Prognose financieel meerjarenperspectief

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk actualiseren we de financiële stand van zaken. Het uitgangspunt hierbij is de programmabegroting van 2023-2026 en de wijzigingen daarop die door uw raad zijn vastgesteld. 

Nieuwe startpositie begroting 2023-2026

Terug naar navigatie - Nieuwe startpositie begroting 2023-2026

In de onderstaande tabel is de startpositie opgenomen na verwerking van diverse ontwikkelingen. Een negatief begrotingsresultaat betekent een begrotingsoverschot (- = voordeel, + = nadeel). De Kadernota is op hoofdlijnen opgesteld. Om die reden zijn bedragen vanaf € 25.000 meegenomen in de Kadernota.

Begrotingsontwikkeling (bedragen x 1.000 euro en - = voordeel/overschot en +  = nadeel/tekort)
Onderwerp 2023 2024 2025 2026
Startpositie begroting 2023-2026 -331 -160 -553 -553
A Genomen Raadsbesluiten 94 94 94 94
B1 Inkomsten decembercirculaire -460 -450 -450 -450
B2 Uitgaven decembercirculaire 286 280 281 281
C Inkomsten vanuit de maartbrief -2.510 -4.200 -4.880 -1.690
D Autonome ontwikkelingen 1.450 1.298 1.298 1.298
E Inzet reserves -175 0 0 0
Begrotingsresultaat (- = voordeel en + = nadeel) -1.646 -3.138 -4.210 -1.020

A. Genomen raadsbesluiten

Terug naar navigatie - A. Genomen raadsbesluiten

In de periode november 2021 t/m maart 2022 zijn 2 raadsvoorstellen door de raad aangenomen met een meerjarig financieel effect. 

raadvergadering van:

Genomen Raadsbesluiten

2023

2024

2025

2026

31-jan

Onderwijshuisvesting De Pijlstaart

68

68

68

68

16-mrt

Investeringsbijdrage De Schakel

9

9

9

9

 

Totaal

77

77

77

77

 

In de periode november 2021 t/m maart 2022 is 1 raadsvoorstel in een besloten vergadering behandeld en daarmee is dit budget nog niet officieel aangenomen. Met het aannemen van deze kadernota, wordt onderstaand budget voortkomend uit de besloten raadsvergadering officieel aangenomen:

raadvergadering van:

Genomen Raadsbesluiten

2023

2024

2025

2026

31-jan

Aankoop perceel Provincialeweg 7A, Mijdrecht

17

17

17

17

 

Totaal

17

17

17

17

B. Inkomsten & uitgaven vanuit decembercirculaires

Terug naar navigatie - B. Inkomsten & uitgaven vanuit decembercirculaires

Per griffiebrief 1 - 2022 is de raad geïnformeerd middels een informatienota over de uitkomsten van de decembercirculaire 2021 en de financiële voordelen en bestedingsdoelen hiervan.  De financiële voordelen vanaf 2023 en de bestedingsdoelen vindt u in onderstaande tabel. Met het vaststellen van deze kadernota, stelt u ook de onderstaande budgetverhogingen (B2) vanuit de informatienota decembercirculaire 2021 vast.

Effecten op de begrotingsresultaten 2021 – 2025 (bedragen x € 1.000) 2023 2024 2025 2026
B1 Hogere opbrengst van de algemene uitkering -460 -450 -450 -450
Totaal hogere opbrengst algemene uitkering -460 -450 -450 -450
B2 Salarislasten zorgdomein 141 141 141 141
B2 Rechtsbescherming 53 53 54 54
B2 Versterken ondersteuning kernteams 86 86 86 86
B2 Impuls integraal werken binnen het sociaal domein 6 0 0 0
Totaal voorstel verhogen budgetten 286 280 281 281
Totaal (-= voordeel, + = nadeel) -174 -170 -169 -169

B2. Toelichting op de uitgaven vanuit decembercirculaires

Terug naar navigatie - B2. Toelichting op de uitgaven vanuit decembercirculaires

Salarislasten zorgdomein

Het (toenmalige) kabinet heeft naar aanleiding van een aangenomen motie (Hijink en Bikker) extra middelen voor zorgsalarissen vrij gemaakt. De SER constateerde in een advies dat het salarisniveau van de eindsalarissen in de middengroepen van het functiegebouw in de publieke sector achterblijft bij de marktsector. In dat kader is 675 miljoen euro beschikbaar gesteld waarmee voor de middengroepen een extra loonsverhoging van circa 1,5% mogelijk wordt gemaakt.

Om tot de gewenste extra loonsverhoging voor de groepen in het midden van het loongebouw te komen maken sociale partners hierover afspraken in de nieuwe of vernieuwde cao’s. De doorvertaling door sociale partners van de hogere overheidsbijdrage voor loonsverhoging in een hogere cao zal tot hogere uitgaven leiden voor gemeenten die contracten hebben met of subsidies verlenen aan zorg- en welzijnsaanbieders in het sociaal domein (Wmo en Jeugdzorg). Het betreft zowel maatwerkvoorzieningen als algemene voorzieningen zolang deze maar onder de Wmo of Jeugdwet vallen.

Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag 

Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het kabinet voorstellen gedaan om de dienstverlening vanuit de overheid fundamenteel te verbeteren. Het kabinet stelt onder andere voor om de uitvoeringscapaciteit bij de overheid te versterken en extra ondersteuning te bieden aan mensen in kwetsbare posities. Dit is een gezamenlijke opdracht voor het Rijk, de uitvoeringsorganisaties en de medeoverheden. 

Het doel van de middelen is extra ondersteuning van mensen in kwetsbare posities en voorkomen dat mensen in zo’n positie terecht komen. De gemeentelijke POK-middelen zijn toegekend in het kader van: 

  1. Meer capaciteit voor de uitvoering van de dienstverlening in de gemeente;
  2. Extra ondersteuning door de gemeente voor mensen met complexe problematiek;
  3. Bij meervoudige problematiek betere coördinatie tussen de uitvoerders in de gemeente;
  4. Versterken van het leervermogen in de gemeente om de uitvoering continu te verbeteren.

In dit kader zijn middelen ontvangen voor de volgende onderdelen:

  • Rechtsbescherming: versterking van de rechtsbescherming van inwoners door extra capaciteit voor sociale raadslieden in de gemeente en versterking van de gemeentelijke ombudsfunctie.
  • Versterken ondersteuning kernteams: extra middelen voor uitvoeringscapaciteit in de sociale wijkteams zijn nodig. De POK-middelen kunnen worden aangewend om de coördinatie tussen de verschillende soorten van hulpverlening in het sociaal domein te verbeteren en te versterken.
  • Impuls integraal werken binnen het sociaal domein: voor de aanpak van meervoudige problematiek in het sociaal domein krijgt de gemeente incidenteel extra middelen om methoden voor integraal werken te ontwikkelen en geleerde lessen beter met andere gemeenten te kunnen delen. De middelen kan de gemeente gebruiken om zich voor te bereiden op de werkwijzen die voor de WAMS (Wetsvoorstel aanpak meervoudige problematiek in het sociaal domein) zijn voorgesteld.

C. Toelichting op de extra inkomsten vanuit de maartbrief van het Rijk

Terug naar navigatie - C. Toelichting op de extra inkomsten vanuit de maartbrief van het Rijk

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft de gemeentes en provincies per brief geïnformeerd over nieuwe ramingen van de algemene uitkering. De effecten samen zijn voor de gemeente De Ronde Venen op dit moment structureel op € 37,- per inwoner geraamd. Dit komt neer op een verwachtte stijging van de algemene uitkering van € 1.690.000 structureel. Daarnaast is er voor 2023 t/m 2025 incidenteel geld beschikbaar gesteld. Dit is in onderstaande tabel gepresenteerd.

De maartbrief is geen circulaire. Dat betekent dat de exacte effecten pas met de volgende circulaires berekend kan worden.

Uitwerking maartbrief van het Rijk
Onderwerp 2023 2024 2025 2026
Aantal inwoners 45.600 45.600 45.600 45.600
Bedrag per inwoner € 55 € 92 € 107 € 37
Toename in de algemene uitkering 2.508.000 4.195.200 4.879.200 1.687.200
Afgerond x € 1000 2.510 4.200 4.880 1.690

D. Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - D. Autonome ontwikkelingen

Onderstaand benoemen wij de autonome ontwikkelingen. Dit zijn ontwikkelingen die niet beïnvloedbaar zijn.

Autonome ontwikkelingen (bedragen x 1.000 euro en - = voordeel en +  = nadeel)
Nr Onderwerp 2023 2024 2025 2026
1 Toename van energiekosten 500 500 500 500
2 Groen onderhoudsbudget op orde 250 250 250 250
3 Toename in de kosten van brugbediening 235 180 180 180
4 Verhoging van deelnemersbijdrage aan Recreatieschap Stichtse Groenlanden 0 78 78 78
5 Elektronisch publiceren van bekendmakingen 10 10 10 10
6 Tariefswijziging papieren publicaties van bekendmakingen 15 15 15 15
7 Voorbereiden, begeleiden aanbesteding en implementeren vervanging personeelapplicaties 100 0 0 0
8 Voorbereiden, begeleiden aanbesteding en implementeren vervanging zaak- en document management applicatie 75 0 0 0
9 Uittreden Stichtse Vecht Inkoop-UW 60 60 60 60
10 Stijgende kosten leerlingenvervoer 150 150 150 150
11 Zelf uitvoeren van de WSW werkgeverstaken 55 55 55 55
Totaal autonome ontwikkelingen 1.450 1.298 1.298 1.298

D. Toelichting op de autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - D. Toelichting op de autonome ontwikkelingen
Nr. Toelichting
1. Sinds medio 2021 zijn de energieprijzen fors toegenomen. Hierdoor is er structureel meer budget nodig.
2. Voor het huidige onderhoudsniveau is de beschikbare 1,6 miljoen voldoende. Het incidentele budget van ongeveer 250.000 euro moet, om dit scenario in stand te houden, structureel beschikbaar komen. Hiermee realiseren we een openbare ruimte op C-kwaliteit met accenten op een B-kwaliteit. Op deze manier voldoen wij aan de veiligheidseisen.
3. De kosten voor brugbediening zijn toegenomen, doordat het aantal bruggen is toegenomen (Waverbrug, Brug Hoek van Spengen en Oudendamsebrug). De meerkosten voor de brugbediening in 2023 is hoger, vanwege een tijdelijk nieuw contract tot 15 april 2023. Door de verwachte stijging van de tarieven in de aanbesteding vanaf 15 april 2023 is het niet mogelijk om de geplande ombuiging van € 150.000,00 volledig te realiseren. Dit leidt tot een totale kostenstijging van € 235.000 in 2023 en € 180.000 euro voor 2024 en verder.
4. Door het wegvallen van de deelnemersbijdrage van gemeente Amsterdam stijgt de deelnemersbijdrage met € 78.000. De exacte bijdrage voor de nieuwe gemeenschappelijke regeling Stichtse Groenlanden is op dit moment nog niet bekend, omdat de dienstverleningsovereenkomst met de terreinbeheerdersorganisatie nog niet is gesloten.
5.

Het elektronisch publiceren van de gemeentelijke bekendmakingen is bij een andere partij belegd. De in rekening gebrachte kosten hiervoor nemen € 10.000 per jaar toe.

6. De jaarlijkse tarieven voor de gemeentelijke bekendmakingen in De Groene Venen nemen toe met € 15.000.
7. Het contract voor de personeels- en salarisadministratie loopt af. Deze dient opnieuw Europees te worden aanbesteed. De kosten voor het schrijven van het bestek wordt geraamd op € 25.000. De daaruit voortvloeiende implementatiekosten wordt geraamd op € 75.000. Deze incidentele post gaat ten laste van de Algemene Reserve.
8. Het contract voor het zaak- en document managementsysteem loopt af. Deze dient opnieuw Europees te worden aanbesteed. De kosten voor het schrijven van het bestek a € 25.000 zijn reeds via de kadernota 2022 beschikbaar gesteld. De daaruit voortvloeiende implementatiekosten worden geraamd op € 75.000. Deze incidentele post gaat ten laste van de Algemene Reserve.
9. Door het wegvallen van de deelnemersbijdrage van de gemeente Stichtse Vecht stijgt de deelnemersbijdrage met € 60.000
10. Door een toename van het aantal leerlingen, duurdere ritten, personeelstekort bij vervoerders en de stijgende brandstofprijzen is de verwachting dat de kosten voor leerlingenvervoer met € 150.000 toeneemt.
11. De WIL voerde voor ons de werkgeverstaken uit voor de WSW. Op dit moment wordt gekeken waar deze werkgeverstaken worden ondergebracht. De verwachting dat dit een kostenbesparing oplevert blijkt niet te realiseren. Hierdoor wordt de ombuiging van € 55.000 structureel niet gehaald.