Prognose financieel meerjarenperspectief

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk actualiseren we de financiële stand van zaken. Het uitgangspunt hierbij is de programmabegroting van 2023-2026 en de wijzigingen daarop die door de raad zijn vastgesteld. 

Nieuwe startpositie begroting 2024-2027

Terug naar navigatie - Nieuwe startpositie begroting 2024-2027

In de onderstaande tabel is de startpositie opgenomen na verwerking van diverse ontwikkelingen. Een negatief begrotingsresultaat betekent een begrotingsoverschot (- = voordeel, + = nadeel). De Kadernota is op hoofdlijnen opgesteld. Om die reden zijn bedragen vanaf € 25.000 meegenomen in de Kadernota. In voorkomende gevallen is hier een uitzondering op gemaakt om beter inzicht te geven in de ontwikkelingen voor de komende jaren.

Begrotingsontwikkeling (bedragen x 1.000 euro en - = voordeel/overschot en +  = nadeel/tekort)
  Onderwerp 2024 2025 2026 2027
  Startpositie begroting 2023-2026 -6.217 -8.540 -3.291 -3.291
A.1 Genomen raadsbesluiten 355 860 860 860
A.2 Raadsbesluiten onderweg 50 50 50 132
B Inkomsten decembercirculaire -50 -40 -40 -40
C Beleidsontwikkelingen 5.145 4.385 4.310 4.085
D Autonome ontwikkelingen 2.646 2.471 2.565 2.591
E Afschrijving-  en rentelasten investeringen 0 0 58 418
F Inzet reserves voor incidentele lasten -1.356 -100 0 0
  Begrotingsresultaat 573 -914 4.512 4.755

 

A. Genomen raadsbesluiten en raadsbesluiten onderweg

Terug naar navigatie - A. Genomen raadsbesluiten en raadsbesluiten onderweg

A.1 Genomen raadsbesluiten:

Specificatie raadsbesluiten (bedragen x  € 1.000 en + = nadeel en - = voordeel) 
Datum Omschrijving 2024 2025 2026 2027
20-12-2022 Toeristenbelasting -206 -206 -206 -206
20-12-2022 Kindcentrum Hofland 0 147 147 147
26-1-2023 Hogere bijdrage VRU 417 417 417 417
30-3-2023 projectleider onderwijshuisvesting (IHP) 80 80 80 80
30-3-2023 Afschrijving-  en rentelasten (IHP) 0 253 253 253
30-3-2023 Afschrijving-  en rentelasten (brandweerkazerne Abcoude) 64 169 169 169
Totaal 355 860 860 860

 

A.2 Raadsbesluiten onderweg (in besluitvorming):

Specificatie raadsbesluiten (bedragen x  € 1.000 en + = nadeel en - = voordeel) 
Datum Omschrijving 2024 2025 2026 2027
20-4-2023 IVP - Jongerenwerk Streetwise 35 0 0 0
20-4-2023 IVP - Inzet reserves -35 0 0 0
20-4-2023 IVP - BIBOB-functionaris & drugsafval 50 50 50 50
20-4-2023 Afschrijving- en rentelasten (gemeentehuis) 0 0 0 82
Totaal 50 50 50 132

B. Inkomsten vanuit de decembercirculaire

Terug naar navigatie - B. Inkomsten vanuit de decembercirculaire

Op 25 januari 2023 is via een raadsinformatiebrief, de meerjarige uitkomsten van de decembercirculaire 2022 gedeeld. In onderstaande tabel is het effect voor de jaren 2024 t/m 2027 gepresenteerd.

(bedragen x € 1.000) (- = voordeel) 2024 2025 2026 2027
Uitkomsten decembercirculaire  -50 -40 -40 -40

C. Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - C. Beleidsontwikkelingen
Beleidsontwikkelingen (bedragen x  € 1.000 en + = nadeel en - = voordeel) 
Nr. Omschrijving 2024 2025 2026 2027
C.1 Uitvoering beleidsplan verkeer 250 250 250 250
C.2 Opstellen uitvoeringsplan per dorpskern o.b.v. MVP 80 0 0 0
C.3 Uitvoeren uitvoeringsplan per dorpskern o.b.v. MVP 200 300 300 0
C.4 Sanering verkeersborden en obstakels 100 100 0 0
C.5 Voorbereiden en uitvoeren doorfietsroute Vinkeveen - Mijdrecht (Bellopad) 50 0 0 0
C.6 Stimuleren duurzaamheidsontwikkeling 180 180 180 180
C.7 Stimuleren recreatie 80 80 80 80
C.8 Actualiseren Visie recreatie en toerisme 30 0 0 0
C.9 Handhaving ruimtelijke plannen 20 20 20 20
C.10 Intensiveren handhaving BP Buitengebied-West 200 200 200 200
C.11 Intensiveren handhaving BP Plassengebied 250 250 250 250
C.12 Professionaliseren buitendienst 120 120 120 120
C.13 Uitvoering Nota cultuurhistorie en monumenten 100 100 100 100
C.14 Opstellen Woonvisie 50 0 0 0
C.15 Advieskosten natuur en landschap 35 0 0 0
C.16 Opstellen kaders beeldkwaliteit bestaande bedrijventerrein Mijdrecht  30 0 0 0
C.17 Opstellen Visie openbare ruimte 30 0 0 0
C.18 Onderzoek doortrekken tramlijn Uithoorn - Mijdrecht 15 0 0 0
C.19 Verkiezing 'Ondernemer van het jaar' 0 25 0 25
Totaal programma 1 - wonen 1.820  1.625 1.500 1.225
C.20 Duurzaamheidsbijdrage basisscholen 550 0 0 0
C.21 Versterken sociaal domein 380 380 380 380
C.22 Organiseren Sportgala 15 15 15 15
C.23 Stimuleren sportevenementen 35 35 35 35
C.24 Goud in je wijk 25 25 25 25
Totaal programma 2 - samenleven 1.005 455 455 455
C.25 Versterken en professionaliseren bedrijfsvoering 1.400 1.400 1.400 1.400
C.26 Versterken communicatie en participatie 155 155 155 155
C.27 Versterken dienstverlening 135 135 135 135
C.28 Borgen horizontaal toezicht 50 0 0 0
C.29 Realiseren integraal Ruimtelijk perspectief (IRP) 50 50 50 50
C.30 Intensivering digitalisering, modernisering en veiligheid ICT 300 350 400 450
C.31 Aantrekkelijk werkgeverschap 95 95 95 95
C.32 Verzuimmanagement en vitaliteit 80 80 80 80
C.33 Werving en selectie 55 40 40 40
Totaal programma 4 - bestuur en bedrijfsvoering 2.320 2.305 2.355  2.405
Totaal  5.145  4.385  4.310 4.085

C. Toelichting op de beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - C. Toelichting op de beleidsontwikkelingen
Nr. Toelichting
C.1 Het Mobiliteits- en verkeerveiligheidsplan (MVP) wordt op dit moment voorbereid. Om uitvoering te kunnen geven aan het MVP wordt op dit moment ingeschat dat structureel een bedrag van € 250.000 nodig is. Bij het vaststellen van het MVP wordt dit bedrag definitief gemaakt.
C.2 Het Mobiliteits- en verkeerveiligheidsplan (MVP) wordt op dit moment voorbereid. Voorgesteld wordt om per dorp een uitvoeringsplan op te stellen. Voor ondersteuning bij het opstellen van de uitvoeringsplannen wordt geschat dat een eenmalig bedrag van € 80.000 nodig is.
C.3 Het Mobiliteits- en verkeerveiligheidsplan (MVP) wordt op dit moment voorbereid. Om de uitvoeringsplannen per dorp uit te voeren wordt op dit moment ingeschat dat een bedrag van € 800.000 nodig is. Dit bedrag wordt uitgegeven in 3 jaren.
C.4 In de verschillende dorpen vindt op dit moment een inventarisatie plaats van verkeersborden en obstakels, zodat een duidelijk en opgeruimd beeld ontstaat in de openbare ruimte. Verkeersborden en obstakels worden op basis van deze inventarisatie weggehaald, vernieuwd of bijgeplaatst. Om dit project af te ronden is incidenteel een budget van € 200.000 (2 keer € 100.000 nodig).
C.5 Met deze verkenning kijken we naar de mogelijkheden om het gebruik van het Bellopad te vergroten met fietsverkeer.
C.6 Om de initiatieven te ondersteunen die staan beschreven bij 'Doelstelling 1.4 - Een klimaatneutrale gemeente in 2050' in deze Kadernota heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat extra middelen ter beschikking gesteld (zie: 'Autonome ontwikkelingen, nummer 1). Deze middelen worden ingezet om extra medewerkers te werven.
C.7 Om uitvoering te geven aan onze ambities op het gebied van recreatie en toerisme en de ontwikkelingen te volgen is een adviseur recreatie en toerisme nodig.
C.8 Dit bedrag wordt gebruikt om op basis van actuele data een nieuwe visie Recreatie en Toerisme op te stellen.
C.9 Om handhavingsverzoeken op het gebied van ruimtelijke plannen tijdig te kunnen toetsen is uitbreiding van de bestaande capaciteit noodzakelijk.
C.10 Tot en met 2023 is incidenteel €75.000 per jaar beschikbaar voor dit project. Het project is nog niet afgerond en gebleken is dat de handhaving voor € 75.000 per jaar te beperkt is. Om die reden wordt het budget structureel gemaakt voor € 200.000 per jaar.
C.11 Voor de jaren tot en met 2028 is jaarlijks structureel € 150.000 begroot. Via deze Kadernota wordt voor de eerste 4 jaar (2024 – 2027) nog € 250.000 per jaar extra begroot voor fase 1, 2 en 3. Dit budget wordt gebruikt om de toezicht en handhaving te versterken. Hiermee komt het totale budget uit op € 400.000 per jaar.
C.12 In 'Hart voor Groen' is extra geld vrijgemaakt voor het beheer van de openbare ruimte. Om te zorgen dat het beheer in de openbare ruimte wordt versterkt en in samenhang wordt uitgevoerd wordt de aansturing van de teams versterkt.
C.13 Om uitvoering te geven aan de Nota cultuurhistorie en monumenten is naar schatting structureel een bedrag van € 100.000 nodig. Deze middelen worden onder andere gebruikt voor subsidies voor (gemeentelijke) monumenten.
C.14 Om de Woonvisie op te stellen is externe ondersteuning nodig.
C.15 Bij grote ruimtelijke projecten en vergunningsaanvragen vraagt het aspect landschap en natuur in toenemende mate aandacht. Met dit budget is het mogelijk om waar nodig extern advies in te winnen. 
C.16

Deze middelen worden ingezet om samen met de ondernemers afspraken te maken over de uitstraling van de bedrijfsgebouwen en -terreinen op het bestaande bedrijventerrein in Mijdrecht.

C.17 We starten met de voorbereiding voor het opstellen van een Visie op de openbare ruimte.
C.18 We onderzoeken de mogelijkheden voor het doortrekken van de tramlijn Uithoorn naar De Ronde Venen.
C.19 De verkiezing 'Ondernemer van het Jaar' vindt om het jaar plaats.
C.20 In het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijs heeft de raad vastgesteld dat de gemeente een bijdrage van 20% doet bij duurzaamheidsmaatregelen aan onderwijsgebouwen, wanneer er sprake is van cofinanciering door het Rijk voor 30%. 50% wordt betaald door de schoolbesturen. De gemeentelijke bijdrage die hier genoemd staat is voor 3 scholen, te weten: Sint Jozefschool (Vinkeveen), OBS Twister (Mijdrecht) en OBS De Pijlstaart (Vinkeveen). De bijdrage voor overige scholen die een aanvraag doen voor 2024 worden verwerkt in de programmabegroting.
C.21 De hulpvragen en de taken binnen het sociaal domein nemen blijvend toe (o.a. nieuwe Wet Inburgering, Maatschappelijke opvang en beschermd wonen (MOBW), Social Return On Investment (SROI) en opvang Oekraïense ontheemden). Om inwoners met (extra) hulpvragen te kunnen ondersteunen en invulling te geven aan nieuwe taken is capaciteit nodig.
C.22 Het organiseren van een sportgala wordt structureel opgenomen . Het organiseren van een sportgala kost € 15.000. 
C.23 Het college stelt voor om € 35.000 extra beschikbaar te stellen voor het stimuleren van sportevenementen voor onder andere de bijdrage aan de ijsbaan in Mijdrecht.
C.24 Goud in je wijk bevordert ideeën en initiatieven vanuit de samenleving. Dit sluit goed aan bij het nieuwe inwonersparticipatiebeleid. Het college stelt voor om het budget te verhogen met € 25.000, zodat meer ideeën en initiatieven vanuit de samenleving kunnen worden ondersteund.
C.25 Een slagvaardige en betrouwbare gemeente moet een goed functionerende en professionele bedrijfsvoering hebben. In het coalitieakkoord staat dit beschreven als één van de speerpunten van het college. Onder druk van de financiële situatie zijn de bedrijfsvoeringsfuncties in het verleden te weinig op sterkte gehouden. Daarnaast neemt het primaire takenpakket van de gemeente toe. Op dit moment is de capaciteit om de bedrijfsvoering naar behoren uit te voeren onvoldoende. Om deze op sterkte te brengen is € 800.000 nodig. Daarnaast is het noodzakelijk om de ombuigingen uit 2021 van € 600.000 terug te draaien. Als we dit niet doen brengt dit een verdere uitholling van de ambtelijke capaciteit teweeg en brengt dit de organisatie in het functioneren als een slagvaardige en betrouwbare gemeente in gevaar.
C.26 Bij het uitvoeren van onze ambities is het belangrijk om tijdig alle betrokkenen partijen te informeren. Daarnaast hecht het college belang aan de mening van onze inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) partners. Deze extra inspanning vraagt een versterking van de ambtelijke organisatie op het gebied van communicatie en participatie.
C.27 Met deze extra middelen wil het college de ombudsfunctie, zoals beschreven in het coalitieakkoord, uitbreiden. Op deze manier kunnen we onze dienstverlening structureel verbeteren. Om de wachttijden en de kwaliteit van de dienstverlening aan de publieksbalies te continueren is versterking nodig, vanwege een groeiend aantal aanvragen voor rijbewijzen en reisdocumenten.
C.28 De bestaande convenanten Horizontaal Toezicht (HT) die gemeenten hebben afgesloten met de Belastingdienst vervallen vanaf 2023. Deze veranderende samenwerking tussen gemeenten en de Belastingdienst is het gevolg van de doorontwikkeling van een Horizontaal Toezicht (DHT). Omdat de nieuwe opzet specifieke eisen stelt, wordt extra ondersteuning gevraagd om een nieuw convenant HT met de Belastingdienst te sluiten.
C.29 Het Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP) is het gezamenlijke perspectief van alle deelnemende gemeenten aan de U10. Bij gemeenten ligt de zorg om het IRP uit te voeren. Daarnaast biedt de U10 ondersteuning bij het uitvoeren van het IRP, onder andere op het gebied van 'Vitale kernen'. Om die reden vraagt de U10, naast de deelnemersbijdrage voor de reguliere organisatie, om extra middelen voor het uitvoeren van het IRP.
C.30 Om de ingezette ontwikkelingen op digitalisering, modernisering werkplek(apparatuur), verclouding, veiligheid en het voldoen aan vereisten vanuit wet- en regelgeving te continueren is een extra impuls nodig. Aan de inzet van ICT worden steeds meer eisen gesteld. Privacy, beveiliging, duurzame toegankelijkheid, archiveren, gebruik van data, ethiek, afspraken in de keten, aanpassing en gebruik van applicaties, etc. De noodzaak tot deze extra impuls wordt onderbouwd door een nieuwe benchmark. De ervaring leert dat ICT kosten per inwoner harder stijgen dan de reguliere indexering. Dit heeft te maken met veranderingen die zich op ICT-gebied voortdurend voordoen. Daarom worden de kosten voor ICT jaarlijks met € 50.000,- verhoogd. Met deze extra middelen blijft het mogelijk om de genoemde ontwikkelingen en hiermee de kwaliteit van de publieke en interne dienstverlening optimaal te kunnen ondersteunen.
C.31 In 2024 wordt geïnvesteerd in een online leeromgeving. Dit draagt bij aan het nog op te zetten introductieprogramma voor nieuwe medewerkers. Ook wordt er voor het eerst gewerkt met een opleidingsplan per medewerker en wordt meer geïnvesteerd in organisatiebrede opleidingen. Op deze manier wordt geïnvesteerd in de kwaliteit en professionaliteit van bestaande medewerkers.
C.32 Het onderwerp ziekteverzuim wordt verbreed naar preventie en vitaliteit. Hiervoor zijn structureel meer middelen nodig met als doel het verbeteren van leefstijl, het verhogen van werkplezier en dus hogere scores qua vitaliteit. Ook worden vanaf 2024 kosten voor loopbaanonderzoeken en arbo-interventies betaald uit dit budget.
C.33 Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het van belang om blijvend te investeren in werving en selectie. Dit doen we onder andere door onze recruitment(software) te versterken.

 

D. Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - D. Autonome ontwikkelingen
Autonome ontwikkelingen (bedragen x  € 1.000 en + = nadeel en - = voordeel) 
Nr. Omschrijving 2024 2025 2026 2027
D.1 Uitvoeringsmiddelen klimaat- en energiebeleid -796 -803 -803 -803
D.2 ODRU - Verhoging uurtarief 275 275 275 275
D.3 ODRU - Nieuwe bodemtaken 40 40 40 40
D.4 ODRU - Projectmatige taken 40 40 40 40
D.5 Cyclisch duurzaam beheer en onderhoud Marickenland 0 60 60 60
D.6 Implementatie zaaksysteem  180 0 0 0
D.7 Visie Vrijkomende Agrarische Bebouwing 75 0 0 0
Totaal programma 1 - wonen   -186   -388  -388  -388
D.8 Leerlingenvervoer 415 415 415 415
D.9 Indexatie subsidie Stichting MEE & Tympaan de Baat 120 120 120 120
D.10 Uitbreiding POH-GGZ jeugd in Mijdrecht 38 38 38 38
D.11 Indexatie bijdrage bureau leerplicht 12 12 12 12
D.12 Implementatie applicaties Sociaal Domein 65 0 0 0
Totaal programma 2 - samenleven 650  585  585 585
D.13 CAO ontwikkeling & reiskosten  1.075 1.075 1.075 1.075
D.14 Renteontwikkeling langlopende leningen 340 340 340 340
D.15 Stijging kosten licenties en abonnementen 300 300 300 300
D.16 I-archief 15 15 15 15
D.17 Bewerking analoge en digitale archieven 100 100 100 100
D.18 Archief voorziening vakapplicaties 50 50 50 50
D.19 Digitalisering akten burgerlijke stand 56 0 0 0
D.20 Stijging kosten RHCVV 116 319 413 439
D.21 Financieel pakket Unit4 53 53 53 53
D.22 VTH-zaaksysteem koppelen met andere systemen 30 0 0 0
D.23 Aanbesteding vakapplicatie makelaar 25 0 0 0
D.24 Indexatie verzekeringspremie 22 22 22 22
Totaal programma 4 - bestuur en bedrijfsvoering  2.182  2.274  2.368   2.394
Totaal  2.646  2.471  2.565   2.591

D. Toelichting op de autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - D. Toelichting op de autonome ontwikkelingen
Nr. Toelichting
D.1 Op 25 oktober 2022 heeft het ministerie Economische Zaken en Klimaat per brief uitvoeringsmiddelen voor klimaat- en energiebeleid ter beschikking gesteld voor alle gemeenten voor de periode 2023 tot en met 2030. Per brief heeft het ministerie laten weten welke bedragen we als gemeente De Ronde Venen tenminste zullen ontvangen. Deze bedragen zijn meerjarig opgenomen in de Kadernota. Tevens bevat deze brief een bedrag van € 789.000 voor 2023. Dit bedrag zal worden opgenomen in de eerste bestuursrapportage 2023.
D.2 In de (ontwerp)Kadernota 2024 stelt de ODRU voor om het uurtarief te verhogen. Voor De Ronde Venen heeft dit een effect van € 275.000.
D.3 De omvang van de bodemtaken neemt toe, zoals advies bij bouwaanvragen. Ook komen er nieuwe taken bij ten aanzien van beleid met de invoering van de Omgevingswet.
D.4 Ieder jaar voert de ODRU (project)werkzaamheden voor ons uit die om een extra inspanning vragen en voorafgaand aan het jaar niet bekend zijn. Een voorbeeld van deze werkzaamheden is de uitvoering van de verplichting voor kantoren om energielabel C te hebben. Deze (project)werkzaamheden voert de ODRU jaarlijks uit voor een bedrag  van ongeveer € 40.000.
D.5 De gemeente wordt verantwoordelijk voor het duurzaam bestendig beheer en onderhoud, dat moet worden uitgevoerd ten behoeve van de doelen voor Marickenland ten aanzien van natuur, waterberging en recreatie.
D.6 Zie D.21 t/m D.23.
D.7 Een visie helpt de gemeente om kaders vast te stellen over hoe om te gaan met vrijkomende agrarische bebouwing en tegelijkertijd agrariërs de ruimte te geven om te innoveren en toekomstbestendig te worden.
D.8 Door indexatie, toename aantal leerlingen en extra kosten wegens chauffeurstekort vallen de kosten voor leerlingenvervoer hoger uit. Het budget dient structureel te worden opgehoogd. Hiernaast stijgt het aantal leerlingen dat gebruikt maakt van leerlingenvervoer nog steeds en verwachten we hogere tarieven bij de vervoerders. Deze kosten worden nu in kaart gebracht en later meegenomen in 2025-2027.
D.9 Eerder is besloten om de subsidies van Stichting MEE en Tympaan de Baat, net als de overige subsidies, te indexeren met 3%. Voor Stichting MEE en Tympaan de Baat wordt voorgesteld om de subsidies te indexeren met 7%. Deze verhoging is als gevolg van de hoge(re) loonontwikkeling van de medewerkers van Stichting MEE en Tympaan de Baat. Dit is niet aan de orde bij overige subsidierelaties van de gemeente.
D.10 De uitbreiding POH-GGZ Jeugd zorgt ervoor dat bij alle huisartsen in de gemeente De Ronde Venen ondersteuning wordt geboden door de POH-GGZ Jeugd.
 D.11 De kosten voor Regionaal Bureau Leerplicht zijn hoger vanwege de inflatie. De stijging die wordt voorzien is verwerkt in deze Kadernota.
D.12 Zie D.21 t/m D.23.
D.13 Op 21 februari 2023 is een principeakkoord getekend voor een nieuwe gemeentelijke CAO.  Daarnaast is de onbelaste reiskostenvergoeding verhoogd. Voor meer informatie, zie de op 8 maart 2023 verstuurde Raadsinformatiebrief "Financiële impact nieuwe CAO 2023 en wijziging vergoeding reiskosten woon-werkverkeer".
D.14 Gezien de toenemende investeringsvolume van de gemeente, wordt verwacht dat eind 2023 een nieuwe geldlening van € 10.000.000 noodzakelijk is. De huidige marktrente, waartegen wij als gemeente op dit moment lenen is 3.4%. Dat betekent een structurele extra last van € 340.000. Dit bedrag komt overeen met de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de programmabegroting 2023-2026, waar rekening was gehouden met een stijging van de rentelast van € 300.000.
D.15 t/m D.16

De inflatie is van invloed op de licentie- en abonnementskosten. De prijsstijging is gemiddeld 10%. Dit zorgt voor een stijging van de kosten van € 315.000.

D.17 t/m D.19

Om aan de Archiefwet te voldoen zijn diverse ontwikkelingen noodzakelijk. Diverse applicaties hebben nog geen voorziening die voldoet aan de Archiefwet. Daarnaast dienen bestaande archieven vindbaar en toegankelijk te zijn. Hiervoor worden kosten gemaakt om de huidige en toekomstige archiefstukken beter te beschrijven.

D.20 De reeds vastgestelde meerjarenbegroting van het RHCVV 2023-2026 laat een kostenstijging zien voor De Ronde Venen voor 2024 en verder. De toekomstscenario’s voor de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (RHCVV) ná het uittreden van de gemeente Weesp zijn in 2022 in kaart gebracht in het rapport 'Toekomstscenario’s voor een robuust RHCVV'. De financiële effecten zijn opgenomen in de Kadernota. Op deze manier kan het RHCVV de wettelijke taken voor ons uitvoeren en voldoet men aan de Archiefwet.
D.21 t/m D.23

Verschillende applicaties moeten worden vernieuwd. Er worden kosten gemaakt voor de aanbesteding voor het aanschaffen en de implementatie van applicaties. Daarnaast worden kosten gemaakt om verschillende applicaties niet meer op servers te laten draaien van de gemeente. Dit gebeurt in lijn met de strategie om de applicaties 'in de cloud' te zetten en hiermee de kwetsbaarheid van de applicaties te verminderen. In combinatie met D.6 en D.12 zorgt dit voor een kostenstijging.

D.24 Voor de opstalverzekering en aansprakelijkheidsverzekering is sprake van een toename van de premie met € 22.000.

 

E. Investeringen & meerjarige afschrijving- en rentelasten

Terug naar navigatie - E. Investeringen & meerjarige afschrijving- en rentelasten
Autonome ontwikkelingen (bedragen x  € 1.000 en + = nadeel en - = voordeel)   
Nr. Omschrijving 2024 2025 2026 2027 Afschrijving- en rentelasten
1 Nieuwbouw RKBS Paulus, Abcoude 0 4.173 0 0 125
2 Nieuwbouw PCBS Koningin Juliana, Wilnis 0 3.564 0 0 107
3 Renovatie CNS Abcoude 0 2.954 0 0 128
4 Nieuw kunstgrasveld Abcoude (veld 3) 600 0 0 0 56
5 Doorvaart Herenweg 54, Vinkeveen 75 0 0 0 2
Totaal 675 10.691 0 0 418

E. Toelichting investeringen & meerjarige afschrijving- en rentelasten

Terug naar navigatie - E. Toelichting investeringen & meerjarige afschrijving- en rentelasten
Nr. Toelichting
1 t/m 3 Meerjarige investeringen uit het vastgestelde integraal huisvestingsplan onderwijsvoorzieningen . 
4. Dit betreft de kosten voor een kunstgrasveld bij FC Abcoude. De kosten zijn hoger dan bij overige kunstgrasvelden, omdat het hier gaat om een volledig nieuw veld.
5. De doorvaart wordt gerealiseerd voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Vinkeveense Plassen.

F. Inzet reserves & meerjarig verloop van de Algemene Reserve

Terug naar navigatie - F. Inzet reserves & meerjarig verloop van de Algemene Reserve

De algemene reserve wordt in 2024 voor € 1.356.000 en in 2025 voor € 100.000 ingezet, ter dekking van incidentele lasten. In onderstaande tabel zijn deze budgetten gepresenteerd, die via de algemene reserve worden gedekt. 

Inzet reserves (bedragen x  € 1.000 en + = nadeel en - = voordeel) 
Nr. Omschrijving 2024 2025 2026 2027
C.4 Sanering verkeersborden en obstakels 100 100 0 0
C.5 Voorbereiden en uitvoeren doorfietsroute Vinkeveen - Mijdrecht (Bellopad) 50 0 0 0
C.8 Actualiseren Visie recreatie en toerisme 30 0 0 0
C.14 Opstellen Woonvisie 50 0 0 0
C.15 Advieskosten natuur en landschap 35 0 0 0
C.16 Opstellen kaders beeldkwaliteit bestaande bedrijventerrein Mijdrecht  30 0 0 0
C.17 Opstellen Visie openbare ruimte 30 0 0 0
C.20 Duurzaamheidsbijdrage scholen 550 0 0 0
C.28 Borgen horizontaal toezicht 50 0 0 0
D.6 Implementatie zaaksysteem  180 0 0 0
D.7 Visie Vrijkomende Agrarische Bebouwing 75 0 0 0
D.12 Implementatie applicaties Sociaal Domein 65 0 0 0
D.19 Digitalisering akten burgerlijke stand 56 0 0 0
D.22 VTH-zaaksysteem koppelen met andere systemen 30 0 0 0
D.23 Aanbesteding vakapplicatie makelaar 25 0 0 0
Totaal 1.356 100 0 0

 

Bij onderstaande grafiek is het van belang om te vermelden dat ten aanzien van de algemene reserve een ondergrens is bepaald van 10 miljoen euro. Onderstaande grafiek presenteert de ontwikkeling van de algemene reserve zonder definitief rekeningresultaat 2022 uit de programmarekening 2022. De onderste grafiek presenteert de ontwikkeling van de algemene reserve inclusief de verwachte rekeningresultaten uit deze kadernota, de inzet van reserves uit deze kadernota en de aangenomen raadsbesluiten t/m 20 april 2023.