Programmabegroting 2021 - 2024 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Bestuurlijke hoofdlijnen |
Blz. 3 |
Bestuurlijke aanbieding |
Blz. 4 |
Bestuurlijke aanbieding |
Blz. 5 |
Leeswijzer |
Blz. 6 |
Leeswijzer |
Blz. 7 |
Van kaderbrief naar begroting |
Blz. 8 |
Van kaderbrief naar begroting |
Blz. 9 |
Beleidsmatige samenvatting |
Blz. 10 |
Beleidsmatige samenvatting |
Blz. 11 |
Uiteenzetting van de financiële positie |
Blz. 12 |
Conclusie financiële positie |
Blz. 13 |
Financieel resultaat 2021 - 2024 |
Blz. 14 |
Financiële effecten amendementen |
Blz. 15 |
Aansluiting ten opzichte van de begroting 2020 - 2023 |
Blz. 16 |
Incidenteel en structureel begrotingsresultaat 2021 |
Blz. 17 |
Lokale heffingen en woonlasten |
Blz. 18 |
Ontwikkeling algemene reserve |
Blz. 19 |
Investeringen |
Blz. 20 |
Waar komt het geld vandaan? |
Blz. 21 |
Waar wordt het geld aan besteed? |
Blz. 22 |
Kerngegevens |
Blz. 23 |
Kerngegevens 2017 - 2021 |
Blz. 24 |
Domein 1 - Sociaal domein |
Blz. 25 |
Domein 1 - Visie, doelen en acties |
Blz. 26 |
Visie op het domein |
Blz. 27 |
Doelstelling |
Blz. 28 |
B21 1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee |
Blz. 29 |
1.01.2 Uitvoering geven aan het plan van aanpak Beschermd Wonen |
Blz. 30 |
1.01.3 Inburgering |
Blz. 31 |
1.01.1 Zelfstandig wonen stimuleren en faciliteren |
Blz. 32 |
1.01.4 Samen met partners uitvoering geven aan Uitvoeringsprogramma Dementievriendelijke gemeente |
Blz. 33 |
1.01.5 Innovatiebudget inzetten voor nieuwe interventies |
Blz. 34 |
1.01.6 Het structureel onderhouden van ons openbaar kunstbezit |
Blz. 35 |
B21 1.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving |
Blz. 36 |
1.02.1 Regioaanpak huiselijk geweld en kindermishandeling uitvoeren |
Blz. 37 |
1.02.2 Afronden en uitvoeren van inclusie-agenda |
Blz. 38 |
B21 1.3 Inwoners leven gezond |
Blz. 39 |
1.03.1 Faciliteren eerstelijnszorg |
Blz. 40 |
1.03.2 Opstellen gezondheidsnota |
Blz. 41 |
1.03.3 Stimuleren van gezondheid bevorderende activiteiten en initiatieven |
Blz. 42 |
1.03.4 Uitvoeren van het lokaal sportakkoord |
Blz. 43 |
1.03.5 Sport en bewegen wordt gestimuleerd voor iedereen |
Blz. 44 |
B21 1.4 Ouders voeden op met vertrouwen |
Blz. 45 |
1.04.1 Talentontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren op het gebied van techniek |
Blz. 46 |
1.04.2 Samen met onderwijspartners een keuze maken over de toekomstige besteding van de middelen voor onderwijsachterstandenbeleid. |
Blz. 47 |
1.04.3 Uitbreiden Vroeg en Voorschoolse Educatie (VVE)-uren |
Blz. 48 |
1.04.4 Voortzetten leerwerkplaats |
Blz. 49 |
1.04.5 Administratieve aanpassingen door de wettelijke aanpassing van het woonplaatsbeginsel |
Blz. 50 |
1.04.6 Inzetten op techniekonderwijs |
Blz. 51 |
1.04.7 Vervangende nieuwbouw scholencomplex Hofland |
Blz. 52 |
1.04.8 Opstellen nieuw Integraal Huisvestingsplan |
Blz. 53 |
1.04.9 Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan Jeugd als uitwerking van het Jeugdbeleidsplan 2020 - 2026 |
Blz. 54 |
B21 1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf |
Blz. 55 |
1.05.1 Het managen van het bijstandsvolume door het, waar mogelijk, minimaliseren van instroom en het maximaliseren en verduurzamen van uitstroom |
Blz. 56 |
1.05.2 Het optimaliseren van de dienstverlening voor zowel werkzoekenden als werkgevers. |
Blz. 57 |
1.05.3 Op basis van de evaluatie de taalaanpak voor volwassenen structureel vormgeven |
Blz. 58 |
1.05.4 Het optimaliseren van ondersteuning aan inwoners die in armoede en schulden leven |
Blz. 59 |
B21 1.6 Inwoners kijken om naar anderen |
Blz. 60 |
1.06.1 Mantelzorgondersteuning bieden op maat |
Blz. 61 |
Domein 1 - Indicatoren BBV |
Blz. 62 |
Indicatoren |
Blz. 63 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 64 |
Domein 1 - Verbonden partijen |
Blz. 65 |
1. Gemeenschappelijke gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU) |
Blz. 66 |
2. Kansis (Stichting Beschut Werk) |
Blz. 67 |
3. WerkwIJSS (Stichting Schoonmaakwerk) |
Blz. 68 |
4. Kansis Groen (Stichting Groenwerk) |
Blz. 69 |
Domein 1 - Wat mag het kosten? |
Blz. 70 |
Domein 1 - Sociaal domein |
Blz. 71 |
Aansluiting ten opzichte van begroting 2020 - 2023 |
Blz. 72 |
Toelichting op de beleidsontwikkelingen |
Blz. 73 |
Toelichting op de ombuigingen |
Blz. 74 |
Overzicht incidentele baten en lasten 2021 - 2024 |
Blz. 75 |
Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving |
Blz. 76 |
Domein 2 - Visie, doelen en acties |
Blz. 77 |
Visie op het domein |
Blz. 78 |
Doelstelling |
Blz. 79 |
B21 2.1 Verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat |
Blz. 80 |
2.01.1 Verbeteren van de samenwerking met ondernemers(verenigingen) en optimalisatie van dienstverleningsprocessen |
Blz. 81 |
2.01.2 Uitvoering bedrijventerrein strategie |
Blz. 82 |
2.01.3 We intensiveren de samenwerking in de regio ter versterking van onze economische positie |
Blz. 83 |
B21 2.2 De woningvoorraad in De Ronde Venen moet betaalbaar, duurzaam, voldoende divers zijn en goed inzetbaar voor de diverse leeftijds- en doelgroepen |
Blz. 84 |
2.02.1 Realiseren van 30% sociale huur bij nieuwbouw |
Blz. 85 |
2.02.2 Ontwikkeling woningbouwlocaties conform de Ruimtelijke verkenning wonen |
Blz. 86 |
2.02.3 Vereveningsfonds sociale woningbouw |
Blz. 87 |
B21 2.3 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid |
Blz. 88 |
2.03.1 Uitvoering van maatregelen op basis van Fietsplan 2019 - 2022 en van maatregelen om verkeerskundige knelpunten op te lossen |
Blz. 89 |
2.03.2 Actief uitdragen van het Strategisch OV-plan in het kader van de voorbereiding van de concessieverlening 2023 |
Blz. 90 |
2.03.3 Actief inbrengen van de gemeentelijke belangen in het kader van het project Toekomst N201 |
Blz. 91 |
B21 2.4 De omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners |
Blz. 92 |
2.04.1 Met ingang van 1 januari 2022 werken we conform de Omgevingswet. Systemen, werkprocessen en juridisch kader zijn hiervoor ingericht. Medewerkers zijn opgeleid en inwoners zijn geïnformeerd. |
Blz. 93 |
2.04.2 Keuzes over invulling van bevoegdheden en samenwerking tussen college en raad worden vastgelegd in een afsprakenkader. |
Blz. 94 |
2.04.3 Een aanpak om te komen tot een Omgevingsvisie en Omgevingsplan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. |
Blz. 95 |
B21 2.5 Met het oog op onze verantwoordelijkheid als gemeente voor duurzame ontwikkeling: het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst |
Blz. 96 |
2.05.1 Het treffen van klimaat adaptieve maatregelen |
Blz. 97 |
2.05.2 N.a.v. de inspectie de riolering renoveren c.q. vervangen |
Blz. 98 |
2.05.3 De gemeente neemt deel aan de Bestuurlijke Regio Schiphol (BRS) gemeenten, het Cluster Groene Hart en de Kerngroep Provincie Utrecht. |
Blz. 99 |
2.05.4 Samen met OmgevingsDienst Regio Utrecht (ODRU) en ODRU-gemeenten ten aanzien van milieu voorbereiden op Omgevingswet (Pilot bedrijventerrein) |
Blz. 100 |
2.05.5 Opstellen en uitvoeren beleid lood in bodem |
Blz. 101 |
B21 2.6 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 (CO2) |
Blz. 102 |
2.06.1 Wij werken samen met inwoners en bedrijven aan verduurzaming |
Blz. 103 |
2.06.2 Transitieplan Elektriciteit uitvoeren |
Blz. 104 |
2.06.3 Uitvoeren strategie warmtetransitie |
Blz. 105 |
2.06.4 Concept opleveren van Regionale Energiestrategie U16 |
Blz. 106 |
2.06.5 Stimuleren circulaire economie |
Blz. 107 |
B21 2.7 Realiseren van 75% afvalscheiding in 2022 |
Blz. 108 |
2.07.1 Uitvoeren van het uitvoeringplan afval |
Blz. 109 |
B21 2.8 Inzetten op kwalitatief groen met aandacht voor de biodiversiteit |
Blz. 110 |
2.08.1 Toepassen van vaste planten in de openbare ruimte |
Blz. 111 |
2.08.2 Op diverse locaties experimenteren met natuurvriendelijk bermbeheer |
Blz. 112 |
B21 2.9 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers |
Blz. 113 |
2.9.1 We zetten in op gebiedspromotie via de ondernemersverenigingen en via regionale samenwerkingsverbanden in Het Groene Hart en de Amstelland Meerlanden(AM)-regio/Metropool Regio Amsterdam (MRA) |
Blz. 114 |
2.9.2 We stimuleren de samenwerking tussen toerisme- en recreatieondernemers uit de verschillende dorpen |
Blz. 115 |
B21 2.10 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente |
Blz. 116 |
2.10.1 Actualiseren en harmoniseren erfgoedregister |
Blz. 117 |
2.10.2 Faciliteren ontwikkeling en herbestemming forten |
Blz. 118 |
2.10.3 Afronden van de kerkenvisie |
Blz. 119 |
2.10.4 Onderzoeken en communiceren over bodemdaling in historische kernen en cultuurlandschappen |
Blz. 120 |
Domein 2 - Indicatoren BBV |
Blz. 121 |
Indicatoren |
Blz. 122 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 123 |
Domein 2 - Verbonden partijen |
Blz. 124 |
1. Recreatieschap Stichtse Groenlanden |
Blz. 125 |
2. Stichting MooiSticht |
Blz. 126 |
3. Afvalverwerking Utrecht |
Blz. 127 |
4. Omgevingsdienst regio Utrecht |
Blz. 128 |
5. Marickenland (Groenfonds) |
Blz. 129 |
6. Gebiedsprogramma Utrecht-West |
Blz. 130 |
Domein 2 - Wat mag het kosten? |
Blz. 131 |
Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving |
Blz. 132 |
Aansluiting ten opzichte van begroting 2020 - 2023 |
Blz. 133 |
Toelichting op de beleidsontwikkelingen |
Blz. 134 |
Toelichting op de ombuigingen |
Blz. 135 |
Overzicht incidentele baten en lasten 2021 - 2024 |
Blz. 136 |
Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën |
Blz. 137 |
Domein 3 - Visie, doelen en acties |
Blz. 138 |
Visie op het domein |
Blz. 139 |
Doelstelling |
Blz. 140 |
B21 3.1 Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en onze (veiligheids)partners (verder) uitvoering geven aan het Integraal Veiligheidsplan 2019 - 2022 |
Blz. 141 |
3.01.1 Veiligheid en zorg effectief met elkaar verbinden |
Blz. 142 |
3.01.2 Georganiseerde ondermijnende criminaliteit in beeld brengen en aanpakken |
Blz. 143 |
3.01.3 Inwoners en bedrijven bewust en weerbaar maken tegen de gevaren van cybercriminaliteit |
Blz. 144 |
3.01.4 Communicatie van veiligheid: niet alleen informeren maar daarnaast actief betrekken |
Blz. 145 |
3.01.5 Verkeersveiligheid en overlast: inventariseren en aanpakken van knelpunten |
Blz. 146 |
B21 3.2 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering |
Blz. 147 |
3.02.1 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering |
Blz. 148 |
3.02.2 De nieuwe website wordt doorontwikkeld |
Blz. 149 |
3.02.3 Het besluitvormingsproces van college- en raadsvoorstellen (incl. archivering) wordt volledig digitaal |
Blz. 150 |
B21 3.3 Een veilige informatievoorziening voor onze inwoners |
Blz. 151 |
3.03.1 Uitvoering geven aan het vergroten van de digitale weerbaarheid. |
Blz. 152 |
B21 3.4 Duidelijkheid over de toekomst van het gemeentehuis |
Blz. 153 |
3.04.1 In 2020 wordt een plan van aanpak gemaakt en een programma van eisen opgesteld |
Blz. 154 |
B21 3.5 Regionale samenwerking benutten om lokale opgaven te realiseren |
Blz. 155 |
3.05.1 Uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om onze positie in de regio verder te optimaliseren of formaliseren |
Blz. 156 |
3.05.2 We stellen een Ruimtelijk Perspectief op voor De Ronde Venen |
Blz. 157 |
B21 3.6 Onze dorpshuizen zijn toekomstbestendig |
Blz. 158 |
3.06.1 Het doen van voorstellen gericht op de toekomst |
Blz. 159 |
B21 3.7 Verbindend, innovatief en ondernemend besturen |
Blz. 160 |
3.7.1 In 2021 bezoekt het college alle dorpen |
Blz. 161 |
3.7.2 Elk kind wordt in staat gesteld actief mee te doen aan de samenleving en kan een positieve bijdrage leveren aan de samenleving |
Blz. 162 |
3.7.3 Organiseren van participatie en opstellen participatiebeleid |
Blz. 163 |
B21 3.8 Bewustwording van datagestuurd werken |
Blz. 164 |
3.8.1 Doorbouwen aan de kwaliteit van onze data infrastructuur, waarbij we op hetzelfde moment experimenteren met de mogelijkheden van de nieuwe technologie. |
Blz. 165 |
3.8.2 Betere ondersteuning bieden bij bestuurlijke besluitvorming door gebruik van data |
Blz. 166 |
B21 3.9 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid |
Blz. 167 |
3.9.1 Monitoren voortgang ombuigingen |
Blz. 168 |
3.9.2 De organisatie inrichten en voorbereiden op het zelfstandig kunnen afgeven van een rechtmatigheidsverklaring door het college |
Blz. 169 |
3.9.3 Evalueren financiële verordening |
Blz. 170 |
Domein 3 - Indicatoren BBV |
Blz. 171 |
Indicatoren |
Blz. 172 |
Toelichting op de indicatoren |
Blz. 173 |
Domein 3 - Verbonden partijen |
Blz. 174 |
1. Veiligheidsregio Utrecht (VRU) |
Blz. 175 |
2. Het veiligheidshuis |
Blz. 176 |
3. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen (SBB) |
Blz. 177 |
4. Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHC VV) |
Blz. 178 |
5. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond & Kennemerland (RIJK) |
Blz. 179 |
6. Amstelland-Meerlandenoverleg |
Blz. 180 |
7. Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) |
Blz. 181 |
8. Belastingsamenwerking Amstelland |
Blz. 182 |
9. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Blz. 183 |
10. N.V. Vitens |
Blz. 184 |
Domein 3 - Wat mag het kosten? |
Blz. 185 |
Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën |
Blz. 186 |
Aansluiting ten opzichte van de begroting 2020 - 2023 |
Blz. 187 |
Toelichting op de beleidsontwikkelingen |
Blz. 188 |
Toelichting op de ombuigingen |
Blz. 189 |
Toelichting op de inzet van reserves |
Blz. 190 |
Toelichting op de ontwikkeling van de begrotingsresultaten |
Blz. 191 |
Overzicht incidentele baten en lasten 2021 - 2024 |
Blz. 192 |
Paragrafen |
Blz. 193 |
Ombuigingen |
Blz. 194 |
Samenvatting |
Blz. 195 |
Domein 1 |
Blz. 196 |
Domein 2 |
Blz. 197 |
Domein 3 |
Blz. 198 |
Lokale heffingen |
Blz. 199 |
Samenvatting lokale heffingen |
Blz. 200 |
Beleid voor lokale heffingen |
Blz. 201 |
Meerjarig overzicht van de lokale heffingen (bedragen x € 1.000) |
Blz. 202 |
Onroerende zaakbelasting (OZB) |
Blz. 203 |
Rioolheffing |
Blz. 204 |
Afvalstoffenheffing |
Blz. 205 |
Precariobelasting |
Blz. 206 |
Overige heffingen en tarieven |
Blz. 207 |
Forensenbelasting |
Blz. 208 |
Toeristenbelasting |
Blz. 209 |
Hondenbelasting |
Blz. 210 |
Ontwikkeling woonlasten |
Blz. 211 |
Belastingdruk ondernemers |
Blz. 212 |
Kwijtscheldingsbeleid |
Blz. 213 |
Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 214 |
Samenvatting |
Blz. 215 |
Beleidskader omtrent de weerstandsvermogen en de risico's |
Blz. 216 |
Financiële kengetallen |
Blz. 217 |
Toelichting op de financiële kengetallen |
Blz. 218 |
Ontwikkeling investeringsplafond met een maatschappelijk nut |
Blz. 219 |
Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en die van aflossingen |
Blz. 220 |
Beschikbare weerstandscapaciteit, risico's en weerstandsvermogen |
Blz. 221 |
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit |
Blz. 222 |
Top tien van de risico's (bedragen x € 1.000) |
Blz. 223 |
Weerstandsvermogen |
Blz. 224 |
Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 225 |
Samenvatting onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 226 |
Wegen |
Blz. 227 |
Riolering |
Blz. 228 |
Water |
Blz. 229 |
Groen |
Blz. 230 |
Gebouwen |
Blz. 231 |
Financiering |
Blz. 232 |
Samenvatting |
Blz. 233 |
Beleidskader |
Blz. 234 |
Risicobeheersing - Algemeen |
Blz. 235 |
Risicobeheersing - Kasgeldlimiet (renterisico kortlopende financiering) |
Blz. 236 |
Risicobeheersing - renterisiconorm (renterisico langlopende financiering) |
Blz. 237 |
Ontwikkeling langlopende leningen 2020 - 2024 |
Blz. 238 |
Opbouw van de leningenportefeuille |
Blz. 239 |
Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet |
Blz. 240 |
Toelichting op de geldstromen |
Blz. 241 |
Schatkistbankieren |
Blz. 242 |
Rente- en treasuryresultaat 2020 - 2024 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 243 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 244 |
Inleiding |
Blz. 245 |
Financiën |
Blz. 246 |
Interbestuurlijk toezicht |
Blz. 247 |
Doelmatigheid- en doeltreffendheidsonderzoeken 2021 |
Blz. 248 |
Informatievoorziening, Digitalisering, ICT |
Blz. 249 |
Personeel en organisatie |
Blz. 250 |
Organisatieontwikkeling |
Blz. 251 |
Juridische zaken |
Blz. 252 |
Communicatie |
Blz. 253 |
Huisvesting |
Blz. 254 |
Formatie en bezetting |
Blz. 255 |
Financiën - bedrijfsvoering algemeen |
Blz. 256 |
1. Capaciteitskosten 2020 - 2024 |
Blz. 257 |
2. Overhead 2020 - 2024 |
Blz. 258 |
3. Apparaatskosten 2020 - 2024 |
Blz. 259 |
Specificatie apparaatskosten |
Blz. 260 |
Verbonden partijen |
Blz. 261 |
Samenvatting |
Blz. 262 |
Beleidskader omtrent verbonden partijen |
Blz. 263 |
Gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 264 |
01. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht |
Blz. 265 |
02. Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden |
Blz. 266 |
03. Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht |
Blz. 267 |
04. Afvalverwijdering Utrecht (AVU) |
Blz. 268 |
05. Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen |
Blz. 269 |
06. Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU) |
Blz. 270 |
07. Amstelland Meerlanden overleg |
Blz. 271 |
08. Gemeentebelastingen Amstelland |
Blz. 272 |
Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 273 |
Deelnemingen |
Blz. 274 |
09. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Blz. 275 |
10. N.V. Vitens |
Blz. 276 |
Overige verbonden partijen |
Blz. 277 |
11. Stichting Kansis |
Blz. 278 |
12. Stichting WerkwIJSS-Schoon |
Blz. 279 |
13. Stichting Kansis groen |
Blz. 280 |
14. Gebiedsprogramma Utrecht-West |
Blz. 281 |
15. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen |
Blz. 282 |
16. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) |
Blz. 283 |
17. Veiligheidshuis Utrecht |
Blz. 284 |
18. Marickenland |
Blz. 285 |
19. Vereniging van Nederlandse Gemeenten |
Blz. 286 |
20. Stichting MooiSticht |
Blz. 287 |
Grondbeleid |
Blz. 288 |
Samenvatting |
Blz. 289 |
Beleidskader omtrent grondbeleid |
Blz. 290 |
Bouwgronden in exploitatie - Financieel totaaloverzicht |
Blz. 291 |
Bouwgronden in exploitatie - stand van zaken De Maricken |
Blz. 292 |
Bouwgronden in exploitatie - stand van zaken Land van Winkel |
Blz. 293 |
Bouwgronden in exploitatie - stand van zaken Stationslocatie Mijdrecht |
Blz. 294 |
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd |
Blz. 295 |
Subsidies & Bijdragen |
Blz. 296 |
Samenvatting |
Blz. 297 |
Beleidskader |
Blz. 298 |
Financieel totaaloverzicht subsidies & bijdragen |
Blz. 299 |
Toelichting op de subsidies & bijdragen |
Blz. 300 |
Financiële begroting |
Blz. 301 |
Financieel totaaloverzicht van de programma’s |
Blz. 302 |
Algemeen |
Blz. 303 |
Totaal van de drie domeinen en de tien programma's |
Blz. 304 |
Totaal per programma |
Blz. 305 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting, post onvoorzien en overige stelposten |
Blz. 306 |
Algemeen |
Blz. 307 |
A. Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 308 |
1. Lokale heffingen |
Blz. 309 |
2. Algemene uitkering |
Blz. 310 |
3. Dividend |
Blz. 311 |
4. Renteresultaat |
Blz. 312 |
B. Overhead |
Blz. 313 |
Kostenontwikkeling overhead |
Blz. 314 |
C. Vennootschapsbelasting |
Blz. 315 |
D. Post onvoorzien |
Blz. 316 |
E. Stelpost onderuitputting |
Blz. 317 |
Financiële effecten van raadsbesluiten tot en met juli 2020 |
Blz. 318 |
Financiële effecten van raadsbesluiten tot en met juli 2020 |
Blz. 319 |
Specificatie domein 1 - Sociaal domein |
Blz. 320 |
Specificatie domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving |
Blz. 321 |
Specificatie domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën |
Blz. 322 |
Overzicht autonome ontwikkelingen 2021 - 2024 |
Blz. 323 |
Inleiding |
Blz. 324 |
Totaaloverzicht autonome ontwikkelingen 2021 - 2023 |
Blz. 325 |
Autonome ontwikkelingen 2021 - 2024: Domein 1 Sociaal domein |
Blz. 326 |
Autonome ontwikkelingen 2021 - 2024: Domein 2 Economie, wonen en fysieke leefomgeving |
Blz. 327 |
Autonome ontwikkelingen 2021 - 2024 Domein 3 Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën |
Blz. 328 |
Financiële ontwikkeling sociaal domein 2018 - 2024 |
Blz. 329 |
Algemeen |
Blz. 330 |
Toelichting op de belangrijkste ontwikkelingen 2018 - 2024 |
Blz. 331 |
Ontwikkeling sociaal domein 2018 - 2024 |
Blz. 332 |
Inhoud van de taakvelden |
Blz. 333 |
Borg- en garantstellingen |
Blz. 334 |
Toelichting |
Blz. 335 |
Overzicht borg- en garantstellingen 2019 - 2021 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 336 |
Toelichting op overzicht |
Blz. 337 |
Meerjarenprognose balans en EMU-saldo |
Blz. 338 |
Algemeen |
Blz. 339 |
Balansprognose per 31 december voor de jaren 2019 - 2024 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 340 |
EMU-saldo |
Blz. 341 |
Overzicht incidentele baten en lasten 2021 - 2024 |
Blz. 342 |
Algemeen |
Blz. 343 |
Totaaloverzicht incidentele baten en lasten 2021 - 2024 |
Blz. 344 |
Domein 1 Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 345 |
Domein 2 Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 346 |
Domein 3 Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 347 |
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves 2021 - 2024 |
Blz. 348 |
Algemeen |
Blz. 349 |
Structurele onttrekkingen (-) aan de reserves 2021 - 2024 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 350 |
Toelichting |
Blz. 351 |
De stand en het gespecificeerde verloop van reserves |
Blz. 352 |
Algemeen |
Blz. 353 |
Ontwikkeling eigen vermogen per 31 december 2019 - 2024 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 354 |
Algemene reserve 2019 - 2024 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 355 |
Bestemmingsreserves 2019 -2024 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 356 |
Verloopoverzicht bestemmingsreserves 2019 - 2024 (bedragen x € 1.000) |
Blz. 357 |
Toelichting op de bestemmingsreserves |
Blz. 358 |
Overzicht vorming en besteding voorzieningen |
Blz. 359 |
Algemeen |
Blz. 360 |
1. Afwikkelen vermogensweg e.o. |
Blz. 361 |
2. Nog uit te voeren werken van afgesloten bouwgronden in exploitatie |
Blz. 362 |
3. Gemeentelijke gebouwen |
Blz. 363 |
4. Begraafplaatsen |
Blz. 364 |
5. Afvalstoffenheffing |
Blz. 365 |
6. Rioolheffing |
Blz. 366 |
7. Wonen |
Blz. 367 |
Overzicht investeringen 2021 - 2024 |
Blz. 368 |
Investeringen |
Blz. 369 |
Totaaloverzicht investeringen 2021 - 2024 |
Blz. 370 |
1. Afval |
Blz. 371 |
2. Bedrijfsmiddelen - automatisering |
Blz. 372 |
3. Bedrijfsmiddelen - voertuigen en materialen |
Blz. 373 |
4. Bestuur - automatisering |
Blz. 374 |
5. Openbaar groen en (openlucht) recreatie |
Blz. 375 |
6. Openbare ruimte (wegen, bruggen, verlichting e.d.) |
Blz. 376 |
7. Riolering |
Blz. 377 |
8. Sportaccommodaties |
Blz. 378 |
Overzicht van de geraamde baten en lasten per taakveld |
Blz. 379 |
Overzicht baten en lasten per taakveld 2019 - 2024 |
Blz. 380 |
Begrippenlijst |
Blz. 381 |
Inleiding |
Blz. 382 |
Begrippenlijst |
Blz. 383 |
Gebruikte afkortingen |
Blz. 384 |
Inleiding |
Blz. 385 |
Afkortingen |
Blz. 386 |
Beleidskeuzes in beeld |
Blz. 387 |
Inleiding |
Blz. 388 |
Beleidskeuzes |
Blz. 389 |
Vastgestelde moties |
Blz. 390 |
Vastgestelde moties uit de begrotingsraad van 2 november 2020 |
Blz. 391 |