Voortgang activiteiten

Beleid en uitvoering

Voortgang activiteiten

1 | Voortgang acties van de programma's

Programma 1 | Acties

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

Terug naar navigatie - B24 | 1.1 Een groter woningaanbod voor al onze inwoners

B24 | 1.1.1 We wijzen het wettelijk toegestane maximum van nieuwbouwwoningen toe met voorrang aan eigen inwoners

B24 | 1.1.10 We geven uitvoering aan de woonzorgvisie

B24 | 1.1.2 We zorgen dat elk nieuwbouwproject de percentages uit de woonvisie van sociale huur en betaalbare huur- en koop bevat

B24 | 1.1.3 We evalueren het Vereveningsfonds

B24 | 1.1.4 We actualiseren de Woonvisie

B24 | 1.1.5 We onderzoeken samen met Cazas de mogelijkheden voor meerdere huurders in een corporatiewoning

B24 | 1.1.6 We brengen de mogelijkheden tot woningsplitsing extra onder de aandacht

B24 | 1.1.7 We voeren opkoopbescherming in

B24 | 1.1.8 We stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op

B24 | 1.1.9 We passen de doelgroepenverordening aan

B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

Terug naar navigatie - B24 | 1.2 Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente

B24 | 1.2.1 We voeren het Mobiliteits- en Verkeersveiligheidsplan 2023 - 2030 uit

B24 | 1.2.2 We voeren de maatregelen per dorp (uitvoeringsplannen) uit

B24 | 1.2.3 We actualiseren het parkeerbeleid en de parkeernormen

B24 | 1.2.4 We doen onderzoek naar de snelfietsroute Mijdrecht-Uithoorn

B24 | 1.2.5 We leggen een fietsrotonde aan bij Vinkeveld

B24 | 1.2.6 We voeren het project sanering borden en palen uit

B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

Terug naar navigatie - B24 | 1.3 Ondernemers krijgen de ruimte om succesvol te ondernemen

B24 | 1.3.1 We organiseren de Dag van de Ondernemer

B24 | 1.3.2 We stellen de ruimtelijke kaders en het bestemmingsplan/omgevingsplan op van het uit te breiden Bedrijventerrein Mijdrecht

B24 | 1.3.3 We brengen de concrete herstructurerings- en intensiveringsmogelijkheden van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht in beeld

B24 | 1.3.4 We stellen de kaders voor de gewenste beeldkwaliteit van het bestaande Bedrijventerrein Mijdrecht op

B24 | 1.3.5 We voeren de plannen van aanpak uit voor toekomstbestendige centra

B24 | 1.3.6 Een marktpartij legt glasvezel aan in het buitengebied van de gemeente

B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

Terug naar navigatie - B24 | 1.4 Een klimaatneutrale gemeente in 2050

B24 | 1.4.1 We updaten het spoorboekje naar de ambitie klimaatneutraal 2050

B24 | 1.4.10 We stimuleren inwoners om actie te ondernemen m.b.t. klimaatadaptatie

B24 | 1.4.11 We stellen een integraal plan klimaat adaptieve buitenruimte op

B24 | 1.4.2 We voeren de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed uit

B24 | 1.4.3 We voeren de aanpak zonnevelden (inclusief traject zonnevelden A2 met Rijkswaterstaat) uit

B24 | 1.4.4 We initiëren en ondersteunen projecten grootschalig zon op dak

B24 | 1.4.5 We bepalen de ambitie en aanpak voor circulaire economie, zowel intern als extern

B24 | 1.4.6 We stimuleren circulariteit bij inwoners en bedrijven door gerichte acties en communicatie

B24 | 1.4.7 We organiseren acties om inwoners te helpen bij het verlagen van hun energieverbruik

B24 | 1.4.8 We faciliteren en versnellen van verduurzaming in de bebouwde omgeving door het verkrijgen van een ontheffing voor 10 jaar (SMP) op de wet natuurbescherming.

B24 | 1.4.9 We maken zichtbaar wat de gemeente doet aan klimaatadaptatie

B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

Terug naar navigatie - B24 | 1.5 Beschermen, behouden en beleefbaar maken van het cultureel erfgoed voor inwoners en bezoekers

B24 | 1.5.1 We zetten ons in voor de herontwikkeling en het toegankelijk maken van de forten van de Stelling van Amsterdam

B24 | 1.5.2 We voeren fase 1 van het project aanwijzen nieuwe gemeentelijke monumenten uit

B24 | 1.5.3 We laten de herziene subsidieverordening voor gemeentelijke monumenten in werking treden

B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

Terug naar navigatie - B24 | 1.6 Goed onderhouden en toegankelijke recreatiegebieden

B24 | 1.6.1 We stellen een Visie Recreatie en Toerisme op

B24 | 1.6.2 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar betaald parkeren op eiland 1 en 4 van de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.6.3 We implementeren samen met het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar mogelijkheden voor aanlegsteigers op de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.6.4 We implementeren samen het Recreatieschap Stichtse Groenlanden de uitkomst van het onderzoek naar de mogelijkheden voor het invoeren van liggeld bij de Vinkeveense Plassen

B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

Terug naar navigatie - B24 | 1.8 We handhaven wat waardevol is en verlenen vergunningen op basis van het planologisch kader

B24 | 1.8.1 Het in overeenstemming brengen van de bestaande situatie met de regels van het bestemmingsplan Plassengebied

B24 | 1.8.2 We breiden de handhavingscapaciteit voor het bestemmingsplan Buitengebied-West uit

B24 | 1.8.3 We stellen een Omgevingsvisie op

B24 | 1.8.4 We maken een start met het opstellen van een omgevingsplan voor De Ronde Venen

B24 | 1.8.5 We actualiseren de welstandsnota

B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

Terug naar navigatie - B24 | 1.9 Een groene, schone en biodiverse openbare ruimte

B24 | 1.9.1 We intensiveren het groenonderhoud met als resultaat een kwaliteitsniveau B in 2026

B24 | 1.9.2 Samen met inwoners en de buitendienst bepalen we op welke wijze het groenonderhoud wordt geïntensiveerd

B24 | 1.9.3 We investeren in onkruidbestrijding op verharding

B24 | 1.9.4 We zetten structureel in op vervanging van groen en bomen met aandacht voor biodiversiteit en klimaatadaptatie

Programma 2 | Acties

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - B24 | 2.1 Inwoners worden ondersteund om deel te nemen aan de arbeidsmarkt

B24 | 2.1.1 We actualiseren de Participatiekoers in 2024

B24 | 2.1.2 We zetten in op participatieprojecten om inwoners naar werk te geleiden en trekken hierin zowel lokaal als met de arbeidsmarktregio Groot -Amsterdam op

B24 | 2.1.3 We stimuleren mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt om naar vermogen te participeren in de samenleving, ook als betaald werk (nog) niet haalbaar is

B24 | 2.1.4 We schrijven een visie op de aanpak van jeugdwerkloosheid, voortijdig schoolverlaters en kwetsbare jongeren

B24 | 2.1.5 We ontwikkelen een visie op de samenwerking met ons sociaal ontwikkelbedrijf Kansis en Kansis Groen

B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

Terug naar navigatie - B24 | 2.2 Voorzieningen zijn voor alle inwoners laagdrempelig en dichtbij huis toegankelijk

B24 | 2.2.1 We zorgen samen met onze (zorg)partners voor laagdrempelige en toegankelijke voorzieningen door het uitvoeren van de visie op Maatschappelijk vastgoed (2023) en het dorpshuizenbeleid (2023).

B24 | 2.2.2 We brengen het aanbod aan maatschappelijk vastgoed beter in lijn met de behoefte in de verschillende kernen

B24 | 2.2.3 Wij zorgen ervoor dat de uitvoering van het dorpshuizenbeleid plaatsvindt in samenhang met de Maatschappelijke Agenda met aandacht voor sport, zorg, cultuur, veiligheid en vrije tijd

B24 | 2.2.4 De beschikbare capaciteit van dorpshuizen wordt maximaal multifunctioneel ingezet

B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

Terug naar navigatie - B24 | 2.3 Een gezonde omgeving en gezonde en vitale leefstijl met voldoende ruimte voor sport en bewegen

B24 | 2.3.1 We voeren de ambities uit vanuit het Lokaal Sportakkoord dat in 2023 wordt vastgesteld via brede SPUK-regelingen samen met buurtsportcoaches en sportaanbieders

B24 | 2.3.2 We ontwikkelen een naschools sportaanbod

B24 | 2.3.3 We zetten een dekkend netwerk van openbare en 24-uurs toegankelijke AED’s op

B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

Terug naar navigatie - B24 | 2.4 Een inclusieve gemeente waar iedereen mee kan doen

B24 | 2.4.1 De Buurtkamers De Hoef, Wilnis, Abcoude en Vinkeveen (her)openen als ontmoetingsplek voor iedereen

B24 | 2.4.2 We brengen het discriminatiemeldpunt onder de aandacht van inwoners

B24 | 2.4.3 We verkennen en rollen het Nederlands Keurmerk Toegankelijkheid voor ondernemers uit

B24 | 2.4.4 We creëren ontmoetingsplekken voor LHBTIQ+ en gaan in gesprek met een verzorgingstehuis voor het keurmerk De Roze Loper

B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

Terug naar navigatie - B24 | 2.7 Een versterkt opvoedklimaat rond gezinnen, in wijken en op scholen

B24 | 2.7.1 We zorgen voor een kansrijke start voor onze kinderen

B24 | 2.7.2 We implementeren de adviezen uit de evaluatie van het Jeugdbeleidsplan

B24 | 2.7.3 We werken meer samen met partners voor informele steun voor jeugdigen en gezinnen

B24 | 2.7.4 We realiseren een betere overgang van de jeugdhulp naar de Wmo en/of Participatiewet

B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

Terug naar navigatie - B24 | 2.8 Kinderen ontwikkelen hun talenten optimaal

B24 | 2.8.1 We zetten structureel in op techniekonderwijs vanuit de visie op talentontwikkeling

B24 | 2.8.2 We zetten NPO (Nationaal Programma Onderwijs)-middelen incidenteel in als extra impuls om achterstanden in het techniekonderwijs in te lopen

B24 | 2.8.3 We zetten NPO-middelen incidenteel in op sportstimulering

B24 | 2.8.4 We hechten belang aan talentontwikkeling in kunst en cultuur

Programma 3 | Acties

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Terug naar navigatie - B24 | 3.1 Inwoners, ondernemers en bezoekers voelen zich veilig

Het Integraal Veiligheidsplan ligt in april ter besluitvorming voor. Op basis van het Integraal Veiligheidsplan verwachten we in 2024 de volgende resultaten:

  • We bepalen op basis van een onderbouwd beeld de mate en omvang van mensenhandel (seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting) en stellen gericht een plan van aanpak per uitbuitingsvorm.
  • We zetten een lokaal netwerk op met sleutelfiguren, zodat spanningen tussen bevolkingsgroepen niet oplopen.
  • We stellen een plan van aanpak op hoe om te gaan met de digitalisering van de straat op basis van een actueel beeld.
  • We realiseren een duidings- en handelingsperspectief voor online aangejaagde ordeverstoringen en het voorkomen en/of tegengaan ervan.
  • We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd.
  • We houden een cybercrisis oefening in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht.

B24 | 3.1.1 We bepalen op basis van een onderbouwd beeld de mate en omvang van mensenhandel (seksuele uitbuiting en arbeidsuitbuiting) en stellen gericht een plan van aanpak per uitbuitingsvorm

B24 | 3.1.2 We zetten een lokaal netwerk op met sleutelfiguren, zodat spanningen tussen bevolkingsgroepen niet oplopen

B24 | 3.1.3 We stellen een plan van aanpak op hoe om te gaan met de digitalisering van de straat op basis van een actueel beeld

B24 | 3.1.4 We realiseren een duidings- en handelingsperspectief voor online aangejaagde ordeverstoringen en het voorkomen en/of tegengaan ervan

B24 | 3.1.5 We stellen één of meer handhavingsarrangementen op, waarin afspraken en samenwerking tussen toezichthoudende en handhavende partners zijn vastgelegd

B24 | 3.1.6 We houden een cybercrisis oefening in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht

Programma 4 | Acties

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

B24 | 4.1 Inwoners praten mee

Terug naar navigatie - B24 | 4.1 Inwoners praten mee

In december 2022 is het inwonerparticipatiebeleid 'Afspraken voor lokaal samenspel' vastgesteld: Inwoners praten mee over zorgvuldige, betere en gedragen besluiten van de gemeente. De uitvoering van het beleid loopt meerdere jaren en bestaat uit het steeds verbeteren, ontwikkelen en uitproberen van effectieve instrumenten. En het zo met elkaar invulling geven aan de 8 afspraken uit het inwonerparticipatiebeleid. Vanuit een samenhangende activiteitenplanning werken we hier aan.

B24 | 4.1.1 We geven uitvoering aan het inwonerparticpatiebeleid

B24 | 4.1.2 We gaan het 'lokaal samenspel' aan met de samenleving

B24 | 4.1.3 Kinderen maken kennis met het gemeentebestuur

2 | Voortgang aangenomen amendementen en moties bij de begrotingsbehandeling 2024

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit onderdeel is een stand van zaken opgenomen van de aangenomen amendementen en moties van de begrotingsbehandeling 2024. Deze zijn te raadplegen via onze portal bij de programmabegroting bij het onderdeel 'bijlagen'.

3 | Voortgang aanbevelingen 2022 van de auditcommissie en accountant

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In juni 2023 is de programmarekening 2022 bestuurlijk behandeld. Hierbij heeft zowel de accountant als de auditcommissie aanbevelingen gedaan voor verbeteringen. In deze rapportage is een stand van zaken opgenomen.

Stand van zaken van de aanbevelingen over de verantwoording 2022

Terug naar navigatie - Stand van zaken van de aanbevelingen over de verantwoording 2022
Aanbeveling Uitgevoerd In uitvoering Nog te doen
1 Het verstevigen van het proces rondom Europese Aanbestedingen.      
2 De doorontwikkeling van het “Business Control Framework” naar rechtmatigheidsverantwoording over 2023.      
3 Het versterken van de IT-beheeromgeving, zodat alle gewenste functiescheiding aanwezig is.      
4 Doelstellingen en teksten smart formuleren en eigen beleidsindicatoren ontwikkelen.      
5 Er kan een strengere redactie op de teksten gevoerd worden. De teksten moeten concreet, compact en helder zijn. Daarbij komen doorlopende basistaken nu steeds terug. De auditcommissie adviseert de raad om afspraken met elkaar te maken wat wel en niet beschreven moet worden. Een voorbeeld daarvan is het ontbreken van wettelijke afhandeltermijnen in de programma's en hoe vaak deze termijnen wel of niet gehaald zijn.      
6 In de auditcommissie is gesproken over wat de raad het beste helpt om te kunnen sturen en bij te kunnen sturen. Een dashboard om te kunnen zien waar de afwijkingen en risico’s zitten, zou uitkomst kunnen bieden. Dat is het niveau waarop de raad haar controlerende taak uit kan voeren.       
7 Zorg voor adequate financiering van ICT en informatiebeveiliging, met een eigen toereikend budget voor de CISO.       
8 Uitvoering geven aan de Visie op Control en Financiën.      
9 Positioneer je als raad in je controlerende en ook kaderstellende rol en neem regie. De ICT-werkgroep is daar een goed middel voor. Aanbevolen wordt dat de raad meer dan alleen maar meedenkt. Draag via een eigen geoormerkt budget in de begroting en zorg dat je als raad of commissie een advies of second opinion op raadsvoorstellen kan inwinnen, zonder advisering vanuit de ambtelijke organisatie. Laat eventueel vanuit de ICT-werkgroep pentesten door een externe uitvoeren.      
10 Geef de accountant de opdracht ICT, informatiebeveiliging en privacy consistent te monitoren en te rapporteren, ook direct aan de raad. Laat rapporteren over de voortgang op de opvolging van de adviezen en geef hierin de griffie een rol om dat te administreren, te bewaken en terug te koppelen aan de raad.      
11 In het format van de jaarrekening de knelpunten en argumenten opnemen waarom doelstellingen en acties niet worden behaald.      

 

Toelichting:

  1. Het proces rondom Europese Aanbestedingen is verstevigd, maar we zijn er nog niet. In 2024 zijn nieuwe inkopers gestart en zijn er enkele Europese aanbestedingstrajecten doorlopen die de rechtmatigheid verder naar beneden brengen. Denk hierbij aan het contract voor de groenvoorziening.
  2. In de programmarekening 2023 is de rechtmatigheidsverantwoording 2023 opgenomen.
  3. In Q1 2024 is team Concerncontrol gestart met de controle op de autorisaties van het financiële systeem en het sociaal domein systeem. In Q3 van 2024 wordt de controle uitgebreid en worden er nog 3 belangrijke systemen aan toegevoegd (zaaksysteem, burgerzaken en de salarisadministratie).
  4.  In de programmabegroting van 2024 zijn de teksten concreter geformuleerd dan andere jaren. In de kadernota 2025 wordt deze lijn voortgezet en nog verder verbetert. Dit doen we door aangevraagde middelen voor beleidsontwikkelingen altijd 1 op 1 te koppelen aan een concrete actie.
  5. zie 4.
  6. In de auditcommissie van 6 maart 2024 is het concept dashboard besproken. Het uitgewerkte en definitieve dashboard wordt als bijlage bij de programmarekening 2023 voor het eerst toegevoegd zoals in de auditcommissie besproken.
  7. De financiële impact van de nieuwe informatiebeveiligingswetgeving NIS2 wordt bepaald, zodra de Nederlandse wetteksten van NIS2 beschikbaar zijn. Door de EU is bepaald, dat deze wetgeving 17 oktober 2024 uiterlijk in dient te gaan, maar het Rijk heeft aangegeven dit pas in de zomer van 2025 gereed te hebben.
  8. De Visie op Control en Financiën is sinds januari 2023 in uitvoering gegaan. Dit is een plan om in 3 jaar op het gebied van privacy, informatieveiligheid en financiële en fiscale rechtmatigheid in control te komen. Dit plan is in uitvoering.
  9. De opvolging van het advies wordt met de auditcommissie besproken.
  10. De opvolging van het advies wordt met de auditcommissie besproken.
  11. Sinds de programmarekening 2023 is via het nieuw geïntroduceerde stoplichten model duidelijk weergegeven wat de knelpunten waren, waarom een actie niet voor 31 december 2023 is gehaald. Deze lijn wordt voortgezet in de toekomstige P&C documenten.

4 | Voortgang ICT

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Een slagvaardige en betrouwbare gemeente moet een goed functionerende en professionele bedrijfsvoering hebben. In het coalitieakkoord staat dit beschreven als één van de speerpunten van het college. Het primaire takenpakket van de gemeente neemt toe. Als onderdeel van Bedrijfsvoering wordt aan de inzet van ICT dan ook steeds meer eisen gesteld; Privacy, beveiliging, duurzame toegankelijkheid, archiveren, gebruik van data, ethiek, afspraken in de keten, aanpassing en gebruik van applicaties, processen etc. etc. Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, informatievoorziening en wetgeving hieromtrent. Bijvoorbeeld de Wet Open Overheid, de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, de Omgevingswet met een nieuw digitaal stelsel en de komst van een nieuwe Archiefwet. 

In deze rapportage treft u ten aanzien van de digitalisering een uitgebreide toelichting. Hierin leest u een terugblik, vanaf moment van uw goedkeuring van het Programmaplan “invoering digitaal documentair informatiemanagement en facilitaire zaken” in juni 2020 tot de situatie van dit moment. 

Digitalisering
Het programma richtte zich primair op extern gerichte dienstverlening. Interne, bedrijfsmatige processen zijn grotendeels buiten beschouwing gelaten. We maakten die keuze omdat het ons als gemeente ten eerste te doen is om de inwoners en organisaties die wij bedienen

Veel van de resultaten uit het programmaplan zijn behaald; 

  • Digitale bewaarstrategie, beleid dat beschrijft welke eisen we stellen aan digitale dossiervorming per beheerregime.
  • Inrichting 120 zaaktypen in zaaksysteem, hierdoor worden processen ondersteund en is de  dossiervorming duurzaam digitaal op orde. Met name zaaktypen voor processen gericht op dienstverlening aan de inwoner en ondernemer.
  • Beleidsraamwerk voor duurzaam (digitaal) informatiebeheer
  • Vastgesteld beleid dat beschrijft waar applicaties informatiekundig aan moeten voldoen. Op basis van dit beleid zijn 10 applicaties getoetst. De bevindingen zijn en worden opgepakt.
  • Voor al onze zaakprocessen in het zaaksysteem die de VNG erkent, hebben we ons handboek van geactualiseerde informatie voorzien, wat dit proces precies doet, wie eigenaar is, etc.
  • Onderzoek scanfunctionaliteiten. We toetsten of de scanfunctionaliteiten voldoende waren voor de toenemende digitalisering van de post. Dit bleek het geval.
  • Professionalisering van de IT rondom terugbelverzoeken, zodat terugbelverzoeken aantoonbaar sneller worden afgehandeld.
  • Professionalisering van de IT rondom meldingen die we ontvangen over de openbare ruimte (MOR-meldingen). Dit heeft de dienstverlening en afhandelingssnelheid verbeterd.
  • Het opstellen van diverse communicatie en leermiddelen. Waaronder een animatievideo over informatiemanagement en een instructievideo over het zaaksysteem. 

Bij het afronden van het programma in augustus 2022 is geconstateerd dat, mede door de scope van het programma, de digitalisering nog niet was voltooid. Het informatiebeheer was nog niet volledig digitaal en digitale informatie werd nog niet altijd goed beheerd. Na oplevering van het programma zijn resterende werkzaamheden daarom overgedragen aan de lijn. 

Vanaf dat moment is verder gewerkt aan de digitalisering. Zo is digitaal ondertekenen ingevoerd, hebben we het bestuurlijke besluitvormingsproces gedigitaliseerd, zijn een aantal applicaties uitgebreid met de noodzakelijke archiveringsvoorzieningen en zijn nog meer processen ingericht in het zaaksysteem. 

In 2023 is, mede op basis van de resterende werkzaamheden en op basis van de situatie van dat moment een inventarisatie gedaan. Met als 1 van de uitgangspunten om per 2027 te komen tot een papierloze organisatie. Dit jaartal is als uitgangspunt genomen vanwege de beoogde verhuizing naar het nieuwe gemeentehuis. 
Doel van deze inventarisatie was te komen tot een helder overzicht aan werkzaamheden dat de komende jaren dient te worden uitgevoerd om het informatiebeheer bij De Ronde Venen op voldoende niveau te brengen, in lijn met de ambities van de gemeente en (wettelijke) eisen die aan het huidige en toekomstige informatiebeheer worden gesteld. Dit heeft geresulteerd in een uitvoeringsplan. Vanaf eind 2023 is gestart met de uitvoering van dit plan.

Naast de werkzaamheden die voortkomen uit het plan, lopen er diverse projecten die een bijdrage leveren aan de digitalisering. De belangrijkste hierbij is de implementatie van het nieuwe zaaksysteem waarbij de livegang per juli 2024 staat gepland. In de periode daarna vinden aanvullende werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld migratie van data plaats. 

Budget "Versterken van ICT" - € 425.000

Terug naar navigatie - Budget "Versterken van ICT" - € 425.000

Onderstaand de verdeling/onderwerpen waar we het budget in 2024 op in gaan zetten:

  • Architectuur Informatievoorziening. IT-architectuur is in andere woorden hoe iets samenhangt. IT-architectuur gaat om het inzichtelijk maken van samenhang waardoor nieuwe ontwikkelingen gestructureerd kunnen worden opgepakt. Met inzet van externe expertise is in 2024 gestart met het verder inzichtelijk maken van het applicatielandschap waarbij verbindingen, datastromen en onderlinge afhankelijkheden in kaart worden gebracht. Dit noemen we een architectuurplaat en deze realiseren we in een hiervoor bestemde applicatie. Deze applicatie zorgt voor eenvoudig inzicht in de samenhang tussen bedrijfsprocessen, applicaties en de onderliggende infrastructuur. Deze partij zal het beheer van deze omgeving op zich nemen voor geheel 2024, waarbij in dit jaar overdracht van beheer naar de interne organisatie gaat plaatsvinden.
  • Capaciteit informatieveiligheid (technisch) In 2023 is SIEM ingericht door extern consultant. Tevens is er een externe partij gevonden om het SOC-gedeelte (de monitoring) op te pakken. Hiermee is een oplossing gevonden, lopend totdat het gehele SIEM/SOC proces is overgenomen door de ICT-dienstverlener die moet volgen uit de aanbesteding Infrastructuur. SOC/SIEM is een afkorting en staat voor Security Operations Center/ Security Information & Event Management. Het is kort samengevat een zeer proactieve bewaker van je IT-omgeving, die in staat is kleine verdachte veranderingen, met mogelijk grote gevolgen, al in een vroeg stadium te herkennen waardoor actie mogelijk is om schade te voorkomen. Het is een combinatie van softwarematige inrichting, monitoring, automatisch en menselijk handelen. 
    Begin 2024 is de beveiligingssoftware voor mobiele devices vervangen door een inrichting in de Microsoft omgeving. Dit is gedaan door een extern specialist. 
  • Capaciteit Systeem- en netwerkbeheer 
    We zetten externe expertise in voor het uitvoeren van specialistische werkzaamheden. Onder andere een migratie van de Oracle database omgeving en het herinrichten van de wijze van beschikbaar stellen van applicaties in de digitale werkplek. 
  • Inhuur -specialisten 
    Er is vanaf half mei 2023 een ICT-expert ingezet voor het voorbereiden, doorlopen en mogelijk ook implementeren van de Europese aanbesteding voor het vervangen van het eigen datacenter.  De definitieve aanbestedingsdocumenten zijn in feb 2024 gepubliceerd op TenderNed. Daarop hebben zich 4 gegadigden ingeschreven die in april 2024 beoordeeld worden.
    Inhuur implementatiemanager zaaksysteem (Djuma): project loopt met ingehuurde implementatiemanager.
    We voeren dit jaar, met inzet van externe partijen, een aantal datamigraties uit. Dit gaat over data vanuit de “oude” vergunningenapplicatie en het “oude” zaaksysteem. 

Budget "Versterken datagestuurd werken" - € 350.000

Terug naar navigatie - Budget "Versterken datagestuurd werken" - € 350.000

Eind 2023 is het door de datakwartiermaker opgeleverde adviesrapport naar een bij De Ronde Venen passende vorm, inhoud en aanpak herschreven.  Tevens heeft de datakwartiermaker 2 van de 3 dashboards in januari 2024 opgeleverd. Dit zijn: “Energiearmoede monitor” en “Bedrijven Monitor”.  In april 2024 is een nieuw projectteam gestart, die met het opgeleverde adviesrapport de volgende stap gaat zetten richting data gestuurd werken. Dit projectteam heeft als doel de basisrapportages uit belangrijke systemen te verbeteren en data om te zetten in sturingsinformatie via dashboards, zodat een nog hogere mate van grip wordt bereikt. De volgende stap is naar data gestuurd werken overstappen. Op enkele terreinen worden al pilots gestart om data gestuurd te gaan werken. Deze pilot vindt bijvoorbeeld plaats op het terrein van BIBOB onderzoeken, waarin data ons helpt om richting te geven in waar als eerst een BIBOB onderzoek wordt gestart.

Totaaloverzicht projecten - bekostigd uit diverse budgetten

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht projecten - bekostigd uit diverse budgetten

Voor de volledigheid een overzicht van de projecten die al meerjarig in de begroting zitten.  

  • Implementatie zaaksysteem: de implementatie loopt, de livegang staat per juli 2024 gepland. In de periode daarna vinden aanvullende werkzaamheden, zoals bijvoorbeeld migratie van data plaats. Het project is eind 2024 beoogd afgerond te zijn.
  • VTH-zaaksysteem: De livegang is per januari 2024 gerealiseerd. Nu loopt nog de datamigratie van de oude naar de nieuwe omgeving, naar verwachting is dit eind 2024 afgerond. Ook zullen er diverse koppelingen naar andere worden gerealiseerd.
  • Aanbesteding personeelssysteem: Voorbereiding aanbesteding is gestart. Externe specialist is gestart met het uitvoeren van een marktconsultatie. Daarnaast onderzoekt hij of de huidige *IAM applicatie in dit traject vervangen kan worden door dezelfde functionaliteit uit het Microsoft 365 platform. *De term Identity & Access Management (IAM) omschrijft alle processen binnen een organisatie gericht op het beheer van gebruikers, autorisaties en toegang binnen het digitale netwerk van je organisatie. Het gaat daarbij enerzijds om het valideren van de identiteit van gebruikers, en anderzijds om het nauwkeurig inregelen van de toegangsrechten en -procedures die gebruikers geven tot bedrijfsgegevens en -applicaties.
  • Aanbesteding infrastructuur (Verwerking opslag– en back-up capaciteit): met deze aanbesteding vervangen we de eigen datacenters door (uiteindelijk) het afnemen van ICT-beheerdiensten. De aanbesteding loopt, de gunning is per mei 2024 beoogd. Het ligt daarna in de lijn der verwachting dat de uitvoering eind augustus 2024 van start gaat. We starten hiermee een meerjarig uitvoeringstraject. 
  • Vervanging intranet: Project is afgerond en het intranet is live gegaan in 3e kwartaal 2023.
  • Voorbereiden, begeleiden aanbesteding Burgerzaken en applicatie: Collegevoorstel om tot aanbesteding over te gaan, is begin april goedgekeurd. De aanbesteding is per half april gepubliceerd op Tenderned. De gunning staat gepland voor half juli 2024. 
  • Single Digital Gateway (SDG): Inmiddels zijn de eerste processen beschikbaar gesteld via youreurope en zal dit in 2024 voor alle voorgeschreven producten en processen gerealiseerd worden. Dit doen we via de daarvoor beschikbaar gestelde aansluitvoorziening van de VNG. Hiermee ronden we tranche 1 af en gaan we door met tranche 2.
  • Aanbesteding applicaties Sociaal Domein: Project loopt met ingehuurde projectleider. Met de nieuwe planning is de uitvraag op 1 februari jl. op Tendernet geplaatst en is deze inmiddels op 27 maart gesloten. De beoordeling van de inschrijvingen loopt, gunning is verwacht per eind april 2024. Bij succesvolle gunning wordt z.s.m. gestart met de implementatie om volgens planning per 01-01-2025 live te gaan.