Bestuurlijke hoofdlijnen

Bestuurlijke hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit is de tweede bestuursrapportage over het begrotingsjaar 2022 conform onze financiële verordening. Deze bestuursrapportage heeft dezelfde indeling als de Programmabegroting 2022 - 2025. Deze bestuursrapportage is opgebouwd uit:

  • Bestuurlijke hoofdlijnen
  • Bijlagen:
    • 01 | Voortgang doelstellingen en acties 
    • 02 | Budgetoverzicht per programma
    • 03 | Totaaloverzicht incidentele budgetten die verrekend worden met de algemene reserve
    • 04 | Voortgang investeringen
    • 05 | Voortgang aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling
    • 06 | Voortgang aanbevelingen accountant en auditcommissie

 

Deze rapportage is een bijsturingsmoment en geeft aan of uitvoering en middelen nog op schema loopt. Met de auditcommissie van de raad is afgesproken dat uitsluitend een toelichting gegeven wordt bij acties die als knelpunt worden aangeduid. Hierbij zijn we uitgegaan van:

  • Indicator groen
    • actie is afgerond voor 1 september 2022
  • Indicator grijs
    • actie ligt op schema of achter op schema, maar wordt vóór 31 december 2022 weer ingehaald of afgerond
  • Indicator rood
    • actie ligt achter op schema/ (is een) knelpunt (al dan niet door externe oorzaken) en hierop is een toelichting gegeven.

 

De belangrijkste ontwikkelingen in deze rapportage zijn:

  • Het begrotingstekort van 2022 is verandert naar een begrotingsoverschot van € 1.913.000.
  • Voor 14 investeringen wordt voorgesteld om de looptijd aan te passen.
  • Voor 14 investeringen wordt voorgesteld om de budgetten aan te passen.
  • Acties:
    • De raad heeft in juni 2022 ingestemd met aanpassing van het Kindcentrum Hofland. Hierdoor verschuift actie 1.4.2 Start met de bouw van dit centrum naar latere jaren.
    •  Het coalitieakkoord laat de nieuwe koers voor programma duurzaamheid zien. Het geeft daarmee richting aan de activiteiten binnen het programma duurzaamheid. Het college kiest ervoor om het Spoorboekje ‘Naar een klimaatneutrale gemeente in 2040’ niet meer te updaten (RIB 12 juli 2022). Dit betreft aanpassing van actie 2.6.6 Actualiseren spoorboekje Klimaatneutraal 2040.

 

We stellen voor om de begroting 2022 te wijzigen, zoals is aangegeven in deze rapportage.

 

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Ronde Venen

Financiële positie 2022

Financiële positie 2022

Terug naar navigatie - Financiële positie 2022

Uit deze rapportage blijkt dat het begrotingstekort van € 2.303.000 is omgeslagen naar een begrotingsoverschot van € 1.913.000. Dit is zichtbaar in onderstaande tabel. 

 

Bedragen x €1.000
Financiële positie 2022 Begroting 2022 na wijziging Mutatie 2e rapportage 2022 Begroting 2022 na 2e rapportage
Lasten 102.612 6.538 109.149
Baten 98.448 11.543 109.991
Saldo van baten en lasten 4.163 -5.005 -842
Onttrekkingen 5.048 -496 4.552
Stortingen 3.188 293 3.481
Saldo van mutaties reserves -1.860 789 -1.071

Financiële analyse tweede bestuursrapportage 2022

Terug naar navigatie - Financiële analyse tweede bestuursrapportage 2022

Onderstaande tabel bevat een uitsplitsing van de financiële mutaties die verwerkt zijn via het begrotingsresultaat. De effecten van onderstaande tabel zijn op enkele na van incidentele aard en hebben alleen betrekking op 2022.

 

Nr. Omschrijving Bedrag x € 1.000 Voor- of nadeel
1 Via een raadsinformatiebief in juli 2022 is aangegeven dat de opbrengst van de algemene uitkering toeneemt met € 3.520.000. Hiervan is € 992.000 bestemd voor het verstrekken van een energietoeslag. Daarmee is er sprake van een financiële verbetering met € 2.528.000. -2.528 Voordeel
2 Uit de septembercirculaire 2022 blijkt dat de opbrengst van de algemene uitkering toeneemt met € 2.180.000. Hiervan is € 697.000 bestemd voor het verstrekken van een energietoeslag. Daarmee is er sprake van een financiële verbetering met € 1.438.000. -1.438 Voordeel
3 Door verkoop van snippergroen ontstaat een voordeel van € 445.000. Daarnaast zijn er extra kosten van € 59.000 voor ons vastgoed. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 386.000. -386 Voordeel
4 De WOZ-waarden van woningen en niet-woningen per 1 januari 2022 zijn meer gestegen dan verwacht. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 320.000 op de opbrengst onroerendezaakbelasting. Hiervan heeft € 170.000 betrekking op niet-woningen en € 150.000 op woningen. Doordat bij de tariefbepaling voor 2023 rekening is gehouden met WOZ-waarden van 2022 heeft dit geen effect voor 2023. -320 Voordeel
5 De jaarlijkse waardevermindering (afschrijving) op investeringen zorgt voor een voordeel van € 262.000. -262 Voordeel
6 Het actualiseren van de rentekosten zorgt voor een voordeel van € 63.000. -63 Voordeel
7 Bij burgerzaken is een voordeel ontstaan van € 55.000. Dit is te danken aan meer uitgiften van reisdocumenten en lagere kosten voor verkiezingen. -55 Voordeel
8 In de begroting is een post onvoorzien opgenomen van € 113.000. Hiervan is € 75.000 ingezet voor de griffie en resteert er € 38.000 In deze rapportage komt dit budget ten gunste van het begrotingsresultaat. Mocht in het laatste kwartaal 2022 onvoorziene financiële ontwikkelingen voordoen, dan kan dit worden bekostigd uit het begrotingsresultaat. -38 Voordeel
9 Verbeteren van tijd- en plaatsonafhankelijk werken door het versneld ontwikkelen van de digitale werkplek. Inbegrepen in deze kosten zijn de licentiekosten (abonnementskosten) van € 151.000 per jaar. 301 Nadeel
10 Diverse kleinere posten < € 25.000 zorgen voor een nadeel van € 156.000. 156 Nadeel
11 In de begroting 2022 is een zogeheten stelpost onderuitputting opgenomen van € 100.000. Er wordt gesproken over onderuitputting wanneer de situatie zich voordoet dat in een kalenderjaar minder geld wordt besteed aan een bepaald doel of dat de inkomsten hoger zijn. Uit deze rapportage blijkt dat dit het geval is bij meerdere onderwerpen. Tegenover deze voordelen wordt de stelpost ingezet. 100 Nadeel
12 Via een raadsinformatiebrief in oktober 2022 is aangegeven dat we de dorpshuizen in Wilnis en Vinkeveen elk € 50.000 als noodsteun verstrekken vanwege de gestegen energieprijzen. Met andere dorpshuizen en andere instellingen zijn we in gesprek. We verwachten een landelijke regeling die steun biedt aan instellingen vanwege de gestegen energieprijzen. 100 Nadeel
13 Voor verbetering van de audiovisuele installatie van de raadszaal is € 45.000 opgenomen. Daarnaast is opgenomen € 45.000  voor onderzoekskosten griffie. Bij elkaar ontstaat een nadeel van € 90.000 bij het onderdeel raad/griffie. 90 Nadeel
14 Extra kosten door juridische procedures. 80 Nadeel
15 Bij het onderdeel bruggen en gladheidsbestrijding is er sprake van een nadeel van € 52.000. 52 Nadeel
16 Voor het opstellen van een digitaliseringsplan is € 40.000 benodigd. 40 Nadeel
  Totaal -4.216  

 

Toelichting op inzet reserves voor incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting op inzet reserves voor incidentele baten en lasten

In deze rapportage zijn er acht ontwikkelingen die doorwerken op de inzet van de algemene reserve.

 

Effect van incidentele baten en lasten op algemene reserve (bedragen x € 1.000 en + = lagere inzet en - = hogere inzet)  
Nr. Omschrijving 2022 2023
1 Door zorgvuldige afstemming met de omgeving en het verkrijgen van de vereiste vergunningen wordt de looptijd van de uitvoering recreatieve voorzieningen Marickenland/De Heul verlengd naar 2025. Hiermee is rekening gehouden in de begroting 2023 - 2026. 348 0
2 Rekening was gehouden met een gezamenlijke aanbesteding voor ICT. Echter deze is in 2022 stopgezet door de VNG. Hierdoor vallen de kosten hiervoor vrij en gaan we in 2023 zelf verder aanbesteden. 150 -150
3 In 2022 is de voormalig Twistvliedschool verkocht en daardoor valt de onderhoudsvoorziening voor dit perceel vrij. 150 0
4 Een afrekening van 2021 van de gemeenschappelijke regeling VRU zorgt voor een voordeel van € 72.000. Afwikkelingsverschillen over voorgaande jaren behoren tot de incidentele baten en lasten. 72 0
5 Een afrekening van 2021 van stichting Rijk (inkoopbureau) zorgt voor een voordeel van € 71.000. Afwikkelingsverschillen over voorgaande jaren behoren tot de incidentele baten en lasten. 71 0
6

Het project bewerking archiefbestand De Ronde Venen 1989 - 1999 ter voorbereiding voor de overbrenging naar het Regionaal Historisch Centrum is door beperkte personele capaciteit nog niet in de markt gezet en schuift daardoor van 2022 naar 2023.

68 -68
7

Voor het opstellen van een nieuw beleidsplan mobiliteit en verkeer is een incidenteel budget van € 40.000 opgenomen. 

-40 0
8 Eind 2022 wordt het ontwerpbestemmingsplan Plassengebied verwacht. Op basis van het aanbestedingsresultaat is aanvullend € 30.000 nodig om het ontwerpplan te kunnen afronden. -30 0
  Totaal 789 -218

Ontwikkeling algemene reserve 2022

Terug naar navigatie - Ontwikkeling algemene reserve 2022

Uit onderstaand overzicht blijkt dat de omvang van de algemene reserve verbetert van € 16.992.000 op 1 januari 2022 naar € 22.965.000 op 31 december 2022. Dit is vooral te danken aan het rekeningresultaat 2021 en de omslag van een begrotingstekort naar een -overschot in deze rapportage. De ontwikkeling van de algemene reserve voor de jaren 2023 en volgende is opgenomen in de Programmabegroting 2023.

 

Ontwikkeling algemene reserve (bedragen x € 1.000)
    Huidige stand

Bestuurs-

rapportage

Stand na bestuurs-rapportage
1 Stand op 1 januari 2022 16.992 0 16.992
2 Rekeningresultaat 2021 4.615 0 4.615
3 Structurele toevoegingen en aanwendingen 1.500 0 1.500
4 Incidentele toevoegingen en aanwendingen -2.844 789 -2.055
5 Stand per 31 december 2022 20.263 789 21.052
6 Begrotingsresultaat 2022 -2.303 4.216 1.913
7 Stand na verwerking begrotingsresultaat 17.960 5.005 22.965

Neutrale mutaties

Terug naar navigatie - Neutrale mutaties

In deze rapportages zijn drie financiële mutaties opgenomen die geen effect hebben op het begrotingsresultaat of de inzet van reserves:

  1. Voor noodopvang van Oekraïnerse vluchtelingen is rekening gehouden met € 1.800.000 aan kosten. Conform afspraken met het Rijk verwachten we een rijksbijdrage van dezelfde omvang.
  2. Bij afval is een voordeel ontstaan van € 448.000. Dit voordeel komt met name door een verrekening over 2021 van de AVU. Dit voordeel wordt toegevoegd aan de voorziening afvalstoffenheffing.
  3. Bij riool is een voordeel ontstaan van € 47.000 door lagere kosten van rente en afschrijving. Dit voordeel komt ten gunste van de voorziening rioolheffing.

Voortgang investeringen

Terug naar navigatie - Voortgang investeringen

De auditcommissie van juni 2022 had onder meer geadviseerd om de voortgang van investeringen beter inzichtelijk te maken. In deze rapportage is een verbetering doorgevoerd zodat per investering duidelijk wordt of de bestedingen plaatsvinden in 2022, 2023, 2024 of 2025. Dit is zichtbaar in bijlage 4 van deze rapportage. Hieruit blijkt dat meer investeringen worden bijgesteld ten opzichte van eerdere rapportages.

 

Aanpassen looptijd

De volgende investeringen vragen om een langere looptijd.

Nr. Onderwerp Oude doorlooptijd Nieuwe doorlooptijd
1 Bruggen - Beton 2020 - 2022 2020 - 2023
2 Bruggen - Beton 2021 - 2022 2021 - 2023
3 Bruggen - Beton 2022 - 2023 2022 - 2024
4 Bruggen - Gemeentelandsevaartbrug 2021 -2022 2021 - 2023
5 Bruggen - Botholsebrug 2021 - 2022 2021 - 2023
6 Bruggen - Geuzenbrug 2022 - 2023 2022 - 2024
7 Bruggen - Heulbrug 2022 - 2023 2022 - 2024
8 Bruggen - Stokkelaarsbrug 2022 - 2023 2022 - 2024
9 Pontveer - Accu's 2020 - 2023 2020 - 2023
10 Pontveer - Algemeen 2015 - 2022 2015 - 2023
11 Wegen - Deel Ringdijk derde bedijking 2020 - 2022 2020 - 2023
12 Recreatie - Beschoeiingen legakkers 2e fase 2020 - 2023 2020 - 2024
13 Recreatie - Beschoeiingen legakkers 3e fase 2021 - 2023 2021 - 2024
14 Vastgoed - Brandweerkazerne Wilnis 2020 - 2022 2020 - 2023

 

Bijstellen budget

We stellen voor om budgetten bij te stellen van de onderstaande investeringen.

Nr. Omschrijving Verhogen besteding Verlagen besteding Bijdragen derden
1 Bruggen - Dorpsbrug Abcoude [2020 - 2022]   145.000  
2 Bruggen - Spoorbrug Vinkeveen [2020 -2022]   150.000  
3 Bruggen - Nellesteinsebrug [nieuw] 150.000    
4 Bruggen - Botholsebrug [2021 - 2022] 150.000    
5 Fietsvoorziening - Fietsroute Vinkeveense Plassen [2021 - 2022]   50.000  
6 Verlichting - Armaturen [2021 - 2022] 10.000    
7 Verlichting - Armaturen [2022 - 2023] 21.000    
8 Verlichting - Masten [2021 - 2022] 12.000    
9 Verlichting - Masten [2022 - 2023] 13.000    
10 Wegen - Baambrugse Zuwe in Vinkeveen [2021 - 2022]   50.000  
11 Wegen - Baambrugse Zuwe in Vinkeveen [2022 - 2023]   50.000  
12 Wegen - Uitbreiding parkeerterrein Rondweg [2019 - 2022] 22.000    
13 Wegen - Reconstructie Bovendijk-Wilnis [2021 - 2023] 557.000   557.000
14 Wegen - Dijkwegen Geerkade en de dijken aan de Mijdrechtse Zuwe [nieuw] 129.000   129.000
    1.064.000 445.000 686.000