Programmabegroting 2019 |
Blz. 1 |
Programmabegroting 2019 |
Blz. 2 |
Programma’s |
Blz. 3 |
Aanbiedingsnota |
Blz. 4 |
Bestuurlijke aanbieding |
Blz. 5 |
Bestuurlijke aanbieding |
Blz. 6 |
Leeswijzer |
Blz. 7 |
Leeswijzer |
Blz. 8 |
Beleidsmatige samenvatting |
Blz. 9 |
Beleidsmatige samenvatting |
Blz. 10 |
Uiteenzetting van de financiële positie |
Blz. 11 |
Algemeen |
Blz. 12 |
Financiële resultaten 2019 - 2022 |
Blz. 13 |
1. Startpositie |
Blz. 14 |
2. Raadsbesluiten tot en met juli 2018 |
Blz. 15 |
3. Inzet reserves vanuit de raadsbesluiten tot en met juli 2018 |
Blz. 16 |
4a. Beleidsontwikkelingen |
Blz. 17 |
4b. Autonome ontwikkelingen |
Blz. 18 |
4c. inzet reserves voor autonome en beleidsontwikkelingen |
Blz. 19 |
5. Aanvullende mutaties besluitvorming begroting 2019 - 2022 op 1 november 2018 |
Blz. 20 |
6. Begrotingsresultaten |
Blz. 21 |
Interbestuurlijk Programma (IBP) |
Blz. 22 |
Lokale heffingen en woonlasten |
Blz. 23 |
Incidentele baten en lasten |
Blz. 24 |
Ontwikkeling algemene reserve |
Blz. 25 |
Waar komt het geld vandaan? |
Blz. 26 |
Waar wordt het geld aan besteed? |
Blz. 27 |
Domein 1 - Sociaal domein |
Blz. 28 |
Domein 1 - Visie, doelen en acties |
Blz. 29 |
Visie op het domein |
Blz. 30 |
Doelstellingen |
Blz. 31 |
1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee |
Blz. 32 |
1.1.1 Het Werkcentrum is voor de inwoners en ondernemers het centrum voor werk en inkomen |
Blz. 33 |
1.1.2 De kwetsbare jongeren zijn in beeld en krijgen ondersteuning gericht op school of werk |
Blz. 34 |
1.1.3 Inzet op het voorkomen van problematische schulden |
Blz. 35 |
1.1.4 Er is een passende taalaanpak voor laaggeletterdheid |
Blz. 36 |
1.1.5 Uitvoering pilot Aansluiting technisch onderwijs – arbeidsmarkt |
Blz. 37 |
1.1.6 Voorbereiding op de wet inburgering nieuwkomers |
Blz. 38 |
1.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving |
Blz. 39 |
1.2.1 Er is een integraal en breed gedragen plan voor ouderen |
Blz. 40 |
1.2.2 Uitvoering van het convenant Dementievriendelijke gemeente |
Blz. 41 |
1.2.3 De overgang van Maatschappelijke opvang en beschermd wonen wordt voorbereid |
Blz. 42 |
1.3 Inwoners leven gezond |
Blz. 43 |
1.3.1 Samen met de regio werken aan realisatie van een toereikende eerstelijns gezondheidszorg |
Blz. 44 |
1.3.2 Opstellen en uitvoeren integrale aanpak op het thema gezond leven |
Blz. 45 |
1.3.3 Faciliteren van het plaatsen van AED’s in de openbare ruimte |
Blz. 46 |
1.3.4 Verbinden van samenwerkingspartners die sport- en beweegactiviteiten organiseren |
Blz. 47 |
1.4 Ouders voeden op met vertrouwen |
Blz. 48 |
1.4.1 Opstellen (concept)jeugdbeleidsplan |
Blz. 49 |
1.4.2 Talentontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren op het gebied van techniek |
Blz. 50 |
1.4.3 Intensiveren van het bestuurlijk overleg met kind-organisaties |
Blz. 51 |
1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf |
Blz. 52 |
1.5.1 Uitvoeren van het armoedepreventieplan samen met onze partners en inwoners |
Blz. 53 |
1.5.2 Samen met de Voedselbank de problematiek van hun gebruikers aanpakken |
Blz. 54 |
1.5.3 Toegang tot de zorg wordt dichtbij georganiseerd |
Blz. 55 |
1.5.4 Minder bureaucratie bij toegang tot zorg |
Blz. 56 |
1.6 Inwoners kijken om naar anderen |
Blz. 57 |
1.6.1 We verbreden de ondersteuning van (jonge) mantelzorgers samen met onze partners |
Blz. 58 |
1.6.2 Initiatieven van inwoners worden actief gefaciliteerd |
Blz. 59 |
1.7 Optimaliseren van de bedrijfsvoering in het sociaal domein |
Blz. 60 |
1.7.1 Implementeren beheersmaatregelen op de uitgaven jeugdhulp en zorgen voor toereikende sturingsinformatie |
Blz. 61 |
1.7.2 Uitvoeren van de pilot resultaatgericht werken met als doel te komen tot een heldere terugkoppeling over de resultaten en de kosten |
Blz. 62 |
1.7.3 Voorbereiden van het nieuwe inkoop en subsidiebeleid 2020 |
Blz. 63 |
Domein 1 - Indicatoren BBV |
Blz. 64 |
Overzicht indicatoren BBV domein 1 |
Blz. 65 |
Domein 1 - Verbonden partijen |
Blz. 66 |
Bijdrage van verbonden partijen |
Blz. 67 |
Budget programma 4. Onderwijs |
Blz. 68 |
Onderwijshuisvesting |
Blz. 69 |
Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
Blz. 70 |
Totaal programma 4 |
Blz. 71 |
Totaal programma 4 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 72 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 73 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 74 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 75 |
Budget programma 6. Sociaal domein |
Blz. 76 |
Algemene voorzieningen Jeugd en WMO |
Blz. 77 |
Individuele voorzieningen jeugd en WMO beleid |
Blz. 78 |
Inkomensregelingen incl. arbeidsparticipatie |
Blz. 79 |
Gemeentelijk armoedebeleid |
Blz. 80 |
Totaal programma 6 |
Blz. 81 |
Totaal programma 6 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 82 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 83 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 84 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 85 |
Domein 2 - Economie, wonen en fysieke leefomgeving |
Blz. 86 |
Domein 2 - Visie, doelen en acties |
Blz. 87 |
Visie op het domein |
Blz. 88 |
Doelstellingen |
Blz. 89 |
2.01 Verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat voor ondernemers |
Blz. 90 |
2.01.1 Toekomstbestendig maken en in stand houden van winkels en horeca in de dorpen |
Blz. 91 |
2.01.2 Voldoende ruimtelijke uitbreidingsmogelijkheden voor de lokale bedrijven |
Blz. 92 |
2.01.3 Digitaal ondernemersloket inrichten |
Blz. 93 |
2.01.4 Verbeteren dienstverleningsprocessen |
Blz. 94 |
2.02 Een betaalbaar, duurzaam en divers woonaanbod in 2025 dat beschikbaar is voor de diverse leeftijds- en doelgroepen |
Blz. 95 |
2.02.1 Bouwen van woningen voor senioren en jongeren/ jonge gezinnen |
Blz. 96 |
2.02.2 Realiseren van betaalbare woningen |
Blz. 97 |
2.02.3 Bouwen volgens de woonvisie / nieuwe ontwikkellocaties voor woningbouw |
Blz. 98 |
2.03 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid |
Blz. 99 |
2.03.1 Verbeteren bereikbaarheid en doorstroming N201 |
Blz. 100 |
2.03.2 Verbeteren parkeermogelijkheden |
Blz. 101 |
2.03.3 De invloed van de gemeente op de uitvoering van OV zo efficiënt mogelijk inzetten |
Blz. 102 |
2.03.4 De veiligheid van de ‘zwakke’ verkeersdeelnemers verbeteren |
Blz. 103 |
2.03.5 Stimuleren van fietsgebruik in de gemeente |
Blz. 104 |
2.03.6 Het openhouden van de verbinding Amstelhoek - Uithoorn via de prinses Irenebrug |
Blz. 105 |
2.04 De omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners |
Blz. 106 |
2.04.1 De pilot Omgevingsvisie voor Mijdrecht (incl. bedrijventerreinen) wordt afgerond en het voorontwerp van de pilot Omgevingsplan bedrijventerreinen is gereed |
Blz. 107 |
2.04.2 Extra innovatie-impuls herontwikkelingsproject op basis van de Omgevingswet |
Blz. 108 |
2.04.3 In 2019 bereiden we ons verder voor op de milieutaken die met de Omgevingswet overgaan van provincie en Rijk naar gemeente |
Blz. 109 |
2.04.4 Starten uitvoeringsprogramma milieuaspecten |
Blz. 110 |
2.04.5 Bestaand beleid en regelgeving fysiek domein is in kaart gebracht en er ligt een voorstel voor verbetering van samenhang, begrijpelijkheid en toegankelijkheid |
Blz. 111 |
2.04.6 De mogelijkheden om invulling te geven aan de lokale afwegingsruimte die de Omgevingswet biedt worden in kaart gebracht en besproken in de gemeenteraad |
Blz. 112 |
2.04.7 De in 2018 opgestelde kernrandzonevisie is afgerond en er moet een omgevingsplan voor worden opgesteld |
Blz. 113 |
2.05 Met het oog op onze verantwoordelijkheid als gemeente voor duurzame ontwikkeling: het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst |
Blz. 114 |
2.05.1 Odru laten inspelen op de Omgevingswet |
Blz. 115 |
2.05.2 Aanpak van lood in bodem |
Blz. 116 |
2.06 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 (CO2) |
Blz. 117 |
2.06.1 Start uitvoering van het transitieplan Elektriciteit: besparen en duurzame opwek realiseren |
Blz. 118 |
2.06.2 Uitvoeren van het transitieplan Warmte: wijken loskoppelen van aardgas |
Blz. 119 |
2.06.3 Wij stimuleren een circulaire economie |
Blz. 120 |
2.07 Het zo veel mogelijk verwijderen van asbestdaken voor 1 januari 2024 |
Blz. 121 |
2.07.1 Beginnen met het verwijderen van asbestdaken op gemeentelijke panden |
Blz. 122 |
2.07.2 Voorlichtingsbijeenkomsten over het verwijderen van asbestdaken organiseren gericht op specifieke doelgroepen |
Blz. 123 |
2.08 In het uitvoeringsplan worden nadere maatregelen uitgewerkt om tot 75% afvalscheiding te komen in 2022 |
Blz. 124 |
2.08.1 Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan afval |
Blz. 125 |
2.08.2 Stimuleren zwerfafval ambassadeurs |
Blz. 126 |
2.08.3 We rapporteren per jaar over de voortgang van de afvalscheidingsresultaten |
Blz. 127 |
2.09 Inzetten op kwalitatief groen met aandacht voor de biodiversiteit |
Blz. 128 |
2.09.1 Opstellen vervangingsplan bomen |
Blz. 129 |
2.09.2 Meer kleur aanbrengen in de wijken |
Blz. 130 |
2.09.3 Opstellen uitvoeringsplan groen Abcoude |
Blz. 131 |
2.09.4 (Facilliteren) groenonderhoud |
Blz. 132 |
2.09.5 In samenwerking met GroenWest wordt een opschoondag voor de openbare ruimte georganiseerd |
Blz. 133 |
2.10 Bewoners bewust maken van het belang van groen voor klimaatadaptatie |
Blz. 134 |
2.10.1 Starten campagne bewustwording belang groen voor klimaatadaptatie |
Blz. 135 |
2.11 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers |
Blz. 136 |
2.11.1 Uitvoering geven aan het toekomstplan Vinkeveense Plassen en project Klinkhamerlocatie & Zandeilanden 4 en 5 |
Blz. 137 |
2.11.2 Faciliteren en ondersteunen van initiatieven die het recreatieve aanbod onder de aandacht brengen |
Blz. 138 |
2.11.3 Visie vormen op het gebied van verblijfsrecreatie |
Blz. 139 |
2.11.4 Besluitvorming De Heul voorbereiden |
Blz. 140 |
2.12 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente |
Blz. 141 |
2.12.1 Cultureel erfgoed toegankelijk en beleefbaar maken |
Blz. 142 |
2.12.2 Stimuleren behoud bedreigd erfgoed |
Blz. 143 |
2.12.3 Faciliteren ontwikkeling en herbestemming forten |
Blz. 144 |
Domein 2 - Indicatoren BBV |
Blz. 145 |
Overzicht indicatoren BBV domein 2 |
Blz. 146 |
Domein 2 - Verbonden partijen |
Blz. 147 |
Bijdrage van verbonden partijen |
Blz. 148 |
Budget programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 149 |
Verkeer, vervoer en waterwegen |
Blz. 150 |
Totaal programma 2 |
Blz. 151 |
Totaal programma 2 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 152 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 153 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 154 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 155 |
Budget programma 3. Economische zaken |
Blz. 156 |
Economische zaken |
Blz. 157 |
Totaal programma 3 |
Blz. 158 |
Totaal programma 3 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 159 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 160 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 161 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 162 |
Budget programma 5. Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 163 |
Sport |
Blz. 164 |
Cultuur |
Blz. 165 |
Openbaar groen (openlucht) recreatie |
Blz. 166 |
Totaal programma 5 |
Blz. 167 |
Totaal programma 5 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 168 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 169 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 170 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 171 |
Budget programma 7. Milieu en duurzaamheid |
Blz. 172 |
Reiniging |
Blz. 173 |
Riolering |
Blz. 174 |
Milieu |
Blz. 175 |
Begraafplaatsen |
Blz. 176 |
Totaal programma 7 |
Blz. 177 |
Totaal programma 7 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 178 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 179 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 180 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 181 |
Budget programma 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 182 |
Ruimtelijke ordening |
Blz. 183 |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) |
Blz. 184 |
Woningbouw |
Blz. 185 |
Totaal programma 8 |
Blz. 186 |
Totaal programma 8 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 187 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 188 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 189 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 190 |
Domein 3 - Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën |
Blz. 191 |
Domein 3 - Visie, doelen en acties |
Blz. 192 |
Visie op het domein |
Blz. 193 |
Doelstellingen |
Blz. 194 |
3.01 Samen met inwoners en onze partners inzetten op preventieve maatregelen omtrent veiligheid en waar nodig handhavend optreden |
Blz. 195 |
3.01.1 Actief communiceren met inwoners over veiligheid |
Blz. 196 |
3.01.2 Permanent campagne voeren voor promotie Burgernet en inwoners stimuleren deel te nemen aan buurtwhatsappgroepen |
Blz. 197 |
3.01.3 In samenwerking met de politie de zichtbaarheid en bereikbaarheid van de wijkagent vergroten |
Blz. 198 |
3.01.4 Bij overlast en andere overtredingen (APV overtredingen), daar waar preventieve maatregelen ontoereikend zijn, inzet op handhaving door BOA’s om de situatie te normaliseren |
Blz. 199 |
3.01.5 Extra vaartoezicht bij de Vinkeveense Plassen |
Blz. 200 |
3.02 Uitvoering geven aan de prioriteiten van het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 |
Blz. 201 |
3.02.1 Implementatie van het plan van aanpak ondermijningsbeeld |
Blz. 202 |
3.02.2 Brandweer actief ondersteunen bij werving vrijwilligers |
Blz. 203 |
3.02.3 Verdere ontwikkeling Persoonsgerichte aanpak (PGA) |
Blz. 204 |
3.03 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid |
Blz. 205 |
3.03.1 Actualisatie van een 2-tal nota's financieel beleid |
Blz. 206 |
3.03.2 Ten minste drie processen omzetten van gegevensgerichte controle naar procesgerichte controle |
Blz. 207 |
3.03.3 Uitvoeren en opstellen onderzoeksplannen voor een tweetal interne doelmatigheidsonderzoeken |
Blz. 208 |
3.04 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering |
Blz. 209 |
3.04.1 De uitvoeringsagenda op dienstverlening uitvoeren |
Blz. 210 |
3.04.2 Het organiseren van standaard-feedbackmogelijkheden voor inwoners op de gemeentelijke dienstverlening(sproducten) |
Blz. 211 |
3.05 Een veilige informatievoorziening voor onze inwoners |
Blz. 212 |
3.05.1 Uitvoering geven aan het informatiebeleid |
Blz. 213 |
3.06 Gevolg geven aan de vastgestelde aanpak van gemeentelijk vastgoed en het bijbehorende uitvoeringsplan |
Blz. 214 |
3.06.1 Uitvoering geven vastgestelde aanpak door verkoop van een aantal gemeentelijke objecten |
Blz. 215 |
3.07 Duidelijkheid over de toekomst van het gemeentehuis |
Blz. 216 |
3.07.1 Er is een vastgesteld Plan van Eisen |
Blz. 217 |
3.08 Regionale samenwerking benutten om lokale opgaven te realiseren |
Blz. 218 |
3.08.1 Deelnemen aan regionale netwerken om ons vestigingsklimaat te verbeteren |
Blz. 219 |
3.08.2 Samenwerken met buurgemeenten met betrekking tot Schiphol |
Blz. 220 |
3.08.3 Verdere verkenning van mogelijke regionale samenwerking op gebied van recreatie en toerisme |
Blz. 221 |
3.08.4 Participeren in regionale samenwerkingsverbanden op gebied van behoud en beleving van cultureel erfgoed |
Blz. 222 |
3.09 Onze sportaccomodaties zijn toekomstbestendig |
Blz. 223 |
3.09.1 Een visie en een plan opstellen voor het toekomstbestendig maken van de (gemeentelijke) binnensportaccommodaties |
Blz. 224 |
3.09.2 De afspraken Harmonisatie buitensport worden in 2019 geëvalueerd |
Blz. 225 |
3.09.3 Ondersteuning realisatie sporthuis Abcoude |
Blz. 226 |
3.10 Het herijken en verder ontwikkelen van dorpshuizen |
Blz. 227 |
3.10.1 Het nagaan of meer en welke functies in de dorpshuizen kunnen worden ondergebracht |
Blz. 228 |
3.10.2 Het ontwikkelen van prestatieafspraken die gekoppeld gaan worden aan de exploitatievergoeding |
Blz. 229 |
3.10.3 Bezien of het Beheer en exploitatiemodel aan een herziening toe is |
Blz. 230 |
3.10.4 Aan de ontwikkeling van het dorpshuis de Boei een hoge prioriteit toe te kennen |
Blz. 231 |
3.11 Bewustwording van datagestuurd werken |
Blz. 232 |
3.11.1 Organiseren minisymposium binnen (partner)organisatie(s) |
Blz. 233 |
3.11.2 Inpassing van datasturing / BI (Business Intelligence) tools in bestaande systemen en onze medewerkers hiermee bekend maken |
Blz. 234 |
3.11.3 Datastrategie en interne periodieke controle op datakwaliteit |
Blz. 235 |
Domein 3 - Indicatoren BBV |
Blz. 236 |
Overzicht indicatoren BBV domein 3 |
Blz. 237 |
Domein 3 - Verbonden partijen |
Blz. 238 |
Bijdrage van verbonden partijen |
Blz. 239 |
Budget programma 1. Openbare orde en veiligheid |
Blz. 240 |
Crisisbeheersing en brandweer |
Blz. 241 |
Openbare orde en veiligheid |
Blz. 242 |
Totaal programma 1 |
Blz. 243 |
Totaal programma 1 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 244 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 245 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 246 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 247 |
Budget programma 9. Bestuur en ondersteuning |
Blz. 248 |
Bestuur |
Blz. 249 |
Burgerzaken |
Blz. 250 |
Beheer overige gebouwen en gronden |
Blz. 251 |
Overhead |
Blz. 252 |
Totaal programma 9 |
Blz. 253 |
Totaal programma 9 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 254 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 255 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 256 |
Incidentele mutaties 2019 - 2022 |
Blz. 257 |
Budget programma 10. Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 258 |
Treasury |
Blz. 259 |
Belastingen |
Blz. 260 |
Algemene uitkering |
Blz. 261 |
Algemene baten en lasten |
Blz. 262 |
Mutatie reserves |
Blz. 263 |
Begrotingsresultaat 2019 - 2022 |
Blz. 264 |
Totaal programma 10 |
Blz. 265 |
Totaal programma 10 - Vastgesteld bij de programmabegroting 2018 |
Blz. 266 |
Mutatie begroting 2019 t.o.v. begroting 2018 |
Blz. 267 |
Toelichting op de mutaties |
Blz. 268 |
Incidentele mutaties 2019 -2022 |
Blz. 269 |
Paragrafen |
Blz. 270 |
Lokale heffingen |
Blz. 271 |
Samenvatting lokale heffingen |
Blz. 272 |
Totaaloverzicht van de lokale heffingen |
Blz. 273 |
Beleid voor lokale heffingen |
Blz. 274 |
Toelichting op lokale heffingen |
Blz. 275 |
Onroerende zaakbelasting (OZB) |
Blz. 276 |
Toelichting op de ontwikkeling van de OZB inkomsten/ tariefstelling |
Blz. 277 |
Rioolheffing |
Blz. 278 |
Afvalstoffenheffing |
Blz. 279 |
Precariobelasting |
Blz. 280 |
Overige heffingen en tarieven |
Blz. 281 |
Ontwikkeling woonlasten |
Blz. 282 |
Kwijtscheldingsbeleid |
Blz. 283 |
Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 284 |
Samenvatting |
Blz. 285 |
Beleidskader omtrent de weerstandsvermogen en de risico's |
Blz. 286 |
Financiële kengetallen |
Blz. 287 |
Toelichting op de financiële kengetallen |
Blz. 288 |
Ontwikkeling investeringsplafond met een maatschappelijk nut |
Blz. 289 |
Relatie tussen de omvang van afschrijvingen en die van aflossingen |
Blz. 290 |
Beschikbare weerstandscapaciteit, risico's en weerstandsvermogen |
Blz. 291 |
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit |
Blz. 292 |
Risico's en weerstandsvermogen |
Blz. 293 |
Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 294 |
Samenvatting onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 295 |
Wegen |
Blz. 296 |
Riolering |
Blz. 297 |
Water |
Blz. 298 |
Groen |
Blz. 299 |
Gebouwen |
Blz. 300 |
Financiering |
Blz. 301 |
Samenvatting |
Blz. 302 |
Beleidskader |
Blz. 303 |
Risicobeheersing - Algemeen |
Blz. 304 |
Risicobeheersing - Kasgeldlimiet (renterisico kortlopende financiering) |
Blz. 305 |
Risicobeheersing - renterisiconorm (renterisico langlopende financiering) |
Blz. 306 |
Ontwikkeling langlopende leningen 2018 - 2022 |
Blz. 307 |
Opbouw van de leningenportefeuille |
Blz. 308 |
Berekening geldstromen en toets op de kasgeldlimiet |
Blz. 309 |
Toelichting op de geldstromen |
Blz. 310 |
Schatkistbankieren |
Blz. 311 |
Samenhang met programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 312 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 313 |
Samenvatting en inleiding |
Blz. 314 |
Beleidskader omtrent bedrijfsvoering |
Blz. 315 |
Personeel en organisatie |
Blz. 316 |
Automatisering (ICT) |
Blz. 317 |
Doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken 2019 |
Blz. 318 |
Interbestuurlijk toezicht |
Blz. 319 |
Financiën bedrijfsvoering 2019 |
Blz. 320 |
Beleidsindicatoren bedrijfsvoering |
Blz. 321 |
Verbonden partijen |
Blz. 322 |
Samenvatting |
Blz. 323 |
Beleidskader omtrent verbonden partijen |
Blz. 324 |
Gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 325 |
01. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht |
Blz. 326 |
02. Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Stichtse Groenlanden |
Blz. 327 |
03. Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht |
Blz. 328 |
04. Afvalverwijdering Utrecht (AVU) |
Blz. 329 |
05. Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen |
Blz. 330 |
06. PAUW Bedrijven (in liquidatie) |
Blz. 331 |
07. Omgevingsdienst regio Utrecht (ODrU) |
Blz. 332 |
08. Regionale Sociale Recherche Nieuwegein |
Blz. 333 |
09. Amstelland Meerlanden overleg |
Blz. 334 |
10. Gemeentebelastingen Amstelland |
Blz. 335 |
Financiële gegevens van de gemeenschappelijke regelingen |
Blz. 336 |
Deelnemingen |
Blz. 337 |
11. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) |
Blz. 338 |
12. N.V. Vitens |
Blz. 339 |
Overige verbonden partijen |
Blz. 340 |
13. Gebiedsprogramma Utrecht-West |
Blz. 341 |
14. Bestuursovereenkomst project N201+ |
Blz. 342 |
15. Stichting Beveiliging Bedrijventerrein De Ronde Venen |
Blz. 343 |
16. Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) |
Blz. 344 |
17. Veiligheidshuis Utrecht |
Blz. 345 |
18. Marickenland |
Blz. 346 |
19. Vereniging van Nederlandse Gemeenten |
Blz. 347 |
20. Stichting Mooisticht |
Blz. 348 |
Grondbeleid |
Blz. 349 |
Samenvatting grondbeleid 2019 |
Blz. 350 |
Beleidskader omtrent grondbeleid |
Blz. 351 |
Bouwgronden in exploitatie - wat willen we bereiken in 2019? |
Blz. 352 |
Bouwgronden in exploitatie - stand van zaken De Maricken |
Blz. 353 |
Bouwgronden in exploitatie - stand van zaken Land van Winkel |
Blz. 354 |
Bouwgronden in exploitatie - stand van zaken Vinkveld |
Blz. 355 |
Bouwgronden in exploitatie - stand van zaken Stationslocatie Mijdrecht |
Blz. 356 |
Eigendommen niet voor de publieke taak bestemd |
Blz. 357 |
Subsidies |
Blz. 358 |
Beleidskader omtrent subsidies |
Blz. 359 |
Samenvatting subsidies 2019 |
Blz. 360 |
Subsidies 2019 |
Blz. 361 |
Financiële begroting |
Blz. 362 |
01. Financieel totaaloverzicht van de programma’s |
Blz. 363 |
Algemeen |
Blz. 364 |
Totaal van de programma's inclusief mutatie reserve |
Blz. 365 |
Financiële gegevens per programma |
Blz. 366 |
Programma 1. Openbare orde en veiligheid |
Blz. 367 |
Programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 368 |
Programma 3. Economische zaken |
Blz. 369 |
Programma 4. Onderwijs |
Blz. 370 |
Programma 5. Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 371 |
Programma 6. Sociaal domein |
Blz. 372 |
Programma 7. Milieu en duurzaamheid |
Blz. 373 |
Programma 8. Ruimtelijke ordening |
Blz. 374 |
Programma 9. Bestuur en ondersteuning |
Blz. 375 |
Programma 10. Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 376 |
02. Overzicht van de geraamde baten en lasten per taakveld |
Blz. 377 |
Algemeen |
Blz. 378 |
Programma 1. Openbare orde |
Blz. 379 |
1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
Blz. 380 |
1.2 Openbare orde en veiligheid |
Blz. 381 |
Totaal programma 1. Openbare orde en veiligheid |
Blz. 382 |
Programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 383 |
2.1 Verkeer en vervoer |
Blz. 384 |
2.2 Parkeren |
Blz. 385 |
2.4 Economische havens en waterwegen |
Blz. 386 |
2.5 Openbaar vervoer |
Blz. 387 |
Totaal programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat |
Blz. 388 |
Programma 3. Economische zaken |
Blz. 389 |
3.1 Economische ontwikkeling |
Blz. 390 |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen |
Blz. 391 |
3.4 Economische promotie |
Blz. 392 |
Totaal programma 3. Economische zaken |
Blz. 393 |
Programma 4. Onderwijs |
Blz. 394 |
4.1 Openbaar onderwijs |
Blz. 395 |
4.2 Onderwijshuisvesting |
Blz. 396 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
Blz. 397 |
Totaal programma 4. Onderwijs |
Blz. 398 |
Programma 5. Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 399 |
5.1 Sportbeleid en activering |
Blz. 400 |
5.2 Sportaccommodaties |
Blz. 401 |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie |
Blz. 402 |
5.4 Musea |
Blz. 403 |
5.5 Cultureel erfgoed |
Blz. 404 |
5.6 Media |
Blz. 405 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie |
Blz. 406 |
Totaal programma 5. Cultuur, recreatie en sport |
Blz. 407 |
Programma 6. Sociaal domein |
Blz. 408 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
Blz. 409 |
6.2 Wijkteams |
Blz. 410 |
6.3 Inkomensregelingen |
Blz. 411 |
6.4 Begeleide participatie |
Blz. 412 |
6.5 Arbeidsparticipatie |
Blz. 413 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) |
Blz. 414 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
Blz. 415 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
Blz. 416 |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ |
Blz. 417 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- |
Blz. 418 |
7.1 Volksgezondheid |
Blz. 419 |
Totaal programma 6. Sociaal domein |
Blz. 420 |
Programma 7. Milieu en duurzaamheid |
Blz. 421 |
7.2 Riolering |
Blz. 422 |
7.3 Afval |
Blz. 423 |
7.4 Milieubeheer |
Blz. 424 |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria |
Blz. 425 |
Totaal programma 7. Milieu en duurzaamheid |
Blz. 426 |
Programma 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 427 |
8.1 Ruimtelijke ordening |
Blz. 428 |
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerrein) |
Blz. 429 |
8.3 Wonen en bouwen |
Blz. 430 |
Totaal programma 8. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
Blz. 431 |
Programma 9. Bestuur en ondersteuning |
Blz. 432 |
0.1 Bestuur |
Blz. 433 |
0.2 Burgerzaken |
Blz. 434 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden |
Blz. 435 |
0.4 Overhead |
Blz. 436 |
Totaal programma 9. Bestuur en ondersteuning |
Blz. 437 |
Programma 10. Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 438 |
0.5 Treasury |
Blz. 439 |
0.61 OZB woningen |
Blz. 440 |
0.62 OZB niet-woningen |
Blz. 441 |
0.63 Parkeerbelasting |
Blz. 442 |
0.64 Belastingen overig |
Blz. 443 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds |
Blz. 444 |
0.8 Overige baten en lasten |
Blz. 445 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) |
Blz. 446 |
0.10 Mutaties reserves |
Blz. 447 |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten |
Blz. 448 |
Totaal taakvelden |
Blz. 449 |
Totaal taakvelden |
Blz. 450 |
03. Overzicht algemene dekkingsmiddelen, overhead, vennootschapsbelasting, post onvoorzien en stelposten |
Blz. 451 |
Algemeen |
Blz. 452 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
Blz. 453 |
Overhead |
Blz. 454 |
Vennootschapsbelasting |
Blz. 455 |
Post onvoorzien |
Blz. 456 |
Stelpost onderuitputting |
Blz. 457 |
Stelpost Interbestuuurlijk programma |
Blz. 458 |
04. Meerjarenprognose balans en EMU-saldo |
Blz. 459 |
Samenvatting |
Blz. 460 |
Algemeen |
Blz. 461 |
Meerjarenprognose balans |
Blz. 462 |
EMU-saldo |
Blz. 463 |
Berekening EMU-saldo |
Blz. 464 |
05. Borg- en garantstellingen |
Blz. 465 |
Algemeen |
Blz. 466 |
Overzicht borg- en garantstellingen |
Blz. 467 |
06. Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 468 |
Algemeen |
Blz. 469 |
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (+ = toevoeging en - = onttrekking) |
Blz. 470 |
Toelichting op de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 471 |
1. Diverse afschrijvingen |
Blz. 472 |
2. Veenweidebad |
Blz. 473 |
3. Piet Mondriaangebouw |
Blz. 474 |
4. Gemeentewerf in Abcoude |
Blz. 475 |
5. Clubgebouw skeelerbaan in Baambrugge |
Blz. 476 |
6. Afschrijvingstermijn schoolgebouwen |
Blz. 477 |
07. Overzicht incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 478 |
Algemeen |
Blz. 479 |
Incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves (+ = toevoeging en - = onttrekking) |
Blz. 480 |
Toelichting op de incidentele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves |
Blz. 481 |
1. Veiligheidsregio Utrecht |
Blz. 482 |
2. Inzet specialistische jongerenwerk |
Blz. 483 |
3. Achterstallig onderhoud kunstwerken |
Blz. 484 |
4. Uitvoering beleidsplan verkeer |
Blz. 485 |
5. Professionaliseren digitaal platform De RondeVenerWerkt |
Blz. 486 |
6. Afboeken restant boekwaarde Hofland scholencomplex |
Blz. 487 |
7. Verhogen subsidie gemeentelijke monumenten |
Blz. 488 |
8. Vervanging populieren |
Blz. 489 |
9. Vervangingsplan Groen en Bomen |
Blz. 490 |
10. Convenant samen dementievriendelijk |
Blz. 491 |
11. Professionalisering Servicepunten |
Blz. 492 |
12. Interne controle sociaal domein |
Blz. 493 |
13. Aansluiting techniekonderwijs arbeidsmarkt |
Blz. 494 |
14. Impuls re-integratietrajecten |
Blz. 495 |
15. Leerwerkplaats |
Blz. 496 |
16. Mantelzorgondersteuning |
Blz. 497 |
17. Maatschappelijke effectmeting |
Blz. 498 |
18. Innovatiebudget sociaal domein |
Blz. 499 |
19. Beschermd wonen en transitie WLZ |
Blz. 500 |
20. Programma duurzaamheid |
Blz. 501 |
21. Actualisatie bestemmingsplannen |
Blz. 502 |
22 en 23. Voorbereiding invoering Omgevingswet |
Blz. 503 |
24. Integraal handhavingsbeleid 2017 -2018 |
Blz. 504 |
25. Asbest - nieuwe wetgeving |
Blz. 505 |
26. Bouwgrond in exploitatie: aanpassing rente vanwege BBV |
Blz. 506 |
27: Bouwgrond in exploitatie: (tussentijdse) winstneming De Maricken |
Blz. 507 |
28: Bouwgronden in exploitatie: (tussentijdse) winstneming Land van Winkel |
Blz. 508 |
29. Representatiebudget college |
Blz. 509 |
30. Verkiezingen |
Blz. 510 |
31. Optimalisatie afdeling Dienstverlening - borgen intern en externe dienstverlening |
Blz. 511 |
32. Privacy en informatiebeveiliging |
Blz. 512 |
33. Continueren structurele juridische en fiscale kwaliteit |
Blz. 513 |
34. Data-analyse & Big Data |
Blz. 514 |
35. Kwaliteitsimpuls administratie |
Blz. 515 |
36. Frictiekosten personeel |
Blz. 516 |
37. Wet normalisering rechtspositie Ambtenaren |
Blz. 517 |
38. Arbeidsmarktcommunicatie |
Blz. 518 |
39. Versterken digitale dienstverlening |
Blz. 519 |
40. Algemene verordening gegevensbescherming |
Blz. 520 |
41. Versterken interne controles |
Blz. 521 |
42. Beheercapaciteit mobiele apparaten |
Blz. 522 |
43. Zaakgericht werken, informatieplan en Digitale Agenda 2020 |
Blz. 523 |
44. Dienstverlening: Trainen en begeleiden |
Blz. 524 |
45. Dienstverlening: Meten & verbeteren |
Blz. 525 |
46. Onderzoek gemeentehuis |
Blz. 526 |
47. Inkomsten precario Stedin |
Blz. 527 |
48. Verrekening precario Stedin |
Blz. 528 |
49. Verrekening precario Vitens |
Blz. 529 |
50. Vennootschapsbelasting |
Blz. 530 |
51. Toezicht en handhaving Vinkeveense Plassen |
Blz. 531 |
52. Amendement verdubbelen AED in DRV |
Blz. 532 |
53. Amendement De Ronde Venen op de fiets |
Blz. 533 |
08. Overzicht vorming en besteding reserves |
Blz. 534 |
Algemeen |
Blz. 535 |
Ontwikkeling reserves 2017 - 2022 |
Blz. 536 |
Algemene reserve 2018 - 2022 |
Blz. 537 |
Bestemmingsreserves 2018 - 2022 |
Blz. 538 |
Verloopoverzicht bestemmingsreserves |
Blz. 539 |
Toelichting op de bestemmingsreserves |
Blz. 540 |
Bestemmingsreserve diverse afschrijvingslasten |
Blz. 541 |
Bestemmingsreserve nieuwbouw Veenweidebad |
Blz. 542 |
Bestemmingsreserve Piet Mondriaangebouw |
Blz. 543 |
Bestemmingsreserve gemeentewerf in Abcoude |
Blz. 544 |
Bestemmingsreserve clubgebouw skeelerbaan in Abcoude |
Blz. 545 |
Bestemmingsreserve precario |
Blz. 546 |
09. Overzicht vorming en besteding voorzieningen |
Blz. 547 |
Algemeen |
Blz. 548 |
Ontwikkeling voorzieningen 2017 - 2022 |
Blz. 549 |
Voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico's |
Blz. 550 |
Toelichting op de voorziening afwikkelen Vermogensweg e.o. |
Blz. 551 |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen |
Blz. 552 |
Toelichting op de voorziening onderhoud gemeentelijk vastgoed |
Blz. 553 |
Toelichting op de voorziening begraafplaatsen |
Blz. 554 |
Voorziening van derden (heffingen) verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden |
Blz. 555 |
Toelichting op de voorziening afvalstoffenheffing |
Blz. 556 |
Toelichting op de voorziening rioolheffing |
Blz. 557 |
Toelichting op de voorziening wonen |
Blz. 558 |
10. Overzicht investeringen 2019 - 2022 |
Blz. 559 |
Algemeen |
Blz. 560 |
Totaaloverzicht investeringen 2019 - 2022 |
Blz. 561 |
Investeringen met een economische nut |
Blz. 562 |
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven; |
Blz. 563 |
Investeringen met een maatschappelijk nut |
Blz. 564 |
11. Analyse sociaal domein 2016 - 2022 |
Blz. 565 |
Algemeen |
Blz. 566 |
Financiële samenvatting sociaal domein 2016 - 2022 |
Blz. 567 |
Toelichting op de belangrijkste ontwikkelingen 2019 - 2022 |
Blz. 568 |
12. Financiële effecten van raadsbesluiten tot en met juli 2018 |
Blz. 569 |
Inleiding |
Blz. 570 |
Totaaloverzicht van de financiële effecten van de raadsbesluiten tot en met juli 2018 |
Blz. 571 |
13. Financiële vertaling van de beleidsontwikkelingen 2019 - 2022 |
Blz. 572 |
Inleiding |
Blz. 573 |
Totaaloverzicht beleidsontwikkelingen 2019 - 2022 |
Blz. 574 |
1. Gespecialiseerd jongerenwerk (streetcornerwerk) |
Blz. 575 |
2. Diverse investeringen wegen |
Blz. 576 |
3. Regionale samenwerking economie & recreatie |
Blz. 577 |
4. Huisvestingsprograam 2019: Herstel dak Fontein |
Blz. 578 |
5. Verhogen subsidie gemeentelijke monumenten |
Blz. 579 |
6. Verhogen subsidie RTV De Ronde Venen |
Blz. 580 |
7. Inzet innovatieve preventieve maatregelen jeugdzorg |
Blz. 581 |
8. Maatschappelijke effectmeeting |
Blz. 582 |
9. Interne controle Sociaal Domein |
Blz. 583 |
10. Subsidie zorginfrastructuur |
Blz. 584 |
11. Aansluiting techniekonderwijs arbeidsmarkt |
Blz. 585 |
12. Leerwerkplaats |
Blz. 586 |
13. Impuls re-integratietrajecten |
Blz. 587 |
14. Transitieplan warmte |
Blz. 588 |
15. Transitieplan elektriciteit |
Blz. 589 |
16. Circulaire economie |
Blz. 590 |
17. Handhaving - BOA & klachten en meldingen openbare ruimte |
Blz. 591 |
18. Asbest - nieuwe wetgeving |
Blz. 592 |
19. Frictiekosten personeel |
Blz. 593 |
20. Dienstverlening; trainen en begeleiden |
Blz. 594 |
21. Dienstverlening: meten & verbeteren |
Blz. 595 |
22. Kwaliteitsimpuls administratie |
Blz. 596 |
23. Aanschaf mobiele telefoons |
Blz. 597 |
24. Wet normalisering rechtspositie ambtenaren |
Blz. 598 |
25. Toekomst gemeentehuis |
Blz. 599 |
26. Versterken digitale dienstverlening |
Blz. 600 |
27. Arbeidsmarktcommunicatie |
Blz. 601 |
28. Versterken bestuursondersteuning |
Blz. 602 |
29. Versterken interne controles |
Blz. 603 |
30. Representatiebudget college |
Blz. 604 |
31. Beheercapaciteit mobiele apparaten |
Blz. 605 |