wel. De accountant schat in dat er circa 3 tot 4 fulltime medewerkers extra nodig zijn voor onze gemeente om over de volledige CSRD te kunnen rapporteren. Met de huidige bezetting zijn er echter wel meer mogelijkheden om in lijn met de CSRD  enkele rapportageonderdelen vrijwillig op te pakken. Op welke onderdelen dat mogelijk is wordt in kaart gebracht en in 2025 voorgelegd aan de auditcommissie. 
  4. Vanaf de programmabegroting 2025 is de indeling aangepast en zijn de financiële risico's per programma's inzichtelijk gemaakt. Hiermee is de volgende stap gezet in het verder verbeteren van het risicomanagement.

4 | Voortgang ICT

Inleiding ICT

Terug naar navigatie - Inleiding ICT

Een slagvaardige en betrouwbare gemeente moet een goed functionerende en professionele bedrijfsvoering hebben. In het coalitieakkoord staat dit beschreven als één van de speerpunten van het college. Het primaire takenpakket van de gemeente neemt toe. Als onderdeel van Bedrijfsvoering wordt aan de inzet van ICT dan ook steeds meer eisen gesteld; Privacy, beveiliging, duurzame toegankelijkheid, archiveren, gebruik van data, ethiek, afspraken in de keten, aanpassing en gebruik van applicaties, processen etc. etc. Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, informatievoorziening en wetgeving hieromtrent. Bijvoorbeeld de Wet Open Overheid, de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, de Omgevingswet met een nieuw digitaal stelsel en de komst van een nieuwe Archiefwet.  

 

In de rapportage bij de 1ste bestuursrapportage 2024 is een uitgebreide toelichting opgenomen over de digitalisering. In deze rapportage treft u de reguliere voortgangsinformatie aan. 

Budget "Versterken van ICT" - € 633.000

Terug naar navigatie - Budget "Versterken van ICT" - € 633.000

Budget "Versterken van ICT" - € 633.000 


Onderstaand de verdeling/onderwerpen waar we het budget in 2024 op in zetten: 

  • Architectuur Informatievoorziening. IT-architectuur is in andere woorden hoe iets samenhangt. IT-architectuur gaat om het inzichtelijk maken van samenhang waardoor nieuwe ontwikkelingen gestructureerd kunnen worden opgepakt. Met inzet van externe expertise is in 2024 gestart met het verder inzichtelijk maken van het applicatielandschap waarbij verbindingen, datastromen en onderlinge afhankelijkheden in kaart worden gebracht. Dit noemen we een architectuurplaat en deze realiseren we in een hiervoor bestemde applicatie. Deze applicatie zorgt voor eenvoudig inzicht in de samenhang tussen bedrijfsprocessen, applicaties en de onderliggende infrastructuur. Deze partij zal het beheer van deze omgeving op zich nemen voor geheel 2024, waarbij in dit jaar overdracht van beheer naar de interne organisatie gaat plaatsvinden. 
  • Capaciteit informatieveiligheid (technisch) In 2023 is SIEM ingericht door extern consultant. Tevens is er een externe partij gevonden om het SOC-gedeelte (de monitoring) op te pakken. Hiermee is een oplossing gevonden, lopend totdat het gehele SIEM/SOC proces is overgenomen door de ICT-dienstverlener die moet volgen uit de aanbesteding Infrastructuur. SOC/SIEM is een afkorting en staat voor Security Operations Center/ Security Information & Event Management. Het is kort samengevat een zeer proactieve bewaker van je IT-omgeving, die in staat is kleine verdachte veranderingen, met mogelijk grote gevolgen, al in een vroeg stadium te herkennen waardoor actie mogelijk is om schade te voorkomen. Het is een combinatie van softwarematige inrichting, monitoring, automatisch en menselijk handelen. 
    Begin 2024 is de beveiligingssoftware voor mobiele devices vervangen door een inrichting in de Microsoft omgeving. Dit is gedaan door een extern specialist.  
  • Capaciteit Systeem- en netwerkbeheer 
    We zetten externe expertise in voor het uitvoeren van specialistische werkzaamheden. Zo is onder andere een migratie van de Oracle database omgeving uitgevoerd en wordt gewerkt aan het herinrichten van de wijze van beschikbaar stellen van applicaties in de digitale werkplek.  
  • Inhuur -specialisten 
    Er is vanaf half mei 2023 een ICT-expert ingezet voor het voorbereiden, doorlopen en mogelijk ook implementeren van de Europese aanbesteding voor het vervangen van het eigen datacenter.  Zie hiervoor verder onder het kopje Projecten.
    Inhuur implementatiemanager zaaksysteem (Djuma): project loopt met ingehuurde implementatiemanager.
    We voeren dit jaar, met inzet van externe partijen, een aantal datamigraties uit. Dit gaat over data vanuit de “oude” vergunningenapplicatie en het “oude” zaaksysteem. 

Budget "Versterken datagestuurd werken" - € 350.000

Terug naar navigatie - Budget "Versterken datagestuurd werken" - € 350.000

Budget "Versterken data gestuurd werken" - € 350.000


In april 2024 is een nieuw projectteam gestart, die de volgende stap gaat zetten richting data gestuurd werken. Dit projectteam heeft als doel de basisrapportages uit belangrijke systemen te verbeteren en data om te zetten in sturingsinformatie via dashboards, zodat een nog hogere mate van grip wordt bereikt. Het projectteam wat de komende jaren het datagestuurd werken op de kaart moet gaan zetten bestaat uit 2 strategen, 3 medewerkers in vaste dienst en 1 ingehuurde kracht (zij gaan de dashboards bouwen). Deze ingehuurde kracht wil zich voor langere tijd aan onze gemeente verbinden en treed per 1 augustus 2024 in vaste dienst bij de gemeente. 

 

De belangrijkste projecten voor 2024 betreffen:

  • Een plan maken voor het opzetten van een datawarehouse of dataplatform.
  • Het actualiseren van het dashboard van het Sociaal domein.
  • Het opzetten van het dashboard voor de (circa 200) gegevensverwerkingen die lopen via het zaaksysteem.
  • Het opzetten van het dashboard voor het VTH-systeem (vergunningen, toezicht en handhaving).
  • Het opzetten van het HR-dashboard.

 

De pilot data gestuurd werken voor BIBOB onderzoeken is succesvol afgerond en de keuze is gevallen om permanent data analysetools te gaan inzetten bij het uitvoeren van BIBOB-onderzoek. 

Totaaloverzicht projecten - bekostigd uit diverse budgetten

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht projecten - bekostigd uit diverse budgetten

Overzicht projecten:

  • Implementatie zaaksysteem: per 18 juni jl. is de applicatie live gegaan voor een groot aantal processen. De livegang voor het bestuurlijk proces staat voor na het zomerreces gepland en datzelfde geldt voor de livegang van de Sociaal Domein processen. De voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de data migratie uit de “oude” systemen is gestart. Het project is eind 2024 beoogd afgerond te zijn.
  • Aanbesteding personeelssysteem: Voorbereiding aanbesteding is gestart. Onder leiding van een externe specialist heeft een marktconsultatie plaatsgevonden. Met de input hieruit wordt nu gewerkt aan het opstellen van het programma van eisen.  Daarnaast onderzoekt hij of de huidige *IAM applicatie in dit traject vervangen kan worden door dezelfde functionaliteit uit het Microsoft 365 platform. *De term Identity & Access Management (IAM) omschrijft alle processen binnen een organisatie gericht op het beheer van gebruikers, autorisaties en toegang binnen het digitale netwerk van je organisatie. Het gaat daarbij enerzijds om het valideren van de identiteit van gebruikers, en anderzijds om het nauwkeurig inregelen van de toegangsrechten en -procedures die gebruikers geven tot bedrijfsgegevens en -applicaties.
  • Aanbesteding infrastructuur (Verwerking opslag– en back-up capaciteit): met deze aanbesteding vervangen we de eigen datacenters door (uiteindelijk) het afnemen van ICT-beheerdiensten. De aanbesteding is succesvol afgerond met de gunning aan een leverancier. Door het voorspoedige gunningsproces is per half juni gestart met de uitvoering. Dit gaat meerdere jaren in beslagnemen.
  • Voorbereiden, begeleiden aanbesteding Burgerzaken applicatie: Collegevoorstel om tot aanbesteding over te gaan, is begin april goedgekeurd. De aanbesteding is per half april gepubliceerd op Tenderned. De gunning is begin juli gedaan. Er vindt geen leverancierswissel plaats, de opdracht is gegund aan de huidige leverancier. Ten tijde van het opstellen van deze rapportage vinden de contractgesprekken plaats. Hierna zal uitvoering gestart worden.
  • Single Digital Gateway (SDG): Inmiddels zijn de eerste processen beschikbaar gesteld via youreurope en zal dit in 2024 voor alle voorgeschreven producten en processen gerealiseerd worden. Dit doen we via de daarvoor beschikbaar gestelde aansluitvoorziening van de VNG. Hiermee ronden we tranche 1 af en gaan we door met tranche 2.
  • Aanbesteding applicaties Sociaal Domein: Project loopt met ingehuurde projectleider. Met de nieuwe planning is de uitvraag op 1 februari jl. op Tendernet geplaatst en is deze inmiddels op 27 maart gesloten. De beoordeling van de inschrijvingen loopt, gunning is verwacht per eind april 2024. De gunning heeft plaatsgevonden. Er vindt geen leverancierswissel plaats. De uitvoering is inmiddels gestart om volgens planning per 01-01-2025 live te gaan. De uitvoering zal onder andere bestaan uit het implementeren van extra functionaliteit en het overbrengen naar de cloud van dat gedeelte dat nu nog in het eigen datacenter draait.