Bijlagen

01 | Voortgang doelstellingen en acties

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen
  • Indicator groen
    • actie is afgerond voor 1 september 2022
  • Indicator griis
    • actie ligt op schema of achter op schema, maar wordt vóór 31 december 2022 weer ingehaald of afgerond
  • Indicator rood
    • actie ligt achter op schema/ (is een) knelpunt (al dan niet door externe oorzaken) en hierop is een toelichting gegeven in de bestuurlijke hoofdlijnen

Domein 1 | Sociaal domein

Terug naar navigatie - Domein 1 | Sociaal domein
Doelstelling Actie Status 1e rapportage 2022 Status 2e rapportage 2022
1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee 1.1.1  Regie op de ondersteuning van nieuwkomers    
1.1.2  Inwoners die zijn aangewezen op beschermd wonen, krijgen ondersteuning in de eigen omgeving    
1.1.3  Blijvende ondersteuning bieden aan gedupeerden toeslagenaffaire    
1.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving 1.2.1 In beleidsuitvoering is er aandacht voor inclusie    
1.2.2  Herziene aanpak kindermishandeling vaststellen en uitvoeren    
1.3 Inwoners leven gezond 1.3.1  Afspraken maken met lokale en regionale gezondheidspartners en zorgverzekeraars over de inzet van preventie    
1.3.2 Meer huisartsen betrekken bij de lokale samenwerkingsagenda    
1.3.3 We stimuleren sport en bewegen voor iedereen    
1.4 Ouders voeden op met vertrouwen 1.4.1 We werken samen met maatschappelijke partners aan het versterken van het sociale netwerk van ieder gezin    
1.4.2  Start met de bouw van het Kindcentrum    
1.4.3 We stimuleren techniekonderwijs    
1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf 1.5.1 Wij zetten in op een sterke sociale basis    
1.5.2  Het managen van het bijstandsvolume door het, waar mogelijk, minimaliseren van instroom en het maximaliseren en verduurzamen van uitstroom    
1.5.3  Het optimaliseren van ondersteuning aan inwoners die in armoede en schulden leven    
1.6 Inwoners kijken om naar anderen 1.6.1 We zetten in op een omgeving die ontmoeting stimuleert    

Domein 2 | Economie, wonen en fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Domein 2 | Economie, wonen en fysieke leefomgeving
Doelstelling Actie Status  1e rapportage 2022 Status 2e rapportage 2022
2.1 Verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat voor ondernemers 2.1.1 Verbeteren van de samenwerking met ondernemers(verenigingen) en optimalisatie van dienstverleningsprocessen    
2.1.2  Aanpak (her)ontwikkeling Mijdrecht, uitwerken Omgevingsvisie onderdeel werken, samenwerking Utrecht-West    
2.2 De woningvoorraad in De Ronde Venen moet betaalbaar, duurzaam, voldoende divers zijn en goed inzetbaar voor de diverse leeftijds- en doelgroepen 2.2.1 Realiseren van 30% sociale huur en 15% middenhuur bij nieuwbouw    
2.2.2 Ontwikkeling woningbouwlocaties conform de Ruimtelijke verkenning wonen    
2.2.3 Implementatie vereveningsfonds sociale woningbouw    
2.3 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid 2.3.1 Uitvoering van maatregelen op basis van Fietsplan 2019 - 2022 en van maatregelen om verkeerskundige knelpunten op te lossen    
2.3.2 Actief uitdragen van het Strategisch OV-plan voor de voorbereiding van de concessieverlening 2023    
2.3.3 Actief inbrengen van de gemeentelijke belangen in het project Toekomst N201    
2.4 De Omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners 2.4.1 De complete keten voor vooroverleg en omgevingsvergunning is ingericht en getest; besluitvorming die hiervoor nodig is, is gereed    
2.4.2 Het Omgevingsvisieproces wordt opgestart    
2.5 Het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst 2.5.1 Het meerjarig uitvoeringsprogramma waarbij alle tuinen op het toemaakdek worden onderzocht op loodgehalten, is opgesteld en wordt uitgevoerd    
2.5.2 De gemeente neemt deel aan de Bestuurlijke Regie Schiphol, het cluster Groene Hart en de kerngroep Provincie Utrecht    
2.5.3 Bij ruimtelijke projecten is klimaatadaptatie een vast onderdeel van het ontwerpproces    
2.5.4 De gemeente stimuleert met actieve communicatie inwoners en ondernemers om hun percelen te vergroenen    
2.5.5 De gemeente neemt in beleidsdocumenten en in lokale regelgeving op hoe we omgaan met de thema’s wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen    
2.6 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 (CO2) 2.6.1 Wij werken samen met inwoners en bedrijven aan verduurzaming    
2.6.2 Transitieplan Elektriciteit uitvoeren    
2.6.3 Uitvoeren strategie warmtetransitie    
2.6.4 Opleveren van Regionale Energiestrategie U16    
2.6.5 Stimuleren circulaire economie    
2.6.6 Actualiseren spoorboekje Klimaatneutraal 2040    
2.7 Realiseren van 75% afvalscheiding in 2022 2.7.1 Stimuleren van meer afvalscheiding    
2.8 Inzetten op kwalitatief groen met aandacht voor de biodiversiteit 2.8.1 We bestrijden de Japanse duizendknoop op zoveel mogelijk risicolocaties    
2.9 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers 2.9.1 We stimuleren samenwerking tussen toerisme- en recreatie-ondernemers uit de verschillende dorpen en we ondersteunen gebiedspromotie    
2.10 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente 2.10.1  Monitoren onderhoudstoestand monumenten    
2.10.2 Faciliteren ontwikkeling en herbestemming forten    
2.10.3 Afronding en uitvoering kerkenvisie    

Domein 3 | Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën

Terug naar navigatie - Domein 3 | Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën
 Doelstelling Actie Status 1e rapportage 2022 Status 2e rapportage 2022
3.1 Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en onze (veiligheids) partners (verder) uitvoering geven aan het Integraal Veiligheidsplan 3.1.1 We verbinden onze zorg- en veiligheidspartners met elkaar    
3.1.2 We vergroten de maatschappelijke weerbaarheid in cyberveiligheid    
3.1.3 We betrekken inwoners en buurten bij de aanpak van onveiligheid    
3.1.4 We pakken de georganiseerde criminaliteit aan    
3.1.5 We intensiveren en integreren toezicht en handhaving op de verschillende beleidsterreinen (zoals verkeer, openbare ruimte, sociaal domein en burgerzaken)    
3.1.6 We evalueren het integraal veiligheidsplan (IVP) en stellen een nieuwe op dat in 2023 door de raad wordt vastgesteld    
3.1.7 We zijn actief betrokken bij de VRU Brandweer    
3.2  Een soepele overgang naar de nieuwe bestuursperiode 3.2.1 We ondersteunen de nieuwe gemeenteraad en het college om een goede start te maken    
 3.3 Regionale samenwerking benutten om lokale opgaven te realiseren 3.3.1 Vormen van allianties n.a.v. Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP) en NOVI-gebied Groene Hart    
3.3.2 Herzien Nota Verbonden Partijen    
3.4 Verbindend, innovatief en ondernemend besturen 3.4.1 Inwonersparticipatiebeleid    
3,4.2 Meer betrekken van kinderen en activeren van jongeren    
3.5 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering 3.5.1 Digitale selfservice voor de producten van burgerzaken te vergroten waar mogelijk en maatwerk waar nodig    
3.5.2 De website wordt doorontwikkeld    
 3.6 Een veilige informatievoorziening en privacybescherming 3.6.1 Stimuleren bewustwording    
3.6.2 Beter voorbereid zijn op incidenten    
3.6.3  Privacyrisico's meer gestructureerd in beeld brengen    
3.7 Bewustwording van datagestuurd werken 3.7.1 Evaluatie project datagestuurd werken    
3.7.2 Besluitvorming over toekomst datagestuurd werken    
3.8 Duidelijkheid over de toekomst van het gemeentehuis 3.8.1 Het opstellen van een raadsvoorstel waarin een besluit wordt genomen over het vervolg    
3.9 Onze dorpshuizen zijn toekomstbestendig 3.9.1 Opstellen van kaders voor het toekomstbesteding maken en houden van de dorpshuizen    
3.10 Het in kaart brengen van en oppakken van uitdagingen in de lokale samenleving na de coronacrisis 3.10.1 Opstellen van herstelplan met maatregelen op de korte en middellange termijn    
3.11 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid 3.11.1 Rechtmatigheidsverklaring en doorontwikkeling interne controle    
3.11.2 Actueel houden financieel beleid    
3.11.3 Maatschappelijke effectsturing    

02 | Budgetoverzicht per programma

Budgetoverzicht per programma

Terug naar navigatie - Budgetoverzicht per programma

Domein 1 | Sociaal domein bevat de volgende onderdelen:

  • Programma 4 Onderwijs
  • Programma 6 Sociaal domein

Domein 2 | Economie, wonen en fysieke leefomgeving bevat de volgende onderdelen:

  • Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
  • Programma 3 Economische zaken
  • Programma 5 Cultuur, recreatie en sport
  • Programma 7 Milieu en duurzaamheid
  • Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Domein 3 | Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën bevat de volgende onderdelen:

  • Programma 1 Openbare orde en veiligheid
  • Programma 9 Bestuur en ondersteuning
  • Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen.

 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 voor wijziging Wijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijziging Mutatie 2e rapportage 2022 Begroting 2022 na 2e rapportage
Lasten
PRG-01 Programma 1 Openbare orde en veiligheid 3.692 144 3.836 -91 3.745
PRG-02 Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 8.344 725 9.069 -37 9.033
PRG-03 Programma 3 Economische zaken 627 5 631 0 631
PRG-04 Programma 4 Onderwijs 3.470 767 4.237 56 4.294
PRG-05 Programma 5 Cultuur, recreatie en sport 8.079 485 8.563 2.287 10.850
PRG-06 Programma 6 Sociaal domein 37.288 986 38.275 3.679 41.954
PRG-07 Programma 7 Milieu en duurzaamheid 10.916 1 10.918 335 11.253
PRG-08 Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 4.206 1.508 5.715 28 5.742
PRG-09 Programma 9 Bestuur en ondersteuning 19.200 1.113 20.312 200 20.513
PRG-10 Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen 1.417 -362 1.054 80 1.135
Totaal Lasten 97.240 5.371 102.612 6.538 109.149
Baten
PRG-01 Programma 1 Openbare orde en veiligheid 79 131 210 0 210
PRG-02 Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat 286 -5 281 18 299
PRG-03 Programma 3 Economische zaken 944 -95 849 0 849
PRG-04 Programma 4 Onderwijs 471 62 533 100 633
PRG-05 Programma 5 Cultuur, recreatie en sport 412 0 412 2.605 3.017
PRG-06 Programma 6 Sociaal domein 8.780 -66 8.714 1.830 10.544
PRG-07 Programma 7 Milieu en duurzaamheid 11.845 -15 11.830 325 12.155
PRG-08 Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 1.974 904 2.878 0 2.878
PRG-09 Programma 9 Bestuur en ondersteuning 1.917 -17 1.901 665 2.566
PRG-10 Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen 70.132 708 70.840 6.000 76.840
Totaal Baten 96.840 1.608 98.448 11.543 109.991
Saldo van baten en lasten 400 3.763 4.163 -5.005 -842
Onttrekkingen
PRG-10 Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen 3.540 1.508 5.048 -496 4.552
Stortingen
PRG-10 Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen 3.017 171 3.188 293 3.481
Mutaties reserves -523 -1.337 -1.860 789 -1.071

03 | Totaaloverzicht incidentele budgetten die verrekend worden met de algemene reserve

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In de raming is opgenomen € 1.860.000 aan inzet van de reserves . Deze raming wordt in deze rapportage aangepast naar € 1.071.000. De opbouw hiervan is als volgt.

 

Ontwikkeling reserves (bedragen x € 1.000)
    Huidige stand

Bestuurs- rapportage

Stand na bestuurs-rapportage
1 Incidenteel -2.844 789 -2.055
2 Structureel 984 0 984
  Totaal -1.860 789 1.071

 

Specificatie incidentele baten en lasten die verrekend worden met de algemene reserve (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Specificatie incidentele baten en lasten die verrekend worden met de algemene reserve (bedragen x € 1.000)

 

 Incidentele baten en lasten die verrekend worden met de algemene reserve (+ = toevoeging en - = aanwending) 
Nr. Omschrijving Basis prognose
2022
Tweede bestuurs-rapportage 2021 Eerste bestuurs- rapportage 2022 Tweede bestuurs- rapportage 2022 Overige besluiten Nieuwe stand 2022
1 Sloop Provincialeweg 7A         -91 -91
2 Vaststelling bestemmingsplan Twistvlied – Kwikstaart 46 | lasten -458         -458
3 Vaststelling bestemmingsplan Twistvlied – Kwikstaart 46 | baten 1.200         1.200
4 Verbetering Integraal beheren Openbare Ruimte -50         -50
5 Uitvoeringsplan verkeer 0   -52     -52
6 Uitvoeringsplan fietsen -82   -116     -198
7 Coronamiddelen voor de kunst- en cultuursector  0 -112 -78     -190
8 Recreatieve voorzieningen Marickenland/De Heul -413   -57 348   -122
9 Vervanging populieren  -40         -40
10 Speelvoorzieningen 0   -39     -39
11 Verbeteren maaien en intensivering toezicht -175         -175
12 Natuurvriendelijker bermbeheer -25         -25
13 Ondersteuning van collectieve lokale duurzaamheidsinitiatieven -50         -50
14 Beleidsnota Zoekgebieden Zon en Wind -80         -80
15 Snelle internetverbinding voor onze inwoners -25         -25
16 Actualisatie bestemmingsplannen     -73 -30   -103
17 Implementatie Omgevingswet -45 -55 -45     -145
18 Centrumplan Vinkeveen     -42     -42
19 Opstellen Omgevingsvisie en Omgevingsplan -55         -55
20 Bie: (tussentijdse) winstneming De Maricken 317       85 402
21 Bie: (tussentijdse) winstneming Land van Winkel 0       86 86
22 Wet kwaliteitsborging -100         -100
23 Handhaving bestemmingsplan Buitengebied-West -75   -45     -120
24 Revitalisering woonwagenstandplaats     -474     -474
25 Ontwikkellocatie De Meijert, Mijdrecht     -46     -46
26 Beleidsplan Verkeer        -40   -40
27 Integraal onderwijshuisvestingsplan     -40     -40
28 Eerste inrichting meubilair en onderwijsleerpakket voor openbare basisschool De Pijlstaart      -62     -62
29 Convenant samen dementievriendelijk -10         -10
30 Intensivering participatiekoers -133   -133     -266
31 Impuls integraal werken binnen het sociaal domein     -65     -65
32 Verkiezingen -60         -60
33 Participatie- en referendumverordening         -50 -50
34 Ontwikkelingen dienstverlening en digitalisering -153         -153
35 Datagestuurd werken -80         -80
36 Voorbereiden en begeleiden aanbesteding vervanging applicaties -25         -25
37 Implementatie business control framework -25         -25
38 Ontwikkelingen dienstverlening en digitalisering -150     150   0
39 Ontwikkelingen dienstverlening en digitalisering -98     68   -30
40 Coronamiddelen voor de OZB niet-woningen  0 -450       -450
41 Vrijval onderhoudsvoorziening door sloop en verkoop grond 0     150   150
42 Afrekening 2021 VRU 0     72   72
43 Afrekening 2021 Inkoopbureau 0     71   71
  Totaal -890 -617 -1.367 789 30 -2.055

 

04 | Voortgang investeringen

Inleiding voortgang investeringen

Terug naar navigatie - Inleiding voortgang investeringen
  • In dit onderdeel is de voortgang inzichtelijk gemaakt van de investeringsbudgetten die beschikbaar zijn gesteld door raad voor 2022 en voorgaande jaren.
  • Onder investeringen wordt verstaan het vastleggen van vermogen in objecten waarvan het nut zich over meerdere jaren uitstrekt. De investeringen worden op de balans verantwoord. De lasten voortvloeiende uit de investeringen, zoals onderhoud, afschrijvingen, toegerekende rente, verzekeringen, behoren tot de jaarlijkse exploitatielasten.
  • De genoemde bedragen in de tabellen zijn x € 1.000.
  • Bij status wordt vermeld 'volgens plan' of 'bijsturen' voor aanpassen van looptijd/budget
  • In de kolom t/m 2021 staan de werkelijk uitgegeven bedragen gepresenteerd t/m 31-12-2021. In de kolommen 2022 t/m 2025 staan de geplande uitgaven weergegeven.

01 Bedrijfsmiddelen | automatisering

Terug naar navigatie - 01 Bedrijfsmiddelen | automatisering
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Verbindingen, netwerk en bekabeling 26 19 7       26 2021 - 2022 Volgens plan
02 | Werkplekken en Mobiele Devices 144 107 37       144 2021 - 2022 Volgens plan
03 | Werkplekken en Mobiele Devices 144 0 100 44     144 2022 - 2023 volgens plan
Totaal 314 126 144 44 0 0 314    

Toelichting:

Geen aanpassing op looptijd of budget.

02 Bedrijfsmiddelen | voertuigen en materialen

Terug naar navigatie - 02 Bedrijfsmiddelen | voertuigen en materialen
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Piaggio 40 0 40 0 0 0 40 2021 - 2022 Volgens plan
02 | Piaggo 40 0 40 0 0 0 40 2022 - 2023 Volgens plan
03 | Renault Traffic 43 37 6 0 0 0 43 2021 - 2022 Volgens plan
04 | Toyota Dyna 40 0 40 0 0 0 40 2022 - 2023 Volgens plan
05 | Strooimachine I 40 0 40 0 0 0 40 2022 - 2023 Volgens plan
06 | Strooimachine II 38 0 38 0 0 0 38 2022 - 2023 Volgens plan
Totaal 241 37 204 40 0 0 241    

Toelichting:

Geen aanpassing op looptijd of budget.

03 Bestuur | automatisering

Terug naar navigatie - 03 Bestuur | automatisering
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Mobiele devices gemeenteraad 50 0 50       50 2022 Volgens plan
Totaal 50 0 50 0 0 0 50    

Toelichting:

Geen aanpassing op looptijd of budget.

04 Buitensportaccommodaties

Terug naar navigatie - 04 Buitensportaccommodaties
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Argon - veld 7 69 0 69 0 0 0 69 2022 - 2023 Volgens plan
02 | HVM - miniveld 30 0 30 0 0 0 30 2022 - 2023 Volgens plan
Totaal 99 0 99 0 0 0 99    

Toelichting:

Geen aanpassing op looptijd of budget.

05 Openbare ruimte (wegen, bruggen, verlichting e.d.)

Terug naar navigatie - 05 Openbare ruimte (wegen, bruggen, verlichting e.d.)
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Bruggen - beton 288 120 81 87 0 0 288 2020 - 2022 Bijsturen
02 | Bruggen - beton 633 15 222 229 167 0 633 2021 - 2022 Bijsturen
03 | Bruggen - beton 187 0 0 100 87 0 187 2022 - 2023 Bijsturen
04 | Bruggen - Dorpsbrug Abcoude 600 455 0 0 0 0 455 2020 - 2022 Bijsturen
05 | Bruggen - Gemeentelandsevaartbrug 548 142 156 250 0 0 548 2021 - 2022 Bijsturen
06 | Bruggen - Geuzenbrug 55 0 0 28 27 0 55 2022 - 2023 Bijsturen
07 | Bruggen - Heulbrug 776 0 50 300 426 0 776 2022 - 2023 Bijsturen
08 | Bruggen - hout 204 189 15 0 0 0 204 2020 - 2022 Volgens plan
09 | Bruggen - hout 174 67 107 0 0 0 174 2021 - 2022 Volgens plan
10 | Bruggen - hout 334 0 68 266 0 0 334 2022 - 2023 Volgens plan
11 | Bruggen - Overzetbrug 505 269 236 0 0 0 505 2021 - 2022 Volgens plan
12 | Bruggen - Stokkelaarsbrug 498 0 50 150 298 0 498 2022 - 2023 Bijsturen
12 | Bruggen - Spoorbrug Vinkeveen 661 44 467 0 0 0 511 2020 - 2022 Bijsturen
13 | Bruggen - Botholsebrug 512 12 200 445 0 0 657 2021 - 2022 Bijsturen
14 | Cruyffcourt Abcoude 0 2 -2 0 0 0 0 2021 - 2022 Volgens plan
15 | Fietsvoorzieningen - fietsenstallingen 25 0 0 25 0 0 25 2020 - 2023 Volgens plan
16 | Fietsvoorzieningen - fietspad Constructieweg, Mijdrecht 300 5 0 295 0 0 300 2020 - 2023 Volgens plan
17 | Fietsvoorzieningen - fietspad voormalig Spoorbaan 113 0 113 0 0 0 113 2019 - 2022 Volgens plan
18 | Fietsvoorzieningen - fietsroute Vinkeveense Plassen 50 0 0 0 0 0 0 2021 - 2022 Bijsturen
19 | Pontveer - accu's 55 25 0 30 0 0 55 2020 - 2022 Bijsturen
20 | Pontveer - algemeen 705 617 0 88 0 0 705 2015 - 2022 Bijsturen
21 | Verlichting - armaturen 330 168 172 0 0 0 340 2021 - 2022 Bijsturen
22 | Verlichting - armaturen 330 0 213 138 0 0 351 2022 - 2023 Bijsturen
23 | Verlichting - dynamische verlichting 60 43 17 0 0 0 60 2020 - 2022 Volgens plan
24 | Verlichting - masten 183 0 195 0 0 0 195 2021 - 2022 Bijsturen
25 | Verlichting - masten 202 0 107 108 0 0 215 2022 -2023 Bijsturen
26 | Wegen - aanpassen openbare ruimte in Mijdrecht 1.172 925 50 197 0 0 1.172 2019 - 2023 Volgens plan
27 | Wegen - Baambrugse Zuwe in Vinkeveen 50 0 0 0 0 0 0 2021 - 2022 Bijsturen
28 | Wegen - Baambrugse Zuwe in Vinkeveen 50 0 0 0 0 0 0 2022 - 2023 Bijsturen
29 | Wegen - Bovendijk Wilnis 100 87 13 0 0 0 100 2019 - 2023 Volgens plan
30 | Wegen - Bovendijk Wilnis 50 0 50 0 0 0 50 2020 - 2023 Volgens plan
31 | Wegen - Bovendijk Wilnis 3.250 0 1.150 2.100 0 0 3.250 2021 - 2023 Volgens plan
32| Wegen - Ringdijk 2e bedijking 2.000 37 20 1.943 0 0 2.000 2019 - 2024 Volgens plan
33 | Wegen - uitbreiding parkeerterrein Rondweg 503 525 0 0 0 0 525 2019 - 2022 Bijsturen
34 | Wegen - deel Ringdijk derde bedijking 81 0 0 81 0 0 81 2020 - 2022 Bijsturen
35 | Wegen - Hoofdweg Waverveen 3.140 445 2.695 0 0 0 3.140 2021 - 2022 Volgens plan
36 | Wegen - Verkeersituatie Amstelhoek-Uithoorn 160 0 160 0 0 0 160 2021 - 2022 Volgens plan

37 | Wegen - Toegangssysteem Dorpstraat Mijdrecht

70 0 70 0 0 0 70 2021 - 2022 Volgens plan

38 | Wegen: Bijdrage Waterschap dijkwegen Geerkade en Kade Langs de Rondweg en Mijdrechtse Zuwe 

0 0 129 0 0 0 129 2022 Bijsturen

39 | Bruggen - Nellensteinsebrug

0 0 150 0 0 0 150 2022 - 2023 Bijsturen
Totaal 18.954 4.192 6.954 6.860 1.005 0 19.011    

Toelichting:

  • Op basis van een geactualiseerde planning is voor een aantal investeringsbudgetten de uitvoeringsperiode bijgesteld.
  • Verschuiving € 145.000 van dorpsbrug Abcoude naar Botsholsebrug vanwege extra kosten ten gevolge schade aan de brug door aanrijding.
  • Verschuiving € 150.000 van Spoorbrug Vinkeveen naar Nellesteinsebrug vanwege het aanbrengen van een stand-alone-voorziening voor de bediening van de Nellesteinsebrug (om een besparing op de kosten van brugbediening te realiseren)
  • Het in de begroting opgenomen investeringsbudget van Overzetbrug is gebaseerd op de netto-investering, die ten laste van de gemeente blijft.  Conform het beheerplan kunstwerken is het investeringsbudget € 458.000 hoger, hiertegenover staat de bijdrage van de gemeente Nieuwkoop, die voor 50% bijdraagt in de kosten.  Per saldo is dit een budget neutrale aanpassing.
  • De investeringsbudgetten voor openbare verlichting worden ten gevolge van contractueel vastgelegde tussentijdse prijsaanpassing met 6,5% geïndexeerd.
  • De reconstructie van de Bovendijk-Wilnis wordt uitgevoerd in samenwerking met Waterschap Amstel Gooi en Vecht. Van het Waterschap wordt een bijdrage van € 557.000 ontvangen voor de kosten van verbetering van de waterkeringsfunctie van deze dijk. Dit bedrag wordt toegevoegd aan het investeringsbudget. Per saldo is dit een budget neutrale aanpassing.
  • Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) is verantwoordelijk voor de veiligheid en het onderhouden en verbeteren van de waterkeringen in onze gemeente. Waternet is de uitvoerende organisatie voor de dijkverbeteringsprojecten. Om te blijven voldoen aan de gestelde waterveiligheidsnormen zijn de dijken aan de Mijdrechtse Zuwe in Mijdrecht en een gedeelte van de Geerkade in Wilnis opgehoogd. De bijdrage bedraagt € 129.000.

06 | Recreatie

Terug naar navigatie - 06 | Recreatie
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Beschoeiingen legakkers 2e fase 786 0 0 300 486 0 786 2020 - 2023 Bijsturen
02 | Beschoeiingen legakkers 3e fase 1.150 0 0 460 690 0 1.150 2021 - 2023 Bijsturen
Totaal 1.936 0 0 760 1.176 0 1.936    

Toelichting:

De aanbesteding zal plaatvinden in 2023 en daarmee zal de uitvoering doorlopen naar 2024.

07 | Reiniging

Terug naar navigatie - 07 | Reiniging
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Aanrechtbakje 148 0 0 148 0 0 148 2020 - 2023 Bijsturen
02 | Behuizingen ondergrondse containers 336 0 134 202 0 0 336 2020 - 2023 Volgens plan
03 | Chip containers 112 108 12 0 0 0 120 2020 - 2023 Bijsturen
04 | Chipregistratie 100 0 0 100 0 0 100 2020 - 2023 Bijsturen
05 | Inwerpzuilen 79 0 0 79 0 0 79 2020 - 2023 Volgens plan
06 | Passysteem 70 78 0 0 0 0 78 2020 - 2023 Bijsturen
07 | Vulgraadmeter 8 0 0 8 0 0 8 2020 - 2023 Volgens plan
08 | Ondergrondse containers 609 0 244 365 0 0 609 2020 - 2023 Volgens plan
09 | Perscontainers Mijdrecht 30 26 0 0 0 0 26 2020 - 2023 Bijsturen
Totaal 1.492 212 390 902 0 0 1.504    

Toelichting:

We komen met voorstellen voor een andere wijze van heffing.

08 | Riolering

Terug naar navigatie - 08 | Riolering
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Maatregelen klimaatadaptie 200 30 170 0 0 0 200 2020 - 2022 Volgens plan
02 | Vervangen riolering Burgemeester Haitsmaplein in Mijdrecht 300 195 105 0 0 0 300 2020 - 2022 Volgens plan
03 | Vervanging en renovatie 2021 200 68 132 0 0 0 200 2021 - 2022 Volgens plan
04 | Vervanging en renovatie 2022 200 0 100 100 0 0 200 2022 - 2023 Volgens plan
Totaal 900 293 507 100 0 0 900    

Toelichting:

Geen aanpassing op looptijd of budget.

09 | Vastgoed

Terug naar navigatie - 09 | Vastgoed
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Brandweerkazerne Abcoude 242 1 241 0 0 0 242 2021 - 2022 Volgens plan
02 | Brandweerkazerne Mijdrecht 599 505 94 0 0 0 599 2020 - 2022 Volgens plan
03 | Brandweerkazerne Vinkeveen 820 84 736 0 0 0 820 2020 - 2022 Volgens plan
04 | Brandweerkazerne Wilnis 786 89 206 491 0 0 786 2020 - 2022 Bijsturen
05 | Schoolcomplex Hofland 6.050 377 -252 125 2.320 3.480 6.050 2019 - 2025 Volgens plan
06 | Onderwijshuisvesting De Pijlstaart 1.890 0 290 1.600 0 0 1.890 2022 - 2023 Volgens plan
07 | Onderwijshuisvesting Twister 213 0 213 0 0 0 213 2022 - 2023 Volgens plan
08 | Onderwijshuisvesting De Schakel 242 0 242 0 0 0 242 2022 - 2023 Volgens plan
09 | Aankoop grond provinciale weg N201 989 0 989 0 0 0 989 2022 Volgens plan
Totaal 11.831 1.056 2.759 2.216 2.320 3.480 11.831    

Toelichting:

  • De werkzaamheden voor brandweerkazerne Wilnis lopen door naar 2023.
  • In het raadsbesluit Kindcentrum Hofland van juni 2022 is de doorlooptijd verlengd van 2023 naar 2025.

10 | Woningbouw

Terug naar navigatie - 10 | Woningbouw
  Budget Bestedingen Looptijd Status
t/m 2021 2022 2023 2024 2025 Totaal
01 | Aankoop en verkoop grond voor revitaliseren woonwagenstandplaats 0 218 -218 0 0 0 0 2014 - 2023 volgens plan
Totaal 0 218 -218 0 0 0 0    

 

Toelichting:

Na revitalisatie wordt het eigendom overgedragen aan een woningbouwvereniging.

05 | Voortgang aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling 2022

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit onderdeel geven we  weer de stand van zaken van de aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling 2022.

Amendement 2 | Bibliotheek en samenwerking

Terug naar navigatie - Amendement 2 | Bibliotheek en samenwerking

Het college ondersteunt de Bibliotheek om meer in te zetten op zichtbare samenwerking met de Servicepunten & Tympaan-De Baat en de dorpshuizen. Het streven is toe te werken naar 1 gezamenlijke locatie per dorp, te beginnen in Wilnis en Vinkeveen. Dit staat in het amendement van 30 september 2021 besluit raadsvoorstel nr. 54/21 “Bezuiniging Bibliotheek Angstel, Vecht en Venen”. Volgens planning informeert het college in de tweede helft van 2022 de raad over de stand van zaken van de samenwerking. 

Amendement 3 | Handhaving investeringsplafond

Terug naar navigatie - Amendement 3 | Handhaving investeringsplafond

In de Kadernota 2023 is ingegaan op investeringskaders. Hierbij zijn drie instrumenten toegevoegd aan de begroting 2023 - 2026:

  1. Bij de geplande nieuwe investeringen 2023 - 2026 is een meerjarige doorkijk opgenomen van de afschrijvingslasten.
  2. Er is een meerjarig totaaloverzicht opgenomen van de afschrijvingslasten van zowel de nieuwe als de uitgevoerde investeringen.
  3. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is toegevoegd de totale structurele afschrijvingslasten ten opzichte van de totale exploitatielasten. Dit geeft inzicht in hoeveel procent van de totale lasten uit afschrijvingen bestaan.

 

Door deze 3 nieuwe sturingsmiddelen beschouwen we dit amendement als afgedaan.

Amendement 4 | Aanpassing afvalstoffenheffing en rioleringsheffing

Terug naar navigatie - Amendement 4 | Aanpassing afvalstoffenheffing en rioleringsheffing

De raad heeft besloten om het tarief voor de afvalstoffenheffing met € 10,00 te verhogen en het tarief voor de rioleringsheffing voor woningen met € 10,00 te verlagen. Deze aanpassing is verwerkt in de begroting 2022 en in de betreffende verordeningen. Hierdoor beschouwen we dit amendement als afgedaan.

Motie 1 | Verbeteren verkeersveiligheid bij zebrapaden

Terug naar navigatie - Motie 1 | Verbeteren verkeersveiligheid bij zebrapaden

Voorbereidingen voor het verbeteren van verkeersveiligheid bij zebrapaden zijn getroffen. De raad is over de voorgenomen aanpak en de daarbij behorende kosten geïnformeerd op 15 februari 2022 (griffiebrief nr. 6 - 2022) middels infonota "Motie verbeteren verkeersveiligheid zebrapaden". De kosten om de plannen uit te voeren, zijn zoals vermeld in de infonota opgenomen in de eerste bestuursrapportage 2022. Hierdoor beschouwen we deze motie als afgedaan.

06 | Voortgang aanbevelingen accountant en auditcommissie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In juni 2022 is de programmarekening 2021 bestuurlijk behandeld. Hierbij heeft zowel de accountant als de auditcommissie aanbevelingen gedaan voor verbetering. In deze rapportage is een stand van zaken opgenomen. Hierbij geldt dat de aanbevelingen 5, 7, 9 en 13 besproken worden in 2023 met de leden van de auditcommissie.

Overzicht aanbevelingen

Terug naar navigatie - Overzicht aanbevelingen
  Aanbeveling Uitgevoerd In uitvoering Nog op te pakken
1 Het verstevigen van het proces rondom Europese Aanbestedingen.      
2 De doorontwikkeling van het “Business Control Framework” naar rechtmatigheidsverantwoording over 2022.      
3 Het versterken van de IT-beheeromgeving, zodat alle gewenste functiescheiding aanwezig is.      
4 Doelstellingen smart te formuleren en compactere teksten te gebruiken.      
5 Nieuwe afspraken te maken over wat de raad terug zou willen zien in de bestuursrapportages, zodat de controlerende rol beter uitgevoerd kan worden.      
6 De indicatoren zijn vaak niet gekoppeld aan de doelstellingen en acties en zouden daarmee beter naar de bijlagen kunnen.      
7 De indicatoren zijn vaak niet gekoppeld aan de doelstellingen en acties en zouden daarmee beter naar de bijlagen kunnen. Per domein zouden indicatoren wel beperkt ingezet moeten worden en daarmee rechtstreeks gekoppeld moeten worden aan beleid. Dan is het meetbaar en is te zien of de trend gevolgd gaat worden.      
8 Een indicator (welk bedrag had volgens plan per 31-12-2022 uitgegeven moeten zijn), helpt om achterstanden (of vooruitlopen) op investeringen te beoordelen.      
9 Er kan een strengere redactie op de teksten gevoerd worden. De teksten moeten concreet, compact en helder zijn. Daarbij komen doorlopende basistaken nu steeds terug. De auditcommissie adviseert de raad om afspraken met elkaar te maken wat wel en niet beschreven moet worden. Een voorbeeld daarvan is het ontbreken van wettelijke afhandeltermijnen in de domeinen en hoe vaak deze termijnen wel of niet gehaald zijn.      
10 De paragrafen zijn goed leesbaar en geven een duidelijk overzicht. Wel wordt geadviseerd een overzicht toe te voegen van de belastingen waarbij een vergelijking gemaakt kan worden met de 26 gemeentes vanuit onze provincie (zoals dit bijvoorbeeld gedaan is bij de toeristenbelasting).      
11 De algemene uitkering staat niet gedefinieerd in de bijlage. Afgesproken wordt dat dit de volgende keer wordt meegenomen.      
12 De auditcommissie mist het totaaloverzicht van alle verstrekte subsidies en de publicatie daarvan. De organisatie gaat kijken naar een manier om dit beter naar elkaar toe te laten groeien.      
13 In de auditcommissie is gesproken over wat de raad het beste helpt om te kunnen sturen en bij te kunnen sturen. Een dashboard om te kunnen zien waar de afwijkingen en risico’s zitten, zou uitkomst kunnen bieden. Dat is het niveau waarop de raad haar controlerende taak uit kan voeren.