Domeinen

Domein 1 | Sociaal domein

Voortgang doelstellingen en acties

Terug naar navigatie - Voortgang doelstellingen en acties
  • Indicator groen  
    •  actie is afgerond voor 1 mei 2022
  • Indicator griis 
    • actie ligt op schema of achter op schema, maar wordt vóór 31 december 2022 weer ingehaald of afgerond
  • Indicator rood
    •  actie ligt achter op schema/ (is een) knelpunt (al dan niet door externe oorzaken) en hierop is een toelichting gegeven in de bestuurlijke hoofdlijnen

 

Doelstelling Actie Status
1.1 Iedereen in De Ronde Venen doet mee 1.1.1  Regie op de ondersteuning van nieuwkomers  
1.1.2  Inwoners die zijn aangewezen op beschermd wonen, krijgen ondersteuning in de eigen omgeving  
1.1.3  Blijvende ondersteuning bieden aan gedupeerden toeslagenaffaire  
1.2 De wijk is een prettige en veilige leefomgeving 1.2.1 In beleidsuitvoering is er aandacht voor inclusie  
1.2.2  Herziene aanpak kindermishandeling vaststellen en uitvoeren  
1.3 Inwoners leven gezond 1.3.1  Afspraken maken met lokale en regionale gezondheidspartners en zorgverzekeraars over de inzet van preventie  
1.3.2 Meer huisartsen betrekken bij de lokale samenwerkingsagenda  
1.3.3 We stimuleren sport en bewegen voor iedereen  
1.4 Ouders voeden op met vertrouwen 1.4.1 We werken samen met maatschappelijke partners aan het versterken van het sociale netwerk van ieder gezin  
1.4.2  Start met de bouw van het kindcentrum  
1.4.3 We stimuleren techniekonderwijs  
1.5 Inwoners zorgen voor zichzelf 1.5.1 Wij zetten in op een sterke sociale basis  
1.5.2  Het managen van het bijstandsvolume door het, waar mogelijk, minimaliseren van instroom en het maximaliseren en verduurzamen van uitstroom  
1.5.3  Het optimaliseren van ondersteuning aan inwoners die in armoede en schulden leven  
1.6 Inwoners kijken om naar anderen 1.6.1 We zetten in op een omgeving die ontmoeting stimuleert  

 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 voor wijziging Wijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijziging Mutatie 1e rapportage 2022 Begroting 2022 na 1e rapportage
Lasten 40.759 0 40.759 1.303 42.062
Baten 9.251 0 9.251 -4 9.247

Toelichting op de financiële mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële mutaties
Nr. Omschrijving

Resultaat

of reserve

Bedrag (x 1.000) Voor- of nadeel
Div

De energiekosten zijn evenredig over de energiebudgetten verdeeld. De toegerekende energiekosten aan domein 1 betreft € 24.000. De stijging van de energiekosten wordt toegelicht in domein 2.

Resultaat 24 Nadeel
4.1 Door een toename van het aantal leerlingen, duurdere ritten, personeelstekort bij vervoerders en de stijgende brandstofprijzen ramen we vooralsnog een aanvullend budget voor het leerlingenvervoer van € 150.000.  Resultaat 150 Nadeel
4.2 De uitbreiding eerste inrichting meubilair en onderwijsleerpakket voor openbare basisschool De Pijlstaart is verschoven van 2021 naar 2022. Ook het samenstellen van een integraal huisvestingsplan voor scholen is doorgeschoven van 2021 naar 2022. Reserve 102 Nadeel
6.1 Capaciteitskosten: er wordt incidenteel extra budget opgenomen voor de inhuur van extra jeugdconsulenten, om de wachtlijsten van het kernteam weg te werken. (zie infonotaraad "maatregelen wachtlijst van het kernteam en problematiek uithuisplaatsingen van 2 december 2021"). Resultaat 173 Nadeel
6.2

Capaciteitskosten: er wordt incidenteel extra budget opgenomen voor inhuur door uitval wegens ziekte.

Resultaat 210 Nadeel
6.3

Tijdelijke uitbreiding van de Toegang in verband met het wegwerken van wachtlijsten.

Resultaat 90 Nadeel
6.4

Het (toenmalige) kabinet heeft naar aanleiding van een aangenomen motie (Hijink en Bikker) extra middelen voor zorgsalarissen vrij gemaakt. Om tot de gewenste extra loonsverhoging voor de groepen in het midden van het loongebouw te komen maken sociale partners hierover afspraken in de nieuwe of vernieuwde cao’s. De doorvertaling door sociale partners van de hogere overheidsbijdrage voor loonsverhoging in een hogere cao zal tot hogere uitgaven leiden voor gemeenten die contracten hebben met  zorg- en welzijnsaanbieders in het sociaal domein (Wmo en Jeugdzorg). Tegenover deze kosten staan inkomsten vanuit de stijging van de algemene uitkering van € 141.000. Zie infonota "uitkomsten decembercirculaire 2021" uit griffiebrief 1. 2022.

Resultaat 141 Nadeel
6.5 Door uitval van een teamleider en door de coronacrisis is het incidentele budget Intensivering participatiekoers in 2021 niet ingezet. Eind 2021 heeft er een Quick scan analyse plaatsgevonden. Dit heeft geleid tot een verbeterplan dat in 2022 stapsgewijs zal worden uitgevoerd.  Reserve 133 Nadeel
6.6 Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het kabinet voorstellen gedaan om de dienstverlening vanuit de overheid fundamenteel te verbeteren. De gemeente ontvangt extra middelen voor uitvoeringscapaciteit in de uitvoering. Deze kunnen worden aangewend  om de coordinatie tussen de verschillende soorten van hulpverlening in het sociaal domein te verbeteren en te versterken. Tegenover deze kosten staan inkomsten vanuit de stijging van de algemene uitkering van € 86.000. Zie infonota "uitkomsten decembercirculaire 2021" uit griffiebrief 1. 2022. Resultaat 86 Nadeel
6.7

Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) heeft het kabinet voorstellen gedaan om de dienstverlening vanuit de overheid fundamenteel te verbeteren. De gemeente ontvangt extra middelen voor de aanpak van meervoudige problematiek in het sociaal domein om methoden voor integraal werken te ontwikkelen en geleerde lessen beter met andere gemeenten te kunnen delen. € 65.000 is in 2021 ontvangen en loopt via de reserves en € 11.000 wordt in 2022 ontvangen en loopt via het resultaat (zie 6.11). Tegenover deze kosten staan inkomsten vanuit de stijging van de algemene uitkering van € 65.000 en € 11.000. Zie infonota "uitkomsten decembercirculaire 2021" uit griffiebrief 1. 2022.

Reserve 65 Nadeel
6.8 Door het wegvallen van de deelnemersbijdrage van de gemeente Stichtse Vecht stijgt de deelnemersbijdrage voor het regionale inkoopbureau met € 60.000. Resultaat 60 Nadeel
6.9 In de begroting 2021 was budget opgenomen voor de invoering van de Wet Inburgering. De kosten voor de invoering worden in 2022 gemaakt. Het niet bestede budget in 2021 wordt in 2022 gebruikt om de invoering af te ronden. Resultaat 50 Nadeel
6.10 Diversen. Resultaat 12 Nadeel
6.11

Toelichting bij 6.7 

Resultaat 11 Nadeel
6.12 De gemeente ontvangt van het Rijk een gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen. Het nader voorlopig budget is € 225.000 lager dan de begroting. De verwachting is dat de kosten ook zullen dalen. Vandaar dat de bijstelling budgetneutraal is. Resultaat 0  
  Totaal   1.307 Nadeel

Voortgang ombuigingen

Terug naar navigatie - Voortgang ombuigingen

In onderstaand overzicht is opgenomen een actualisatie van de verwachte voortgang van de ombuigingen 2022. Bij de status per 1 mei 2022 is uitgegaan:

  • op schema
  • bijstelling benodigd

Onderstaande ombuigingen hebben alleen betrekking op 2022. 

Voortgang ombuigingen op peildatum 1 mei 2022 (bedragen x € 1.000)

Nr. Omschrijving Raming 2022

Mutatie

Herziene raming 2022 Status
1 Onderwijs 100 0 100 Op schema
2 Huishoudelijke hulp 260 0 260 Op schema
3 Jeugdzorg 125 0 125 Op schema
4 Samenkracht 128 0 128 Op schema
5 Terugvordering en verhaal 100 0 100 Op schema
6 Personele kosten 178 0 178 Op schema
  Totaal 891 0 891  

 

Domein 2 | Economie, wonen en fysieke leefomgeving

Voortgang doelstellingen en acties

Terug naar navigatie - Voortgang doelstellingen en acties
  • Indicator groen  
    •  actie is afgerond voor 1 mei 2022
  • Indicator grijs 
    • actie ligt op schema of achter op schema, maar wordt vóór 31 december 2022 weer ingehaald of afgerond
  • Indicator rood
    •  actie ligt achter op schema/ (is een) knelpunt (al dan niet door externe oorzaken) en hierop is een toelichting gegeven in de bestuurlijke hoofdlijnen

 

Doelstelling Actie Status
2.1 Verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat voor ondernemers 2.1.1 Verbeteren van de samenwerking met ondernemers(verenigingen) en optimalisatie van dienstverleningsprocessen  
2.1.2  Aanpak (her)ontwikkeling Mijdrecht, uitwerken Omgevingsvisie onderdeel werken, samenwerking Utrecht-West  
2.2 De woningvoorraad in De Ronde Venen moet betaalbaar, duurzaam, voldoende divers zijn en goed inzetbaar voor de diverse leeftijds- en doelgroepen 2.2.1 Realiseren van 30% sociale huur en 15% middenhuur bij nieuwbouw  
2.2.2 Ontwikkeling woningbouwlocaties conform de Ruimtelijke verkenning wonen  
2.2.3 Implementatie vereveningsfonds sociale woningbouw  
2.3 Verbeteren van bereikbaarheid en (fiets)veiligheid 2.3.1 Uitvoering van maatregelen op basis van Fietsplan 2019 - 2022 en van maatregelen om verkeerskundige knelpunten op te lossen  
2.3.2 Actief uitdragen van het Strategisch OV-plan voor de voorbereiding van de concessieverlening 2023  
2.3.3 Actief inbrengen van de gemeentelijke belangen in het project Toekomst N201  
2.4 De Omgevingswet implementeren, opgavegericht en samen met inwoners 2.4.1 De complete keten voor vooroverleg en omgevingsvergunning is ingericht en getest; besluitvorming die hiervoor nodig is, is gereed  
2.4.2 Het Omgevingsvisieproces wordt opgestart  
2.5 Het bereiken en in stand houden van een veilige, schone en gezonde fysieke leefomgeving (o.a. milieu, afval en riolering) voor nu en de toekomst 2.5.1 Het meerjarig uitvoeringsprogramma waarbij alle tuinen op het toemaakdek worden onderzocht op loodgehalten, is opgesteld en wordt uitgevoerd  
2.5.2 De gemeente neemt deel aan de Bestuurlijke Regie Schiphol, het cluster Groene Hart en de kerngroep Provincie Utrecht  
2.5.3 Bij ruimtelijke projecten is klimaatadaptatie een vast onderdeel van het ontwerpproces  
2.5.4 De gemeente stimuleert met actieve communicatie inwoners en ondernemers om hun percelen te vergroenen  
2.5.5 De gemeente neemt in beleidsdocumenten en in lokale regelgeving op hoe we omgaan met de thema’s wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen  
2.6 De Ronde Venen is klimaatneutraal in 2040 (CO2) 2.6.1 Wij werken samen met inwoners en bedrijven aan verduurzaming  
2.6.2 Transitieplan Elektriciteit uitvoeren  
2.6.3 Uitvoeren strategie warmtetransitie  
2.6.4 Opleveren van Regionale Energiestrategie U16  
2.6.5 Stimuleren circulaire economie  
2.6.6 Actualiseren spoorboekje Klimaatneutraal 2040  
2.7 Realiseren van 75% afvalscheiding in 2022 2.7.1 Stimuleren van meer afvalscheiding  
2.8 Inzetten op kwalitatief groen met aandacht voor de biodiversiteit 2.8.1 We bestrijden de Japanse duizendknoop op zoveel mogelijk risicolocaties  
2.9 De recreatieve potentie van onze gemeente benutten en ontsluiten voor inwoners en bezoekers 2.9.1 We stimuleren samenwerking tussen toerisme- en recreatie-ondernemers uit de verschillende dorpen en we ondersteunen gebiedspromotie  
2.10 Het cultureel erfgoed beschermen en behouden en meer inwoners en bezoekers in aanraking laten komen met de cultuurhistorische waardes van onze gemeente 2.10.1  Monitoren onderhoudstoestand monumenten  
2.10.2 Faciliteren ontwikkeling en herbestemming forten  
2.10.3 Afronding en uitvoering kerkenvisie  

 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 voor wijziging Wijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijziging Mutatie 1e rapportage 2022 Begroting 2022 na 1e rapportage
Lasten 32.172 0 32.172 2.227 34.399
Baten 15.460 -95 15.365 216 15.582

Toelichting op de financiële mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële mutaties

 

Nr. Omschrijving Resultaat of  reserve

Bedrag

(x 1.000)

Voor- of nadeel
Div De energiekosten zijn evenredig over de energiebudgetten verdeeld. De kostenstijging voor gas en electra  zijn berekend bij een gelijkblijvend jaarverbruik op basis van de  tarieven  1 april 2022. Doorrekening van de tarieven per 1 april voor geheel 2022 leidt tot € 750 K aan meerkosten. Vanwege de onzekerheid over de toekomstige tariefontwikkeling is in deze bestuursrapportage rekening gehouden met de meerkosten van € 500K concernbreed, waarvan € 389K  aan domein 2 wordt toegerekend.  Contractueel gezien worden per kwartaal de tarieven vastgeklikt. Per 1 juli zijn de tarieven voor het 3e kwartaal bekend. Bij de 2e bestuursrapportage zal opnieuw worden gerapporteerd en is er met een grotere mate van zekerheid een inschatting van de de energiekosten voor het jaar 2022 te maken. Resultaat

389

 

Nadeel
Div

Stijging brandstof en materiaalkosten:  De prijzen voor olie, benzine en diesel zijn gestegen evenals  de garagetarieven  voor onderdelen als het uurtarief. Voor het het materieel van de buitendienst is het budget voor brandstof en onderhoud met € 40K verhoogd.

Aannemers worden door de mondiale ontwikkelingen met zeer sterk stijgende prijzen van grondstoffen, brandstoffen en materialen geconfronteerd, die zij berekenen aan hun klanten. Hierbij doen zij een beroep op kostenverhogende omstandigheden als bedoeld in paragraaf 47 UAV 2012. 

De onderhoudsbudgetten voor wegen en riolering zijn daarom tussentijds geindexeerd (apr 2021-januari 2022) op basis van het laatst bekend indexcijfer en leidt tot meerkosten van € 276.000. Kanttekening hierbij is dat dat grondstofprijzen na januari nog verder en harder zijn gestegen. Hiermee is in deze bestuursrapportage nog geen rekening gehouden omdat de indexcijfers per april 2022 nog niet bekend zijn ten tijde van het opstellen van deze rapportage.

Resultaat 316 Nadeel
Div

Programmarekening 2021; diverse incidentele budgetten zijn doorgeschoven naar 2022 en worden verrekend met de algemene reserve.

Reserve  1.067 Nadeel
Div Diversen. Resultaat 29 Nadeel
2.1 Brugbediening:   per 16 april 2022 zijn de kosten van de brugbediening gestegen door indexering (per abuis niet geraamd in de programmabegroting 2022) en  door beeindiging van contractafspraken voor de Waverbrug met Waternet en  voor de Oudendamsebrug door  pensionering van brugwachter.   Resultaat  67 Nadeel
2.2 Motie verkeersveiligheid zebrapaden:  Ter uitvoering van de aangenomen motie van 28 oktober 2021 om de verkeersveiligheid bij de zebrapaden Dr. vd Haarlaan, Mijdrecht en de Kerklaan, Vinkeveen. te verbeteren. is aanvullend budget nodig van € 62.000 (e.e.a. conform de raadsinformatienota van  15 februari 2022). Resultaat 62 Nadeel
5.1 Stormschade Eunice (incidenteel):  Het opruimen van omgewaaide en instabiele bomen, de nieuwe aanplant van bomen en het opruimen van bosstroken in het buitengebied bedraagt € 215.000. Resultaat  215 Nadeel
5.2 Openbaar groen:  De meerkosten tengevolge van areaaluitbreiding bedragen € 35.000 en hebben betrekking op De Maricken, deelplan 5,  waterberging De Maricken, beheer landschapselement Hollandse kade en beheer bloemrijke dijk Waverveenspad. Resultaat  35 Nadeel
5.3 Speeltoestellen: Het herstel van de vuurwerkschade tijdens de jaarwisseling bestaat uit het vervangen van het in de brand gestoken speeltoestel in het Speelwoud te Wilnis (€ 22.000) plus herstel van  kleine vuurwerk schades in Mijdrecht en Vinkeveen € 3.000) en herstel stormschade voetbalkooi Hofland (€ 4.000). Resultaat  29 Nadeel
7.1 De kosten vermeld bij de toelichting voor de stijging van de energiekosten en de stijging onderhoudsbudgetten openbare ruimte, brandstofkosten en aannemers hebben gedeeltelijk betrekking op rioolheffing & afvalstoffenheffing. Voor € 237.000 wordt dit ten laste van de voorziening rioolheffing gebracht. Resultaat -237 Voordeel
7.2 De kosten vermeld bij de toelichting voor de stijging van de energiekosten en de stijging onderhoudsbudgetten openbare ruimte, brandstofkosten en aannemers hebben gedeeltelijk betrekking op rioolheffing & afvalstoffenheffing. Voor € 12.000 wordt dit ten laste van de voorziening afvalstofheffingen gebracht. Resultaat  -12 Voordeel
8.1 Capaciteitskosten: er wordt incidenteel extra budget opgenomen voor inhuur door  uitval wegens ziekte. Resultaat  50 Nadeel
  Totaal   2.010  

Voortgang ombuigingen

Terug naar navigatie - Voortgang ombuigingen

In onderstaand overzicht is opgenomen een actualisatie van de verwachte voortgang van de ombuigingen 2022. Bij de status per 1 mei 2022 is uitgegaan:

  • op schema
  • bijstelling benodigd

Onderstaande ombuigingen hebben alleen betrekking op 2022. 

Voortgang ombuigingen op peildatum 1 mei 2022 (bedragen x € 1.000)

Nr. Omschrijving Raming 2022

Mutatie

Herziene raming 2022 Status
1 Onderhoud wegen 250 0 250 op schema
2 Verkeer 25 0 25 op schema
3 Bewegwijzering 25 0 25 op schema
4 Gladheidsbestrijding 15 0 15 op schema
5 Straatreiniging 15 0 15 op schema
6 Onkruid op verharding 10 0 10 op schema
7 Voertuigen en materialen 13 0 13 op schema
8 Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) 100 0 100 op schema
9 Toeristenbelasting (land en water) 71 0 71 op schema
10  Monumenten/ molens 10 0 10 op schema
11 Duurzaamheid 10 0 10 op schema
12 Ruimtelijke ordening 10 0 10 op schema
13 Handhaving Plassengebied 165 0 165 op schema
14 Openbaar groen 50 0 50 op schema
15 Personele kosten 228 0 228 op schema
16 Maatschappelijke partners 104 0 104 op schema
17 Economie en toerisme 30 0 30 op schema
18 Woonforensenbelasting 46 0 46 op schema
    1.177 0 1.177  

 

Toelichting:

  • Voor 2022 heeft de raad in december 2021 besloten om ombuiging op de toeristenbelasting met € 95.000 te verlagen van € 166.000 naar € 71.000.
  • Op 30 september 2021 heeft de gemeenteraad het amendement 'Bibliotheek en samenwerking' aangenomen. Dit amendement draait het besluit van de programmabegroting 2021 terug om structureel € 65.000 op de subsidie van de bibliotheek om te buigen. Hierdoor komt de ombuiging op de maatschappelijke partners uit op € 104.000.

1e bestuursrapportage 2022: 

1 en 3 t/m 7 : Alhoewel de ombuigingen op schema liggen worden in deze bestuursrapportage  diverse onderhoudsbudgetten en budgetten voor materieel verhoogd ten gevolge van  prijsstijgingen voor brand- en grondstoffen. Verwezen wordt naar de analyse van domein 2.  Per saldo is er sprake van een structureel opwaartse druk van lasten in de programmabegroting.

8. Omgevingsdienst Regio Utrecht. Bij deze ombuiging geldt de kanttekening dat de  uitvoering van de bouwtaken waarschijnlijk meer uren gaat vergen dan geraamd. Bij de tweede bestuursrapportage 2022 zal verder worden gerapporteerd over de voortgang van deze ombuiging.

Domein 3 | Veiligheid, bestuur, dienstverlening en financiën

Voortgang doelstellingen en acties

Terug naar navigatie - Voortgang doelstellingen en acties
  • Indicator groen  
    •  actie is afgerond voor 1 mei 2022
  • Indicator grijs 
    • actie ligt op schema of achter op schema, maar wordt vóór 31 december 2022 weer ingehaald of afgerond
  • Indicator rood
    •  actie ligt achter op schema/ (is een) knelpunt (al dan niet door externe oorzaken) en hierop is een toelichting gegeven in de bestuurlijke hoofdlijnen

 

 Doelstelling Actie Status
3.1 Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en onze (veiligheids) partners (verder) uitvoering geven aan het Integraal Veiligheidsplan 3.1.1 We verbinden onze zorg- en veiligheidspartners met elkaar  
3.1.2 We vergroten de maatschappelijke weerbaarheid in cyberveiligheid  
3.1.3 We betrekken inwoners en buurten bij de aanpak van onveiligheid  
3.1.4 We pakken de georganiseerde criminaliteit aan  
3.1.5 We intensiveren en integreren toezicht en handhaving op de verschillende beleidsterreinen (zoals verkeer, openbare ruimte, sociaal domein en burgerzaken)  
3.1.6 We evalueren het integraal veiligheidsplan (IVP) en stellen een nieuwe op dat in 2023 door de raad wordt vastgesteld  
3.1.7 We zijn actief betrokken bij de VRU Brandweer  
3.2  Een soepele overgang naar de nieuwe bestuursperiode 3.2.1 We ondersteunen de nieuwe gemeenteraad en het college om een goede start te maken  
 3.3 Regionale samenwerking benutten om lokale opgaven te realiseren 3.3.1 Vormen van allianties n.a.v. Integraal Ruimtelijk Perspectief (IRP) en NOVI-gebied Groene Hart  
3.3.2 Herzien Nota Verbonden Partijen  
3.4 Verbindend, innovatief en ondernemend besturen 3.4.1 Participatiebeleid  
3,4.2 Meer betrekken van kinderen en activeren van jongeren  
3.5 Het realiseren van een eigentijdse en moderne vorm van dienstverlening aan inwoners, met een specifieke focus op digitale selfservice en meerkanalenbenadering 3.5.1 Digitale selfservice voor de producten van burgerzaken te vergroten waar mogelijk en maatwerk waar nodig  
3.5.2 De website wordt doorontwikkeld  
 3.6 Een veilige informatievoorziening en privacybescherming 3.6.1 Stimuleren bewustwording  
3.6.2 Beter voorbereid zijn op incidenten  
3.6.3  Privacyrisico's meer gestructureerd in beeld brengen  
3.7 Bewustwording van datagestuurd werken 3.7.1 Evaluatie project datagestuurd werken  
3.7.2 Besluitvorming over toekomst datagestuurd werken  
3.8 Duidelijkheid over de toekomst van het gemeentehuis 3.8.1 Het opstellen van een raadsvoorstel waarin een besluit wordt genomen over het vervolg  
3.9 Onze dorpshuizen zijn toekomstbestendig 3.9.1 Opstellen van kaders voor het toekomstbesteding maken en houden van de dorpshuizen  
3.10 Het in kaart brengen van en oppakken van uitdagingen in de lokale samenleving na de coronacrisis 3.10.1 Opstellen van herstelplan met maatregelen op de korte en middellange termijn  
3.11 Borgen controlfunctie en zorgen voor een stabiel financieel beleid 3.11.1 Rechtmatigheidsverklaring en doorontwikkeling interne controle  
3.11.2 Actueel houden financieel beleid  
3.11.3 Maatschappelijke effectsturing  

 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

In dit domein komt de inzet van reserves en het resultaat tot uitdrukking in de "onttrekkingen" en "stortingen".

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 voor wijziging Wijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijziging Mutatie 1e rapportage 2022 Begroting 2022 na 1e rapportage
Lasten 24.309 25 24.334 677 25.011
Baten 72.129 0 72.129 822 72.951
Onttrekkingen -3.428 -112 -3.540 -3.170 -6.710
Stortingen 3.028 -8 3.020 -3 3.017

Toelichting op de financiële mutaties

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële mutaties
Nr. Omschrijving

Resultaat

of reserve

Bedrag Voor- of nadeel
Div De energiekosten zijn evenredig over de energiebudgetten verdeeld. De toegerekende energiekosten aan domein 3 betreft € 87.000. De stijging van de energiekosten zijn toegelicht in domein 2. Resultaat 87 Nadeel
9.1 Bijdrage aan lokale initiatieven ter ondersteuning van inwoners uit Oekraïne of inwoners van Oekraïne of de grenslanden. Resultaat  45 Nadeel
9.2 Uitkomsten decembercirculaire 2021 -  extra gelden i.v.m. de stijging van de kosten voor verkiezingen. Tegenover deze kosten staan inkomsten vanuit de stijging van de algemene uitkering van € 63.000. Hierdoor is er sprake van een voordeel van € 23.000 ten opzichte van de extra verkregen rijksmiddelen vanuit de decembercirculaire.  Zie infonota "uitkomsten decembercirculaire 2021" uit griffiebrief 1. 2022. Resultaat 40 Nadeel
9.3 Uitkomsten decembercirculaire 2021 - extra gelden voor rechtsbescherming. Tegenover deze kosten staan inkomsten vanuit de stijging van de algemene uitkering van € 48.000. Zie infonota "uitkomsten decembercirculaire 2021" uit griffiebrief 1. 2022. Resultaat 48 Nadeel
9.4 Door juridische procedures is er sprake van een stijging van de advocaatkosten. Resultaat 50 Nadeel
9.5 In verband met ziekte, huren we een communicatieadviseur in. De kosten voor inhuur bedraagt € 70.000. Resultaat 70 Nadeel
9.6 Maatregelen om het gemeentekantoor geschikt te maken voor online vergaderen. Resultaat 50 Nadeel
9.7  Maatregelen om de raadzaal geschikt te maken voor online vergaderen. Resultaat 25 Nadeel
9.8 In verband met ziekte, huren we een archiefmedewerker in. De kosten voor inhuur bedraagt € 86.000. Resultaat 86 Nadeel
9.9 Diversen. Resultaat 20 Nadeel
9.10 Derving van huurinkomsten door sluiting van de horeca vanwege Corona. Hiervoor waren in 2021 gelden ontvangen van het Rijk. Resultaat 43 Nadeel
10.1 Algemene uitkering - uitkomsten december 2021 circulaire gemeentefonds. Resultaat -670 Voordeel
10.2 Dividenduitkering van BNG Bank. Resultaat -38 Voordeel
10.3 Inzet Reserves. Reserve -1.367 Voordeel
10.4 Totaaleffect van de eerste bestuursrapportage op het begrotingsresultaat 2022 (inzet reserves ter dekking negatief begrotingsresultaat). Reserve -1.806 Voordeel
  Totaal   -3.317 Voordeel

Voortgang ombuigingen

Terug naar navigatie - Voortgang ombuigingen

In onderstaand overzicht is opgenomen een actualisatie van de verwachte voortgang van de ombuigingen 2022. Bij de status per 1 mei 2022 is uitgegaan:

  • op schema
  • bijstelling benodigd

Onderstaande ombuigingen hebben alleen betrekking op 2022. 

Voortgang ombuigingen op peildatum 1 mei 2022 (bedragen x € 1.000)

Nr. Omschrijving Raming 2022

Mutatie

Herziene raming 2022 Status
1 Personele kosten 598 0 598 op schema
2 Lokale heffingen 1.700 0 1.700 op schema
3 Materiële budgetten overhead 100 0 100 op schema
4 Onderhoud gemeentelijke gebouwen 113 0 113 op schema
5 Gemeentehuis 500 0 500 op schema
6 Taakstelling apparaatskosten 500 0 500 op schema
    3.511 0 3.511